eitaa logo
شمیم معارف
48 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
486 ویدیو
66 فایل
حکمت و عرفان، فلسفه، علوم غریبه و روانشناسی
مشاهده در ایتا
دانلود
دوستان عزیز از مباحث بسیار مهم روانشناسی و معرفت نفس بحث جسم مثالی است که بحثی شیرین و بعضا سنگین است اما لطفا با حوصله انرا بخوانید مطمئنا سودمند خواهید شد انشاالله. این بحث رو که خواندید پس از آن بحث یبوست روح رو که در سه چهار پست بالاتر عرض کردم بخوانید . اگر با دقت خوانده شود حتما تغییر را احساس خواهید کرد. التماس دعا. بحث تشریح جسم مثالی👇👇 تشريح جسم مثالي بدن انسان از اخلاط گوناگون تشکيل شده است و ترشحات اين غدد مزاج جسم را تشکيل مي دهد. هماهنگي و عدم هماهنگي در ميزان ترشح اين غدد مزاج را تحت تاثير قرار مي دهد و اين آثار مترتب بر مزاج داراي آثار بسياري بر ديگر ابعاد انسان و جسم او دارد که بيانش خواهد آمد. بيان اين مطالب مقدمه اي براي بيان احوال و مزاج روح با به عبارتي حال واحوال و مزاج جسم مثالي يا جسم برزخيه است. بنابراين براي شفافيت بحث دوم بحث مقدمه لازم به نظر مي رسد. اخلاط اربعه گاه متعادلند در ترشح گاه نامتعادل. نامتعادل بودن آن منشاء ناهنجارهاي رفتاري و گفتاري مي شود و اثر ديگر آن مربوط به روان شخص است که برخي افسردگيهاي رواني و استرسها از آن ناشي مي شود. اگر اخلاط اربعه به ميزان لازم ترشح شوند مزاج را متعادل مي سازد و تعادل مزاج جسم منشاۀ هنجارهاي رفتاري و گفتاري مي شود و اثر ديگر آن مربوط به روان شخص است که نشاط و برون گرايي و خلاقيت و خوش اخلاقي از آن ناشي مي شود. پس سلامت و مريضي جسم و روان مربوط به تعادل و عدم تعادل مزاج جسم است . حال نکته بعد اين است که جسم مادي مرتبه نازله جسم مثالي است اين نکته حلقه وصل بحث جسم مادي و مثالي است . اين جسم برزخي مثالي همان جسمي است که در رويا اشخاص با ان مرئي مي شوند . روح و بخاري که از تعادل و ممازجت اخلاط اربعه حاصل مي شود هم جسم را مديريت مي کند هم روان را يعني تحت تدبير صورت جسم مثالي. روح حافظ مزاج اخلاط است جسم مثالي کاملاً شبيه جسم مادي است لکن مادي نيست جسمي است لطيف اما چون جسم است و قالبي براي روح لاجرم نيازمند مزاجي خاص خود است . روح داراي قوا و آلات گوناگون است که بواسطه آنها در جسم تصرف مي نمايد و باجسم شروع به شنيدن و تکلم و ديدن مي کند يعني گوش ابزاري براي شنود روح در عالم عنصر است . مراد از بحث اين بخش است که جسم مثالي برزخي نيز مانند جسم مادي براثر ترشحاتي خاص قوام مي يابد اگر ترشحات متعادل باشد جسم مثالي متعادل مي شود و اگر نامتعادل باشد جسم برزخي نامتعادل و بيمار مي شود. فعاليت روح سبب تنظيم يا ناهماهنگي مزاج جسم مثالي مي شود. مجرا و غددهايي که منشاۀ ترشحات مي شود براي تشکيل مزاج ، سمع و بصر و خيال است. اين سه مجرا را غدد ناميديم که بهتر مطلب ادا شود. گوش و چشم و قوه خيال غده هايي اند که باترشحات خود جسم مثالي برزخي راتحت تاثير قرار مي دهند و از تاثرات اين جسم متاثر مي شود همان گونه که جسم مادي وقتي بيمار مي شود روح و روان را تحت تاثير قرار مي دهد. مثلاً گوش با شنيدن اصوات موزون و نيکو و الحان روحاني و حکمي، ترشحات کافي و شفاف انجام مي دهد برعکس آن يعني اصوات ناموزون و بيهوده و لاطائل و الحان شيطاني و سخنان حرام سبب کدورت ترشحات و بدبويي آنها مي شود. چشم با ديدن مناظر زيبا و رنگهاي شاد آثار مفيدي بر مزاج روح مي گذارد و بر خلاف آن با ديدن مناظر حرام و ناپسند مزاج را کدر مي کند و از تعادل مي اندازد. خيال ياعالم ذهن نيز باتداعي خاطرات نيک و فعاليت هاي ذهني روحاني و يا شيطاني بر مزاج جسم برزخي تاثير مي گذارد. ادامه دارد.... شميم معارف: @eshraghat ادامه پست قبلی از آثار مهم مزاج جسم مثالي تاثيري است که بر رفتار وگفتار شخص مي گذارد. مزاج متعادل رفتار و گفتار وپندار شخص را موزون و متناسب با فطرب روحاني مي کند و رفتار و گفتار و خيالات بيهوده را کم مي کند و برحکمت اميز بودن آنها مي افزايد برعکس مزاج نا متعادل اين سه عامل را از تعادل ساقط و انسان را در مرداب طبيعت غرق مي کند. دو رکن گفتار و رفتار آدمي شخصيت او را رقم مي زند و شخصيت رابطه نزديکي با سرنوشت دارد بنابراين همين ديدنها و شنيدنها و خيالات و پندارها که ساده به نظر مي رسند و اغلب افراد به آنها توجهي ندارند با سرنوشت انسان سر وکار دارد. اين سه عامل سه دهان جان و روح انسان هستند که ورودي هاي اين سه دهان وارد قلب و روح مي شود. هر چند که وروديهاي اين مجرا وارد معده اي بنام حس مشترک مي شود در آنجا عصاره اين واردات که از گوش و چشم و خيال وارد شده است به بخش هاي مختلف جسم صادر مي شود در اين باره خداي عزوجل مي فرمايد" قوا انفسکم و اهليکم ناراً". "اهليکم" در يک معنا خانواده شخص است که حمل به معناي ظاهري آن است لکن در باطن معنا " اهليکم" قواي نفساني و آلات اوست که صورت کلي آن جسم مثالي است
بعبارتي "اهليکم" قواي متصرفه در حواس پنج گانه بعلاوه خيال است و کلام حق در قبال اينها در آخرت " وقفوهم انهم مسئولون" است. قرآن کريم مي فرمايد: "فالينظر الانسان علي طعامه" انسان چهار دهان دارد که با آنها غذا مي خورد که محسوس ترين آن دهان جسم است که به شکم و معده راه دارد دراين سطح انسان با حيوانات مشترک است. گوش و چشم و خيال و زبان چهار دهان جان انسان است. قرآن کريم تاکيد مي فرمايد که دقت کن که چه ميخوري . چون اينها دهان هستند که جان آدمي از اين مجرا استفاده مي کند بنابراين اصوات و سخنان و مناظر و ديدني ها و گفتار انسان وخيالات ، غذاهايي هستند که انسان در واقع آنها را تناول مي کند مثلاً هر شخص انسان که به رويت شخصی در مي آيد به منزله يک لقمه غذاست سخنانی که مي شنوي لقمه هايي هستند که از دهان گوش تناول مي کني پس نگاه کن ببين چه مي خوري. در حديث است که معصوم فرمود: از غذاي فاسق نخوريد.حکمت آن اين است که غذاي فاسق منتقل کننده فسق است انسان هر چه مي خورد نحوه جسماني آن نصيب جسم و کيفيت نفساني آن نصيب روح و جان اوست. چه اينکه غذا مسانخ با مغتذي است يعني بين خورنده و خورده شده تناسب وجودي است پس در خوردن تصوير، پديده و مناظر و اشخاص وافراد زياده روي نکن زيرا نگاه غفلت مي آورد و قلب را سنگين و قسي مي کند. از خوردن اصوات زياده روي نکن به فرموده اميرالمومنين علي عليه السلام به سخناني که چيزي به تو نمي افزايد گوش نده زياد سخن نگو. حضرت امير فرمود: هيچ چيز به زندان طولاني شدن از زبان سزاوارتر نيست . اگر روحت مريض شد يعني حال عبادت نداشتي و از خوبان دور شدي و ازقرآن محروم شدي و از نماز اول وقت غافل شدي و از عبادت لذت نبردي و از ادب دور شدي و بي حوصله شدي بدان که غذاي مسموم خوردي يا اينکه غذاي مسموم نخوردي وليکن آنقدر از مباح خوردي تا ترکيب زياد آن مسموميت ايجاد کرد و رو به فسادي گذارد. چه اينکه معصوم عليه السلام فرمود: غذاي زيادخوردن و مباح بيم اين دارد که به حرام نزديک شود. پس تنظر علي طعامک. شميم معارف: @eshraghat
انواع مکر اولین معنایی که ما از شنیدن کلمه مکر به ذهنمان می رسد حیله و فریب و نیرنگ است اما درواقع مکر معنای بسیار گسترده تری دارد که به معنای نیرنگ نیست. انواع مکر را بررسی و تقسیم بندی می کنیم تا به گستره معنای آن پی ببریم. اولین مکر، مکر تکوینی است . این مکر از لوازم تکوین و خلقت و آفرینش است از این رو وجودش ضروری می باشد در واقع این مکر به معنای تدبیر و اداره امور خلق است. مانند گرایش و میل جنس نر وماده به یکدیگر. اگر مکر تکوینی نبود هیچ نر وماده ای به هم گرایش نمی یافتند از این رو تولید مثل تعطیل می شد و خلقت ناقص. خداوند بزرگوار در قرآن کریم می فرماید: "وَمَكَرُوا مَكْرًا وَمَكَرْنَا مَكْرًا وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ"50نمل یعنی: و دست به نيرنگ زدند و [ما نيز] دست به نيرنگ زديم و خبر نداشتند دومین مکر، مکر تشریعی است و آن عقابی است که پس از سرپیچی از احکام شریعت به انسان می رسد. مانند شلاق و زندانی و قصاص در دنیا و عذاب اخروی در آخرت. دراین زمینه قرآن عزیز می فرماید: "فَانْظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ مَكْرِهِمْ أَنَّا دَمَّرْنَاهُمْ وَقَوْمَهُمْ أَجْمَعِينَ". 51 نمل یعنی: پس بنگر كه فرجام نيرنگشان چگونه بود ما آنان و قومشان را همگى هلاك كرديم سومین مکر، مکر حیوانی است و آن برای دفع شرور و جذب مطلوب است. مانند استتار برخی حیوانات برای شکار یا برای دفع شرّ دشمن. نحوه خانه سازی یا حرکاتی که حیوانات نر برای جذب حیوان ماده بکار می گیرند. یا ترفندهایی که حیوانات برای شکار بکار می گیرند. این مکر هم به معنای حیله نزدیک است هم به معنای مکر تکوینی چهارمین مکر ، مکر شیطانی است و آن بمعنای حیله و نیرنگ و فریب است که شیاطین از جنّ و انس از آن استفاده می کنند. قرآن مجید می فرماید: وَقَالَ الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا لِلَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا بَلْ مَكْرُ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ إِذْ تَأْمُرُونَنَا أَنْ نَكْفُرَ بِاللَّهِ 33 سباء یعنی: و كسانى كه زيردست بودند به كسانى كه [رياست و] برترى داشتند مى گويند [نه] بلكه نيرنگ شب و روز [شما بود] آنگاه كه ما را وادار میکرديد كه به خدا كافر شويم همانطور که دیدیم در گستره معنای مکر فقط یک چهارم معنای کلی مکر را در بر می گیرد در حالیکه اولین معنایی که به ذهن ما متبادر می شود همین معنای حداقلی است و این بخاطر نقص فکری یا ابتلائات بشری است.
عمل مهم ماه ذی قعده؛ (فردا یکشنبه اول ذی قعده است) غسل و نماز توبه شیخ عباس قمی رحمه الله تعالی علیه در مفاتیح الجنان قسمت اعمال ماه ذی القعده می فرماید: بدان که روایت شده که هر که در یکی از ماه‌های حرام سه روز متوالی که پنج شنبه و جمعه و شنبه باشد روزه بدارد ثواب نهصد سال عبادت برای او نوشته می شود و هم چنین در بخش اعمال ذی القعده مضاعف شدن ثواب و عقاب اعمال در ماه‌های حرام را که به آن اشاره شد ذکر می نماید. نماز یکشنبه ذی القعده در ماه ذی القعده عملی وارد شده که فضیلت بسیار دارد که بدین شرح است: در یکی از روزهای یکشنبه این ماه غسل کند و وضو بگیرد و چهار رکعت نماز بگذارد (دو نماز دو رکعتی) و در هر رکعت حمد یک مرتبه و اخلاص سه مرتبه و معوذتین (فلق و ناس) را یک مرتبه بخواند پس از نماز هفتاد مرتبه استغفار کند و استغفار را به ذکر شریف «لاحول و لاقوّه الّا بالله العلی العظیم» ختم نماید سپس بگوید «یا عزیز یا غفّار اغفرلی ذنوبی و ذنوب جمیع المؤمنین و المؤمنات فانّه لایغفر الذّنوب الّا انت» برای این نماز ثواب زیادی ذکر شده از جمله اینکه رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: هر که این نماز را بجا آورد: توبه اش مقبول، گناهانش آمرزیده شود، دشمنان او در روز قیامت از او راضی شوند، با ایمان بمیرد، دین و ایمانش از وی گرفته نشود؛ قبرش گشاده و نورانی گردد؛ والدینش از او راضی گردند؛ مغفرت شامل حال والدین او و ذریّه او گردد؛ توسعه رزق پیدا کند؛ ملک الموت با او در وقت مردن مدارا کند؛ به آسانی جان دهد و
فضائل علی علیه السلام از زبان👈 جبرئیل علیه السلام(۱) ▪️➖¤🔹⌛️🔹¤➖▪️ 💫رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:شبی که مرا به آسمان بردند و من و جبرئیل علیه السلام به آسمان چهارم رسیدیم جبرئیل گفت:ای محمّد جای من اینجاست،آن گاه مرا در نور تاختن داد تا به فرشته ای از فرشتگان خدا رسیدم در صورت و نام علی که در زیر عرش به سجده افتاده بود و می گفت:خداوندا،علی و اولاد و دوستان و شیعیان و پیروان او را بیامرز،و بد اندیشان و دشمنان و حسودان او را لعنت فرست،که تو بر هر چیز توانایی.(۱) 🔹رسول خدا صلی الله علیه و آله فرشته ای را به صورت علی علیه السلام دید و پنداشت علی است،گفت:ای ابوالحسن به آمدن اینجا بر من پیشی گرفته ای؟! جبرئیل گفت:این علی بن ابی طالب نیست،فرشته ای است به صورت او،فرشتگان مشتاق علی بن ابی طالب علیه السلام شدند و از پروردگارشان درخواستند که صورتی از علی بسازد تا او را ببینند.(۲) ▪️➖¤🔹⌛️🔹¤➖▪️ (۱)بحارالانوار،۹۷/۳۹ (۲)بحارالانوار، ۹۷/۳۹ 📚علی بن ابی طالب،احمدرحمانی همدانی
حال و مقام : "مرحوم قاضی به شاگردان میگفت : به دنبال حال بگردید . ببینید در چه مکانی و با چه عملی حال پیدا میکنید ، کوفه ،سهله ، نجف ، کربلا و ... و قدر آن را بدانید ." در این میان دو نکته مهم است : 1)حال مقدمه مقام است ، نداشتن حال خوب نیست چه اینکه توقف در حال هم خوب نیست . 2) حال ناشی از ذکر و فکر بدون مراقبت خوب نیست ، زیرا موقتی است و تنها به مقام نمی انجامد ،پس گول حالی که ذکر بدون مراقبه بیاورد نباید خورد ." این از افادات مرحوم ملا حسینقلی همدانی است . منبع :رساله سیر و سلوک آیت اله شیخ علی رضایی
🌺علی ع : قَدْرُ الرَّجُلِ عَلَى قَدْرِ هِمَّتِه اندازه هر کس به اندازه همت اوست نهج البلاغه ص 477 ، ح 47 🌺إنَّ الَّذِي يَطْلُبُ مِنْ فَضْلٍ يَكُفُّ بِهِ عِيَالَهُ أَعْظَمُ أَجْراً مِنَ الْمُجَاهِدِ فِي سَبِيلِ اللَّه کسی که دنبال روزی می رود تا آبروی خود و خانواده اش را حفظ کند اجر و پاداشش از رزمنده ای که در راه خدا جنگ می کند بیشتر است.🌷 تحف العقول ص 445
سحرها را از دست ندهيد؛ ولو دو ركعت هم اگر ميتوانيد نماز (نافله شب) بخوانيد. 🔸 در اين زمانه هم كه به بركت موبايل و تلويزيون و... اكثر مردم تا نيمه شب مشغول و سرگرم هستند! 🔸 سحرها را ضايع نكنيم، اگر نماز مستحبی هم نخوانديم، حداقل ده مرتبه "يا ارحم الرّاحمين" بگوييم! 🔸 اگر آن را هم انجام ندادی اقلاً رو به قبله بنشين و بگو: "سبحان الله والحمدلله و لا اله الّا الله و الله اكبر" 🔸 اگر در چند سحر با جانت اين جمله را بگويی، عالمت عوض ميشود. ⚜️ حجةالاسلام فاطمی نیا
