eitaa logo
طهور
518 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
316 ویدیو
6 فایل
پایگاه اطلاع رسانی طهور؛ نشر آثار حجت الاسلام و المسلمین استاد دكتر سيدمرتضی حسينی شاهرودی نشانی: tahour.ir ایتا | سروش | بله @sharabetahour آپارات: tahourap
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از طهور
📝 بزرگ‌ترین ظلم به حضرت زهرا؛ محروم کردن انسان‌ها از هدایت آن حضرت 🔊 صوت و 📹 فیلم در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
هدایت شده از طهور
07-04.mp3
501.1K
🔊 📝 بزرگ‌ترین ظلم به حضرت زهرا؛ محروم کردن انسان‌ها از هدایت آن حضرت
هدایت شده از طهور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 📝 بزرگ‌ترین ظلم به حضرت زهرا؛ محروم کردن انسان‌ها از هدایت آن حضرت
هدایت شده از طهور
💠 حضرت زهرا (سلام الله عليها)؛ چراغ راه مؤمنان تا روز قيامت 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔹 حقيقت وجود حضرت زهرا (سلام الله عليها) پوشيده و پنهان است؛ هم در تشريع و هم در تكوين. اين جهان طبيعت و كساني كه در جهان طبيعت محكوم به احكام طبيعي هستند، یعنی اكثريت قريب به اتفاق انسان‌ها و قوای طبیعی، توانايي شناسايي حضرت زهرا (سلام الله عليها) را ندارند. كساني كه محكوم به احكام طبيعت هستند، توانايي فهم، درك، اتصال، لقاء و وصول به حضرت زهرا (سلام الله عليها) را ندارند. 🔹 اين حيثيت تكويني است. همين حيثيت تكويني در تشريع هم ظاهر شده. يعني همين‌جا و در جهان طبیعت نیز پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) كه سخنش عين حق و صدق و معیار حقانیت و صداقت هر وجود و موجود و گزاره‌ای است، ـ نه اينكه محك زده شود تا معلوم شود كه صادق است يا نه، يعني هر سخن و هر حقيقت و واقعيتي را بايد محك بزنيم با سخن پيامبر تا ببينيم صادق است يا نه. ـ حضرت فرمود: سخط حضرت زهرا (سلام الله عليها) با سخط خدا برابر است، هم مفهموماً، هم مصداقاً و هم از حيثيت صدق، چنان‌كه رضاي آن حضرت هم همين‌گونه هست. 🔹 بر همين اساس ارتحال آن حضرت از دنيا، مضجع شريف آن حضرت، علوم ظاهری و باطنی آن حضرت، صحيفه‌ي قدسی آن حضرت، بر همگان پوشیده و پنهان است. بلکه چيزی از حضرت كه خلق توانايي فهم و درك آن را داشته باشند، در اختيار انسان‌ها نيست. با توجه به اين وضعيت تكويني و اين وضعيت ظاهري و تشريعي كه براي حضرت هست، با اين‌كه در شريعت و احكام تشريعي حضرت مثل بقيه امامان (عليهم الصلات و السلام) بلكه اتمّ و محيط بر آن‌ها مي‌توانست حكم تشريعي داشته باشد، احكام دين را بيان، وضع و اعتبار كند و مانند آن، ولي هيچ چيز ندارد. 