طهور
💠 ولادت حضرت ختمی مرتبت، بزرگترین عید در همه مراتب عالم هستی 🗂 گزیده گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
💠 ولادت حضرت ختمی مرتبت، بزرگترین عید در همه مراتب عالم هستی
🗂 گزیده گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
📅 28/ دی/ 1392
🔹 ولادت و نیز بعثت پر خیر و برکت حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و آله و سلم)، بزرگترین عید در همه مراتب عالم هستی است. نه فقط در دنیا، در آخرت نیز و نه فقط در دنیا و آخرت، بلکه در عوالم پیش از دنیا و در عوالم نزول و پیدایش عالم هستی نیز، بزرگترین عید، ولادت و بعثت آن حضرت است.
🔹 با این تفاوت که ولادت حضرت هم برکت رحمانی دارد و هم برکت رحیمی اما بعثت، رحمت رحیمی آن بر رحمت رحمانی آن غلبه دارد.
🔹 میتوان گفت ولادت حضرت حتی اگر بعثت هم نداشته باشد، یا حتی اگر بعثتش قرین موفقیت ظاهری نباشد، یعنی حتی اگر کسی به آن حضرت ایمان نیاورد، یا ایمان بیاورد و ایمانش آلوده به شرک هم باشد، با وجود همه این فرضها که ممکن است مصداق هم نداشته باشد، خیر و برکتی در عوالم پیش از دنیا، دنیا و عوالم پس از دنیا دارد که هیچ رخدادی در عالم هستی چنین خیرات و برکاتی ندارد.
🔹 علت آن این است که ولادت آن حضرت عبارت است از ظهور طبیعی یا دنیوی حقیقت آن حضرت.
🔹 حقیقت آن حضرت ـ بنابر نظر و گفتههای اهل معرفت ـ مبدأ پیدایش همه موجودات عالم هستی است.
🔹 پیدایش تمام عوالم ـ دنیا، آخرت، عوالم پیش از دنیا مانند عالم مثال، عالم برزخ نزولی، عالم عقل و عوالم دیگر ـ وابسته به حقیقت آن حضرت است که آن حقیقت تجلیات مختلفی دارد که دو تجلی آن از اهمیت بسیار بالا برخوردار است؛ یکی ولادت آن حضرت در دنیا و دیگری استواری یا استواء او بر مقام محمود. این دو تجلی واجد تمام کمالات جمالی و جلالی خدای متعال در همه عالم است.
🔹 بر اساس روایات و دلایل عقلی که وجود دارد، اولین موجودی که در عالم هستی ظهور کرد، هم ظهور قبل از دنیا، هم دنیوی و هم ظهور تام اخروی، حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و آله و سلم) است.
🔹 اولین وجودی که اصل و اساس هستی است، حقیقت حضرت ختمی مرتبت است که این حقیقت شخص نیست، فرد نیست؛ کسی که به توان به آن به عنوان یک عدد اشاره کرد، نیست.
🔹 به تعبیر دیگر، اولین تجلی، اولین خلق و اولین فیض، لطف، ظهور، هدیه و هبه خدای متعال که سنخیت تام و تمام و مناسبت همه جانبه با خدای متعال دارد، وجود مبارک حضرت ختمی مرتبت است. در همه مراتب هم همینگونه است. یعنی قبل از دنیا هم اولین و تنها کسی که در طول و عرض او کسی قرار ندارد، اوست. چنانکه در آخرت هم همینگونه است.
🔹 این دو برای همگان قابل فهم است. یعنی عقلا و اهل فهم و کسانی که فراتر از عقلا هستند، آنها میتوانند منحصر بفرد بودن جلوه خدای متعال را که در طول و عرض او امکان تحقق وجود دیگری نیست، چون وجودش و فردیتش عددی نیست، را بفهمند. آنچه در آخرت رخ میدهد نیز بر حسب ظواهر و منقولات و روایت همینگونه است.
🔹 تنها جایی که قابل فهم و درک نیست، جز برای اخص و اوحدی از اهل معرفت، منحصر بفرد بودن وجود مبارک حضرت ختمی مرتبت در جهان طبیعت است.
🔹 علتش این است که در جهان طبیعت که جهان کثرت است، یعنی اشیا متمایز از همدیگر وجود دارند، و انسانها هم اهل کثرتند، عادتاً کثرت میبینند و تمایزها را مشاهده میکنند. اما اینکه توانایی داشته باشند، هویت مشترک بین همه موجودات را تماشا کنند، این توان مشترک بین همگان نیست.
🔹 چه کسانی میتوانند این وحدت حقیقی را در جهان طبیعت مشاهده کنند؟
🔹 اگر کسی خاندان پیامبر را بطلبد و این را پذیرفته باشد که حتی اگر این خاندان شفاعت نداشته باشند، حتی اگر سبب آمرزش گناهان نباشند، حتی اگر سبب آسایش و آرامش دنیا و آخرت نباشند، حتی و حتی و ... بازهم آنها را بطلبند، این محبت خالص است و راه عبور از کثرت و مشاهده کثرات در عوالم هستی بهویژه جهان طبیعت و وصول به مرتبه مشاهده وحدت حقیقی است.
🔹 در عالم آخرت که خاندان پیامبر و بهویژه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بر مقام محمود استواء مییابند و استوار میشوند و در جایگاه ویژه خویش قرار میگیرند، چنان خلق امیدوار به رحمت آن حضرت و خاندان مطهرش میشوند که حتی ابلیس و ابالسه و حتی کفار و مشرکین و منافقین هم به رحمت امیدوار میشوند. تنها یک دسته هستند که استثناء هستند؛ کسانی که در لجاج، عناد و دشمنی به درجهای رسیدهاند که هیچگونه سازگاری و تناسب با رحمت ندارند.
🔹 عید ولادت از عید فطر و قربان و مانند آن بزرگتر است. سرش آن است که عید فطر و قربان مربوط به سیر کمال در عالم دیگر است. به تعبیر دیگر، خارج شدن از انانیت و رسیدن به عبودیت است. عید غدیر هم همینگونه است. این اعیاد یا عید توحیدند یا عید ولایتند یا عید خروج از انانیت، شخصیت، هویت، شیطنت و مانند آن هستند. در اینها اولاً، باید وجودی باشد، و در ثانی، این وجود استعداد لازم و بسنده برای رسیدن به خدای متعال را داشته باشد و سوم، ابزار و وسایل و اعمالی انجام بشود، تا آن استعدادها به فعلیت برسد.
طهور
💠 ولادت حضرت ختمی مرتبت، بزرگترین عید در همه مراتب عالم هستی 🗂 گزیده گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🔹 به تعبیر دیگر، آن اندازه که رحمت عام و رحمانی خدای متعال کمال و جمال و جلال دارد و نامتناهی است، هیچ رحمت دیگری اینگونه نیست، حتی رحمت رحیمی. سرش آن است که رحمت رحمانی اصل است برای رحمت رحیمی.
کانال طهور
@sharabetahour
6.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 فیلم
💠 ولادت حضرت ختمی مرتبت، بزرگترین عید در همه مراتب عالم هستی
🗂 گزیده گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
📅 28/ دی/ 1392
💠 عمران و آبادی دنیا از اهداف و مقاصد آفرینش است
🗂 گزیده درسهای عرفان نظری ـ 1397
🔹 عمران و آبادی دنیا از اهداف و مقاصد آفرینش و به بیان عرفانی، ایجاد زمینه برای ظهور تفصیلی اسماء و صفات جزئی خدای متعال است. (واستعمرکم فیها) و این امر توسط شیطان انجام میشود
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
Erfan97-07-02.mp3
16.6M
🔊 #صوت
💠 عمران و آبادی دنیا از اهداف و مقاصد آفرینش است
🗂 گزیده درسهای عرفان نظری ـ 1397
💠 فهم و عبادت حیوانات
🗂 گزیده درسهای عرفان نظری ـ 1397
🔹 تمام کمالات در تمام موجودات هست اولاً
🔹 زمینه فراهم بشود، این کمالات میتواند در همه موجودات عیان و آشکار شود ثانیاً
🔹 که میگوید که فقط انسانها تعقل و تدبر و فهم دارند؟
🔹 خاطره: خر میفهمد که نباید راه کوچه را ببندد!
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
Erfan97-12-02.mp3
3.5M
🔊 #صوت
💠 فهم و عبادت حیوانات
🗂 گزیده درسهای عرفان نظری ـ 1397
💠 همه از بهشت آمدیم
🗂 گزیده درسهای دین و عقلانیت ـ 1393
🔊 صوت و 📹 فیلم در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
Behesht931018.mp3
627.8K
🔊 #صوت
💠 همه از بهشت آمدیم
🗂 گزیده درسهای دین و عقلانیت ـ 1393
8.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 #فیلم
💠 همه از بهشت آمدیم
🗂 گزیده درسهای دین و عقلانیت ـ 1393
💠 بینیازی از خلق را اظهار کنیم؛
🔹 خاطرهای از لباس عاریتی در مجالس در گذشته
🗂 گزیده درسهای شرح خطبه پارسایان ـ درس 105
🔊 صوت و 📹 فیلم در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour