💠 زیارت عرفه؛ راه میانبر درک انسان کامل
📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🔹 حقیقت همه تعالیم ظاهری و باطنی، چه شریعت و چه ورای شریعت، عبارت است از توحید.
🔹 میشود اینگونه گفت که دسترسی به توحید جز از طریق ولایت و ولی کامل انجام نمیشود؛ یا دقیقتر این است که دسترسی به توحید امکانپذیر نیست؛ آنچه ما دسترسی پیدا میکنیم، ظاهر توحید است که ولایت و ولی خداست.
🔹 بنابراین در برخی از روایات هم داریم که اصلاً خدا حج را برای این قرار داده که مردم خدمت اهل بیت پیامبر علیهم الصلات و السلام بروند. اینها روایاتی است هم دقیق، هم عمیق و هم مطابق با واقع. یعنی اینگونه نیست که مثلاً کنایه، استعاره یا تعریف و تمجیدی شده باشد.
🔹 البته حق مطلب این است که آفرینش که برای عبادت خدای متعال است، یعنی برای دسترسی به انسان کامل. به تعبیر دیگر، همه خلق آفریده شده که به کمالات تفصیلی اسماء و صفات خدای متعال دست پیدا کنند و به تعبیر دیگر، آفریده شدند تا مظهر تام اسماء و صفات خدای متعال باشند. مظهر تام اسماء و صفات خدای متعال یعنی ولی کامل، یعنی وجود مبارک پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و اهل بیت آن حضرت علیهم الصلات و السلام. این هدف از آفرینش است.
🔹 عمران و آبادی دنیا هست، مثلاً تزکیه اعمال هست، تطهیر قلوب و افعال قلبی و ملکات و مانند آنها هست، فهمیدن و شناختن و حقایق عوالم هستی و مراتب وجود، اینها همه به عنوان مقدمه است که در آخر میشود نسخه تام و تمام و مطابق با انسان کامل.
🔹 بر اساس این، عرفه، چه روز عرفه باشد، چه مکان عرفه و هر حیثیت دیگری که باشد، یعنی شناخت و مشاهده انسان کامل.
🔹 بنابراین بعد از اینکه انسانها به خانه کعبه مشرف شدند و بیت الله الحرام را زیارت کردند، بسیاری از اعمال را که انجام میدهند، تازه آماده میشوند که به حضور انسان کامل برسند و اگر آن مقدمات قبلی نباشد، اگر احرام و کارهای سلبی دیگری که نتیجه احرام است، طواف و عمره قبل از آن نباشد، اصلاً عرفه معنا نخواهد داشت. چنانکه اگر تمام آنها بهطور کامل نباشد، بازهم عرفه تحقق پیدا نمیکند. به همین خاطر است که عمره عرفه ندارد. با اینکه در عمره هم بسیاری از کارهایی که زائر خانه خدا یا زائر خودِ خدا باید انجام دهد، انجام میدهد ولی کامل انجام نمیدهد، چون کامل انجام نمیدهد، یعنی معدات و زمینههای ادراک عرفه یا مشاهده انسان کامل یا پیروی حقیقی از انسان کامل یا اتصاف به صفات انسان کامل و تخلق به اخلاق حسنه او اصلاً تحقق پیدا نمیکند. باید همه اینها دست به دست هم بدهد.
🔹 اینکه وقتی که به شناخت یا مشاهده انسان کامل دست پیدا کرد، قدم بعدی این است که دیگر خودش در میان نباشد تا اینکه برود انسان کامل را بشناسد، بلکه همه انسان کامل باشد. به تعبیر دیگر، در عرفه باید به این نتیجه برسد که آنچه که در عالم هستی هست، ولایت الهی است و غیر ولایت الهی و ولی خدای متعال کسی و چیزی وجود ندارد؛ پس تو چهکارهای؟ بعدش هم روز عید قربان. آن قربانی در واقع قربانی خود است. آن تمثل است که یک گوسفند یا گاو و شتر را ذبح کنند، ولی در واقع انگار خودش بعد از مشاهده انسان کامل میبیند که در عالم هرچه که هست انسان کامل و ظهورات و تجلیات منسوب به انسان کامل هست. اینجا باید به این فهم برسد که بنابراین من هم همینگونه هستم که به عنوان من حضور ندارم، بلکه بهعنوان وجهی از وجوه و جلوهای از جلوات انسان کامل هست که حضور دارم. اینجاست که منا و قربانی و مانند آن اتفاق میافتد.
