eitaa logo
خرد اجتماعی
414 دنبال‌کننده
347 عکس
68 ویدیو
46 فایل
نشر اندیشه‌های دکتر سید حسین شرف الدین (این کانال توسط ادمین اداره می‌شود.) سایت دکتر شرف الدین sharafoddin.ir ارتباط با ادمین @m110614 🌹 تبادل فقط با کانال‌های اندیشه‌ای انجام می‌پذیرد.
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️جامعه‌شناسی را با دین چه‌ کار....؟؟!! ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 چرا جامعه‌شناسی دین هیچگاه توسط حوزه و حوزویان جدی گرفته نمی‌شود؟ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir👇👇
♦️جامعه‌شناسی را با دین چه‌ کار....؟؟!! ✏️سید حسین شرف الدین 🔹ازجمله سوالاتی که همواره طلاب در درس جامعه‌شناسی دین مطرح می‌کنند این است که برغم اهمیت این نوع رویکردها، چرا در حوزه‌های علمیه چندان که باید بدان‌ها توجهی نمی‌شود. اهم عوامل موثر در بی‌رغبتی دین‌پژوهان والهی‌دانان به رویکرد جامعه‌شناختی در گزاره‌های ذیل فهرست شده است:‌ 1)جدید بودن و نوظهور بودن این نوع رویکردها و عدم آشنایی غالب حوزویان با آنها؛ 2)ضعف توجه به رویکردهای برون‌دینی مثل جامعه‌شناختی در دیدگاه سنتی؛ 3)ناهمزبانی و عدم فهم متقابل جامعه‌شناسان و الهی‌دانان؛ 4)خاستگاه غربی و دانشگاهی‌داشتن این نوع رویکرد؛ 5)ابتنا جامعه‌شناسی دین بر برخی مفروضات غیرقابل‌قبول مثل تلقی دین به عنوان یک نهاد اجتماعی و یک پدیده زمینی به جای یک هستی الهیاتی، متافیزیکی و آسمانی؛ 6)اتهام جامعه‌شناسی به تقلیل دین به دینداری و تقلیل دینداری به آیین‌ها و مناسک جمعی؛ 7)توجه جامعه‌شناسی به جنبه‌های کارکردی دین، تقلیل کارکردهای دین به کارکردهای این جهانی، تقلیل کارکردهای این جهانی به نوع اجتماعی آن و تقلیل کارکردهای اجتماعی به برخی کارکردها مثل همبستگی اجتماعی؛ 8)سختی و پیچیدگی مطالعات دینی تجربی به دلیل درآمیختگی آموزه‌ها و اعمال دینی با عناصر مختلف فرهنگی اجتماعی و ضعف روایی و پایایی این نوع مطالعات؛ 9)وجود برخی اظهارنظرهای سطحی و سخیف درباره دین در آثار جامعه‌شناسان کلاسیک مثل افیون‌بودن دین برای توده‌ها؛ 10)عدم تفکیک میان ادیان الهی از ادیان بشر ساخته؛ 11)اتهام برخی از جامعه‌شناسان بزرگ دین به الحاد و بی‌دینی مثل کنت، دورکیم، مارکس، وبر؛ 12)اتهام برخی جامعه‌شناسان برجسته ایرانی مثل دکتر شریعتی به ارائه تفسیرهای ناصواب از آموزه‌ها، احکام، مناسک، عملکرد شخصیت‌های بزرگ دینی، نقش‌های تاریخی اسلام و برخی وقایع جهان اسلام؛ 13)ادعای گزاف جامعه‌شناسی مبنی بر ایفای نقش جایگزین برای دین و معرفی خود به عنوان الهیات جامعه مدرن. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️علاج دردهای مُزمن کشور: 1️⃣ پرشور بودن انتخابات؛ 2️⃣حضور عمومی مردم؛ 3️⃣ انتخاب اصلح و شخصیت مناسب. 🎤 بیانات مقام معظم رهبری(29 بهمن 1399) 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️تابوها در تابوت تحول...!!! ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 قبح شکنی نسبت به مسائل جنسی در رسانه‌ها چه پیامدهای فردی و اجتماعی به همراه دارد؟ 🎙مصاحبه با مجله بازتاب اندیشه(شماره 6) 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir👇👇
♦️تابوها در تابوت تحول...!!! ✏️سید حسین شرف الدین 🔹امروزه شاهد آن هستیم که رسانه‌های داخلی و خارجی به بهانه تحول و پیوستن به قطار تجدد، سعی در تابوشکنی نسبت به مسائل جنسی داشته و برای قُبح‌شکنیِ آن حتی اقدام به جنبش‌سازی می‌کنند (Me too) . 🔸عادی شدن سخن‌گفتن از کَژ‌رفتارهایی که تا دیروز جزء اختلالات جنسی و ووضعیت‌های مَرَضی تلقی می‌شد، آثار و پیامدهای اجتماعی زیادی را با همراه دارد. از جمله این آثار می‌توان به چند مورد اشاره کرد: 🔺رواج انواع انحرافات جنسی یا پارافیلی؛ 🔺به تعویق افتادن پدیده ازدواج بخاطر پیچیده شدن فرایند انتخاب همسر و صوری شدن شاخص‌های انتخاب؛ 🔺ظهور بدیل‌های خانواده سنتی؛ 🔺شیوع روابط جنسی ناسالم و افزایش بی‌وفایی و خیانت؛ 🔺گسترش سوء استفاده‌ها و آزارهای جنسی؛ 🔺التهاب‌آفرینی و تهییج مستمر قوای جنسی و زمینه‌یابی بلوغ زودرس با عوارض خاص؛ 🔺افرایش ضریب وقوع رفتارهای نامتعارف و خطرآفرین برای ارضای تمایلات لذت‌طلبانه وکامجویانه؛ 🔺افزایش حاملگی‌های ناخواسته؛ 🔺سقط جنین‌های مکرر و آسیب‌زا؛ 🔺ورود شوک‌های پیاپی به سامانه روانی افراد و خانواده‌ها؛ 🔺شیوع جرم‌های ناشی از بی بندوباری‌های اخلاقی؛ 🔺زایل شدن تدریجی عفت و حیای اجتماعی؛ 🔺تضعیف کرامت و منزلت انسانی افراد قربانی؛ 🔺 تشدید روح تنوع‌خواهی و تجدیدفراش‌های مکرر؛ 🔺تحمل ضربات روحی ناشی از قطع مکرر دلبستگی‌های عاشقانه؛ 🔺دل مشغولی و استرس ناشی ازاحساس شرم و گناه؛ 🔺لکه‌دارشدن شرافت و اعتبارخانوادگی؛ 🔺تباه شدن آینده دختران فریب‌خورده و آسیب‌دیده؛ 🔺افت تحصیلی و هرزرفتن استعدادها و سرمایه‌های وجودی؛ 🔺کاهش راندمان شغلی؛ 🔺افزایش هزینه‌های تامین امنیت اجتماعی. 🔹شرح تفصیلی این مطلب را👈 اینجا دنبال کنید. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️پا در میانی دینی...!! ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 تدابیر پیشگیرانه اسلام برای جلوگیری از امر طلاق کدامند؟ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir👇👇
♦️پا در میانی دینی...!! ✏️سید حسین شرف الدین 🔹نظام حقوقي اسلام ضمن ابراز ناخوشنودي اخلاقي از وقوع طلاق ، سياست‌هاي پيشگيرانه و کنترل کننده‌اي را براي مَهار آن تدارک ديده که بِالقوه مي‌تواند به ترميم فاصله‌ها، کاهش هيجانات ، فروخُفتن غُبار کينه‌ها ، امکان‌يابي تامل بيشتر در عواقب کار و احتمالا تجديد‌‌نظر در تصميم ابتدايي به طلاق، موثر واقع شود . 🔸اهم اين تدابير به این شرح است: 🔺توصيه اطرافين به اصلاح ذاتُ‌البِين و دخالت با هدف رفع اختلافات خانوادگي؛ 🔺ترغيب زوجين به پذيرش صلح و آشتي در صورت زمينه‌يابي به عنوان يک اصل پايه؛ 🔺توصيه به تشکيل مَحکَمه خانوادگي و بهره‌گيري از نفوذ و اعتبار نزديکان و خويشان براي رفع اختلافات بوجود آمده؛ 🔺بطلان طلاق در ايام عادت به علت وضعيت جسمي و روحي زن در اين ايام و نيز استفاده از آن به عنوان بهانه‌اي جهت تاخير طلاق و ايجاد امکان جهت تفکر بيشتر راجع به تصميم در حال وقوع؛ 🔺لزوم رعايت فاصله زماني ميان آخرين ارتباط زَناشویی با ايام عادت و گذر آن؛ 🔺مشروط‌ساختن صحت طلاق به حضور دو شاهد عادل که معمولا با توجه به کِراهت مومنان از شرکت در چنين اقدامي؛ 🔺قراردادن ايام عده و عدم اِنقطاع کامل پيوند زناشويي به مجرد طلاق؛ 🔺منع از اخراج زن از محل سکونت پيشين در ايام عده؛ 🔺محدودساختن طلاق رِجعي به دو مرحله و مجازات رواني آن به وسيله مُحَلِل در مرتبه سوم؛ 🔺الزام به پرداخت مِهر يا متاع متناسب با شان زن. 🔹شرح تفصیلی این مطلب را👈 اینجا دنبال کنید. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
پربازدید‌ترین پیام‌های این هفته کانال خرد اجتماعی را در اینجا مرور کنید:👇 1️⃣ یادداشت با عنوان ناخوانده ترین مهمان ایرانی‌ها (سلبریتیسم) 👈 اینجا 2️⃣ روز‌نگار درباره عدم تفاوت حوزه علمیه قم و نجف 👈 اینجا 3️⃣ یادداشت با عنوان حامی یا مخالف؟ مساله این است...!! (خدمات مرحوم علامه مصباح یزدی به علوم اجتماعی) 👈 اینجا 4️⃣ نقد فیلم ابد و یک روز با عنوان اعتیاد دسته جمعی...! 👈 اینجا 5️⃣ مصاحبه با عنوان جهش تولید یا مبارزه با مصرف گرایی...؟ 👈 اینجا 6️⃣ معرفی کتاب سرگرمی رسانه‌ای: رویکردی اسلامی - ارتباطی به سرگرمی در سیمای ملی(به قلم دکتر شرف الدین) 👈 اینجا 🔴 امیدواریم که آدینه خوبی داشته باشید و ما را از دعای خیر خود محروم نفرمایید. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
خرد اجتماعی
#یادداشت ♦️جامعه‌شناسی را با دین چه‌ کار....؟؟!! ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 چرا جامعه‌شناسی دین هیچگا
♦️منظورمان از جامعه‌شناسی دین کدام است؟؟؟ ✏️سید حسین شرف الدین 🔹پیرو سوالاتی که برای مخاطبین کانال در مورد ماهیت جامعه‌شناسی دین و تفاوت آن با عرصه‌های دیگر دین‌اندیشی ناظر به یادداشت سابق در این موضوع، به وجود آمده، لازم است تا به برخی از ویژگی‌های جامعه‌شناسی دین اشاره کنیم: 🔺رویکرد جامعه‌شناختی درباره دین و ابعاد پیرامونی آن بحث می‌کند نه از خود دین. به بیان دیگر رویکردی برون‌دینی است نه درون‌دینی؛ 🔺غالبا دین را به مثابه یک نهاد اجتماعی می‌پندارد نه یک موجودیت وحیانی،‌ متافیزیکی و آسمانی؛ 🔺از دین در مقام تحقق بحث می‌کند نه از دین در مقام تعریف. به بیان دیگر از دین عینیت‌یافته و انضمامی(درآمیخته با نظام فرهنگی و اجتماعی جامعه)بحث می‌کند نه از دین مفهومی و انتزاعی؛ 🔺از دین در کانتکست اجتماعی بحث می‌کند نه از گزاره‌های موجود در تکست(متن) مقدس؛ 🔺مجاز به داوری در خصوص صدق و کذب گزاره‌های دینی و اتخاذ موضع مدافعانه یا انتقادی در قبال حقانیت دین، دینداری و فرهنگ دینی نیست؛ اگرچه گاه ممکن است از این قاعده تخلف کند؛ 🔺عام‌نگر است و مفروضات، دواعی و تحلیل‌های آن به یک دین خاص اختصاص ندارد؛ 🔺روش آن بیشتر عقلی، تاریخی و تجربی است نه عقلی، نقلی و شهودی؛ 🔺هدف آن عمدتا تبیین آثار و کارکردهای نهاد دین یا فرهنگ دینی در گستره حیات اجتماعی است نه شناسایی و تفسیر متعهدانه آموزه‌ها و واکاوی درون‌مایه تعالیم دین؛ 🔺حوزه کاری آن توجه به آداب،‌ آیین‌ها، مناسک، نمادها و رفتارهای ظاهری مومنانه و زیست روزمره آنان است نه لزوما جنبه‌های انفسی و اگزیستانسیال آن؛ 🔺رویکردی فاقد تقدس تبعی و تشریفی است برخلاف دیگر شاخه‌های الهیاتی؛ 🔺به لحاظ تاریخی، جدید و در مقایسه با دیگر شاخه‌های دین‌پژوهشی، فاقد قدمت است. برای پیگیری یادداشت سابق از 👈 اینجا اقدام کنید. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️بلای وطن‌سوز...!! ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 نقد و تحلیل فیلم ایرانی ابد و یک روز محصول سال 1394 به کارگردانی سعید روستایی(قسمت دوم) 🎙مصاحبه با سایت فیلم نوشت سیما(19 مرداد 1395) 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir👇👇
خرد اجتماعی
#نقد_فیلم ♦️بلای وطن‌سوز...!! ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 نقد و تحلیل فیلم ایرانی ابد و یک روز محصول س
♦️بلای وطن‌سوز...!!(قسمت دوم نقد ابد و یک روز) ✏️سید حسین شرف الدین 🔹موضوع افغانی‌بودن ملیت فرد خواستگار تنها دختر مقبول و همه‌کاره خانواده، بسیار معنی‌دار به نظر می‌رسد: 🔸اولا ازدواج مورد نظر، ظاهرا ازدواج نیست، بلکه صیغه است و ازدواج موقت هم به لحاظ فقهی و هم اعتبار اجتماعی موقعیت نازلی دارد و معمولا مرضی خاطر زن ایرانی بویژه دختری که کمالاتی در خود می‌بیند، نیست؛ 🔸ثانیا، همین ازدواج موقت هم قرار است با یک جوان افغانی اتفاق بیفتد. جوان افغانی هر قدر هم شایسته و دارای تمکن ظاهری باشد، به لحاظ ملیت و کشور از موقعیتی به مراتب پایین‌تر از یک ایرانی در تلقی عموم جامعه‌ ما برخوردار است. 🔸کارگردان بدین وسیله می‌خواهد تاثیرات مخرب اعتیاد را از سطح شخصی فراتر برده و عوارض ملی آن را گوشزد کند که اعتیاد می‌تواند غرور ملی ایرانی را حتی در برخورد با یک تبعه افغان منکوب کند. 🔸نکته دیگر، احتمالا ربط موضوع اعتیاد و مواد به کشور افغانستان است. در جامعه ما معمولا هنگامی که از منشاء و موطن مواد مخدر و مجاری ورود آن به کشور سخن گفته می‌شود، اذهان ناخودآگاه به کشور افغانستان معطوف می‌شود. ملیت افغان خواستگار خانواده دارای فرد معتاد، تداعی‌گر این مهم است که ورود این مواد از کشور افغانستان موجب شده تا جامعه ما به این روز و وضعیت فلاکت آمیز کشانده شود و تازه قرار است فردی از همان جامعه، منجی برترین عضو این خانواده شود. 🔸نکته جالب دیگر فیلم، تقابل روشن میان فقر و فلاکت خانواده معتاد ایرانی با تجمل و تمکن ظاهری و جلوه‌نمایی‌های متمدنانه و امروزین خانواده و خواستگار افغانی است که خود را در ماشین مدل بالا، اسباب و اثاثیه شیک، سر و وضع و پوشش و آرایش جالب توجه، تکه کلام‌های بالاشهری و... نشان می‌دهد. 🔸با توجه به موقعیت اقتصادی ضعیف و بلکه فقر غالب اتباع افغان مقیم کشور، این نوع تصویر‌سازی از یک مهاجر فقیر که احتمالا بواسطه اقامت در این کشور بدان دست یافته، معنی‌دار و دارای کنایه به حکومت جمهوری اسلامی به نظر می‌رسد. 🔹قسمت اول نقد فیلم ابد و یک روز 👈 اینجا 🔹شرح تفصیلی نقد این فیلم 👈 اینجا 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️چرا تا این اندازه پیگیر سلبریتی‌جماعت هستیم...؟؟ ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 عوامل اِقبال اجتماعی به افراد سلبریت در ایران کدام است؟ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir