eitaa logo
شمیم فقاهت
201 دنبال‌کننده
824 عکس
55 ویدیو
148 فایل
دروس استاد احمد ابراهیمی سال تحصیلی ۰۴_۱۴۰۳ #فقه_معاصر_شخص_اعتباری #تفسیر_سوره_مبارکه_اسراء #مکاسب_محرمه #مکاسـب_بیع #مشاوره_خارج مشاوره درسی وعلمی @Ebrahimi_Ahmad
مشاهده در ایتا
دانلود
فقه ۶ ش ۱۱۳.mp3
6.56M
باسمه تعالی ملاک در صدق عنوان عیب حقیقت اولیه بوده و مراد فقها از نفی عیب، نفی حکم عیب است. بررسی ثمره قول اول و دوم اگر خلاف حقیقت ثانویه شرط شود بنابر قول اول چون موضوع عیب صادق نیست تخلف آن شهرت موجب خیار تخلف شرط است. بنابر قول دوم چون موضوعاً عیب صادق است موجب خیار عیب بوده و ذو الخیار حق گرفتن ارش دارد. ملاک برای تعیین افراد طبیعت حسب نوع یا صنف افراد طبیعت است و در صورت تعارض نوع و صنف، صنف مقدم است. الحمدلله رب العالمین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فقه ۶ ش ۱۱۴.mp3
6.71M
باسمه تعالی بررسی نقص مالی در عنوان عیب آیا قوام عیب به نقص مالی کالا است؟ دو قول در مسئله وجود دارد. قول اول نقص مالی در عیب دخیل نیست. قول دوم قوام عیب به نقص مالی است. بنا بر هر دو قول در جایی که کالا نقض داشته و نقص مالی صادق نباشد مشتری حق رد دارد. ثمره این دو قول ۱. جریان موانع خیار عیب است که آن موانع در خیار تخلف شرط جریان ندارد. ۲. علاوه بر این احکام خیار عیب غیر از احکام خیار تخلف شرط است. الحمد لله رب العالمین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فقه ۶ ش ۱۱۵.mp3
6.71M
باسمه تعالی بنابر قول صحیح نقص مالی در عنوان عیب دخیل است لکن در روایتی امام علیه السلام می فرماید هر چیزی که بر اصل خلقت زیاد شود یا کم گردد عیب است. علاوه بر اطلاق روایت، فهم محمد بن مسلم و حکم قاضی ابن لیلی در مورد جاریه که بر عانه آن مو ندارد، جریان خیار عیب در فرض عدم نقصان مالی استفاده می شود. الحمد لله رب العالمین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کمترین کار اگر وضع مالی خوبی ندارید و نمی توانید بار مشکلات یکدیگر را کاهش دهید، پس لااقل در حق هم دعا کنید، تا مشکلات دوستان اهل بیت علیهم السلام هرچه زودتر حل شود؛ و یا آنکه از جانب خلق، استغفار کنید و از خداوند بخواهید که به نمایندگی همه خلقش، عذر شما را بپذیرد، که اثرات مستقیمی در هموار شدن امورات خود شما خواهد داشت. 📖 @shamim_fegahat
فقه ۶ ش ۱۱۶.mp3
7.36M
باسمه تعالی جواب از دلالت روایت اول عدم رویش مو در جاریه کاشف از یک بیماری در جاریه است و حکم قاضی جایی است که نقص مالی صادق است. دوم عیب در روایت خیار عیب نمی باشد بلکه مراد از آن صرف حق رد نمودن است. سوم اطلاق عیب بر اصل هر زیاده و نقیصه قابل پذیرش نیست پس مراد از آن جایی که صدق عرفی داشته باشد. چهارم مرجع تشخیص موضوعات عرف است و تنها در فرض روایت معتبر می توان خلاف فهم عرفی، موضوع عیب را تفسیر نمود. الحمدلله رب العالمین