💣 آیت الله #وحید_خراسانی:
یک گناه هر چقدر هم فکر کنید در نهایت کوچکی است، اما به منزلهی #کفران_نعمت بیعدد و به منزلهی #اهانت به #عظمت و #قدرت_خداوند است.
⚠️ پس مراقب باشید در رفتار و گفتار و اعمال که چه میکنید؛ مبادا سمت گناه بروید که گناه انسان را از #خدا و #اهلبیت دور میکند و کاری میکند که #توفیق از انسان سلب میشود...
🖤 و بدانید دلِ آلودهی به گناه و معصیت، در درگاه با عظمت خدای متعال راهی ندارد و هرگز نمیتواند #بندگی کند...
@shamim_fegahat
فقه ۶ ش ۱۲۰.mp3
10.83M
#فقه120
باسمه تعالی
💎 بخش ششم: ماهیت ارش
فصل اول: ارش در لغت
فصل دوم: اصطلاح فقهی ارش
فصل سوم: کیفیت محاسبه ارش
کسر نسبت بین صحیح و معیوب از قیمت مسمی
فصل چهارم: عدم لزوم پرداخت ارش از ثمن
فصل پنجم: لزوم پرداخت ارش از پول رایج
فصل ششم: بررسی ارش مستوعب
قابل تصویر نیست زیرا مستلزم این است که مبیع هیچ مالیاتی نداشته باشد.
مسئله اول: کیفیت اطلاع از مبلغ ارش
مراجعه به دو کارشناس
مسئله دوم: تعارض دو مقاوم
جمع بین دو کارشناس و معدل گیری
💎 انتخاب درس خارج در سه محور
◀️ محور اول: جایگاه استاد
۱. شناخت روش استاد
۲. جامعیت نسبی استاد
۳. بعد اخلاقی استاد
◀️ محور دوم: موضوع بحث
۱. توجه به فقه عبادات و معاملات
۲. عدم اهمیت مستحدثه بودن بحث
۳. جهت دادن پژوهشهای شخصی در مسیر بحث خارج
◀️ محور سوم: سیاست ها
۱. بر اساس تعیین هدف مباحث اصولی مدیریت شود.
۲. جمع بین یک درس شلوغ و خلوت مناسب است.
۳. درس خارج بدون هم بحثی در سالهای اول خارج سودی ندارد.
پایان مکاسب ۶
اواخر شعبان المکرم
الحمد لله رب العالمین
◾️ حقّالناس
🔸 شخصی از حضرت آیت الله العظمی بهجت درخواست دستوری فرمودند.
آقا که همیشه مشغول ذکر بودند، سر بلند کردند و فرمودند :
«تا میتوانید گناه نکنید»
سپس سر به زیر انداختند و مجدّداً مشغول ذکر شدند.
🔸 بعد از چند لحظه سر بلند کردند و فرمودند:
«اگر احیاناً گاهی مرتکب شدید سعی کنید گناهی که در آن حقّالناس است نباشد».
باز سر به زیر انداخته و مشغول ذکر شدند.
🔸 و بعد از چند لحظه باز سر بلند کردند و برای سومین بار فرمودند:
«اگر گناه مرتکب شدید که در آن حقّالناس است سعی کنید در همین دنیا آن را تسویه کنید و برای آخرت نگذارید که آن جا مشکل است.»
📚 برگرفته از کتاب فریادگر توحید، ص ٢١٨
@shamim_fegahat
فقه ۶ ش ۱۲۰.mp3
10.83M
#فقه120
باسمه تعالی
💎 بخش ششم: ماهیت ارش
فصل اول: ارش در لغت
فصل دوم: اصطلاح فقهی ارش
فصل سوم: کیفیت محاسبه ارش
کسر نسبت بین صحیح و معیوب از قیمت مسمی
فصل چهارم: عدم لزوم پرداخت ارش از ثمن
فصل پنجم: لزوم پرداخت ارش از پول رایج
فصل ششم: بررسی ارش مستوعب
قابل تصویر نیست زیرا مستلزم این است که مبیع هیچ مالیاتی نداشته باشد.
مسئله اول: کیفیت اطلاع از مبلغ ارش
مراجعه به دو کارشناس
مسئله دوم: تعارض دو مقاوم
جمع بین دو کارشناس و معدل گیری
💎 انتخاب درس خارج در سه محور
◀️ محور اول: جایگاه استاد
۱. شناخت روش استاد
۲. جامعیت نسبی استاد
۳. بعد اخلاقی استاد
◀️ محور دوم: موضوع بحث
۱. توجه به فقه عبادات و معاملات
۲. عدم اهمیت مستحدثه بودن بحث
۳. جهت دادن پژوهشهای شخصی در مسیر بحث خارج
◀️ محور سوم: سیاست ها
۱. بر اساس تعیین هدف مباحث اصولی مدیریت شود.
