💠 پیامبر زیارتنامه ندارد
🗂 گزیده درسهای حکمت متعالیه ـ 1397
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
Sadra2-13-02.mp3
2.15M
🔊 #صوت
💠 پیامبر زیارتنامه ندارد
🗂 گزیده درسهای حکمت متعالیه ـ 1397
طهور
💠 پیامبر زیارتنامه ندارد 🗂 گزیده درسهای حکمت متعالیه ـ 1397 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharab
💠 پیامبر زیارتنامه ندارد
🗂 گزیده درسهای حکمت متعالیه ـ 1397
🔹 زیارت جامعه کبیره برای اهل بیت پیامبر است، برای خودِ پیامبر نیست. پیامبر زیارت ندارد، نمیتواند هم داشته باشد. وقتی در مورد اهل بیتش که اهل ولایت تام و تمامِ ختمی بالتبع هستند اینگونه میگوییم، در مورد خودِ پیامبر چه بگوییم؟ چیزی برای گفتن نداریم.
🔹 و اگر از این مقداری که در زیارت جامعه کبیره داریم، یک ذره جلوتر برویم، شرکْ قطعی است. و این خیلی مهم است که زیارت جامعه کبیره با همه عظمتش درباره اهل بیت پیامبر است.
🔹 بنابراین در مورد پیامبر بهترین سخن این است که همچنانکه پیامبر نسبت به خدای متعال فرمود که «ما عرفناک حق معرفتک و ما عبدناک حق عبادتک و ما ذکرناک حق ذکرک»، باید این را در مورد پیامبر بگوییم که: ما هرچه بگوییم، شایسته تو نیست.
🔹 بالاتر از زیارت جامعه نداریم و یک زیارت استنائی است. اگر این زیارت را در مورد پیامبر بگوییم، پیامبر را پایین آوردیم. بالاتر از این بگوییم، باید حرفهایی که در مورد خدا میگوییم را بگوییم که مجاز نیستیم. بنابراین در مورد پیامبر زیارتنامه نداریم.
🔹 زیارت حقیقی، زیارت جامعه کبیره، زیارت امین الله و زیارت آل یاسین است ولی زیارت امین الله و زیارت آل یاسین هم وجهی از زیارت جامعه کبیره هستند.
🔹 زیارت حقیقی و واقعی، جامعه کبیره است، آنهم برای اهل بیت پیامبر که بر حسب نقل از امیرالمؤمنین نقل شده که او بندهای از بندگان پیامبر است. آنگاه درباره پیامبر چه بگوییم!؟ اگر هیچ نگوییم، به ما نمیگویند لال بودید و چیزی نگفتید!
کانال طهور
@sharabetahour
💠 ولادت حضرت ختمی مرتبت، بزرگترین عید در همه مراتب عالم هستی
🗂 گزیده گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
📅 28/ دی/ 1392
🔊 صوت و 📹 فیلم در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
13921028-01.mp3
8.6M
🔊 #صوت
💠 ولادت حضرت ختمی مرتبت، بزرگترین عید در همه مراتب عالم هستی
🗂 گزیده گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
📅 28/ دی/ 1392
طهور
💠 ولادت حضرت ختمی مرتبت، بزرگترین عید در همه مراتب عالم هستی 🗂 گزیده گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
💠 ولادت حضرت ختمی مرتبت، بزرگترین عید در همه مراتب عالم هستی
🗂 گزیده گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
📅 28/ دی/ 1392
🔹 ولادت و نیز بعثت پر خیر و برکت حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و آله و سلم)، بزرگترین عید در همه مراتب عالم هستی است. نه فقط در دنیا، در آخرت نیز و نه فقط در دنیا و آخرت، بلکه در عوالم پیش از دنیا و در عوالم نزول و پیدایش عالم هستی نیز، بزرگترین عید، ولادت و بعثت آن حضرت است.
🔹 با این تفاوت که ولادت حضرت هم برکت رحمانی دارد و هم برکت رحیمی اما بعثت، رحمت رحیمی آن بر رحمت رحمانی آن غلبه دارد.
🔹 میتوان گفت ولادت حضرت حتی اگر بعثت هم نداشته باشد، یا حتی اگر بعثتش قرین موفقیت ظاهری نباشد، یعنی حتی اگر کسی به آن حضرت ایمان نیاورد، یا ایمان بیاورد و ایمانش آلوده به شرک هم باشد، با وجود همه این فرضها که ممکن است مصداق هم نداشته باشد، خیر و برکتی در عوالم پیش از دنیا، دنیا و عوالم پس از دنیا دارد که هیچ رخدادی در عالم هستی چنین خیرات و برکاتی ندارد.
🔹 علت آن این است که ولادت آن حضرت عبارت است از ظهور طبیعی یا دنیوی حقیقت آن حضرت.
🔹 حقیقت آن حضرت ـ بنابر نظر و گفتههای اهل معرفت ـ مبدأ پیدایش همه موجودات عالم هستی است.
🔹 پیدایش تمام عوالم ـ دنیا، آخرت، عوالم پیش از دنیا مانند عالم مثال، عالم برزخ نزولی، عالم عقل و عوالم دیگر ـ وابسته به حقیقت آن حضرت است که آن حقیقت تجلیات مختلفی دارد که دو تجلی آن از اهمیت بسیار بالا برخوردار است؛ یکی ولادت آن حضرت در دنیا و دیگری استواری یا استواء او بر مقام محمود. این دو تجلی واجد تمام کمالات جمالی و جلالی خدای متعال در همه عالم است.
🔹 بر اساس روایات و دلایل عقلی که وجود دارد، اولین موجودی که در عالم هستی ظهور کرد، هم ظهور قبل از دنیا، هم دنیوی و هم ظهور تام اخروی، حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و آله و سلم) است.
