#جلسه_پنجاه_پنجم
#شروط_عوضین
@shamim_fegahat
باسمه تعالی
🔹نقد ادله احتمال دوم:
👈نقد دلیل اول:
مانع از لزوم بیع ساقط شده
از أدله باب بیع و رهن به روشنی استفاده میشود که مقتضی تحقق بیع، ایجاب و قبول است که در ما نحن فیه محقق شده و فقط یک مانع وجود دارد به نام حق مرتهن، پس هرگاه این مانع به هر دلیلی مرتفع شد مقتضی بیع اثر خودش را که لزوم بیع رهن باشد میگذارد.
👈نقد دلیل دوم:
موضوع استصحاب باقی نیست
در استصحاب، بقاء موضوع لازم است در حالی که در استصحاب مذکور موضوع از بین رفته است لذا باید به عام أوفوا بالعقود تمسک نمود.
أوفوا بالعقود میگوید وفاء به عقد واجب است، تا قبل از فکّ رهن، یقین داریم حق مرتهن مانع از وفاء به عقد بود، اما این موضوع یعنی مانعیت حق مرتهن را نمیتوانیم استصحاب کنیم زیرا یقین داریم این موضوع بعد از فکّ رهن، از بین رفته است. نتیجه اینکه بعد فکّ رهن، استصحاب عدم لزوم جاری نیست بلکه باید به عموم أوفوا بالعقود تمسک نمود و بیع رهن را لازم دانست.
فافهم
اشاره به دقت.
👈نقد دلیل سوم:
قیاس باب نکاح فضولی عبد به باب بیع راهن مع الفارق است زیرا در باب عبد، نقصان عقد نکاح مربوط به مقتضی نکاح است زیرا اجازه مالک جزء مقتضی و تحقق عقد نکاح است و تا اجازه نیاید اصلا نکاحی شکل نگرفته است به این دلیل که عبد مالک خود نیست، اما در باب بیع رهن، مقتضی موجود است و ایجاب و قبول محقق شده چون راهن مالک بوده، فقط حق مرتهن مانع اثرگذاری بیع بود که آن هم با فکّ رهن یا اسقاط حق یا إبراء ذمه، رفع شده است.
نتیجه نکته اول
بیع رهن صحیح است در صورتی که یا راهن فکّ رهن کند یا مرتهن اجازه دهد یا حقش را اسقاط کند یا ذمه راهن را (از بدهکاری) بریء کند.
🔹نکته دوم: فکّ، اسقاط و ابراء ناقلهاند نه کاشفه
طبق توضیحاتی که در نکته اول بیان کردیم، فکّ رهن توسط راهن یا اسقاط حق یا ابراء ذمه توسط مرتهن و یا غیر از اینها مانند صلح، کاشف از صحت بیع رهن از ابتدای تحقق نیستند بلکه ناقلاند یعنی وقتی بیع رهن روز دوشنبه واقع شد و چهارشنبه فکّ یا اسقاط یا ابراء محقق شد چون فکّ، اسقاط و إبراء ناظر به بیع رهن نیستند لذا تحقق آنها نمیتواند کاشف از صحت بیع باشد زیرا همان اشکال اجتماع دو مالک (مشتری و راهن) بر ملک واحد (مال مرهونه) در فاصله بین بیع رهن تا فکّ رهن، که جلسه قبل تبیین شد وارد خواهد بود.
پس با تحقق فکّ، اسقاط یا ابراء، صحت بیع رهن انتقال پیدا میکند به لحظه تحقق این امور نه اینکه کاشف باشد از صحت بیع من حین العقد.
بله اجازه مرتهن را کاشفه دانستیم زیرا ناظر به بیعِ واقع شده توسط راهن صادر شده بود.
البته فقهاء عموما تفاوتی بین اجازه با فکّ، اسقاط و ابراء قائل نشدهاند و همه اینها را کاشفه دانستهاند.
الحمدلله رب العالمین
#جلسه_پنجاه_ششم
#شروط_عوضین
@shamim_fegahat
🔰بررسی دو حکم فسخ و امتناع راهن از فکّ رهن
🔹نکته اول: عدم حق فسخ بیع توسط راهن
لازمه مبنای کشف در اجازه مرتهن در بیع رهن این است که وقتی راهن مال مرهون را فروخت عقد بیع از طرف راهن لازم شده است و او دیگر حق فسخ ندارد حتی حق ندارد به مرتهن اجازه بیع بدهد که به واسطه بیع مرتهن، بیع راهن إبطال شود.