۲. جمع بین یک درس شلوغ و خلوت مناسب است.
۳. درس خارج بدون هم بحثی در سالهای اول خارج سودی ندارد.
پایان مکاسب ۶
اواخر شعبان المکرم
الحمد لله رب العالمین
شمیم فقاهت
#کفایه110
باسمه تعالی
نتیجه گیری اثبات وجوب باقی
برفرض كه دلالت سه روايت بر وجوب باقى مسلم باشد، اين سؤال مطرح مىشود كه تنبيه چهارم هم راجع به تعذّر جزء بود و هم راجع به تعذّر شرط، حال اين روايات محدودهاش تا كجاست؟ پاسخ آن است كه حديث اوّل (اذا امرتكم ...) به دليل كلمه من تبعيض ظهور در تعذّر جزء دارد زيرا شرط بعض مامور به نيست. و حديث سوّم (ما لا يدرك) به خاطر كلمه كل كه ظهور در كلّ مجموعى داشت. باز به درد تعذّر جزء مى خورد.
ولى حديث دوّم (الميسور ...) اين تعبيرات را ندارد و ملاك صدق عنوان ميسور است و اگر عرفا بر باقی مانده خالی از جز و شرط، میسور صادق باشد، شامل جزء و شرط می شود.
خاص بودن قاعده میسور
از طرفى هم دايره این روایت خاص است يعنى در باب تعذّر جزء هم چنين نيست كه هر جزئى متعذر شد بر بقيّه ميسور عرفى صادق باشد، بلكه فى الجملة يعنى در بعض موارد صادق است و در مواردى هم صدق ندارد. مثلا اگر جزء متعذّر ركنى باشد، مثل ركوع يا سجده ... و نماز فاقد اينها باشد عرف اين را ميسور نماز كامل نمىداند. يا اگر معظم الاجزاء متعذّر شد و تنها يك يا دو جزء مقدور بود، باز عرف اين باقيمانده را ميسور آن كلّ نمى داند.
نعم
با اينكه ملاك صدق عرفى بود نبايد از اين نكته غافل بود كه گاهى شارع مقدس عرف را تخطئه مى كند و چيزى را كه عرف ميسور نمى داند. شرع ميسور مىداند.
فى المثل در باب نماز اگر كسى صددرصد عاجز است و نمازش را تنها با اشاره چشم و بازو بسته كردن آن انجام مىدهد، عرفا اين عمل كه تنها يك اشاره دارد، ميسور آن عمل كامل نيست، ولى شرع اين را ميسور دانسته، زيرا شرع از چيزى مطلع است كه اگر عرف هم از آن مطلع بود، حكم به لزوم انجام مى نمود و آن اينكه همين عمل فاقد معظم اجزاء و شروط، واجد تمام مصلحت عمل كامل يا عمده مصلحت آن است.
چه اينكه متقابلا چه بسا عرف چيزى را ميسور و لازم مى داند. مثلا در ماه رمضان كسى از تمام مفطرات اجتناب كرده و تنها يك جرعه آب نوشيد. عرف خيلى اهميّت نمى دهد و مى گويد كه اين روزه صحيح است و بايد بقيه روز را امساك كند ولى شرع عرف را تخطئه كرده که بايد روزه اعاده شود.
در نتيجه هركجا دليل خاص شرعى داشتيم مبنى بر اينكه فلان عمل ميسور است يا فلان عمل ميسور نيست ما تابع دليل خاص هستيم. ولى هركجا چنين دليلى نداشتيم، به اطلاق دليل الميسور ... مراجعه مىكنيم و ملاك فهم عرف است.
فافهم
شايد اشاره باشد به اينكه شرع، عرف را در موضوع تخطئه نمى كند، زيرا موضوع قاعده عنوان «الميسور» است و مراد هم ميسور عرفى است و ضابطه معينى هم دارد و شارع هم براى اين موضوع معناى جديدى نياورده و حقيقت شرعيه نشده، پس تخطئه موضوعى نيست. آرى، از نظر حكم تخطئه مى كند كه عرف فلان جا حكم ميسور را جارى مىكرد و شرع تخصيص زد و فرمود جارى نيست، مثل باب روزه، و در جاى ديگر حكم ميسور را جارى نمى كرد و شرع تشريك داد و آنجا را ملحق به ميسور عرفى نمود از لحاظ حكم ميسور، مثل نماز غرقى، وگرنه دخل و تصرّف در موضوع نكرده است.
