📝 حسینیه طهور
📝 آغاز و پايان عزاداري سيد الشهداء (سلام الله عليه)؛ با نام امام رضا (سلام الله عليه)
🔹 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی پیرامون روایت این شبیب
🔹 عنِ الرَّيَّانِ بْنِ شَبِيبٍ قَالَ دَخَلْتُ عَلَى الرِّضَا (سلام الله عليه) ... ثُمَّ قَالَ ... يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ كُنْتَ بَاكِياً لِشَيْءٍ فَابْكِ لِلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (سلام الله عليهما)
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
EmamReza[Tahour.ir].mp3
3.79M
🔊 #صوت
📝 آغاز و پايان عزاداري سيد الشهداء (سلام الله عليه)؛ با نام امام رضا (سلام الله عليه)
🔹 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی پیرامون روایت این شبیب
📝 با تبریک حلول ماه ربیع الاول، این نکته لطیف را از زبان استاد بشنوید:
🔹 عربها ضرب المثلی دارند که: هذه الکلمه عجمیه فافعل بها ماشئت
🗂 #گزیده درسهای شرح #اصول_کافی ـ درس 175
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
ka175-02.mp3
1.73M
🔊 #صوت
🔹 عربها ضرب المثلی دارند که: هذه الکلمه عجمیه فافعل بها ماشئت
🗂 #گزیده درسهای شرح #اصول_کافی ـ درس 175
📝 اولویت و تصرف پیامبر نسبت به خلق، اختصاص به یک زمان و مکان ندارد
🗂 #گزیده درسهای شرح #اصول_کافی ـ درس 153
🔹 مالکیت حقیقی و اعتباری، نافی یکدیگر نیستند
🔹 ملکیت تکوینی، قابل سلب، فسخ و انفساخ نیست
🔹 اشارهای به «الست اولی بکم من انفسکم»
🔹 این تصرف و اولویت شرعی و اعتباری نیست
🔹 پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم اولی هست، مردم چه بخواهند و چه نخواهند؛ بدانند یا ندانند
🔹 این اولویت و تصرف اختصاص به یک زمان و مکان ندارد؛ ازلی و ابدی است
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
ka153-04.mp3
4.01M
🔊 #صوت
📝 اولویت و تصرف پیامبر نسبت به خلق، اختصاص به یک زمان و مکان ندارد
🗂 #گزیده درسهای شرح #اصول_کافی ـ درس 153
📝 البلاء للوَلاء
🗂 #گزیده درسهای شرح #اصول_کافی ـ درس 153
🔹 خدای متعال میبیند این موجود باید به کمالات نامتناهی برسد یا کمالات نامتناهیاش به فعلیت برسد، انتخابها و تصمیمهای اختیاری او نیز همیشه متعین و محدود است و نمیرسد. چه باید کرد؟! باید او را به زحمت انداخت.
🔹 هرچه لطف و جباریت خدای متعال که به نحو اضطرار در انسانها ظهور پیدا میکند، بزرگتر، کاملتر و وسیعتر باشد، سختیها و گرفتاریهایی که برای انسان پدید میآید، سختتر، بزرگتر و چارهناپذیرتر است.
🔹 بر این اساس است که فرمود «البلاء للوَلاء»؛ سختیها و گرفتاریها برای کسانی است که نزدیک خدای متعال هستند؛ یعنی اگر الطافی که قرار است به اینها برسد، صد تُن باشد، فشار صد تُنی لازم است. اگر این کمال پوشیده و پنهانی که قرار است آشکار شود، بیشتر از همه دنیاست، اذیت و آزاری هم که متوجه او میشود نیز بیشتر از همه دنیا خواهد بود.
🔹 این از آثار اسم شریف «ملک جبار» بهمعنای جبران کردن است که از لطیفترین، شریفترین، مطلوبترین و مرغوبترین اسمای خدای متعال است؛ اگرچه آدمیان به میل و انتخاب خودشان هرگز آن را انتخاب نمیکنند و البته نباید هم انتخاب کرد. به این خاطر که اگر کسی بگوید خدایا! مرا مظهر جباریت خود قرار بده یا جباریت خود را در وجود من تکمیل کن، یعنی سختی و گرفتاری برای من ایجاد کن و این خود ادعای بزرگی است و چنین ادعایی برای هیچ موجودی از جمله انسان امری پسندیدهای نیست، چون انانیت و شیطانیت است.
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
📝 چرا گناهان كوچك بخشيده نميشوند؟
🗂 گزیده درسهای #دعا، مغز عبادت
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
📝 چرا گناهان كوچك بخشيده نميشوند؟
🗂 گزیده درسهای #دعا، مغز عبادت
🔹 همچنانكه صدقات ما به كوههاي بزرگ تبديل ميشود، العیاذ بالله گناهان ما همچنين گاهی تراكم پيدا ميكند، مخصوصاً گناهاني كه به چشم نميآيد، گناهاني كه كوچكند، گناهاني كه ميگويند خوب اينكه چيزي نبود كه!
🔹 مثلاً بعضي از گناهان است که مخصوصاً در زندگي شهري و زندگي اجتماعيِ اين عصر و زمان ما، جزء گناهاني است كه تحقير ميشوند و كوچك شناخته ميشوند و گناهي كه كوچك دانسته شود، بخشيده نميشود. گناهان بزرگ بخشيده ميشوند، ولي گناهان كوچك نه.
🔹 چرا گناهان كوچك بخشيده نميشوند؟ يك جهت اين است كه مخالفت با خدا كم اهميت تلقي شده، اين بدين سبب است كه خدا را كم دانستهاند.
🔹 يك جهت اين است كه چون اين گناهان كوچك كم هستند و آدم هم توجه پيدا نميكند كه توبه كند و پشيمان شود، روي هم جمع ميشوند، قطره قطره يكباره دريايي ايجاد خواهد شد.
🔹 يك وقت گناهاني است که مال كسي را خورديم، اينها را معمولاً يا در جواني يا در سنين بالا آرام آرام پشيمان ميشويم و بالاخره جبران ميكنيم. يك وقت حق الله را نپرداختيم، آرام آرام به درجهاي ميرسيم که اينها را پرداخت ميكنيم. امّا چه اندازه ممكن است که مثلاً چراغ زرد شد، اين چراغ زرد يعني كسي كه ميآيد، بايد متوقف شود تا آنهايي که وسط چهارراه هستند عبور كنند. چراغ كه قرمز شد، خط مقابل سبز ميشود، آنها رفت و آمد كنند. ما در چراغ زرد ميرويم، از قضا هم يك اتفاقي ميافتد، وسط چهارراه ميايستيم. آن كساني كه چراغشان زرد شده و عبور ميكنند، به خاطر ما پنج ثانيه كارشان تأخير ميافتد، پنج ثانيه عمرشان را هدر داديم. اين پنج ثانيه را ميگوييم كه چيزي نيست! ما كه الحمد لله رفتيم. امّا اين پنج ثانيه گناهي است كه آرام آرام همينطور بزرگ ميشود، چون چهار راه اول همين اتفاق ميافتد، چهارراه دوم و سوم هم همين طور است.
🔹 با اينكه سفارش كردند بين خطوط حركت كنيد، مخصوصاً در شهري كه ما داريم زندگي ميكنيم، همينكه به اندازه يك ماشين كه جلوي ماشين جلويي فاصله باشد، جلوي آن ميپيچند. اين معنايش اين است كه اين بنده خدايي كه ما جلويش پيچيديم، يك ثانيه وقتش گرفته شد، این گناه است. اگرچه به چشم ما نميآيد. حالا يك ثانيه و دو ثانيه و پنج ثانيه چقدر هست!! امّا آرام آرام اينها جمع ميشود، پنج ثانيه و ده ثانيه، روزي ده ـ بيست تا اگر اينجوري اتفاق بيافتد ميشود دو دقيقه، در ماه ميشود شصت دقيقه، در سال مثلاً ميشود دوازده ساعت.
🔹 اگر در جايي رفتيم که نوبتي است، مثلاً ميخواهيم نان بگيريم، یا وقتي كه نمازمان را خوانديم از مسجد يك مرتبه حمله ميكنيم، كفش مردم را لگدمال ميكنيم، خودشان را فشار ميدهيم، آدمهايي كه ضعیفتر هستند مجبور ميشوند كنار بروند، بچهها مجبور ميشوند كنار بروند، در حالي كه اينها نسبت به ما تقدم دارند و جلوتر هستند. اينها همه گناهاني است كه خرده خرده جمع ميشود، بعد ميبينيم كه ما كفر نداريم، شرك نداريم، مال مردمخوري نداريم، اما اين خرده و ريزها آرام آرام تبديل شده است به كوهي كه حد و اندازه ندارد.
کانال طهور
@sharabetahour
📝 نقش امام حسن عسکری در زمینهسازی دوران غیبت و کمال بلوغ شیعه
💠 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🔊 صوت و 📹 فیلم در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour