📝 #سخن_نگاشت
💠 دلیل سفارش به محاسبه، مراقبه و مؤاخذه
🗂 گزیده درسهای شرح اصول کافی ـ درس 4
🔹 اینکه در مباحث اخلاقی بسیار سفارش میشود که اهل محاسبه باشید، اهل مراقبه باشید، اهل معاتبه و مؤاخذه باشید، به این خاطر است که جلوی خیالات گرفته شود. اما اگر کسی جلوی خیالات را نگرفته، یک انباری درست کرده که هرچه گیرش آمده، ریخته داخل انبارهای بزرگ.
🔹 در این انبار اشیای بسیار زیادی را از صور ادراکی ظاهری و صور ادراکی باطنی ریختیم، هیچگاه شناسنامه هم برایشان معرفی نکردیم، مکاتبه نکردیم، ننوشتیم که این کی آمد، برای چه آمد، مراقبت نکردیم که لازم بود یا نبود، محاسبه نکردیم که حالا که آمده، آیا همینجا بماند یا بیندازیمش بیرون و اگر میخواهیم بیدازمیش بیرون یا انداختیم بیرون، هیچوقت هم خودمان را توبیخ نکردیم که برای دفعه بعد مراقب باشیم. [بنابراین ] این انبار پر شده.
🔹 این انباری که پر شد، ترکیباتی هم بین آن ایجاد شده که تبدیل شده به خاطرات. این چیزهایی که انسانها میگویند «یکمرتبه به ذهن من میآید با اینکه اصلاً قصد نداشتم»، «چیزی را که بسیار مراقبت کردم که فراموشش کنم، یک مرتبه در ذهنم حاضر میشود»؛ اینگونه نیست که ما هرچه را دلمان خواست فراموش کنیم، فراموش کردن که امر اختیاری نیست! چنانکه بهیاد آوردن هم امر اختیاری نیست. آن کاری که در اختیار ما هست این است که آن وقتی که دارد داخل میآید، آنجا باید جلویش را بگیریم، آنجا باید حساب و کتاب داشته باشد. اما اگر آنجا جلویش را نگرفتیم، از عوارضش این است که هر موقع خودش بخواهد، پدید میآید.
🔹 پس نفس انسان قوه قابلی است، یعنی زمینی است که صور مختلف علمی، صور مختلف اخلاقی و مانند آن در آن کشت میشود، بذرش ریخته میشود که همینهایی است که ما وارد میکنیم، رشد پیدا میکند، تکثیر و اضافه میشود. بنابراین عامل مقدماتی و استعدادی وسواس از این طریق به نفس انسان وارد میشود.
کانال طهور
@sharabetahour
💠 منشأ اشتیاق انبیا برای هدایت خلق
🗂 گزیده درسهای شرح اصول کافی ـ درس 8
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
ka08-01.mp3
674K
🔊 #صوت
💠 منشأ اشتیاق انبیا برای هدایت خلق
🗂 گزیده درسهای شرح اصول کافی ـ درس 8
کانال طهور
@sharabetahour
📝 #سخن_نگاشت
💠 منشأ اشتیاق انبیا برای هدایت خلق
🗂 گزیده درسهای شرح اصول کافی ـ درس 8
🔹 خدای متعال با بیان حقایق عوالم فوق طبیعت برای انبیا و تفهیم حقایق متافیزیکی بلکه فوق عقول برای انبیا سبب شد که هم انبیا به کمال برسند و هم اشتیاق تکمیل انسانها در وجودشان پیدا بشود.
🔹 علت اینکه انبیا با همه وجودشان به خدمت خلق میپردازند، به هدایت خلق میپردازند، برای خلق خدا اشک میریزند، برای عذابشان تأسف میخورند، ناراحتند، غصه میخورند، این است که حقایقی از عوالم دیگر را خدای متعال برای انبیا بیان کرده است که آشنایی، آگاهی و تبیین آنها برای انبیا ملازم است با حب به خلق.
🔹 به تعبیر دیگر، به واسطه این بیان و تبیین الهی است که انبیای الهی حب به خلق را در طول یا عرض حب به خدای متعال نهفقط مجاز میدانند، بلکه ضروری میدانند. در طول که روشن است، بهخاطر اینکه فعل خدای متعال هست. فعل هم از مراتب فاعل است. بنابراین هرکس خدا را بخواهد افعال خدا و موجودات الهی همه را میخواهد.
🔹 به جهان خرم از آنم که جهان خرم از اوست
🔹 اصل خداست، فرع هم اینها. نمیشود کسی اصل را بطلبد، فروعش را نطلبد، چون فروع چیزی جز مراتب اصول نیست.
🔹 در عرض هم امکانپذیر است، بهخاطر اینکه آنچه که بهنام افعال خدا یا مخلوقات خدای متعال شناخته میشود، اینها چیزی جز تجلیات ذاتی خدای متعال نیست. تجلیات ذاتی خدای متعال چیزی در طول خدای متعال نیست، بلکه عبارت است از هویت و حقیقت خدای متعال.
🔹 بنابراین هرکسی که خدای متعال را بخواهد و محب و عاشق خدای متعال باشد، نه اینکه در مرتبه پایینتر و فروتر به خلق علاقهمند هست، بلکه این خلق را غیر او نمیبیند. وقتی غیر از او نبود، همان حبی که به خدای متعال تعلق گرفته است، بدون اینکه هیچگونه ترکیبی، بدون اینکه هیچگونه تنزیلی و تنزلی در آن رخ بدهد، به خلق هم تعلق میگیرد. یک حقیقت است، تفاوتش در ظهور و اجمال است. کسی که مرتبه اجمال را میطلبد، مرتبه تفصیل را هم میطلبد. کسی که مرتبه غیب الغیوب را که ذات خدای متعال هست، میطلبد، بدون اینکه تنزلی یا واسطهای باشد، مرتبه ظهورات را هم میطلبد.
🔹 بر این اساس، این خلق عبارتند از ظهورات حق تعالی، ظهوراتی برای آن بطون. هیچکدام تقدم و تأخر نسبت به دیگری ندارند، چون اگر تقدم و تأخر داشته باشند، لازمهاش، تعدد اثنینیت و انفکاک است و حال آنکه بین خدای متعال که صمد محض است و بین خلق که ظلّیّت محض هستند، هیچگونه تعدد، انفکاک، اثنینیت و مانند آن وجود ندارد.
🔹 بنابراین انبیا بهخاطر تبیین این حقایق است ـ که البته تبیین هم به معنای اینکه به زبان و کلام و سخن آورده باشند، نیست ـ که انبیای الهی مخصوصاً کاملترین انبیا صلوات الله علیهم اجمعین چنان عاشق خلقند که خلق هدایت نمیشوند، آنها غصه میخورند؛ خلق به جهنم میروند، آنها اشک میریزند.
کانال طهور
@sharabetahour
💠 تنزیه انبیا از برخی از نسبتهای ناروا
🗂 گزیده درسهای شرح اصول کافی ـ درس 8
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
ka08-02.mp3
578.9K
🔊 #صوت
💠 تنزیه انبیا از برخی از نسبتهای ناروا
🗂 گزیده درسهای شرح اصول کافی ـ درس 8
کانال طهور
@sharabetahour
📝 #سخن_نگاشت
💠 تنزیه انبیا از برخی از نسبتهای ناروا
🗂 گزیده درسهای شرح اصول کافی ـ درس 8
🔹 آنچه در مورد انبیا گفته میشود که عصبانی شدند، نفرین کردند، تقاضای عذاب کردند و ...، هیچکدام به معانی عرفی و متداول نیست. یا اگر در مورد پیامبری مانند حضرت یونس علیه السلام گفته شده که محل مأموریت و رسالت خودش را ترک کرده باشد، به این معانی عرفی و معمولی نیست.
🔹 انبیا اینگونه نیستند که خدای متعال آنها را بفرستد مثلاً برای شهر الف، مدتی در آنجا باشند، آنها شهر الف را ترک کنند. همچنان که آمدنشان و رسالتشان مربوط به شهر الف است، دوام و بقائشان هم مربوط به همانجاست، ترک و مهاجرتشان هم تمام اینها به امر خدای متعال است.
🔹 انبیا را باید حداقل به اندازه خودمان بدانیم. این کمال جهالت است، نه بیانصافی که انبیا را اینگونه تصور کنیم که حضرت یونس علیه السلام در قومی زندگی میکرد، از آنها ناراحت و عصبانی شد یا حضرت موسی علیه السلام اوقاتش تلخ شد، متأثر شد و بنابراین تقاضای عذاب الهی کرد یا حضرت نوح و دیگران علیهم الصلات و السلام. اصلاً به این معانی که گفته میشود نیست.
🔹 تمام آنچه انبیا تقاضا و طلب کردند، به امر الهی است. خواست خدای متعال است که به زبان انبیا جاری میشود.
🔹 بنابراین وقتی انبیا بهوسیله تبیین بیان اینچنین عاشق تجلیات خدای متعال که همان خلق هستند، شدند، طبعاً با همه وجودشان، با همه جان و دل و ظاهر و باطنشان در خدمت خلق هستند، هیچگاه از خلق ناراحت نمیشوند. اینگونه نیست که عصبانی بشوند و قهر کنند و نتیجه قهر کردنشان هم این باشد که مثلاً عذابی بر کسی نازل شود.
🔹 خلق بهخاطر جهالتها و ضلالتها به درجهای میرسند که عذاب الهی قطعی است، این قطعیت عذاب الهی که اراده یا مراد خدای متعال هست، به امر خدای متعال بر زبان انبیا جاری میشود، آنهم بهخاطر تعلیم و تربیت اقوام دیگری که نسبت به انبیا احترام بیشتری داشته باشند، یعنی نسبت به کمالات و بقای خودشان مراقبتها و احتیاطهای بیشتر داشته باشند.
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
💠 شرحی بر حدیث «من علمنی حرفاً فقد صیّرنی عبداً»
💠 گفتاري از استاد حسيني شاهرودي به مناسبت روز معلم
💠 این عبارت، شرطیه امتناعیه است
💠 محال است که کسی به امیر المؤمنین چیزی بیاموزد، مگر منحصراً حضرت ختمی مرتبت
💠 علم اولین و آخرین از آغاز تا پایان عالم، با علم امیرالمؤمنین قابل مقایسه نیست، زیرا علم آن حضرت، اصل است و خزانه علم خدای متعال است و علم سایر خلق، همه سایهای از جزئی از اجزای نامتناهی علم امیرالمؤمین است
💠 چه اتفاقی میافتد که تعلیم دیده، بنده معلم است؟
💠 این امر تشریفاتی و قراردادی نیست، بلکه یک امر تکوینی است، یعنی معلم مالک متعلم است
💠 علت اینکه با تعلیم، مالکیت حقیقی تحقق پیدا میکند، آن است که در وجود متعلم جای یک کمال تهی است و در واقع معلم نسبت به کمالی که در وجود متعلم ایجاد کرده، مالکیت دارد
💠 وقتی معلم وجود متعلم را تکمیل کرد، یعنی در واقع هویت و حقیقت خود را در وجود متعلم قرار داده است؛ آنهم به نحو تکوینی، نه قراردادی
💠 اینکه گفته میشود «معلمی شغل انبیاست»، اختصاص به معلم علوم دینی ندارد
🔊 صوت در مطلب بعدی🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
1396-02-12 من علمنی حرفا فقد صیرنی عبدا.mp3
3.03M
🔊 #صوت
💠 شرحی بر حدیث «من علمنی حرفاً فقد صیّرنی عبداً»
💠 گفتاري از استاد حسيني شاهرودي به مناسبت روز معلم
هدایت شده از طهور
📝 معلم، پدر حقیقی است
🗂 گزید شرح اصول کافی ـ درس 66
🔹 نفوس انسانها ولیده پدر و مادر حقیقی آنها و پدر و مادر حقیقی انبیا و اولیا هستند و همین طور تا به معلمین میرسد.