🔹 وقتی که عرفه یعنی شناخت یا مشاهده و وصول به انسان کامل است، طبعاً بین زیارت خانه خودِ انسان کامل با زیارت خانهای که مقدمه زیارت انسان کامل است، اگرچه هردو مقدمهاند، یعنی اگر مثلاً به زیارت خانه امام رضا یا امام حسین یا هرکدام از ائمه علیهم الصلات و السلام مشرف میشویم، این معد و زمینهساز برای مشاهده خودش است. اگر بخواهیم کسی را ببینیم، باید به درِ خانهاش برویم. خانه خدا هم همینطور. لکن موصلیتِ مشاهده و زیارت خانه انسان کامل اقوی و اشد از موصلیتی است که زیارت خانه خدا دارد.
🔹 علت یا شاهدش این است که زیارت خانه خدا اگر بخواهد به عرفه بینجامد، بسیاری از مشاهدات و زیارتهای دیگر باید اتفاق بیفتد، باید بسیاری از اعمال دیگر (احرام، منهیات و متروکات احرام، طواف، سعی و ...) انجام شود تا اینکه برای عرفه آماده شوند. زیارت خانه انسان کامل آن مقدمات را ندارد و میتواند مستقیم به انسان کامل دست پیدا کند. یعنی اگر کسی استعداد و قابلیت داشته باشد که انسان کامل را دریابد، راه میانبر و کوتاه آن عرفه است. آنهم [زیارت خانه خدا] راه تفصیلی و مفصل است. بالاخره کسی از هرجای عالم به زیارت خانه خدا مشرف میشود، طبعاً مثلاً 20 یا 30 روز طول میکشد تا به درک عرفه موفق بشود، ولی زیارت امام حسین علیه الصلات و السلام آن مقدمات را ندارد و زیارت خودِ این خانه و این حرم کفایت میکند برای جایگزینی همه مقدمات و معداتی که داشته.
🔹 بنابراین هم باید قدر دانست و مهمتر از آن، نشانه قدر دانستن هم آن است که باید سپاس گفت و شکر کرد.
🔹 نکته دوم این است که برای اینکه ما یک کار و عمل توحیدی انجام بدهیم، برای ورود به یک کار توحیدی یا خروج از آن، چون دو احتمال وجود دارد و هر دو هم از بزرگان نقل شده درباره اینکه وقتی ما سلام میدهیم و میگوییم السلام علیک ایها النبی و رحمت الله و برکاته، این سلام ورود و دخول در عبادت و توحید است یا سلامِ فارغ شدن از عبادت و خروج از توحید است؟ اگرچه هر دو گفته شده و هر کدام شواهد یا نشانههایی را بر آن ارایه کردند، ولی حق مطلب این است که خروج از توحید معنا ندارد. اگر کسی بخواهد دسترسی به توحید پیدا کند، این معنا ندارد که بگوییم توحید را دریافتیم، خداحافظ شما، میخواهیم دنبال کار و کاسبی خودمان برویم! اصلاً همه کار و کاسبیهایی که ما داشتیم که عمران و آبادی دنیا بعد از آن عمران و آبادی نفس و قلب و همینطور مراتب دیگر بود و طی آسمانهای هفتگانه و ساختن و آباد کردن و ترمیم و تکمیل آنها، همه برای این بود که به توحید برسیم. حالا که رسیدیم، میخواهیم به سر کار اولمان برویم! آنها را انجام دادیم که اینجا بیاییم. از اینجا برگشتن معنا ندارد. بنابراین معنای اینکه وقتی سلامهای سهگانه را میدهیم، داریم از توحید خارج میشویم، چندان مقبول و مطلوب نیست؛ اینها برای ورود به توحید است. برای ورود به توحید باید این سه سلام را گفت.
