eitaa logo
شمیم فقاهت
201 دنبال‌کننده
824 عکس
55 ویدیو
148 فایل
دروس استاد احمد ابراهیمی سال تحصیلی ۰۴_۱۴۰۳ #فقه_معاصر_شخص_اعتباری #تفسیر_سوره_مبارکه_اسراء #مکاسب_محرمه #مکاسـب_بیع #مشاوره_خارج مشاوره درسی وعلمی @Ebrahimi_Ahmad
مشاهده در ایتا
دانلود
فقه ۶ ش ۱۱۴.mp3
6.71M
باسمه تعالی بررسی نقص مالی در عنوان عیب آیا قوام عیب به نقص مالی کالا است؟ دو قول در مسئله وجود دارد. قول اول نقص مالی در عیب دخیل نیست. قول دوم قوام عیب به نقص مالی است. بنا بر هر دو قول در جایی که کالا نقض داشته و نقص مالی صادق نباشد مشتری حق رد دارد. ثمره این دو قول ۱. جریان موانع خیار عیب است که آن موانع در خیار تخلف شرط جریان ندارد. ۲. علاوه بر این احکام خیار عیب غیر از احکام خیار تخلف شرط است. الحمد لله رب العالمین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فقه ۶ ش ۱۱۵.mp3
6.71M
باسمه تعالی بنابر قول صحیح نقص مالی در عنوان عیب دخیل است لکن در روایتی امام علیه السلام می فرماید هر چیزی که بر اصل خلقت زیاد شود یا کم گردد عیب است. علاوه بر اطلاق روایت، فهم محمد بن مسلم و حکم قاضی ابن لیلی در مورد جاریه که بر عانه آن مو ندارد، جریان خیار عیب در فرض عدم نقصان مالی استفاده می شود. الحمد لله رب العالمین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کمترین کار اگر وضع مالی خوبی ندارید و نمی توانید بار مشکلات یکدیگر را کاهش دهید، پس لااقل در حق هم دعا کنید، تا مشکلات دوستان اهل بیت علیهم السلام هرچه زودتر حل شود؛ و یا آنکه از جانب خلق، استغفار کنید و از خداوند بخواهید که به نمایندگی همه خلقش، عذر شما را بپذیرد، که اثرات مستقیمی در هموار شدن امورات خود شما خواهد داشت. 📖 @shamim_fegahat
فقه ۶ ش ۱۱۶.mp3
7.36M
باسمه تعالی جواب از دلالت روایت اول عدم رویش مو در جاریه کاشف از یک بیماری در جاریه است و حکم قاضی جایی است که نقص مالی صادق است. دوم عیب در روایت خیار عیب نمی باشد بلکه مراد از آن صرف حق رد نمودن است. سوم اطلاق عیب بر اصل هر زیاده و نقیصه قابل پذیرش نیست پس مراد از آن جایی که صدق عرفی داشته باشد. چهارم مرجع تشخیص موضوعات عرف است و تنها در فرض روایت معتبر می توان خلاف فهم عرفی، موضوع عیب را تفسیر نمود. الحمدلله رب العالمین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ سفارش امام رضا علیه السلام درباره روزهای پایانی شعبان اباصلت هَروى نقل کرده است که در جمعه آخر ماه شعبان به خدمت امام رضا علیه السلام، رفتم. حضرت فرمود: 🔹 اى أباصلت! بیشتر ماه شعبان گذشت و این جمعه آخر آن است. پس در باقیمانده این ماه، تقصیرهایى را که در روزهای گذشته داشته‌ای، تدارک و تلافى کن. به آنچه که برایت سودمند است، روی آور، و از آنچه که نفعی به تو نمی‌رساند، بپرهیز؛ بسیار دعا و استغفار کن و زیاد قرآن بخوان و از گناهان خود به درگاه خداوند توبه کن، تا ماه رمضان در حالی به تو روی ‌آورد که تو خود را براى خدا خالص گردانیده باشی! امانت و حقی بر گردن خود باقی مگذار و آن را ادا کن، و کینه‌‌ای از مؤمنین در دل نداشته باش، و گناهی را که مرتکب آن بوده‌ای ترک کن. از خدا بترس و در نهان و آشکار بر او توکّل کن و هر که بر خدا توکّل کند خداوند او را بس است. و در باقیمانده ماه شعبان این دعا را بسیار بخوان: «اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ، فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ» @shamim_fegahat
فقه ۶ ش ۱۱۷.mp3
6.23M
باسمه تعالی تعریف عیب مراد از عیب نقص در عین یا زیاده در عین که موجب نقص مالی در عادات تجار است. این تعریف علامه توسط برخی از فقها پذیرفته شده است. ضابط رد نمودن حق رد، اعم از مورد نقص مالی و غیر مالی است و ضابطه آن غیر از خیار عیب میباشد. مراد برخی از فقها که عیب را در موارد غیر نقص مالی تعمیم داده، مجرد حق رد نمودن است که غیر از خیار عیب می باشد و دیگر احکام خیار عیب در آن جریان ندارد. الحمدلله رب العالمین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اهمیت خواندن سوره قدر در عصر جمعه 🔹 حاج آقا رحیم ارباب (ره): آقا سيد جمال گلپایگانی نامه‌ای برای من نوشته و در آن نامه سفارش كرده که: در طول هفته هر عمل مستحبي را يادت رفت.. اين را يادت نرود كه عصر جمعه صد مرتبه سوره قدر را بخوانی. @shamim_fegahat