💠 گفتارهاي #شب_قدر
📝 گفتار چهارم: شب قدر؛ نزول تفصيل علم اجمالي الهی بهواسطه ولی خدا
📅 2 مهر 1387 ـ 22 رمضان 1429
💠 آنچه در علم الهی است، وجود جمعی و اجمالی است و در شب قدر مرتبه تفصیلی آن بر قلب ولی کامل نازل میشود.
https://b2n.ir/610952
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
Ghadr04-13870702.mp3
15.87M
🔊 صوت
💠 گفتارهاي #شب_قدر
📝 گفتار چهارم: شب قدر؛ نزول تفصيل علم اجمالي الهی بهواسطه ولی خدا
💠 مراتب احیاء شب قدر
💠 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
11ـ3ـ1396
🔊 صوت و 📹 فیلم در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
ghadr01.mp3
1.67M
🔊 #صوت
📝 در شب قدر چهکنیم؟
🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🗂 گزیده گفتارهای شب قدر
9.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 #فیلم
📝 در شب قدر چهکنیم؟
🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🗂 گزیده گفتارهای شب قدر
طهور
💠 مراتب احیاء شب قدر 💠 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 11ـ3ـ1396 🔊 صوت و 📹 فیلم در ادامه🔽🔽 کانال طهو
💠 مراتب احیاء شب قدر
💠 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
11ـ3ـ1396
✏️ احیاء مراتب مختلفی دارد. حداقل دو مرتبه میشود برای آن تصور کرد. احیاء صوری و احیاء معنوی که آن نیز حداقل دو مرتبه دارد. احیاء بهوسیله عمل صالح و احیاء بهوسیله علم.
✏️ احیاء بهوسیله عمل صالح خود بر دو قسم است: احیاء با اذکار و احیاء با اعمال
✏️ درجات احیاء معنوی بهوسیله علم نیز با توجه به درجات علوم با هم تفاوت دارد. علوم ظاهری یک درجه از احیاء است، علوم حقیقی و معنوی، علوم کشفی، الهامی و مانند آن و علوم وحیانی، هر کدام درجهای دیگر است
✏️ حداقل درجه احیاء عبارت است از شب را بیدار ماندن و زنده نگه داشتن که در واقع زنده نگهداشتن خودمان است، شب که زنده و مرده ندارد. ما وقتی در شب بیدار هستیم، بیداری ما حکم زندگی دارد. بنابراین همچنانکه ما خود زنده هستیم، گویی شب ما هم زنده است.
✏️ در اینکه شب بیست و سوم را ائمه علیهم الصلات و السلام سفارش بیشتری کردند، شکی نیست و نباید بگوییم که از میان این سه شب یا چهار شب (19-21-23-27) کدام یک از این شبها شب قدر است. حتی اگر کسی متوجه هم باشد، چنانکه از روایات میتوان بهدست آورد، نباید تصریح کند، بهخاطر اینکه بلکه احیای در این شبهای دیگر هم زمینهساز درک لیلة القدر حقیقی دنیوی بشود. بنابراین شب بیست و سوم سفارش بیشتری شده است و همه باید بیدار باشند. این حداقل احیاء است.
✏️ این حداقل احیاء را گاهی افراد برای اینکه خودشان به کمالات معنوی نفسانی و قلبی و روحی برسند، شب را زنده نگه میدارند و نمیخوابند و گاهی به این جهت بیدار میمانند که دیگران در مرتبه نفس و قلب و روحشان از خیر و برکت وجودی اولیای خدای متعال برخوردار شوند. گاهی هم هردو است.
✏️ در مورد اهل بیت پیامبر علیهم الصلات و السلام که شبهای احیا بلکه اکثر شبهای ماه مبارک رمضان را بیدار میماندند، هم جهتی برای کمالات خودشان است که کمالات اهل نهایت است، نه کمالاتی که اهل بدایت دارند. یعنی نه برای اینکه نفس، قلب و روحشان پاک شود که پاک است. نه برای سرّشان که سرّ و خفی همه اهل عالم پاک است. بنابراین ضمن اینکه آنها سیری در مراتب اسماء خدای متعال از طریق عبودیت دارند، اما سیر آنها مانند سیر سایر اهل عالم یعنی اهل عبادت، زهد، فکر، تعقل، شهود، کشف و مانند اینها نیست.
✏️ یک جهت این است که برای خودشان است، برای ادراک یا گسترش و تعمیق مشاهدات آنها در عالم اسماء و صفات و در یک کلمه عبودیت خدای متعال است. یک جهت دیگر این است که برای اینکه دیگران از خیرات و برکات این شبها بلکه دیگر شبهای عالم برخوردار بشوند. نفس انسان کامل سبب میشود که دیگران راحتتر و با قابلیت بیشتر برخوردار شوند.
✏️ بنابراین بیدار بودن اهل بیت علیهم الصلات و السلام برای هر دو جهت است، هم برای کمالات نهایی خودشان که عبودیت خاص خدای متعال است و هم برای زمینهسازی برای عبودیت سایر خلق.
✏️ از این جهت است که حضرت زهرا سلام الله علیها خود که بیدار میماندند، فرزندان کوچکشان را بیدار نگه میداشتند و هر دو جهت اهمیت دارد.
✏️ درجه دیگر احیاء این است که بهوسیله اعمال خود شب را زنده نگه داریم. اعمال هم گاهی ذکر و ورد است و منظور از ذکر هم همین اوراد مانند دعای جوشن کبیر، دعای افتتاح و خواندن قرآن است. این مرتبه دوم احیاء شب قدر است. گاهی به وسیله اعمال دیگر است مانند اقامه نمازهای مستحب و کارهای دیگری که مشقت بدنی بیشتر داشته باشد که اینهم درجهای دیگر از احیای شب قدر است.
✏️ برای مرتبه سوم که احیاء علمی و معرفتی است، اگر کسی ذکر او در مرتبه قبلی که مرتبه دوم احیاء بود، ذکر باشد نه ورد، یعنی این الفاظ و کلماتی نیست که بر زبان میآید، بلکه توجهی است که به خدای متعال دارد، اگر چنین فردی به ذکر خدای متعال و توجه و التفات به خدای متعال رسیده باشد، اینگونه ذکر مرتبه سوم یا چهارم احیاء میشود.
✏️ اگر این توجه همراه با علم و عیان و آشکار شدن حضور خدا و تجلیات، افعال، آثار افعال و حتی احکام الهی باشد، این مرتبه کاملتری است.
✏️ حال با توجه به اینکه اعلی درجه احیاء، تعلیم و تعلم و مذاکره علمی است، اگر این علوم مستقیماً با خدای متعال ارتباط داشته باشد، این اعلی درجه است و اگر غیر مستقیم باشد، به اندازهای که به خدای متعال یا به افعال، آثار و مخلوقات او ارتباط داشته باشد، اگرچه یک درجه پایینتر است، ولی اینهم جزء اعلی درجه احیاء شب قدر ان شاء الله هست.
📝 انا انزلناه فی لیلة القدر
🗂 نوشتاری از استاد حسینی شاهرودی
6/مرداد/1392
🔹 شب قدر، قدر و اندازه تمام عالم است، نه اندازه جهان طبیعت، چه رسد به اندازه اجزاء طبیعت و انسان.
🔹 تعیین سرنوشت انسان، که در واقع تعیین نیست بلکه تنزل تعیین یا ظهور تعیین است، بخش قابل توجه برای مخاطب انسانی است وگرنه در شب قدر، تعین و اندازه بیاندازه تمام عالم هستی، تنزل و تجلی میکند.
🔹 قدر و اندازه و تعین تقریباً به یک معنی است و اگر تعین و قدر نباشد، نهتنها جهان طبیعت بلکه عوالم ملکوتی و جبروتی بلکه اسماء و صفات خدای متعال نیز وجود نخواهد داشت. وجود هر چیزی غیر از ذات خدای متعال، حتی صفات و اسماء او، نوعی تعین است. بر این اساس، تمام عالم هستی تعین و قدر دارد. البته تعین و قدر به معنی اندازه فیزیکی یا متافیزیکی نیست که چیزی را داشته باشد و چیز دیگری را نداشته باشد بلکه به معنی ظهور و خفا است.
🔹 همه افعال خدای متعال، از این جهت که فعل اویند، همه کمالات حقیقت هستی و همه صفات و اسماء حق تعالی را دارند. تفاوت موجودات در این است که برخی آن صفات و کمالات را در ظاهر خود دارند بهگونهای که خود و دیگران توان مشاهده آن یا برخورداری از نتایج و لوازم آن را دارند و برخی دیگر آن صفات و کمالات را در باطن خود دارند، نه در ظاهر خود بهگونهای که خود و دیگران توان مشاهده آن یا برخورداری از نتایج و لوازم آن را ندارند.
🔹 آنچه در شب قدر رخ میدهد، ظهور کمالات اشیاء به اندازه قابلیت وجودی، وصفی و عملی آنها از باطن به ظاهر است، خواه در عالم طبیعت باشد، خواهد در ماوراء طبیعت. به تعبیر دیگر، ظهور و نزول کمالات همه موجودات عالم هستی تحت ولایت حضرت حبیب الله صلی الله علیه و آله و سلم در عالم خاص هر یک از آنها به قدر قابلیت ذاتی، وصفی و فعلی آنهاست.
کانال طهور
@sharabetahour
💠 تطهیر همه مراتب وجود انسان، ویژگی قداست ذاتی
💠 گزیده مباحث شرح دعای ابوحمزه ثمالی ـ درس 103
💠 اگر میخواهیم روحمان را تطهیر کنیم، راهش این است که با مطهران و مقدسان عالم ارتباط داشته باشیم. حداقل آن است که ارتباط ما با آنها از طریق حمد و ثنا و ذکر آنها باشد
💠 اسم امیر المؤمنین ذکر است، اسم فاطمه زهرا سلام الله علیه و اسم هریک از خاندان پیامبر هم ذکر است
💠 یعنی وقتی آنرا بر زبان میآوریم، زبان را پاک میکند، درون، خیال و وهم را پاک میکند و همین طور ادامه بدهید ... نفس، قلب و مراتب دیگر را؛ ویژگی قداست ذاتی همین است.
📹 فیلم در ادامه 🔽🔽
💠 کانال طهور
@sharabetahour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #فیلم
💠 تطهیر همه مراتب وجود انسان، ویژگی قداست ذاتی