eitaa logo
شمیم معارف
49 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
457 ویدیو
65 فایل
حکمت و عرفان، فلسفه، علوم غریبه و روانشناسی
مشاهده در ایتا
دانلود
فضائل علی علیه السلام از زبان👈 جبرئیل علیه السلام(۱) ▪️➖¤🔹⌛️🔹¤➖▪️ 💫رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:شبی که مرا به آسمان بردند و من و جبرئیل علیه السلام به آسمان چهارم رسیدیم جبرئیل گفت:ای محمّد جای من اینجاست،آن گاه مرا در نور تاختن داد تا به فرشته ای از فرشتگان خدا رسیدم در صورت و نام علی که در زیر عرش به سجده افتاده بود و می گفت:خداوندا،علی و اولاد و دوستان و شیعیان و پیروان او را بیامرز،و بد اندیشان و دشمنان و حسودان او را لعنت فرست،که تو بر هر چیز توانایی.(۱) 🔹رسول خدا صلی الله علیه و آله فرشته ای را به صورت علی علیه السلام دید و پنداشت علی است،گفت:ای ابوالحسن به آمدن اینجا بر من پیشی گرفته ای؟! جبرئیل گفت:این علی بن ابی طالب نیست،فرشته ای است به صورت او،فرشتگان مشتاق علی بن ابی طالب علیه السلام شدند و از پروردگارشان درخواستند که صورتی از علی بسازد تا او را ببینند.(۲) ▪️➖¤🔹⌛️🔹¤➖▪️ (۱)بحارالانوار،۹۷/۳۹ (۲)بحارالانوار، ۹۷/۳۹ 📚علی بن ابی طالب،احمدرحمانی همدانی
حال و مقام : "مرحوم قاضی به شاگردان میگفت : به دنبال حال بگردید . ببینید در چه مکانی و با چه عملی حال پیدا میکنید ، کوفه ،سهله ، نجف ، کربلا و ... و قدر آن را بدانید ." در این میان دو نکته مهم است : 1)حال مقدمه مقام است ، نداشتن حال خوب نیست چه اینکه توقف در حال هم خوب نیست . 2) حال ناشی از ذکر و فکر بدون مراقبت خوب نیست ، زیرا موقتی است و تنها به مقام نمی انجامد ،پس گول حالی که ذکر بدون مراقبه بیاورد نباید خورد ." این از افادات مرحوم ملا حسینقلی همدانی است . منبع :رساله سیر و سلوک آیت اله شیخ علی رضایی
🌺علی ع : قَدْرُ الرَّجُلِ عَلَى قَدْرِ هِمَّتِه اندازه هر کس به اندازه همت اوست نهج البلاغه ص 477 ، ح 47 🌺إنَّ الَّذِي يَطْلُبُ مِنْ فَضْلٍ يَكُفُّ بِهِ عِيَالَهُ أَعْظَمُ أَجْراً مِنَ الْمُجَاهِدِ فِي سَبِيلِ اللَّه کسی که دنبال روزی می رود تا آبروی خود و خانواده اش را حفظ کند اجر و پاداشش از رزمنده ای که در راه خدا جنگ می کند بیشتر است.🌷 تحف العقول ص 445
سحرها را از دست ندهيد؛ ولو دو ركعت هم اگر ميتوانيد نماز (نافله شب) بخوانيد. 🔸 در اين زمانه هم كه به بركت موبايل و تلويزيون و... اكثر مردم تا نيمه شب مشغول و سرگرم هستند! 🔸 سحرها را ضايع نكنيم، اگر نماز مستحبی هم نخوانديم، حداقل ده مرتبه "يا ارحم الرّاحمين" بگوييم! 🔸 اگر آن را هم انجام ندادی اقلاً رو به قبله بنشين و بگو: "سبحان الله والحمدلله و لا اله الّا الله و الله اكبر" 🔸 اگر در چند سحر با جانت اين جمله را بگويی، عالمت عوض ميشود. ⚜️ حجةالاسلام فاطمی نیا
حزن در سلوک : حزن اندوهی است که سالک از هنگام شروع سلوک تا رسیدن به لقای محبوب دائماً در دل دارد، که مبادا عمر به پایان رسد و به مقصود نرسد، البته حزن قلبی نباید به عبوس بودن و بداخلاقی بینجامد. حزن دائم : سالک از زمان شروع سلوک تا زمان رسیدن به لقای محبوب دائماً حزنی در دل دارد. حزن از اینکه مبادا عمر به پایان رسد و او به مقصود نرسد. استاد می‌فرمود: «همین حزن، سالک را هدایت می‌کند به مقصود». عارف سریع‌السیر مرحوم شیخ محمد بهاری می‌فرماید: «به محض انقطاع رشتۀ حزن از قلب، فیوضات معنویه منقطع گردد» و می‌فرماید: «اگر قلب شاد و خندان باشد، هم او را بهره‌ای از معارف نخواهد بود» دربارۀ مؤمن در روایت آمده: «الْمُؤْمِنُ بِشْرُهُ فِی وَجْهِهِ وَ حُزْنُهُ فِی قَلْبِهِ» [در دل محزون است و صورتش خندان». پس حزن قلبی نباید به عبوس بودن صورت و بداخلاقی بینجامد. مؤمن ترش‌خو و عبوس نیست و اهل قهقهه نیز نیست و خنده او مانند رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم تبسم است. سالک تبسمی نمکین بر لب دارد، تبسمی که خود حاکی از حزنی درونی است . سالک در طول سلوک الی الله قبض و بسط دارد. در حال قبض نباید«بِشْرُهُ فِی وَجْهِهِ» از دست برود و در حال بسط نباید «حُزنُه فی قَلبِه» کم‌رنگ شود. دربارۀ قبض و بسط سلوکی سخن خواهد آمد. آیةالله حاج شیخ علی رضائی منبع: کتاب سیر و سلوک (طرحی نو در عرفان عملی شیعی) ، صفحهٔ ۳۲۰ تا ۳۲۱
رابطه افکارمنفی با ادرار وآثار آن این بحث مطلبی مهم در معارف انسانی و طهارت نفس است. ادرار تازمانی که داخل بدن است حکم نجاست ندارد هرچند که مسموم و کثیف است اما نجس نیست اما به محض اینکه از بدن خارج شد هم محل خروجش و هم جایی که با آن اصابت کرده را نجس می کند. حالا خوب توجه کنید افکار منفی، گمان های بد، دروغ، تهمت، غیبت و قضاوت های نابجا و نادرست و حتی خیالات گناه تازمانی که در فکر انسان است هر چند که کثیف وآلوده است اما نجس نیست اما به محض اینکه از فکر انسان به مجرای دهان و زبان بیاید و با کلمات گفته شود هم محل خروجش را که دهان است نجس می کند و هم گوشها و جانهایی که مخاطب آن بودند. از این روست که معصوم علیه السلام فرمودند: طَهِّرُوا أَفْوَاهَکُمْ‌ فَإِنَّهَا طُرُقُ‌ الْقُرْآن . یعنی پاکیزه کنید دهانتان را چرا که دهان شما محل عبور قرآن است . برگرفته از کتاب منتشر نشده شمیم معارف اثر حقیر
افاده ای مهم از آیه "آمن الرسول" قرآن کریم می فرماید: آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ پيامبر (خدا) و مومنان بدانچه از جانب پروردگارش بر او(رسول الله) نازل شد ايمان آورده اند . این کریمه دلالت صریح دارد بر اینکه شیعیان و مومنان حضرت رسول الله و وصی بلافصل ایشان جناب امیرالمومنین تصدیق کردند رسالت رسول و وصایت و ولایت و امامت خلیفه اش را در زمانی که حضرت آدم جسمش در میان آب و گل بود( یعنی هنوز آفریده نشده بود). این مطلب ناشی