🔹 اولین وجودی که اصل و اساس هستی است، حقیقت حضرت ختمی مرتبت است که این حقیقت شخص نیست، فرد نیست؛ کسی که به توان به آن به عنوان یک عدد اشاره کرد، نیست.
🔹 به تعبیر دیگر، اولین تجلی، اولین خلق و اولین فیض، لطف، ظهور، هدیه و هبه خدای متعال که سنخیت تام و تمام و مناسبت همه جانبه با خدای متعال دارد، وجود مبارک حضرت ختمی مرتبت است. در همه مراتب هم همینگونه است. یعنی قبل از دنیا هم اولین و تنها کسی که در طول و عرض او کسی قرار ندارد، اوست. چنانکه در آخرت هم همینگونه است.
🔹 این دو برای همگان قابل فهم است. یعنی عقلا و اهل فهم و کسانی که فراتر از عقلا هستند، آنها میتوانند منحصر بفرد بودن جلوه خدای متعال را که در طول و عرض او امکان تحقق وجود دیگری نیست، چون وجودش و فردیتش عددی نیست، را بفهمند. آنچه در آخرت رخ میدهد نیز بر حسب ظواهر و منقولات و روایت همینگونه است.
🔹 تنها جایی که قابل فهم و درک نیست، جز برای اخص و اوحدی از اهل معرفت، منحصر بفرد بودن وجود مبارک حضرت ختمی مرتبت در جهان طبیعت است.
🔹 علتش این است که در جهان طبیعت که جهان کثرت است، یعنی اشیا متمایز از همدیگر وجود دارند، و انسانها هم اهل کثرتند، عادتاً کثرت میبینند و تمایزها را مشاهده میکنند. اما اینکه توانایی داشته باشند، هویت مشترک بین همه موجودات را تماشا کنند، این توان مشترک بین همگان نیست.
🔹 چه کسانی میتوانند این وحدت حقیقی را در جهان طبیعت مشاهده کنند؟
🔹 اگر کسی خاندان پیامبر را بطلبد و این را پذیرفته باشد که حتی اگر این خاندان شفاعت نداشته باشند، حتی اگر سبب آمرزش گناهان نباشند، حتی اگر سبب آسایش و آرامش دنیا و آخرت نباشند، حتی و حتی و ... بازهم آنها را بطلبند، این محبت خالص است و راه عبور از کثرت و مشاهده کثرات در عوالم هستی بهویژه جهان طبیعت و وصول به مرتبه مشاهده وحدت حقیقی است.
🔹 در عالم آخرت که خاندان پیامبر و بهویژه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بر مقام محمود استواء مییابند و استوار میشوند و در جایگاه ویژه خویش قرار میگیرند، چنان خلق امیدوار به رحمت آن حضرت و خاندان مطهرش میشوند که حتی ابلیس و ابالسه و حتی کفار و مشرکین و منافقین هم به رحمت امیدوار میشوند. تنها یک دسته هستند که استثناء هستند؛ کسانی که در لجاج، عناد و دشمنی به درجهای رسیدهاند که هیچگونه سازگاری و تناسب با رحمت ندارند.
🔹 عید ولادت از عید فطر و قربان و مانند آن بزرگتر است. سرش آن است که عید فطر و قربان مربوط به سیر کمال در عالم دیگر است. به تعبیر دیگر، خارج شدن از انانیت و رسیدن به عبودیت است. عید غدیر هم همینگونه است. این اعیاد یا عید توحیدند یا عید ولایتند یا عید خروج از انانیت، شخصیت، هویت، شیطنت و مانند آن هستند. در اینها اولاً، باید وجودی باشد، و در ثانی، این وجود استعداد لازم و بسنده برای رسیدن به خدای متعال را داشته باشد و سوم، ابزار و وسایل و اعمالی انجام بشود، تا آن استعدادها به فعلیت برسد.
طهور
💠 ولادت حضرت ختمی مرتبت، بزرگترین عید در همه مراتب عالم هستی 🗂 گزیده گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🔹 به تعبیر دیگر، آن اندازه که رحمت عام و رحمانی خدای متعال کمال و جمال و جلال دارد و نامتناهی است، هیچ رحمت دیگری اینگونه نیست، حتی رحمت رحیمی. سرش آن است که رحمت رحمانی اصل است برای رحمت رحیمی.
کانال طهور
@sharabetahour
6.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 فیلم
💠 ولادت حضرت ختمی مرتبت، بزرگترین عید در همه مراتب عالم هستی
🗂 گزیده گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
📅 28/ دی/ 1392
💠 عمران و آبادی دنیا از اهداف و مقاصد آفرینش است
🗂 گزیده درسهای عرفان نظری ـ 1397
🔹 عمران و آبادی دنیا از اهداف و مقاصد آفرینش و به بیان عرفانی، ایجاد زمینه برای ظهور تفصیلی اسماء و صفات جزئی خدای متعال است. (واستعمرکم فیها) و این امر توسط شیطان انجام میشود
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
Erfan97-07-02.mp3
16.6M
🔊 #صوت
💠 عمران و آبادی دنیا از اهداف و مقاصد آفرینش است
🗂 گزیده درسهای عرفان نظری ـ 1397
💠 فهم و عبادت حیوانات
🗂 گزیده درسهای عرفان نظری ـ 1397
🔹 تمام کمالات در تمام موجودات هست اولاً
🔹 زمینه فراهم بشود، این کمالات میتواند در همه موجودات عیان و آشکار شود ثانیاً
🔹 که میگوید که فقط انسانها تعقل و تدبر و فهم دارند؟
🔹 خاطره: خر میفهمد که نباید راه کوچه را ببندد!
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour