#پرونده_جمعیت
#مقاله
♦️پيشينة توجه به نقش فرهنگ در تحليل پديده هاي جمعيتي
✏️ سید حسین شرف الدین و اسماعيل چراغي کوتياني.
🔰برگرفته از مقاله «نقش فرهنگ و ساختارهاي فرهنگي در تحولات جمعيتي» منتشر شده در شماره 21 از نشریه معرفت فرهنگی-اجتماعی در زمستان 1393.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#پرونده_جمعیت
#مقاله
♦️پيشينة توجه به نقش فرهنگ در تحليل پديده هاي جمعيتي
✏️ سید حسین شرف الدین و اسماعيل چراغي کوتياني.
🔷 مطالعه دربارة جمعيت و عوارض و احوال آن، هر چند در يكي دو دهة اخير اهميت بيشتري يافته، اصل توجه به آن سابقهاي ديرين دارد. علت اين التفات جدي، تحولات جمعيتي در نقاط مختلف جهان، تغييرات كمي و كيفي جمعيت، تأثير افزايش يا كاهش جمعيت بر برنامهريزيهاي فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي و نهايتاً لزوم اتخاذ سياستهاي خردمندانه دربارة جمعيت و موضوعات مربوط بدان ذكر شده است.
🔶 در گذشته مطالعات بيشتر مبتني بر ارائة آمار و ارقام و اطلاعات جمعآوري شده بود، اما اكنون كوششهاي غالب جمعيتشناسان به شاخصسازي هاي نظاممند براي آسانسازي تحليل و تبيين متغيرهاي جمعيتي معطوف است. آنچه پيش و بيش از عرضة آمارهاي جمعيتي براي اين دسته از جمعيت شناسان اهميت دارد، موضوع تحليل و تبيين پديده هاي جمعيتي است. ازاين رو ايشان تلاش خود را به ساختن شاخصهاي دقيقي براي تحليل تغييرات جمعيتي مصروف داشتهاند و مسئلة تبيين متغيرهاي جمعيتشناختي و عوامل تعيينكنندة ويژگيها و تغييرات جمعيتي را بادقت كانون توجه و بررسي قرار دادهاند.
🔷 هرچند رويكردهاي تحليلي در قرن اخير، رويكرد غالب در مطالعات جمعيتي است، ضعف بارز اين تحليلها، تك عامليبودن و به ويژه تأكيد بر عوامل و عناصر اقتصادي است. در نيم قرن اخير جمعيت شناسان و بيشتر از آنها اقتصاددانان، به تدوين شاخصهايي جهت آسانسازي تحليل متغيرهاي جمعيتي روي آوردند و دربارة تبيين وقايع جمعيتي، رابطة جمعيت و توسعه، موضوع مهاجرت، عوامل مؤثر بر زاد و ولد و باروري و... الگوهايي را ارائه كردند.
🔶 هرچند اين الگوها از قوت تحليلي نسبتاً بالايي برخوردارند، بسياري از انديشمندان آنها را در زمينة توجه به عوامل فرهنگي و اجتماعي مؤثر بر تحولات جمعيتي، ضعيف ميدانند. بدين ترتيب زمينه براي طرح نظريات نويني كه تأكيد بيشتري بر عوامل فرهنگي دارند، فراهم آمده است.
🔷 آنچه در اين ميان به پژوهشهاي تبييني جمعيتشناسان جهت داد و سرعت بيشتري بخشيد، زمينههاي اجتماعي و رخدادهاي جمعيتي ويژة دهههاي مياني قرن بيستم بود. ورود امكانات بهداشتي و درماني به كشورهاي در حال توسعه، موجب كاهش مرگ ومير شد و اين خود نگراني ناشي از رشد فزاينده جمعيت را زمينهسازي كرد. البته بيشتر انديشمندان در اين دوره معتقد بودند كه رشد فناوري به موازات تأثير بر كاهش مرگ ومير، به دليل شيوع استفاده از ابزارهاي نوين پيشگيري، كاهش بارداري را نيز در پي خواهد داشت.
🔶 بر اين اساس پيشبيني اين بود كه با توجه به طرح برنامة تنظيم خانواده در سطح بين المللي در اوايل دهة 1960، رشد جمعيت جهان در سال 1975 به صفر برسد. با اين حال وضع به گونهاي رفت كه نه تنها اين پيشبيني تحقق نيافت، بالاترين نرخ رشد جمعيتي ثبت شده در تاريخ (2 درصد) در همين سال رقم خورد. اين رويداد به صاحب نظران تفهيم كرد كه كاهش سطح باروري پيچيدهتر از آن است كه بتوان صرفاً با كاهش مرگ ومير آن را تحليل كرد.
🔷 ترديدي نيست كه عوامل فرهنگي متعددي بر زادوولد و باروري تأثير گذارند و نميتوان بر عوامل صرفاً اقتصادي تأكيد كرد. طرح الگوهايي همچون الگوي ديويس و بليك كه در آن علاوه بر متغيرهاي اقتصادي به متغيرهاي فرهنگي و اجتماعي نيز توجه شده است، محصول توجه به ناكارآمدي الگوهاي اقتصاد محور است.
👣 این مطلب ادامه دارد...!!
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
7.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#پرونده_جمعیت
#کلیپ
🔶 فاجعه شیوع «تکفرزندی» در میان زوجهای ایرانی!
#تبادل
📌آدرس کانال؛
🆔@aghileheshgh
🆔@sharafoddin_ir
#پرونده_جمعیت
#مصاحبه
♦️راه تغییر گفتمان موجود در زمینه فرزندآوری چیست؟
🎙 سید حسین شرف الدین
🔰برگرفته از مصاحبه دکتر شرف الدین تحت عنوان «گفتمانسازي در زمينه افزايش جمعيت»، منتشرشده در دو فصنامه رسانه و خانواده، شماره 8 و 9. پاییز و زمستان 1392
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#پرونده_جمعیت
#مصاحبه
♦️راه تغییر گفتمان موجود در زمینه فرزندآوری چیست؟
🎙 سید حسین شرف الدین
🔶تنها در صورت توجه به چند موضوع مهم ميتوان به تغيير اين گفتمان اميدوار بود:
1️⃣ مشارکت مسئولانه و متعهدانه همه سازمانهاي مربوط و همکاري وثيق آنها، شرط اصلي تحقق هدفهاي نظام جمهوري اسلامي در زمينه افزايش جمعيت است.
2️⃣ فرايند فرهنگسازي و زدودن ذهنيتها و موانع موجود، که کاري طولاني مدت و پرتنش است. ازاينرو، توقع دريافت سريع بازخورد مثبت و اخذ نتايج فوري، بيمورد خواهد بود.
3️⃣ عملکردهاي متشتت و متناقض سازمانهای مسئول و متولی امور فرهنگی جامعه از جمله رسانه ملي، به فرايند فرهنگسازي، الگو دهي و هدايت افکار و رفتار عمومي در اين خصوص لطمه زده و خواهد زد.
4️⃣ سازمانهای فرهنگی تاثيرگذار و مورد توجه عموم همچون رسانه ملي، بايد نقش و رسالت خويش را در ارتباط تنگاتنگ با بدنه کارشناسي کشور(حوزه و دانشگاه) و بهرهگيري عميق از يافتههاي نظري و تجربي به سامان رساند و از کليشهسازيهاي ملالآور و رماننده، عملکردهاي سليقهاي، توليد محصولات کممايه و ضعيف، طرح مباحث شعاري، ترويج ايدهها و الگوهای ناهمسو و مشربهای متناقض بپرهيزد.
5️⃣ دولتمردان بايد مقارن با اعمال سياستهاي فرهنگي، به انجام اصلاحات و تحولات ساختاري متناسب همت گمارند. در غير اين صورت، اميد دستيابي به نتايج مورد انتظار، قرين توفيق نخواهد بود.
🔷 تذکر اين نکته خالي از فايده نيست که برخي از مشکلات و معضلاتي که غالباً براي توجيه سياستهاي کنترلي و بايستههاي آن مورد استناد کارشناسان و مردم عادي قرار ميگيرد، بيش از کميت جمعيت از موضوعات پيراموني آن ناشي شده و به خود موضوع جمعيت ارتباط مستقيمي ندارد. ازاينرو، تنها طريقي که ميتوان با توسل بدان به تغيير تدريجي فضاي فرهنگي متراکم، عادتوارههاي نهاديشده، حساسيتهاي غالب و ذائقههاي تغييريافته، اميد بست، اقدام اساسي و برنامهريزيشده در جهت ايجاد تحولات ساختاري متناسب و بر هم زدن يا دستکم اصلاح تدريجي وضعيت موجود است.
