✍️ پیشنهادی برای مدیر حوزه علمیه و مدیران مدارس فقهی...
✅ اصل پیشنهاد، ساده است اما اگر اجرایی شود:
🔻دروس حوزه از نظر دسترسی راحتتر میشود؛ ثبت و ضبط دروس دقیقتر میشود؛ اطلاع از دروس مختلف و اساتید مختلف برای طلاب و مدیران راحتتر میشود؛ قابلیت مقایسه راحت دروس و مدارس مختلف محقق میشود؛ ارزیابی دقیق فعالیت طلاب و اساتید و دروس مختلف جاری در حوزه به نحو جزئي و کلی ممکن میشود؛ اطلاع رسانی از برنامههای حوزه و... راحتتر میشود؛ امکان جذب بیشتر طلاب از مناطق مختلف محقق میشود و...
✅ فکر کنم با فواید ذکر شده، اصل پیشنهاد هم مشخص شد.🤔
📌راه اندازی یک اپلیکیشن موبایلی خوب که:
🔻 در آن به تفکیکهای مختلف مدارس فقهی و اصولی، مدارس آزاد و درسها هرکدام معرفی شوند؛ اساتید و رزومه هرکدام و صوت نمونه یا لینک دروس هر استاد در آن قابل دسترس باشد؛
👈مثلا در حال حاضر مدرسه تخصصی فقه و اصول امام کاظم(ع) یک کانال دارد که صرفا صوت اساتید خود را به ترتیب روزانه در کانال خود میگذارد اما اگر این صوتها منظم در یک اپلیکیشن با معرفی هر درس و استاد آن با قابل دسترسی بود، هم از این درسها استفاده بیشتری میشد هم مطالب آنها بعد از گذشت یک مدت فراموش نمیشد بلکه یک رزومه قوی برای مدرسه از حیث اساتید و دروس ایجاد میشد که هرساله قویو وقویتر نیز میشد.
🔻 طلاب و مخاطبان مختلف از مناطق مختلف کشور یا دنیا بتوانند از آن از دروس استفاده کنند یا حتی برای اساتید پیام دهند؛
👈در حال حاضر زحمات فراوانی که صورت میگیرد صرفا به چند نفر طلبه حاضر در هر درس میرسد، در حالی که طلاب و استعدادهای مختلفی در نقاط مختلف کشور یا دنیا وجود دارند که تشنه استفاده از مباحث علمی صورت گرفته در این دروس هستند و به صورتهای ثبت نام مجازی رسمی یا استفاده آزاد از برخی دروس میتوان این درسها و مباحث علمی را در دسترس آنها نیز قرار داد و امکان دسترسی آزاد یا با یوزر پسورد برای هر طلبه یا مخاطب در هر درس به صورت برخط یا غیرآن را فراهم کرد؛
بنده درسهای مختلف با ارزشی داشتهام که وقتی در مباحثات یا فضاهای علمی به آنها ارجاع میدهم مخاطبان اشتیاق زیادی نشان میدهند که اگر ممکن است صوتهای این استاد یا درس را در اختیار ما بگذارید اما متأسفانه یا صوت ضبط نشده یا مدرسه اجازه نداده و....
🔻 محدود به قم نباشد بلکه با افزدوده شدن مدارس دیگر مناطق، ظرفیتهای علمی دیگر استانها یا حتی کشورها و مدارس و اساتید آنها نیز مشخص و از آنها نیز استفاده شود .
👈 بسیاری از مباحث علمی در گوشه گوشه کشور و خصوصا قم در حال بحث هستند که اصلا کسی از آنها خبر ندارد اما اگر خوب معرفی شوند و ساختار و ثبت و ضبط منظم با قابلیت جستجو برای آنها تعریف شود کارهای علمی هم سو قابلیت تعاضد در موضوعات خود پیدا میکند.
مکرر شنیدهایم که فلان استاد این بحث را ارائه میکنند اما کی؟ کجا؟ و خلاصه باید با زحمات فراوان صوتهای آن را گیر بیاوریم اما اگر یک اپلیکیشن برای هر مدرسه یا کل حوزه یا مجموعی از مدارس وجود داشته باشد این قسم مشکلات مرتفع میشود، اساتید هم وقتی میدانستند مخاطب آنها افراد بسیار بیشتری هستند و استفاده بیشتری از مطالب آنها میشود و این مطالب ثبت و ضبط میشود انگیزه بیشتری برای بالابردن تلاش بیشتر در ارائه بهتر دروس خود انجام میدادند.
طلاب زیادی مبلغ و ساکن در مناطق دور دست هستند و علاقه دارند ارتباط خود با فضای علمی را از دست ندهند و با این کار یک فضای سهل و آسان برای این مهم برای آنها فراهم میشود.
🔻تقریرات هر درس و منابع و مقالات مرتبط با موضوعات هر درس معرفی شود و قابلیت جستجو برای همه موارد مذکور وجود داشته باشد؛
🔻مدیر هر مدرسه بتواند هر وقت بخواهد از وضعیت طلاب خود از نظر حضور و غیاب، شرکت در درسها، داشتن تقریر یا مقاله، نوشتن پایان نامه و... مطلع شود؛ و ارزیابیهای مختلف از کمیت موضوعات و مباحث دروس و استقبال طلاب و.... به راحتی در آن صورت بگیرد؛
🔻فواید دیگری هم مطرح است که مربوط به مدیریت کلان حوزه است و چندان در اینجا قابل مطرح کردن نیست، مثلا اینکه قبل از مدیریت حوزه کسانی که به پول و امکانات کلان وصل هستند از این قابلیت استفاده کنند و برای شخصیتهای خود چهره سازی کنند و جریان علمی و سیاسی اجتماعی خود را در حوزه تقویت کنند و...
✅ خلاصه اینکه وارد شدن به عرصه مدیریت مجازی و استفاده از قابلیتهای آن ناگزیر است، امروز باشد یا فردا، فقط برنده کسی است که زودتر این فرصت را استفاده کند.
https://eitaa.com/sharhe_hal
27.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خاطره آیتالله مصباح از تواضع آیتالله بهجت مقابل زائران حضرت معصومه سلام الله علیها
https://eitaa.com/sharhe_hal
✍️ نگاهمان را عوض کنیم...
✅ تبلیغاتی که در جامعه برای اسراف نکردن میشود را نگاه کنید!
معمولا میگویند آب کم است، اسراف نکنید! انرژی محدود است ما نسبت به نسلهای بعد مسئول هستیم اسراف نکنید! و...
✅ این نوع از توصیه به اسراف نکردن را میشود گفت: ثواب که ندارد مبغوض خدا هم است، چرا؟
چون روح آن سوء ظن به خداوند یا اصلا ندیدن او است که حالا در یک مناسک دینی خودش را نشان داده است. منشاء این نوع از اسراف نکردن ترس از این است که خدایی که نسلهای قبل از ما را روزی داده حالا دیگر روزی ندهد.
یک روز میگفتند زغال سنگ دارد تمام میشود اسراف نکنید، یک روز میگویند نفت دارد تمام میشود، فردا هم خواهند گفت اورانیوم دارد تمام میشود اما توجه ندارند و نداریم که آن کسی که مسئول روزی دادن به ما است حواسش به آیندگان هم مثل گذشتگان بوده و رحمتش در طول زمان و مکان گسترده است.
✅ معمولا ما تصور میکنیم فلان ماده را باید بیشتر قدر بدانیم چون مثلا کمیاب است یا گران است و... مثلا اگر در یک بیابان بودیم حواسمان به اسراف نشدن آب هست ولی اگر در کنار دریا و یا یک جای پرآب بودیم، میگوییم اینقدر آب برای مثلا شستن فلان ماده که اسراف نیست؟!
اسراف برای ما به کم بودن یا زیاد بودن آن ماده ربط دارد.
⁉️ اما دین چه میگوید؟
اگر کنار رودخانه هم بودی نباید آب را بیخود روی زمین بریزی و این اسراف است.
✅ اصل ماجرا مؤدب بودن نسبت به نعمت خداوند است، قدر نعمت خدا را دانستن و احترام آن را نگه داشتن است. بنده نعمت خدا را کوچک نمیشمارد و قدر آن را میداند ولو به ظاهر کوچک باشد کمی خرده نان باشد! یک دانه برنج باشد! یا...
✅ خداوند در وصف مؤمنین میگوید:
👈«الَّذينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلى جُنُوبِهِمْ وَ يَتَفَكَّرُونَ في خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَكَ فَقِنا عَذابَ النَّارِ (۱۹۱ - آل عمران)»
کسانی که در همه حالات ایستاده و نشسته و خوابیده در خلق آسمان و زمین تفکر میکنند و میگویند خداوندا اینها را بیهوده خلق نکردی.
✅ این نکته توجه به مخلوق خدا و ارزشمند بودن آن در همه مناسک دینی که با عالم نحوه ارتباطی پیدا میکند وجود دارد و به ادب درک محضر و نعمت خداوند تبارک و تعالی بر میگردد.
👈 مثلا در ادب غذا خوردن، ممکن است کسی از سر حرصش به دنیا بگوید غذا را خوب بجو برای اینکه مواد معدنی آن بیشتر جذب بدن تو شود تا با یک مقدار کم از ماده منفعت بیشتری ببری یا اینکه کسی از سر شهوت به غذا بگوید خوب غذا را بجو که لذت غذا را بیشتر بچشی، یکی هم برای اینکه مقابل اینها باشد و به اصطلاح اهل آخرت و ترک دنیا شود، به کیفیت غذا و لذت بردن از آن توجه نکند! اما مؤمن نه این است و نه آن، یک سیب را هم که میخواهد بخورد، قدر آن را میداند چون نعمت خداست، خوب به جلوههای رحمت خدا در پوست و رنگ و ترکیب و مزه آن دقت میکند و از آن لذت میبرد، غذا را آرام آرام میجود تا قدر این نعمت خدا در طعم و مواد مفیدی که در آن است درک کند، چون خدا این میوه را صرفا برای پر کردن معده نیافریده است خواسته است شما از جلوههای مختلف آن لذت ببری و استفاده کنی، خواسته است او را در تک تک ابعاد این مخلوقش، ببینی.
👈 مثال دیگرش در رعایت نظم است، برخی منظم میشوند تا از زمان بهره بیشتری ببرند، تا مطالبی که دارند از دست نرود بهتر استفاده شود و توجیهات از این دست، اما مؤمن میداند بیشترین بهرهها را خداوند در کمترین زمانها میتواند به او بدهد و کمترین بهرهها را در بیشترین زمانها میتواند از او دریغ کند، چشم او را از آنچه مقابلش است نابینا کند و نسبت به آنچه پنهان است آگاه کند. پس رعایت نظم او به خاطر ترس از بیبهره ماندن نیست. چون در مقابل وقتش در برابر خداوند مسئول است برای ذره ذره آن فکر میکند که کاری کند که در آن زمان لازم است، در نتیجه منظم میشود.
به امام خمینی گفتند: شما برای چه اینقدر منظم هستی که دیگران با کارهای شما ساعتشان را میتوانند تنظیم کنند؟ برای اینکه بهره بیشتری از زمان ببری و...؟ پاسخ دادند نه! برای اینکه خدا از ما خواسته است، منظم باشیم.
https://eitaa.com/sharhe_hal
هدایت شده از توییتر انقلابی
شاید برای شما هم اتفاق بیفتد! حتما هم اتفاق افتاده!
دیشب ساعت یک در مسیر خانه متوجه خانمی شدم که کنار خیابان ایستاده و بیش از ۲۰ خودرو اطرافش را گرفتهاند. دختر بی توجه به مزاحمتها دور میدان میچرخید، همه خودرو ها هم به دنبالش و تعدادشان هم افزوده میشد. گوشهای ایستادم،
▫️ حدودا ۲۲ساله و مشخص بود دختر موجهی است و از این آزارها ناراحت است.
صحنه ای که شاید فقط با حمله گله کفتارهاو گرگ های درنده به یک موجود بی پناه قابل مقایسه باشد!
خواهرم همراهم بود رفت و نیم ساعتی صحبت کرد، من هم با فاصله اندکی کنارشان ایستادم تا شاید از مزاحمتها کم شود.
▫️ خواهرم برگشت و گفت دو شب قبل با خانواده دعوایش شده و وسایلش را جمع کرده و از خانه بیرون زده!
از ترس با خانواده هم تماس نگرفته، دوستانش هم جایی نداشتند که این دو شب را بماند.
نه جایی برای ماندن داشت و نه پولی برای هتل رفتن! دو روز تمام در خیابان راه رفته.راه !بدون اینکه بخوابد
▫️ با اصرار خواهرم سوار ماشین شد. رفتیم برایش غذا گرفتیم. از آنچه فکر میکنید داغونتر و خسته تر بود، تمام مدت اشک ریخت.
نیم ساعتی صحبت کردیم تا راضی شد با۱۳۷تماس بگیریم، پذیرفت شب را در یکی از مراکز بگذراند.
برایش سخت بود ولی چارهای نداشت. باید شب را درخیابان بین گرگها بگذراند!
▫️یا به خواسته آنها تن بدهد یا همین خستگی و گرسنگی را ادامه دهد.
موبایلش هم از عصر خاموش بود که در ماشین شارژ کرد.
فقط مادرش چند پیام داده بودم.
ساعتی گذشت و بچههای مددکار آمدند، باهاش صحبت کردند، قبول کرد برود و شب را در یکی از سراها بماند.
از خودروی ما پیاده نشد
▫️ پشت سر خودرو شهرداری حرکت کردیم و رفتیم تا یکی از سراهای نگهداری.
در راه از یک سوپرمارکت وسایلی که فکر میکردیم شاید نیازش بشود را خریدیم. قبول نمیکرد ولی باز هم چارهای نداشت.
امروز صبح با یکی از رفقا در شهرداری تماس گرفتم تا موضوع را پیگیری کند.
▫️عصر تماس گرفت که شهردار با خانواده او تماس گرفته و به همراه چند مددکار با خودش و خانودهاش صحبت کردند.
حال خوب اینکه آشتی کردند و امشب در خانه و اتاق خودش راحت خوابیده.
به خواهرم پیام داده بود ومیگفت یک قدم تا آنچه نباید فاصله داشته!
▫️بین جبر و وجدان در حال جنگ بوده و شایدلحظات آخر یک اتفاق نجاتش داده.
به حال هم بی تفاوت نباشیم! از کنار هم بی تفاوت رد نشویم!
یک لحظه شاید یک عمر را تغییر دهد، هر کار بدی دفعه اولش سخت است! و بعد از آن عادی شود، همه بد به دنیا نمی ایند و اجبار به راههایی میکشاند که شاید برگشت از آن خیلی سخت و غیر ممکن باشد.
▫️ اگر با چنین مواردی برخورد کردید که حتما برخورد کردید یا میکنید
بی تفاوت از کنار اتفاقات کنارمان رد نشویم.
این موارد به راحتی از طریق اورژانس اجتماعی و شهرداری قابل حل است و حتما میتوانیم از یک فاجعه یا بحران در آینده یک انسان مثل خودمان موثر باشیم.
کنار هم بمانیم…
👤 علیرضا وهاب زاده
@TWTenghelabi
جلسه پنجم.mp3
38.94M
🎙استاد وحیدی ۲۶ آبان ۱۴۰۰ ج ۵ شرح روایت عبدالله بن جندب.
🔻فرازهای مورد بحث در این جلسه:
يَا ابْنَ جُنْدَبٍ قَدِيماً عَمِرَ الْجَهْلُ وَ قَوِيَ أَسَاسُهُ وَ ذَلِكَ لِاتِّخَاذِهِمْ دِينَ اللَّهِ لَعِباً حَتَّى لَقَدْ كَانَ الْمُتَقَرِّبُ مِنْهُمْ إِلَى اللَّهِ بِعِلْمِهِ يُرِيدُ سِوَاهُ أُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ يَا ابْنَ جُنْدَبٍ لَوْ أَنَّ شِيعَتَنَا اسْتَقَامُوا لَصَافَحَتْهُمُ الْمَلَائِكَةُ وَ لَأَظَلَّهُمُ الْغَمَامُ وَ لَأَشْرَقُوا نَهَارا
....
جلسه اول:👇
https://eitaa.com/sharhe_hal/3758
ج دوم:
https://eitaa.com/sharhe_hal/3759
ج سوم:
https://eitaa.com/sharhe_hal/3767
ج چهارم:
https://eitaa.com/sharhe_hal/3776
صوت جلسات آتی را هم میتوانید از همینجا دنبال کنید.👇
https://eitaa.com/sharhe_hal
✍️ جادوگری مخالفان واکسن در آمارها...
✅ اخیرا پس از انتشار نمودارهای تعداد مرگ میر افرادی که دو دز واکسن زدهاند و افرادی که یک دوز و افرادی که اصلا واکسن نزدهاند که حاکی از تاثیر زیاد زدن واکسن در جلوگیری از مرگ و میر است.👇
https://eitaa.com/sharhe_hal/3793
دوستان مخالف واکسن یک جادوگری کرده و نمودارهایی ارائه کردهاند که نشان میدهد در دو رده سنی، تاثیر واکسن زدن بر کاهش مرگ و میر چندان هم زیاد نیست و در یک رده سنی کاملا برعکس است و مرگ و میر واکسن نزدهها کمتر است!😳👇
https://eitaa.com/sharhe_hal/3799
https://eitaa.com/sharhe_hal/3798
https://eitaa.com/sharhe_hal/3797
✅ فرض کنید ما در یک سال اخیر ۱۰۰۰ مبتلی به کرونا داشتهایم و ۳۰ نفر آنها منجر به مرگ شده است.
از ۳۰ نفر ۱۴ نفر واکسن نزده بودهاند، ۱۲ نفر واکسن زدهاند ولی فقط یک دوز، ۴ نفر هم هر دو دز واکسن را زدهاند.
✅ موافقان واکسن میگویند این آمارها حاکی از تاثیر واکسیناسیون در کاهش مرگ و میر است چون هرچه واکسیناسیون جدیتر گرفته شده از آمار مرگ بیماران کاسته شده است.
✅ مخالفان واکسن میگویند این اعتراف بزرگ است! که واکسیناسیون هیچ تاثیر خاصی در پیشگیری از مرگ ندارد بلکه آمار واکسن نزدهها بیشتر است، چون از ۳۰ نفر منجر به مرگ بیش از ۵۰ درصد (۱۶ نفر از ۳۰ نفر) آنها واکسن زده بودند و این نشان میدهد تاثیر واکسن زدن در مرگ برعکس است!
✅ برای اینکه این جادوگری مخالفان واکسن در ارائه آمار را متوجه شوید مثال را کمی عوض میکنم:
فرض کنید ما ۱۰۰۰ تصادف در یک سال داریم. از این تصادفات ۳۰ مورد آن منجر به فوت بوده است.
از این ۳۰ مورد ۱۴ نفر کمربند نبسته بودهاند، ۱۲ نفر کمربند غیر استاندارد بسته بودند و ۴ نفر هم کمربند استاندارد بستهاند.
طرفداران بستن کمربند میگویند شما اگر کمربند استاندارد ببندید همانطور که این آمار نشان میدهد فقط ۴ هزارم درصد احتمال دارد در تصادف به مرگ منتهی شوی و اگر کمربند نبدید این آمار ۳.۵ برابر میشود و اگر کمربند غیر استاندارد ببندید ۳ برابر میشود.
یعنی بستن کمربند غیر استنادارد چندان هم فایدهای ندارد ولی به هرحال از نبستن کمربند هم بهتر است.
حالا مخالفان بستن کمربند ایمنی میگویند آمار نشان میدهد که از ۳۰ نفر تصادف منجر به مرگ، ۱۶ نفر آنها کمربند بسته بودهاند و ۱۴ نفر کمربند نبسته بودند، پس وقتی شما کمربند ببندید احتمال مرگ شما بیشتر است!
✅ مخالفان واکسن:
🔻اول اینکه به این توجه ندارند که قبل از مرسوم شدن بستن کمربند(زدن واکسن) روزانه نزدیک به پنج برابر تصادفات منجر به مرگ میشد! و حالا که بستن کمربند یک عادت شده است آمار تصادفات منجر به مرگ کاهش پیدا کرده است و این خودش گویاترین آمار بر پیشگیری کمربند از مرگ و میر است.
از روز اول هم کسی نگفت که هرکس کمربند بست دیگر به هیچ وجه تصادف او منجر به مرگ نمیشود، بلکه ادعا این بود که بستن کمربند موجب کاهش تصادفات منجر به مرگ میشود. یعنی جامعه مبدا ما برای مقایسه تاثیر گذاری بستن کمربند، کل تصادفات منجر به مرگ قبل از مرسوم شدن بستن کمربند و بعد از مرسوم شدن آن است.
🔻دوم اینکه آن چیزی که باید در مقایسه ملاک اصلی باشد کمربند استاندارد است نه غیر استنادارد اگرچه نوع غیراستاندارد آن هم تاثیرش در کاهش مرگ میر مثبت بوده است.
در بحث واکسن هم دو دز واکسن معیار است نه یک دوز واکسن اگرچه تاثیر مثبت یک دوز واکسن هم مشخص است.
🔻 سوم اینکه جامعه معیار قبل از واکسینانسیون عمومی مثلا ۸۰ درصد واکسن نزده و ۲۰ درصد واکسن زده بود با روزی ۶۰۰ نفر تلفات منجر به مرگ و شمار زیاد وضعیت وخیم به نحوی که بیمارستانها جایی برای پذیرش بیمار جدید نداشت.
جامعه معیار بعد از واکسیناسیون عمومی مثلا ۸۰ درصد واکسن زده و ۲۰ درصد واکسن نزده است با روزی ۱۰۰ نفر تلفات منجر به مرگ و بیمارستانهایی که افراد وضعیت وخیم آن هم به همینترتیب کاهش پیدا کرده است.
وقتی امروز اکثر جامعه شما واکسن زده هستند و اقلیتی واکسن نزده هستند در تعداد مرگ میر هم تعداد واکسن زدهها بیشتر خودش را نشان میدهد. همانطور که وقتی اکثر مردم کمربند ببندند تعداد تصادفات منجر به مرگ همراه با بستن کمربند هم افزایش مییابد.
مثلا اگر آمار ۷۰ درصد کشتهها از واکسن زدهها بود و ۳۰ درصد واکسن نزده ولی جامعه شما ۹۰ درصد واکسن زده بود و ۱۰ درصد نزده، باز هم حاکی از تاثیر مثبت واکسن در کاهش مرگ و میر بود.
https://eitaa.com/sharhe_hal
شرح حال
✍️ جادوگری مخالفان واکسن در آمارها... ✅ اخیرا پس از انتشار نمودارهای تعداد مرگ میر افرادی که دو دز
نمودارهای ارائه شده توسط موافقان واکسن:👇
داده های مرکز فناوری اطلاعات وزارت بهداشت از تاثیر بسیار چشمگیر واکسیناسیون کووید-۱۹ در جلوگیری از مرگ ناشی از این بیماری در ایران:
این سه تصویر که مرکز فناوری اطلاعات وزارت بهداشت آنها را منتشر کرده به مقایسه مرگ ناشی از کووید-۱۹ در بین سه گروه زیر پرداخته اند:
۱- بدون دریافت واکسن (قرمز)
۲- دریافت یک دز و یا هر دو دز واکسن و گذشت کمتر از ۲ هفته از آن (آبی)
۳- دریافت دو دز واکسن و گذشت ۲ هفته از آن (سبز)
محور عمودی: میزان مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ در هر یک میلیون نفر جمعیت
محور افقی: فاصله زمانی بین پنجم تیر تا بیست و دوم آبان به صورت هفتگی.
https://eitaa.com/sharhe_hal/3791
نمودارهای ارائه شده توسط مخالفان واکسن که حکایت جادوگری آنها توضیح داده شد.👇
https://eitaa.com/sharhe_hal/3791
نمودار ارائه شده توسط مخالفان واکسن که حکایت جادوگری آنها توضیح داده شد.👇
https://eitaa.com/sharhe_hal/3791
نمودار ارائه شده توسط مخالفان واکسن که حکایت جادوگری آنها توضیح داده شد.👇
https://eitaa.com/sharhe_hal/3791
نمودار ارائه شده توسط مخالفان واکسن که حکایت جادوگری آنها توضیح داده شد.👇
https://eitaa.com/sharhe_hal/3791
شرح حال
✍️ جادوگری مخالفان واکسن در آمارها... ✅ اخیرا پس از انتشار نمودارهای تعداد مرگ میر افرادی که دو دز
نظر یکی از دوستان👇
اصل مطلب، همان نکتۀ آخری است که فرمودید. اگر بخواهیم یک مثال افراطی و قابل فهم تر برایش بزنیم اینطور می شود:
اگر تمام مردم ایران واکسن زده باشند و فقط ۱ نفر واکسن نزده باشد، طبیعتاً همۀ آمار ابتلا و مرگ و میر، از میان افراد واکسن زده خواهند بود!! یعنی ۱۰۰ درصد افراد واکسن زده، بیمار میشوند یا فوت خواهند کرد و کسی از افراد واکسن نزده، بیمار نمیشود یا فوت نخواهد کرد! حالا آیا این به معنای عدم تاثیر واکسن و بلکه تاثیر معکوس آن است؟
الآن هم قضیه همین است. چون اکثر مردم کشور واکسن زده اند، نمی شود آمار ابتلا و مرگ آنها را با درصد کمی از افراد که واکسن نزده اند مقایسه کرد.
شرح حال
✍️ نگاهمان را عوض کنیم... ✅ تبلیغاتی که در جامعه برای اسراف نکردن میشود را نگاه کنید! معمولا میگ
✅ حالا که بحث کمبود آب به صدر خبرها آمده، پیشنهاد میکنم در مورد آبهای ژرف (آبهایی که در عمق زمین است و تجدید پذیر) اطلاعاتی داشته باشید.👇
http://fna.ir/3lw1f
http://fna.ir/dcmtau
✅ یک نکته جالب اینکه وقتی این بحث مطرح شده بود، وزارت نیروی دولت غربگدا واکنش منفی نشان داده بود.👇
khabaronline.ir/news/827278
✅ و الحمد لله در ۹ آبان امسال سومین چاه آب ژرف نیز به نحو موفقیت آمیز در سیستان شروع به بهره برداری شده است.👇
mehrnews.com/xWqpW
✅ امید است فشارهای دشمنان و طرحهای اسرائیل برای مواجه کردن ایران و عراق با خشکسالی (با ساخت سدهای مختلف در کشورهای همسایه و قطع منابع آبی ورودی ایران و...) خود مقدمه یک پیشرفت و ارتقاء جدید برای ایران باشد.
ان شاء الله.
https://eitaa.com/sharhe_hal
✍️ قلب انسان مؤمن...
✅ اگر به لینک زیر مراجعه کنید در آن تعداد ضربان قلب حیوانات مختلف را با تصویر نشان داده است.👇
https://everysecond.io/animal-heartbeats
در شرایط عادی ضربان متوسط قلب وال ۸بار در دقیقه - فیل ۳۰بار – اسب ۳۶ – انسان ۷۵– سگ بزرگ ۸۰– سگ کوچک ۱۲۰–گربه ۱۶۰– همستر(یک نوع موش) ۴۰۰ بار در و مرغ مگس خوار ۱۲۰۰ است.
✅ اولین نکتهای که واضح است رابطه جثه حیوانات با تعداد ضربان قلب آنهاست، هرچه جثه کوچکتر میشود، تعداد ضربان قلب هم بالا میرود.
فرض کنید مثلا قلب وال بخواهد آن حجم عظیم از خون را در آن بدن بزرگ مثلا با ۴۰۰ بار در دقیقه، مکش و دمش کرده و جابجا کند! خیلی به آن فشار خواهد آمد و عمر این قلب هم پایین میآید.
✅ نکته دوم که جالبتر است رابطه طول عمر حیوانات با تعداد ضربان قلب آنها در دقیقه است که در جدول زیر میتوانید این مقایسه را ببینید.👇
https://eitaa.com/sharhe_hal/3805
در این نمودار که مربوط به حیوانات خشکی زی است، رابطه مستقیمی بین تعداد ضربان قلب و عمر هر حیوان وجود دارد، البته فقط انسان در این نمودار استثناء شده است و اگر مثل دیگر حیوانات خشکی زی میبود باید در حدود ۱۵ تا ۲۰ سال بیشتر عمر نمیکرد.
✅ این قاعده یعنی نسبت ضربان قلب و جثه و طول عمر وقتی به حیوانات خونسرد میرسد نمودار به یکباره عوض میشود و مثلا وال که حیوانی خونگرم است، در مقایسه با کوسه یا ماهی یا لاکپشت و دیگر حیوانات خونسرد و آبزی عمر خیلی کمتری دارد.
شاید علت آن از این جهت باشد که خونسردها دمای بدنشان را با محیط تنظیم میکنند و با پایین آمدن دمای بدن در کف دریا ضربان قلب نیز آهستهتر میزند شاید هم نکته دیگری در کار باشد!🤔
در نمودار زیر میتوانید عمر حیوانات مختلف خشکی زی و آبزی را با هم مقایسه کنید.👇
https://eitaa.com/sharhe_hal/3803
✅ نکته سوم که ظاهرا ترکیب و نتیجه دو نکته قبل است اینکه هرچه سن یک حیوان بالاتر میرود و جثه او نیز بزرگتر میشود تعداد ضربان قلب او نیز آرامتر و آرامتر میشود. مثلا در انسان:
👈 قلب نوزاد تا سن ۱ ماهگی۷۰ تا ۱۹۰ بار در دقیقه میزند و از ۱ تا ۱۱ ماهگی۸۰ تا ۱۶۰ - از ۱ تا ۲ سالگی ۸۰ تا ۱۳۰ - از ۳ تا ۴ سالگی ۸۰ تا ۱۲۰ - از ۵ تا ۶ سالگی۷۵ تا ۱۱۵ - از ۷ تا ۹ سالگی۷۰ تا ۱۱۰ - بالای ۱۰ سالگی۶۰ تا ۱۰۰ تا اینکه در سنین بالا به متوسط ۷۰ -۷۵ بار در دقیقه میرسد.
✅ نکته چهارم رابطه ادراک از زمان و ضربان قلب است. هرچه ضربان قلب پایینتر میآید ادراکی که از زمان داریم سریعتر میشود یعنی زمان خیلی زود میگذرد و هرچه ضربان قلب بالا میرود ادراک از زمان کندتر میشود.
👈مثلا وقتی در حالت خواب تعداد ضربان قلب بسیار پایین میآید و در نتیجه با وجود گذشت زمان زیاد احساسی که از طول زمان برای ما وجود دارد خیلی کوتاه میشود و یا مثلا قلب موش خرمایی هنگام خواب زمستانی فقط ۵ بار در دقیقه میزند و به این واسطه این زمان طولانی برای او خیلی زود طی میشود.
👈 و یا وقتهایی که استرس بسیار بالا میرود به حدی زمان برای انسان کوتاه میشود که تصور میکنیم همه چیز به صورت صحنه آهسته در آمده است. این حالت را در زمان تصادفها یا اتفاقات بد زیاد تجربه کردهایم.
در مورد نوزادان هم میگویند چون نوزاد ادراکی که از زمان دارد خیلی بیشتر یا سریعتر از بزرگسال است، زودتر خسته میشود و خوابش میگیرد.
👈و اگر به خاطرات کودکی خود مراجعه کنیم میبینیم فاصله گذر یک سال و ماه و روز خیلی برای ما بیشتر طول میکشید اما وقتی بزرگ میشویم تا چشم روی هم میگذاریم صبح شب شده است و سالها به سرعت یکی یکی پشت سرهم رد میشوند.
✅ شاید بشود به واسطه توجه به این نکته از ادراک زمان، از بُعد زمان خارج شد و گفت بجز انسان سهم مثلا یک گربه یا یک فیل و دیگر حیوانات از زندگی دنیا به یک مقدار مساوی است فیل همانقدر از زمان ادراک دارد که یک گنجشک، هرچه جثه حیوانات کوچکتر میشود، دنیای آنها هم کوچکتر میشود، چه از جهت زمان و چه مکان اما بهره آنها یکسان است.
ادامه👇
https://eitaa.com/sharhe_hal/3804
نمودار پیوستی از متن با عنوان «قلب مؤمن»
طول عمر حیوانات مختلف👇
https://eitaa.com/sharhe_hal/3802
ادامه از متن قبل «قلب انسان مؤمن...»👇
✅ و باز شاید بشود گفت آبزیهای خونسرد هم استثناء نیستند فرق مثلا یک ماهی کوچک در آب با یک موش در خشکی در دنیای بزرگتر ماهی است که یک اوقیانوس است، همانطور که عمر متوسط پرندگان هم که آسمان محل زندگی آنهاست بیشتر از حیواناتی که روی خشکی هستند است و به همین نسبت شاید راز طول عمر بیشتر انسان هم دنیای بزرگتر او از دیگر حیوانات باشد چون اگر به حساب نسبت ضربان قلبش و طول عمرش در مقایسه با دیگر حیوانات خونگرم خشکیزی باشد عمر او چند برابر از دیگر حیوانت بیشتر است.
✅ انسان هرچه دنیایش بزرگتر باشد قلبش مطمئنتر و تلاطمهایش در زندگی کمتر است، اگر بزرگی دنیا به حالت رضایت و آرامش و اتکای به یک منبع قوی و بینهایت یعنی خداوند بود او دیگر نه زود استرس میگیرد و نه ناامید میشود نه ناراحت.
✅ روح انسان قلبی دارد مثل بدن او و تعبیر قلب که مکرر در قرآن استفاده شده و قلب خیانتکار با «آثِمٌ قَلْبُه» و قلب مؤمن با «قَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإيمان» معرفی شده مربوط به این قلب روح است اما اطمینان یا بیماری این قلب روحانی نیز به طور مستقیم آثار خود را در قلب جوارحی نشان میدهد.
📌 برای طول عمر و آرامش کافی است عالم خود را بزرگ کنیم و به عالم بزرگترمان توجه کنیم، به تعبیر منقول از امیرالمؤمنین(ع):
دَوَاؤُكَ فِيكَ وَ مَا تَشْعُرُ وَ دَاؤُكَ مِنْكَ وَ مَا تَنْظُرُ
وَ تَحْسَبُ أَنَّكَ جِرْمٌ صَغِيرٌ وَ فِيكَ انْطَوَى الْعَالَمُ الْأَكْبَر
............
📝 پینوشت:
مطالبی که در اینجا ذکر کردم حتما دارای تفاصیل بیشتر است و ممکن است مؤلفههای بیشتری نیز در نتایج دخیلی باشد.
آنچه عرض کردم جمع بندیهای حقیر بر اساس شواهد و یافتههای مختلفم است و صرفا آن را در مرحله امکان مطرح میکنم و نه اینکه بخواهم بگویم حتما همینجور است.
به شرح حال بپیوندید:👇
https://eitaa.com/sharhe_hal
نمودار مقایسه طول عمر و ضربان قلب در حیوان مختلف.👇
https://eitaa.com/sharhe_hal/3802
مرکز تخصصی #کودک
محلی برای رشد و یادگیری
در حوزه ی #کودکان و #خانواده
💠 بهترین ها را از ما بخواهید.
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
https://eitaa.com/joinchat/4014800930C77bea1fca3
شرح حال
مرکز تخصصی #کودک محلی برای رشد و یادگیری در حوزه ی #کودکان و #خانواده 💠 بهترین ها را از ما بخواه
مدتی است به واسطه همسرم با این مجموعه آشنا شدهام، برنامههای بسیار مفیدی برای خانمها دارند.
یک پاتوق دارند که هر روز بین الطلوعین بیدار هستند و یک سخنرانی، فیلم و... را گوش میکنند و میبینند و با اساتید آن موضوع ارتباط میگیرند، صحبت میکنند و...
یک برنامه تربیت فرزند و جلسات و دورههای مختلف دارند.
یک سری هم برنامههای مربوط به رابطه زن و شوهر و...
خلاصه که خیلی مفید است برای خانمها.😊
پیشنهاد میکنم، به کانالشان سری بزنید و برنامههایشان را ببینید.
https://eitaa.com/joinchat/4014800930C77bea1fca3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مخالفان واکسن این حرفهای دکتر سجادی را هم ببینند
🔹حدود ۲ هفته است که از صحبتهای جدید دکتر سجادی که مخالفان واکسن او را به عنوان دشمن واکسیناسیون به مردم شناساندهاند، میگذرد. اما انگار حرفهای جدید او در صفحات مخالفان بازنشر نمیشود و او بایکوت شده است.
🔹صحبتهای معروف این متخصص که به دست مخالفان واکسن همهجا پخش شد درباره معرفی ساختار واکسنهای ژنتیکی و آثار و عوارض خطرناک آن بود. اما از نظرات انتقادی او در جهت تخریب کل جریان واکسیناسیون کرونا استفاده شد.
🔹حالا او در صحبتهای جدیدش میگوید: همه نکاتی را که درباره واکسن گفتم در مورد واکسنهای تزریق ژنتیکی بود و اصلاً راجع به واکسن سینوفارم، برکت و دیگر واکسنهای تولید داخل نبود. مردم با خیال راحت واکسن برکت و سینوفارم را تزریق کنند.
نقد بسیج از درون وحید جلیلی.pdf
1.02M
جزوه نقد بسیج از درون؛
متن سخنرانی وحید جلیلی در دهه هفتاد در بسیج مدرسه علمیه حضرت معصومه و نقد عملکرد جریان حزبالله و خصوصا بسیج در آن دوره؛
بسیار خواندنی، پیشنهاد میکنم حتما این جزوه را بخوانید حرفهایی بسیار شنیدنی.
https://eitaa.com/sharhe_hal
rahimpourBASIJ.pdf
240.4K
سخنان استاد حسن رحیمپور ازغدی در سالگرد تشکیل بسیج
۵ آذر ۱۳۷۹ دانشگاه فردوسی مشهدی
https://eitaa.com/sharhe_hal
شرح حال
سخنان استاد حسن رحیمپور ازغدی در سالگرد تشکیل بسیج ۵ آذر ۱۳۷۹ دانشگاه فردوسی مشهدی https://eitaa.co
✅ نقد عملکرد جریان حزبالهی به خصوصه بسیج و نسبت آن با طرح حضرت امام و آقا. (جلسه سوم از ارائه کتاب اسلام جدال دو اسلام در جمع دانشجویان بسیج دانشجویی استان فارس)👇
🔗https://bayanbox.ir/info/8739978217742756469/%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87-%DB%B3
🔗https://sharhhal.blog.ir/1399/06/13
bazkhani basij.pdf
14.57M
جزوه اهداف و ضرورت بازخوانی بسیج (طراحی جزوهای مخصوص چاپ)
پیام تشکیل بسیج طلبه و دانشجو و پیام قطعنامه
https://eitaa.com/sharhe_hal
جلسه ششم.mp3
44.01M
🎙استاد وحیدی ۳ آذر ۱۴۰۰ ج ۶ شرح روایت عبدالله بن جندب.
🔻فرازهای مورد بحث در این جلسه:
ْ 👈يَا ابْنَ جُنْدَبٍ لَا تَقُلْ فِي الْمُذْنِبِينَ مِنْ أَهْلِ دَعْوَتِكُمْ إِلَّا خَيْراً وَ اسْتَكِينُوا إِلَى اللَّهِ فِي تَوْفِيقِهِمْ وَ سَلُوا التَّوْبَةَ لَهُمْ فَكُلُّ مَنْ قَصَدَنَا وَ وَالانَا وَ لَمْ يُوَالِ عَدُوَّنَا وَ قَالَ مَا يَعْلَمُ وَ سَكَتَ عَمَّا لَا يَعْلَمُ أَوْ أَشْكَلَ عَلَيْهِ فَهُوَ فِي الْجَنَّةِ
👈يَا ابْنَ جُنْدَبٍ يَهْلِكُ الْمُتَّكِلُ عَلَى عَمَلِهِ وَ لَا يَنْجُو الْمُجْتَرِئُ عَلَى الذُّنُوبِ الْوَاثِقُ بِرَحْمَةِ اللَّهِ قُلْتُ فَمَنْ يَنْجُو قَالَ الَّذِينَ هُمْ بَيْنَ الرَّجَاءِ وَ الْخَوْفِ كَأَنَّ قُلُوبَهُمْ فِي مِخْلَبِ طَائِرٍ شَوْقاً إِلَى الثَّوَابِ وَ خَوْفاً مِنَ الْعَذَاب
....
جلسات👇
اول:
https://eitaa.com/sharhe_hal/3758
دوم:
https://eitaa.com/sharhe_hal/3759
سوم:
https://eitaa.com/sharhe_hal/3767
چهارم:
https://eitaa.com/sharhe_hal/3776
پنجم:
https://eitaa.com/sharhe_hal/3790
..............
صوت جلسات آتی را هم میتوانید از همینجا دنبال کنید.👇
https://eitaa.com/sharhe_hal
شرح حال
🎙استاد وحیدی ۳ آذر ۱۴۰۰ ج ۶ شرح روایت عبدالله بن جندب. 🔻فرازهای مورد بحث در این جلسه: ْ 👈يَا ابْنَ
لینک جلسات برای دوستانی که میخواهند از تلگرام جلسات را دنبال کنند.👇
جلسات👇
اول:
https://t.me/sharhe_hal/1899
دوم:
https://t.me/sharhe_hal/1900
سوم:
https://t.me/sharhe_hal/1901
چهارم:
https://t.me/sharhe_hal/1908
پنجم:
https://t.me/sharhe_hal/1915
ششم:
https://t.me/sharhe_hal/1916
شرح حال
ادامه از متن قبل «قلب انسان مؤمن...»👇 ✅ و باز شاید بشود گفت آبزیهای خونسرد هم استثناء نیستند فرق
در ادامه بحث آرامش قلب انسان مؤمن حالات امام در روزی که قرار بوده است کودتای نوژه اجرا شود، جالب است.
📌دقت شود که کودتای نوژه بعد از جنگ ۸ ساله بزرگ ترین توطئه نظامی علیه کشور ما بود و چندین کشور در آن حضور فعال داشتند.
🔻 آقای هاشمی در خاطرات خود مینویسد:
«ما سعى مىكرديم كه در موقعيتهاى مناسب، امام را در جريان كليات مسأله قرار دهيم و ايشان را از گزارشاتى كه به دستمان مىرسد مطلع نماييم.
حتَّى روز آخر كه ساعت اجراى عمليات كودتا مشخص شده بود و گفته مىشد طبق برنامه بنا است كودتاگران با هواپيماهاى زيادى به تهران آمده و برخى از مكانها از جمله منزل امام را بمباران كنند، فكر كرديم كه خدمت ايشان برويم و از امام تقاضا كنيم كه آن شب را منزلشان نباشند.
گرچه مىدانستيم كه ايشان اين طور تقاضاها رانمىپذيرند، چون قبلًا آن روزهاى اولى كه از پاريس آمده بودند خيلى از اين شايعات درباره مدرسه علوى بود و همين تقاضاها از ايشان شده بود و ايشان قبول نكردند.
به هر حال من و آقاى خامنهاى خدمتشان رفتيم و جريان را مشروح گفتيم و از ايشان خواستيم كه در جماران بمانند؛ امام، برخلاف جلسات معمولى كه نمىخنديدند و خيلى جدى برخورد مىكردند، آن روز خيلى متبسم و خندان، جلسه را با شوخى همراه كردند.
مطمئن بودند كه قضيه، قضيهاى مهم نمىتواند باشد. اول فرمودند قابل باور نيست. ميان اين مردم كه نمىشود كودتا كرد، اينها نمىفهمند كه اگر فرضاً هواپيماى آنها به پرواز درآمد و چند جا را هم كوبيد، بالاخره بايد زمين هم بيايد يا نه، آن وقت آنها اصلًا فكر مىكنند كه كجا بايد بنشينند؟ و ميان اين مردم چه جورى مىخواهند زندگى كنند و بعد هم گفتند: كسانى كه به دنبال اين كارها مىروند، بايد خيلى احمق باشند.
به هر حال وقتى جزئيات را گفتيم، قبول فرمودند كه مطلبى هست و گفتند: خوب با اين آمادگى كه به ما داديد، ديگر دليل ندارد از خانه بيرون برويم و اينها به اينجاها نمىرسند و فرمودند كه «شما برويد و مواظب اوضاع باشيد. از آنجا به من تلفن بزنيد.»
......
📝كارنامه و خاطرات، انقلاب در بحران، صص: ۱۴۱-۱۴۲.
https://eitaa.com/sharhe_hal