eitaa logo
شمیم فقاهت
200 دنبال‌کننده
824 عکس
55 ویدیو
150 فایل
دروس استاد احمد ابراهیمی سال تحصیلی ۰۴_۱۴۰۳ #فقه_معاصر_شخص_اعتباری #تفسیر_سوره_مبارکه_اسراء #مکاسب_محرمه #مکاسـب_بیع #مشاوره_خارج مشاوره درسی وعلمی @Ebrahimi_Ahmad
مشاهده در ایتا
دانلود
اهمیت خواندن سوره قدر در عصر جمعه 🔹 حاج آقا رحیم ارباب (ره): آقا سيد جمال گلپایگانی نامه‌ای برای من نوشته و در آن نامه سفارش كرده که: در طول هفته هر عمل مستحبي را يادت رفت.. اين را يادت نرود كه عصر جمعه صد مرتبه سوره قدر را بخوانی. @shamim_fegahat
🌺السَّلامُ عَلَیکَ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ، صَلَّى ‌اللّٰهُ عَلَيکَ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ، رَحِمَکَ اللّٰهُ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ، لَعَنَ‌ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ، وَ لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ شَرِکَ فِي دَمِکَ، وَ لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ بَلَغَهُ ذٰلِکَ فَرَضِيَ بِهِ، أَنَا إِلَى اللّٰهِ مِنْ ذٰلِکَ بَرِيءٌ 🌺السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا بَقِیَّةَ اللهِ فِی أَرْضِه السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا مِیثَاقَ اللهِ الَّذِی أَخَذَهُ وَ وَکَّدَهُ السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا وَعْدَ‌ اللهِ الَّذِی ضَمِنَهُ 🌺السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ الله السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ الله السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ الله السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ تقدیم می شود. دروس در هفته جاری علاوه بر سامانه در کانال شمیم فقاهت بارگزاری می شود. @shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۳۶.mp3
5.65M
باسمه تعالی نقد صاحب مفتاح و جامع المقاصد اولاً بحث در مفهوم مکیل و موزون نیست بلکه بحث در تعیین مصداق و تحقق مفهوم میباشد ثانیاً بر فرض که بحث مفهومی باشد روایات یا حکم مرحله اول را بیان نموده یا مرحله دوم یا مرحله سوم جمع سه مرحله با ترتب آن، موجب استعمال لفظ در بیشتر از معنای واحد است مقدس اردبیلی بعد از طرح احتمالات عرف شرع و عرف عام و عرف خاص میفرماید ملاک برای هر شهر متفاوت است همانطور که نهی در سجده ماکول و ملبوس هر شهر نسبت به شهر دیگر متفاوت می باشد. الحمدالله رب العالمین @shamim_fegahat
باسمه تعالی آيا جعل حجیت برای اماره ممكن است يا محال و باطل می باشد؟ ۱- ابن قبه طرفدار امتناع است. ٢- مشهور طرفدار امكان هستند. مرحوم آخوند سه دلیل به نفع مرحوم ابن قبه بیان می کند: دلیل اول: هر حکمی بر اساس مصلحت و مفسده جعل شده است و احکام ميان عالم و جاهل مشترك است و به هيچ وجه تغيير نمی كنند، چه اماره بر وفق آنها باشد يا برخلاف آنها. اگر تعبد به غير علم جايز باشد و شارع مقدس بتواند خبر واحد را در حق ما حجّت كند، فرض می كنيم كه در واقع نماز جمعه واجب است، حال خبر واحد هم كه قائم شده بر نماز جمعه از دو حال خارج نيست: يا مصيب و مطابق واقع است؛ يعنى خبر واحد هم بر وجوب جمعه دلالت می كند. در اين صورت اجتماع مثلين می شود؛ كه از محالات است. و يا اماره خطا كرده و مخالف واقع درمی آيد؛ يعنى واقع وجوب جمعه است و اماره بر حرمت يا استحباب يا كراهت يا اباحه آن دلالت كرده. در اين صورت اجتماع ضدين پيش می آيد و علاوه بر این اجتماع ضدین در نفس مولى هم تضاد پيش میآيد كه نسبت به عمل واحد به نام جمعه هم اراده و حب داشته باشد و هم كراهت و بغض داشته باشد و خبر ثقه بر حرمت آن دلالت می كند. آنهم بدون كسر و انكسار؛ يعنى گاه مصلحت و مفسده را كه باهم می سنجيم، يكى رجحان دارد و پس از كسر و انكسار و سبك سنگين كردن يك طرف بلامعارض و مزاحم می شود، همان تعين می يابد. مثل باب شراب و قمار ان قلت: تعبد به امارات ظنيه سر از اجتماع مثلان و ضدان درنمی آورد؛ چون اصلا غير از مؤداى اماره حكم ديگرى نيست. قلت: این مبنا مستلزم قول به تصويب است كه به اجماع اماميه و به حكم اخبار متواتره باطل است. دلیل دوم: گاهى تعبد به غير علم موجب طلب ضدان و امر به ضدان می شود و آن در مواردى است كه فرضا در واقع و نفس الامر ازاله نجاست از مسجد واجب و متعلق طلب است؛ ولى در ظاهر اماره برخلاف آن قائم شده و بر وجوب ضد واجب واقعى دلالت كرده؛ يعنى وجوب نماز اوّل وقت را دلالت دارد. در چنين فرضى اگر غير علم حجّت باشد، لازمه اش امر به ضدان است؛ يعنى هم ازاله از ما طلب شده و هم نماز اوّل وقت و اين نيز محال است؛ زيرا حد اقل اين است كه تكليف به محال است و از مولاى حكيم صادر نمی شود. (فرق طلب ضدان با اجتماع ضدان روشن است كه اجتماع ضدان در موضوع واحد به نام نماز جمعه بود كه هم واجب باشد و هم حرام. در اين موارد حكمها تضاد داشتند؛ ولى طلب ضدان در دو موضوع است و خود طلبها و امرها ضدان نيستند، بلكه مثلان هستند؛ ولى متعلق آن دو، يعنى ازاله و نماز اوّل وقت ضدان هستند و قابل جمع نيستند.) دلیل سوم: گاهى تعبد به غير علم موجب تفويت مصلحت يا القاء در مفسده می شود. اگر فرض كنيم در واقع جمعه واجب باشد؛ ولى در ظاهر اماره بگويد كه جمعه واجب نيست و اين اماره هم حجّت باشد و ما به حكم اماره جمعه را انجام ندهيم، اينجا حجيت اماره باعث ترك واجب و فوت مصلحت واقع شد و باعث و بانى و مفوّت اين مصلحت شارع مقدس است. يا اگر فرض كنيم كه جمعه در واقع حرام است و اماره حكم به عدم حرمت كرد و ما به حكم اماره جمعه را مرتكب شديم، موجب القاء در مفسده می شود و باعث اين القاء در مفسده شارع است كه اماره را در حق ما حجّت كرده پس گاهى تعبد به اماره اين محاذير را دارد و هركدام از تفويت مصلحت و القاء در مفسده قبيح است و از مولاى حكيم صادر نمی شود. نتيجه: ابن قبه و همفكرانش به حكم وجوه مذكور تعبد به خبر واحد را محال دانسته و می گويند كه غير علم هرچه باشد در حق ما حجت نيست و شارع نمی تواند آن را حجّت كند و پيروى از آن را بر ما واجب كند؛ زيرا محذوراتى دارد كه ذكر شد. الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺السَّلامُ عَلَیکَ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ، صَلَّى ‌اللّٰهُ عَلَيکَ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ، رَحِمَکَ اللّٰهُ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ، لَعَنَ‌ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ، وَ لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ شَرِکَ فِي دَمِکَ، وَ لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ بَلَغَهُ ذٰلِکَ فَرَضِيَ بِهِ، أَنَا إِلَى اللّٰهِ مِنْ ذٰلِکَ بَرِيءٌ 🌺السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا بَقِیَّةَ اللهِ فِی أَرْضِه السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا مِیثَاقَ اللهِ الَّذِی أَخَذَهُ وَ وَکَّدَهُ السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا وَعْدَ‌ اللهِ الَّذِی ضَمِنَهُ 🌺السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ الله السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ الله السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ الله السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ تقدیم می شود. دروس در هفته جاری علاوه بر سامانه در کانال شمیم فقاهت بارگزاری می شود. @shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۳۷.mp3
5.37M
باسمه تعالی دفاع حدائق از مشهور سه مرحله در کلام مشهور صحیح است و در روایت حلبی ملاک عرف عام شمرده شده و بنا بر اجماع، عرف شرعی بر عرف عام مقدم است واگر عرف عام نبود نوبت به عرف خاص می رسد نقد کلام حدائق اولاً بحث مفهومی نیست بلکه بحث در تعیین مصداق و معیار می باشد. ثانیاً اگر بحث مفهومی باشد بعد از احراز نبود معنی شرعی، نوبت به معنی عرفی می‌رسد و در فرض شک، لفظ مجمل شده و اصول عملیه جریان دارد ثالثاً بین زمان صادقین و شرع متفاوت است رابعاً روایت حلبی احتمال عرف خاص هم در آن وجود دارد. الحمدالله رب العالمین
باسمه تعالی سه مبنا در باب حجیت امارات الف. مبنای مصنف تعبد به اماره به معناى جعل حجيّت براى اماره است و حجيّت كه از احكام وضعيه است مستقلا قابل جعل است؛ يعنى شارع مقدس همانطور كه وجوب را جعل و تشريع مىكند، حجيّت را هم مىتواند جعل كند . 🔷 جواب از دلیل اول و دوم بر مبنای مصنف جعل حجيّت برای اماره نه عين جعل حكم تكليفى برطبق مؤداى اماره است و نه مستلزم انشاء احكام تكليفيه براى مؤداى اماره است كه با قيام اماره و حجّت شدن آن از سوى شارع لازمهاش اين باشد كه يك وجوب ظاهرى جديدى غير از حكم الله واقعى، براى مؤداى اماره؛ يعنى نماز جمعه (مثلا) ثابت شود، بلكه اماره صرف طريق به سوى واقع است و عند الإصابة واقع را منجز مىكند و عند الخطاء موجب عذر است. آنگاه بر اين مبنا اصلا غير از حكم واقعى حكم ديگرى وجود ندارد كه سخن از اجتماع مثلان يا ضدان يا امر به ضدين يا اجتماع اراده و كراهت يا اجتماع مصلحت و مفسده مطرح باشد. 🔷 جواب از دلیل سوم ابن قبه: گرچه تعبد به غير علم و حجيّت امارات ظنيه گاهى موجب تفويت مصلحت يا القاء در مفسده مىشود. ولى معتقديم كه تفويت مصلحت يا القاء در مفسده آنهم در بعض موارد، مانع از تعبد به غير علم نيست و جلو حجّت شدن آن از سوى شارع را نمىگيرد. اگر حجيّت اماره داراى مصلحت مهمترى نباشد و جلو تفويت مصلحت يا القاء در مفسده در بعض موارد را سد نكند، از مولاى حكيم شايسته نيست كه آن را حجّت كند؛ ولى با وجود مصالح مهمتر، اين مفسده (تفويت يا القاء) قابل جبران است و در تعبد به امارات يك مصلحت نوعيه عامه مهمى وجود دارد و آن عبارتست از مصلحت تسهيل بر عامه مكلفين كه اگر بنا بود، نسبت به هر حكمى از احكام شرعيه تحصيل علم و يقين لازم باشد براى نوع مردم عسر و حرج شديد و بلكه اختلال نظام معاش پيش مىآمد و همه بايد همه كارها را رها كرده و در طلب علم به احكام بكوشند و هرگز شارع راضى به اختلال نظام معيشتى مردمان نيست. ب. مبنای دوم: تعبد يعنى جعل حجيّت كه حجيّت خودش حكمى از احكام وضعيه است و مستقلا قابل جعل است و معناى صدق العادل جعل حجيت است. ولى جعل حجيّت مستلزم جعل يك سلسله احكام تكليفي هاى است كه در هركجا متناسب با همان مورد است و به دنبال جعل حجيّت اين احكام نيز جعل مىشود مثلا اگر اماره بر وجوب جمعه دلالت كرد و شارع اين اماره را حجّت كرد، به دنبال آن وجوب ظاهرى براى جمعه ثابت مىشود و اگر دال بر حرمت جمعه بود، يك حرمت ظاهرى درست مىشود و صرفا تنجيز يا اعذار نيست. ج. مبنای سوم: اصولا احكام وضعيه اعم از حجيّت و ملكيت و ...قابل جعل به جعل مستقل نيستند و از حكم تكليفى انتزاع مىشوند. فى المثل به دنبال بيع جامع شرايط شارع حكم به وجوب تسليم مبيع و حرمت امساك آن مىنمايد و حكم به اباحه و جواز تصرف مشترى مىنمايد و ما از اين احكام تكليفى ملكيت را انتزاع مىكنيم. در ما نحن فيه هم شارع حكم به وجوب متابعت از اماره مىنمايد و ما از اين وجوب اتباع، حجيّت را انتزاع مىكنيم. پس جعل حجيّت براى اماره عين جعل حكم تكليفى برطبق مؤداى آن است و گويا فرموده كه جمعه مثلا واجب است. حال بر اين دو مبنا كه بدنبال قيام اماره و حجيّت آن از سوى شارع، سخن از جعل حكم ظاهرى برطبق مؤداى اماره به ميان آمد، اجتماع دو حكم لازم مىآيد (يكى حكم واقعى الهى كه در واقع هست و تابع علم و جهل ما هم نيست و تابع قيام اماره هم نيست. ديگرى حكم ظاهرى كه طبق مفاد اماره است.) ممكن است كسى خيال كند كه پس اجتماع مثلين يا ضدين مىشود و اشكال وارد است؛ ولی اجتماع ضدین یا مثلین لازم نمی آید؛ زيرا دو حكم داراى دو ماهيت و دو سنخ هستند و هركدام نشانه ها و احكامى دارند و از يك مقوله نيستند تا در عرض هم بوده و اجتماع آن دو ممكن نباشد. حال بنا بر اين دو مبنا هم مثل مبناى اوّل (مختار خود ما) اجتماع دو مصلحت يا يك مصلحت و يك مفسده در فعل واحد و به دنبالش اجتماع دو اراده و يا يك اراده و يك كراهت پيش نمىآيد و تنها يك مصلحت يا مفسده واقعى و يكى از اراده يا كراهت در نفس نبى يا ولى وجود دارد. آرى، دو حكم انشاء مىكند، يكى واقعى حقيقى و ديگرى ظاهرى طريقى؛ ولى نه اجتماع ضدان پيش مىآيد و نه اجتماع مثلان. الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺السَّلامُ عَلَیکَ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ، صَلَّى ‌اللّٰهُ عَلَيکَ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ، رَحِمَکَ اللّٰهُ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ، لَعَنَ‌ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ، وَ لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ شَرِکَ فِي دَمِکَ، وَ لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ بَلَغَهُ ذٰلِکَ فَرَضِيَ بِهِ، أَنَا إِلَى اللّٰهِ مِنْ ذٰلِکَ بَرِيءٌ 🌺السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا بَقِیَّةَ اللهِ فِی أَرْضِه السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا مِیثَاقَ اللهِ الَّذِی أَخَذَهُ وَ وَکَّدَهُ السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا وَعْدَ‌ اللهِ الَّذِی ضَمِنَهُ 🌺السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ الله السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ الله السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ الله السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ تقدیم می شود. دروس در هفته جاری علاوه بر سامانه در کانال شمیم فقاهت بارگزاری می شود. @shamim_fegahat