eitaa logo
طهور
518 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
316 ویدیو
6 فایل
پایگاه اطلاع رسانی طهور؛ نشر آثار حجت الاسلام و المسلمین استاد دكتر سيدمرتضی حسينی شاهرودی نشانی: tahour.ir ایتا | سروش | بله @sharabetahour آپارات: tahourap
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 شرح دعای ابوحمزه ثمالی 💠 جلسات شرح دعای ابوحمزه از ماه مبارک رمضان سال 1377 در دانشکده مهندسی پا گرفت. پس از اقامه نماز ظهر و عصر استاد محترم به بیان نکات و لطایفی از این دعای سحر امام سجاد صلوات الله و سلامه علیه می‌پرداختند. سال‌های بعد این جلسات شکل منسجم‌تری یافت و ده سال ادامه پیدا کرد و شد حدود 160 جلسه تا سال 1387. 💠 گاهی در دانشکده مهندسی، گاهی دانشکده الهیات و گاهی هم سعی بین این دو. آخرین سال هم در مرکز تربیت معلم شهید هاشمی نژاد این جلسات برگزار شد. 💠 می‌توان ادعا کرد در قالب این سلسله جلسات دوره‌ای از معارف توحیدی، ولایی، اخلاقی و اجتماعی چنان‌که مشی استاد در سایر درس‌ها هست، بیان شده است. 💠 فایل صوتی و چکیده موضوعات مطرح شده در هر جلسه، در پایگاه اطلاع‌رسانی طهور به نشانی زیر آمده است: https://b2n.ir/421222 کانال طهور @sharabetahour
32.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 💠 معرفی شرح دعای ابوحمزه ثمالی و گزیده درس‌های سال هشتم 🔹 دعای ابوحمزه ثمالی که منسوب به امام سجاد صلوات الله و سلامه علیه است، اوج ظهور عبودیت در بهترین شبها ـ شبهای رحمت ماه مبارک ـ است. 🔹 این دعا، هم مظاهر متعددی بلکه بی‌شماری از اسمای الهی را تجلی داده و آشکار کرده 🔹 و هم راه رسیدن به مظاهر و مجالی اسمای شریف خدای متعال را برای کسانی که اهل صیام و قیام هستند، نشان داده است. کانال طهور @sharabetahour
💠 دنیا؛ نگاه غلط ما به نعمت‌های الهی است 🗂 گزیده شرح دعای ابوحمزه ثمالی ـ درس 1 📅 22 آذر 1378 🔊 صوت و 🗂 متن در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
Ab01-01.mp3
2.54M
🔊 💠 دنیا؛ نگاه غلط ما به نعمت‌های الهی است 🗂 گزیده شرح دعای ابوحمزه ثمالی ـ درس 1
💠 دنیا؛ نگاه غلط ما به نعمت‌های الهی است 🗂 گزیده شرح دعای ابوحمزه ثمالی ـ درس 1 📅 22 آذر 1378 💠 مجموعه آنچه در عالم وجود دارد، یعنی من و شما، این کتاب، میکروفون، زمین و آسمان، در و دیوار و ...، این‌ها یا عندالله‌اند و یا غیر از او نیستند. این‌ها از اين جهت كه ما را از خدا غافل مي‏سازند، توجه ما را از خدا باز می‌دارند و سبب مي‏شوند نگاه استقلالي به این‌ها داشته باشيم، دنيا است و خیر نیست. ولی همین‌ها اگر بتوانند توجه ما را به صاحب، منبع، مبدأ، اول و آخر و اصل خود جلب کنند، دیگر غیر خدا نخواهند بود و خیر هستند. 🔹 به عنوان مثال، وقتی ورزشکاری به ماهیچه‌های دستش نگاه می‌کند، اگر توجهش به خدای ماهیچه‌ها است، این دنیا و غیر خدا نیست، این‌هم خیر است، هرچند سهم و بهره‌ای از آن خیر دارد. اما اگر توجه به این ماهیچه‌ها است که غالباً همین‌طور است، یعنی آنچه به آن دنیا می‌گویند، در واقع نعمت‌های الهی است که ما نگاه غفلت به آن‌ها داریم. یعنی گرفتاری در دنیا نیست، در ماست، در نگاه، فهم و معرفت ماست که به این میکروفون، این سنگ و این چوب به‌گونه‌ای نگاه می‌کنیم که غلط است. به این نگاه غلط، دنیا می‌گویند. غذای خوشمزه‌ای که وقت افطار می‌خورید و خیلی از آن خوشتان می‌آید، توجه شما در این غذا به چیست؟ به خود غذاست، یا به آن که این غذا را غذا کرده، آ‏فریده، هستی و لذت بخشیده، به آن که به این غذا نگاه می‌کند و این غذا، غذاست و اگر نگاه نکند، چیزی نیست؟ 💠 اولیای الهی همواره در حال عبادتند 🔹 فرق اوليای خدا با غير ايشان در همين است. اوليای خدا در هر كاري كه مي‏كنند، عبادت مي‏كنند. عبادت يعني چه؟ يعني توجه آدمي به اصل خويش. عبد در مقابل مالك خويش یعنی همين‏. اولیای خدا همیشه در حال عبادتند، حتی آن لحظه‌ای که مثلاً آب یا غذا می‌خورند، یا به یک گل نگاه می‌کنند، حرف می‌زنند و گفتگو می‌کنند، این‌ها همه توجه و حواس آن‌ها را به اصل جلب می‌کند. از این جهت این‌ها همه عبادت است. برای همین است که وقتی که می‌خوابند هم در حال عبادت هستند، چون هر کاری می‌کنند سبب انتباه، توجه، هشیاری و تمرکز حواس آن‌ها به اوست. البته بهتر آن است که توجه و تمرکز دل باشد، نه حواس ولی همین هم خوب است؛ «کاچی به از هیچی است»، همین که آدمی در خیال خود هم توجه داشته باشد که این کلمات، این انرژی و این تارهای صوتی صاحب دارد و بی‌صاحب نیست، همین اندازه هم درجه‌ای از عبادت و خوب است. عبادت هم درجات مختلف دارد، حسی، عقلی، قلبی، نفسی و ...؛ جان آدمی که یک پرده و دو پرده ندارد. 🔹 پس اگر کسی به هرچه که نگاه می‌کند ـ هرچه که باشد ـ، هرچه را که می‌خواهد ـ هرچه که باشد ـ، آن‌چه را که می‌طلبد، آن را بدین خاطر می‌طلبد که از اوست یا بدین خاطر می‌طلبد که اوست، «همه از اوست وگر نيك بنگري همه اوست....»، (اصلاً غیری وجود ندارد، حال اگر بگوییم این خیلی روشن نیست، ولی از او بودن که روشن است، لله ملک السموات و الارض)، در حال عبادت است. کانال طهور @sharabetahour
💠 دعا، مغز عبادت 🗂 استاد محترم طی سلسه گفتارهایی در طول ماه مبارک رمضان 1393 (1435 قمری) به تبیین مباحث محوری پیرامون «دعا» پرداختند که به‌نوعی شرح بخشی از روایات کتاب معروف «عدة الداعی»، نوشته ابن فهد حلی به‌شمار می‌آید. استاد در توضیح دلیل انتخاب این موضوع، از دعا به عنوان «از جمله معارف الهی که مجهول مانده» یاد می‌کنند. ✔️ مجموعه مباحث «دعا، مغز عبادت» در پیوند زیر در پایگاه اطلاع‌رسانی طهور در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است: https://b2n.ir/161599 کانال طهور @sharabetahour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 💠 دعا؛ از جمله معارف الهی که مجهول مانده 🔹 مقدمه‌ای بر مجموعه مباحث «دعا، مغز عبادت» توسط استاد حسینی شاهرودی 📅 گفتارهای ماه مبارک رمضان 1393 (1435 قمری) 🔹 دعا ضمن اینکه مغز و مخّ عبادت و عصاره و خلاصه آن و منتهی به عبودیت است، ولی مورد کم‌توجهی و بی‌توجهی قرار می‌گیرد. به‌ویژه آن‌که مقدمات و زمینه‌های دعا و آن‌چه که به تحقق دعای حقیقی می‌انجامد، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. علاوه بر این، سؤال‌های بسیاری در مورد دعا وجود دارد که آیا دعا به اجابت رسید یا نرسید و توجه به این‌که اجابت ذومراتب است و درجات مختلف و متعدد دارد و شبهاتی که در این زمینه هست را باید پاسخ داد. 🔹 عبودیت غایت خلقت است و بدون دعا امکان‌پذیر نیست. 🔹 و بالاخره اگر کسی بخواهد دعا کند، چه آدابی را باید رعایت کند و در نتیجه چه انتظارهایی از دعا داشته باشد. گمان بنده این است که بخشی از معارف الهی که نسبتاً مجهول مانده و یا اینکه تعبیرها و تفسیرهای سطحی از آن شده است، دعاست. 🔹 هدف این بود که این مباحث که مقدمات دعاست، مطرح شود و همچنین قدری عمیق‌تر درباره دعا صحبت کنیم که بالاخره چگونه می‌شود که هم اعتقادمان این باشد که خدای متعال فاقد هرگونه ماده و مادیت و مانند آن‌هاست و در عین حال اجابت می‌کند. آیا تحت تأثیر قرار می‌گیرد یا نه؟ 🔹 و خلاصه مانند مباحث دیگری که داشتیم، هدف این است که تفسیری جدید و دقیق‌تر از یکی از معارف الهی که دعا و مخّ عبادت است، ارایه شود.
💠 همین اندازه که خطابمان فرمود... 🗂 گزیده شرح خطبه ـ درس 103 🔹 همین اندازه که خطابمان فرمود: روزه بگیرید! یعنی تکریم‌مان کرد، تشریف‌مان کرد، بزرگداشت برای ما اعلام کرد که شما این اندازه اهمیت و قابلیت دارید که به شما دستور بدهم و اگر خدای ناکرده کوتاهی بود، آن‌قدر اهمیت دارید که توبیخ و ادب‌تان کنم. اما اگر این قابلیت را نداشتیم! 🔹 ما معمولاً کسانی را توبیخ می‌کنیم که ارزش و قابلیت دعوا کردن را داشته باشد. 🔹 همین اندازه که دعوت‌مان کرده ولو این‌که درجات پایین آن باشد و فرموده روزه بگیرید، سحرها بیدار شوید، ذکر بگویید، نشان می‌دهد قابلیتی را در ما یافته. 🔹 بدانیم که این قابلیت لطف و رحمت سابق اوست؛ اول قابلیت را می‌دهد، بعد تکریم می‌کند. خودِ قابلیت، تکریم پیشین است. 🔊 صوت و 📹 فیلم در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
13850630_Ramazan01.mp3
271.8K
🔊 💠 همین اندازه که خطابمان فرمود... 🗂 گزیده شرح خطبه ـ درس 103
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 💠 همین اندازه که خطابمان فرمود... 🗂 گزیده شرح خطبه ـ درس 103
💠 یادمان باشد! 🗂 گزیده شرح خطبه ـ درس 103 🔹 اولاً همین که ما را به ضیافت الهی دعوت کردند، تکریم‌مان کردند، به ما شرافت دادند و بزرگ‌مان دانستند. 🔹 ثانیاً این تکریم و تشریف همه معلول اراده، مشیت و لطف ازلی و ابدی اوست، از خودمان هیچ نیست. 🔹 و ثالثاً به همین خاطر، مراقب باشیم هیچ کاری را در این ماه به خود نسبت ندهیم. 🔊 صوت و 📹 فیلم در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
13850630_Ramazan04.mp3
143.8K
🔊 💠 یادمان باشد! 🗂 گزیده شرح خطبه ـ درس 103
💠 ويژگي ضيافت الهي در ماه مبارک رمضان 🗂 گزیده شرح خطبه ـ درس 103 🔹 ما در این ماه به ضیافت الهی دعوت شدیم. می‌دانید که ما در همین جهان طبیعت هم که هستیم، بر سفره خدا نشستیم، اما تفاوت این ضیافت با سایر ضیافت‌ها به‌خاطر استناد و انتساب آن به خدای متعال است که چیزی را می‌توانید شما می‌توانید در این ماه دریافت کنید که استناد مستقیم به خدای متعال دارد. یعنی شما می‌توانید یا مظهر تام و تمام جلال الهی در این ماه باشید یا به تعبیر دیگر، می‌توانید رحمت خاص و ویژه خدای متعال را که در هیچ جای دیگر نمی‌توان به دست آورد، در این‌جا می‌توان به‌دست آورد. 🔹 این نشان‌دهنده یکی از این دو نکته است که یا در این ماه به‌خاطر لطف الهی استعدادها خیلی زیاد است و به تعبیر دیگر که مناسب‌تر است، در این ماه مجانی خیلی چیزها می‌دهند، بلکه همه‌چیز را مجانی می‌دهند. 🔹 این ماه، ماه لطف و عنایت و ظهور تجلیات جمالی و جلالی الهی که همگی سبب کمال آدمی است، آن‌هم به‌صورت مجانی است. 🔊 صوت و 📹 فیلم در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
13850630_Ramazan05.mp3
344.8K
🔊 💠 ويژگي ضيافت الهي در ماه مبارک رمضان 🗂 گزیده شرح خطبه ـ درس 103
💠 در ماه رمضان چه کنیم؟ 🗂 گزیده شرح خطبه ـ درس 103 🔹 دعا بخوانید؛ دعای ابوحمزه ثمالی را حتماً بخوانید 🔹 تلاوت آیات قرآن را حتماً داشته باشید؛ اندازه آن مهم نیست که چقدر باشد، به‌گونه‌ای تلاوت کنیم که گویی همین الان قرآن نازل شده و همین حالا خدا با ما صحبت می‌کند. بنابراین با دقت و تأمل باشد. 🔹 در این ماه نهایت سعی و تلاش را داشته باشیم که اذیت ما ـ چه با دست و چه با زبان ـ به کسی نرسد. 🔹 مراقب باشیم، در این ماه زبان خود را کنترل کنیم، اذیت و آزار ما به بندگان خدا نرسد. این حداقل کاری است که می‌شود کرد. بیشتر آن است که کاری کنیم که بندگان خدا خوشحال شوند و غمی از غم‌های آن‌ها کاسته شود. 🔊 صوت و 📹 فیلم در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
13850630_Ramazan06.mp3
275.8K
🔊 💠 در ماه رمضان چه کنیم؟ 🗂 گزیده شرح خطبه ـ درس 103
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 💠 در ماه رمضان چه کنیم؟ 🗂 گزیده شرح خطبه ـ درس 103
💠 اثر تکوینی ماه مبارک رمضان 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 11ـ3ـ1396 🔊 صوت و 📹 فیلم در ادامه🔽🔽 💠 کانال طهور @sharabetahour
13960311-Ramazan.mp3
6.4M
🔊 💠 اثر تکوینی ماه مبارک رمضان
💠 اثر تکوینی ماه مبارک رمضان 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 11ـ3ـ1396 💠 ماه مبارک رمضان حیثیت تکوینی دارد، چنان‌که همه موجودات عالم هستی حتی چیزهایی که به نظر ما می‌آید که موجودات اعتباری هستند، آن‌ها هم جنبه‌های تکوینی دارند. 💠 بنابراین اولاً آثار ماه مبارک رمضان آثار تکوینی است، آن‌هم به جعل بسیط و ثانیاً در نتیجه ماه مبارک رمضان برای تمام موجودات عالم هستی دارای خیر و برکت است؛ اختصاص به مؤمنین، مسلمانان و موحدان ندارد. همچنان که خورشید که می‌تابد، برای همه می‌تابد، ماه مبارک رمضان هم که طلوع می‌کند و شروع می‌شود، برای همه این‌گونه هست؛ نه فقط برای روزه‌داران و مسلمان‌ها و کسانی که به قرآن و ماه رمضان و نزول قرآن اعتقاد دارند. 💠 در این جهت استثناء ندارد و همه سهم دارند، لکن سهم هر کسی متناسب با قابلیت‌های اوست. 💠 نه‌فقط ماه مبارک رمضان این‌گونه است، بلکه آیات قرآن، روایات، تمام اذکار و اوراد و تمام موجودات تکوینی بدون استثناء آثار، خیرات و برکات‌شان در اختیار این فرد و آن فرد نیست؛ اختیار به‌دست خدای متعال است، آن‌هم به جعل بسیط و تمام موجودات عالم هستی به اندازه استعداد و قابلیت خودشان استفاده می‌کنند. 💠 فرمود «و ننزل من القرآن ما هو شفاء و رحمه للمؤمنین و ما یزید الظالمین الا خساراً»؛ همین آیات قرآن از همان حیثیتی که برای یک نفر عین برکت است، از همان حیثیت برای دیگری عین خسران و ضرر است. ماه مبارک رمضان هم همین‌گونه است. 💠 بنابراین ماه مبارک رمضان که طلوع می‌کند تا به پایان برسد، در این عالم هستی کسی وجود ندارد که نسبتی با ماه مبارک رمضان نداشته باشد. البته کسانی که در عوالم دیگر مانند ملکوت و جبروت هستند، یک نسبت ثانوی بالعرض دارند. اما کسانی که نسبت استقلالی یا بالاصاله دارند، تمام تحت تأثیر ماه مبارک رمضان هستند. بنابراین همین طور که ماه مبارک رمضان می‌گذرد یا بر کمالات آن‌ها افزوده می‌شود یا کمالات وجودی آن‌ها پوشیده‌تر، پنهان‌تر، مکنون‌تر و مستورتر واقع می‌شود. 💠 بر این اساس هرچه ماه مبارک رمضان بر کسانی که با این ماه و خیرات و برکات آن ـ که امر معنوی است ـ سنخیت و شباهت دارند، بگذرد، بر قابلیت‌های آن‌ها افزوده می‌شود و در معرض الطاف خاص و ویژه خدای متعال قرار می‌گیرند؛ عکس آن هم عکس خواهد بود. 💠 کانال طهور @sharabetahour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 💠 معرفی شرح دعای ابوحمزه ثمالی و گزیده درس‌های سال نهم ـ 1387