eitaa logo
شرح حال
1.2هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
1.1هزار ویدیو
116 فایل
کانال شخصی حمیدرضا باقری @hamidreza_baghery کانال‌های دیگر بنده👇 https://eitaa.com/ayat_va_revayat https://eitaa.com/sharhehal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
اینم صحبت حمزه غالبی که فرانسه زندگی می‌کنه. ظاهرا این فرانسوی‌ها خودشون هم به داروها و تجویزهای خودشون اعتماد ندارند.
امروز داشتم خاطرات و گزارش‌های دکتر سیدحسن عارفی پزشک مخصوص امام رو می‌خوندم. نکات بسیار جالب توجهی در آنها است. یکی از این نکات جالب از شرح‌حال پزشکی امام، مربوط به سال ۶۱ است. از اون سال حضرت امام با یه مشکلی مواجه میشن که مشکل هم نبوده ولی عجیب بوده و دکترا هم هرچی تجویز می‌کنن و آزمایش می‌گیرن درست نمیشه. (البته چون حرفی از خوب شدن این حالت توی خاطرات دکتر عارفی نیست و موارد دیگه رو گفتن که نتیجه درمان چی شد، بنده نتیجه گرفتم پس این حالت خوب نشده.) و آن اینکه امام از سال ۶۱ موقع راه رفتن احساس می‌کردن روی ابر راه میرن، یعنی احساس می‌کردن اول پاشون میاد روی ابر بعد از کمی میرسه روی زمین! ...... جالب اینه که اگر ما بودیم به عنوان یک کرامت هزار جور تفسیرش می‌کردیم. ولی این قضیه نه منتشر میشه و نه کسی خبر میشه، فقط توی گزارش‌های پزشکی ثبت و ضبط میشه. .... 🔻به شرح حال بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
امروز آخرای کتاب خاطرات دکتر سیدحسن عارفی (طبیب دل‌ها) پزشک مخصوص حضرت امام هستم. دکتر عارفی دارای چهار تخصص و فوق تخصص بوده‌اند. نکته جالب توجه‌ای که مکرر در این خاطرات واضح است، اطاعت بسیار زیاد و دقیق حضرت امام از اطباء است به نحویی که حتی در مصرف خوراکی‌ها مثلا این مدل شیرینی، ابتدا اجازه می‌گرفته‌اند، بعد مصرف می‌کرده‌اند. نکته بعد استفاده ایشان در انواع مشکلات از پزشکان طب مدرن است، حتی در چیزهایی مثل یبوست هم از داروهای مورد تجویز آنها مثل: «بولدولاکسین» یا «بی‌ساکودیل» استفاده می‌کرده‌اند. ....... پی‌نوشت: با توجه به اینکه بنده صرفا مطلق‌ و جزم‌گرایی‌های طب سنتی‌ها را اشتباه می‌دانم و تجویزهای طب سنتی‌ها، خیلی‌جاها خصوصا در حوزه پیشگیری از بیماری‌ها را مفید می‌دانم، از این عدم استفاده حضرت امام از اطباء طب سنتی خیلی تعجب می‌کنم. لااقل جا داشت حضرت امام در تیم پزشکی خود از یک طبیب طب سنتی هم استفاده کنند. شاید علت آن مطرح نبودن اطباء طب سنتی و رواج نداشتن آن به علت فرهنگ و فضای درمانی باقی مانده کشور از زمان پهلوی، بوده است. .... 🔻به شرح حال بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آخرین حراج سرمایه‌های کشور توسط دولت. حجم مشکلاتی که دولت فعلی برای دولت بعد ایجاد می‌کند، حیرت آور است! .... 🔻به شرح حال بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از سویی با خشکسالی و کاهش تولید برق از منابع آبی و کاهش گسترش نیروگاه‌های سوخت فسیلی به علت ملاحظات زیست محیطی مواجه هستیم. از سوی دیگر با عدم توسعه منابع برق هسته‌ای به خاطر مسامحه با غربی‌ها و عدم گسترش دیگر منابع پاک انرژی (باد، خورشید، زمین‌گرمایی) به علت ناتوانی و ناکارآمدی دولت، مواجه هستیم. حداقل در دو مؤلفه آخر دولت کنونی مقصر است و اگر کوتاهی نکرده بود، امروز تولید برق نقطه قوت ما بود، نه نقطه ضعف. البته در یک قضیه هم ما طلاب مقصریم، متأسفانه اینقدر که از مطالب سیاسی می‌گوییم، کمی هم از فرهنگ صحیح مصرف و حرمت اسراف بگوییم. متأسفانه ما از پر مصرف‌ترین و مسرف‌ترین مردم دنیا هستیم و بعید نیست این قطع شدن نعمت و کاهش منابع آبی، چوب همین فرهنگ اسرافکار ما نباشد. .... 🔻به شرح حال بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
روسای جمهور برای دولت‌های بعد چقدر بدهی گذاشتند؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 معاون قضایی دادستان کل کشور درباره خرابکاری دولت در ماه آخر: 🔹معادن را به حراج گذاشته‌اند! 🔹 اوباش را اجیر می کنند که مراکز دولتی را آتش بزنند!
https://farsnews.ir/my/c/77256 پیگیری فارس من برای ممنوعیت سگ گردانی در مکان‌های عمومی. متأسفانه خودم چند مورد با ترس‌ کوچولوی خودم وقت دیدن سگ‌ها مواجه شده‌ام. این سگ‌ها چندان هم مورد اعتماد نیستند و گاهی یک دفعه به سمت شما حمله می‌کنند. همین هفته قبل یک سگ بزرگ با بچه‌ای در حال حرکت بود، همینکه من را دید گذاشت دنبال من، هرچه خواستم واکنش ندهم دیدم نمی‌شود مجبور شدم به سختی فرار کنم.
✍یک خاطره و دریایی از سخن... (قسمت اول) ✅ دکتر سیدحسن عارفی پزشک مخصوص حضرت امام در خاطره‌ای مربوط به ابتدای مشکل قلبی حضرت امام و انتقال ایشان از قم به تهران نقل می‌کنند: 👈«در بهمن ۵۸ یکسال از انقلاب شکوهمند اسلامی‏‎ ‎‏ایران گذشته بود. و وضع حجاب بخصوص در بیمارستان‌ها بد بود. و نرس(پرستار)ها هنوز‏‎ ‎‏همان لباس‌ها و فُرم‌های زمان طاغوت را به برداشتند.‏ ‏ حضرت امام وارد بخشی شد که خانم‌های نرس بدون حجاب اسلامی و با‏‎ ‎‏یونیفرم‌های زمان گذشته مشغول فعالیت بودند.‏ ایشان حقیر را صدا کردند و فرمودند: پرده‌ها را بکشم و دستور دادند‏‎ ‎‏فقط، شما ببالین من بیایید... قرار شد... امر پرستاری به عهده من باشد. دردآور بود‏‎ ‎‏که بحث در داخل‏‎ CCU ‎‏آن بود که پرستاران حداقل روسری بسر کنند و حاضر‏‎ ‎‏نمی‌شدند و حاضر هم نشدند و هیچ قدرتی (وزیر بهداری، نصیحت، خواهش)‏‎ ‎‏نتوانست به آنها تفهیم کند که مرجع شیعیان جهان و رهبر کبیر انقلاب اسلامی از‏‎ ‎‏وضع لباس شما ناراحت می‌باشند.‏» [۱] ✅ این امام، همان امامی است که وقتی با ابرقدرت‌ها و ظالمان جهانی مواجه می‌شود، ذره‌ای نرمش و عقب‌نشینی ندارد، محکم و با اقتدار برای اقامه دین خدا و عدالت مقابل آنان می‌ایستد، اما همین امام در مواجه با مردم ولو حکم شرع را زیر پاگذاشته باشند، نوع دیگری برخورد می‌کند. ✅ این خاطره دریایی از سخن دارد، حرف‌ها و اندیشه‌ها از دلش موج می‌زند، شاید با آن اقتداری که آن روز از امام سراغ داریم، توقع داشتیم ایشان دستور می‌دادند از فردا تمام خانم‌های پزشک این بیمارستان موظف هستند با حجاب باشند! یا حداقل هیچ کس حق ندارد بدون حجاب وارد اتاق سی‌سی شود! نه اینکه پرده را بکشند و از دکترشان که آقا هستند بخواهند امور پرستاری را هم ایشان انجام دهند! ✅ ممکن است کسی با نگاه حداقلی و جزئی از این رفتار حضرت امام، آزادی حجاب از منظر ایشان را برداشت کند، اما اگر نگاه جامعی به رفتارها و سخنان حضرت امام داشته باشیم، ایشان همان کسی هستند که مدتی پیش از آن، قبل از برگزاری رفراندوم جمهوری اسلامی(۱۲ فروردن ۵۸)، در ۱۵ اسفند ۵۷ در قم می‌گویند: 👈«الآن وزارتخانه‏‌ها- اين را مى‏‌گويم كه به دولت برسد، آن طورى كه براى من نقل‏ مى‏‌كنند- باز همان صورت زمان طاغوت را دارد. وزارتخانه اسلامى نبايد در آن معصيت بشود. در وزارتخانه‏‌هاى اسلامى نبايد زن‌هاى لخت بيايند؛ زن‌ها بروند اما با حجاب باشند. مانعى ندارد بروند؛ اما كار بكنند، لكن با حجاب شرعى باشند، با حفظ جهات شرعى باشند. نبايد در آنجا ظرف طلا و نقره- كه به نص اسلام حرام است- استعمال بشود. [۲] 📌ادامه دارد... ......... 📝 ارجاعات: [۱] عارفی، سید حسن، طبیب دلها (گزارش‌های طول درمان و سیر معالجات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران)، چاپ اول، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، مؤسسه چاپ و نشر عروج، بهار ۱۳۷۶. ص: ۷۷. [۲] صحيفه امام ؛ ج ‏۶؛ ص: ۳۲۸. .... 🔻به شرح حال بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
✍یک خاطره و دریایی از سخن... (قسمت دوم) ✅ در قسمت قبل، خاطره حضور حضرت امام(ره) در بیمارستان و بدحجابی پرستاران و واکنش امام را نقل کردم و اینکه ایشان همان کسی هستند که در مقابل ابرقدرت‌ها یک ذره کوتاه نمی‌آیند اما در مقابل پرستاران حتی مطالبه باحجاب شندنشان را هم نمی‌کنند. به این اشاره کردم که برخی شاید از این رفتار امام موافقت ایشان با حجاب آزاد را برداشت کنند اما امام همان کسی هستند که به حضور بی‌حجاب زنان در ادارات پیش از رفراندوم جمهوری اسلامی اعتراض می‌کنند. ✅ نمونه‌ای دیگر، اعتراض حضرت امام(ره) به برهنگی زنان در سواحل شمال است و یا حتی سکوت ایشان در مقابل برخی اقدامات مثل الزام حجاب در نهادهای نظامی برای زنان شاغل و... مؤید این است که ایشان موافق حجاب آزاد نیستند. ✅ برای اینکه نکته اصلی رفتار حضرت امام مشخص شود، به خاطره دیگری از یکی از مسئولان حفاظت بیت ایشان اشاره می‌کنم: 👈«ورودی‌های منتهی به حسینیه جماران مثل خیابان جمشیدیه، خیابان یاسر‏‎ ‎‏و خیابان جماران مشکلات زیادی برای ما در بر داشت. بعضی‌ها که از ‎‏این ورودی‌ها عبور می‌کردند در ماشین‌هایشان نوار مبتذل می‌گذاشتند، ‏‎گاهی اسباب قمار و شراب حمل می‌کردند. بعضی از زنان یا بدحجاب ‎‏بودند و یا وضع ظاهری خیلی نامناسبی داشتند. این امر در بازرسی‌ها‏‎ ‎‏برادران دژبان را خسته می‌کرد تا جایی که بعضی‌ از پاسداران، حاضر ‎‏نبودند در چنین نقاطی پست بدهند. ‏ چندین بار خدمت امام پیغام دادیم و پرسیدیم که با این مشکلات ‎‏چگونه باید برخورد کنیم و چون بعضی زن‌ها از روی عمد با وضع ‎‏نامناسبی ظاهر می‌شوند، ممکن است در مواجهه با این افراد به گناه ‎‏بیفتیم، بعضی هم اینطور هستند و اهمیتی به موضوع نمی‌دهند.‏ ‏‏امام در پاسخ فرمودند: به پاسداران عزیز بگویید، خسته نباشید، تا دنیا‏‎ ‎‏بوده، اینطور بوده است و چنین آدم‌هایی هم بوده‌اند و اما اینکه ‏‎ ‎‏پرسیده‌اید تکلیف شما چیست؟ پاسخ این است که شما اجبار ندارید، ‎‏وقتی رادیو و یا ضبط کسی خاموش است دکمه رادیو و ضبط او را فشار ‎‏بدهید که ببینید نوار او چه می‌خواند. امام فرمودند: شما از کجا می‌دانید چیزی که در بطری‌های داخل ماشین بعضی‌هاست شراب است شاید ‏‎ ‎ ‏‎‎‏چیز دیگر باشد. اگر مطمئن شدید شراب است می‌توانید محتوای آن را‏‎ ‎‏در جویی خالی کنید و ظرفش را به او پس بدهید. امام فرمودند: در ‏‎‎‏رابطه با خانم‌های بی‌حجاب و بدحجاب هر کاری که در کل مملکت‏‎ ‎‏مسئولین با آنها انجام می‌دهند، شما هم پیرو قوانین کشور باشید و آن را‏‎ ‎‏انجام بدهید. امام می‌گفتند: مملکت ما که در این یک تکه جا -جماران- ‏‎خلاصه نمی‌شود که بخواهید برای آن قانون وضع کنید و یا دور آن را‏‎ ‎‏حصار بکشید.‏ [۳] ✅ اولین نکته هر دو خاطره، اینکه امام برای جنبه شخصی خودشان یک خصوصیتی غیر از دیگر افراد قائل نیستند؛ نکته دوم: این‌هایی که ناامید می‌شوند که اوضاع نسبت به اول انقلاب خیلی خراب شده است، چندان هم ناامید نباشند. نکته سوم: برخلاف برخی که حتی در مبارزات خود با مشکلات اقتصادی و سیاسی هم دنبال رفتارهای فراقانونی و خارج از ساختار هستند، امام حتی در مبارزه خود با مشکلات فرهنگی نیز به دنبال مبارزه ساختاری و قانونی هستند. برای فرهنگ سازی در جامعه باید گام به گام عمل کرد یکی از ابزارهای آن، قانون‌گذاری است، یکی از ابزارهایش، امر به واجب و نهی از حرام عمومی است تا رفته رفته واجب، معروف شود، و حرام منکر شود. ✅ قانون حجاب اجباری در سال ۱۳۶۲ش در مجلس شورای اسلامی تصویب می‌شود و تا پیش از آن برخی خودسرانه ولو دلسوزانه تلاش داشتند با بی‌حجابی مبارزه عملی کنند که چون در قالب‌های تشخیص فردی و بدون ضابطه بود با افراط‌هایی مواجه می‌شدند که حتی مورد اعتراض حضرت امام نیز مواجه می‌شوند: 👈«ممكن است تعرض به زنها در خيابان و كوچه و بازار، از ناحيه منحرفين و مخالفين انقلاب باشد. از اين جهت، كسى حق تعرض ندارد و اين گونه دخالت‌ها براى مسلمان‌ها حرام است، و بايد پليس و كميته‏‌ها از اين گونه جريانات جلوگيرى كنند.» [۴] 📌یکی از ارکان سیره حضرت امام برای ایجاد اصلاح اجتماعی، استفاده از ساختارهای کلان و حاکمیتی است، امری که طرح حضرت آقا در ترسیم گام‌های انقلاب: انقلاب – نظام – دولت و سپس جامعه اسلامی نیز مشهود است؛ اما متأسفانه برخی هنوز هم متوجه این مسأله نیستند و با اقداماتی از جنس تلاش‌های فدائیان اسلام در زمان طاغوت که نتیجه آن دل‌زدگی مردم و خودشان از نظام اسلامی است؛ به دنبال اصلاح‌گری هستند. ......... 📝ارجاعات: [۳] رجائی، غلامعلی، تشنه و دریا (خاطرات یکی از پاسداران بیت امام، محمدتقی رضایی‌کوپایی)، چ دوم، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، ۱۳۹۲ش. صص: ۵۱-۵۲. [۴] (۱۳ تیر ۱۳۵۹) صحيفه امام ؛ ج ۱۲؛ ص: ۵۰۲. .... 🔻به شرح حال بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
✍️ عشق مردم به انقلاب... ✅ چندروزی است که مشغول مطالعه خاطرات «محمدتقی رضایی‌ کوپایی» از مسئولان حفاظت بیت امام هستم،‌ ایشان که قریب به ۹ سال در جماران به عنوان پاسدار بیت امام حضور داشته است، خاطرات بسیار متعدد و جالبی از عشق و علاقه مردم به انقلاب و حضرت امام و عشق امام به مردم دارد، چقدر ما بی‌هنریم که از دل این خاطرات کلیپ‌ها و فیلم‌های مستند نمی‌سازیم. یکی از این خاطرات که بسیار به دلم نشست را اینجا می‌آورم: 👈«یکی از دوستان که کمک‌های مردمی را برای جبهه‌ها جمع‌آوری ‎‏می‌کرد، می‌گفت: یک روز در خیابان شریعتی بالای قلهک در کوچه با ‎‏یک وانت لندکروز کمک‌های مردمی را جمع می‌کردیم. به یک پیرزن ‎‏رسیدیم، دویست تومان پول به ما داد و گفت: حاج آقا این کل دارایی ‎‏من است. صد تومانش را بردار برای کمک به جبهه و بقیه‌اش را به من ‏‎‏بده. وقتی خواستم بقیه پولش را به او بدهم، صد تومان را که گرفت، ‎‏مقداری که رفتم مرا صدا زد و گفت: پنجاه تومان دیگر را هم بردار،‎ ‎‏پنجاه تومان باقیمانده برای من کفایت می‌کند و افزود: خدا بزرگ است. ‏‎‎‏او روزی‌دهنده و خالق ماست. چند خانه آن طرف‌تر به منزل خانم ‏‎‎‏جوانی رسیدیم که جلوی درب منزلش به انتظار ایستاده بود. مقداری ‎‏وسایل و خوراکی به من داد. در دستش یک انگشتری بود. یکی دو بار ‏‎ ‎‏به من نگاه کرد. احساس کردم، می‌خواهد آن را از دستش خارج کند و ‏‎ ‎‏به عنوان کمک به جبهه‌ها بدهد اما دلش نمی‌آید. بعد از اینکه از او دور ‏‎ ‎‏شدم، دیدم دوان دوان به سمت من آمد و آن حلقه طلا را که در دست ‎‏داشت بیرون آورد و به من داد و در حالی که گریه می‌کرد، گفت: این ‏‎ ‎‏تنها یادگار همسر شهیدم بود. این را هم در راه خدا می‌دهم و ثوابش را ‏‎ ‎‏به روح او هدیه می‌کنم.‏ ‏‏ امام می‌فرمود: ما افتخار می‌کنیم که در میان چنین مردمی داریم‎ ‎‏زندگی می‌کنیم که نظیر آنها حتی در صدر اول اسلام هم یافت نمی‌شده‎ ‎‏است. چقدر دیدن این صحنه‌ها لذت‌بخش بود.» .... 📝 ارجاع: رجائی، غلامعلی، تشنه و دریا (خاطرات یکی از پاسداران بیت امام، محمدتقی رضایی‌کوپایی)، چاپ دوم، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، مؤسسه چاپ و نشر عروج، ۱۳۹۲ش. .... 🔻به شرح حال بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امامت امام جواد در سنین کودکی نه تنها نقطه ضعف شیعه نشد، بلکه نقطه قوتی برای شیعه شد، چرا که پس از اثبات اعلمیت ایشان از همه علمای زمان خود در امتحان‌های مختلف، معلوم شد شیعه به چه جایگاه محکمی اتکاء دارد که بی هیچ شکی به رشته مستحکم الهی متصل است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عاشق اینجور آدم‌هایی هستم. آدم‌هایی که یک دنیا تجربه هستند، فراز و نشیب دنیا رو زیاد دیدن، جرأت دارند، حرف‌هایشان را هم در عمل ثابت کرده‌اند. خدا با این آدم‌هاست، آدم‌هایی که حرکت می‌کنند، تلاش می‌کنند، توکل دارند، زود خسته نمی‌شوند، بزرگ فکر می‌کنند. یکی از علت‌هایی که عاشق امام خمینی هستم هم همین چیزهاست.
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اینم یه نمونه دیگه از کسایی که گفتم عاشقشون هستم. البته در یک فضای متفاوت. کسانی که مرد میدان هستند، کسانی که در هر میدانی وارد شوند، تاثیر گذارند، بر سختی‌ها سوار می‌شوند برای اوج گرفتن، موانع نمی‌تواند آنها را از رسیدن به هدفشان بازدارد. 🔸شهید عبدالله زاده فرزند فرمانده سابق حفاظت اطلاعات ناجا که ۱۳ خرداد امسال در تدمر سوریه به شهادت رسید.
بنده خدا دکتر نمکی توی این ایام کرونا برای مردم بسیار زحمت کشیدند. اگر هم به ایشان و عملکرد وزارت بهداشت نقد داریم، به حجم عظیم مشکلات وزارت بهداشت و نقاط مثبت عملکرد آن هم نگاه کنیم. این رفتار زشتی که کسی را با فشار سوال و نقد عصبانی کنیم و مجادله راه بیاندازیم روش مؤمنانه نیست.  از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) در حدیثى روایت شده است: «ماضَلَّ قَوْمٌ بَعْدَ اَنْ هَداهُمُ اللّهُ اِلاّ اُوتُوا الْجَدَلَ; هیچ گروهى را بعد از آن که خدا هدایتشان کرد گمراه نشدند مگر آن که گرفتار جدال شدند» خودمان را بگذاریم جای کسی، ببینیم دوست داشتیم اینگونه در منگنه قرار بگیریم؟! ولو کسی اشتباه کرده باشد، و می‌خواهیم نقدش کنیم، ببینیم حاصل لحن و بیان ما به رسوایی و افساد او می‌انجامد یا حفظ آبرو و اصلاحش.
✍️خرج دادن امام برای روضه در دوران فشار اقتصادی... 🔰 «دکتر عباس زریاب خویی» از شاگردان حضرت امام نقل می‌کنند: 👈«در سال ۱۳۲۱هـ.‌ش که گرانی شدید و فوق العاده‌ای بود، وضع ‏‎ ‎‏اقتصادی خیلی بد بود. نان‌های آن زمان خیلی بد بود، نانی درست ‎‏می‌کردند به نام نان دولتی که ماشینی درست می‌شد، گویا مخلوط با ‎‏خاک‌اره بود یا چیزی دیگری، نمی‌دانم. من از آنها نمی‌خوردم یعنی نمی‌توانستم، بخورم. من برنج و سیب زمینی استفاده می‌کردم و یا گاهی ‎‏از اوقات صبح‌ها مجبور می‌شدم و یک تکه نان قندی از مغازه نانوایی نزدیک مدرسه فیضیه می‌گرفتم که آن هم خیلی گران بود؛ ولی بقیه ایام ‏‎ ‎‏با همان سیب زمینی و برنج روزگار می‌گذراندیم. پس از چندی یک ‎‏مرتبه آرد را آزاد کردند و نان گران‌تر شد. در آن ایام محرم، روزی آقا(امام خمینی) به ‎‏من فرمودند: به منزل ما روضه بیایید. من رفتم، یک مرتبه چشم‌هایم ‎‏خیره شد. دیدم که آقا صبحانه تهیه کرده‌اند. نان‌های سفید سنگک خیلی ‎‏خوب و اعلا که من تا آن روز در قم ندیده بودم. بدون تعارف شروع به ‎‏خوردن کردم. ایامی بود که مردم آزاد بودند که آردی تهیه کنند و بدهند ‎‏نانوایی‌ها بپزند. ایشان هم به خاطر روضه خوانی همین کار را کرده ‎‏بودند. ... 📝ارجاع: امام(س) به روایت دانشوران، چ سوم، تهران، ‏‏مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی‏‏(س)‏،‏‏ ‏۱۳۹۲ش، صص: ۱۷۸-۱۷۹. ......... 📌پی‌نوشت: هرسال به محرم و صفر که می‌رسیم؛ یک عده که تا حالا نگران هیچ حکم اسلام نبوده‌اند، دم محرم نگران اسراف می‌شوند و دعوت به کمک به محرومان عوض سفره عمومی دادن، می‌کنند. در عروسی‌هایشان که اسم خودشان است هر اسرافی و پرخوری می‌کنند اما به محرم و صفر که می‌رسد دعوت به غذای ساده یا اطعام خاص فقرا می‌کنند‌. ملت هم در جواب آنها معمولا می‌گویند اسراف نیست، یا پول خودش را هرجور دلش بخواهد خرج می‌کند،‌ یا این عزاداری‌ها اسلام را زنده نگه‌داشته، این عزاداری‌ها موجب می‌شود ملت به فقرا هم کمک کنند و... اما یک جواب خوب هم برای این جماعت این است که اگر قرار است کسی برای اسلام دل بسوزاند، خود خدا و اهل بیت هستند که پول مشخص می‌کردند برای هزینه‌های برگزاری مجلس عزاداری، دعوت می‌کردند به اطعام دادن به صورت عمومی نه اینکه خاص فقرا باشد. در حدیثی قدسی در مناجات حضرت موسی با خداوند در کتاب مجمع البحرین آمده است: 👈«وَ مَا مِنْ عَبْدٍ أَنْفَقَ مِنْ مَالِهِ فِی مَحَبَّهِ ابْنِ بِنْتِ نَبِیِّهِ طَعَاماً وَ غَیْرَ ذَلِکَ دِرْهَماً إِلَّا وَ بَارَکْتُ لَهُ فِی الدَّارِ الدُّنْیَا الدِّرْهَمَ بِسَبْعِینَ دِرْهَماً، وَ کَانَ مُعَافاً فِی الْجَنَّهِ، وَ غَفَرْتُ لَهُ ذُنُوبَهُ.» اگر بنده‌ای مقداری از مالش را به خاطر محبّت به فرزند دختر پیامبر، به طعام یا غیر آن انفاق نماید، خداوند در دنیا هر درهمی را به هفتاد درهم به او برکت دهد و وی در بهشت در حال عافیت خواهد بود و گناهانش را می‌آمرزم. جالب است که بین علما این سنت برقرار است که علاوه بر عروسی و میهمانی که غذای خوب به ملت می‌دهند؛ در مجلس روضه و عزاداری غذای خوب‌تر می‌دهند. اگرچه باید دقت کرد نعمت خدا هدر نرود اما در محبت اهل بیت و اطعام مردم جای برای صرفه‌جویی نیست. .... 🔻به شرح حال بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
✍۴۰ سالگی‌ام آرزوست... 🎙دکتر عباس زریاب خویی از شاگردان قدیمی حضرت امام نقل می‌کنند: 👈«امام به لحاظ هوش و استعداد خیلی برجسته بود. اولین باری که ‎‏من به خدمتشان رسیدم ۱۳۱۶ش و سن ایشان ۳۵ سال بود. ایشان در سال ‎‏۱۳۲۱ش روزی به من فرمودند: من تا حالا نمی‌دانستم من الآن به چهل ‎‏سالگی رسیده‌ام و حالا می‌فهمم معنی آن بلوغ و کمال را که آدم در ‎‏چهل سالگی پیدا می‌کند یعنی چه. الآن حس می‌کنم واقعا ۴۰ سالگی‎ ‎‏سن کمال است، سن کمال عقلی و سن کمال معنوی است. من الآن ‎‏دگرگون شده‌ام. در آن دوره یعنی ۱۳۱۶ش طلاب و علمای همسن و ‎‏سا‌ل‌شان در درجه سوم و چهارم بودند، در صورتی که ایشان در درجه ‎‏دوم قرار داشتند نسبت به سن خود خیلی بالاتر بود، یعنی در ردیف آقا ‎‏شیخ محمدعلی عراقی‌ (آیت‌الله اراکی) بود و می‌توان گفت بلافاصله بعد ‎‏از مراجع ثلاثه (آیات عظام صدر، حجت، خوانساری) ایشان قرار داشت.» ‏‎ ‎..... 📝 منبع: ‏‎امام(س) به روایت دانشوران، چ سوم، تهران، ‏‏مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی‏‏(س)‏،‏‏ ‏۱۳۹۲ش، ص: ۱۸۱. .......... 🔻پی‌نوشت: سن ۴۰ سالگی را سن وحی انبیاء دانسته‌اند و تا پیش از آن انبیاء دارای الهاماتی هستند اما از سن ۴۰ سالگی است که وحی بر آنان نازل می‌شود. پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله) نیز در ۴۰ سالگی مبعوث شدند. ۴۰ سالگی را سن بلوغ کامل انسان و دور شدنش از رفتارهای بچگی می‌دانند؛ قرآن در مورد آن می‌گوید: «وَ وَصَّيْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَيْهِ إِحْساناً حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهاً وَ وَضَعَتْهُ كُرْهاً وَ حَمْلُهُ وَ فِصالُهُ ثَلاثُونَ شَهْراً حَتَّى إِذا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ بَلَغَ أَرْبَعينَ‏ سَنَةً...» (۱۵ احقاف). به تعبیر برخی از مفسیرن در ذیل این آیه سن ۴۰ سالگی اوج «بَلَغَ أَشُدَّهُ» یعنی اوج کمال عقلی انسان است. 🔻پدرم خیلی وقت‌ها که حرفی می‌زنم یا کاری می‌کنم که مورد پسندش نیست، می‌پرسد: هنوز ۴۰ سالت نشده؟! سالیانی است منتظرم به ۴۰ سالگی برسم ببینم در این سن چه خبر است؟ خبری می‌شود؟ یا امید پدر را کاملا ناامید می‌کنم.😊 🔻 ما به چهل سالگی و بلوغ انقلابمان هم خیلی امید بسته‌ایم ان شاء الله از این به بعد اشتباهات کم‌تری داشته باشیم و قدر فرصت‌ها را به نحو احسنت بدانیم. .... 🔻به شرح حال بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
🖤مولاناالإمامُ الباقرُ عليه السلام: عَجَبا لِلمُختالِ الفَخورِ و إنّما خُلِقَ مِن نُطفَةٍ ثُمّ يَعودُ جِيفَةً ، و هُو فيما بينَ ذلكَ لا يَدري ما يُصنَعُ بهِ ! .; 🖤مولاناامام باقر عليه السلام : در شگفتم از متكبّرِ خود ستاى، حال آن كه از نطفه اى آفريده شده و به لاشه اى تبديل مى شود و در اين فاصله نمى داند كه با او چه مى شود.; بحار الأنوار : 73/229/22. شهادت مظلومانه و جانسوز مولانا امام محمد بن علی الباقر علیهما السلام تسلیت باد 🖤🖤
نظر جالب توجه یکی از دوستان:👇 بنده هر وقت به این فکر می کنم که تا چند سال دیگه اگر زنده بمانم به ۴۰ سالگی میرسم یاد این حدیث می افتم : در روایتی از پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم آمده است: هرگاه مردی به چهل سالگی برسد و خوبی او بر بدی‌اش غلبه نکند، شیطان پیشانی او را بوسه زند و بگوید این چهره ای است که روی رستگاری را نخواهد دید. (میزان الحکمة، ج 3، ص: 2115)
✍ مکاشفه شیخ عبدالنبی اراکی‏... 📙چند روزی است خاطرات بسیار جذاب «آیت‌الله حاج شیخ علی عراقچی» از علمای همدان که معاصر حضرت امام می‌باشند، را مطالعه می‌کنم. ✅ خاطره جالبی در مورد «آیت‌الله سیدابوالحسن اصفهانی» و «حضرت امام» دارند که مناسبتی با امروز دارد و بعد از نقلش، مناسبتش را خواهم گفت:👇 ✅ «مرحوم آقای شیخ عبدالنبی اراکی، از علمای بزرگ نجف بود و در زمان‏‎ ‎‏مرجعیت آقای بروجردی در قم حضور داشت. از مراجع به حساب‏‎ ‎‏می‌آمد و رساله عملیه داشت، شاگردان زیادی هم تربیت نمود. قبرشان‏‎ ‎‏پایین قبر آیت‌الله گلپایگانی در بالاسر حرم است و روی قبرشان‏‎ ‎‏نوشته‌اند:‌ آیت‌الله العظمی آقای شیخ عبدالنبی اراکی. من به درسش نرفتم‏‎ ‎‏ولی ایشان را در مجالس و محافل دیدم، خیلی مورد احترام بود و‌‏‎ ‎‏شاگردان خاصی داشت. آقای شیخ محمد متقی همدانی ـ که از دوستان‏‎ ‎‏خیلی نزدیک ما است و معروف است که یکی از عمّال امام زمان(عج)‏‎ ‎‏برای شفاعت مریضی خانواده او به منزلش رفته است و معروف به متقی‏‎ ‎‏همدانی می‌باشد ـ از شاگردان خاص شیخ عبدالنبی به شمار می‌آید. ✅ از‏‎ ‎‏دیگر شاگردان خاص ایشان،‌ آقا سید صادق حسینی مرندی است. ... سید منظم و از خصیصین آقای‏‎ ‎‏شیخ عبدالنبی بود. او معتقد بود که آقای اراکی با عالم برزخ کاملاً ارتباط‏‎ ‎‏داشتند و هر وقت می‌خواستند می‌توانستند بروند و بیایند. حتی آن شبی‏‎ ‎‏که در تهران در بیمارستان بستری بودند، می‌گوید من بالای سرشان بودم‏‎ ‎‏و پرستاری می‌کردم. سپس در پیش چند نفر از شاگردانشان به من گفتند:‏‎ ‎‏آقا سید صادق! من فردا در فلان ساعت از دنیا می‌روم. جای خودم را هم‏‎ ‎‏دیدم، تو را هم می‌توانم با خود ببرم ولی تو جوانی، باش تا سرد و گرم‏‎ ‎دنیا را بچشی، بعد می‌آیی. فردا همان‌طور که گفته بود، شد و ما جنازه‌‏‎ ‎‏ایشان را به قم آورده و دفن کردیم.‏ ‏‏آقای حسینی مرندی برای من نقل می‌کرد: ✅ وقتی حضرت امام از‏‎ ‎‏زندان آزاد(سال ۱۳۴۲ش) و به قم بازگشتند بسیاری از اساتید و بزرگان به دیدن امام‏‎ ‎‏رفتند و بعداً هم امام از آن‌ها بازدید نمود که یکی از آن‌ها همین شیخ‏‎ ‎‏عبدالنبی اراکی بود. آقا سید صادق می‌گفت: یک روز بعد از ظهر در‏‎ ‎‏منزل شیخ عبدالنبی بودم، می‌خواستم به منزل خودم برگردم، استاد‏‎ ‎‏فرمود: امشب بعد از نماز مغرب و عشا آقای خمینی می‌خواهند به منزل‏‎ ‎‏ما تشریف بیاورند، بهتر است شما هم باشید. گفتم: چشم! ... آقای خمینی و‏‎ ‎‏به همراهشان شیخ حسن صانعی وارد منزل شدند.‏ ✅ ‏‏آقای شیخ عبدالنبی زندگی درویشی داشت، مجلس گرم کن هم بود،‏‎ ‎‏خیلی زیاد صحبت می‌کرد و حرف‌های بسیار آموزنده هم داشت.‏‎ ‎‏می‌دانستم اگر میدان به دستش بیفتد، مجلس را خوب اداره می‌کند. بعد‏‎ ‎‏از سلام و علیک و تعارفات،‌ آقای شیخ عبدالنبی شروع کرد، یکی از‏‎ ‎‏مکاشفات خود در قبرستان وادی السلام نجف را برای امام نقل کرد.‏‎ ‎‏چون از حضرت امام بزرگ‌تر بود، امام هم به ایشان احترام می‌گذاشت و‏‎ ‎‏با دقت به حرف‌هایش گوش می‌داد. آقای اراکی می‌گفت: روزی در‏‎ ‎‏قبرستان وادی السلام حالت مکاشفه‌ای به من دست داد، دیدم در میان‏‎ ‎‏باغ بزرگی هستم و در آن ساختمانی وجود دارد، مردم به آن رفت و آمد‏‎ ‎‏می‌کنند. پرسیدم این ساختمانِ کیست؟ گفتند: چطور نمی‌دانید اینجا خانه‏‎ ‎‏امام زمان(عج) است. می‌گفت: تا این را گفتند من به یاد چند مسأله‏‎ ‎‏فقهی افتادم که قبلاً در آن‌ها اشکال داشتم. گفتم چه خوب شد، بروم‏‎ ‎‏اینها را بپرسم. جلو رفتم که داخل شوم، مأموران مانع شدند و گفتند:‌‏‎ ‎‏باید اول اجازه بگیریم. یکی رفت داخل از آقا اجازه گرفت؛ آمد و به من‏‎ ‎‏اشاره کرد که داخل شوم؛ وارد شدم، تا چشمم به حضرت افتاد و‏‎ ‎‏خواستم دستشان را ببوسم، تحت تأثیر ابهت آن حضرت واقع شدم، همه‏‎ ‎‏چیز را فراموش کردم و عقب عقب رفتم و از آن‌جا خارج شدم، تا‏‎ ‎‏خارج شدم دوباره به یادم آمد که من قرار بود چند اشکال فقهی از‏‎ ‎‏حضرت بپرسم. باز آمدم که داخل شوم مأموران گفتند: صبر کن اول‏‎ ‎‏اجازه بگیریم، بعد یکی رفت و اجازه گرفت. من دوباره به زیارت‏‎ ‎‏حضرت مشرّف شدم، وقتی حضرت مرا دیدند، شناختند. فوری به یکی‏‎ ‎‏از مأموران دستور دادند من را به نزد نائبشان ببرند، آن مأمور دست مرا‏‎ ‎‏گرفت و به اتاق دیگری برد،‌ دیدم مرحوم آیت‌الله سید ابوالحسن‏‎ ‎‏اصفهانی در آن‌جا نشسته و به امور مردم رسیدگی می‌کند. ✅ ‏‏آقای حسینی‏‎ ‎‏مرندی می‌گفت: امام همین طور دست‌هایش را روی هم گذاشته بود و‏‎ ‎‏خیلی آرام و با دقت حرف‌های ایشان را گوش می‌داد و گاهی با تعجب‏‎ ‎‏از ایشان می‌پرسید: خود شما در حال مکاشفه دیدید؟ آقای اراکی هم‏‎ ‎‏تأکید می‌کرد، آری خودم در حال بیداری بودم و می‌دیدم.‏ ادامه👇
ادامه 👇 ✅ بعد آقای شیخ عبدالنبی ‌گفت: من تا آن روز به آقای سید ابوالحسن‏‎ ‎‏چندان ارادتی نداشتم و از نظر علمی خودم را اعلم از او می‌دانستم ولی‏‎ ‎‏از حالت مکاشفه که فارغ شدم از همان‌جا به منزل سید رفتم. خیلی وقت‏‎ ‎‎‏بود که به منزل ایشان نرفته بودم، تا وارد شدم دیدم همان اتاقی است که‏‎ ‎‏من در حال مکاشفه دیده بودم، آقا سید ابوالحسن اصفهانی هم آن‌جا‏‎ ‎‏نشسته است. وقتی وارد شدم ایشان از من استقبال کرد و فرمود: چه‏‎ ‎‏خبر؟ گفتم: خبرهای مهمی دارم. گفت: بفرمایید. گفتم: به این آسانی‏‎ ‎‏نمی‌شود. تا به من قول ندهی که برایم یک کاری بکنی، نمی‌گویم.‏‎ ‎‏فرمود: عیب ندارد، قول می‌دهم اگر از دستم برآید کوتاهی نکنم. ✅گفتم:‏‎ ‎‏من اول می‌خواهم دختر آقای سید جمال گلپایگانی را برای پسرم،‏‎ ‎‏خواستگاری کنید، چون اگر شما این کار را بکنید آن‌ها قبول می‌کنند.‏‎ ‎‏فرمود: باشد این کار را می‌کنم، حالا شما خبر را نقل کنید. و من تمام‏‎ ‎‏این داستان را برایش نقل کردم.‏ ✅ ‏‏آقای حسینی مرندی می‌گفت: وقتی حرف‌های استاد در این قسمت‏‎ ‎‏تمام شد، خطاب به حضرت امام کرد و گفت: منتها آن چیزی که درباره‏‎ ‎‏شما دیدم، خیلی بالاتر از این حرف‌هاست. امام هم، خیلی مؤدّب و تمام‏‎ ‎‏گوش نشسته بودند و چیزی نمی‌گفتند و دوباره آقای اراکی اضافه کرد:‏‎ ‎‏البته گفتن آن به این سادگی نیست، باید یک سور حسابی به راه بیندازید‏‎ ‎‏و من را به منزل دعوت کنید، وقتی آن‌جا ناهار را خوردم آن وقت،‏‎ ‎‏مکاشفات خود را درباره شما هم نقل می‌کنم. بعد آقای حسینی مرندی‏‎ ‎‏می‌گفت: متأسفانه من بعد از این جلسه دیگر نفهمیدم که آقای اراکی به‏‎ ‎‏منزل امام رفت یا نرفت و امام از ایشان دعوت کردند یا نکردند؛ چون از‏‎ ‎‏امام خیلی بعید بود که این مسائل را دنبال بکنند. می‌گفت: من تأسف‏‎ ‎‏می‌خورم که چرا خود این مکاشفه را پیگیری نکردم.‏ ‏‎...... 📝 منبع: اباذری، عبدالرحیم، پرتو آفتاب (خاطرات حضرت آیت‌الله حاج شیخ علی عراقچی)، چاپ اول تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، چاپ ونشر عروج، ۱۳۸۹ش، صص: ۲۴۷-۲۴۹. ............ 📌 پی نوشت: نسبتی که حضرت مسلم با امام حسین(ع) و مردم زمانش داشت، همان نسبتی است که زعمای شیعه و ولی فقیه امروز با امام زمان و مردم زمان خود داشته و دارند، اگر مردم مسلم را یاری می‌دادند، به درک امام هم می‌رسیدند، کسانی که امروز نصرت ولی فقیه را ترک می‌کنند به اسم اینکه بگذار خود امام بیاید تا او را یاری دهیم، مثل همان کسانی هستند که مسلم را یاری ندادند تا خود امام را یاری دهند، کسانی که امروز فقط حرف از حمایت از ولی فقیه می‌زنند اما به عمل که می‌رسد انگار نه انگار مثل همان کسانی هستند که دور مسلم را گرفتند اما به وقتش پشت او را خالی کردند! .... 🔻به شرح حال بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87