#سیدمحمدولدآبادی
عنایت امیرالمؤمنین (علیهالسلام)
#جرعه_دریا_جلد_دوم
#آیت_الله_شبیری
@shamim_fegahat
فقه ۶ ش ۱۱۴.mp3
6.71M
#فقه114
باسمه تعالی
بررسی نقص مالی در عنوان عیب
آیا قوام عیب به نقص مالی کالا است؟
دو قول در مسئله وجود دارد.
قول اول
نقص مالی در عیب دخیل نیست.
قول دوم
قوام عیب به نقص مالی است.
بنا بر هر دو قول در جایی که کالا نقض داشته و نقص مالی صادق نباشد مشتری حق رد دارد.
ثمره این دو قول
۱. جریان موانع خیار عیب است که آن موانع در خیار تخلف شرط جریان ندارد.
۲. علاوه بر این احکام خیار عیب غیر از احکام خیار تخلف شرط است.
الحمد لله رب العالمین
فقه ۶ ش ۱۱۵.mp3
6.71M
#فقه115
باسمه تعالی
بنابر قول صحیح نقص مالی در عنوان عیب دخیل است لکن در روایتی امام علیه السلام می فرماید هر چیزی که بر اصل خلقت زیاد شود یا کم گردد عیب است.
علاوه بر اطلاق روایت، فهم محمد بن مسلم و حکم قاضی ابن لیلی در مورد جاریه که بر عانه آن مو ندارد، جریان خیار عیب در فرض عدم نقصان مالی استفاده می شود.
الحمد لله رب العالمین
#کربلایی_احمد_تهرانی
کمترین کار
اگر وضع مالی خوبی ندارید و نمی توانید بار مشکلات یکدیگر را کاهش دهید، پس لااقل در حق هم دعا کنید، تا مشکلات دوستان اهل بیت علیهم السلام هرچه زودتر حل شود؛ و یا آنکه از جانب خلق، استغفار کنید و از خداوند بخواهید که به نمایندگی همه خلقش، عذر شما را بپذیرد، که اثرات مستقیمی در هموار شدن امورات خود شما خواهد داشت.
📖 #رند_عالم_سوز
@shamim_fegahat
فقه ۶ ش ۱۱۶.mp3
7.36M
#فقه116
باسمه تعالی
جواب از دلالت روایت
اول
عدم رویش مو در جاریه کاشف از یک بیماری در جاریه است و حکم قاضی جایی است که نقص مالی صادق است.
دوم
عیب در روایت خیار عیب نمی باشد بلکه مراد از آن صرف حق رد نمودن است.
سوم
اطلاق عیب بر اصل هر زیاده و نقیصه قابل پذیرش نیست پس مراد از آن جایی که صدق عرفی داشته باشد.
چهارم
مرجع تشخیص موضوعات عرف است و تنها در فرض روایت معتبر می توان خلاف فهم عرفی، موضوع عیب را تفسیر نمود.
الحمدلله رب العالمین
❇️ سفارش امام رضا علیه السلام درباره روزهای پایانی شعبان
اباصلت هَروى نقل کرده است که در جمعه آخر ماه شعبان به خدمت امام رضا علیه السلام، رفتم.
حضرت فرمود:
🔹 اى أباصلت! بیشتر ماه شعبان گذشت و این جمعه آخر آن است.
پس در باقیمانده این ماه، تقصیرهایى را که در روزهای گذشته داشتهای، تدارک و تلافى کن.
به آنچه که برایت سودمند است، روی آور، و از آنچه که نفعی به تو نمیرساند، بپرهیز؛
بسیار دعا و استغفار کن و زیاد قرآن بخوان و از گناهان خود به درگاه خداوند توبه کن، تا ماه رمضان در حالی به تو روی آورد که تو خود را براى خدا خالص گردانیده باشی!
امانت و حقی بر گردن خود باقی مگذار و آن را ادا کن، و کینهای از مؤمنین در دل نداشته باش، و گناهی را که مرتکب آن بودهای ترک کن.
از خدا بترس و در نهان و آشکار بر او توکّل کن و هر که بر خدا توکّل کند خداوند او را بس است.
و در باقیمانده ماه شعبان این دعا را بسیار بخوان:
«اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ،
فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ»
@shamim_fegahat
فقه ۶ ش ۱۱۷.mp3
6.23M
#فقه117
باسمه تعالی
تعریف عیب
مراد از عیب نقص در عین یا زیاده در عین که موجب نقص مالی در عادات تجار است.
این تعریف علامه توسط برخی از فقها پذیرفته شده است.
ضابط رد نمودن
حق رد، اعم از مورد نقص مالی و غیر مالی است و ضابطه آن غیر از خیار عیب میباشد.
مراد برخی از فقها که عیب را در موارد غیر نقص مالی تعمیم داده، مجرد حق رد نمودن است که غیر از خیار عیب می باشد و دیگر احکام خیار عیب در آن جریان ندارد.
الحمدلله رب العالمین