🔹 در جاي ديگر گفته شد كه در قيامت هم حضرت مخفي و پوشيده است و همين تعبير ليلة القدر هم نشان‌دهنده‌ي اين است كه ليله بودن نه في ذاته است، للاغيار «ليل» است و الا في ذاته «يوم» است و از هر يومي روشن‌تر و واضح‌تر است. اين‌ها نشان‌دهنده‌ي اين است كه ما نه فقط نبايد آن‌چه را كه از آن حضرت پوشيده و پنهان است، آشكار كنيم بلكه بايد بر پوشيدن آن حضرت و اخفاي كمالات و عظمت آن حضرت اصرار داشته باشيم. آن‌چه را كه ما بايد بگوييم اين است كه چرا اين‌گونه شده تا ديگران عيارشان آشكار بشود. اين‌كه پيامبر (صلي الله عليه و آله) يك دختر با اين عظمت دارد كه در همه‌ي عالم هستي از زمين و آسمان مشابه آن پيدا نمي‌شود، چرا بايد مخفي باشد؟ 🔹 حداقل عوامل، معدات و مانند آن در اين‌گونه سؤال‌ها و پاسخ دان به آن‌ها ممكن است كه اندكي عيارشان آشكار شود. در نتيجه اگر عزاداري هم براي حضرت بشود، بايد در عزاداري بر اين تكيه بشود كه دختر پيامبر چرا بايد مخفي باشد؟ چون مخفي بودن به اين خاطر است كه مخاطب يا توان فهم ندارد يا شرح صدر و سعه‌ي صدر ندارد. 🔹 در جاي ديگري درباره‌ي ظهور و بروز حضرت زهرا (سلام الله عليها) هم در دنيا و هم در آخرت مطالبي گفته شد. همچنين درباره‌ي ام ابيها كه يكي از معاني آن باطن پيامبر است. ام بودن به‌معناي اصل، اساس، باطن و حقيقت است. او باطن پيامبر است. با رفتن پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) ظهور شريعت يعني آنچه كه بايد وضع شريعت بشود، حكم جديد بشود، ناسخ باشد و مانند اين‌ها، همراه پيامبر رفت، يعني نبوت ختم شد. با ختم نبوت علي القاعده بايد باطن حضرت كه برابر با وجود حضرت است، نه اخص از وجود حضرت، اين هم بايد حضور نداشته باشد. بنابراين اگر مصلحت بسيار مهمي كه حاكم بر اين جهان هستي است، وجود نداشته باشد، آن 75 يا 95 روز جاي سؤال دارد كه چگونه حضرت در اينجا مانده است؟ 🔹 آن مصلحت اتمّ هم اين است كه حضرت چراغ راه مؤمنان است تا روز قيامت. خطوط سياسي، ديني، مذهبي و فرقه‌هاي مختلف كلامي و غيره را حضرت بايد با وجودشان تا روز قيامت روشن كنند، حق و باطل‌هاي‌شان را عيان و آشكار كنند. تنها راه آن‌هم اين بود كه اين مدت كوتاه را همراه با ظلم ظالمان به‌صورت مهجور و مكنون باقي بماند و الا با رفتن پيامبر، حضرت زهرا (سلام الله عليها) وجهي براي ماندن در اين جهان ندارند. وليّ و باطني مي‌تواند بماند كه وجه اخص باشد، نه وجه مساوي. اگر وجه اخص باشد، وقتي حضرت رفتند، يعني نبوت رفته، ولايت مي‌تواند باشد. اما وقتي كه برابر هست، همچنان كه عمر حضرت به پايان رسيده و بايد برود، به فتح مطلق رسيده است، هر چيزي كه مربوط به فتح مطلق است، بايد همراه آن فاتح مطلق از اين جهان برود. اين موارد استثنايي را اگر بگوييم بداي الهي است، حرف نادرستي نيست، يعني بر اساس قواعد، اين بايد بدا و از مواردي باشد كه مصلحت عظيمي وجود داشته كه برخي از پوشيده‌ها در علم مكنون الهي را آشكار كرده. --
هدایت شده از طهور
🔹 اگر حضرت زهرا (سلام الله عليها) را مربوط به ظاهر شريعت ندانيم، يعني اگر برابر با پيامبر بود، چون ام است و برابر با پيامبر، نه اخص، بنابراين وقتي پيامبر نيست، اصلاً معنا ندارد كه حضرت زهرا (سلام الله عليها) باشد. علاوه بر اين‌كه جهان طبيعت حضرت زهراي بدون پيامبر را نمي‌تواند تحمل كند. بخشي از جهان طبيعت نیز كه مصداق «اذا الوحوش حشرت» هستند، تاب تحمل زهرا (سلام الله عليها) بدون پيامبر را ندارند. وقتي تاب تحمل ندارند، خداوند ـ به تعبير عرفي بر سر دوراهي قرار گرفته است ـ يا بايد اين خلق را ببرد يا حضرت زهرا (سلام الله عليها) را بايد ببرد. اگر بخواهد خلق را ببرد، نقض غرض است. اين خلق را آورده بلكه در نسل‌هاي آينده آن انسان‌هايي كه مورد نظر خداوند متعال و غايت الغايات هستند، آن‌ها تحقق پيدا كنند. پس اين‌ها بايد بمانند. چون به نسل آينده‌ي آن‌ها اميد هست، مانند اصحاب حضرت نوح نيستند كه نسل‌هاي آينده‌ي آن‌ها هم مشخص است كه از آن‌ها چيزي به عمل نمي‌آيد. همين قدر كه خدا اين‌ها را نبرده، حكايت دارد كه نسل‌هاي آينده مورد اميد است. بنابراين حكمت و مصلحت الهي است كه حضرت زهرا (سلام الله عليها) برود. 🔹 اقتضاي حكمت و مصلحت الهي در اين 75 يا 95 روز و ماجراي كربلا در يك راستا هستند لكن هر كدام به يك شكلي. آن نقش آشكاركنندگي يا افشاگرانه‌اي كه حضرت زهرا (سلام الله عليها) دارد، هيچ حقيقتي در جهان اسلام ندارد، هيچ حادثه‌اي حتي كربلا ندارد. به خاطر اين‌كه آن‌چه كه پيامبر درباره‌ي حضرت زهرا گفته و رفتار عملي پيامبر در مورد حضرت زهرا (صلوات الله و سلامه علیها) به‌گونه‌اي است كه نمي‌شود كسي پيامبر را قبول داشته باشد، ولي حضرت زهرا را قبول نداشته باشد. اما در مورد امام حسين (عليه الصلات و السلام) حداقل اين است كه 50 سال گذشته. در اين 50 سال ممكن است كسي بگويد ما چه مي‌دانيم، هزار اتفاق افتاده. ولي در مورد حضرت زهرا (صلوات الله و سلامه علیها) دقيقاً روزي كه حضرت رسول (صلي الله عليه و آله و سلم) از دنيا رفتند، ظلم به ايشان شروع شده. بنابراين يك تابلويي است كه اصلاً نمي‌شود كسي انكار كند. 🔹 حضرت اباعبدالله (عليه الصلات و السلام) وجه ديگري دارند؛ وجه حماسي كه اصلاً انسانيت را زنده مي‌كند. علاوه بر اين‌كه ظلم ظالمان را آشكار مي‌كند، ولي انسانيت را زنده مي‌كند. قرار بر اين است كه حضرت زهرا (سلام الله عليها) سبب هدايت امت باشد. لكن بايد امت يك مقدار پخته‌تر بشود تا بتواند بفهمد. 🔹 نكته‌ي ديگري كه با توجه به اين فرمايش حضرت حجت (صلوات الله و سلامه عليه) كه فرمود «في ابنة رسول الله لي اسوة حسنة» و نوع اسوه بودن با توجه به مخفي بودن حقيقت و كمالات وجود حضرت زهرا (سلام الله عليها) و آشكار شدن كمالات توسط حضرت ولي عصر مي‌توان بيان كرد، اين است كه هر كدام از خاندان پيامبر (عليهم الصلات و السلام) بدون استثناء، چه قاعد و چه قائم، براي نفر بعدي اسوه هستند. به خاطر اين‌كه از حيث كمالات، كامل مطلقند. بنابراين ديگراني كه بايد در عصر بعدي اقتدا كنند، بايد به كسي اقتدا كنند كه خود به‌وسیله آن انسان كامل شناخته شده است. 