از کریمه فوق و این حدیث شریف است که جناب رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند: من نبی بودم زمانی که آدم میان آب و گل بود. و امیرالمومنین نیز فرمودند: من تصدیق کردم رسالت محمد(ص) را زمانی که آدم میان آب و گل بود یا این فرمایش که من وصی بودم زمانی که آدم میان آب و گل بود. براین سیاق معلوم می شود که شیعیان و مسلمانان واقعی تصدیق کردند رسالت رسول خاتم و وصایت وصی خاتم را( که به استناد آیه مباهله نفس رسول الله است) زمانی که جسم آدم میان آب و گل بود و این از آفتاب روشن تر است. برگرفته از کتاب شمیم معارف اثر حقیر https://t.me/eshraghat شمیم معارف کانال شمیم معارف حاوی مطالبی پیرامون معرفت نفس، سلوک، حکمت، و عرفان و علوم غریبه ارتباط با مسئول کانال:(کلهر) @AsedAbaas 09124985811 در نشر معارف اسلامى سهيم باشيم؛ لينك كانال: @eshraghat استفاده از مطالب كانال بلا مانع است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیانی زیبا از استاد فاطمی نیا: ببینید چه دین قشنگی داریم!
http://t.me/majidDoostdar/848(پاسخ به شبهات (دوستدار 💡 این هم همه پست های () خدمت دوستان برای دیدن هر پست کافیه روی متنش کلیک کنید
تقویم نجومی ✴️ جمعه 👈۲۹ تیر ۹۷ 👈۲۰ ژوئن ۲۰۱۸ 👈 ششم ذی القعده ۱۴۳۹ ❇️ بزرگداشت حضرت احمد ابن موسی علیه السلام (شاه چراغ) 🌓 ⭕️ این جمعه قمر حدود ساعت ۵ صبح وارد... برج_عقرب میشود وتا روز یکشنبه ۳۱ تیر، حدود ساعت ۱۴:۴۵ ادامه دارد. 👈در طول این مدت از انجام امور اساسی، مهم و زیر بنایی زندگی بپرهیزید. ⭕️ مخصوصا عقد و ازدواج، انعقاد نطفه فرزند، سفر، شروع کار جدید ، امور لباس 👈اگر در این مدت مجبور به انجام کاری بودید صدقه دادن ، خواندن آیت الکرسی و توکل بر خدای متعال را فراموش نکنید. ⭕️ نکته: (برخی بزرگان ، صبر نمودن برای امور مهم را تا حدود دو روز بعد از قمردرعقرب نیز سفارش نموده اند) ✴️ روز هشتم ماه تموز سال رومی 👈 این ماه سی و یک روز است. 👈 گرمای هوا شدید تر و آب کم میشود. 👈 آب خنک ناشتا نوشیده و چیزهای سرد و تر خورده شود. 👈 غذاهای مورد استفاده در این ماه باید سریع الهضم باشند. 👈 از گلها و شکوفه های خشک، مرطوب و خوشبو‌ استفاده شود. ⚫️ طبق روایات، اصلاح_مو (سر و صورت) در این روز ماه قمری ، موجب بلای ناگهانی است. 🔴 خون_دادن یا حجامت در این روز از ماه قمری ، موجب درد و رعشه در جوارح ذکر شده : ❌ بطور کلی جمعه ها طبق روایاتی، حجامت ممنوع است و مناسب نیست. 🔵 جمعه برای گرفتن_ناخن، روز بسیار خوبیست و مستحب نیز هست. روزی را زیاد ، فقر را برطرف ، عمر را زیاد و سلامتی آورد. ✴️ وقت استخاره : در روز جمعه از اذان صبح تا طلوع آفتاب و بعد از زوال ظهر تا ساعت ۱۶ عصر ❇️ ذکر روز جمعه نیز: اللّهم صلّ علی محمّد وآل محمّد وعجّل فرجهم ۱۰۰ مرتبه ✳️ ذکر بعد از نماز صبح ۲۵۶ مرتبه .. یانور موجب عزیز شدن در چشم خلایق میگردد . 💠 روز جمعه طبق روایات متعلق است به حجة_ابن_الحسن_عسکری_عج . سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به پیشگاه مقدس ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد. 📚 منابع مطالب ما: 📔حلیة المتقین 🗓 مجموعه تقویم های نجومی معتبر 📖 مفاتیح الجنان 📕تقویم جامع رضوی 📒 بحارالانوار و.. 📣..با ذکر صلوات برای سلامتی آقا امام زمان ( به نقل از کانال علوم غریبه)
ست، و نه این موضوع از مختصات پیغمبر ما میباشد و مخالفت با این مساله سر چشمهای جز تعصب و یا افکار جاهلی ندارد، و لذا در تمام احکام اسلامی از قبیل ازدواج و ارث و مانند آن هیچگونه تفاوتی میان این دو نیست، تنها استثنائی که به موضوع خورده مساله خمس است که روی عنوان سیادت است و به جهت خاصی که در کتاب خمس در فقه آمده این موضوع استثناء شده است » 📚تفسیر نمونه ج5 ص327 ❗️ترمذی نقل می کند که پیامبر گرامی فرمود: « حسن و حسین فرزندان من و فرزندان دختر من هستند» 📚صحیح ترمذی ج2 ص240 📚کنزالعمال ج6 ص220 https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
شمیم معارف, [٢٠.٠٧.١٨ ٠٠:٢٦] [Forwarded from کانال پرسمان اعتقادی] ⁉️سوال چرا به أئمه اطهار (سلام الله علیهم)ابن رسول الله می گوییم در حالی که آنها از صلب علی علیه السلام میباشند؟ 🗯پاسخ: ❗️خداوند در آیه 84 انعام می فرماید: « ما به ابراهیم، اسحاق و یعقوب را عطا نمودیم و همه را به راه راست هدایت کردیم و نوح را نیز پیش از ابراهیم هدایت کرده بودیم و از فرزندان ابراهیم: داود و سلیمان و ایوب و یوسف و موسی و هارون را نیز هدایت نمودیم و این چنین نیکوکاران را پاداش می دهیم. و[همچنین از فرزندان ابراهیم] زکریا و یحیی و عیسی.» 🗯در تفسیر نمونه چنین آمده است: ❗️«در آیات فوق، عیسی از فرزندان ابراهیم شمرده شده، با اینکه می دانیم تنها از طرف مادر به آنها مربوط می شود، و این دلیل بر آن است که سلسله نسب از طرف پدر و مادر به طور یکسان پیش می رود و به همین دلیل نوه های پسری و دختری هر دو ذریه و فرزندزاده انسان محسوب می شوند. ❗️روی همین جهت امامان اهل بیت که همه از طرف دختر به پیامبر می رسند، ابناء رسول الله (فرزندان پیغمبر) خوانده می شوند. 🗯اگر چه در دوران جاهلیت که برای زن هیچگونه اهمیتی قائل نبودند، تنها نسب را از طرف پدر می دانستند، ولی اسلام قلم بطلان بر این فکر جاهلی کشیده اما متاسفانه بعضی از نویسندگانی که علاقه درستی به ائمه اهل بیت نداشتند کوشش می کردند این موضوع را انکار کنند و از گفتن ابن رسول الله به آنها خود داری نمایند و سنن جاهلی را زنده کنند. ❗️اتفاقا این موضوع در زمان خود ائمه مطرح بوده است، و آنها با همین آیه که دلیل دندان شکنی محسوب می شود به آنها پاسخ می گفتند. 🗯از جمله در کافی و در تفسیر عیاشی از امام صادق روایت شده که فرمود: 🔷 «خداوند متعال در قرآن مجید، نسب عیسی را که از طرف مادر به ابراهیم منتهی می شود، به عنوان ذریه (فرزندزاده ) بیان کرده آنگاه آیه و من ذریته داود و سلیمان را تا آخر و آیه بعد را هم تا لفظ عیسی تلاوت کرد. ❗️و نیز در تفسیر عیاشی از ابو الاسود روایت شده که می گوید: 🔴« روزی حجاج کسی را به نزد یحیی بن معمر که از علاقمندان خاندان پیامبر بود فرستاد که من شنیدم تو حسن و حسین را فرزندان رسول خدا می دانی و در این باره به آیات قرآن استدلال می کنی، در حالی که من قرآن را از اول تا به آخر خواندم و به چنین آیه ای برنخوردم، یحیی بن معمر در پاسخ او گفت : آیا در سوره انعام به این آیه برخورده ای که می گوید: «و من ذریته داود و سلیمان ... و یحیی و عیسی » گفت آری خوانده ام، گفت : مگر نه اینست که در این آیات عیسی ذریه ابراهیم شمرده شده، با اینکه از طرف پدر به او نمی رسید؟ ❗️در عیون الاخبار در ضمن یک حدیث طولانی در زمینه گفتگوی امام موسی بن جعفر با هارون الرشید و موسی بن مهدی، چنین نقل می کند که او یعنی به امام کاظم گفت : چگونه شما می گوئید ما ذریه پیامبریم، در حالی که پیامبر، پسری نداشت و نسل از طریق پسر است نه دختر و شما فرزندان دختر او هستید؟ ❗️ امام در پاسخ از او خواست که از این سؤال صرفنظر کند، ولی هارون اصرار کرد و گفت به هیچوجه صرف نظر نمی کنم، زیرا شما معتقدید به اینکه همه چیز در قرآن مجید است و باید از قرآن آیه ای در این باره بیاورید، ❗️امام فرمود: « اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم و من ذریته داود و سلیمان و ایوب و یوسف و موسی و هارون و کذلک نجزی المحسنین، و زکریا و یحیی و عیسی» ⁉️سپس سؤال کرد ای هارون پدر عیسی که بود؟ گفت عیسی پدر نداشت، فرمود: « بنابراین اگر او ملحق به ذریه پیامبران است از طریق مریم می باشد، ما نیز ملحق به ذریه رسول خدا از طریق مادرمان فاطمه هستیم . 📚نورالثقلین جلد 1صفحه 743 ❗️جالب توجه اینکه بعضی از متعصبین اهل تسنن نیز، این موضوع را در تفسیر خود ذیل همین آیه آورده اند، از جمله فخر رازی در تفسیر کبیر خود می گوید: « این آیه دلالت دارد بر اینکه حسن و حسین از ذریه پیامبرند زیرا خداوند عیسی را از ذریه ابراهیم شمرده است با اینکه تنها از طریق مادر به او مربوط می شود. 📚تفسیر فخر رازی جلد 13 ص 66 ❗️نویسنده المنار که در تعصب در بعضی از مباحث خاص مذهبی دست کمی از فخر رازی ندارد، بعد از نقل کلام فخر رازی می گوید: « در این باب حدیثی از ابوبکر در صحیح بخاری از پیامبر نقل شده است که به امام حسن اشاره کرد و گفت : «این پسرم آقا است (یعنی کلمه پسرم بر امام حسن اطلاق کرد) در حالی که در نزد عرب (جاهلی ) لفظ ابن بر دختر زاده اطلاق نمیشد... سپس اضافه می کند به همین جهت مردم اولاد فاطمه را اولاد رسول و عترت و اهل بیت او می دانستند.» 🗯ادامه پاسخ 👇👇👇 شمیم معارف, [٢٠.٠٧.١٨ ٠٠:٢٦] [Forwarded from کانال پرسمان اعتقادی] 🗯ادامه پاسخ 👇👇👇 ❗️در هر حال شک نیست که فرزندزاده ها از طرف دختر و پسر هر دو فرزند انسان محسوب می شوند و هیچگونه تفاوتی در این زمینه نی
🌺درک مردان از پوشش زنان🌺 بعد از اینکه ایمیل این خانوم رو خوندم . یاد مطلب آقایی در سایت افتادم. اون آقا نوشه بود: "وقتی زنی لباس باز و مهیج می‌پوشد،💃 تنها پیامی که مرد دریافت می‌کند این است که او دنبال رابطه‌ جنسی است. البته دلایلی که ممکن است یک زن لباس جذاب بپوشد می‌تواند کاملاً متفاوت باشد. ممکن است فقط به این دلیل چنین لباسی پوشیده است که تصور می‌کند بسیار روی مُد و زیبا است. اما برای یک مرد👱♂، وقتی زن را در لباس‌ تنگ و محرک می‌بیند، به‌طور اتوماتیک ‌وار تصویر زنی برایش نمودار می‌شود که دوست دارد رابطه ‌جنسی داشته باشد. به همین دلیل بعنوان یک ابزار جنسی به او نگاه می‌کند و دیگر قادر نخواهد بود به عنوانی دیگر با او رابطه برقرار کند😳 درواقع، زنانی که مردها را به چشم‌چرانی👀 متهم می‌کنند با پوشیدن لباس‌های باز پیامی کاملاً متفاوت می‌فرستند. یک مرد هرچقدر هم که قوی و مقاوم باشد، نمی‌تواند دربرابر تن برهنه مقاومت کند. هیچ مردی در ذهنش استدلال نمی‌کند که ممکن است دلیل پوشیدن چنین لباسی این باشد که به نظر آن زن آن لباس زیبا و مُد روز است.😳 ذهن مرد اینطور کار می‌کند که اگر زنی به دنبال این است که احترام مردان را جلب کند، باید طوری خود را به آنها نشان دهد که آنها با شخصیت او ارتباط برقرار کنند نه بدن او👌. زنی که لباس‌های باز و محرک می‌پوشد غیرمستقیم به مردان می‌فهماند که به او بعنوان یک ابزار جنسی نگاه کنند، نه چیز دیگر. مردان هم اینجا مقصر نیستند، آنها مخلوقاتی شدیداً دیداری هستند که فقط به دنبال کوچکترین محرک در جوانب جنسی هستند.👌 واقعیت این است که اکثریت مردان به دنبال زنی هستند که شخصیتی قوی با سیستم ارزشی خوب داشته باشند. البته دوست دارند که زنانی که لباس‌های باز و برانگیزاننده می‌پوشند را هم چشم‌چرانی کنند👀 اما هیچوقت همچنین زنی را بعنوان شریک زندگی خود انتخاب نمی‌کنند، 😳آن زن برای آنها فقط یک ابزار برای تخیلات جنسی است. زنی که متین و موقر لباس می‌پوشد و سعی نمی‌کند توجه مردی را به بدن خود جلب کند، اتوماتیک‌ وار احترام شگرفی برای خود بین مردان ایجاد می‌کند. برای مردان بودن در کنار چنین زنی همواره توام با آرامش است. بیشتر مردان ارزش‌های عمیقی دارند و سعی می‌کنند همان‌ها را در زنان خود پیدا کنند. وقار مایه جذابیت زنان است و بیشتر مردان این خصوصیت را در زن رویاهایشان می بینند. 👌💐
شمیم معارف, [٢١.٠٧.١٨ ١٤:٢٧] ❔از یک روحانی شنیدم که در جریان سجده شیطان بر حضرت آدم خداوند به او گفته که آیا از اهل بودی که بر آدم سجده نکردی ❕مگر اهل بیت اون موقع بودن و اساسا این حرف مستنده ❗️ 💠💠 👌خداوند جریان سجده نکردن را چنین نقل می کنند ؛ « فَسَجَدَ الْمَلائِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ _ إِلاَّ إِبْلِيسَ اسْتَكْبَرَ وَ كانَ مِنَ الْكافِرِينَ _ قالَ يا إِبْلِيسُ ما مَنَعَكَ أَنْ تَسْجُدَ لِما خَلَقْتُ بِيَدَيَّ أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنْتَ مِنَ الْعالِينَ » 🔹« در آن هنگام همه فرشتگان سجده كردند - جز ابليس كه تكبر ورزيد و از كافران بود - گفت اى ابليس چه چيز مانع تو از سجده كردن بر مخلوقى كه با قدرت خود او را آفريدم گرديد؟ آيا تكبر كردى، يا از بودی » ( ص 73_75) 👌کلمه « عالین » در آیه « أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنْتَ مِنَ الْعالِينَ » دو ظاهری و باطنی دارد . ❕معنای ظاهری آن می شود که خداوند خطاب به ابلیس عرضه داشت که آيا تكبر ورزيدى، يا از آن بودى كه فرمان سجود به تو داده شود (أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنْتَ مِنَ الْعالِينَ). 👌بدون شك احدى نمى تواند ادعا كند كه قدر و منزلتش ما فوق اين است كه براى خدا كند (يا براى آدم به فرمان خدا) ، بنا بر اين تنها راهى كه باقى مى ماند همان احتمال دوم يعنى تكبر است. 📚تفسیر نمونه ج 19 ص 338 ❕معنای باطنی « » آن است که خداوند از ابلیس سوال می کند که آیا تکبر ورزیدی یا از برترین هایی بودی که اصلا مامور به کردن نبودند . 🔸روایتی که در رابطه با تفسیر این آیه وارد ، مقصود آیه را بیشتر روشن می کند . ❕«ابو سعيد خدرى از پیامبر گرامی پرسيد از تفسير قول خدا كه به ابليس فرمود أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنْتَ مِنَ الْعالِينَ » «آيا تكبر كردى از سجده كردن آدم يا از عالين بودى»، گفت: كيستند آنها كه از ملائكه؟ 👌رسول خدا فرمود: منم و على و فاطمه و حسن و حسين ( و سایر امامان ) ما در سراپرده عرش بوديم خدا را تسبيح مى كرديم، ملائكه به تسبيح ما خدا را تسبيح مى كردند پيش از آنكه حق تعالى آدم را خلق كند به دو هزار سال، پس چون آدم را خلق كرد امر كرد ملائكه را كه او را سجده كنند، ( و ما را امر نكرد به سجده ) و ملائكه همگى سجده كردند مگر شيطان، پس حق تعالى فرمود تكبر كردى يا از بلند مرتبه گان بودى؟ يعنى اين پنج كس كه نام ايشان بر عرش نوشته شده است ( و سایر امامان )» 📚فضائل الشیعه ص 8 _ البرهان فی تفسیر القرآن ج 4 ص 683_ بحار الانوار ج 26 ص 346 ❕روایات فوق اشاره دارد به خلقت ( نه جسمانی ) اهل بیت علیهم السلام که خداوند نور وجودی آنها را در ابتدای خلقت عالم خلق کرده بود ، در گذشته بیشتر حول خلقت نورانی آنان بحث کرده ایم ؛ 👇 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/7893
چون خداوند خواهد که بنده را بدرجه اولیاء رساند در ذکر را بر وی گشاده گرداند و چون لذت ذکر را بیابد به قرب خودش راهش دهد 👤ابوسعید
خیالات (پراکنده) را رها کنید و درون خودتان سفر کنید و اهل فکر و مراقبه باشید تا در شما جوششی پیدا بشود که بتوانید نور معرفت را مشاهده کنید.