🔶 بدون شک، تا مادامي که دولت و نهادهاي مربوط در جهت اصلاح وضعيت ترسيمي فوق، اقدامات اصولي صورت ندهند، هيچ نوع فعاليت فرهنگي در جهت ترغيب تودهها به برهم زدن روند جاري قرين توفيق نخواهد بود. سياستهاي فرهنگي به دليل ماهيت نرم همواره در مقابله با ساختارهاي سخت و متصلب، محکوم به انعطاف و عقبنشينياند. برخي از کارشناسان، ايجاد تحول جدي در اين وضعيت ساختاري به دليل ماهيت جهانشمول و تناسب عِلي و معلولي آن با اقتضائات جامعه و انسان مدرن و روندهاي معمول آن، را سخت و توانفرسا، اگر نگوييم غير ممکن، ميدانند.
🔷 از طرفي، تجربيات عيني نيز نشان داده که با موجآفريني تبليغاتي، اعمال شوکهاي رواني، انجام اقدامات مقطعي، اتخاذ تدابير شتابزده و مطالعهنشده، عدم کنکاش در علل و عوامل موجده و تقويتکننده وضعيتهاي عيني، طرح توصيههاي عاري از پشتوانههاي برنامهاي و تمهيدات راهبردي، هيچ تحول درخوري متناسب با سطح انتظار و نياز کشور در جامعه به وقوع نخواهد پيوست. توصيههاي مؤکد مقام معظم رهبري در اين بخش نيز ممکن است مشمول گذر زمان واقع شود.
👣 این مطلب ادامه دارد...!!
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
♦️همیشه به جرم افراط و تفریط نقد میشدی ولی هیچ وقت یادمان نمیرود فقط تو بودی که جلوی افراط و تفریط خیلی ها رو میگرفتی.
♦️تو برادرانه برای عده ای از جوانان و نوجوانان این کشور پدری کردی. ثواب خدمات علمی و فرهنگی تمام شاگردان بدرقه راهت.
⚫️ خداحافظ استاد صبر و ایمان✋
♦️به روح شادروان محمد حسین فرج نژاد صلوات و فاتحه هدیه میکنیم
استاد فرج نژاد.m4a
14.84M
🔰 فعالیتهای علمی و رسانهای مرحوم فرجنژاد از زبان دکتر شرفالدین
#محمدحسین_فرجنژاد
#قربانی
#ایستاده_در_خط_مقدم
#استاد_صبر
#انقلابي
#بی_ادعا
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#پرونده_جمعیت
#مقاله
♦️اهميت تحليلهاي فرهنگي جمعيت
✏️ سید حسین شرف الدین و اسماعيل چراغي کوتياني.
🔰برگرفته از مقاله «نقش فرهنگ و ساختارهاي فرهنگي در تحولات جمعيتي» منتشر شده در شماره 21 از نشریه معرفت فرهنگی-اجتماعی در زمستان 1393.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#پرونده_جمعیت
#مقاله
♦️اهميت تحليلهاي فرهنگي جمعيت
✏️ سید حسین شرف الدین و اسماعيل چراغي کوتياني
🔷 در بررسيهاي جمعيتشناختي، ابتداييترين و شايد بنياديترين شكل تبيين، تبيين دموگرافيك است. در تبيين دموگرافيك، پديدهاي جمعيتي را با پديدههاي ديگر جمعيتي توضيح ميدهند. مثلاً تغييرات در حجم جمعيت با ارجاع به پديدههاي باروري، مرگ ومير و مهاجرت تبيين ميشوند. توصيف پديدههاي جمعيتي و تبيين جمعيتشناختي اين پديدهها روي هم رفته يك حوزة دانشي خاص را به وجود آورده كه گاه با عناوين مترادف جمعيتشناسي رسمي، تحليل جمعيت يا جمعيتشناسي خالص از آن ياد ميشود.
🔶 با اين حال براي شناخت وضعيت جمعيت و برنامهريزي و پيشبيني آيندة آن، تبيينهاي دموگرافيكي كفايت لازم را ندارند؛ زيرا اين نوع تبيينها به رغم دقت فراوان، محدودند و از گسترة اندكي برخوردارند. يك بررسي دامنگستر، تحليلي است كه بتواند شرايط و بسترهايي را كه پديدههاي جمعيتي، در آن واقع ميشوند نيز توضيح دهد. ازاين رو جمعيتشناس بايد پا را از حوزة دانش خود فراتر نهد و از مفاهيم و دادههاي دانشهاي ديگر، به ويژه علوم اجتماعي، براي تبيين كاملتر استفاده كند. اين گونه تبيينها امروزه در قالب جمعيتشناسي اجتماعي يا جمعيتپژوهي به كار گرفته ميشوند.
🔷 جمعيتپژوهي حوزهاي ميان رشتهاي است كه علاوه بر مطالعات جمعيتشناسي، شامل توصيف و تبيين دموگرافيك و غيردموگرافيك پديدههاي جمعيت، مطالعة عوارض و پيامدهاي غيردموگرافيك پديدههاي جمعيتي را نيز در بر مي گيرد. تبيين و تحليل اجتماعي- فرهنگي جمعيت نيز به بررسي نقش فرهنگ، سبك زندگي و باورها و نگرشهاي مردم دربارة تشكيل خانواده، زناشويي، باروري، فرزندآوري، و... ميپردازد و نيز به اينكه جمعيت با اثرپذيري از چه عوامل اجتماعي و فرهنگياي افزايش يا كاهش مييابد. نوع تربيت خانوادگي، آداب و رسوم، باورهاي مذهبي، سنتهاي قومي، فرهنگ بومي، الگوهاي زيستي، اقتضائات محيطي و عناصر ديگري كه در اين خصوص دخالت و تأثير دارند، حوزة مطالعاتي تحليل اجتماعي جمعيت را تشكيل ميدهند.
🔶 خصلت فرهنگييافتن به معناي ديرپا بودن پديده و پايداري و مقاومت نسبي آن در برابر دگرگوني محيطي است. عناصر فرهنگي بر خلاف عناصر ديگر به آساني تغييرپذير نيستند و با نوعي سازوكار تداوم همراهاند. ازاين رو حتي اگر در آينده دولتها به اتخاذ يك سياست جمعيتي مبني بر طرفداري از افزايش باروري بپردازند، اين سياست به آساني نميتواند بر نگرش زوجين دربارة فرزندآوري و تصميم آنها تأثير بگذارد.
🔷 گفتني است كه بررسي نقش فرهنگ در تحولات جمعيتي صرفاً محدود به رفتار باروري نيست. از فرهنگ و مؤلفههاي آن در تبيين انواع گوناگون پديدههاي جمعيتي استفاده مي شود. موضوع تأثير هنجارهاي فرهنگي- اجتماعي بر نقشهاي مردان و زنان، روابط جنسيتي و رفتارهاي باروري، موقعيت و استقلال زنان، موانع فرهنگي در مشاركت اجتماعي و فعاليتهاي اقتصادي و اجتماعي آنها از جمله موضوعاتي هستند كه عمدتاً فرهنگي تحليل ميشوند. در موضوع باروري، نيز مطالعات بر اهميت نقش عوامل قومي- فرهنگي به منزلة متغيري مستقل تأكيد دارند و اغلب به تأثير خردهفرهنگها در موضوع باروري گروههاي قومي توجه ميدهند.
👣 این مطلب ادامه دارد...!!
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
♦️کوتاه سخن عاشورایی(قسمت اول)
✏️ سید حسین شرف الدین
🔷 واقعه عاشورا، اگرچه به لحاظ تاریخی، پرونده مختومهای دارد؛ اما به دلیل تنوع ابعاد هستیشناختی، ارزششناختی، انسانشناختی، معصومشناسی و الهیاتی، ظرفیت بسیار بالایی برای واکاوی اجتهادی مکرر و بهرهگیریهای آموزهای دارد.
🔶 بخشی از این ظرفیت در اسناد و منابع تاریخی یا احیانا سایر منابع معرفتی و بخش قابل توجهی معطوف به فرهنگ عاشورایی است مثل آنچه در قالب رسوبات اعتقادی، ارزشی، رفتاری و نمادین در جهان انفسی شیعیان(یا ضمیرخودآگاه و ناخودآگاه) و جهان آفاقی آنها(جهان زیست عینی و جلوههای آن که در قالب مبارزات، جنبش ها، مرزبندیهای هویتی و ذوبنشدن در جریانات دگراندیش، شکوفایی ظرفیتها و هدایتیابی در فراز و فرودهای تاریخی) انعکاس یافته است.
#مناسبتی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
4_5807585624382770065.mp3
15.15M
#السلام_علیک_یا_ابا_عبدالله
#در_خانه_بمانیم
📣 روضه مجازی
1️⃣ روز اول محرم
🎙حجتالاسلام و المسلمین میرزامحمدی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#فوری
🏴 حجتالاسلام دکتر محمدرضا ضمیری جامعهشناس و استاد درس خارج و متخصص مذاهب فقهی اهل سنت، به دلیل ابتلا به کرونا پس از چند روز بیهوشی دار فانی را وداع گفت.
🔰 رحمت و رضوان الهی شامل حالشان باد.
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir