43.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 #فیلم
💠 زیارت اربعین انسان را به ولی کامل میرساند
🗂 بازنشر گفتاری از استاد حسینی شاهرودی ـ 1396
💠 شوقِ زیارت
📝 نوشتاری از استاد حسینی شاهرودی برای زیارت اربعین
📅 یکم مهرماه 1400
🗂 متن در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
💠 شوقِ زیارت
📝 نوشتاری از استاد حسینی شاهرودی برای زیارت اربعین
📅 یکم مهرماه 1400
🗂 سلام علیکم و رحمت الله و برکاته، وفقکم الله لما یحب و یرضی
چند نکته در مورد زیارت:
🔹 نکته یکم:
همه عبادات و از جمله زیارت به تعداد مراتب وجود انسان، مرتبه دارد. همانگونه که انسان، طبیعت، نفس، قلب، روح، سرّ، خفی و اخفی دارد، عبادات و از جمله زیارت هم همینگونه است.
انجام هر مرتبهای از مراتب عبادت و زیارت، عابد و زائر را به آثار و کمالات همان مرتبه میرساند و در صورت توانایی، ترک هیچ مرتبهای از مراتب عبادت و زیارت مجاز نیست و اینگونه نیست که اگر کسی به انجام مراتب باطنی عبادت و زیارت موفق شد، از انجام مراتب فروتر آن بینیاز باشد و مثلاً بگوید چون که صد آمد، نود هم پیش ماست.
🔹 نکته دوم:
مهمترین عوامل اشتیاق به عبادت و بهطور خاص، زیارت به ترتیب عبارت از
۱ـ نیازمندی به زیارت و مزور
۲ـ محبت و عشق به زیارت و مزور
۳ـ شباهت و همانندی به مزور و حکایت محتوای زیارت از مراتب باطنی زائر.
هرچه عوامل سهگانه یادشده در زائر شدیدتر و قویتر باشد، شوق و اشتیاق به زیارت که به زیارت، معنی، جهت و هویت میدهد، شدیدتر و قویتر میشود و هرچه شوق و اشتیاق به زیارت شدید باشد، اثر و تأثیر زیارت بر مراتب وجود انسان بیشتر و شدیدتر میشود.
🔹 نکته سوم:
یکی از مواردی که نیت مؤمن بر عمل او برتری دارد، این است که زائر شوق به زیارت داشته باشد. با وجود شوق و اشتیاق یادشده، اگر کسی موفق به زیارت و عبادت نشود، در عین محرومیت از عبادت و زیارت، مانند کسی است که موفق به آن شده است.
🔹 نکته چهارم:
همه آنچه گفته شد، از طریق معرفت به دست میآید؛ معرفت به «فقر و نیاز و فرعیتِ خود» و «غنا و اصالتِ مزور و معبود».
کانال طهور
@sharabetahour
💠 اربعین؛ زیارت در قرب أو ادنی
📝 يادداشت شفاهي از استاد حسینی شاهرودی
🗂 متن در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
💠 اربعین؛ زیارت در قرب أو ادنی
📝 يادداشت شفاهي از استاد حسینی شاهرودی
🔹 بهطور كلي در سلوك نفس به دلايل متعددي اربعين نقش ويژهاي دارد. اربعين، نه به معناي چهلم شهادت امام حسين عليهالصلاتوالسلام و يارانشان؛ عدد چهل، چهل روز، چهل هفته، چهل سال و ذكرهايي كه عدد چهل داشته باشد، اثر ويژهاي دارد. يا به اين دليل كه مراتب نفس انساني در تركيبهاي خاص به عدد چهل برميگردد. يا به خاطر اينكه عوالم هستي سي و چهار است و بهاضافه حد وسط آن يعني عالم انسان كبير و بهعلاوهي پنج اسم يا ظهورات پنج اسم از اسماي الهي كه عدد چهل ميشود، يا بهخاطر اين كه كمال و بلوغ نفس انسان در چهل سالگي هست، يا ممكن است جهت ديگري داشته باشد.
🔹 بنابراين عدد چهل عدد ويژهاي است كه آثار فراطبيعي و متافيزيكي فراواني بر نفس انسان دارد. حال اين عدد چهل اگر عددي باشد كه علاوه بر اينكه ذكر باشد، علاوه بر اينكه عبادت باشد، علاوه بر همهي جهاتي كه هست، مستند به انسان كامل باشد، يعني چلّهي محبت به انسان كامل؛ چله ابتلاء اولياء كامل؛ چله بلاي حسن؛ چله استقرار شفاعت عام؛ چله ظهور رضايت به قضاي الهي يا توسل چلّه به انسان كامل يا تعابير مشابه اين باشد، اثري كه بر نفس انسان دارد، اثر ويژه است.
🔹 بر اين اساس عزاداري كردن بين شهادت امام حسين عليهالصلاتوالسلام تا اربعين كه هم چلّه تمام ميشود و هم استناد به حضرت اباعبدالله عليهالصلاتوالسلام دارد و هم تماماً دوران سلوك نهايي حضرت زينب سلاماللهعليها است كه استقرار در مقام او ادني در اين چله اتفاق افتاده است، از اهميت غيرقابل تصوري برخوردار است.
