28.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_تصویری
#مناسبتی
♦️خانواده در قرآن(قسمت هشتم)
🎙 سید موسی موسوی
🔶 بیان نکات آیه ۱۵۱ سوره مبارکه انعام (روز هشتم رمضان)
#تبادل
📌آدرس کانال؛
🆔@seyedmousamousavi
🆔@sharafoddin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری
#مناسبتی
♦️خانواده در قرآن(قسمت نهم)
🎙 سید موسی موسوی
🔶 بیان نکات آیه ۱۸۹ سوره مبارکه اعراف (روز نهم رمضان)
#تبادل
📌آدرس کانال؛
🆔@seyedmousamousavi
🆔@sharafoddin_ir
#مقاله
#پرونده_رسانه_و_دین
♦️تاریخ مقدس...(قسمت چهارم)
✏️سید حسین شرف الدین و علی وحیدی
🔷 تحلیل انتقادی روایت پیامبران در سریال یوسف پیامبر
📚 برگرفته از مقاله علمی-پژوهشی با عنوان «تحلیل انتقادی روایت پیامبران در تلویزیون از منظر الگوی مفهومی اسوهپردازی دینی»، علی وحیدی فردوسی، سید حسین شرف الدین و نعمتالله کرماللهی، انتشار یافته در فصلنامه مطالعات فرهنگ و ارتباطات، شماره 43، پاییز 1397.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#مقاله
#پرونده_رسانه_و_دین
♦️تاریخ مقدس...(قسمت چهارم)
✏️سید حسین شرف الدین و علی وحیدی
🔰 نحوۀ مواجهه یعقوبِ سریال با مضمون صبر چگونه است؟
نحوۀ مواجهه یعقوب سریال با مضمون صبر
در الگوی اسوهپردازی قرآنی نوع مواجهۀ صبورانۀ یعقوب نبی(ع) در دوران ابتلا به فراق یوسف و بنیامین، مواجههای از سر استقامت و کنترل نفس است. اما در گفتار و رفتار یعقوبِ در این سریال، در مواجهه با مضمون صبر، دو انحراف دیده میشود:
1️⃣ نخستین اینکه نحوۀ نمایش یعقوب سریال در دوران ابتلا، اساساً رویکردی صبورانه نیست و مالامال از بیتابی و گریۀ حاکی از بیصبری است. هرچند گریه به خودی خود با صبر منافاتی ندارد و حتی میتواند به عنوان یک ابزار تربیتی یا اعتراضی نیز مورد استفاده باشد، اما جنسِ گریۀ برآمده از صبر یا با هدف اعتراض، با گریۀ برآمده از ضعف و از سر بیتابی و از دست دادن عنان نفس متفاوت است.
🔺یعقوب سریال در دوران فراق، آنچنان کمصبر و بیطاقت نمایش داده میشودکه حتی تحمل دوری کوتاهمدت بنیامین را نیز ندارد. چنین روایتی از یعقوب سریال - بهمثابۀ پیرمردی که حتی بابت مدتی تأخیر فرزند خود، از او دلگیر شده و به او اعتراض میکند را نمیتوانیم به مثابۀ اسوۀ صبر در نظر بگیریم که مضمون محوری در گفتار و رفتار او میباید مُعرّف استقامت درون باشد. بیتابی و کمصبری یعقوب در تمنای وصال تا حدّی است که به نظر میرسد جنسِ محبت یعقوب سریال به یوسف و بنیامین، نفسانی و خودخواهانه بوده است. یعقوب سریال در مواجهه با فرشتۀ الهی در اعتراف پایان سریال و در توبۀ نهاییاش، این برداشت را تأیید کرده و سپس از آن استغفار میکند.
🔻در روایت قرآنی، هر چند چشمان يعقوب(ع) از شدت حزن سفيد شد، اما با این حال آن حضرت «صبور» و «كظيم» روایت شده و خشم خود را فرو ميبرد. اما در مقابل وقتي اطرافیان يعقوب سریال در دوران فراق برايش غذا ميآورند،او ایشان را از خود میراند و از آنها میخواهد که او را تنها بگذارند. چنین مواجهههایی از سوی یعقوب سریال، با عبارت «و هو کظیم» در قرآن متفاوت است.
2️⃣ دومین انتقاد در تبیین مضمون صبر در گفتار و رفتار یعقوب سریال این است که صبر در گفتار و در گفتمان یعقوب سریال، به صورت یک انتظارِ (خنثی) روایت شده و نه یک انتظار (فعال و استقامت¬مدار)، و همین تفاوت در مفهومپردازیِ شخصیت¬ یعقوبِ سریال، او را به یک منتظرِ بیعمل تبدیل کردهاست. محصول چنان قرائتی از صبر در کنشهای گفتاری یعقوب سریال، بیشتر یک انتظار قعودگرایانه و منفعلانه است تا یک انتظار فعال و محرک.
🔶 درواقع از منظر اسوهپردازی، مسئله اینجاست که نوع مواجهۀ شخصیت یعقوب سریال با مسئله فراق فرزندانش که مبتنی بر ترک اطرافیان و بیتابی و قهر و قعود است، تفاوتی با شخصیت مردم عادی ندارد. همچنین با توجه به اینکه مضمون صبر در کنشهای یعقوب سریال، با «انتظار منفعلانه» مترادف دانسته شده و نیز با توجه به این استدلال یعقوب سریال که بیتابی در فراق یوسف، در واقع بیتابی در فراق یک ولیّ خداست، درواقع مدل ارائه شده از انتظار برای یک ولیّ خدا، توأم با قعود و انتظاری بیعملانه روایت شده است.
👣 این مطلب ادامه دارد.....
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#مقاله
#پرونده_رسانه_و_دین
♦️رسانه ملی و امر به معروف (قسمت دوم)
✏️سید حسین شرف الدین
🔷 شرایط لازم برای رسانهها در فرآیند تاثیرگذاری نسبت به دو مقوله امر به معروف و نهی از منکر کدامند؟
📚 برگرفته از مقاله علمی-پژوهشی با عنوان «نقش رسانههاي جمعي در امر به معروف و نهي از منکر»، سید حسین شرف الدین، انتشار یافته در دو فصلنامه الهیات اجتماعی، شماره 1، بهار و تابستان 1388.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#مقاله
#پرونده_رسانه_و_دین
♦️رسانه ملی و امر به معروف (قسمت دوم)
✏️سید حسین شرف الدین
🔷 به منظور تاثیرگذاری رسانهها در مقوله امر به معروف و نهی از منکر شرایطی لازم به نظر میرسد:
1️⃣ برخورداري از قدرت و نفوذ : عملکرد هر دو مکانيسم مکمل يعني «جامعهپذيري » و « کنترل اجتماعي » به ميزان «نفوذ اجتماعي» عامل بستگي دارد . نفوذ اجتماعي کوشش مستمر و هدفمندي است که به شکلي عامدانه از سوي يک واحد اجتماعي براي ايجاد تغيير در عقايد يا رفتار ديگر واحدها اعمال ميگردد. رسانه براي موفقيت در فرايند انتشار و تبليغ فرهنگ ديني و حذف عوامل مزاحم و هدايت عموم در همسويي با آن به قدرت ، نفوذ ، اعتبار ، اعتماد و مرجعيت نياز دارد . ترديدي نيست که اعتمادسازي و جلب نظر مخاطبان مهمترين عامل موفقيت رسانه خواهد بود.
2️⃣ بهرهگيري از شيوههاي همبسته به جاي شيوههاي دستوري و آمرانه : در اين شيوه پيوندهاي هنجاري يا باورمشترک است که يک گروه يامخاطبان خاص را به يک منبع رسانهاي مشخص متصل ميسازد . اين شيوه به خلاف شيوه دستوري ، از شکل متوسط موجود فاصله ميگيرد . در اينجا دلبستگي و توجه گيرنده اختياري و از نظر دروني ارضاکننده است . پس در درجه اول در خدمت نيازهاي گيرنده است تا فرستنده ( يا به طور برابر هر دو ) و رابطه ميان آنها به سمت برابري و توجه متقابل ميگرايد. و بالاخره شيوه همبسته مبتني است بر پيوندهاي ارزشي و اخلاقي بين فرستنده و گيرنده.
3️⃣ ايجاد زمينه متابعت مشتاقانه : اجابت يا متابعت يعني ايجاد تغييرات لازم متناسب با درخواست مستقيم ديگران از فرد در ارتباطات ميان فردي و متابعت از پيام رسانه در ايجاد تغييرات متناسب. در تحقق اجابت و متابعت ، عناصر محبت ، تعهد ، رابطه دو سويه ، اعتماد متقابل و انعطافپذيري نقش اصلي دارند . فرد يا گروه تحت نفوذ ، اصولا تحت تاثير کنترل عاطفي به خواست و تقاضاي کارگزار نفوذ پاسخ مثبت ميدهد .
4️⃣ ايجاد زمينه همنوايي : همنوايي ايجاد تغيير در رفتار يا باور در نتيجه فشار غيرمستقيم عامل نفوذ است. عناصر اصلي و مهم در شکلگيري بازخورد همنوايانه در واکنش به نفوذ اجتماعي ، اعتماد ، جاذبه و کشش عامل نفوذ است . به عبارت ديگر ، فرد تحت تاثير کنترلهاي ارزشي و عاطفي کارگزاران نفوذ ، به خواسته آنها پاسخ مثبت ميدهد.
5️⃣ همسويي با زيرساختها و زمينههاي مشترک فرهنگي : وجود درجات بالايي از تفاهم شناختي ( بينشي ) ، تفاهم قانوني ( حقوقي ) ، تفاهم اجتماعي ( هنجاري ) ، تفاهم ارزشي (اخلاقي ) ، تفاهم عاطفي ، و تفاهم رفتاري از جمله شروط ضروري و لوازم کارکردي يک جامعه وزندگي اجتماعياند. وجود اين اشتراکات بنيادين و پيوندهاي ميان ذهني و حضور پررنگ آنها در سطوح خودآگاه شخصيت جمعي به طور طبيعي زمينه علاقمندي ، ارتباط متقابل ، وابستگي ، تعهدمندي ، مسؤوليتپذيري ، احترام متقابل ، اعتماد اجتماعي ، همکاري و...را در ميان اعضاي جمع فراهم ميسازد . رعايت اين اصول توسط رسانه ، زمينه پذيرش آن از سوي جمع و برانگيختن جمع درجهت تامين منويات و خواستههاي آن فراهم ميسازد.
6️⃣ فعاليتهاي تبلغي همسو در جهت حمايت از هنجارهاي پذيرفته شده: برخي از تحليلگران ارتباطي در بيان تاثير تبليغي رسانه در فرايند کنترل اجتماعي برآنند که رسانههاي جمعي ميتوانند با آشکارسازي شرايطي که موجب انحراف از اخلاق عمومي ميشوند ، هنجارهاي اجتماعي را تقويت کنند. شهيد مطهري نيز بدون تعرض به نقش رسانهها ، تبليغ عام را مقدمه انجام و اجراي درست اين دو فريضه(امر به معروف و نهی از منکر) دانسته است . تبليغ در اين عرصه ، در قالب اقداماتي همچون اطلاعرساني ، آموزش ، ايجاد نگرش ، برانگيختن ارادهها ، جهتيابي انگيزهها ، و به طور کلي بسترسازي مناسب متبلور خواهد شد .
👣 این مطلب ادامه دارد.....
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
31.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_تصویری
#مناسبتی
♦️خانواده در قرآن(قسمت دهم)
🎙 سید موسی موسوی
🔶 بیان نکات آیه ۲۴ سوره مبارکه توبه (روز دهم رمضان)
#تبادل
📌آدرس کانال؛
🆔@seyedmousamousavi
🆔@sharafoddin_ir
#مقاله
#پرونده_رسانه_و_دین
♦️دینداران و موسیقیهای تلویزیونی(قسمت دوم)
✏️سید حسین شرف الدین و خدیجه خدابنده
🔷 واکنش خانوادههای دیندار نسبت به برنامههای موسیقیایی تلویزیون چگونه است؟
📚 برگرفته از مقاله علمی-پژوهشی با عنوان «رفتارشناسی مخاطب دینداردر مواجهه با ابعاد موسیقایی برخی برنامه های سیمای ملی »، سید حسین شرف الدین و خدیجه خدابنده، انتشار یافته در فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، شماره 33، زمستان 1396.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#مقاله
#پرونده_رسانه_و_دین
♦️دینداران و موسیقیهای تلویزیونی(قسمت دوم)
✏️سید حسین شرف الدین و خدیجه خدابنده
🔷 عکس العمل حدود 52 درصد از مخاطبان متدین، مقابله جدی با برنامههای موسیقایی تلویزیون بوده است، متقابلا حدود 48 درصد عکسالعملی در جهت همراهی با آن از خود نشان داده اند.
🔶 عوضکردن کانال تلویزیون، قطع کامل و کمترکردن صدای آن بیشترین فراوانی رفتاری مخاطب متدین در مواجهه با بخشهای موسیقی برنامههای مذکور بوده است. داشتن تقابل با فرهنگ دینی و ناسازگاری برنامه با اعتقادات مذهبی و ارزشهای دینی نیز از مهمترین دلایل چنین رفتاری بوده است. آمیختگی این سبک از موسیقی با لهو و گناه، اعتقاد به حرامبودن شرعی و در نتیجه اعتقاد به زیانبخش بودن استماع آن از دیگر دلایل مخاطبان برای واکنشهای رفتاری مذکور ذکر شده است و طبق نتایج، اقدام واکنشی مخاطب به خاموشکردن تلویزیون در مواجهه با پخش موسیقی نیز به دلایل مشابهی مستند است.
🔷 با توجه به اینکه برنامههای موسیقایی سیمای ملی، عمدتا با سبک موسیقی پاپ عرضه میشوند، عدم علاقه برخی مخاطبان به این سبک، نیزاز جمله دلایل انصراف توجه و دنبالنکردن این نوع برنامههاست. عدم جذابیت برخی مهمانان و برخی آیتمها، بیفایده و بیمحتوابودن، خوف از تأثیرات سوء برخی از رفتارها و معاشرتهای اجتماعی درون برنامهها بر فرزندان ازجمله نوع پوشش، خندههای بلند، به کار بردن کلمات و جملات نامتعارف و نامناسب، کمرنگ شدن قبح ارتباط بین محرم و نامحرم و سخنگفتن صریح در مورد ازدواج و مسائل آن با توجه به نامناسببودن این نوع بحثها برای کودکان و فرزندان کم سن و سال؛ از مهمترین دلایل تعویض کانال تلویزیون و رویگرداندن از این برنامهها عنوان شده است.
🔶 جذابیت، قدرت و توانایی بالای افراد در اجرای موسیقیها، نو بودن سبک برنامهسازی با موضوع موسیقی در تلویزیون، کمبود برنامهها و فضاهای شاد در محیط زندگی و در برنامههای تلویزیونی سیمای ملی، از مهمترین دلایل همراهی مخاطبان متدین با این بخشها بوده است. البته برخی از مخاطبان، ضمن استقبال از این بخشها، استماع مجاز موسیقی را به محتوای درست در متن و غنایینبودن در آهنگ مشروط کردهاند و ضمن اذعان به نیاز مخاطبان به سرگرمی و شادی و ضرورت تامین آن توسط تلویزیون، به دلیل تأثیرپذیری بالای جامعه از سبک زندگی غربی، مدلهای رفتاری خاص و گرایش بالا به موسیقی و خوانندگی از نوع آنچه در این قبیل برنامهها عرضه می شود، اقدام رسانه ملی در پخش این نوع موسیقی ها را سزاوار نقد و بازبینی دانستهاند.
🔷 لازم به ذکر است که در این بخش، رفتار و واکنش اعضای خانواده نیز بهطور جداگانه مورد پرسش قرارگرفته است و طبق برآورد نهایی، در 97 درصد خانوادهها، اغلبِ اعضای خانواده رفتاری مشابه یکدیگر در مواجهه با برنامههای موسیقایی از خود نشان دادهاند که خود نشان از قرابت و همسانی اعتقادی در اغلب خانوادههای متدین دارد.
👣 این مطلب ادامه دارد.....
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
30.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_تصویری
#مناسبتی
♦️خانواده در قرآن(قسمت یازدهم)
🎙 سید موسی موسوی
🔶 بیان نکات آیه ۱۱۹ سوره مبارکه توبه (روز یازدهم رمضان)
#تبادل
📌آدرس کانال؛
🆔@seyedmousamousavi
🆔@sharafoddin_ir
#رصد_نامه
#گزارش
♦️رصد رویدادهای اندیشهای در فضای مجازی
🔰 گزارش تازهترین یادداشتها، سخنرانیها و مصاحبههای منتشرشده در فضای مجازی را در کانال خرد اجتماعی دنبال کنید.👇👇
🔷 تاریخ: 5 اردیبهشت 1400
#تبادل
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#رصد_نامه
#گزارش
♦️مهمترین مطالب اخیر اندیشهای در فضای مجازی:
1️⃣ یادداشت با عنوان «فلسفه خانه»، احمدحسین شریفی، کانال ایتای شخصی احمدحسین شریفی، متن یادداشت👈 اینجا
2️⃣ مناظره با موضوع « روشنفکری و حقیقت»، عبدالکریم سروش و مصطفی ملکیان، کانال تلگرامی گلچین سخنرانی ها، صوت مناظره 👈 اینجا
3️⃣ مصاحبه با عنوان «پارادوکس غربستیزی ایرانیان و چشم امید به غربیها»، سید جواد میری، خبرگزاری مهر، متن مصاحبه 👈 اینجا
4️⃣ نشست با عنوان «کرونا، فضای مجازی و انتخابات»، محمدعلی شکوهیانراد، کانال ایتای تاملات، صوت نشست 👈 اینجا
5️⃣ اطلاعیه سخنرانی با موضوع «چالشهای توهم دیندارپنداری خود»، کانال تلگرامی انجمن اندیشه و قلم، اطلاعیه سخنرانی 👈 اینجا
6️⃣ سخنرانی با موضوع«حلقه گمشده تمدن مسلمانان در سیر تحول علوم تجربی»، عبدالله فرهی، کانال ایتای پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، اطلاعیه سخنرانی 👈 اینجا
7️⃣ سخنرانی با عنوان «بررسی سندی روایاتی که ملاک بلوغ را «حیض» میدانند»، محمد سروشمحلاتی،خبرگزاری ایکنا، متن سخنرانی 👈 اینجا
8️⃣ یادداشت با عنوان «هیاهوی روشنفکری»، مهراب صادق نیا، کانال تلگرامی اخلاق در حوزه اجتماع، متن یادداشت 👈 اینجا
9️⃣ یادداشت با عنوان «الزامات رویکرد حکومتی به فقه»، سید سجاد ایزدهی، کانال ایتای پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، متن یادداشت 👈 اینجا
🔟 سخنرانی با عنوان «دوستی به مثابه بنیاد امر سیاسی در مناطق علوی»، احمد اسلامی، کانال تلگرامی دین آنلاین، متن مصاحبه 👈 اینجا
🔰 رویدادهای اندیشهای جدید را با خرد اجتماعی دنبال کنید...!!
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#مقاله
#پرونده_رسانه_و_دین
♦️رسانهها و ارزشها (قسمت دوم و پایانی)
✏️سید حسین شرف الدین
🔷 رسانهها چه نقشی را در قبال ارزشهای دینی و اجتماعی بازی میکنند؟
📚 برگرفته از مقاله علمی-پژوهشی با عنوان «نقش رسانههای جمعی در انتقال ارزشهای اجتماعی»، سید حسین شرف الدین، انتشار یافته در ماهنامه معرفت، شماره 179، آبان 1391.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#مقاله
#پرونده_رسانه_و_دین
♦️رسانهها و ارزشها (قسمت دوم و پایانی)
✏️سید حسین شرف الدین
🔷 رسانههای جمعی بهویژه تلویزیون نقش بسيار مهم و گاه منحصر بهفردي در فرهنگسازي، بازنمایی فرهنگ موجود، صیانت از ارزشها و الگوها، جهتدهی به نهادهای اجتماعی و شکلدهي به نظام شخصيت افراد ايفا ميکند. از رسانه جمعی به عنوان برجستهترین نهاد فرهنگی در یک جامعه اسلامی انتظار میرود که هم خود در گستره فعالیتهای رسانهای - به طور مستقیم و غیرمستقیم- عامل و مجري این ارزشهای دینی بوده و هم در ترغیب و تشویق سایر نهادها و سازمانها و عموم تودهها و نیز بسترسازی وتقویت انگیزهها در مسير اجراييشدن آنها بیشترین نقش را ایفا کنند. مجموع اقداماتی که سیمای ملی بالقوه میتواند در جهت بسط، تقویت، تعمیق، تغییر و صیانت از ارزشهای دینی بدان اهتمام نماید، از این قرارند:
🔰ارتقاي سطح آکاهي عموم از جايگاه ارزشها در نظام اعتقادی وهنجاري یا حکمت نظری و عملی دين، توجهدادن صریح و ضمنی به منطق بنیادین ارزشها و پشتوانههای نظری آنها، تفهيم ضرورت و اهميت آنها در زندگی اجتماعی، تشریح مصاديق، گونهها( همچون ابزاری و ذاتی)، شرايط اجرا و اعمال، آثار و نتايج محتمل و موانع پذیرش و التزام به رعایت ارزشها؛ توجهدادن به ارزش کارکردی آثار مترتب بر رعایت و عدم رعایت ارزشهای دینی بهویژه ارزشهای اخلاقی در سطوح مختلف فردی و اجتماعی؛ ایجاد تلقی و نگرش مثبت نسبت به ارزشها، فضاسازي و بسترسازی جهت افزایش التزام حداکثری، برجستهسازي وحساسيتزايي متناسب، توجه و تذکار مستمر در خصوص ارزشهای مغفول یا در معرض غفلت؛
🔰هدايت نگرشها و جهتگيريها در جهت پذیرش هر چه بيشتر و تقویت ميزان رغبت عملي عموم به رعایت آنها، توجهدادن نهادها و سازمانهای مختلف به وظایف و انتظاراتی که در این خصوص بدانها متوجه است؛ تلاش در جهت انعکاس و آموزش ضمنی ارزشها در قالب تعاریف عملیاتی همراه باشاخصها و معرفههای مناسب، اقدام در جهت هنجارسازی متناسب برای عینیتیابی هر چه بیشتر ارزشها، کليشهسازي و کليشهزدايي، شناسایی ایرادات و شبهات و تمهید پاسخهای مناسب برای رفع آنها، تعديل باورهاي ناهمخوان و انگارههاي اخلالگر، ايجاد ذهنيتهاي مشترک(افکار و احساس عمومی معطوف به ارزشها)؛
🔰 ايجاد و تقويت انگيزههاي همخوان، ارتقا روحيات اجتماعي براي پذيرش هزينههاي معمول با هدف بهرهگيري از نتايج مترتب، ارائه الگوهاي مرجع با هدف هدايت رفتارها و ايجاد همنوايي، تاييد يا نقد اشکال و رویههای رايج، بهدست دادن مکانيزمهاي اصولي براي نظارت مردم بر فرایند اجرای ارزشها، ترغيب و هدايت مردم در دادن واکنش مناسب به اقتضائات محيط، توجهدادن به سيره بزرگان دين در تعامل با ارزشها، برجستهسازی میزان اهتمام چهرههای الگویی و تیپهای مرجع به رعایت ارزشها، انعکاس ديدگاههاي کارشناسان و متخصصان، طرح و ارائه سبکها و شيوههاي متناسب زیستی، تقويت همدلي و احساس تعلق مثبت به ارزشمداران و رعایت کنندگان ارزشها، مبارزه با اباحيگري و تسامحات توجيه ناپذير در مواجهه با نقض ارزشها؛
🔰اقدام در جهت نهاديساختن ارزشها و عادتوارهها و عرفهای ارزشی مقبول، تقويت روابط گفتماني ميان مردم، ارائه شاخصهاي کيفي براي هدایت و کنترل فرايند جریانیابی ارزشها در جامعه، تذکار هوشمندانه به موارد نقض آنها، عینیتدادن ارزشها در موقعیتهای مختلف در قالب نمادها و نشانههای گفتاری، نوشتاری، صوتی، تصویری، فیزیکی و حرکتی؛ برجستهسازی تزاحمات ارزشی و راههای برونرفت از آن، وزندهی مناسب به هر ارزش متناسب با جایگاه آن در سلسله مراتب ارزشی و پرهیز از افراط و تفریط، توجهدادن به رویههای انحرافی و اصلاح عملکردها، تلاش آگاهانه در جهت نسبت سنجی ارزشهای پذیرفتهشده و اشکال جاری آن با اقتضائات محیط، شرایط عصری و موقعیت تمدنی جامعه.
🔚 پایان
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری
#مناسبتی
♦️خانواده در قرآن(قسمت دوازدهم)
🎙 سید موسی موسوی
🔶 بیان نکات آیه ۴۶ سوره مبارکه هود (روز دوازدهم رمضان)
#تبادل
📌آدرس کانال؛
🆔@seyedmousamousavi
🆔@sharafoddin_ir
#رصد_نامه
#گزارش
♦️رصد رویدادهای اندیشهای در فضای مجازی
🔰 گزارش تازهترین یادداشتها، سخنرانیها و مصاحبههای منتشرشده در فضای مجازی را در کانال خرد اجتماعی دنبال کنید.👇👇
🔷 تاریخ: 6 اردیبهشت 1400
#تبادل
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#رصد_نامه
#گزارش
♦️مهمترین مطالب اخیر اندیشهای در فضای مجازی:
1️⃣ وبینار با عنوان « تأثیر فلسفه در اجتهاد و بالعکس»، غلامرضا فیاضی، کانال ایتای روش شناسی اجتهاد، اطلاعیه وبینار 👈 اینجا
2️⃣ سخنرانی با عنوان «مروری بر تنوع خیرخواهی»، سیدعلیرضا صالحی، خبرگزاری ایکنا، متن سخنرانی 👈 اینجا
3️⃣ مصاحبه با عنوان «آزار جنسی و مسئله تشکلهای اجتماعی»، سید جواد میری، کانال تلگرام شخصی سید جواد میری، صوت مصاحبه 👈 اینجا
4️⃣ فراخوان مقاله برای همایش بینالمللی «قرآن و علوم شناختی»، کانال ایتای پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه سلامی، اطلاعیه فراخوان 👈 اینجا
5️⃣ یادداشت با عنوان «۶ دلیل برای گفتوگوی علم و دین»، محمدمهدی حاتمی، کانال ایتای فکرت، متن یادداشت 👈 اینجا
6️⃣ یادداشت با عنوان «روشنفکری و ساحتهای سهگانهی نقادی رهاییبخش»، محمدمهدی مجاهدی، کانال تلگرامی فرهیختگان، متن یادداشت 👈 اینجا
7️⃣ یادداشت با عنوان « محدود نبودن خمس به غنایم جنگی از منظر سیاق آیات؛»، محمد عابدی،کانال ایتای پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه سلامی، متن یادداشت 👈 اینجا
8️⃣ یادداشت با عنوان «ضدروایتِ اسلامِ نخستین برای صورتبندی تشیع اقتدارگرا »، محسن حسام مظاهری، کانال تلگرامی شخصی حسام مظاهری، متن یادداشت 👈 اینجا
9️⃣ نشر جدیدترین شماره نشریه خردورزی با موضوع «عدالت خواهی»، کانال ایتای فکرت، فایل نشریه 👈 اینجا
🔟 سخنرانی با عنوان «اخلاق سخنگفتن»، مهدی مهریزی، کانال تلگرامی موسسه فهیم، متن سخنرانی 👈 اینجا
🔰 رویدادهای اندیشهای جدید را با خرد اجتماعی دنبال کنید...!!
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#مقاله
#پرونده_رسانه_و_دین
♦️جذابترین رسانه (قسمت دوم)
✏️سید حسین شرف الدین و اسماعیل صابرکیوج
🔷 وجوه جذابیت شکلی و فرمی قرآن کریم کدامند؟
📚 برگرفته از مقاله علمی-ترویجی با عنوان «جذابیت در قرآن کریم»، سید حسین شرف الدین، اسماعیل صابرکیوج، انتشار یافته در پژوهشنامه معارف قرآنی (آفاق دین)، شماره 35، پاییز 1397.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#مقاله
#پرونده_رسانه_و_دین
♦️جذابترین رسانه (قسمت دوم)
✏️سید حسین شرف الدین و اسماعیل صابرکیوج
3️⃣ نظم معنایی قرآن
🔹ویژگی دیگر، نظم معنایی در قرآن کریم است. از منظر زبانشناختی سوسوری میتوان این مطلب را بر اساس دو مفهوم «همنشینی» و «جانشینی» توضیح داد. تحلیل «همنشینی» درباره ترکیب و کنار هم قرارگرفتن واژههاست؛ یعنی چگونگی ترکیب جمله که میتواند فوراً معنا را برساند. تحلیل «جانشینی» راهی برای اطمینانیافتن از امکان یا عدم امکان تغییر و جایگزینی واژگان با سایر واژگان محتمل است.
🔸قرآن کریم برترین ترکیب را در محور همنشینی و جانشینی برای نظام نشانهای خود بکار بسته است؛ به گونهای که هیچ واژهای را نمیتوان با هیچ واژه دیگری جایگزین یا حذف کرد و به متن قرآن و اعجاز آن خلل وارد نشود. گزینش واژگان در قرآن جنبههاى متعددى دارد؛ از جنبه دلالت بر معنا، دلالت فوقالعاده روشن دارد. واژه با آهنگش بیانگر معناست و در گزینش آن همخوانى فاصلهها رعایت مىشود و در ضمن یك گونه بلاغى جاى مىگیرد كه موجب وضوح بیشتر معنا مىگردد.
🔹 اما همه اینها از یك اصل بزرگ سرچشمه مىگیرد كه همان دقّت بىنهایت در گزینش است، چون سبك قرآن در گزینش واژگان سخت دقیق است. این نظم و هماهنگى واژگان قرآنی را میتوان از جهت زیبایى ظاهر واژه و آهنگ، و برگزیدن واژههاى مترادفى كه نقیض آنها معنایى دیگر دارد و با ظرفیت و فراگیرى آنها متفاوت است، مشاهده كرد. مثلا واژه حمد در آیه الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ از میان واژگان نزدیك به آن مثل مدح و شكر گزینش شده است اما در میان این واژگان تفاوتهاى ظریفى وجود دارد كه در بافت آن در قرآن قابل ملاحظه است.
🔸حمد خداوند یعنى ثنا بر او به خاطر فضیلت كه از مدح خاصتر است؛ چون مدح در امور اختیارى و غیر اختیارى است؛ اما حمد در امور اختیارى است نه غیر اختیارى(راغب؛ ذیل واژه حمد). یعنى خداوند به فعل زیباى اختیارى ستوده مىشود و حمد مخصوص این وجه است و مدح عامتر است. در ضمن مدح قبل و بعد از نیكى كردن است؛ اما حمد تنها پس از نیكى كردن.
🔹مدح همچنین ویژه انواع فضایل است ولى حمد ویژه فضیلت نعمتبخشى و نیكىكردن و امثال آن. این یعنى گزینش واژه حمد به جاى مدح براى بیان معناى ثنا و نعمت زیبا و غیر آن به گزینش نعمتهاى خداوند بر بشر إشعار دارد. این همان معناى خاص در حمد، و معناى عام در مدح مىباشد.
👣 این مطلب ادامه دارد.....
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری
#پست_موقت
⚠️ اگر حاج قاسم نبود.......!!!
َ#تبادل
📌آدرس کانال؛
🆔@sajedi_ir
🆔@sharafoddin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری
#مناسبتی
♦️خانواده در قرآن(قسمت سیزدهم)
🎙 سید موسی موسوی
🔶بیان نکات آیه ۴۰ سوره مبارکه ابراهیم (روز سیزدهم رمضان)
#تبادل
📌آدرس کانال؛
🆔@seyedmousamousavi
🆔@sharafoddin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری
#مناسبتی
🔸نه دَری و نه دَربانی
🔹نه پَسِ هفت پرده پنهانی
🔸زائران حاجتی اگر دارند
🔹به خودت مستقیم می گویند
🔰 میلاد کریم اهل بیت گرامی باد.
📌آدرس کانال؛
🆔@sharafoddin_ir
#مقاله
#پرونده_رسانه_و_دین
♦️تاریخ مقدس...(قسمت پنجم)
✏️سید حسین شرف الدین و علی وحیدی
🔷 تحلیل انتقادی روایت پیامبران در سریال یوسف پیامبر
📚 برگرفته از مقاله علمی-پژوهشی با عنوان «تحلیل انتقادی روایت پیامبران در تلویزیون از منظر الگوی مفهومی اسوهپردازی دینی»، علی وحیدی فردوسی، سید حسین شرف الدین و نعمتالله کرماللهی، انتشار یافته در فصلنامه مطالعات فرهنگ و ارتباطات، شماره 43، پاییز 1397.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#مقاله
#پرونده_رسانه_و_دین
♦️تاریخ مقدس...(قسمت پنجم)
✏️سید حسین شرف الدین و علی وحیدی
🔰 نحوۀ مواجهۀ یعقوب سریال با مضمون توکل چگونه است؟
🔷 همانگونه که در الگوی اسوهپردازی قرآنی یعقوب(ع) بیان شد، بخش دوم مضمون محوری و راهبرد آن حضرت در مواجهه با ابتلای فراق فرزندان، توجه آن جناب به درگاه الهی و درخواست مدد از پروردگار است که در قالب مضمون توکل تبیین شده است. نحوۀ روایت مضمون توکل در شخصیتپردازی یعقوب سریال، با نحوۀ پردازش این مضمون در الگوی اسوهپردازی قرآنی یعقوب(ع) متفاوت است.
🔶 یعقوب سریال پیش از ابتلاِی به فراق یوسف، او را به یکی از برادرانش میسپارد و از او میخواهد که از یوسف مراقبت کند و به او میگوید: «یوسف را به دست تو میسپارم. نگذار او آسیب ببیند و به او سخت بگذرد». در ادامۀ سریال معلوم میشود که موضوع سپردن یوسف به برادرش، به معنای عدم توجه و توکل یعقوب سریال به خداوند در آن زمان بوده است.
🔷 این برداشت از گفتار یعقوب سریال آنگاه تأیید میشود که پیش از رهسپارکردن بنیامین به همراه برادران خویش به سوی مصر، یعقوب سریال به پسرانش میگوید: «من این بار فرزندم را نه به شما، که به خداوند یکتا میسپارم و بنیامین را از او میخواهم. پیشتر یوسف را به لاوی سپردم، ولی آن شد که شما میدانید و من از آن بیخبرم. امیدوارم این بار به او گزندی نرسد».
🔶 از اینجا میتوانیم نتیجه بگیریم که یعقوب سریال، در ماجرای رهسپارکردن یوسف، به خداوند توکل نکرد و توکلش به یکی از پسرانش بود، حال آنکه در ماجرای بنیامین، توجه خویش را به سمت خداوند برگرداند و به پروردگار توکل کرد که چنین تفکیکی در اسوهپردازی قرآنی دربارۀ مضمون توکل یعقوب نبی(ع) وجود ندارد و با جایگاه اسوهبودن یک پیامبر نیز در تضاد است.
🔷 یکی دیگر از تفاوتهای مضمونی در نحوۀ مواجهۀ یعقوب سریال با مضمون توکل در مقایسه با نحوۀ اسوهپردازی قرآنی یعقوب نبی(ع)، در قالب مضمون (رفع نسبی نگرانی اوّلیه) روایت شده و دربارۀ زمانی است که بیصبری و بیتابی یعقوب سریال در فراق یوسف، با مشاهدۀ پیراهن سالم او و با پرسش از گرگهای بیابان و نیز از فرشتۀ مرگ کمی تسکین مییابد.
🔶 آنچه در پاسخ به چرایی تسکین بیصبری یعقوب در اینجا مهم است این است که آرامش نسبی یعقوب سریال، نه به دلیل توکل و توجه به خداوند و نه به دلیل صبر و استقامت، بلکه به این دلیل بود که فهمید یوسف(ع) را گرگ نخورده و او زنده است. چنین روایتی از یعقوب سریال، او را به مثابۀ یک اسوه معرفی نمیکند، چراکه افراد عادی نیز در چنین وضعیتی، چنان واکنشی خواهند داشت و تفاوت یک اسوه با یک شخصیت عادی، اتفاقاً در همین است که یک اسوه با توکل و صبر تسکین مییابد و ابتلا را تحمل میکند، در حالی که یک شخصیت معمولی ـ همانند یعقوب سریال ـ وقتی آرام میشود که قرائنی برخلاف ادعای پسرانش بیابد و با کمک آن قرائن، از زندهبودن فرزندش اطمینان یابد.
👣 این مطلب ادامه دارد.....
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir