هدایت شده از طهور
📝 نالههای امیرالمؤمنین در فراق صدیقه طاهره سلام الله علیهما
💠 گذری بر برخی از اشعار منسوب به امیرالمؤمنین در فراق حضرت زهرا سلام الله علیهما
1ـ فراقک اعظم الاشیاء عندی/ و فقدک فاطم ادهی الثکول
2ـ لا خیر بعدک فی الحیات و انما/ ابکی مخافة ان تطول حیاتی
3ـ ما لی وقفت علی القبور مسلماً / قبر الحبيب فلم يَرُدَّ جوابي
***
🔹 جدای از اینکه جنس علاقه اولیا به همدیگر، جنس دیگری است، ولی با توجه به طهارت وجودی آنها، همه مراتب وجودی آنها اعلی درجه محبت را دارد. یعنی صرفاً اینگونه نیست که حضرت امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام وقتی وجود نوری، عقلی و مثالی حضرت فاطمه علیها الصلات و السلام را ببیند دلبسته شود؛ بلکه وجود طبیعی آن حضرت هم در غایت محبت، محبوب امیرالمؤمنین است.
🔹 ویژگی انسان کامل این است که وقتی میبیند یک گل بیدلیل پلاسیده شده، برای آن اشک میریزد؛ صرفاً این نیست که این وجه الله است؛ وجه الله وقتی پوسیده است هم وجه الله است، اینگونه نیست که فقط وقتی طراوت دارد وجه الله باشد، همه مراتب آن وجه الله است. ولی عواطف انسان کامل هم کامل است، همانطور که عقل، روح و جان او کامل است، عواطف او هم کامل است. بنابراین میبینید که جاذبههایشان هیچ حد و اندازه نمیشناسد، دافعهشان هم همینطور است.
🔹 بنابراین هر یک از اولیای خدای متعال یا سایر ائمه که میدانستند همسر آنها قاتل آنهاست، ولی چنان به او محبت و لطف میکردند که انگار نه انگار که قاتل است. چیزی که بر حضرت پوشیده نیست.
🔹 بنابراین همه جهات انسان کامل، از جمله عواطف او کامل است. اگر انسان دچار شگفتی شود، تعجب در این است که امیرالمؤمنین بعد از حضرت فاطمه سلام الله علیها توانسته تحمل کند. نه فقط از این جهت که وجه الله و آیت الله است، بلکه از این جهت که همسر اوست؛ همسر ویژه است.
🔹 چیزهایی که در مورد عشاق مثل مجنون، فرهاد و ... گفته میشود، علاقهای که نقل کردند ـ با درست و نادرست آن کار نداریم ـ علاقهای که مجنون به لیلی دارد، جلوه بسیار ضعیفی و رشحهای از محبت انبیا و اولیا به همسرانشان است و الا میدانید که حضرت نوع علیه الصلات و السلام چند سال با این زن که الگو و نمونه کفار است، زندگی کرده و یک جا هم نقل نشده که اوقات تلخی و دعوا کردند. از این جهت باید به خلق خدا تذکر داد که این یک وجهه از محبت آنهاست.
🔹 محبت آنها را در عبادات ببینید که چگونه اظهار محبت و عشق به خدای متعال میکنند. در عوالم دیگر ویژگی انسان کامل این است و در عین حال انسان کامل نسبت به همسرش هم محبت کامل دارد. محبت کامل چیزی است که اگر هزاران بار آن را نازل و کوچک کنیم، میشود لیلی و مجنون و شرین و فرهاد.
🔹 بنابراین صرفاً جنبه ملکوتی و جبروتی حضرت فاطمه سلام الله علیها را در نظر نگیریم، آنها در جای خود هست. از آن جهت که به حضرت فاطمه زهرا علاقهمند است، حضرت به هر کس دیگری که در آن مرتبه باشد علاقهمند است، یعنی به جبرئیل، اسرافیل، میکائیل و عزرائیل علیهم الصلات و السلام هم علاقهمند و محب است، آنها مشترک است. اما این حضرت فاطمه سلام الله علیها به عنوان همسر هم جایگاهی نزد امیرالمؤمنین دارد که اصلاً با هیچ چیز قابل قیاس نیست که هیچ، این تحمل کردن دوری او از عجایب است. اگر آدم معمولی باشد، همین قصههایی که درباره لیلی و مجنون گفتند باید ده بار و قویتر از این باید تکرار میشد.
🔹 همه اینها را باید مردم بدانند و اطلاع داشته باشند. صرفاً فکر نکنند حالا اگر ما مثلاً همسری به این خوبی و پاکی داشته باشیم، ما هم چنان خواهیم بود. خیر، این صرفاً مال این همسر نیست، [بلکه] مال خود این محب است. خود عاشق ویژگی، کمال و تمامیتی دارد که این تمامیت در عشق او و محبتهای طبیعی او هم ظاهر میشود و در محبتهای نفسانی، قلبی و روحی و ... سنگ تمام میگذارند.
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
🔊 [قطعه صوتي]
🔹 اسرار نام فاطمه (سلام الله عليها)
📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
asrarnamefatemeh[Tahour.ir].mp3
1.4M
🔊 [قطعه صوتي]
🔹 اسرار نام فاطمه (سلام الله عليها)
📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
هدایت شده از طهور
💠 اصول و مبانی وحدت حوزه و دانشگاه
💠 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
13970925-27Azar.mp3
4.72M
🔊 صوت
💠 اصول و مبانی وحدت حوزه و دانشگاه
💠 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
هدایت شده از طهور
💠 اصول و مبانی وحدت حوزه و دانشگاه
💠 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
وحدت حوزه و دانشگاه مبتنی بر برخی از اصول و مبانی است که باید طرفین اول آن را بپذیرند تا وحدت انجام شود:
1ـ دو طرف باید بپذیرند که علوم و اطلاعاتی که هر یک از دو طرف دارند، علوم و حجت الهی است که تکالیف الهی را بهدنبال دارد.
2ـ طرفین باید بپذیرند که عمران و آبادی دنیا یعنی انسان و پیرامون انسان، یکی از اهداف آفرینش است. هر دو طرف باید توجه داشته باشند که هدف آنها از این علم باید این باشد که چگونه انسان کاملتر شود. باید بدانند که با این علم میخواهند به انسان خدمت کنند.
3ـ طرفین باید بپذیرند که جهانی که در آن زندگی میکنیم و از جمله اشیایی که موضوع علم ماست، تمام انسانها با تمام موضوعات مختلفی که در مقابل دارند و تمام این اشیاء و موجودات اولاً صاحب و مالکی دارند که آنها را آفریده است و میزان و جواز تصرف در آنها را بیان میکند و ثانیاً این موضوعاتی که موضوع علم ماست، تماماً هدف و غایتی دارند که اگر بهوسیله علم و عالم ـ چه حوزوی و چه دانشگاهی ـ در غیر آن مسیر قرار گیرند، قطعاً ضرر و زیان غیر قابل جبرانی بر آنها وارد خواهد شد.
4ـ طرفین باید بپذیرند و توجه داشته باشند که ضمن اینکه برای رسیدن به این کمال و تکمیل، اگرچه ابزار و راههای مختلفی وجود دارد که ممکن است برخی از آنها حوزوی و برخی دانشگاهی باشد، خطا در دریافت، فهم، ارایه و عمل در هر دو حوزه امکانپذیر هست. بر این اساس هیچکدام مجاز نیستند خود را حق مطلق و دیگری را مبرای از حقانیت بپندارند. همچنانکه اگر روشمند باشند، هر دو حجت هستند، اما در عین حجیت، این امکان و احتمال هست که هر دو خطا کنند.
اگر این چهار اصل پذیرفته نشود، صحبت کردن درباره وحدت معنا ندارد. بر این اساس معنای وحدت این نیست که علوم حوزوی در دانشگاه تدریس شود و بالعکس، بلکه حوزه و دانشگاه باید مانند اعضای یک پیکر برای رسیدن به مبانی و اصولی که اشاره شد، حرکت کنند. یعنی همچنانکه چشم ما یک کار انجام میدهد و گوش و کلیه کار دیگری انجام میدهند، اما همه باید کار خود را انجام دهند، وحدت حوزه و دانشگاه یعنی انجام دادن مسؤولیتها و تکالیف برای رسیدن به سرانجام و مقصدی که در اصول قبلی گفته شد.
کانال طهور
@sharabetahour
💠 اشارهای به سر نامگذاري حضرت فاطمه صلوات الله و سلامه علیها
🗂 گزیده درسهای شرح خطبه پارسایان
🔹 عنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ أَبِيهِ علیهم السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم يَا فَاطِمَةُ أَ تَدْرِينَ لِمَ سُمِّيتِ فَاطِمَةَ فَقَالَ عَلِيٌّ علیه السلام يَا رَسُولَ اللَّهِ لِمَ سُمِّيَتْ قَالَ لِأَنَّهَا فُطِمَتْ هِيَ وَ شِيعَتُهَا مِنَ النَّار؛ بحار الأنوار، ج43، ص 10
🔹 انبیا آمدهاند که ما را از جهنم و از خلق ناپسند، بزرگی ناپسند، توجه و تفکر و عمل ناپسند جدا کنند
🔊 صوت و 📹 فیلم در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
pa108-03.mp3
1.06M
🔊 #صوت
💠 اشارهای به سر نامگذاري حضرت فاطمه صلوات الله و سلامه علیها
🗂 گزیده درسهای شرح خطبه پارسایان
@sharabetahour
6.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 #فیلم
💠 اشارهای به سر نامگذاري حضرت فاطمه صلوات الله و سلامه علیها
🗂 گزیده درسهای شرح خطبه پارسایان
@sharabetahour
💠 عصر ظهور، دوران طلايي بشریت است از آغاز تا انجام
🗂 گزیده درسهای شرح خطبه پارسایان
🔹 بهگونهای که آن کسانی که در رجعت میآیند، برای مشاهده این دوران طلایی میآیند؛ یعنی آنچه را که عمری زحمت کشیدند، کار و تلاش و مجاهده کردند تا اینکه ثمرات لطف و برکات رحمت الهی را در این جهان مشاهده کنند و نشد، در دوران طلایی باز میگردند، برای اینکه مشاهده کنند. (حداقل به معنی عرفی آن)
🔹 کسانی که در زمان ظهور حضرت صلوات الله و سلامه علیه به این جهان بازمیگردند، برای استکمال نیست؛ استکمال امکانپذیر نیست. نمیآیند که مثلاً نمازهای نخوانده را در اینجا قضا کنند یا نمازهای خوانده را دوباره قضا کنند یا نمازهای مستحبی فوت شده را حالا انجام بدهند، اصلاً برای این نیست. بلکه اگر رجعت به همین معنای عرفی باشد و تفسیر متعارف این است که همه این آدمیان برمیگردند، برای اینکه دوران طلایی و به بار نشستن زحمات و تلاشهای همه انبیای الهی را مشاهده کنند و به تعبیر دیگر، دوران ظهور رحمت رحمانیه الهی و جمال جمیل خدای متعال است؛ البته دیدنی است.
🔹 دیدنی است ولی اینکه آیا از آنچه که در ملکوت و جبروت رخ میدهد دیدنیتر است یا نه، نهتنها نمیتوان جواب مثبت داد، بلکه جواب منفی است.
🔹 یک لحظه تماشای جمال الهی در عالم ملکوت، عمیقتر، لذیذتر، گستردهتر، تامتر و مطلوبتر است از هزار سال مشاهده جمال جمیل تام و تمام الهی در جهان طبیعت. عالم جبروت هم همین نسبت را به عالم ملکوت دارد.
🔹 به همینخاطر است که رجعت را باید بهگونه دیگری تفسیر کرد.
🔊 صوت و 📹 فیلم در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
pa102-03.mp3
3.9M
🔊 #صوت
💠 عصر ظهور، دوران طلايي بشریت است از آغاز تا انجام
🗂 گزیده درسهای شرح خطبه پارسایان
@sharabetahour
12.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 #فیلم
💠 عصر ظهور، دوران طلايي بشریت است از آغاز تا انجام
🗂 گزیده درسهای شرح خطبه پارسایان
@sharabetahour