eitaa logo
شریعت
8 دنبال‌کننده
18 عکس
8 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
خوئى: ظاهر آن است كه نظر زن بدون قصد لذت به صورت و دستها و سر و گردن و پای مرد، جايز است، اگر چه أحوط نيز ترك است.
سيستانى: نگاه كردن زن به بدن مرد نامحرم با شهوت و ترس از وقوع در حرام، حرام مى‌باشد، بلكه به احتياط واجب بدون آن نيز نبايد نگاه كند مگر به جاهايى از بدن كه معمولًا مردها نمى‌پوشانند اگر بدون شهوت و خوف وقوع در حرام باشد اشكال ندارد.
بهجت: نگاه كردن زن به بدن مرد نامحرم بنا بر احتياط واجب حرام است و همچنين نگاه كردن زن به بدن پسرى كه بالغ نشده ولى خوب و بد را مى‌فهمد جايز نيست و امّا جواز نگاه كردن زن به قسمتى از بدن مرد نامحرم كه غالباً باز است، مثل سر، خالى از وجه نيست، مگر اينكه اين نگاه كردن كمك به معصيت باشد.
زنجانى: نگاه كردن زن بدون لذّت به مواضعى از بدن مرد كه معمولًا پوشيده است بنا بر احتياط واجب حرام است و نگاه كردن با لذّت به تمام مواضع مرد حرام است.
فاضل و مكارم: نگاه كردن زن به بدن مرد نامحرم حرام است ، ولى نگاه كردن به آن مقدار كه معمولًا آن را نمى‌پوشانند مانند سر و صورت و گردن و مقدارى از پا و دست اشكال ندارد.
من لا يحضره الفقيه - ترجمه؛ ج‌5، ص: 39 حضرت صلّى اللّٰه عليه و آله فرمود: هر كس با همسر خويش در حال حيض مجامعت نمايد و فرزندش با بيمارى جذام يا برص و پيسى متولّد شود جز خود كسى را ملامت نكند.
من لا يحضره الفقيه - ترجمه؛ ج‌5، ص: 39 امام صادق عليه السّلام فرمود: هر يك از شما چون آهنگ كام بردن‌ از همسر كند پس خداوند را ياد كند (بسم اللّٰه الرّحمن الرّحيم گويد) زيرا هر كس در آن حال نام خدا نبرد، و فرزندى بوجود آورد شيطان در آن دخالت كرده باشد و آن بدوستى و دشمنى با ما شناخته مى‌شود.
..ج
ملحق شدن به نماز جماعت در رکعت سوم یا چهارم سؤال: اگر در بین ، به ملحق شود و به خيال اينكه امام در ركعت اول يا دوم است، حمد و سوره نخواند و سپس بفهمد امام در ركعت سوم يا چهارم بوده، چه وظیفه ای دارد؟ جواب: اگر پس از بفهمد كه در ركعت سوم يا چهارم بوده، نمازش صحيح است؛ ولى اگر پيش از ركوع بفهمد بايد را بخواند، و اگر وقت ندارد بايد فقط حمد را بخواند و در ركوع خود را به امام برساند. @leader_ahkam
📚 خواندن حمد و سوره در نماز جماعت 💠 سؤال: هنگام و در و دوم ظهر و عصر آیا می تواند و را بخواند یا باید ساکت باشد؟ ✅ جواب: در ركعت اول و دوم نماز ظهر و عصر بنابراحتیاط واجب، مأموم نبايد بخواند ولى مستحب است به جاى آن بگويد. 🆔@leader_ahkam
📚 پیش افتادن سهوی مأموم از رکوع امام جماعت 💠 سؤال: اگر سهواً پيش از به رود، در این صورت می تواند منتظر باشد تا امام به رکوع برسد؟ ✅ جواب: باید سر از ركوع بردارد و دوباره همراه با امام به ركوع رود و نماز را با امام جماعت تمام كند و نمازش صحيح است و اگر برنگشت نمازش صحيح است، ولی است. 🆔 @leader_ahkam
📚 نخواندن سوره پس از الحاق به نماز جماعت 💠 سؤال: اگر در باشد و ما در رکعت دوم و یا اول باشیم و وقت برای خواندن نباشد، چه وظیفه ای داریم؟ اگر سوره بخوانیم و خود را در سجده به امام برسانیم، نماز به صحیح است؟ ✅ جواب: اگر بدانید چنانچه سوره را بخوانید در ركوع به امام نمى‏رسید، بايد سوره را نخوانید و اگر خواندید و به رکوع نرسیدید نماز فرادا می شود. 🆔 @leader_ahkam
ملحق شدن به نماز جماعت در رکعت سوم یا چهارم سؤال: اگر در بین ، به ملحق شود و به خيال اينكه امام در ركعت اول يا دوم است، حمد و سوره نخواند و سپس بفهمد امام در ركعت سوم يا چهارم بوده، چه وظیفه ای دارد؟ جواب: اگر پس از بفهمد كه در ركعت سوم يا چهارم بوده، نمازش صحيح است؛ ولى اگر پيش از ركوع بفهمد بايد را بخواند، و اگر وقت ندارد بايد فقط حمد را بخواند و در ركوع خود را به امام برساند. @leader_ahkam
👌👌 متن سوال: 🔴 شخصی در دروان تحصیل خود با تقلب کردن مدرک گرفته و نهایتاً بر اساس همان نمرات اخذ مدرک کرده و با آن مدرک در اداره‌ای مشغول به کار شده است. از آن جایی که میزان حقوق و مزایای ایشان بر اساس مدرکش است:🔻🔻🔻 1️⃣الف) آیا حقوقی که دریافت می‌کند حلال است؟ 2️⃣ب) آیا استخدام این شخص اشکال دارد؟ 3️⃣ج) اگر نمی‌دانسته تقلب حرام است، حکم حقوق و استخدام او چیست؟ نظرات مراجع 👇👇👇 ✅پاسخ امام (رحمة الله علیه) 🔰🔰 الف و ب و ج) اگر شرایط علمی و اخلاقی استخدام در شما جمع است و از طرف دولت اسلامی اشكالی نیست مانع ندارد و حقوق دریافتی حلال است. استفتائات،‌ج2، ص50، با استفاده از س138 🌺🌺🌺🌺🌺 ✅ پاسخ آیت الله (رحمة الله علیه) 🔰🔰 الف و ب و ج) اگر وظیفه آن شغل را بخوبی انجام دهد حقوقش حلال است. اگر استعداد و قابلیت بر آن شغل را دارد اشكال ندارد. 🌺🌺🌺🌺🌺🌺 ✅ پاسخ آیت الله (رحمة الله علیه) 🔰🔰 الف و ب و ج) هر چند تقلب كردن در امتحان جایز نبوده است لكن چنانچه شخص برای كاری كه به آن مشغول شده مهارت لازم را دارد و از عهده آن بر می‌آید حقوقی كه از بابت كار مباح می‌گیرد برای او حلال است و می‌تواند در آن تصرف كند. ∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞ ✅ پاسخ امام (دام ظله العالی) 👇👇 تقلب حرام است وباید استغفار کنید ولی در مورد درآمد و حقوق میتوانید در این زمینه مطابق احتیاط عمل کنید و یا با رعایت الاعلم فالاعلم به مرجع تقلید دیگری رجوع کنید. ➖➖➖➖ ✅پاسخ آیت الله (رحمة الله علیه) 👇👇 تقلّب جایز نیست. استفتائات، ص411 و412، س1317 و 1318  ➖➖➖➖ ✅ پاسخ آیت الله (دام ظله العالی) 👇👇 اگر دانش و مهارت آن کار را مانند صاحب مدرک واقعی دارا می باشد حقوق دریافتی حلال است مگر این که اطمینان حاصل شود داشتن مدرک متعارف و بدون تقلب برای صاحب کار ملاک بوده در این صورت داشتن مدرک لازم است. ∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞  ✅آیت الله دام ظله العالی) 👇👇 تقلّب در امتحانات به هر روشی که باشد جایز نیست ولی حقوق دریافتی حلال است و اگر تخصص کامل مطابق مدرک دریافتی ندارد جایز نیست خود را به این عنوان به مؤسسه دولتی یا خصوصی جهت استخدام معرفی نماید. آدرس: کتاب استفتائات، سوال 466. ا➖➖➖➖➖ ✅ پاسخ آیت الله (دام ظله العالی) 👇👇 الف و ب) اگر تصدی آن شغل و دریافت حقوق آن، مشروط به عدم آنگونه تقلب باشد یا فرد، تخصص لازم برای انجام آن شغل را نداشته باشد و نتواند وظیفه محوّل را کامل انجام دهد، نمی‌تواند استخدام شود و از مزایای آن شغل، استفاده کند. ج) تأثیری در حکم مسأله ندارد. ➖➖➖➖ ✅ پاسخ آیت الله (دام ظله العالی) 👇👇 اگر شخص مذكور از عهده‌ی وظایف مربوط به شغلش كاملاً بر می‌آید و از این جهت كمبودی ندارد استخدام ایشان و حقوق دریافتی اشكال ندارد هر چند با تقلب مرتكب خلاف شده باشد. ∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞ ✅ آیت الله لنکرانی (رحمة الله علیه) 👇👇 الف) حقوقی كه بر اساس مدرك تقلبی اضافه می‌گیرد حرام است. ب) خیر استخدام اشكالی ندارد. ج) فرقی نمی‌كند. ➖➖➖➖ ✅پاسخ آیت الله شیرازی (دام ظله العالی) 👇👇 هر گونه تقلّب حرام است، و اگر کسی در امتحان ورودی دانشگاه و مانند آن تقلّب کرده ولی بعدا مراحل تحصیلی و شغلی را بدون تقلّب گذرانیده می تواند از مدرک تحصیلی خود و مزایای مترتّب بر آن استفاده کند، مشروط بر این که از کار خود جدا توبه کرده و هرگز سراغ چنین کارهایی نرود و با اعمال نیک آینده، گذشته را جبران کند ➖➖➖➖ پاسخ آیت الله همدانی (دام ظله العالی) 👇👇 تقلّب در امتحانات جائز نیست و حقوقی که گرفته‌اند برگرداند ➖➖➖➖➖ ✅ پاسخ آیت الله خراسانی (دام ظله العالی) 👇👇 اگر استخدام و حقوق او منوط به مدرک به دست آمده از راه تقلب باشد، جایز و حلال نیست و علم و جهل مدخلیتی ندارد. ∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞
تزریق آمپول و سرم در حین روزه داری [خوردن و آشامیدن] پرسش :حکم تزریق آمپول و سرم در حین روزه داری چیست؟ پاسخ :تمام انواع آمپول های دارویی یا تقویتی یا بی حسّی که به صورت عضلانی تزریق می شوند و همچنین تزریق عضلانی واکسن برای افراد روزه دار اشکالی ندارد؛ ولی تزریق آمپول ها و سرم های وریدی (که در رگ تزریق می شوند) جایز نیست. http://eitaa.com/makarem313
روزه برای افراد دارای مشاغل سخت [وجوب روزه] پرسش :وظیفه ی افرادی که دارای مشاغل سخت هستند مانند نانوا، کشاورز، در مورد روزه چیست؟ پاسخ :سختي کار مجوز افطار روزه نمي گردد و چنانچه بتواند، بايد ساعت کاري خود را تغيير دهد و يا در ماه رمضان کارهاي سبک تري انجام دهد. در غير اين صورت، تنها مجوز افطار اين است که در برخي روزها (مثلا هفته اي 3-4 روز) قبل از ظهر به مقدار مسافت شرعي از شهر خارج و در آنجا افطار کند و برگردد و تا ماه رمضان سال آينده قضاي آن را بجا آورد. http://eitaa.com/makarem313
روزه ی دختران تازه به بلوغ رسیده [وجوب روزه] پرسش :وظیفه ی دخترانی که تازه به سن تکلیف رسیده اند اما به علّل ضعف جسمانی توانایی روزه گرفتن را ندارند، چیست؟ پاسخ :دختران با تمام شدن نه سال قمري (8 سال و 8 ماه و 25 روز شمسي) بالغ ميشوند، ولي چنانچه قادر بر انجام برخي از تکاليف مثل روزه نباشند، انجام آن براي آنها واجب نيست. و اگر تا ماه رمضان سال بعد قادر بر قضاي آن هم نباشند، قضا نيز ندارد، ولي براي هر روز بايد فقيري را سير کنند. http://eitaa.com/makarem313
سوال آیا خلط جزو خبائث بوده و فرو بردن آن در صورتی‌که به فضای دهان برسد حرام است؟ اگر پاسخ مثبت است، آیا با فرو بردن عمدی خلطی که در حال روزه به دهان آمده (از باب اینکه با حرام افطار کرده‌ایم) کفاره جمع بر ما واجب می‌شود؟ ــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✍️پاسخ 1. فرو بردن اخلاط سر و سینه، تا به فضاى دهان نرسیده اشکال ندارد، ولى اگر داخل فضاى دهان شود، نباید آن را فرو برد. البته برخی مراجع [ ] احتیاط مستحب را در فرو نبردن آن دانسته‌اند. 2. اگر شخص روزه‌دار، خلطی را که داخل فضاى دهان شده عمداً ببلعد، روزه‌اش باطل است، ولی از آنجایى که جهل به حکم شرعى داشته‌ است، کفاره ندارد. با این حال، برخی فقها [سیستانی] روزه‌ی چنین شخصی را باطل نشمرده و برخی دیگر [ ]، علاوه بر قضا، کفاره جمع را(بنابر احتیاط) واجب دانسته‌اند. 🔹ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[1] - حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): فرو بردن اخلاط سر و سینه تا به فضاى دهان نرسیده اشکال ندارد ولى اگر داخل فضاى دهان شود، احتیاط واجب آن است که آن را فرو نبرد و اگر سهواً یا بى‌اختیار فرو رود، اشکال ندارد و اگر داخل فضاى دهان شده و عمداً بلعیده شده، روزه باطل است و از آنجایى که جهل به حکم شرعى داشته‌اید، کفاره ندارد. - حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی): در فرض سوال خوردن آن جزء خبائث است اما موجب کفاره جمع نمی‌شود. - حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدظله العالی): فرو بردن اخلاط سر و سینه، تا به فضاى دهان نرسیده اشکال ندارد، ولى اگر داخل فضاى دهان شود، احتیاط مستحب آن است که آن را فرو نبرند. - حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مدظله العالی): بنابر احتیاط از فرو بردن آن خودداری شود و کفاره جمع در فرض سوال مبنی بر احتیاط است. پی نوشت: [1]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، سیستانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست.
هدایت شده از بخش آموزش استفتائات دفتر
✅ همسان سازی پاسخ ها 📌توجه: مطالب ارسالی جهت اطلاع و برای یکسان شدن پاسخهای اساتید محترم و پاسخگویان سوالات شرعی به مقلدان حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) است و نباید منتشر شود. 📩 موضوع: تزریق واکسن کرونا در حال روزه 📣 تزریق واکسن کرونا در ماه رمضان در صورتی که در رگ تزریق نشود، اشکال ندارد. 📩 موضوع: مسافرت در ماه رمضان 📣 هرگاه روزه دار بعد از ظهر مسافرت کند، باید روزه خود را نگه دارد، اما اگر پیش از ظهر مسافرت کند در صورتی که از شب قبل قصد سفر کرده باشد روزه اش باطل است. ولی اگر در روز قصد سفر کرده است، بنابر احتیاط واجب باید روزه بگیرد و پس از ماه رمضان هم آن را قضا کند. 📩 موضوع: ضرر داشتن روزه 📣 کسی که می داند روزه برای او ضرر دارد یا احتمال عقلائی می دهد که ضرر داشته باشد (یعنی خوف ضرر دارد) روزه بر او واجب نیست، بلکه در مواردی نیز حرام است، خواه این یقین و ترس از تجربه شخصی حاصل شده باشد یا از گفته پزشک امین و یا از منشأ عقلایی دیگر و اگر روزه بگیرد، صحیح نیست؛ مگر آنکه به قصد قربت گرفته باشد و بعداً معلوم شود که ضرر نداشته است. 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
📚 احکام نموداری روزه زن باردار یا شیرده (زن بارداری که زایمانش نزدیک است) 🆔 @leader_ahkam
هدایت شده از محجوبه
📚 طریقه مصرف کفاره روزه ∞═┄༻•✾✿✾•༺┄═∞ @ahkame_banovan
🤫 🤫 🔴متن سوال: شخصی عقیده‌اش این است که روزه برای او ضرر ندارد، اگر روزه بگیرد و بعد از مغرب بفهمد روزه برایش ضرر داشته، تکلیف او چیست؟ نظرات مراجع عظام تقلید 🔰🔰🛑 (امام خمینی (رحمة الله علیه)) روزه صحيح نيست و بايد قضاي آن را به جا آورد. تحرير الوسيله، ج1، ص 293، شرائط صحت لاوجوب و294، م1 توضيح المسائل، ص248، م1745 _____ 🛑اطلاعات پاسخ (آیت الله اراکی (رحمة الله علیه)) روزه‌اش صحيح است. توضيح المسائل، ص313، م1778 العروةالوثقي، ج2، ص47، السادس _____ 🛑اطلاعات پاسخ (آیت الله بهجت (رحمة الله علیه)) در صحّت روزه‌اش اشكال است. پس احتياط (واجب) به قضا، ترك نشود. _____ 🛑اطلاعات پاسخ (آیت الله تبریزی (رحمة الله علیه)) در صحت روزه‌اش اشكال است اگرچه ضرر به حد حرام نباشد. بنابر احتياط واجب بايد قضاي آن را بجا آورد. توضيح المسائل، ص258، م1754 منهاج الصالحين، ج1، ص279، م1031 ∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞ 🛑آیت الله جوادی آملی (دام ظله العالی)) روزه‌ی او صحیح است و قضا ندارد. توضیح المسائل، ص392، با استفاده از م 1814 و 1815 __________ 🛑اطلاعات پاسخ (آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی)) اگر فعلاً روزه برايش ضرر ندارد، بايد قضاي آنرا بجا آورد. _________ 🛑اطلاعات پاسخ (آیت الله خویی (رحمة الله علیه)) روزه‌اش صحیح است مگر در صورتي كه ضرر به مرتبه‌اي باشد كه با علم و عمد، ارتكاب آن حرام است، بنابر احتياط واجب بايد قضاي آن را بجا آورد.(یعنی ضرر قابل اعتنا باشد) توضيح المسائل، ص299، م1754 منهاج الصالحين، ج2، ص306، م1031 ________ 🛑اطلاعات پاسخ (آیت الله سبحانی (دام ظله العالی)) روزه او صحیح نیست و باید قضای آن را به جا آورد. توضیح المسائل، ص334، م 1399 ________ 🛑اطلاعات پاسخ (آیت الله صافی (دام ظله العالی)) بنابر احتياط واجب بايد قضاي آنرا بجا آورد. توضيح المسائل، ص292، م1754 هدايةالعباد، ج1، ص228،م 1353 ∞═┄༻•✾✿💜✿✾•༺┄═∞ 🛑 پاسخ (آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه)) بنابر احتياط واجب بايد قضاي آن را بجا آورد. توضيح المسائل،ص289 و290، م1795 العروةالوثقی مع تعلیقات، ج2، ص45 و 46، السادس _______ 🛑اطلاعات پاسخ (آیت الله گلپایگانی (رحمة الله علیه)) بنابر احتياط واجب بايد قضاي آن را بجا آورد. توضيح المسائل،ص296، م1754 هدایةالعباد، ج1، ص269، م1354 _______ 🛑اطلاعات پاسخ (آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی)) احتياط (واجب) آن است كه قضاي آن را بجا آورد. توضيح المسائل، ص272، م1466 العروةالوثقي مع تعليقات، ج2، ص50 و 51، السادس ________ 🛑اطلاعات پاسخ (آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی)) بايد قضاي آن را بجا آورد. توضيح المسائل، ص335،
هدایت شده از محجوبه
📚 روزه و کلیه سنگ ساز🧐 ∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞ 🕊مرکز تخصصی احکام بانوان 🕊eitaa.com/ahkame_banovan
هدایت شده از محجوبه
📚 ترك غسل و باقى‌ماندن بر جنابت از روى خجالت ⁉️ سؤال: اگر شخصی در شب ، شود و به جهت ، غسل را انجام ندهد و به جای ، کند آیا روزه اش صحیح است؟ ✅ پاسخ مقام معظم رهبری: خجالت، برای ترک غسل محسوب نمی شود بنا بر این روزه او با تیمم صحیح نیست مگر این که در تنگی وقت، تیمم کرده باشد که در این صورت هر چند مرتکب گناه شده است ولی روزه اش صحیح است. ∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞ 🕊مرکز تخصصی احکام بانوان 🕊eitaa.com/ahkame_banovan
📚 استفاده از اسپری تنفسی هنگام روزه 💠 سوال: مبتلا به هستم و در روز چند مرتبه باید از استفاده کنم، مصرف هنگام روزه داری چه حکمی دارد؟ ✅ جواب: استعمال اسپری که حاوی داروی رفع است برای روزه دار اشکال ندارد و موجب بطلان نمی شود. 🆔 @leader_ahkam