#دهه_کرامت
امام رضا ع حتی نسبت به کسانی که به او بدی کردهاند، بزرگواری خاصی نشان میداد.
در عصر خلافت هارون، یکی از علویان به نام «محمد بن جعفر» بر ضد حکومت هارون خروج کرده بود، هارون در بغداد یکی از دژخیمان خونخوار خود را به نام "جلودّی" برای سرکوبی شورشیان به مدینه فرستاد و به او دستور داد اگر بر محمد بن جعفر پیروز شد، گردنش را بزند؛ سپس خانههای علویان را غارت نماید و برای زنان آنها جز یک لباس نگذارد.
جلودی وارد مدینه شد و همین فرمان را اجرا کرد، و خانههای علویان را غارت نمود، هنگامی که به خانه حضرت امام رضا ع رسید، با لشکر خود به خانه آن حضرت یورش برد؛ هنگامی که حضرت رضا در برابر این حادثه تلخ قرار گرفت، همه زنان خانه را در اطاقی جای داد و خود در جلو درِ آن اطاق ایستاد و آنگاه جلودی نزد امام رضا ع آمد و بین آنها چنین گفتوگو شد.
جلودی گفت: باید خود بروم، لباسهای آنان را جز یک لباس غارت کنم، امام رضا مانع شد و از حریم نوامیس خود حراست کرد، آخر الامر مجبور شد که تسلیم امام رضا شود، و سپس خود امام رضا لباسهای اضافی زنان و حتی گوشوارهها و زینتآلات و آنچه در خانه بود، همه را گرفت و به جلودی تحویل داد و او را از در خانه رد کرد
🔹️در عصر خلافت مأمون، مأمون بر گروهی از سرکردگان که یکی از آنها جلودی بود، غضب کرد و آنها را گردن زد.
هنگامی که جلودی را برای اعدام به پیش آوردند، حضرت رضا ع به مأمون فرمود: این فرد را ببخش و نکش.
مأمون گفت: این همان کسی است که در مدینه به بانوان خاندان رسالت گستاخی کرد و آنچه داشتند همه را غارت نمود.
حضرت فرمود: درعینحال از او بگذر.
جلودی خیال کرد حضرت در گفتوگوی محرمانهاش با مأمون از مأمون میخواهد که او را اعدام کند؛ ازاینرو به مأمون گفت:
«ای امیرمؤمنان! تو را به خدا و خدمتی که به هارونالرشید کردهام، سوگند میدهم سخن این شخص (امام رضا علیهالسلام) را در مورد من نپذیر».
مأمون به حضرت رضا گفت: «اینک او سوگند یاد کرد و ما هم سوگندش را اجرا میکنیم».
سپس به جلودی گفت: نه به خدا سوگند سخن حضرت رضا را در مورد تو گوش نمیکنم.
آنگاه به میرغضب فرمان داد، گردن جلودی را بزند!!!
#دهه_کرامت
رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم:
پاره تن من در خراسان دفن خواهد شد، هیچ گرفتار و گنهكارى اورا زیارت نكند جز این كه خداوند گرفتارى او را برطرف سازد وگناهانش را ببخشاید.
(عیون اخبار الرضا، ج2، ص257)
#دهه_کرامت
در عصر خلافت امین، امام رضا ع ،یکی از شاگردانش به نام داود بن قاسم معروف به ابوهاشم را از همنشینی با عبدالرحمن بن یعقوب (که فرد منحرفی بود)، نهی میکرد.
ابوهاشم گفت: عبدالرحمن دایی من است.
امام رضا ع فرمود: او درباره ذات پاک خدا مطالبی میگوید که ساحت پاک خدا از آن منزه است، یا با او همنشین باش و ما را ترک کن، و یا با ما همنشین باش و از او دوری کن!
ابوهاشم گفت: او هر عقیدهای داشته باشد و هرچه میگوید، بر من چه آسیبی دارد، با اینکه من بر عقیده خود استوار هستم و از عقیده او دوری میکنم.
امام رضا ع فرمود: آیا نمیترسی بلایی به او برسد و تو نیز به آن بلا بسوزی؟ آیا به این داستان آگاهی نداری که: شخصی از یاران حضرت موسی ع بود، ولی پدرش از یاران فرعون، هنگامی که سپاه فرعون به سپاه موسی رسید، او نزد پدر رفت تا او را موعظه کند و به سپاه موسی ملحق سازد، ولی پدر سخن او را رد میکرد و همچنان با هم ستیز میکردند که ناگاه بلای غرق شدن فرعونیان فرارسید و آن پسر نیز همراه پدر غرق شد.
وقتی که این خبر به موسی ع رسید، موسی فرمود: او در رحمت خدا بود ؛ ولی چون عذاب فرود آید،از آنکس که نزدیک گنهکار است، دفاعی نشود!!
#شب_جمعه
حجت الاسلام سید مهدی شمس الدین(از شاگردان آیت الله بهجت ره):
مقام معظم رهبری بعد از وفات آیت الله بهجت ره فرمودند:
«من هر شب یک سوره واقعه می خوانم و به روح آقای بهجت ره هدیه می کنم؛ اگر [ارتباط و هدیه] دائم باشد از آن طرف [هم] اثر [هدیه و کمک] می آید، همه ما نیاز به کمک داریم!
📚غزل های بی انتها، ص ۳۵.
آیت الله مصباح یزدی رحمة الله علیه:
آقای بهجت(قدس سره) تا وقتی حیات داشتند، قدر ایشان را نشناختیم و از ایشان استفادهای نکردیم. [اما] یک جمله از ایشان یادم هست که خیلی مایه امید ماست؛ ایشان می فرمودند:
«اولیاء خدا وقتی از دنیا میروند، دستشان بازتر است.»
🔸️حالا ما گاهی سر قبر ایشان میرویم و میگوییم:
🔹️آقا! شما میفرمودید [آن دنیا دست اولیاء بازتر است.]
🔹️حالا دستتان بازتر است؛ یک رحمی به فقرا و گناهکاران بکنید!
🔸️خیلی به این [توسل و عنایت ایشان در آن دنیا] امیداورم. ایشان آدمی نبود که حرف بی حساب بزند.
بیانات آیت الله مصباح یزدی
هدیه به علمای بزرگوار#الفاتحه_مع_الصلوات
14083-fa-sharhe-eessmm.pdf
12.7M
کتاب شرح اسم
شرح زندگی مقام معظم رهبری
نوشته هدایت الله بهبودی
👇👇👇👇
#دهه_کرامت
آیت الله عبدالقائم شوشتری ره:
«در ایام «ولادت» و «شهادت» هم که رحمت دو چندان است، لذا «دعا» و «توسل» داشته باشید»!
حجت الاسلام صالحان:
«از امور راهگشا برای جلب نظر خاصه امام معصوم علیه السلام این است که از شب «ولادت» تا غروب روز ولادت و یا در شب «شهادت» تا غروب روز شهادت آن حضرت، به نیابت از همه انبیاء و اولیای الهی «صد» مرتبه سوره «حمد» تلاوت کنید و هدیه به آن «امام»[=معصوم] علیه السلام کنید».
هدیه به پیشگاه ملکوتی امام رضا سلام الله علیه یکصد سوره حمد و صد صلوات!🌸
حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی امشب در دیدار جمعی از خانوادههای سپاهیان پاسدار که به مناسبت شب میلاد امام رضا(ع) برگزار شد، با ابراز تاثر از حادثه نگران کننده عصر امروز برای رئیس جمهور محترم و همراهان ایشان گفتند:
امیدواریم خداوند متعال رئیس جمهور محترم و مغتنم و همراهان ایشان را به آغوش ملت برگرداند. همه برای سلامت این جمع خدمتگزار دعا کنند. ملت ایران نگران و دلواپس نباشند، هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمیآید.
🔹️یا الله
ای خدایی که ابراهیم نبی را
از آتش
زنده برگرداندی،
ابراهیم ما را هم
زنده برگردان!
🔹️
ای مرد، در میانهی میدان چه میکنی؟!
در لابلای جنگل و باران چه می کنی؟!
میز ریاست تو چه کم داشت از رفاه
در ورزقان و در مه و بوران چه میکنی؟!
دل کنده از اوامر و دستور و پایتخت
در نقطههای مرزی ایران چه میکنی؟!
ای هفتروز هفته، به فکر ضعیفها
همشانه ی فقیر و ضعیفان چه میکنی؟!
تهران اگر که شهر و مقرّ ریاست است
پس در میان ایل و دهستان چه میکنی؟!
#رئیس_جمهور_مغتنم
«پیامبر اکرم (ص) فرمود: چهار خصلت است که در هر کس باشد خداوند او را از اهل بهشت قرار میدهد:
۱. کسی که پناهگاه او اقرار به یکتایی خدا و رسالت من باشد.
۲. کسی که به هنگام انعام خدا بر او بگوید: الحمدلله
۳. کسی که به هنگام دچار شدن به گناه بگوید: استغفر الله
۴. کسی که هنگام دچار شدن به مصیبت بگوید: انا لله وانا الیه راجعون
شرط شهید شدن شهید بودن است!
بر اساس روایتی از امام صادق(ع)، کسی که در مصائب آیه استرجاع را بر زبان جاری میکند، از کسانی است که به بهشت میروند.
فضل بن حسن طبرسی در تفسیر آیه استرجاع به روایتی اشاره کرده است که بنابر آن، خداوند مصائب کسانی را که استرجاع کنند، یعنی در وقت مصیبت به یاد بیاورند که از خداوند هستند و به سوی او بازمیگردند، جبران میکند و آخرت آنان را نیکو میگرداند.
علامه طباطبایی ره درباره معنای آیه استرجاع گفته است ، که اگر انسان بداند که مالکیت حقیقی از آنِ خدا است و مالکیت انسان، ظاهری و صوری است، در آن صورت نه به دست آوردن چیزی سبب شادی و غرورش میشود و نه از دست دادن چیزی سبب تأسف و تأثرش خواهد شد!