🔹 آنکه اصل پیدایش و تحقق نفس از طریق حرکت اشتدادیِ جوهری را تدبیر و هدایت میکند، انسان کامل است و آن که زمینه نفسیّت، کمال یا تجلیات نفس را فراهم میکند، کسانی هستند که غذاهای مجرد به نفس میدهند، یعنی معلم
🔹 انسانها دو پدر (و مادر) دارند؛ حقیقی و مجازی. پدر حقیقی، معلم است و در رأس سلسه معلمها، انبیا و خاتم انبیا، اولیا و خاتم اولیا
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
📝 بهترین تواضع برای معلم، طلب مغفرت و تعالی برای اوست
🗂 گزید شرح اصول کافی ـ درس 66
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
ka66-03.mp3
2.51M
🔊 #صوت
📝 بهترین تواضع برای معلم، طلب مغفرت و تعالی برای اوست
🗂 گزید شرح اصول کافی ـ درس 66
هدایت شده از طهور
💠 دوران امام صادق علیه الصلات و السلام، دوره تثبیت حقیقت امامت و ولایت
🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
13950507EmamSadeq.mp3
6.73M
🔊 #صوت
💠 دوران امام صادق علیه الصلات و السلام، دوره تثبیت حقیقت امامت و ولایت
🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
هدایت شده از طهور
💠 دوران امام صادق علیه الصلات و السلام، دوره تثبیت حقیقت امامت و ولایت
🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
📝 جایگاه امام صادق علیه الصلات و السلام در بین خاندان پیامبر، جایگاه مرکزی و محوری است
📝 بهخاطر شرایط عصر و زمان، زمینهای فراهم شد که معارف الهی شامل معارف اعتقادی و معارف مربوط به بنیادهای ایمان، مباحث اعتقادی و فقه و دستورالعملهای اجرایی اجتماعی برای تأسیس حکومت بهوسیله امام صادق علیه الصلات و السلام گسترش پیدا کرد
📝 منظور از مذهب جعفری؛ یعنی آنچه که بر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نازل شده در زمان امام صادق علیه الصلات و السلام بهوسیله آن حضرت، احیاء، بازخوانی و تدوین شد و در یک نظام جامع قرار گرفت
📝 دوره امام صادق علیه الصلات و السلام، دوره تثبیت حقیقت امامت، ولایت و شریعت؛ به تعبیر دیگر دوران بازخوانی و پالایش تفکرات نادرست از دین است
📝 چرا امام صادق علیه الصلات و السلام را صادق مینامند:
1ـ دوره حضرت، دورهای است که گویی عامه مردم سخن حق و ناحق را میفهمند و میفهمند که سخن حق و صدق بهگونهای که هیچ خطایی در آن نباشد، خاص امام صادق علیه الصلات و السلام است
2ـ امام صادق علیه السلام در مقابل کسانی قرار گرفته که مدعی ارایه مذهب درست هستند و به همین خاطر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم از پیش او را صادق معرفی کرده است
📝 اگرچه او را صادق میدانند و ـ طبق نقلها ـ حضرت چهار هزار شاگرد دارند، ولی در عمل پیرو دیگران بودند؛ این نشاندهنده آن است که انسانی که صاحب حق است، باید حق را بگوید و انتظار نداشته باشد که انبوه جمعیت حرف او را بشنود. این سبب میشود به اندازهای که حرف حق را شنیده و پذیرفتهاند ولو اظهار نکردهاند، سبب هدایت آنها شود (هرچند اندک)
کانال طهور
هدایت شده از طهور
🔹 حضرت معصومه سلام الله علیها؛ ظهور عصمت مطلق
📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🔊 صوت در ادامه 🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
941101-masoomeh.mp3
3.06M
🔊 #صوت
🔹 حضرت معصومه سلام الله علیها؛ ظهور عصمت مطلق
📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
هدایت شده از طهور
🔹 حضرت معصومه سلام الله علیها؛ ظهور عصمت مطلق
📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
✔️ چند نکته درباره حضرت معصومه سلام الله علیها:
✔️ 1ـ در میان دختران پیامبر و امیرالمؤمنین و ائمه معصومین علیهم الصلات و السلام، سه دختر؛ یکی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، یکی حضرت زینب کبری سلام الله علیها و یکی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، قابل مقایسه با هیچ زنی و هیچ مردی در عالم نیستند، جز با خاندان خودشان. بنابراین حضرت معصومه در میان امام زادهها استثناست. اگر حضرت زینب سلام الله علیها در کربلا نبود که بودنشان در کربلا کشف عظمتی کرده است که همه مشاهده کردهاند، چنانکه نهضت کربلا سبب شده است کشف عظمتی از امام حسین علیه السلام شده است که همه فهمیدهاند. این معنایش این نیست که امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام ـ العیاذ بالله ـ این عظمت و بزرگی را ندارد. بلکه زمینه فراهم شده است که در امام حسین کشف شود، یعنی برای خلق کشف شود، ولی در امیرالمؤمنین و امام حسن مجتبی اینگونه نشده است.
✔️ قبلاً گفته شد که ائمه معصومین علیهم الصلات و السلام هر کدام به یک اسم خوانده شدهاند؛ یکی صادق است، یکی کاظم، یکی باقر و یکی زین العابدین است. این به این معنا نیست که این کمال در این امام از دیگران بیشتر است. بلکه شرایط بهگونهای بود که این کمال در این امام برای خلق بیشتر ظهور پیدا کرد. یعنی زمینه فهم و درک این کمال برای خلق فراهم شد. به همین خاطر است که مثلاً در برخی از ائمه، به عنوان نمونه امام حسن عسکری علیه الصلات و السلام با توجه به شرایط عصر و زمان ایشان که سختترین شرایط دوران امام است، هیچیک از کمالات امام حسن عسکری را هیچ کس نشناخت. بنابراین به عسکری شهرت پیدا کرده است، چون در یک منطقه نظامی بود. مثل اینکه بگویند «نظامی». در حالی که او نظامی نیست. او هم مانند بقیه کمالاتی دارد.
✔️ بر این اساس آنچه که در خاندان پیامبر ظهور پیدا کرد، انکشاف یا کشف آن برای عامه مردم است. در حضرت معصومه سلام الله علیها، چنانکه از نامشان پیداست، عصمت تام و تمام و مطلق او عیان و آشکار شده است. در حالی که بهوقت از دنیا رفتن، سن و سال زیادی نداشتند و در جوانی از دنیا رفتند. ولی نه اینکه در هنگام از دنیا رفتن این کمالات را داشته، بلکه قبل از آن و خیلی جلوتر از آن که نمیشود برای آن زمان معین کنیم و بگوییم در 8 یا 10 یا 12 سالگی.
✔️ بهرحال در بین امام زادهها این دو بزرگوار ـ حضرت زینب و حضرت معصومه ـ و حضرت فاطمه سلام الله علیها که پیامبرزاده است، در میان خانمها استثنا هستند، منحصر بهفردند. باز منحصر بهفرد بودن به این است که تا آنجایی که برای ما کشف و کمالاتشان عیان و آشکار شده است.
✔️ 2ـ در مورد برخی از امام زادهها مخصوصاً حضرت معصومه سلام الله علیها گفته شده است که «عالمه غیر معلَمه» و «محدثه» است. یعنی ویژگیهایی است که درباره حضرت فاطمه زهرا و حضرت زینب کبری سلام الله علیهما آمده است.
✔️ 3ـ حضرت معصومه نه فقط در میان خانمهای از ذریه پیامبر بلکه در میان آقایان هم اگر فقط حضرت ابوالفضل العباس و حضرت علی اکبر را استثنا کنیم ـ باز فقط به جهت اینکه کمالاتشان در نهضت کربلا عیان و آشکار شده است و بسیاری از کمالات حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها بهخاطر خانم بودنشان عیان و آشکار نشده است ـ در میان امامزادهها مشابه ندارد. حتی شخصیتهای بزرگی در میان امامزادهها داریم که شخصیتهای کم نظیر یا بینظیر هستند، مانند عموی امام زمان علیه الصلات و السلام، در عین حال که شخصیت بسیار بزرگی هستند، اما حضرت معصومه سلام الله علیها نسبت به آنها تفاوت دارد.
✔️ 4ـ بسیاری از عظمت و کمالات ذریه پیامبر علیهم الصلات و السلام را یا از طریق نقلهایی که در این زمینه وارد شده است، یا از طریق زیارتنامهها میخوانیم. یکی از تعداد انگشتشمارِ امام زادهها که زیارتنامه منصوص دارد و این زیارتنامه منصوص هم زیارتنامه ویژه هست، حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها است.
✔️ 5ـ در میان کل خاندان پیامبر دو نفر هستند که تسبیحات دارند؛ یکی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها که در وصف و کمال و عظمتش هیچ کس نمیتواند حق مطلب را ادا کند. تسبیحات او 34 بار الله اکبر، 33 بار الحمد لله و 33 بار سبحان الله است. دومین کسی که تسبیحات دارد، حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها است که مستقل هم هست. 34 بار الله اکبر، 33 بار سبحان الله و 33 بار الحمد لله. در این هم اسراری نهفته است که اهلش باید بگویند و آشکار کنند.
کانال طهور
@sharabetahour
💠 حضرت موسی علیه السلام لکنت زبان ندارد
🗂 گزیده درسهای شرح اصول کافی ـ درس 8
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
ka08-03.mp3
1.53M
🔊 #صوت
💠 حضرت موسی علیه السلام لکنت زبان ندارد
🗂 گزیده درسهای شرح اصول کافی ـ درس 8
@sharabetahour
📝 #سخن_نگاشت
💠 حضرت موسی علیه السلام لکنت زبان ندارد
🗂 گزیده درسهای شرح اصول کافی ـ درس 8
🔹 نهفقط انبیا زبانهای مختلف را بلد هستند، بلکه در میان یک ملت زبانهای مختلف وجود دارد.
🔹 انبیا به لطف و نصرت الهی با همگان بهگونهای سخن میگویند که اندازه و حد خودشان هست.
🔹 و اگر پیامبری نتواند با خلق خدا چنین ارتباط بیانی داشته باشد و خلق توانایی فهم سخن او را نداشته باشند، بهخاطر فاخر بودن زبانشان، بهخاطر ارتقا یا رفعت کلامشان که چنین چیزی امکانپذیر هست، در اینگونه موارد پیامبران را دو ـ دو، سه ـ سه و گاهی بیشتر فرستاده است.
🔹 اینکه گاهی پیامبران جمعی و بیشتر از یکی مبعوث میشوند، بهخاطر این است که همدیگر را تکمیل کنند، نه به معنای اینکه نقصانی در آنها وجود داشته باشد. مانند حضرت موسی علی نبینا و آله و علیه السلام که اگر عرض کرد به خدای متعال که «واحلل عقدة من لسانی»، عقده لسانی به این معنا نیست که العیاذ بالله لال باشد یا گره داشته باشد یا مثلاً برخی از کلمات را نتواند ادا کند. این با نبوت و رسالت و امامت سازگاری ندارد، بلکه بهخاطر کمال سخن حضرت موسی علیه الصلات و السلام است.
🔹 فاخر بودن سخن حضرت موسی که با طبقات پایین و فرودین بنی اسرائیل نمیتواند ارتباط برقرار کند، یا بهخاطر این است که در میان اشراف و فراعنه بزرگ شده است. در دولتی بزرگ شده است که همه تحصیلکرده و با فهم بالا هستند و با انسانهای فرهیخته ارتباط دارند؛ ملأ فرعون کسانی هستند که حضرت موسی علیه الصلات و السلام در میان آنها بزرگ شده و رشد کرده است؛ به همین خاطر است که ممکن است زبان عامه مردم را نداند؛ به تعبیر دیگر عامه مردم توان فهم زبان موسی علیه الصلات و السلام را ندارند.
🔹 یا به جهت دیگری است که او کلیم الله است، به همین خاطر زبان او فخر ویژهای دارد. زبان حضرت موسی به خاطر اینکه کلیم الله است، زبان ویژه است، زبانی است که عالیترین درجات خلق توانایی فهم آن را دارند؛ اینهم بیراه نیست.
🔹 بنابراین بهخاطر فخامت زبان حضرت موسی علیه الصلات و السلام است که میفرماید: «واحلل عقدة من لسانی» و اگر هم چنین چیزی امکانپذیر نیست، حداقل برادرم را وزیر من قرار بده.
🔹 احتمال دیگری هم وجود دارد که همراهی حضرت موسی با حضرت خضر اگرچه دوام و بقا نداشت، ولی سبب شده است که مراتب و درجاتی از توحید را بیان میکند که آن خلق توانایی فهمیدن ندارد. حضرت موسی هرگونه که بیان کند، آن خلق نمیتواند بفهمد.
🔹 نشان اثر همراهی حضرت خضر بر حضرت موسی این است که رؤیت بیواسطه خدای متعال را طلب کرده است. کسی که در مرتبه طلب رؤیت خدای متعال هست، یعنی در آسمانها سیر میکند. خلق خدا توانایی ارتباط با آن پیامبری که در آسمانها سیر میکند را ندارند. پس اگر حضرت موسی بخواهد سخنش را به خلق برساند، واسطهای بین خودش و خلق میطلبد و آنهم برادر بزرگترش حضرت هارون علیه الصلات و السلام است.
کانال طهور
@sharabetahour
💠 سخن_نگاشت
🔹 تبعیت از انبیا و اولیا ولو ناچیز و در ظواهر باشد، تأثیری که بر نفس ما میگذارد بر کسی عیان و آشکار نیست تا در داوری معیار قرار دهد.
🔹 یک لحظه توجه به خدا و انبیا و اولیا، یک لحظه نگاه کردن به در حرم یکی از اولیای خدای متعال تأثیری بر نفس انسان میگذارد که اگر پردهها کنار برود، خواهند دید که با یک نگاه کردن به در حرم مبارک امام رضا علیه الصلات و السلام هفت آسمان را پشت سر گذاشته.
🗂 گزیده درسهای «نقش نهضت کربلا در وصول به توحید»
در انتقال معارف الهی رسانه باشید
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
📝 حسینیه طهور
📝 پرونده ویژه حضرت رضا علیه السلام در پایگاه طهور
B2n.ir/z59908
🔹 امام رضا (علیه السلام)؛ عالم آل محمد و غريب الغربا
🔹 ايران؛ مملكت امام رضا (علیه السلام)
🔹 فضيلت زيارت امام رضا (علیه السلام)
🔹 امام رضا (علیه السلام)؛ قبلهي هفتم
🔹 دوره طلایی امامت شیعه
🔹 مقام ضمانت حضرت رضا صلوات الله و سلامه علیه
🔹 [صوت] آغاز و پايان عزاداري سيد الشهداء (سلام الله عليه)؛ با نام امام رضا (سلام الله عليه)
کانال طهور
@sharabetahour
#سخن_نگاشت
📝 مقام امام رضا علیه الصلات و السلام بهخاطر رضا بودن، یعنی ظهور رضا، مقام ضمانت است. در این تردیدی نیست.
📝 یعنی همه گذشتگان و آیندگان را چه نزد خدا، چه نزد انبیا و اولیا، خودِ خاندان پیامبر را امام رضا علیه الصلات و السلام باید ضمانت کند. تمام کسانی که میخواهند به رضا برسند، باید از طریق امام رضا علیه الصلات و السلام برسند. در این تردیدی نیست.
کانال طهور
در نشر معارف الهی رسانه باشیم
@sharabetahour