حزن در سلوک : حزن اندوهی است که سالک از هنگام شروع سلوک تا رسیدن به لقای محبوب دائماً در دل دارد، که مبادا عمر به پایان رسد و به مقصود نرسد، البته حزن قلبی نباید به عبوس بودن و بداخلاقی بینجامد. حزن دائم : سالک از زمان شروع سلوک تا زمان رسیدن به لقای محبوب دائماً حزنی در دل دارد. حزن از اینکه مبادا عمر به پایان رسد و او به مقصود نرسد. استاد می‌فرمود: «همین حزن، سالک را هدایت می‌کند به مقصود». عارف سریع‌السیر مرحوم شیخ محمد بهاری می‌فرماید: «به محض انقطاع رشتۀ حزن از قلب، فیوضات معنویه منقطع گردد» و می‌فرماید: «اگر قلب شاد و خندان باشد، هم او را بهره‌ای از معارف نخواهد بود» دربارۀ مؤمن در روایت آمده: «الْمُؤْمِنُ بِشْرُهُ فِی وَجْهِهِ وَ حُزْنُهُ فِی قَلْبِهِ» [در دل محزون است و صورتش خندان». پس حزن قلبی نباید به عبوس بودن صورت و بداخلاقی بینجامد. مؤمن ترش‌خو و عبوس نیست و اهل قهقهه نیز نیست و خنده او مانند رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم تبسم است. سالک تبسمی نمکین بر لب دارد، تبسمی که خود حاکی از حزنی درونی است . سالک در طول سلوک الی الله قبض و بسط دارد. در حال قبض نباید«بِشْرُهُ فِی وَجْهِهِ» از دست برود و در حال بسط نباید «حُزنُه فی قَلبِه» کم‌رنگ شود. دربارۀ قبض و بسط سلوکی سخن خواهد آمد. آیةالله حاج شیخ علی رضائی منبع: کتاب سیر و سلوک (طرحی نو در عرفان عملی شیعی) ، صفحهٔ ۳۲۰ تا ۳۲۱
رابطه افکارمنفی با ادرار وآثار آن این بحث مطلبی مهم در معارف انسانی و طهارت نفس است. ادرار تازمانی که داخل بدن است حکم نجاست ندارد هرچند که مسموم و کثیف است اما نجس نیست اما به محض اینکه از بدن خارج شد هم محل خروجش و هم جایی که با آن اصابت کرده را نجس می کند. حالا خوب توجه کنید افکار منفی، گمان های بد، دروغ، تهمت، غیبت و قضاوت های نابجا و نادرست و حتی خیالات گناه تازمانی که در فکر انسان است هر چند که کثیف وآلوده است اما نجس نیست اما به محض اینکه از فکر انسان به مجرای دهان و زبان بیاید و با کلمات گفته شود هم محل خروجش را که دهان است نجس می کند و هم گوشها و جانهایی که مخاطب آن بودند. از این روست که معصوم علیه السلام فرمودند: طَهِّرُوا أَفْوَاهَکُمْ‌ فَإِنَّهَا طُرُقُ‌ الْقُرْآن . یعنی پاکیزه کنید دهانتان را چرا که دهان شما محل عبور قرآن است . برگرفته از کتاب منتشر نشده شمیم معارف اثر حقیر
افاده ای مهم از آیه "آمن الرسول" قرآن کریم می فرماید: آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ پيامبر (خدا) و مومنان بدانچه از جانب پروردگارش بر او(رسول الله) نازل شد ايمان آورده اند . این کریمه دلالت صریح دارد بر اینکه شیعیان و مومنان حضرت رسول الله و وصی بلافصل ایشان جناب امیرالمومنین تصدیق کردند رسالت رسول و وصایت و ولایت و امامت خلیفه اش را در زمانی که حضرت آدم جسمش در میان آب و گل بود( یعنی هنوز آفریده نشده بود). این مطلب ناشی از کریمه فوق و این حدیث شریف است که جناب رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند: من نبی بودم زمانی که آدم میان آب و گل بود. و امیرالمومنین نیز فرمودند: من تصدیق کردم رسالت محمد(ص) را زمانی که آدم میان آب و گل بود یا این فرمایش که من وصی بودم زمانی که آدم میان آب و گل بود. براین سیاق معلوم می شود که شیعیان و مسلمانان واقعی تصدیق کردند رسالت رسول خاتم و وصایت وصی خاتم را( که به استناد آیه مباهله نفس رسول الله است) زمانی که جسم آدم میان آب و گل بود و این از آفتاب روشن تر است. برگرفته از کتاب شمیم معارف اثر حقیر https://t.me/eshraghat شمیم معارف کانال شمیم معارف حاوی مطالبی پیرامون معرفت نفس، سلوک، حکمت، و عرفان و علوم غریبه ارتباط با مسئول کانال:(کلهر) @AsedAbaas 09124985811 در نشر معارف اسلامى سهيم باشيم؛ لينك كانال: @eshraghat استفاده از مطالب كانال بلا مانع است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیانی زیبا از استاد فاطمی نیا: ببینید چه دین قشنگی داریم!