تذنيب
مقدمه: جزء آن است كه وجودش در مأمور به معتبر است و داخل در مأمور به است.
شرط آن است كه وجودش معتبر ولى خارج از مأمور به است.
مانع امرى را گويند كه عدمش در مأمور به دخيل است و موضوعيّت دارد و با اصل مأمور به نمى سازد.
مثل حدث قبل از نماز كه مانع از ورود در نماز است، يا لباس غير مأكول اللحم و ...
قاطع امرى است كه عدمش دخيل است، ولى از آن زاويه كه موجب انقطاع هيئت اتصاليه مى گردد، مثل خنده و تكلم و حدث ... در اثناء نماز.
با اين مقدّمه اچهار مسئله كوتاه داريم.
1- شك داريم كه فلان امر جزء واجب است تا وجودش معتبر باشد و انجامش واجب باشد، يا مانع است تا فعلش حرام و عدمش معتبر باشد.
2- شك داريم كه فلان امر جزء واجب است يا قاطعيت دارد؟
3- آيا شرط است يا مانع؟
4- آيا شرط است يا قاطع؟
شيخ اعظم فرموده اينها از قبيل دوران بين محذورين است كه فلان امر واجب است يا حرام و در دوران بين محذورين جاى تخيير عقلى است. پس ما مخيريم كه اين امر مشکوک را در نماز بياوريم يا نياوريم.
مرحوم آخوند مى فرمايد كه دوران بين محذورين در جايى بود كه احتياط ممكن نباشد. و اينجا احتياط ممكن است به اينكه نماز را تكرار كنيم يكبار با اين امر مشكوك، چون شايد جزء يا شرط باشد و يكبار بدون اين، چون شايد مانع يا قاطع باشد و همه احتمالات تأمين شده، پس اينجا از باب دوران بين متباينين است و جاى احتياط است نه جاى تخيير.
پایان اصول ٣
شعبان المعظم ۱۴٣۲
الحمدلله رب العالمین
#تبریک_حلول_رمضان_المبارک
✍امام رضا عليه السلام
☀️هر كس در ماه رمضان يك آيه از كتاب خدا بخواند، مثل كسى است كه در غير آن، ختم قرآن كرده باشد.
☀️هر كس در اين ماه، به صورت برادر مؤمنش بخندد، خدا را در قيامت ديدار نخواهد كرد، مگر آن كه در چهره او خواهد خنديد و به بهشت، مژده اش خواهد داد.
☀️هر كس در آن ماه، مؤمنى را يارى كند، خداوند، او را بر گذشتن از صراط، در آن روز كه قدم ها بر آن مى لغزد، يارى خواهد كرد.
☀️هر كس در آن، خشم خود را نگه دارد، خداوند نيز روز قيامت، خشمش را از او نگه خواهد داشت.
☀️هر كس در آن، ستم ديده اى را يارى كند، خداوند، او را در دنيا بر ضدّ كسى كه با وى دشمنى نمايد، يارى مى كند و روز قيامت نيز هنگام حساب و ميزان، يارى اش مى نمايد.
💎ماه رمضان،
ماه بركت،
ماه رحمت،
ماه آمرزش،
ماه توبه و بازگشت به سوى خدا.
☀️هر كه در ماه رمضان آمرزيده نشود، پس در چه ماهى آمرزيده گردد؟
🔹پس، از خداوند بخواهيد كه در اين ماه، روزه شما را بپذيرد.
این رمضان را آخرين رمضان شما قرار ندهد،
و شما را بر طاعت خويش توفيق دهد،
و از نافرمانى خود نگه دارد كه او بهترين كسى است كه از او درخواست مى شود.
📚بحار الأنوار ج ۹۶ ص ۳۴۱
@shamim_fegahat
باسمه تعالی
🔆 تفسیر سوره مبارکه کهف
🔷 دوستان عزیز بعد از گوش کردن،
حضورشان را با رمز جلسه به نماینده محترم @Yazahra_313110 اطلاع دهند.
💎 رمز جلسات
۱. جلساتی که نام اولیای الهی جهت عرض سلام و توسل داریم باید هنگام ثبت حضور، نام مبارک شان ارائه شود.
۲. در جلساتی که سلامی به حضرات نداریم، ذکر شریفه «اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم» رمز آن جلسه می باشد.
@shamim_fegahat