هدایت شده از خرد اجتماعی
جریان-شناسی-سینمای-پس-از-انقلاب-اسلامی-ایران(1).pdf
576K
#مقاله
♦️جریانشناسی سینمای پس از انقلاب اسلامی
✍️ سید حسین شرفالدین، نعمتالله کرماللهی و رفیعالدین اسماعیلی
♻️ پس از گذشت چهار دهه پرفراز و نشیب از انقلاب اسلامی ایران، ترسیم جریان های سینمایی موجود و ارزیابی آنها، با جریان هنری مطلوب انقلاب اسلامی، می تواند به درک هنر انقلاب کمک کند. این پژوهش، با روش تحلیل نشانه شناسی جریانی بر آن است که می توان با بازخوانی سینما، بر اساس دو جهان اجتماعی اسلام و سکولار، مبنایی نظری برای تحلیل جریان های فرهنگی سینما در ایران فراهم آورد. پس از بازخوانی سینمایی این دو جهان، خرده جریانات و فراز و فرودهای سینمای پس از انقلاب تحلیل شده است. در پایان، تلاش شده است با انتخاب فیلم های متناسب با هر جریان، تحلیلی از آثار شاخص هر جریان در هر دوره فرهنگی سیاسی پس از انقلاب اسلامی ارائه شود.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
♨️ دین و انسجام اجتماعی
🎙 مصاحبه سید حسین شرفالدین با فرهنگ سدید
♻️ گاهی تضاد میان دو جامعه با ادبیات امت یا ملت توضیح داده میشود. تقابل میان ایده امامت - امت با ایده دولت - ملت در دورهای مطرح شد که ملیت و ناسیونالیسم یعنی پیوند مبتنی بر خاک و خون، محور و کانون وحدت جامعه در فراسوی تمایزات قرار گرفت. اما وجود اشتراکات اعتقادی میان جوامع اسلامی با محوریت و مرجعیت اسلام، منافاتی با اختصاصات ملی و سرزمینی و تمایزات قومی، زبانی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، تاریخی و جغرافیایی آنها ندارد.
♻️ دین اگرچه در جامعه مدرن به دلیل غلبه سکولاریسم از هدایتگری، راهبری نهادی و ساختاری در عرصههای اجتماعی بازمانده و به حاشیه رانده شده است و به بیان دیگر، به نهادی در عرض سایر نهادها تنزل یافته، اما در تلقی معتقدان به اسلام، اسلام بهعنوان آخرین و کاملترین دین الهی، همواره موقعیتی فرانهادی و مرجعیتی بلامنازع دارد و تنها از این طریق است که میتواند نقش هدایت گر خود در عرصهها و ساحتهای مختلف زندگی تا پایان تاریخ و بهرغم همه تغییرات به وقوع پیوسته در جوامع اسلامی را به سامان برساند.
⚠️ متن کامل این مصاحبه را اینجا ملاحظه کنید.
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
مقاله جایگاه مخاطب در نظام تبلیغات سنتی دین دکتر شرف الدین.pdf
1.11M
#مقاله
#منتشر_شد
💠 جایگاه مخاطب در نظام تبلیغات سنتی دینی
✍️ سید حسین شرفالدین
📌 یکیاز مولفه های محوری نظام ارتباطات تبلیغی دین همچون همه نظامهای ارتباطی و رسانهای، «مخاطب» است. تبلیغ سنتی برغم ظهور پیاپی رسانههای جمعی واجتماعی و پیدایش اشکال متنوع ارتباطی نوین، همچنان جایگاه و اعتبار ارزشی و کارکردی خود را درجامعه دینی ما حفظ کرده وبخش قابل توجهی ازمخاطبان عام و تاحدی خاص را در سپهر تاثیر خود دارد.
📌 این نظام ارتباطی پرسابقه برغم تاریخ طولانی، قداست و مکانت ویژه،گستره وعمق نفوذ درجامعه اسلامی و شیعی، سازگاری با اقتضائات فرهنگی اجتماعی جامعه سنتی و مذهبی، موثر در استمرار حیات دینی و معنوی جامعه وماندگاری فرهنگ دینی و... چندان که باید مورد واکاوی قرارنگرفته و قوتها وضعفهای آن به تناسب نیازها و اقتضائات عصری و در مقایسه با شیوههای نوظهور ارتباطات تبلیغی، ارزیابی و اعتبارسنجی نشده است.
🖇 این نوشتار درصدد است تا با رویکردی نظری (نه میدانی) و با الهام از مطالعات انجامشده و شواهد تجربی و شهودی، نظام تبلیغ سنتی(منبر و خطابه) را در وضعیت موجود با محوریت مولفه «مخاطب» و نیازها و انتظارات ثابت و متغیر وی، مورد واکاوی و تحلیل قرار دهد.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
❇️ سایهروشنهای نظام حزبی
🎙 تازهترین مصاحبه دکتر سید حسین شرفالدین
🖇 «بررسی کنشگری سیاسی سازنده در دوران پساانتخابات»
🏷 روزنامه وطن امروز، ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
هدایت شده از روزنامه وطن امروز
در گفتو گوی «وطن امروز» با سیدحسین شرفالدین بررسی شد
سایه روشنهای نظام حزبی
تجربه سیاسی برخی کشورها نشان میدهد احزاب بویژه احزاب رسمی فعال، دارای نفوذ و اقتدار، مورد اعتماد عمومی یا اکثری، کارآمد و دارای توان نقشآفرینی مناسب در عرصههای مختلف سیاسی، خوشسابقه و برخوردار از امکانات رسانهای و فرصتهای محیطی توانستهاند ضمن تسهیل فرآیند مشارکت عمومی، التهابات و تشنجات سیاسی را نیز تا حد زیادی کنترل کنند. برخی نیز بر این باورند وجود احزاب سیاسی فعال در درازمدت، مشارکت تودهای را که خود یکی از شاخصهای توسعه سیاسی و نمادی از احساس مسؤولیت جمعی در قبال مسائل مشترک و جلوهای از سرزندگی و نشاط اجتماعی عمومی است، بشدت تضعیف میکند و تدریجا نوعی رخوت و بیتفاوتی را در جامعه نهادینه میکند. مردم با وجود این نوع تشکلات، عملا ضرورتی به نقشآفرینی فعال و مستقیم احساس نمیکنند و به بیانی، وظیفه و مسؤولیت خود در این عرصهها را به احزاب به عنوان نواب وکلای خود محول میکنند. شاید یکی از دلایل کمرغبتی سیاسی عموم در برخی کشورهای پیشرفته، برجسته شدن موقعیت و نقش احزاب و قدرت تعیینکننده آنها در سرنوشت سیاسی جامعه باشد. البته هر تشکلی به صرف یدک کشیدن نام حزب قادر به ایفای چنین نقشی در عرصه تعاملات سیاسی و رقابتهای انتخاباتی نیست.
http://vatanemrooz.ir/newspaper/page/3998/1/277940/0
🇮🇷 @Vatanemrooz
هدایت شده از جنگ رسانه ای
بررسی فقهی قوانین و مقررات رسانه ملی و ارائه راهکار.pdf
433.8K
📖 #مقاله | بررسی فقهی قوانین و مقررات رسانه ملی و ارائه راهکار
📗 قرن بیستم قرن اختراع پدیدههای شگفت انگیز بشر بود و بدون شک یکی از شگفت انگیزترین پدیدههای این عصر، صنعت رادیو و تلویزیون بود. رادیو و تلویزیون جایگاه پر اهمیتی در نظامهای سیاسی و حکومتی گوناگون دارند و هر کشوری سعی میکند در راستای سیاستها و متناسب با الگوهای هنجاری و ارزشهای مقبول خود آنها را به خدمت بگیرد.
📗 هر کشوری باید بر اساس نظام هنجاری خود سیاستها و قوانینی را جهت رسیدن به آرمانهای فرهنگی خود ایجاد کند تا این رسانه مهم، سریع تر ما را به اهداف برساند. رسانه ملی به عنوان مهمترین رسانه جمهوری اسلامی، باید تلاش کند بر اساس نظام فقهی اسلام سیاستها و قوانین خود را پایه ریزی نماید.
📗 در این مقاله تلاش خواهد شد با روش اسنادی از طرفی سیاستها و برنامههای رسانه ملی بررسی شود تا مشخص شود چه میزان نگاه فقه شیعی در آن لحاظ شده و از طرف دیگر با روش تحلیل مضمون به تحلیل سریالها و
برنامههای رسانه ملی پرداخته شود تا وضعیت فعلی رسانه ملی از منظر فقهی تحلیل شود.
📗نتیجهای که در پایان گرفته شد این است که رسانه ملی اگرچه در قوانین و سیاستها ارتباط حداکثری با فقه داشته است ولی مهمترین مشکل اجرای قوانین است که متأسفانه فاصله زیادی با نگاه فقهی و سیاستهای و قوانین صداوسیما دارد. در پایان نیز تلاش شده است راهکارهای اجرایی شدن قوانین مطلوب در رسانه ملی تبیین شود.
🔗 @r_esmaeili
❇️ انقلاب وحدتآفرین، رهبران وحدتآفرین
🎙 تازهترین مصاحبه دکتر سید حسین شرفالدین
🖇 «عوامل و تهدیدات اتحاد ملت ایران در وضعیت کنونی»
🏷 روزنامه وطن امروز، ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
هدایت شده از فکرت
6.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☑️شاخصههای هنر متعالی و مطلوب از نگاه شهید آوینی
🎙دکتر سیدحسین شرف الدین، عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره)
✔️شهید #آوینی معتقد بود هدف هنر تفنن و سرگرمی نیست. هنرهایی که کارکرد تفننی دارند هنر نیستند. هنر میتواند در خدمت تذکر و رهایی از غفلت باشد. هنر میتواند بیانگر حقایق و معانی عمیق باشد و همچون آیینه باطن دنیا را انعکاس دهد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
#اطلاعیه
📚 کرسی نقد و بررسی کتاب
🖇 چیستی و نحوه وجود فرهنگ
❇️ ارائهدهنده: حجتالاسلام یزدانپناه
❇️ ناقدان: حجتالاسلام عسگری سلیمانی و دکتر سید حسین شرفالدین
❇️ مدیر: حجتالاسلام داود حسنزاده
⏰ پنجشنبه 10 خردادماه؛ ساعت 10
🏛 موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، طبقه پنجم، سالن اندیشه
«لـینک شرکـت در برنامـه»
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
May 11
#اطلاعیه
📚 کرسی علمی ترویجی
🖇 جایگاه مخاطب در نظام تبلیغات سنتی دین
❇️ ارائهدهنده: دکتر سید حسین شرفالدین
❇️ داور: حجتالاسلام دکتر غلامرضا پرهیزکار
❇️ مدیر: حجتالاسلام محمد افضلی
⏰ دوشنبه ۱۷ تیرماه؛ ساعت ۱۰:۳۰
🏛 مجتمع شهید صدوقی فاز ۷، مجتمع تخصصی تبلیغ، طبقه اول، اتاق ۲۱۲
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
May 11