http://t.me/majidDoostdar/848(پاسخ به شبهات (دوستدار 💡 این هم همه پست های () خدمت دوستان برای دیدن هر پست کافیه روی متنش کلیک کنید
تقویم نجومی ✴️ جمعه 👈۲۹ تیر ۹۷ 👈۲۰ ژوئن ۲۰۱۸ 👈 ششم ذی القعده ۱۴۳۹ ❇️ بزرگداشت حضرت احمد ابن موسی علیه السلام (شاه چراغ) 🌓 ⭕️ این جمعه قمر حدود ساعت ۵ صبح وارد... برج_عقرب میشود وتا روز یکشنبه ۳۱ تیر، حدود ساعت ۱۴:۴۵ ادامه دارد. 👈در طول این مدت از انجام امور اساسی، مهم و زیر بنایی زندگی بپرهیزید. ⭕️ مخصوصا عقد و ازدواج، انعقاد نطفه فرزند، سفر، شروع کار جدید ، امور لباس 👈اگر در این مدت مجبور به انجام کاری بودید صدقه دادن ، خواندن آیت الکرسی و توکل بر خدای متعال را فراموش نکنید. ⭕️ نکته: (برخی بزرگان ، صبر نمودن برای امور مهم را تا حدود دو روز بعد از قمردرعقرب نیز سفارش نموده اند) ✴️ روز هشتم ماه تموز سال رومی 👈 این ماه سی و یک روز است. 👈 گرمای هوا شدید تر و آب کم میشود. 👈 آب خنک ناشتا نوشیده و چیزهای سرد و تر خورده شود. 👈 غذاهای مورد استفاده در این ماه باید سریع الهضم باشند. 👈 از گلها و شکوفه های خشک، مرطوب و خوشبو‌ استفاده شود. ⚫️ طبق روایات، اصلاح_مو (سر و صورت) در این روز ماه قمری ، موجب بلای ناگهانی است. 🔴 خون_دادن یا حجامت در این روز از ماه قمری ، موجب درد و رعشه در جوارح ذکر شده : ❌ بطور کلی جمعه ها طبق روایاتی، حجامت ممنوع است و مناسب نیست. 🔵 جمعه برای گرفتن_ناخن، روز بسیار خوبیست و مستحب نیز هست. روزی را زیاد ، فقر را برطرف ، عمر را زیاد و سلامتی آورد. ✴️ وقت استخاره : در روز جمعه از اذان صبح تا طلوع آفتاب و بعد از زوال ظهر تا ساعت ۱۶ عصر ❇️ ذکر روز جمعه نیز: اللّهم صلّ علی محمّد وآل محمّد وعجّل فرجهم ۱۰۰ مرتبه ✳️ ذکر بعد از نماز صبح ۲۵۶ مرتبه .. یانور موجب عزیز شدن در چشم خلایق میگردد . 💠 روز جمعه طبق روایات متعلق است به حجة_ابن_الحسن_عسکری_عج . سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به پیشگاه مقدس ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد. 📚 منابع مطالب ما: 📔حلیة المتقین 🗓 مجموعه تقویم های نجومی معتبر 📖 مفاتیح الجنان 📕تقویم جامع رضوی 📒 بحارالانوار و.. 📣..با ذکر صلوات برای سلامتی آقا امام زمان ( به نقل از کانال علوم غریبه)
ست، و نه این موضوع از مختصات پیغمبر ما میباشد و مخالفت با این مساله سر چشمهای جز تعصب و یا افکار جاهلی ندارد، و لذا در تمام احکام اسلامی از قبیل ازدواج و ارث و مانند آن هیچگونه تفاوتی میان این دو نیست، تنها استثنائی که به موضوع خورده مساله خمس است که روی عنوان سیادت است و به جهت خاصی که در کتاب خمس در فقه آمده این موضوع استثناء شده است » 📚تفسیر نمونه ج5 ص327 ❗️ترمذی نقل می کند که پیامبر گرامی فرمود: « حسن و حسین فرزندان من و فرزندان دختر من هستند» 📚صحیح ترمذی ج2 ص240 📚کنزالعمال ج6 ص220 https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
شمیم معارف, [٢٠.٠٧.١٨ ٠٠:٢٦] [Forwarded from کانال پرسمان اعتقادی] ⁉️سوال چرا به أئمه اطهار (سلام الله علیهم)ابن رسول الله می گوییم در حالی که آنها از صلب علی علیه السلام میباشند؟ 🗯پاسخ: ❗️خداوند در آیه 84 انعام می فرماید: « ما به ابراهیم، اسحاق و یعقوب را عطا نمودیم و همه را به راه راست هدایت کردیم و نوح را نیز پیش از ابراهیم هدایت کرده بودیم و از فرزندان ابراهیم: داود و سلیمان و ایوب و یوسف و موسی و هارون را نیز هدایت نمودیم و این چنین نیکوکاران را پاداش می دهیم. و[همچنین از فرزندان ابراهیم] زکریا و یحیی و عیسی.» 🗯در تفسیر نمونه چنین آمده است: ❗️«در آیات فوق، عیسی از فرزندان ابراهیم شمرده شده، با اینکه می دانیم تنها از طرف مادر به آنها مربوط می شود، و این دلیل بر آن است که سلسله نسب از طرف پدر و مادر به طور یکسان پیش می رود و به همین دلیل نوه های پسری و دختری هر دو ذریه و فرزندزاده انسان محسوب می شوند. ❗️روی همین جهت امامان اهل بیت که همه از طرف دختر به پیامبر می رسند، ابناء رسول الله (فرزندان پیغمبر) خوانده می شوند. 🗯اگر چه در دوران جاهلیت که برای زن هیچگونه اهمیتی قائل نبودند، تنها نسب را از طرف پدر می دانستند، ولی اسلام قلم بطلان بر این فکر جاهلی کشیده اما متاسفانه بعضی از نویسندگانی که علاقه درستی به ائمه اهل بیت نداشتند کوشش می کردند این موضوع را انکار کنند و از گفتن ابن رسول الله به آنها خود داری نمایند و سنن جاهلی را زنده کنند. ❗️اتفاقا این موضوع در زمان خود ائمه مطرح بوده است، و آنها با همین آیه که دلیل دندان شکنی محسوب می شود به آنها پاسخ می گفتند. 🗯از جمله در کافی و در تفسیر عیاشی از امام صادق روایت شده که فرمود: 🔷 «خداوند متعال در قرآن مجید، نسب عیسی را که از طرف مادر به ابراهیم منتهی می شود، به عنوان ذریه (فرزندزاده ) بیان کرده آنگاه آیه و من ذریته داود و سلیمان را تا آخر و آیه بعد را هم تا لفظ عیسی تلاوت کرد. ❗️و نیز در تفسیر عیاشی از ابو الاسود روایت شده که می گوید: 🔴« روزی حجاج کسی را به نزد یحیی بن معمر که از علاقمندان خاندان پیامبر بود فرستاد که من شنیدم تو حسن و حسین را فرزندان رسول خدا می دانی و در این باره به آیات قرآن استدلال می کنی، در حالی که من قرآن را از اول تا به آخر خواندم و به چنین آیه ای برنخوردم، یحیی بن معمر در پاسخ او گفت : آیا در سوره انعام به این آیه برخورده ای که می گوید: «و من ذریته داود و سلیمان ... و یحیی و عیسی » گفت آری خوانده ام، گفت : مگر نه اینست که در این آیات عیسی ذریه ابراهیم شمرده شده، با اینکه از طرف پدر به او نمی رسید؟ ❗️در عیون الاخبار در ضمن یک حدیث طولانی در زمینه گفتگوی امام موسی بن جعفر با هارون الرشید و موسی بن مهدی، چنین نقل می کند که او یعنی به امام کاظم گفت : چگونه شما می گوئید ما ذریه پیامبریم، در حالی که پیامبر، پسری نداشت و نسل از طریق پسر است نه دختر و شما فرزندان دختر او هستید؟ ❗️ امام در پاسخ از او خواست که از این سؤال صرفنظر کند، ولی هارون اصرار کرد و گفت به هیچوجه صرف نظر نمی کنم، زیرا شما معتقدید به اینکه همه چیز در قرآن مجید است و باید از قرآن آیه ای در این باره بیاورید، ❗️امام فرمود: « اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم و من ذریته داود و سلیمان و ایوب و یوسف و موسی و هارون و کذلک نجزی المحسنین، و زکریا و یحیی و عیسی» ⁉️سپس سؤال کرد ای هارون پدر عیسی که بود؟ گفت عیسی پدر نداشت، فرمود: « بنابراین اگر او ملحق به ذریه پیامبران است از طریق مریم می باشد، ما نیز ملحق به ذریه رسول خدا از طریق مادرمان فاطمه هستیم . 📚نورالثقلین جلد 1صفحه 743 ❗️جالب توجه اینکه بعضی از متعصبین اهل تسنن نیز، این موضوع را در تفسیر خود ذیل همین آیه آورده اند، از جمله فخر رازی در تفسیر کبیر خود می گوید: « این آیه دلالت دارد بر اینکه حسن و حسین از ذریه پیامبرند زیرا خداوند عیسی را از ذریه ابراهیم شمرده است با اینکه تنها از طریق مادر به او مربوط می شود. 📚تفسیر فخر رازی جلد 13 ص 66 ❗️نویسنده المنار که در تعصب در بعضی از مباحث خاص مذهبی دست کمی از فخر رازی ندارد، بعد از نقل کلام فخر رازی می گوید: « در این باب حدیثی از ابوبکر در صحیح بخاری از پیامبر نقل شده است که به امام حسن اشاره کرد و گفت : «این پسرم آقا است (یعنی کلمه پسرم بر امام حسن اطلاق کرد) در حالی که در نزد عرب (جاهلی ) لفظ ابن بر دختر زاده اطلاق نمیشد... سپس اضافه می کند به همین جهت مردم اولاد فاطمه را اولاد رسول و عترت و اهل بیت او می دانستند.» 🗯ادامه پاسخ 👇👇👇 شمیم معارف, [٢٠.٠٧.١٨ ٠٠:٢٦] [Forwarded from کانال پرسمان اعتقادی] 🗯ادامه پاسخ 👇👇👇 ❗️در هر حال شک نیست که فرزندزاده ها از طرف دختر و پسر هر دو فرزند انسان محسوب می شوند و هیچگونه تفاوتی در این زمینه نی
🌺درک مردان از پوشش زنان🌺 بعد از اینکه ایمیل این خانوم رو خوندم . یاد مطلب آقایی در سایت افتادم. اون آقا نوشه بود: "وقتی زنی لباس باز و مهیج می‌پوشد،💃 تنها پیامی که مرد دریافت می‌کند این است که او دنبال رابطه‌ جنسی است. البته دلایلی که ممکن است یک زن لباس جذاب بپوشد می‌تواند کاملاً متفاوت باشد. ممکن است فقط به این دلیل چنین لباسی پوشیده است که تصور می‌کند بسیار روی مُد و زیبا است. اما برای یک مرد👱♂، وقتی زن را در لباس‌ تنگ و محرک می‌بیند، به‌طور اتوماتیک ‌وار تصویر زنی برایش نمودار می‌شود که دوست دارد رابطه ‌جنسی داشته باشد. به همین دلیل بعنوان یک ابزار جنسی به او نگاه می‌کند و دیگر قادر نخواهد بود به عنوانی دیگر با او رابطه برقرار کند😳 درواقع، زنانی که مردها را به چشم‌چرانی👀 متهم می‌کنند با پوشیدن لباس‌های باز پیامی کاملاً متفاوت می‌فرستند. یک مرد هرچقدر هم که قوی و مقاوم باشد، نمی‌تواند دربرابر تن برهنه مقاومت کند. هیچ مردی در ذهنش استدلال نمی‌کند که ممکن است دلیل پوشیدن چنین لباسی این باشد که به نظر آن زن آن لباس زیبا و مُد روز است.😳 ذهن مرد اینطور کار می‌کند که اگر زنی به دنبال این است که احترام مردان را جلب کند، باید طوری خود را به آنها نشان دهد که آنها با شخصیت او ارتباط برقرار کنند نه بدن او👌. زنی که لباس‌های باز و محرک می‌پوشد غیرمستقیم به مردان می‌فهماند که به او بعنوان یک ابزار جنسی نگاه کنند، نه چیز دیگر. مردان هم اینجا مقصر نیستند، آنها مخلوقاتی شدیداً دیداری هستند که فقط به دنبال کوچکترین محرک در جوانب جنسی هستند.👌 واقعیت این است که اکثریت مردان به دنبال زنی هستند که شخصیتی قوی با سیستم ارزشی خوب داشته باشند. البته دوست دارند که زنانی که لباس‌های باز و برانگیزاننده می‌پوشند را هم چشم‌چرانی کنند👀 اما هیچوقت همچنین زنی را بعنوان شریک زندگی خود انتخاب نمی‌کنند، 😳آن زن برای آنها فقط یک ابزار برای تخیلات جنسی است. زنی که متین و موقر لباس می‌پوشد و سعی نمی‌کند توجه مردی را به بدن خود جلب کند، اتوماتیک‌ وار احترام شگرفی برای خود بین مردان ایجاد می‌کند. برای مردان بودن در کنار چنین زنی همواره توام با آرامش است. بیشتر مردان ارزش‌های عمیقی دارند و سعی می‌کنند همان‌ها را در زنان خود پیدا کنند. وقار مایه جذابیت زنان است و بیشتر مردان این خصوصیت را در زن رویاهایشان می بینند. 👌💐