🔹 برای ورود به توحید آنچه که مهم است آن است که سه سلام مختصر است. از اختصاری که در این سلامها وجود دارد: السلام علیک ایها النبی و رحمت الله و برکاته، بعد هم عباد صالح خدای متعال، بعد هم همه انبیا و اولیا و همه ملائکه و مقربین و صدیقین و صالحان و بدون استثناء همه کسانی که وجهی از وجوه خدای متعال هستند. اما همه اینها سه سلام مختصر هست. اگر برای ورود به توحید یا یک عمل عبادی مخصوص و ویژه توحید ـ که نماز اینگونه است در میان همه اعمالی که انسانها دارند، مخصوصاً اعمال شخصی و جمعی و مختصر، نماز افضل است ـ برای وارد شدن در چنین عمل توحیدی یا مرتبهای از مراتب یا عتبهای از عتبات توحید، سه سلام مختصر داریم، اما برای وارد شدن به عتبات ولایت، زیارت مشهور جامعه کبیره هست که پنج سلام دارد و دنباله آن هم دنباله سلام پنجم است.
🔹 ما اگر در نماز مثلاً میگوییم السلام علیک ایها النبی، یک شخص معین است، وقتی میگوییم علینا و علی عباد الله الصالحین، یک ویژگی صلاحیت است، صلاحیت فکری، قلبی و ظاهری و رفتاری، وقتی هم السلام علیکم میگوییم، کاملاً پیداست که هیچ ویژگی و نشانی نداریم و خطابمان عام است. ولی در سلامی که بر اهل بیت پیامبر علیهم الصلات و السلام که این مقدمه دسترسی به ولایت و ورود یا آشکار کردن بیانِ مربوط به ولایت هست، مثل همان سلامها که برای ورود به توحید یا یک عمل توحیدی است، اینهم برای ورود به ولایت و دسترسی به ولی کامل است. پنج سلام است که این پنج سلام به اضافه عقبه و دنباله آن، یعنی چیزی شبیه به دعای جوشن کبیر هست.
🔹 اینکه برای دسترسی به ولایت اینگونه تفصیل داده شده و اینگونه اعمال تفصیلی مد نظر قرار گرفته، این نشاندهنده آن است که اولاً دسترسی به توحید همان دسترسی به ولایت است؛ ثانیاً دسترسی به ولایت غیر از دسترسی به یکی از اعمال مربوط به ولایت یا اعمال مربوط به توحید است. ثالثاً تا انسان به تفصیل متحقق به اسماء و صفات و ویژگیها و کمالات انسان کامل نشود، به ولایت هم دست پیدا نمیکند. در نتیجه اگر در جایی مثلاً میفرمایند که شیعیان ما انگشتشمارند، در حالی که طبق نقلهایی که در تاریخ هست، امام باقر و امام صادق علیهما الصلات و السلام شاگردان بسیاری داشتند، نقل میکنند که امام صادق علیه الصلات و السلام چهار هزار شاگرد داشتند، در عین حال امام میفرمایند اگر به تعداد انگشتان دست یار و یاور داشتم، مثل امام حسین قیام میکردم، یعنی چهار هزار شاگرد دارد ولی پنج تا شیعه درست و حسابی ندارد. این نشاندهنده این است که دسترسی به ولایت و مشاهده و وصول و اتصاف به ویژگیهای انسان کامل صرفاً با اینکه مثلاً نام ما نام شیعه باشد، البته خیلی خوب است ولی نمیشود. اعمالمان به ظاهر اینگونه باشد یا رفتارهایمان یا برخی از صفات ما، نمیشود. این ویژگیهایی که در زیارت جامعه کبیره آمده، ویژگیهای شیعه حقیقی است در مرتبه اظهار محبت و اظهار ولایت.
🔹 نتیجه اینکه دسترسی به عرفه آنگونه که شایسته یا حق عرفه و حق امام علیه الصلات و السلام است، تحقق به زیارت جامعه کبیره است به نحو تفصیل.
کانال طهور
@sharabetahour
💠 قربان تا غدیر؛ هنگامه بقای بعد از فنا
🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 #صوت
💠 قربان تا غدیر؛ هنگامه بقای بعد از فنا
💠 قربان تا غدیر؛ هنگامه بقای بعد از فنا
🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🔹 سه ماه رجب، شعبان و رمضان که باید انسان به اوج عبودیت برسد و به توحید دست پیدا کند، همه در حکم یک چله طولانی هستند. اگرچه ماه رجب یک خاصیت دارد، ماه شعبان خاصیت دیگری و رمضان خاصیت دیگری که باید توحید اتفاق بیفتد. همه اینها که اتفاق افتاد، مقدمهای هستند برای یک چله حقیقی که شوال، ذیقعده و ده روز اول ذیحجه است و باید در این دو ماه و ده روز تا عید قربان آنچه که در آن سه ماه قبلی اتفاق افتاده بود را ادراک و تکمیل کند.
🔹 گفته میشود که در آن سه ماه اول زمینه وصول به توحید را فراهم میکند، ولی این موحد است که به توحید دست پیدا میکند. در این دو ماه و ده روز باید زمینه وصول به عید قربان که عید فناست فراهم شود و اگر کسی آن مراتب قبلی را طی کرد و به مرتبه موحد بودن رسید، در این مراتب بعدی به مرتبه فنا دست پیدا کرد، آن وقت این مدت کوتاه بین العدین ـ عید قربان تا عید غدیر ـ مرتبه بقای بعد از فناست.
🔹 اگر این اتفاق نیفتاد، دوباره باید همین دور را شروع کند. شاید لازم باشد انسان صدها بار این حرکت دورانی را مکر و مکرر طی کند که به گونهی ترتیبی به دست بیاورد. یعنی خواص، فضایل و نتایج آن سه ماه را به دست بیاورد تا مقدمه دو ماه بعدی باشد و تا مقدمه برای آخرین دهه باشد که بین دو عید قربان و غدیر اتفاق میافتد.
🔹 باید بارها و بارها تمرین و تکرار شود تا این اتفاق بیفتد. حال اگر کسی در اینجا هم به دست نیاورد، در عوالم برزخ باید بهدست بیاورد و اگر در عالم برزخ بهدست نیاورد، در عالم برزخ برای همیشه میماند و از آن عبور نمیکند.
کانال طهور
💠 امام هادی (علیه السلام)؛ افتتاح کننده هدایت فراگیر
🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی به مناسبت میلاد امام هادی علیه السلام
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 #صوت
💠 امام هادی (علیه السلام)؛ افتتاح کننده هدایت فراگیر
🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی به مناسبت میلاد امام هادی علیه السلام
💠 عظمت زیارت جامعه کبیره
🔹 اگر ما از امام هادی هیچ روایتی نداشته باشیم و آنچه که از امام هادی باقی مانده، اگر و اگر و اگر تنها زیارت جامعه کبیره باشد، تمام حقِ ولایت را که باطن توحید است، اظهار کرده است؛ تمام ثمره ولایت را که تفسیر و توحید است، بیان کرده است. هر دو تعبیر درست است: ولایت، هم ظهور توحید و هم باطن توحید است، از دو حیثیت متفاوت.
کانال طهور
@sharabetahour
May 11
💠 هر کاری که سرنوشتساز باشد، قطعاً و یقیناً از تکالیف شرعی و تعیینی است
📝 گزیده بیانات استاد حسینی شاهرودی به مناسبت #انتخابات 1400
🔹 از جنبه عبادی هم، هر کاری که سرنوشتساز باشد به این معنا که بر جامعه و مملکت اسلامی و بر مؤمنین و مسلمین تأثیر سرنوشتساز بگذارد، قطعاً و یقیناً از تکالیف شرعی و تعیینی هم هست؛ بهگونهای نیست که ما اختیار داشته باشیم یک دوره شرکت کنیم و یک دوره شرکت نکنیم.
🔹 گاهی شرایط جامعه یا قلمرو اسلامی بهگونهای است که کوتاهی کردن مثلاً ده درصد از مردم سبب میشود که بخشی از اسلام و قدرت مسلمین و بخشی از مملکت اسلامی و قلمرو اسلامی جدا میشود، این جدایی را نمیشود به این راحتی استغفار کنیم و حل بشود. جبران آن به این آسانی امکانپذیر نیست.
🔹 بنابراین اولین نکته این است که انتخابات یک حق است ولی حقی است که از اعظم تکالیف است؛ نه از تکالیف معمول و متداولی که مثلاً اگر نخواندیم، قضا کنیم. انتخابات اینگونه نیست که مثلاً بگوییم هشت سال پیش بد رأی دادیم، حالا خوب رأی بدهیم. اگر هشت سال پیش بد رأی دادیم، باید جبران کنیم که جبران آن در دنیا نمیشود. این هشت سال آینده، جدید است، یعنی یک تکلیف جدید و یک حق جدید است، مانند حق حیات.
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بلوغ شیعه در زمان امام هادی (علیه السلام)
🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی به مناسبت میلاد امام هادی علیه السلام
🔹
🗂 متن، 🔊 صوت و 📹 فیلم در نشانی زیر🔽🔽
https://b2n.ir/w14351
کانال طهور
@sharabetahour
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 #صوت
💠 بلوغ شیعه در زمان امام هادی (علیه السلام)
#سخن_نگاشت
#انتخابات
📝 گزیده بیانات استاد حسینی شاهرودی درباره انتخابات ـ 1
✔️ در مورد انتخابات از جنبهها و جهات متعدد میتوان صحبت کرد که هر کدام در جای خود مهم است:
1ـ حضور همگانی و سراسری مردم بهگونهای که یکپارچگی نشان داده شود. این نهتنها واجب است، بلکه در شراطی که در آن هستیم، از اوجب واجبات است؛ واجب به این بزرگی نداریم.
🔹 خیلی از موارد است که واجب است، ولی من به الکفایه است؛ مثلاً رفتن سر مرزها در مقابل دشمن، یک عده بروند، از بقیه سلب میشود.
اما در انتخابات وجوب عینی دارد؛ در این وجوب کار به جنبههای سیاسی و ... نداریم، به لحاظ دینی حفظ بلاد مسلمین و کشور اسلامی واجب و از واجبترین واجبهاست، بهگونهای که برای حفظ کشور اسلامی میتوان جان داد.
🔹 حفظ کشور اسلامی از اوجب واجبات است، یعنی ایرانیها برای حفظ کشورشان جان بدهند، شهید راه خدا هستند، و هر جای دیگر هم همینطور.
🔹 حفظ کشور اسلامی از حفظ احکام خدا و واجبات الهی هم مهمتر است. حفظ کشور اسلامی واجب است به هر قیمتی.
پس با توجه به اینکه راه دور کردن کشور از تجاوز و دستاندازی بیگانگان و جسارت آنان در تحریمها و مشابه آن، اتحاد ملی است، یکی از بهترین جاهایی که اتحاد ملی نشان داده میشود، در انتخابات است.
🔹 پس حفظ کشور از اوجب واجبات است و از طریق انتخابات برای یک مدت نسبتاً طولانی حفظ میشود. همراهی و اتحاد مردم برای حفظ کشورشان، دشمن را ناامید میکند؛ یکی این است و دیگری قدرت نظامی. این دو باید شانه به شانه باشند. یعنی صرفاً حضور مردم بهتنهایی کفایت نمیکند؛ حضور مردم و نیروی نظامی قوی، اگر کنار هم باشند، کشور ما محفوظ و مصون خواهد بود.
@sharabetahour
#سخن_نگاشت
#انتخابات
📝 گزیده بیانات استاد حسینی شاهرودی درباره انتخابات ـ 2
🔹نظام ما نظامی است که در میان سایر نظامهایی که در دنیا وجود دارد، برتریهای بسیار چشمگیری دارد. علاوه بر این در طول تاریخ کشور ما تنها حکومتی است که به ملتش عزت بخشیده است ... در هیچ دورهای ایران و مردم ایران این عزت را نداشتند.
🔹اینکه بسیاری از مسایل مهم در منطقه و در آسیا و آسیای میانه بلکه جاهای دیگر بدون دخالت و موافقت ایران قابل حل نیست، اینها نشاندهنده عظمتش است. حفظ چنین حکومتی ولو اینکه ایدهآل نباشد و انتظار ایدهآل بودن هم نباید داشته باشیم، ـ البته انتظار فساد هم نداریم ـ واجب است، باز واجبترین است که میتوان برای حفظ آن جان داد، انسانها، بهترین نفوس پاک و زکی به شهادت برسند.
🔹بنابراین در انتخابات این دو تأمین میشود یعنی حفظ کشور و جمهوری اسلامی و حفظ عزت عمومی در این انتخابات تأمین میشود ولو چند سالی.
@sharabetahour
💠 پرونده ویژه عید غدیر در پایگاه طهور
https://b2n.ir/z80730
🔹ولایت امیرالمؤمنین، همردیف ولایت خدای متعال
🔹 تلازم پذیرش وِلایت و وَلایت
🔹 عید غدیر، بزرگترین عیدِ خدا
🔹 انجام واجبات و ترک محرمات؛ وسیله اولین مرتبه دسترسی به امیرالمؤمنین علیه السلام
🔹 قرب خدای متعال، نتیجه تمسک به هریک از مراتب وجودی امیرالمؤمنین علیه السلام
🔹 مقدمه بودن همهي عبادات برای ولايت
🔹 فضيلت غدير در بيان امام رضا (سلام الله عليه)
کانال طهور
@sharabetahour
#سخن_نگاشت
#انتخابات
📝 گزیده بیانات استاد حسینی شاهرودی درباره انتخابات ـ 3
🔹رأیی که می دهیم جزو مهمترین اعمال و رفتارهای ماست.
این انتخابی که میکنیم، انتخاب منِ یک نفر نیست، میشویم دو نفر، سه نفر، ده نفر، بیست میلیون نفر. انتخاب این بیست میلیون نفر یک نفر را روی کار میآورد که نه چهار سال سرنوشت ما دست اوست، بلکه نسلهای آینده هم تحت تأثیر آن هستند.
🔹در انتخاب یا باید خودمان تحقیق کنیم، تحقیق عالمانه همراه با علم، اطلاعات و آگاهی. فردی را انتخاب کنیم که شایستهترین باشد یا با کمک و مشورت از افرادِ آگاهِ مورد اعتماد افرادی را انتخاب کنیم که بهترین باشند.
🔹حال اگر ما چه خودمان انتخاب کردیم، ولی عالمانه، چه از دیگران کمک گرفتیم عالمانه، وظیفهمان را انجام دادیم، ولی انتخابمان نادرست از کار درآمد، آنجا نزد خدای متعال حجت و عذر داریم.
🔹اما اگر انتخاب خودمان عالمانه نباشد یا از عالمان متعهد، متدین و آگاه مشورت نگرفته باشیم، اگر درست باشد، سهم قابل توجهی نداریم چون شانسی عمل کردیم، یعنی کارمان روشمند نبوده و اگر خطا باشد، قطعاً و یقیناً مسؤولیم و باید همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند به هر که میخواهید، رأی بدهید ولی جوابش را نزد خدای متعال آماده کنید.
@sharabetahour
#سخن_نگاشت
#انتخابات
📝 گزیده بیانات استاد حسینی شاهرودی درباره انتخابات ـ 4
🔹با توجه به اینکه این کار ما [شرکت در انتخابات]، کار بسیار مهم و قابل توجه و دارای آثار بسیار، هم در عصر خودمان و هم در عصر آینده است، از عبادتهای بزرگ است. در نتیجه وقتی که میرویم رأی بدهیم، از همان آغاز که از خانه بیرون میرویم، قصد قربت و عبادت کنیم تا وقتی که اسم هر کسی را که شناختیم و مورد توجه، موثق و مورد اعتماد و شایسته هست را انتخاب میکنیم، تا آن لحظه آخر قصد عبادت داشته باشیم، ان شاء الله که خیر دنیا و آخرت را هم داشته باشد.
@sharabetahour
💠 فرصت اشتباه در محاسبات و انتخاب نداریم
📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی درباره #انتخابات ریاست جمهوری 1403
📅 سوم تیرماه 1403
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 #صوت
💠 فرصت اشتباه در محاسبات و انتخاب نداریم
📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی درباره #انتخابات ریاست جمهوری 1403
کانال طهور
@sharabetahour
💠 فرصت اشتباه در محاسبات و انتخاب نداریم
📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی درباره #انتخابات ریاست جمهوری 1403
📅 سوم تیرماه 1403
🔹 انتخابات حقی از حقوق شناخته شده سیاسی، اجتماعی همه مردم هست که آثار و نتایج بسیار زیاد و قابل توجهی داشته و دارد. در همه دنیا هم همینگونه است.
🔹 کسانی که علاقهمند به سرنوشت خودشان هستند باید از این حق سیاسی اجتماعی خودشان استفاده کنند و اگر کسانی هم نخواستند به هر دلیلی از این حق استفاده کنند، خودشان را آماده کنند برای هر اتفاقی که میافتد؛ هرگونه خوشی یا ناخوشی که پدید میآید، دیگر اعتراض نداشته باشند، چون خودشان نخواستند افرادی که شایسته هستند را معرفی کنند و روی کار بیاورند.
🔹 بنابراین نه در این دوره، در همه ادوار انتخابات، مخصوصاً انتخابات ریاست جمهوری اهمیت ویژه داشته و دارد.
🔹 در ایران با توجه به اینکه یک شکل و مدل جدیدی از حکومت و سیاست ارایه شده که هم دینی است و هم مردمی و مشابه در دنیا نداشته و از این به بعد هست که نمونههایی از آن بهوجود خواهد آمد، بنابراین اهمیت بیشتری داشته و خواهد داشت.
🔹 اما آنچه سبب تمایز این دوره انتخابات و انتخاباتهای قبلی است، این است که:
🔹 در این دوره شرایطی بهوجود آمده که ما دیگر مانند گذشته فرصت اشتباه در محاسبات و انتخاب خود نداریم.
🔹 بالاخره تجربیات بسیار زیادی را پیدا کردیم در دورههای ریاست جمهوریهای متعددی که در این 30 سال اتفاق افتاده. تفاوت این دوره با دورههای قبل در این است که در 30 سال گذشته شعار میدادند که چنین و چنان میکنیم، بعد از چند سال هم توجیه میکردند و توضیح میدادند و خودشان را تبرئه میکردند و میگفتند ما نبودیم، نگذاشتتند، چنین شد و چنان شد تا بالاخره به اینجا رسیدیم.
🔹 اما الان در وضعیتی هستیم که ما یک دوره سه ساله طلایی داریم که اثبات کرده است که با این قانون اساسی میشود زندگی کرد، میشود کشور را رشد داد، میشود اقتصاد را پویا کرد، میشود و میتوان در مقابل گردنکشیها و ظلمها و ستمهای دنیای استکبار ایستادگی و مقاومت کرد. این سه سال یک تجربه ویژه است که اگر امتداد پیدا نکند، دوباره برمیگردیم به 30 سال گذشته.
🔹 یک دوره سه ساله داریم که یک ویژگیهای منحصر بهفرد دارد که در گذشته حداقل در این قدرت و قوت و وسعت نداشتیم؛ بهعنوان نمونه:
✔️ بازگشت آرامش روانی به کشور،
✔️ بازگشت حرمت و شخصیت به ملت،
✔️ راهاندازی بسیاری از کارخانهها و کارگاههای تولیدی،
✔️ شناسایی بسیاری از مسایل مهم و آسیبپذیر ملی مثلاً مانند رشد منفی جمعیت، رشد منفی ازدواج، رشد فزاینده طلاق،
✔️ تقویت امنیت ملی از طریق رشد اقتصادی و تولیدات صنعتی و همچنین پیشرفت نظامی،
✔️ ایجاد تحکیم روابط سیاسی اقتصادی با دنیا و نادیده گرفته شدن غرب وحشی و تجاوزگر،
✔️ ورود در سازمانهای اقتصادی و غیراقتصادی جهانی،
✔️ کشیدن ترمز رشد تورم و کند کردن افزایش قیمتها،
✔️ کشیدن ترمز کاسته شدن از قدرت پول ملی و در واقع تقویت قدرت اقتصادی ملی؛ اگرچه تورم وجود دارد ولی تورمهای گذشته کنترل شده و آثار این سه سال در چند سال آینده باید روشن شود.
🔹 و بالاخره شرایطی داریم که به هیچ وجه نمیتوانیم برگردیم به 10 یا 15 سال پیش یا مشابه آن.
🔹 در 30 سال اتفاقات متعددی افتاده، نمیخواهم بگویم که 30 سال صرفاً بد بود و کوتاهی و قصور و تقصیر بود، بلکه 30 سال بر اساس انتظاراتی که داشتیم، حرکت نکردیم، بر اساس توقعاتی که عامه مردم داشتند رشد نکردیم. در این 30 سال خیلی تفاوت ایجاد شده، واقعاً در جنبههای مختلف انقلاب ایجاد شده ولی در عین حال انتظار ما این نبوده، انتظارات بیشتر بود. انتظار داشتیم که همچنان که در مثلاً در حوزه صنعت نظامی اینقدر رشد کردیم و پابهپای دنیا میرویم، انتظار بود در همه جنبهها همینطور باشد. ولی اتفاق نیفتاده و رشد در این زمینهها کمتر بوده.
🔹 نمیتوانیم و فرصت نداریم دوباره این تجربه را داشته باشیم و از 30 سال قبل شروع کنیم. مخصوصاً با توجه به اینکه دشمنان اسلام، ایران و انقلاب اسلامی دیگر حواسشان جمع شده و چنین اجازهای را نمیدهند که اگر یک بار دیگر ما اشتباه کنیم، بتوانیم با اینها کنار بیاییم یا اینکه اجازه بدهند ما دوباره سر برآوریم.
🔹 اگر قدرت مقاومت را خرد کنند و بشکنند، اگر روحیه خودباوری و «ما میتوانیم» که در کشور ایجاد شده را بتوانند از بین ببرند، بعید است که در سالهای کوتاه آینده بتوانیم دوباره برگردیم به همین نقطهای که فعلاً هستیم.
🔹 بنابراین شرکت در انتخابات این دوره و بهویژه انتخاب کسی که ادامهدهنده راه شهید بزرگ آیت الله دکتر رئیسی باشد، اهمیت دارد.
کانال طهور
@sharabetahour
💠 ولایت امیرالمؤمنین، همردیف ولایت خدای متعال
📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی ـ روز عید غدیر 1402
📅 16 / تیر/ 1402
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 #صوت
💠 ولایت امیرالمؤمنین، همردیف ولایت خدای متعال
📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی ـ روز عید غدیر 1402
📅 16 / تیر/ 1402
@sharabetahour