مشتریای که کالا را از راهن خریده است اگر میدانسته کالا در رهن است حق فسخ نخواهد داشت و اگر نمیدانسته، حق فسخ دارد.
🔹نکته دوم: حکم اجبار راهن به فکّ رهن
حال که در نکته اول ثابت شد راهن حق فسخ ندارد آیا میتوان او را وادار به فکّ رهن و تحویل کالا به مشتری کرد؟
احتمال اول:
ممکن است گفته شود فکّ رهن بر راهن واجب است یعنی راهن باید با مال دیگری غیر از مال مرهون، حق مرتهن را أداء کند زیرا وفای به عقد دوم یعنی عقد بیع واجب است و مقدمه آن که فکّ رهن است هم واجب خواهد بود. پس وفاء به عقد رهن منافاتی با وفای به عقد بیع ندارد و هر دو قابل جمع است.
احتمال دوم:
ممکن است گفته شود آنچه بر راهن واجب است وفاء به عقد بیع است یعنی حق نقض بیع را ندارد اما دیگر واجب نیست پیش از موعدِ رهن، حق مرتهن را أداء کند که سلطنت مرتهن از مال مرهون دفع شود تا مقدمات تحویل کالا به مشتری فراهم گردد. لذا در باب "من باع مال غیره لنفسه" بایعِ خرده فروشی که هنوز کالا را از عمده فروش نخریده لکن کالا را به مشتری میفروشد فقهاء میفرمایند این بایع فقط حق فسخ ندارد نه اینکه واجب باشد کالا را از عمده فروش بخرد تا به مشتری تحویل دهد، بنا بر اینکه لزوم عقد را وابسته به دفع کالا به مشتری بدانیم (پس تا زمانی که مشتری کالا را تحویل نگرفته حق فسخ خواهد داشت)
❓سؤال:
چه تحویل دادن مال مرهونه به مشتری را بر راهن واجب بدانیم یا واجب ندانیم در هر صورت اگر راهن مال مرهونه را به مشتری فروخت و مرتهن هم بیع را اجازه کرد، اما هنوز مال مرهون نزد مرتهن مانده و موعد پرداخت قرض رسیده اما راهن قرض را پس نمیدهد که رهن آزاد شود، تکلیف چیست؟
✅جواب:
احتمال اول:
حق مرتهن مقدم است.
مال مرهون باید به فردی غیر از مشتری فروخته شود و حق مرتهن داده شود و حق مرتهن مقدم است بر حق مشتری که از راهن خریده است و طبیعتا بیع راهن إبطال میشود.
دلیل: زیرا اصل رهن برای همین است که اگر راهن دین را أداء نکرد رهن فروخته شود و حق مرتهن داده شود. (به مشتری که از راهن خریده نمیتوان داد زیرا آن مشتری پول را به مرتهن نمیدهد)
احتمال دوم:
جمع بین الحقّین.
جمع بین حق مشتری و مرتهن اقتضاء میکند بگوییم حاکم شرع راهن را مجبور کند که دین مرتهن را از مال دیگری بپردازد و مال مرهون را به مشتری که آن را خریده تحویل دهد. و اگر راهن مال دیگری نداشته باشد طبیعتا حق مرتهن مقدم خواهد بود.
از این دو احتمال هم مرحوم شیخ انصاری نظری انتخاب نمیکنند.
پایان کتاب رهن
الحمدلله رب العالمین
روش مقالهنویسی.pdf
1.21M
✅ روش #مقـالهنویـسی
🖋 حسن اسلامپور کریمی
▫️عضو هیئت علمی دانشگاه شهید
محلاتی قم
✔️ #واحد_پژوهشی
#روش_تحقیق
#مقاله
@shamim_fegahat
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ ﴿١﴾
فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ ﴿٢﴾
إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ ﴿٣﴾
@shamim_fegahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دیدار شعر بلدها با شعرشناس
🔹دیدار سالانه رهبر انقلاب با مداحان، همزمان با سالروز میلاد حضرت زهرا برگزار شد. دیداری که از زمره شیرینترین جلسههای رهبری به فرموده خودشان است.
🔹در این دیدار، رهبر انقلاب همانند سالهای گذشته اما اینبار با روحیهای متفاوت به موضوع شعر پرداختند. یک مثال هم از صائب زدند: نسازد لنترانی چون کلیم از طور مأیوسم/ نمکپرورده عشقم، زبان ناز میدانم
🔹با پایان این بیتخوانی جمع حاضر به به و احسنتشان بلند شد. آقا با خنده فرمودند: قشنگ بود؟ جمعیت گفتند بله و ایشان فرمودند اما غلط بود.
🔷گفتم این تحسین کردن هم در دیدارهای مداحان حکایتی دارد. ایشان فرمودند: ممکن است یک شعر خوب باشد اما مضمون اشتباهی داشته باشد.
روایت خبرنگار فارس را اینجا بخوانید.
@shamim_fegahat
❄️ #فوری
🛑🛑 تعطیلی همه مراکز آموزشی قم (مدارس، دانشگاهها و حوزههای علمیه) در روز شنبه و یکشنبه
ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان قم:
🔹به اطلاع شهروندان میرساند با توجه به برودت هوا بخصوص در شمال و شمال غرب و شمال شرق کشور و به منظور کاهش مصرف انرژی و پایداری شبکه گاز و بهره مندی همه هموطنان عزیز ازاین گاز و برق؛ کلیه مراکز آموزشی (ستادی و آموزشی) شامل دانشگاهها، #مراکزحوزوی و تمامی مقاطع تحصیلی آموزش و پرورش در بخشهای دولتی و خصوصی در روزهای شنبه و یکشنبه مورخ ۲۴ و ۲۵ دی ماه ۱۴۰۱ در سطح استان بصورت #غیرحضوری بوده و امتحانات آنها نیز لغو می گردد.
🔹ضمنا امتحانات هماهنگ سراسری پایه دوازدهم آموزش و پرورش در زمان خود برقرار خواهد بود.
🔹همچنین کلیه ساختمان های مراکز یاد شده ملزم به خاموش نگهداشتن سیستم های گرمایشی تا صبح روز دوشنبه مورخ ۲۶ دی ماه جاری می باشند.
🔹در پایان ضمن تقدیر و تشکر از مردم عزیز استان خواهشمندیم در مصرف گاز صرفه جویی نمایند.
@shamim_fegahat
تفسیر اسرا ۱.mp3
2.88M
بسم الله الرحمن الرحیم
تفسیر سوره اسراء
#جلسه_اول
1401/10/24
دوستان بعد از استماع، حضورشان را به شخصی نماینده محترم اطلاع دهند.
@AlirezaAzizpour
@shamim_fegahat
بسم الله الرحمن الرحیم
☀️عن مولانا امیر المؤمنین علیهالسلام:
يَا بُنَيَّ اجْعَلْ نَفْسَكَ مِيزَاناً فِيمَا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ غَيْرِكَ فَأَحْبِبْ لِغَيْرِكَ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِكَ وَ اكْرَهْ لَهُ مَا تَكْرَهُ لَهَا
«در رابطه ميان خود با ديگرى خويشتن را معيار قرار ده و براى او آن بخواه كه براى خود مى خواهى و آنچه بر خود نمى پسندى بر او نيز مپسند»
🔸 در شرایطی برخی از شهرهای شمالی و شمال شرق با سرمای کم سابقهای مواجه شدهاند، به جهت مصرف بالای گاز در شهرهای میانی و مرکزی، خطر قطعشدن گاز در شمال و شمال شرق را بالابرده است.
♨️ اگر به جهت صرفه جویی نکردن، گاز برخی از شهرهای ایران قطع شود و خدای ناکرده نوزادی در دمای ۲۰ درجه زیر صفر، جان دهد و یا اتفاق ناگواری در بیمارستانها رخ دهد و یا ... بایستی در دستگاه عدل الهی پاسخگو باشیم.
👈نعمت گاز
🔺 ایران با گازرسانی به ۹۸ درصد جمعیت خود بیشترین پوشش گاز به عنوان یک خدمت اجتماعی در دنیا را دارد.
🔹ضدانقلاب و عملههای داخلی آن تلاش میکنند با اُفت فشار گاز در سرما _ که کاملاً دلیل علمی و فنی دارد _ جمهوری اسلامی را تمسخر کنند اما نادانها نمیدانند این اُفت فشار در سرما، دلیل ضعف نظام نیست بلکه یکی از مهمترین نشانههای گستردگی خدمت در کشور است.
🔹از ضد انقلاب که توقعی نیست اما داخلیها باید بفهمند خود تحقیری یک درد بزرگ است و هیچ نگاه مسئولانهای در آن وجود ندارد.
چند روزی هوای منفی ۲۰ درجه، مهمانمان است، بهتر است همه، مصرف را مدیریت کنیم:
¤ پوشیدن لباس گرم
¤ بستن کامل دریچه کولر
¤ بستن اتاقهای کماستفاده
¤ بستن درز پنجرهها و دربها
¤ کم کردن درجه آبگرمکن
¤ کم کردن درجه پکیج
¤ کمی کم کردن شعله بخاری
@shamim_fegahat
تفسیر اسراء ۲.mp3
2.98M
بسم الله الرحمن الرحیم
تفسیر سوره اسراء
1401/10/25
#جلسه_دوم
دوستان بعد از استماع، حضورشان را به شخصی نماینده محترم اطلاع دهند.
@AlirezaAzizpour
@shamim_fegahat
بسم الله الرحمن الرحیم
مقام معظم رهبری امام خامنهای :
یک نکته راجع به «درس خواندن» عرض میکنم: درس را جدّی بگیرید؛ درس فقه را جدّی بگیرید.
ببینید! عالِم دین میخواهد معارف اسلامی را به دست بیاورد؛ از کجا؟ از کتاب و سنّت و عقل؛ این است دیگر؛ بخشیاش مربوط به عقل است، بخشیاش هم مربوط به کتاب و سنّت و نقل است؛ خب باید بداند که چه جوری باید به دست بیاورد؛ این همان اجتهاد است.
اجتهاد یعنی چگونگی استفادهی این معارف از منابعش؛ یعنی متُدِ -به تعبیر فرنگی که بنده اصرار دارم [استفاده] نکنم امّا اینجا ناچارم- استفادهی حقایق و معارف از منابعش؛ این اجتهاد است.
خب این اجتهاد را اگر بخواهد انسان دارا بشود، باید تمرین کند، باید کار کند.
این درس فقهی که شما میخوانید ولو طهارت باشد -حالا بعضی از طلبهها میگویند: «آقا، چرا همیشه طهارت و صلات و مانند اینها؟»- فرقی نمیکند؛ آن چیزی که به شما این شیوهی استنباط را یاد بدهد، مورد نیاز شما است.
[این] گاهی در یک مسئلهی مربوط به طهارت است، گاهی در مسئلهی مربوط به صلات است، گاهی مسئلهی مربوط به بحث معاملات و اجاره و مانند اینها است؛ شما باید بدانید چه جوری استنباط کنید.
اگر این طریقهی استنباط را یاد گرفتید، آن وقت ارزشهای اخلاقی را هم درست از کتاب و سنّت استنباط میکنید؛ [نه] مثل بعضی از نیمهسوادها -حالا احترامشان کنیم، نگوییم بیسواد؛ نیمهسواد- که یک چیزی یا چهار کلمهای یاد گرفتهاند، راجع به مسائل دینی اظهار نظر میکنند، به یک آیه هم گاهی استناد میکنند؛ خب معنای این آیه این نیست؛ این به خاطر ضعف در فهم آیه و استنباط از آیه است، و به خاطر همین است که اجتهاد وجود ندارد.
پس درس خواندن برای مجتهد شدن لازم است؛ البتّه من نمیگویم همه باید مجتهد بشوند -در واقع یک واجب کفائی است- یک عدّه هم ممکن است نیاز به مجتهد شدن نداشته باشند، امّا برای فراگیری معارف اسلامی اجتهاد لازم است.
این یک نکته که درس را باید خوب خواند. طلبهی روشنفکر امروزی حق ندارد بگوید که «آقا، ول کن این حرفها را، [این] درسها را»؛ نه، باید درس خواند؛ بیمایه [فطیر است].
زمان مبارزات که ما مثلاً مکاسب میگفتیم، کفایه میگفتیم، بعضی از طلبههای پُرشور داغ دُور و بَر ما بودند در مشهد که واقعاً هم مبارزه میکردند، [امّا] گاهی میشنفتم میگویند «آقا، این چیست؟»؛ من به آنها میگفتم اگر [این بحثها را] نکنید، بعد نمیتوانید به درد نظام اسلامی بخورید، نمیتوانید استفاده کنید، نمیتوانید به مردم چیزی یاد بدهید. این است که درس خواندن، یک مسئله است.
@shamim_fegahat
تفسیر اسراء ۳.mp3
3.15M
بسم الله الرحمن الرحیم
تفسیر سوره اسراء
1401/10/26
#جلسه_سوم
دوستان بعد از استماع، حضورشان را به شخصی نماینده محترم اطلاع دهند.
@AlirezaAzizpour
@shamim_fegahat
شمیم فقاهت
💠 دستورالعملی برای سامان زندگی 🔹 جزئیات مطلبی را که نقل میکنم، نمیدانم، ولی اصل این مطلب مسلم اس
🌺
تعقیبات آیت الله شبیری
💠 سؤال:
تعقيبات حضرتعالی پس از نمازها چیست؟
🔹 جواب:
تعقیباتی که من به آن مقیدم، یکی به این ترتیب است:
- آیةالکرسی تا «و هو العلى العظيم»
- «تسبیحات حضرت فاطمه زهرا»
- سه مرتبه «سوره توحید»
- بعد سه مرتبه «صلوات»
- و سه مرتبه: «وَ مَنْ يَتَّقِ اللهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللهَ بَالِغُ أمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْراً»
🔹 دیگر، سی مرتبه «تسبیحات أربعه»؛ چون تسبیحات أربعه بعد از هر نماز واجب ـبه خصوص برای مسافر که نمازش قصر استـ مستحب است.
🔹 یکی هم در سجده، چهارده مرتبه «یا واسِعُ يا وَهّابُ» يک نفس خوانده شود، اگر نفس کفایت نکند، چهارده مرتبه «یا وَهّابُ» بگوید. روایت این را نمیدانم، ولی کسی که اهل دعا و ذکر و مورد قبول اهل علم بود، این را برای مشکلات مادی و مانند اینها سفارش کرده بود.
آقای حاج آقا رضا صدر میگفت: من مشکلات مادّی زیادی داشتم که برطرف نشده بود. این دستور را آقای آسید ابوالحسن مرتضوی -که از علمای تهران و مورد ارادت و قبول اهل علم بودـ به من داد. من از حاج آقا رضا شنیدم که او به این دستور عمل کرده و گشایشی در کارش شده بود. حاج آقا رضا اجازه آن را بـه مـن هـم داد.
📚 جرعهای از دریا ؛ ج ۱ ص ۶۱۰
@shamim_fegahat
هدایت شده از شمیم فقاهت
🔺 امام صادق(علیه السلام) میفرماید:
🔹 هنگامی که شام پنجشنبه و شب جمعه فرا میرسد، فرشتگانی از آسمان نازل میشوند که به همراه خود قلمهایی از طلا و کاغذهایی از نقره دارند. آنها در طی این مدت تا غروب روز جمعه، هیچ عملی به جز صلوات بر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را ثبت نمیکنند.
📚 من لا یحضره الفقیه،ج ۱ ص ۴۲۴
@shamim_fegahat
شخص اعتباری 61.mp3
6.57M
#جلسه_شصت_یکم
شنبه ۱ بهمن ۱۴۰۱
#شخص_اعتباری
‼️ درس شخص اعتباری روزهای یکشنبه و سه شنبه این هفته بدلیل امتحانات دوستان تعطیل است
جلسه 62 روز دوشنبه برگزار می شود. ان شاءالله
@shamim_fegahat
rajab 1444 Final.pdf
328.6K
🌀 جدول مراقبهی رجبیه
📝 اعمال و اذکار ماه رجب
📿 اعمال آورده شده در جدول مراقبه، مخصوص کل ماه است که برای آسانی انجام آن و دائم الذکر بودن، به تعداد روزهای ماه تقسیم گردیده است؛ با انجام اعمال و اذکار هر روز، خانهی مربوط را علامت بزنید.
♨️ مطابق توان و ظرفیت خود اذکار را انتخاب کنید و لازم نیست همهی اعمال را انجام دهید.
📚 منابع:
1️⃣ اقبال الاعمال
2️⃣ مفاتیح الجنان
#نشر_حداکثری
#مراقبه_رجب
#رجب
@shamim_fegahat
این الرجبییون...
🔶 ماه رجب از جهات متعدد اهمیت دارد، از جمله اینکه از ماه های حرام بوده و ولادت امیرالمومنین (علیه السلام) و بعثت پيامبر اكرم (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) در این ماه واقع شده است و شب اول آن يكى از چهار شبى است كه تأكيد به شب زندهداری و عبادت شده است.
✅ امام صادق (علیه السلام): آنگاه که قیامت برپا شود، منادی الهی فریاد می زند:
«این الرجبییون؟» کجاییند آنان که ماه رجب را گرامی داشتند و از آن به خوبی بهره بردند؟
اقبال الاعمال، ص۶۳۰
حلول ماه رجب و ولادت امام محمد باقر (علیه السلام) مبارک باد.
@shamim_fegahat
تفسیر اسراء جلسه ۴.mp3
3.25M
بسم الله الرحمن الرحیم
تفسیر سوره اسراء
1401/11/03
#جلسه_چهارم
دوستان بعد از استماع، حضورشان را به شخصی نماینده محترم اطلاع دهند.
@AlirezaAzizpour
@shamim_fegahat