eitaa logo
شرح حال
1.1هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1هزار ویدیو
115 فایل
کانال شخصی حمیدرضا باقری @hamidreza_baghery کانال‌های دیگر بنده👇 https://eitaa.com/ayat_va_revayat https://eitaa.com/sharhehal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
جدیدا با این کتاب از محصولات پژوهشگاه قرآن و حدیث، آشنا شده‌ام و مشغول مطالعه آن هستم. یک دسته بندی خیلی خوب از روایات در موضوعات کلی: ارزش تجارت، معیارهای کلی در جواز معاملات، مهم‌ترین احکام و آداب تجارت، آسیب‌های تجارت، مشاغل نکوهیده، بازار و قیمت‌گذاری دارد. ذیل هر عنوان روایات در عناوین خردتری دسته بندی شده‌اند، از روایات اهل سنت هم برای کامل کردن شبکه مفهمومی استفاده شده است. در آخر هر باب هم یک جمع‌بندی تقریبا اجتهادی از مجموع روایات آن باب ارائه شده است. برخی روایاتی که مدتها بود دنبالشان بودم را خیلی راحت در این کتاب پیدا کردم. برای ما که سرفصل پیشرفت امروز کشورمان مساله اقتصاد است داشتن آگاهی‌های اقتصادی از منظر دین و تبیین آن برای جامعه بسیار لازم است. https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
الان این دختر نوجوان داره چکار می‌کنه؟! خیلی آرام رد میشه و خیلی مؤدبانه میگه حجابتان را رعایت کنید. بعد این خانم اینطور می‌گذاره دنبال اون! حالا تصور کنید مثلا یک خانم حزب‌الهی اینطوری می‌گذاشت دنبال یه دختر نوجوان بدحجاب! چه واویلایی در کشور راه می‌انداختند؟! مشکل این جماعت اینه که اولا خودشون رو همه حساب می‌کنند دوما مخالف خودشون رو آدم حساب نمی‌کنند، هر بلایی سر کسی که با اونها نیست بیاد، خب طبیعیه! حقشه؟! مگه چی شده؟! شهید آرمان علی وردی و عجمیان رو اونجور وحشیانه دریدند ولی ناراحت هم نشدند ولی یه ظرف ماست خورد تو سر یه بدحجاب تا عمق جان انسانیتشون سوخت! حکایت بازجویی فردوسی‌پور هم همینه! اونجور بازیکن تیم ملی رو علنی بازجویی میکنه و اگر یک خبر مبهم از اینچنین رفتاری با بازیکن تیم ملی از سوی حزب‌الهی‌ها آمده بود! ورزش ایران را به تعطیلی می‌کشاندند. این جماعت دچار اختلال روانی دو شخصیتی هستند! https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
حکایت کسی که خود را به خواب زده و نمی‌خواهد بیدار شود، حکایت جماعت ضد زن، زندگی و آزادی امروز است. به افرادی که از مشاهدات خود در مورد گناه بی‌حجابی در تجربه نزدیک به مرگ در سال‌های مختلف از برنامه زندگی پس از زندگی، گفته‌اند، چه حمله‌هایی داشته‌اند؟!👇 حمله به برنامه زندگی پس از زندگی بخاطر پرداختن به مقوله حجاب https://www.aparat.com/v/PtkXb/%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE_%D8%A8%D9%87_%D8%B3%D9%88%D8%A7%D9%84%DB%8C_%D8%A7%D8%B2_%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%BE_%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8_%D8%A7%D8%AC%D8%A8%D8%A7%D8%B1%DB%8C_%28%D8%A2%DB%8C%D8%A7_%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF_%D8%A8%D9%87
بعضی وقتا فرصت خوبی دست میده خودمون رو بشناسیم. ببینیم هنوز کوچیکیم یا الحمد لله کمی بزرگ شدیم، بستگی داره چه دعاهایی کردیم! برخی بیشتر دعاهاشون برای خودشون و جیبشون هست و برخی بیشتر دعاهاشون برای دنیا و آخرت دیگران به ویژه امت اسلامی و کشور هست. دعا برای سلامتی رهبر، ظهور امام زمان، سربلندی مسلمانان و عزت و آبروی کشورمان و حل مشکلات دولت را فراموش نکنیم. https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
امشب با یکی از مبلغین که ایام تبلیغ به آذربایجان می‌رفتند ولی امسال به خاطر تغییر شرایط نتوانسته بودند بروند صحبت می‌کردم. می‌گفتند آذربایجان از نظر تجیهیزات نظامی خیلی تقویت شده و با همکاری ترکیه بنا دارند هرچه زودتر یک جنگی راه بیاندازند و ایران را هم درگیر کنند. ان شاء الله در این شب عزیز خداوند مقدر کند شر آنها به خودشان برگردد و ملت ما فتنه‌ها را با سربلندی پشت‌سر بگذارد. https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
✍ نگاهی سیاسی به روایات فضیلت شب قدر... 🔻در باب فضیلت شب قدر روایات مختلفی آمده است، مثلا: در آن شب «سَلامٌ‏ دَائِمُ‏ الْبَرَكَةِ إِلَى طُلُوعِ الْفَجْر» و یا «تُغْلَقُ فِيهِ أَبْوَابُ النِّيرَانِ وَ تُفَتَّحُ فِيهِ أَبْوَابُ الْجِنَان». 🔻 در اینکه شب قدر با فضیلت‌ترین شب‌ سال است و بهترین زمان برای دعا، شکی نیست اما نکته مهمی در روایات مربوط به فضیلت شب‌قدر وجود دارد که لابلای فضیلت‌گویی برای این شب، به آن توجه نشده است. 🔻 مهم‌ترین و بالاترین مستندی که برای فضیلت شب قدر ذکر شده است، آیه: «لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ‏ أَلْفِ‏ شَهْرٍ» است و در روایات متعدد در منابع مختلف در توضیح این روایت این مضمون آمده است: 👈 «جَعَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَيْلَةَ الْقَدْرِ لِنَبِيِّهِ ص خَيْراً مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ مُلْكِ بَنِي أُمَيَّةَ.» 🔻 یکی از مواردی که به این مضمون اشاره شده است، سند صحیفه سجادیه است که امام صادق(علیه السلام) در آنجا برای توضیح دوام حکومت بنی‌امیه و توصیه‌های خود به عدم قیام در آن زمان می‌فرمایند: 👈 نبی مکرم اسلام در خواب دیدند که مردانی مثل بوزینه بر منبر ایشان جست و خیز می‌کنند و مردم را در دینشان مرتد می‌کنند، نبی‌مکرم (ص) بعد از خواب ایستادند، در حالی که اندوهگین بودند. آنگاه جبرائیل (علیه السلام)‌ بر حضرت نازل شد و این خواب را بر حکومت بنی‌امیه تطبیق و توضیحاتی در مورد زمان حکومت آنها داد... 🔻 سپس در ادامه سند مذکور امام صادق (علیه السلام) می‌فرمایند آیاتی در مورد این ماجرا نازل شده است: 👈 «لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ‏ أَلْفِ‏ شَهْرٍ» تَمْلِكُهَا بَنُو أُمَيَّةَ لَيْسَ فِيهَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ... خداوند برای تسلی قلب پیامبر این بشارت را به حضرت می‌دهند که یک شب قدر برای تو با برکت‌تر و با فضیلت‌تر است از هزار ماهی که در حکومت بنی‌امیة باشد و در آن هزار ماه شب قدری نباشد. 🔻 از قید «لَيْسَ فِيهَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ» معلوم می‌شود در زمان بنی‌امیة هم شب‌های قدری وجود دارد و همان شب‌ها هم بافضیلت هستند؛ و از قید «تَمْلِكُهَا بَنُو أُمَيَّةَ» معلوم می‌شود ملاک مقایسه فضیلت شب‌قدر با ماه‌های تحت حکومت امام عادل نیست بلکه این فضیلت در مقایسه با ماه‌هایی است که مؤمنین تحت حکومت طاغوت زندگی کنند. 🔻 در روایتی از امام صادق(علیه السلام) سوال می‌شود: 👈 «كَيْفَ تَكُونُ لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْراً مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ؟» چگونه شب قدر ارزشش از هزار ماه بالاتر است؟ حضرت پاسخ می‌دهند: «الْعَمَلُ الصَّالِحُ فِيهَا خَيْرٌ مِنَ الْعَمَلِ فِي أَلْفِ شَهْرٍ لَيْسَ فِيهَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ» اعمال صالح در این شب بالاتر از هزار شبی است که در آن شب قدر نباشد. 📌این روایت در مقام توضیح ملاک مقایسه شب قدر نیست بلکه در مقام چگونگی فضیلت داشتن شب قدر است، یعنی فضیلت آن با ضریب مثبت پیدا کردن اعمال در آن است. 🔻 «لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ‏ أَلْفِ‏ شَهْرٍ» در عین بیان فضیلت شب قدر اشاره به بی‌‌ارزشی اعمال صالح تحت حکومت طاغوت دارد، اشاره به ضریب منفی حکومت طاغوت در اعمال انسان و ضریب مثبت حکومت امام عادل در اعمال مؤمنین دارد. 🔻در روایت از امام صادق (علیه اسلام) است که: 👈 «إِنَّ مَنْ دَانَ اللَّهَ بِعِبَادَةٍ يُجْهِدُ فِيهَا نَفْسَهُ بِلَا إِمَامٍ‏ عَادِلٍ‏ مِنَ اللَّهِ فَإِنَّ سَعْيَهُ غَيْرُ مَقْبُولٍ وَ هُوَ ضَالٌّ مُتَحَيِّرٌ» کسی که ذیل حکومت طاغوت عبادت و تهجد می‌کند تلاشش مورد قبول نیست. 🔻 در روایت دیگری حضرت می‌فرمایند: خداوند تبارکت و تعالی می‌فرماید: قطعا عذاب می‌کنم مسلمانی که تحت ولایت امام جائری برود که منصوب خداوند نیست، حتی اگر اعمالشان پاک و منزه باشد و خواهم بخشید مسلمانی که تحت ولایت امام عادل منصوب خداوند باشد حتی اگر آن فرد ظلم و گناهی کرده باشد. 👈 «قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَأُعَذِّبَنَّ كُلَّ رَعِيَّةٍ فِي الْإِسْلَامِ دَانَتْ بِوَلَايَةِ كُلِّ إِمَامٍ جَائِرٍ لَيْسَ مِنَ اللَّهِ وَ إِنْ كَانَتِ الرَّعِيَّةُ فِي أَعْمَالِهَا بَرَّةً تَقِيَّةً وَ لَأَعْفُوَنَّ عَنْ كُلِّ رَعِيَّةٍ فِي الْإِسْلَامِ دَانَتْ بِوَلَايَةِ كُلِّ إِمَامٍ‏ عَادِلٍ‏ مِنَ اللَّهِ وَ إِنْ كَانَتِ الرَّعِيَّةُ فِي أَنْفُسِهَا ظَالِمَةً مُسِيئَةً.» ..... 📌 پی‌نوشت: ممکن است کسی ناخواسته تحت حکومت طاغوت باشد ولی اهل تلاش برای برقراری حکومت امام عادل باشد، قطعا این روایات عذاب و بی‌فضیلتی از چنین فردی منصرف است‌. https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
✍ اختلاف امتی رحمة... 🔻 در روایت مشهوری از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل شده است: 👈«اخْتِلَافَ أُمَّتِي رَحْمَةٌ» برخی تصور کرده‌اند معنای روایت، اختلاف به معنی نزاع و تفرقه است! اما با اندک تاملی واضح است که این معنا نباید مراد باشد. 🔻 در روایتی نیز یکی از اصحاب امام صادق (علیه السلام) که از اختلاف همان نزاع و تفرقه را می‌فهمیده است؛ از ایشان می‌پرسد، آیا واقعا این روایت نبوی صحیح است؟ حضرت می‌فرمایند: بله! راوی می‌پرسد: پس لابد اجتماع امت عذاب است؟! حضرت می‌فرمایند: نه چنین نیست مراد از این کلام همان کلام خداوند است که می‌فرماید: 👈 «فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ» خداوند امر کرده است که از هر فرقه‌ای فردی به سوی رسول خداوند کوچ کند «وَ يَخْتَلِفُوا إِلَيْهِ» و آموزش ببینند و سپس بازگردند به سوی قوم خودشان. «فَيَتَعَلَّمُوا ثُمَّ يَرْجِعُوا إِلَى قَوْمِهِمْ» همانا اراده شده است از اختلاف، اختلاف از شهرها نه اختلاف در دین خدا چرا که دین خدا واحد است. «إِنَّمَا أَرَادَ اخْتِلَافَهُمْ مِنَ الْبُلْدَانِ لَا اخْتِلَافاً فِي دِينِ اللَّهِ إِنَّمَا الدِّينُ وَاحِدٌ.» 🔻 برخی منظور از اختلاف را به معنی رفت و آمد ترجمه کرده‌اند. بر این مبنا معنای «وَ يَخْتَلِفُوا إِلَيْهِ فَيَتَعَلَّمُوا» می‌شود به سوی حضرت رفت و آمد کنند و آموزش ببینند! و معنای «إِنَّمَا أَرَادَ اخْتِلَافَهُمْ مِنَ الْبُلْدَانِ» می‌شود: همانا منظور از اختلاف رفت و آمد از شهرها است! 🔻 درحالی که این معنا با کوچ کردن به سمت پیامبر اکرم و آموزش دیدن سازگار نیست! برای آموزش دیدن باید ماند و آموزش دید نه اینکه در رفت و آمد بود! به ویژه رفت و آمد در آن زمان با سختی‌ها و طولانی بودنش! همچنین این معنا با «ثُمَّ يَرْجِعُوا إِلَى قَوْمِهِمْ» هم سازگار نیست چطور اینها، سپس بعد از تعلم بازگردند به سوی قومشان درحالی که قبلش هم همه‌اش در رفت و آمدند! علاوه بر آن ظاهر «اخْتِلَافَ أُمَّتِي رَحْمَةٌ» یعنی چیزی از سوی خداوند ایجاد شده و خود آن رحمت است، نه اینکه اقدامی از سوی بندگان صورت گیرد که مایه رحمت باشد. ⁉️ حال این سوال باقی می‌ماند که معنای اختلافی که مایه رحمت است و در حدیث به آن اشاره شده است، چیست؟! جمع بندی در پست بعد. @sharhe_hal
✍ اختلاف امتی رحمة (قسمت دوم) در پست قبل به حدیث نبوی و مشهور «اخْتِلَافَ أُمَّتِي رَحْمَةٌ» اشاره کردم و در جستجوی معنای اختلاف در حدیث، دو معنای "نزاع و تفرقه" و "رفت و آمد" را صحیح ندانستم. ⁉️ اما اختلاف به کدام معنا، رحمت است؟ به ویژه رحمت بر امت پیامبر؟ 🔻اختلاف اگر به معنای تفاوت باشد می‌تواند رحمت باشد، چرا که می‌تواند موجب حرکت شود. اگر همه مثل هم بودند، دیگر نه تقسیم کار و نه ارتباط و نه عشق هیچ معنایی نداشت. یک عده باید زن باشند و یک عده مرد تا اینها برای هم جاذبه داشته باشند، یک عده باید عشق هنر باشند و یک عده عشق صنعت و یک عده اهل علم تا هر کس گوشه‌ای از کار اجتماع را بگیرد و نیازهای جامعه را حل کند. تفاوت‌ها موجب می‌شود همه برای کامل کردن نواقص یکدیگر به هم نیاز داشته باشند و با هم جمع شوند. تفاوت‌ها خودش موجب شکل‌گیری شبکه‌های ارتباط و به جمع رسیدن است. ⁉️ اما اشکال می‌شود، ظاهر آن روایت اختصاص این رحمت بر امت اسلام است، نه دیگر امت‌ها و اگر مراد از اختلاف، تفاوت است، این تفاوت مگر منحصر در امت اسلام است که در امت اسلام تفاوت رحمت باشد و در دیگر امت‌ها خیر؟! نکته اول اینکه وقتی سخن از امت اسلام در مقابل دیگر امت‌ها باشد دیگر تفاوت در اموری مثل زن و مرد بودن و ذوق و سلیقه‌های هنری و صنعتی و... منظور نیست، بلکه تفاوت‌های تاثیر گذار مربوط دین است، مثلا تفاوت سلیقه‌ها و رویکردها در فهم دین واحد است یا تفاوت‌ها فرهنگ‌ها با وجود دین واحد است. نکته دوم اینکه تفاوت‌ها از وجود نقص‌ها شکل می‌گیرد، اگر همه کامل بودند که تفاوتی نداشتند! نکته سوم اگر برای شکل‌گیری ارتباط بین ناقص‌ها یک شاخص و تراز کامل موجود باشد، این تفاوت‌ها بر اساس آن شاخص به خوبی با یکدیگر ارتباط می‌گیرند و یکدیگر را به کمال می‌رسانند. اما اگر چنین شاخصی نباشد هر ناقصی خود را کامل می‌پندارد و تفاوت‌ها به نزاع و تفرقه می‌انجامد. 🔻 در امت اسلام برخلاف دیگر امت‌ها، نه یک شاخص بلکه شاخص‌هایی مصون از تحریف و نقص مانند قرآن و امام قرار داده شده‌اند که به کمک آن، این تفاوت‌ها می‌توانند در کنار یکدیگر موجب کمال یکدیگر شوند اما در امت‌های دیگر کتاب‌هایشان همگی تحریف شدند و سلسله اوصیاء آنها نیز امتداد نیافت. 🔻 در روایتی که در پست قبل اشاره شد نیز این معنا با مضامین حدیث سازگار است. 👈 إِنَّمَا أَرَادَ قَوْلَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- «فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ‏» همانا پیامبر اکرم از آن سخن، این کلام خداوند را اراده کره است که چرا از هر جماعتی گروهی کوچ نمی‌کنند تا در دین تفقه کنند و آنگاه که به سوی قومشان بازمی‌گردند آنها را انذار دهند... «فَأَمَرَهُمْ أَنْ يَنْفِرُوا إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص وَ يَخْتَلِفُوا إِلَيْهِ فَيَتَعَلَّمُوا ثُمَّ يَرْجِعُوا إِلَى قَوْمِهِمْ فَيُعَلِّمُوهُمْ.» پس خداوند امر نمود که به سوی رسول خدا کوچ کنند و تفاوت‌هایشان را به سوی او بیاورند و نزد حضرت آموزش ببینند سپس به سوی قوم خود بازگردند و آنها را آموزش دهند. «إِنَّمَا أَرَادَ اخْتِلَافَهُمْ مِنَ الْبُلْدَانِ لَا اخْتِلَافاً فِي دِينِ اللَّهِ إِنَّمَا الدِّينُ وَاحِدٌ.» همانا اراده شده است از اختلاف در آن کلام تفاوت‌هایشان در سرزمین‌ها، نه تفاوت‌ها در اصل دین خدا، چرا که دین خدا واحد است. ...... پی‌نوشت: دقت شود که تفاوت در اصل دین و تفاوت فرهنگ یا رویکرد در ذیل دین واحد متفاوت است. @sharhe_hal
جمعی از دوستان به دیدار خانواده آن دخترخانم برای تکریم رفته‌اند و متن توضیحات دیدار را از کانال حاج‌آقا کاظم‌زاده ( پنجمین نفر از سمت چپ به راست) در اینجا می‌گذارم.👇 از کسانی که در شب‌های قدر خیلی دعایش کردم، این دختر خانم با غیرت بود. .... 🌀شماره مادرش را پیدا کردیم گوشی را که برداشت، خودم را به عنوان طلبه قم معرفی کردم و گفتم کار دختر خانم شما جای تقدیر و تشکر دارد. 🌀گفتند: کار خاصی نکرده، وظیفه دینی و از سر دلسوزی اش بوده اصرار کردم و الحمدلله پذیرفتند. همراه مدیر عامل موسسه همشهری و آقای توانگر نماینده مردم تهران، خدمت این خانواده رسیدیم و به سهم خودمان تکریم شان کردیم. 🌀برای مثل من که با هزار توجیه و استدلال، بی خیال سرنوشت هم وطنان‌ام می‌شوم، حجتی بود که خداوند توفیق دیدارشان را داد. ادب و غیرت و مظلومیت این دختر خانم در امر به معروف را در فیلم‌شان به عیان میتوان دید. @tamardom