🔹 به تعبير ديگر، با توجه به اين‌كه امام و ولي ـ غير نبي كه معجزه دارد ـ به نص قبلي شناخته مي‌شوند؛ نص قبلي يعني امام قبلي بايد شناخته شده باشد و امام بعدي وقتي انسان‌ها به او راغبند و به او اقتدا مي‌كنند كه او در افكار، اخلاق و در عمل به قبلي اقتدا كرده باشد. آن‌وقت آن نصوصي كه در اين زمينه وارد شده، براي مردم اطمينان خاطر خواهد داشت. 🔹 به تعبير ديگر، هر امامي نسبت به امام قبل از خودش پيرو است و به‌گونه‌اي سجاياي اخلاقي و اعتقادي و عملي او را در خودش آشكار مي‌كند كه گويي تجسم امام قبلي است و امام قبلي براي او اسوه مي‌شود. اين اختصاص به امام زمان (عليه الصلات و السلام) ندارد. همه‌ي خاندان پيامبر همين‌گونه‌اند. البته برخي خواسته‌اند استفاده كنند كه اين ممكن است كه نشان‌دهنده‌ي قيام و قعود حضرت باشد، ممكن است آن‌هم وجهي داشته باشد، ولي گمان مي‌كنم كه حرف درست‌تر اين است؛ هر امامي براي بعد از خودش اسوه است. کانال طهور @sharabetahour
💠 رابطه اسم فاطر با فاطمه سلام الله علیها 🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 4 ـ آذر ـ 1402 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
14020904-Fater.mp3
5.71M
🔊 💠 رابطه اسم فاطر با فاطمه سلام الله علیها 🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی @sharabetahour
💠 رابطه اسم فاطر با فاطمه سلام الله علیها 🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 📅 4 ـ آذر ـ 1402 1ـ همه عالم هستی هم مرتبه وجود عینی (مثل عقول، مثال و طبیعت و بین این‌ها) و هم عوالم علمی و هم عوالم بین این‌ها که خارج از فهم است، ثمره تجلی اولین تجلی خدای متعال است؛ هم در مراتب علم و هم در مراتب عین. مجموعه ماسوای خدای متعال؛ چه عالم عینی و چه عالم علمی، ثمره و تجلی پرتو انسان کامل است. یعنی فطرت، آفرینش، خلق، ظهور، تجلی، فیضان، هبه، بخشش، اعطا، تمام این‌ها ثمره تجلیات انسان کامل هست. 2ـ انسان کامل تا در مرتبه مثلاً صفت عظمی یا صفت کلی اصلی اولی است، یک حقیقت واحد بیشتر نیست و حیثیت‌های متعدد و تعین‌ها و تقیدهای مختلف هم ندارد. در آن مرتبه میان محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین صلوات الله و سلامه علیهم تفاوتی نیست. 3ـ انسان کامل محمدی که اتم و اصل و اساس آن در عوالم عقول و فروتر از عقول یعنی در جهان طبیعت و مثال هست، حضرت خاتم انبیا و اولیا، یعنی محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله و سلم است، بالاصاله و حضرت امیر المؤمنین علیه الصلات و السلام هست، بالتبع، حضرت زهرا صلوات الله و سلامه علیها و امام حسن و امام حسین صلوات الله و سلامه علیهما هستند، بالتبع و همین‌طور ... این یعنی امیرالمؤمنین و حضرت فاطمه زهرا صلوات الله و سلامه علیهما مبدأ عالم هستی هستند. 4ـ حضرت فاطمه صلوات الله و سلامه علیها نه در دنیا آن ظهوری را که سایر اهل بیت پیامبر صلوات الله علیهم اجمعین داشتند، دارد و نه حتی در آخرت. هرجا که ظاهر شده، به اسم یکی از فرزندانش ظاهر شده، نه به هویت و حقیقت خودش؛ در دنیا عمر کوتاهش، زن بودنش ـ که سبب می‌شود نسبت به دیگران محجوب‌تر باشد ـ، قبر شریفشان همین‌طور و در قیامت هم که یوم و روز است و شهادت محض [نیز محجوب است]. در روایات متعدد داریم که خطاب می‌شود به همه اهل شهادت در حالی که چیزی به نام سر و سریره و مانند آن نیست مگر این‌که در مراتب مختلفه آشکار شده، گفته می‌شود چشم‌هایتان را ببندید که حضرت زهرا یا دختر پیامبر صلوات الله و سلامه علیها می‌خواهد از قیامت عبور کند. این به این معنا نیست که اگر چشمتان باز باشد، حضرت را مشاهده می‌کنید و نباید مشاهده کنید، خیر، اگر چشم شما باز باشد، به‌طور کلی از عالم وجود منتفی می‌شوید و این خلاف مصالح و حکمتی است که عالم وجود ظهور پیدا کرده. حضرت فاطمه صلوات الله و سلامه علیها خود اگر اسم اعظم است، از اسماء مستأثر و از نتایج و لوازم اسماء مستأثر است؛ در این صورت یعنی ظهور و تجلی و سریره‌اش، مختص مشاهده ذات احدی خدای متعال است و دیگران توان مشاهده ندارند. کانال طهور @sharabetahour
💠 هدف اصلی بعثت انبیا 🗂 گزیده درس‌های «نقش نهضت کربلا در وصول به توحید» 🔹 هدف اصلی بعثت انبیا این است که هدف آفرینش محقق شود 🔹 عدالت اجتماعی یکی از مقدمه‌های لازم برای وصول به اعتدال وجودی است 🔹 از آن‌جا که دین مخصوصاً ادیان الهی برای تسهیل حرکت به‌سوی توحید آمده‌اند، حرج در آن‌ها نیست و دین سهله و سمحه هستند. محال است دین و برنامه الهی مستلزم عسر و حرج باشد 🔊 صوت و 📹 فیلم در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
04-01.mp3
6.2M
🔊 💠 هدف اصلی بعثت انبیا 🗂 گزیده درس‌های «نقش نهضت کربلا در وصول به توحید» @sharabetahour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 💠 هدف اصلی بعثت انبیا 🗂 گزیده درس‌های «نقش نهضت کربلا در وصول به توحید» @sharabetahour
04-02.mp3
5.99M
🔊 💠 انبیا برای تسهیل آمده‌اند 🗂 گزیده درس‌های «نقش نهضت کربلا در وصول به توحید» 🔹 با توجه برای این‌که انبیا برای تسهیل آمده‌اند، بنابراین در حوزه‌ای که مستلزم سختی و گره‌افتادن باشد اصلاً وارد نمی‌شوند؛ همیشه در جایی وارد می‌شود که گره‌ها را باز کنند و دست و پای انسان را از چاله بیرون بیاورند 🔹 هرجایی که دیدیم تعالیم انبیا باعث می‌شود در کار گره بیفتد، نشان‌دهنده آن است که این تعلیم الهی نیست 🔹 بر این اساس نباید به کاری که امام معصوم انجام داده است، استشهاد کرد بلکه به سخن او باید استشهاد کرد؛ زیرا احتمال دارد کار معصوم ویژه خودش باشد 🔹 اشاره‌ای به برخی از افعال ویژه معصوم 🔹 معنای این‌که سنت فعلی امام و پیامبر ساکت است کانال طهور @sharabetahour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 💠 انبیا برای تسهیل آمده‌اند 🗂 گزیده درس‌های «نقش نهضت کربلا در وصول به توحید» 🔹 با توجه برای این‌که انبیا برای تسهیل آمده‌اند، بنابراین در حوزه‌ای که مستلزم سختی و گره‌افتادن باشد اصلاً وارد نمی‌شوند؛ همیشه در جایی وارد می‌شود که گره‌ها را باز کنند و دست و پای انسان را از چاله بیرون بیاورند 🔹 هرجایی که دیدیم تعالیم انبیا باعث می‌شود در کار گره بیفتد، نشان‌دهنده آن است که این تعلیم الهی نیست 🔹 بر این اساس نباید به کاری که امام معصوم انجام داده است، استشهاد کرد بلکه به سخن او باید استشهاد کرد؛ زیرا احتمال دارد کار معصوم ویژه خودش باشد 🔹 اشاره‌ای به برخی از افعال ویژه معصوم 🔹 معنای این‌که سنت فعلی امام و پیامبر ساکت است کانال طهور @sharabetahour
هدایت شده از طهور
💠 جایگاه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در عالم هستی و تعینات حق تعالی با استمداد از نام زهرا 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔹 با توجه به روایات متعدد درباره شأن و مقام حضرت فاطمه (صلوات الله علیها) و مبانی و اصول عقلی و عرفانی، گمان بنده بر آن است که اولاً، باطن جمال و جلال مطلق حق تعالی و ثانیاً، باطن رحمت رحمانی و رحیمی خدای متعال به‌طور مطلق حضرت فاطمه سلام الله علیها است؛ به‌گونه‌ای که همه‌ی عقول و ملائکه و وسایط فیض خدای متعال در سیر نزول و آفرینش عالم هستی و تعینات وجودی، وجهی یا وجوهی و ظهورات رحمت رحمانی آن حضرت است و همه‌ی انبیاء و اولیاء و عالمان ربانی و همه‌ی وسایط رحمت حق تعالی در سیر صعود، از مظاهر و وجوه و تعینات رحمت رحیمی آن حضرت است. 🔹 هر یک از نکات چهارگانه را شرحی باید که به‌خواست خدای متعال در جای خود گفته خواهد شد. آن‌چه این‌جا مورد نظر است، توضیحی درباره نکته سوم است، یعنی تمامیت حضرت فاطمه صلوات الله علیها در ظهور و تجلی رحمت رحمانی و آفرینش خلق اول و آخر و آفرینش همه‌ی خلق و تعینات ذاتی و وصفی و اسمی و فعلی حق تعالی از طریق و به‌وساطت آن حضرت. به تعبیر دیگر، آفرینش عالم هستی و تعینات وجودی خدای متعال از باب و بیت آن حضرت می‌گذرد. 🔹 نام زهرا به نکته نخست اشاره دارد، یعنی به این‌که همه‌ی خلق بی‌واسطه و باواسطه از نور وجود آن حضرت پدید آمده‌اند، و نام فاطمه به نکته‌ی دوم اشاره دارد، یعنی به این‌که همه‌ی خلقی که از رحمت رحیمی و نعمت جمال ابدی او برخوردارند نیز با واسطه یا بی‌واسطه از باب و بیت آن ‌حضرت به آن مقام خواهند رسید. 🔹 روایات متعددی در مورد نکته سوم وجود دارد که به یکی از آن‌ها اشاره می‌شود: 🔹 عَن جابِر عَن أبي عبداللَّه علیه السلام قالَ قُلتُ لِمَ سُمِّيَت فَاطِمَةُ الزَّهرَاءُ زَهرَاءَ فَقَالَ لأنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَهَا مِن نُورِ عَظَمَتِهِ فَلَمَّا أَشرَقَت أَضَاءَتِ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرضَ بِنُورِهَا وَ غَشِيَت أَبصَارَ الملائِكَةِ وَ خَرَّتِ المَلائِكَةُ لِلَّهِ سَاجِدِينَ وَ قَالُوا إِلَهَنَا وَ سَيِّدَنَا مَا هَذَا النُّورُ فَأَوحَى اللَّهُ إِلَيهِم هَذَا نُورٌ مِن نُورِي وَ أَسكَنتُهُ فِي سَمَائِي خَلَقتُهُ مِن عَظَمَتِي أُخرِجُهُ مِن صُلبِ نَبِيٍّ مِن أَنبِيَائِي أُفَضِّلُّهُ عَلَى جَمِيعِ الأَنبِيَاءِ وَ أُخرِجُ مِن ذَلِكَ النُّورِ أَئِمَّةً يَقُومُونَ بِأَمرِي يَهدُونَ إِلَى حَقِّي وَ أَجعَلُهُم خُلَفَائِي فِي أَرضِي بَعدَ انقِضَاءِ وَحيِي (بحارالأنوار، 43، 12، به نقل از علل الشرائع) 🔹 جابر می‌گوید: از امام صادق علیه السلام پرسیدم چرا فاطمه زهرا (صلوات الله و سلامه علیها)، زهرا نامیده شد. آن حضرت فرمود: چون خدای متعال او را از نور عظمت خویش آفرید. آن‌گاه که نور عضمت خدای متعال در وجه فاطمی درخشید، به‌واسطه درخشش او، آسمان‌ها و زمین ظاهر و متجلی شد و چشمان ملائکه خیره و مبهوت و مدهوش گشت و ملائک برای خدای به سجده افتادند و گفتند پروردگار و سرور ما، این نور چیست و کیست؟ خدای متعال از طریق وحی فرمود: این نور از نور من است و او را در آسمان خویش جای دادم، او را از صلب یک از پیامبرانم که بر همه پیامبران برتری دارد، در زمین آشکار خواهم ساخت و از همین نور است که امامان قائم به امرم را ظاهر خواهم ساخت. 🔹 این فراز از حدیث شریف که فرمود: «فَلَمَّا أَشرَقَت أَضَاءَتِ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرضَ بِنُورِهَا وَ غَشِيَت أَبصَارَ المَلائِكَةِ وَ خَرَّتِ المَلائِكَةُ لِلَّهِ سَاجِدِينَ»، نشان می‌دهد غشوه ملائکه و سجده آنان برای خدای متعال در مرتبه متأخر از تجلی حضرت زهرا سلام الله علیها است. به این معنی نیست که ملائکه وجود و حضور داشتند و با آفرینش آن حضرت، دچار غشوه شدند و به سجده افتادند، زیرا ملائکه‌ اهل آسمانند و سجده، عملی آسمانی و ملکوتی است و چون وجود و ظهور آسمان، فرع ظهور و اشراق آن حضرت است، وجود و آفرینش موجودات آسمانی که فرع وجود آسمان است، با واسطه، فرع وجود آن حضرت است. گویی زبان روایت این است که با ظهور و اشراق حضرت زهرا و به سبب تجلی و شکفتن آن حضرت است که زمین و آسمان پدید آمد و به تبع آسمان و زمین، اهل آن پدید آمد و به تبع اهل زمین و آسمان، سجده و عبادت متعین پیدا شد. 🔹 این فراز از حدیث شریف «هَذَا نُورٌ مِن نُورِي وَ أَسكَنتُهُ فِي سَمَائِي خَلَقتُهُ مِن عَظَمَتِي» نیز تأییدی است بر آن‌چه گفته شد. 🔹 معنی این فراز این نیست که آسمان، پیش از آن حضرت آفریده شده و آن حضرت در آسمان قرار گرفته است و در نتیجه، آسمان متقدم بر آن حضرت است و متقدم، فعل و آفریده متأخر نیست. میان سمائی و السماء و السماوات تفاوت است؛ مانند تفاوت میان جنتی و جنات، لقائی و لقاء الله و غیره.
💠 مهم‌ترین کار انبیا چیست؟ 🗂 گزیده درس‌های «نقش نهضت کربلا در وصول به توحید» 🔹 تمام انبیا این دو کلمه را در تعالیم خود دارند که مکرر در قرآن آمده است: ان اعبدوا الله و اجتنبوا الطاغوت 🔹 مصداق دانه درشت طاغوت، نفسک الذی بین جنبیک؛ نفس آدمیان است؛ البته نفس انبیا و امثال آنان که در آغاز تسلیم شده، از طغیان خارج شده است 🔹 اشاره‌ای به مصادیق کوچک و بزرگ عبادت؛ بزرگ‌ترین مصداق آن است که غیر او نباشد 🔹 بخش قابل توجهی از توحید، معرفت است 🔊 صوت و 📹 فیلم در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
04-03.mp3
4.79M
🔊 💠 مهم‌ترین کار انبیا چیست؟ 🗂 گزیده درس‌های «نقش نهضت کربلا در وصول به توحید» @sharabetahour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 💠 مهم‌ترین کار انبیا چیست؟ 🗂 گزیده درس‌های «نقش نهضت کربلا در وصول به توحید» @sharabetahour
💠 تأثیر تبعیت از انبیا و اولیا 🗂 گزیده درس‌های «نقش نهضت کربلا در وصول به توحید» 🔹 تبعیت از انبیا و اولیا ولو ناچیز و در ظواهر باشد، تأثیری که بر نفس ما می‌گذارد بر کسی عیان و آشکار نیست تا در داوری معیار قرار دهد. 🔹 یک لحظه توجه به خدا و انبیا و اولیا، یک لحظه نگاه کردن به در حرم یکی از اولیای خدای متعال تأثیری بر نفس انسان می‌گذارد که اگر پرده‌ها کنار برود، خواهند دید که با یک نگاه کردن به در حرم مبارک امام رضا علیه الصلات و السلام هفت آسمان را پشت سر گذاشته. 🔹 همین نمازی که عامه مردم می‌خوانند، اکثریت مردم با همین نماز به کمال می‌رسند؛ همین نماز است که قرار است ما را به مرتبه ظهور اعتدالی اسمای خدای متعال برساند. 🔹 هیچ کاری از کارهای انبیا و اولیای الهی لغو و بیهوده نیست، ولو به اندازه سر سوزن. 🔹 معنای قبول افعال و رفتار ما از سوی خدا: یعنی فعل ما مورد رضای بالاصاله خدای متعال قرار گیرد. 🔊 صوت و 📹 فیلم در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
04-04.mp3
5.97M
🔊 💠 تأثیر تبعیت از انبیا و اولیا 🗂 گزیده درس‌های «نقش نهضت کربلا در وصول به توحید» @sharabetahour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 💠 تأثیر تبعیت از انبیا و اولیا 🗂 گزیده درس‌های «نقش نهضت کربلا در وصول به توحید» @sharabetahour
💠 دلیل سیری‌ناپذیری انسان 🗂 گزیده درس‌های «نقش نهضت کربلا در وصول به توحید» 🔹 اکثریت قریب به اتفاق عالمیان و آدمیان هم دنیا می‌خواهند و هم آخرت؛ از قضا انبیا و اولیا از این دسته هستند، تمام چیزها را می‌خواهند. 🔹 کسانی که گفتند دنیا را نمی‌خواهیم و آخرت را هم و فقط تو را می‌خواهیم، وجودشان تمام نیست. مگر می‌شود چیزی مستند به خدای متعال باشد، راغب به آن نباشیم. 🔹 سیری‌ناپذیری انسان به آن خاطر است که ساخته دو دست خداست. 🔊 صوت و 📹 فیلم در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
04-05.mp3
2.52M
🔊 💠 دلیل سیری‌ناپذیری انسان 🗂 گزیده درس‌های «نقش نهضت کربلا در وصول به توحید» @sharabetahour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 💠 دلیل سیری‌ناپذیری انسان 🗂 گزیده درس‌های «نقش نهضت کربلا در وصول به توحید» @sharabetahour
💠 همه انسان‌ها از سختی‌ها به عنوان لطف الهی برخوردارند 🗂 گزیده درس‌های «نقش نهضت کربلا در وصول به توحید» 🔹 کل سختی‌های عالم هستی الطاف الهی است که ظاهر آن سختی است و باطن آن لطف الهی است 🔊 صوت و 📹 فیلم در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
04-07.mp3
1.83M
🔊 💠 همه انسان‌ها از سختی‌ها به عنوان لطف الهی برخوردارند 🗂 گزیده درس‌های «نقش نهضت کربلا در وصول به توحید» @sharabetahour