🔹 به تعبير ديگر، سلوك به دو دسته تقسيم ميشود، سلوك اهل بدايت و سلوك اهل نهايت. سلوك اهل بدايت مانند طي كردن مقام نفس، قلب و روح است كه اين نهايت آن است. اما انتهاي سلوك اهل بدايت، آغاز سلوك اهل نهايت است. اهل نهايت، يعني انبيا و اوليا و در يك كلمه يعني مخلَصين. سلوك حضرت زينب سلاماللهعليها سلوك اهل نهايت است و نهتنها اهل بدايت بدان دست نمييابند بلكه توان تصور آن را هم ندارند، سلوك آن حضرت يعني شدائد بسياري را كه حضرت براي استقرار تماميت دين و كمال نعمت و عموميت شفاعت و بسط رحمت خاص خداي متعال تحمل كردند، عمدتاً در همين دوران است، بين شهادت امام حسين عليهالسلام و چهلم شهادت كه حضرت زينب سلاماللهعليها دوباره به زيارت برادر نائل شدند و سير نزول و صعود هدايت تشريعي و تكويني را به غايت رساندند، بركاتي وجود دارد كه نه در وصف گنجد، نه در خيال و مشاهده. زيارت برادر در شكل ظاهر، زيارت كربلاست، ولي در واقع زيارت آن حضرت است در قرب أو ادني.
🔹 با توجه به اين جهات (خاصيت عدد چهل، استناد آن به امام حسين عليهالصلاتوالسلام، اوج سلوك نهايي حضرت زينب سلاماللهعليها در اين مدت) اين ايام، ايام بسيار پر خير و بركتي است كه توسلات، تذكرات، مداحيها و بالاخره عزاداريها براي خاندان پيامبر (صلواتاللهوسلامهعليهماجمعين) انشاء الله اثر و نتيجهاي فوقالعاده دارد كه به هيچ زباني نه قابل بيان است، نه به هيچ وصفي ميتوان آن را توصيف و تبيين كرد.
کانال طهور
@sharabetahour
📝 حسینیه طهور
💠 ويژه نامه آخر ماه صفر در پایگاه اطلاعرسانی طهور
https://b2n.ir/w12036
کانال طهور
@sharabetahour
📝 حسینیه طهور
💠 تمام قرآن، وصف پيامبر است
📝 گفتاري به مناسبت سالروز ارتحال نبي مكرم؛ حضرت ختمي مرتبت (صلي الله عليه و آله)
📅 21- 10- 1391 ـ شب 28 صفر 1434
📹 فیلم در لینک زیر 🔽🔽
B2n.ir/q71273
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
13911021-Payambar.mp3
9.07M
🔊 #صوت
💠 تمام قرآن، وصف پيامبر است
📝 گفتاري به مناسبت سالروز ارتحال نبي مكرم؛ حضرت ختمي مرتبت (صلي الله عليه و آله)
💠 تمام قرآن، وصف پيامبر است
📝 گفتاري به مناسبت سالروز ارتحال نبي مكرم؛ حضرت ختمي مرتبت (صلي الله عليه و آله)
📅 21- 10- 1391 ـ شب 28 صفر 1434
🔹 فضايلي كه در روايات و زيارتنامهها نقل شده، مربوط به خاندان پيامبر است؛ نه خود پيامبر (سلام الله عليهم)
🔹 خاندان پيامبر، ظل وجود پيامبر (سلام الله عليهم) هستند؛ همچون نسبت وجود پيامبر به وجود خداي متعال.
🔹 مراتب عالم يا تعينات هستي نامتناهي است؛ بلكه وجود تك تك موجودات همينگونه است.
🔹 اشاره: اتزعم انك جرم صغير/ و فيك انطوي العالم الاكبر
🔹 همه مراتب هستي مطلقند ولي نسبت به مرتبه بالاتر مقيد
🔹 ذات اقدس اله، هيچ حد و قيدي ندارد.
🔹 درباره ذات خدا چيزي نميتوان گفت؛ در عين حال جامع تشبيه و تنزيه است.
🔹 ذات غيبي خداي متعال اجل، اقدس و اجلي از معروفيت براي عارف يا معبوديت براي عابد است.
🔹 اولين مرتبه پس از ذات غيبي، مرتبه احديت است؛ كه فقط مقيد به قيد اطلاق است و قابل توصيف و تشبيه نيست و فقط تنزيه و تقديس ميشود.
🔹 مرتبه احديت، مرتبه تعين حضرت ختمي مرتبت است.
🔹 سر توصيف نداشتن وجود شريف پيامبر
🔹 تمام قرآن، بدون استثنا، توصيف مقام احديت يا وجود اقدس حضرت ختمي مرتبت است.
🔹 تمام قرآن براي توحيد و توحيد بيان احديت و اولين تعين خداي متعال است.
🔹 اشاره: اجسادكم في الاجساد و ارواحكم في الارواح (زيارت جامعه كبيره)
🔹 دنبال زيارتنامه براي پيامبر (صلي الله عليه و آله) نباشيد.
🔹 دنبال وصف ديگري غير از قرآن براي پيامبر نگرديد، مگر آنكه آن وصف شرح و وصف اوصاف قرآني آن حضرت باشد
💠 نقش امام حسن عسکری در زمینهسازی دوران غیبت و کمال بلوغ شیعه
📝 گفتاري از استاد حسینی شاهرودی
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
emem11-93.mp3
3.75M
🔊 #صوت
💠 نقش امام حسن عسکری در زمینهسازی دوران غیبت و کمال بلوغ شیعه
📝 امام غایب، ولیّ حاضر
✏️ گفتاری از استاد حسینی شاهرودی به مناسبت آغاز #امامت_امام_زمان علیه الصلات و السلام
🔊 صوت و 🗂 متن 🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour