ka144-04.mp3
2.49M
🔊 #صوت
📝 راههای شناخت بیواسطه خدای متعال
🗂 گزیده شرح #اصول_کافی ـ درس 144
💠 دعای کمیل؛ معارف باطنی ولی کامل
🔹 گفتارهایی درباره دعای کمیل از استاد حسینی شاهرودی ـ بخش اول
🗂 متن و 🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
💠 دعای کمیل؛ معارف باطنی ولی کامل
🔹 گفتارهایی درباره دعای کمیل از استاد حسینی شاهرودی ـ بخش اول
📝 دعای کمیل از وجه باطنی امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام که عنوان دیگر آن وجه خضری آن حضرت است، اشراق کرده، ساطع و متجلی شده. اینگونه نیست که کسی این نکته را به امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام که خاتم ولایت است، تعلیم داده باشد؛ چه حضرت خضر علیه الصلات و السلام باشد که شخصیت و پیامبر باطنی بسیار بزرگی است و چه پیامبران دیگر و حتی فرشتگان.
📝 این نکته را قبلاً عرض نکرده بوده که حتی در جاهایی که در روایات میبینیم پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام را تعلیم میدهد، به عنوان مثال میفرماید یا علی اگر همه چنین کردند، تو چنان کن، در واقع اینها تعالیمی است که از وجه ولایت محمدی امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام ظهور میکند. به این معنی که اگر بر فرض محال پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله و سلم هم در عالم طبیعت نبود و بر ما متجلی نمیشد، اینگونه نبود که امیرالمؤمنین معلم نداشته باشد یا بهخاطر فقدان این تعلیمها علم او کم باشد یا رشد، کمال، مقام و منزلتش کم یا کمتر از اینکه هست باشد. چنانکه درباره پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم عرض کردم که اگر وحی و جبرئیل نبود، چیزی از تعالیم و آموزههای حضرت خاتم انبیا صلی الله علیه و آله و سلم کاسته نمیشد.
📝 بنابراین دعای کمیل وجه خضری و باطنی دارد. طبعاً بهترین فهم از دعای کمیل را کسانی دارند که بیشترین سهم را از تجلیات باطنی خدای متعال دارند و متمرکز در اسماء باطن هستند. این بهترین حالت است، اما در عین حال هرکسی به اندازه خود میتواند آن را داشته باشد. پس دعای کمیل باطن هست و انتظار هم نداشته باشیم که همه بفهمند و ما هم بفهمیم؛ نیز انتظار نداشته باشیم که اگر میفهمیم، همهی آن را بفهمیم؛ همچنانکه فهمیدن بسیاری از معارف الهی سالها و بلکه عمرها میطلبد.
📝 مکرر عرض کردم که انسانها که در دنیا زندگی میکنند، مقدمات و کشت و کارهایی که در این دنیا میشود انجام داد را انجام میدهند. کاری که ما انجام میدهیم، به اندازه عالم طبیعت است و از اینجا که به عالم دیگر رفتیم، زندگی ادامه دارد، لکن شکل آن متفاوت است. همچنانکه جنین در رحم مادر زندگی میکند و به اندازه خود باید فعالیت کند، در عالم طبیعت قدری بیشتر میشود، در عالم برزخ نیز بیشتر میشود. در مراتب عوالم ـ که به نظر برخی از بزرگان حکما، مراتب عوالم پس از عالم عقل ما لایُحصی است ـ جای زندگی کردن، رشد کردن، به کمال رسیدن و فهمیدن بواطن معارف الهی است. یعنی بخشی از آنچه که در دعای کمیل آمده را ما در عالم طبیعت متوجه میشویم، بخشی از آن را ان شاء الله در عوالم دیگر که معلمهای ما تغییر میکنند، شرایط فعل و انفعالات ما تفاوت دارد، زمینهها فراهم میشود و موانع از بین میرود.
📝 البته اینگونه که نیست که همه در عالم برزخ عالِم بشویم، بلکه در قیامت و بعد از آن و بهشت نیز همینطور است و ادامه هم دارد. همچنانکه که در دنیا کل عالَم متعلم و شاگرد انبیا و اولیا، مخصوصاً خاتم انبیا و خاتم اولیا علیهم الصلات و السلام هستند، در عالم برزخ و قیامت و بهشت و در مراتب مختلف بهشت هم همینگونه است. پس باید سعی کنیم که از باطن این دعای شریف نهایت فهم را به اندازه قابلیت، امکانات، شرایط و ... داشته باشیم و بدانیم که فوق کل ذی علم علیم و ما اینقدر را فهمیدیم و قطعاً و یقیناً کسانی هستند که بهتر از ما بفهمند و بهتر از آنها هم هستند. یعنی معارف باطنی ولی کامل در دعای کمیل، آن اندازه نیست که بگوییم اگر ده سال و بیست سال و پنجاه سال بخوانیم، تمام میشود. اگر کل دنیا را اختصاص بدهیم که فهم باطنی نسبت به این دعا پیدا کنیم، کل عوالم برزخ و قیامت و عوالم مالایحصی بعد از آن را اگر به فهم دعای کمیل اختصاص بدهیم، بازهم وجهی از وجوه این دعا را میفهمیم؛ بهخاطر اینکه خودِ این دعا هم وجهی از وجوه یا مراتبی از وجوه ولی کامل امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام است.
کانال طهور
14000810-komail01.mp3
2.37M
🔊 #صوت
💠 دعای کمیل؛ معارف باطنی ولی کامل
🔹 گفتارهایی درباره دعای کمیل از استاد حسینی شاهرودی ـ بخش اول
📝 تواضع ویژه علامه طباطبایی قدس سره
📝 روش فلسفی علامه طباطبایی
✏️ دو گفتار از استاد حسینی شاهرودی به مناسبت سالروز ارتحال مرحوم علامه
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
🔹 حضرت معصومه سلام الله علیها؛ ظهور عصمت مطلق
📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
✔️ چند نکته درباره حضرت معصومه سلام الله علیها:
✔️ 1ـ در میان دختران پیامبر و امیرالمؤمنین و ائمه معصومین علیهم الصلات و السلام، سه دختر؛ یکی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، یکی حضرت زینب کبری سلام الله علیها و یکی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، قابل مقایسه با هیچ زنی و هیچ مردی در عالم نیستند، جز با خاندان خودشان. بنابراین حضرت معصومه در میان امام زادهها استثناست. اگر حضرت زینب سلام الله علیها در کربلا نبود که بودنشان در کربلا کشف عظمتی کرده است که همه مشاهده کردهاند، چنانکه نهضت کربلا سبب شده است کشف عظمتی از امام حسین علیه السلام شده است که همه فهمیدهاند. این معنایش این نیست که امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام ـ العیاذ بالله ـ این عظمت و بزرگی را ندارد. بلکه زمینه فراهم شده است که در امام حسین کشف شود، یعنی برای خلق کشف شود، ولی در امیرالمؤمنین و امام حسن مجتبی اینگونه نشده است.
✔️ قبلاً گفته شد که ائمه معصومین علیهم الصلات و السلام هر کدام به یک اسم خوانده شدهاند؛ یکی صادق است، یکی کاظم، یکی باقر و یکی زین العابدین است. این به این معنا نیست که این کمال در این امام از دیگران بیشتر است. بلکه شرایط بهگونهای بود که این کمال در این امام برای خلق بیشتر ظهور پیدا کرد. یعنی زمینه فهم و درک این کمال برای خلق فراهم شد. به همین خاطر است که مثلاً در برخی از ائمه، به عنوان نمونه امام حسن عسکری علیه الصلات و السلام با توجه به شرایط عصر و زمان ایشان که سختترین شرایط دوران امام است، هیچیک از کمالات امام حسن عسکری را هیچ کس نشناخت. بنابراین به عسکری شهرت پیدا کرده است، چون در یک منطقه نظامی بود. مثل اینکه بگویند «نظامی». در حالی که او نظامی نیست. او هم مانند بقیه کمالاتی دارد.
✔️ بر این اساس آنچه که در خاندان پیامبر ظهور پیدا کرد، انکشاف یا کشف آن برای عامه مردم است. در حضرت معصومه سلام الله علیها، چنانکه از نامشان پیداست، عصمت تام و تمام و مطلق او عیان و آشکار شده است. در حالی که بهوقت از دنیا رفتن، سن و سال زیادی نداشتند و در جوانی از دنیا رفتند. ولی نه اینکه در هنگام از دنیا رفتن این کمالات را داشته، بلکه قبل از آن و خیلی جلوتر از آن که نمیشود برای آن زمان معین کنیم و بگوییم در 8 یا 10 یا 12 سالگی.
✔️ بهرحال در بین امام زادهها این دو بزرگوار ـ حضرت زینب و حضرت معصومه ـ و حضرت فاطمه سلام الله علیها که پیامبرزاده است، در میان خانمها استثنا هستند، منحصر بهفردند. باز منحصر بهفرد بودن به این است که تا آنجایی که برای ما کشف و کمالاتشان عیان و آشکار شده است.
✔️ 2ـ در مورد برخی از امام زادهها مخصوصاً حضرت معصومه سلام الله علیها گفته شده است که «عالمه غیر معلَمه» و «محدثه» است. یعنی ویژگیهایی است که درباره حضرت فاطمه زهرا و حضرت زینب کبری سلام الله علیهما آمده است.
✔️ 3ـ حضرت معصومه نه فقط در میان خانمهای از ذریه پیامبر بلکه در میان آقایان هم اگر فقط حضرت ابوالفضل العباس و حضرت علی اکبر را استثنا کنیم ـ باز فقط به جهت اینکه کمالاتشان در نهضت کربلا عیان و آشکار شده است و بسیاری از کمالات حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها بهخاطر خانم بودنشان عیان و آشکار نشده است ـ در میان امامزادهها مشابه ندارد. حتی شخصیتهای بزرگی در میان امامزادهها داریم که شخصیتهای کم نظیر یا بینظیر هستند، مانند عموی امام زمان علیه الصلات و السلام، در عین حال که شخصیت بسیار بزرگی هستند، امام حضرت معصومه سلام الله علیها نسبت به آنها تفاوت دارد.
✔️ 4ـ بسیاری از عظمت و کمالات ذریه پیامبر علیهم الصلات و السلام را یا از طریق نقلهایی که در این زمینه وارد شده است، یا از طریق زیارتنامهها میخوانیم. یکی از تعداد انگشتشمارِ امام زادهها که زیارتنامه منصوص دارد و این زیارتنامه منصوص هم زیارتنامه ویژه هست، حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها است.
✔️ 5ـ در میان کل خاندان پیامبر دو نفر هستند که تسبیحات دارند؛ یکی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها که در وصف و کمال و عظمتش هیچ کس نمیتواند حق مطلب را ادا کند. تسبیحات او 34 بار الله اکبر، 33 بار الحمد لله و 33 بار سبحان الله است. دومین کسی که تسبیحات دارد، حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها است که مستقل هم هست. 34 بار الله اکبر، 33 بار سبحان الله و 33 بار الحمد لله. در این هم اسراری نهفته است که اهلش باید بگویند و آشکار کنند.
کانال طهور
@sharabetahour
💠 معارف باطنی، عبارت است از توحید و رابطه موحد با توحید
🔹 گفتارهایی درباره دعای کمیل از استاد حسینی شاهرودی ـ بخش دوم
🗂 متن و 🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
14000810-komail02.mp3
1.66M
🔊 #صوت
💠 معارف باطنی، عبارت است از توحید و رابطه موحد با توحید
🔹 گفتارهایی درباره دعای کمیل از استاد حسینی شاهرودی ـ بخش دوم
💠 معارف باطنی، عبارت است از توحید و رابطه موحد با توحید
🔹 گفتارهایی درباره دعای کمیل از استاد حسینی شاهرودی ـ بخش دوم
📝 وقتی ظاهر اسما و صفات خدای متعال متجلی شود و انبیا و اولیا مثلاً بخواهند ظهورات و تجلیات اسم «اول و ظاهر» خدای متعال را بیان کنند، یک بخش آن درباره زندگی سیاسی است، مقداری درباره زندگی اقتصادی، خانوادگی، اخلاقی و جهات متعدد دیگر است که بخشهای مختلفی از ظواهری است که این ظواهر، پوستهای است که بواطن را حفظ کرده است و باید از طریق این ظواهر به بواطن دست پیدا کنیم.
📝 اما وقتی که انبیا و اولیا درباره اسمای باطن یا تجلیات اسم باطن خدای متعال صحبت میکنند، دیگر درباره سیاست و مانند آن نیست، بلکه فقط مربوط به توحید و رابطه موحد با توحید است. این تمام آن چیزی است که در معارف باطنی میآید. برای همین است که معارف باطنی بهخاطر باطن و آخر بودن در عوالم دیگر آشکار میشود. در دنیا اگر برای همه خلق و برای هر کدام نیز به اندازهی بیاندازهای آشکار شود، همه را که جمع کنند، به اندازه جزئی از نامتناهی نخواهد بود.
📝 معارف باطنی در عوالم دیگر آشکار میشود ولی مقدمات آن باید در اینجا رخ دهد و تجلی کند. آنچه که باید در اینجا تجلی کند که در این دعای شریف که از جهات باطنی آن حضرت هست، آن است که باید توحید فهمیده شود، بعد از آن هم رابطه توحید با موحد روشن شود که ما در این عالم چهکارهایم.
📝 بخش اول که توحید است، غایت قرب الاولیا و غایت آمال العرفا است. وقتی اینگونه است که انبیا و اولیا، نهایت آرزویشان فهم توحید است، طبعاً حداقل ما نباید انتظار داشته باشیم که تمام حقیقت توحید برای ما آشکار شود یا گمان کنیم که آشکار شده؛ ولی بالاخره مقصد نهایی آن است. مقصد نهایی آن است که اینجا ان شاء الله شروع میکنیم، در عالم برزخ و قیامت و مواقف متعدد که مکث یا سکون یا حداقل توقفی وجود دارد ادامه میدهیم. یعنی باز دوباره یک عالم دیگر هست.
📝 اینکه گفته میشود صراط، اینگونه نیست که از یک راهی عبور کنیم. آن هم عالمی است مانند عالم طبیعت، لکن بینهایت برابر آن. چنانکه میزان هم یک عالم است. اگر این مسیر و مراتب بعدی را ادامه دهیم، اگر ان شاء الله به درجات اعلای بهشت و بهشت رضوان و مانند آن رسیدیم، تازه حالا در جاده صاف و سرازیری فهم معارف باطنی قرار گرفتیم. از آنجا به بعد نه زمانِ آن پایانپذیر است ـ ممکن است بگوییم اصلاً زمان نیست، ولی بالاخره پایانپذیر نیست ـ نه فهم پایانپذیر است، نه نتیجه فهم و نه معارف.
📝 پس اگر بخواهیم خلاصه معارف باطنی را بدانیم، عبارت است از توحید و رابطه موحد با توحید. توحید آن است که انبیا و اولیا آن را میطلبند. آن رابطه را هم هیچکس نمیطلبد، بهخاطر اینکه وقتی کسی میتواند رابطه موحد با توحید را طلب کند که توحید را یافته باشد. کسی که توحید را یافته باشد، دیگر انانیت ندارد؛ نه فقط انانیت به معانی عرفی که مثلاً ابلیس گفته بود من چنین و چنان هستم؛ بلکه هویت ندارد. وقتی هویت نداشته باشد، طبعاً نمیشود فهمید که این کیست که این چیز را باید طلب کند، اما بالاخره طالبانی خواهد داشت.
کانال طهور
💠 امام زمان علیه السلام، ستون خیمه عالم محبت
🗂 گزیده شرح #اصول_کافی ـ درس 144
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour