eitaa logo
شرح حال
1.2هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
135 فایل
کانال شخصی حمیدرضا باقری - طلبه (مقطع درس خارج) - نویسنده (کتاب‌های آقا‌روح‌الله - حاج‌آقا روح‌الله - لِله و...) @hamidreza_baghery کانال‌های دیگر بنده👇 https://eitaa.com/ayat_va_revayat https://eitaa.com/sharhehal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
آکسیوس: طالبان به منابع بانک‌مرکزی دسترسی نخواهد داشت 🔹یک منبع مطلع به رسانه آمریکایی آکسیوس گفت: بانک‌مرکزی افغانستان تا ماه آوریل ۹.۴ میلیارد دلار ذخیره ارزی در قالب طلا یا ارزهای رایجی مانند دلار آمریکا خارج از کشور داشته. بخش اعظم دارایی‌های بانک‌مرکزی افغانستان در حال حاضر داخل این کشور نیست. 🔹مقام آمریکایی به آکسیوس گفت: هر دارایی بانک‌مرکزی دولت افغانستان که در آمریکا نگهداری می‌شود در دسترس طالبان قرار نخواهد گرفت. 🔻به شرح حال بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
🔴 بیش از 4.25 میلیارد دوز واکسن، در سراسر جهان تزریق شده است. به عبارت دیگر، حدود 55% مردم دنیا واکسینه شده اند، اما تعداد مبتلایان، همچنان رو به افزایش است. ‏ 🔹اکنون، بیشترین شیوع کرونا، مربوط ‏به بوتسوانا، کوبا، رژیم صهیونسیتی، ایران، مالزی و آمریکاست. 🏷 منبع نیویورک تایمز: https://www.nytimes.com/news-event/coronavirus?name=styln-coronavirus®ion=TOP_BANNER&block=storyline_menu_recirc&action=click&pgtype=LegacyCollection&variant=1_Show ...... چیزی که فعلا قطعی میشه گفت اینه که این بیماری و درمان آن ابعاد بسیار پنهان و مشکوکی دارد که برای ما معلوم نیست. پس خیلی به تحلیل‌های اگر اینطور می‌شد فلان ... نمی‌شود اعتماد کرد! 🔻به شرح حال بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گزارش خوب آمنه سادات ذبیح‌پور در تببین ماجرای عدم واردات واکسن و موضع حضرت آقا. .... 🔻به شرح حال بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
✍️ اعمال مهم روز عاشوراء از زبان امام باقر (علیه السلام) از کتاب شریف کامل الزیارات... 🏴 حضرت امام باقر عليه السلام فرمودند: كسى که در روز عاشوراء يعنى روز دهم محرم الحرام حضرت امام حسين(ع) را زيارت كند و روز را تا شب با حالتى گريان نزد آن حضرت بماند، روز قيامت خدا را ملاقات كند در حالى كه خداوند متعال ثواب 2 ميليون حج و 2 ميليون عمره و 2 ميليون مرتبه جهاد که آنها را در معيّت رسول خدا و ائمه راشدين (علیهم السلام) بجا آورده باشد. 🏴 راوی مى‌گويداز حضرت باقر(ع) می‌پرسد: فدايت شوم، اجر و ثواب كسى كه در شهرهاى دوردست و بلاد غريب و بعيد بوده به طورى كه برايش امكان ندارد در چنين روزى به زيارت حضرت بشتابد، چیست؟ حضرت پاسخ می‌دهند: «إِذَا كَانَ ذَلِكَ الْيَوْمُ بَرَزَ إِلَى الصَّحْرَاءِ أَوْ صَعِدَ سَطْحاً مُرْتَفِعاً فِي دَارِهِ وَ أَوْمَأَ إِلَيْهِ بِالسَّلَامِ وَ اجْتَهَدَ عَلَى قَاتِلِهِ بِالدُّعَاءِ وَ صَلَّى بَعْدَهُ رَكْعَتَيْنِ يَفْعَلُ ذَلِكَ فِي صَدْرِ النَّهَارِ قَبْلَ الزَّوَالِ» قبل از ظهر که هنگام اذان شود، به صحراء رفته يا به پشت بام بلندى در خانه‌اش برآيد و با سلام، به حضرت اشاره كند، سپس در نفرين بر قاتلان آن حضرت سعى و كوشش نموده و پس از آن دو ركعت نماز بخواند. 🏴 سپس براى امام حسين عليه السلام ندبه و گريه نموده و به كسانى كه در خانه مى‌باشند نيز امر نمايد كه براى آن حضرت بگريند و با اظهار جزع و فزع بر آن جناب در خانه‌اش اقامه مصيبت نمايد و مواظب باشند هر گاه اهل خانه يك ديگر را ملاقات كردند با گريه باشند و لازم است برخى از آنها بعضى ديگر را نسبت به مصيبت حضرت اباعبداللّه الحسين عليه السلام تسليت دهند و در صورتى كه به اين دستورهائى كه داده شد عمل كنند، من ضامن مى‌شوم كه حقتعالى تمام ثواب‌هائى كه ذكر شد را به ايشان اعطاء فرمايد. 🏴 راوی دوباره سوال می‌کند که شما ضامن هستید و حضرت تایید می‌کنند. بعد می‌پرسد: اگر بعضى خواهند برخى ديگر را تسليت بدهند چگونه و چه بگويند: حضرت فرمودند: بگويند: «عظّم اللّه اجورنا بمصابنا بالحسين عليه السلام و جعلنا و إيّاكم من الطالبين بثاره مع وليّه الإمام المهدى من آل محمّد صلوات اللّه عليهم.» 🏴 و اگر می‌توانی در این روز بدنبال نيازمندى‌هايت نرو، (برای انجام کارهای زندگی) روز نحسى بوده و حاجت در آن روا نمى‌گردد و اگر هم حاجت برآورده شود براى شخص حاجت‌مند مبارك نبوده و وى خير نخواهد ديد. توجّه داشته باشد در آن روز در منزلت آذوقه‌اى را ذخيره نكنى چه آنكه اگر كسى در آن روز در منزلش چيزى را ذخيره كند برايش ميمون و مبارك نبوده و براى اهلش نيز بركت نخواهد داشت. 🏴 و اگر كسى كه به اين دستورها عمل كند، ثواب یک میلیون حج و یک میلیون عمره و یک میلیون جهاد كه تمامى را در ركاب رسول خدا انجام داده باشد برايش نوشته مى‌شود و همچنين خداوند متعال ثواب هر مصيبتى كه به انبياء و رسل و صدّيقين و شهدائى كه فوت كرده يا كشته شده‌اند رسيده است را از بدو خلقت دنيا تا انقراض عالم و قيام قيامت به او اعطاء مى‌فرمايد. 📜(ابن قولويه، جعفر بن محمد، كامل الزيارات، 1جلد، دار المرتضوية - نجف اشرف، چاپ: اول، ۱۳۵۶ش، ص: ۱۷۴) .... 🔻به شرح حال بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
🏴 در ادامه روایتی که در بالا ذکر شد راوی اسم برخی را می‌آورد و می‌گوید اینها سوال کردند که اگر خواستیم حضرت را زیارت کنیم در این روز از نزدیک یا دور چطور زیارت کنیم؟ 🏴 حضرت پاسخ می‌دهند: وقتی به سوی حضرت اشاره کردی و سلام دادی و دو رکعت نمازت را خواندی هنگامی که با اشاره سلام می‌دهی و (یا) بعد از دو رکعت نمازت اینگونه بگو که اگر چنین گفتی دعا کرده‌ای با آنان که دعا کرده‌اند از زائران حضرت از ملائکه و خدا برای تو یک میلیون حسنة می‌نویسد و از تو یک میلیون سیئة محو می‌کند و تو را صدهزار درجه بالا می‌برد و از کسانی خواهی بود با حسین علیه‌السلام شهید شده‌اند و با آن‌ها در درجاتشان شریک خواهی شد و از آنها شناخته خواهی شد و خداوند برای تو ثواب هر نبی و رسول و زیارتی که از روز شهادت حضرت صورت گرفته است را می‌نویسد. چنین بگو: 👇 🏴« السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ، السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ، السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا خِيَرَةَ اللَّهِ وَ ابْنَ خِيَرَتِهِ، السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ ابْنَ سَيِّدِ الْوَصِيِّينَ، السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ فَاطِمَةَ سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ، السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا ثَارَ اللَّهِ وَ ابْنَ ثَارِهِ وَ الْوِتْرَ الْمَوْتُورَ، السَّلَامُ عَلَيْكَ وَ عَلَى الْأَرْوَاحِ الَّتِي حَلَّتْ بِفِنَائِكَ وَ أَنَاخَتْ بِرَحْلِكَ، عَلَيْكُمْ مِنِّي جَمِيعاً سَلَامُ اللَّهِ أَبَداً مَا بَقِيتُ وَ بَقِيَ اللَّيْلُ وَ النَّهَارُ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ، 🏴 لقَدْ عَظُمَتِ الرَّزِيَّةُ وَ جَلَّتِ الْمُصِيبَةُ بِكَ عَلَيْنَا وَ عَلَى جَمِيعِ أَهْلِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ، فَلَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً أَسَّسَتْ أَسَاسَ الظُّلْمِ وَ الْجَوْرِ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً دَفَعَتْكُمْ عَنْ مَقَامِكُمْ وَ أَزَالَتْكُمْ عَنْ مَرَاتِبِكُمُ الَّتِي رَتَّبَكُمُ اللَّهُ فِيهَا وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً قَتَلَتْكُمْ- وَ لَعَنَ اللَّهُ الْمُمَهِّدِينَ لَهُمْ بِالتَّمْكِينِ مِنْ [قِتَالِكَ‏] قِتَالِكُمْ، بَرِئْتُ إِلَى اللَّهِ وَ إِلَيْكُمْ مِنْهُمْ وَ مِنْ أَشْيَاعِهِمْ وَ أَتْبَاعِهِمْ 🏴 يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ، إِنِّي سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَكُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَكُمْ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ فَلَعَنَ اللَّهُ آلَ زِيَادٍ وَ آلَ مَرْوَانَ وَ لَعَنَ اللَّهُ بَنِي أُمَيَّةَ قَاطِبَةً وَ لَعَنَ اللَّهُ ابْنَ مَرْجَانَةَ وَ لَعَنَ اللَّهُ عُمَرَ بْنَ سَعْدٍ وَ لَعَنَ اللَّهُ شَمِراً وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً أَسْرَجَتْ وَ أَلْجَمَتْ وَ تَهَيَّأَتْ لِقِتَالِكَ 🏴 يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي لَقَدْ عَظُمَ مُصَابِي بِكَ فَأَسْأَلُ اللَّهَ الَّذِي أَكْرَمَ مَقَامَكَ أَنْ يُكْرِمَنِي بِكَ وَ يَرْزُقَنِي طَلَبَ ثَارِكَ مَعَ إِمَامٍ مَنْصُورٍ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ ص اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي وَجِيهاً عِنْدَكَ بِالْحُسَيْنِ [بِالْحُسَيْنِ عِنْدَكَ‏]- فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ 🏴 يَا سَيِّدِي يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ إِنِّي أَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى وَ إِلَى رَسُولِهِ وَ إِلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ إِلَى فَاطِمَةَ وَ إِلَى الْحَسَنِ وَ إِلَيْكَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْكَ وَ سَلَّمَ وَ عَلَيْهِمْ بِمُوَالاتِكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ وَ بِالْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِكَ وَ مِمَّنْ قَاتَلَكَ وَ نَصَبَ لَكَ الْحَرْبَ وَ مِنْ جَمِيعِ أَعْدَائِكُمْ وَ بِالْبَرَاءَةِ مِمَّنْ أَسَّسَ الْجَوْرَ وَ بَنَى عَلَيْهِ بُنْيَانَهُ وَ أَجْرَى ظُلْمَهُ وَ جَوْرَهُ عَلَيْكُمْ وَ عَلَى أَشْيَاعِكُمْ بَرِئْتُ إِلَى اللَّهِ وَ إِلَيْكُمْ مِنْهُمْ وَ أَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ إِلَيْكُمْ بِمُوَالاتِكُمْ وَ مُوَالاةِ وَلِيِّكُمْ وَ الْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِكُمْ وَ مِنَ النَّاصِبِينَ لَكُمُ الْحَرْبَ وَ الْبَرَاءَةِ مِنْ أَشْيَاعِهِمْ وَ أَتْبَاعِهِمْ 🏴 إِنِّي سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَكُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَكُمْ- وَ وَلِيُّ [مُوَالٍ‏] لِمَنْ وَالاكُمْ وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عَادَاكُمْ. 📌ادامه:👇
ادامه:👇 🏴 فَأَسْأَلُ اللَّهَ الَّذِي أَكْرَمَنِي بِمَعْرِفَتِكُمْ- وَ مَعْرِفَةِ أَوْلِيَائِكُمْ وَ رَزَقَنِي الْبَرَاءَةَ مِنْ أَعْدَائِكُمْ أَنْ يَجْعَلَنِي مَعَكُمْ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ أَنْ يُثَبِّتَ لِي عِنْدَكُمْ قَدَمَ صِدْقٍ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ- وَ أَسْأَلُهُ أَنْ يُبَلِّغَنِي الْمَقَامَ الْمَحْمُودَ لَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ وَ أَنْ يَرْزُقَنِي طَلَبَ ثَارِكُمْ- مَعَ إِمَامٍ مَهْدِيٍّ نَاطِقٍ لَكُمْ وَ أَسْأَلُ اللَّهَ بِحَقِّكُمْ وَ بِالشَّأْنِ الَّذِي لَكُمْ عِنْدَهُ- أَنْ يُعْطِيَنِي بِمُصَابِي بِكُمْ أَفْضَلَ مَا أَعْطَى مُصَاباً بِمُصِيبَةٍ [بِمُصِيبَتِهِ‏] 🏴 أَقُولُ‏ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ‏ يَا لَهَا مِنْ مُصِيبَةٍ مَا أَعْظَمَهَا وَ أَعْظَمَ رَزِيَّتَهَا فِي الْإِسْلَامِ- وَ فِي جَمِيعِ أَهْلِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ [الْأَرَضِينَ‏] اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي مَقَامِي هَذَا مِمَّنْ‏ تَنَالُهُ مِنْكَ صَلَوَاتٌ وَ رَحْمَةً وَ مَغْفِرَةٌ اللَّهُمَّ اجْعَلْ مَحْيَايَ مَحْيَا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَمَاتِي مَمَاتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ص 🏴 اللَّهُمَّ إِنَّ هَذَا يَوْمٌ تَنَزَّلَتْ [تَنْزِلُ‏] فِيهِ اللَّعْنَةُ عَلَى آلِ زِيَادٍ وَ آلِ أُمَيَّةَ وَ ابْنِ آكِلَةِ الْأَكْبَادِ اللَّعِينِ بْنِ اللَّعِينِ عَلَى لِسَانِ نَبِيِّكَ فِي كُلِّ مَوْطِنٍ وَ مَوْقِفٍ وَقَفَ فِيهِ نَبِيُّكَ ص اللَّهُمَّ الْعَنْ أَبَا سُفْيَانَ وَ مُعَاوِيَةَ وَ عَلَى يَزِيدَ بْنِ مُعَاوِيَةَ اللَّعْنَةَ أَبَدَ الْآبِدِينَ 🏴 اللَّهُمَّ فَضَاعِفْ عَلَيْهِمُ اللَّعْنَةَ أَبَداً لِقَتْلِهِمُ الْحُسَيْنَ ع اللَّهُمَّ إِنِّي أَتَقَرَّبُ إِلَيْكَ فِي هَذَا الْيَوْمِ فِي مَوْقِفِي هَذَا وَ أَيَّامِ حَيَاتِي بِالْبَرَاءَةِ مِنْهُمْ وَ اللَّعْنَةِ [بِاللَّعْنِ‏] عَلَيْهِمْ وَ بِالْمُوَالاةِ لِنَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِ نَبِيِّكَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ- 🏴 ثُمَّ تَقُولُ مِائَةَ مَرَّةٍ: (سپس ۱۰۰ مرتبه می‌گویی) اللَّهُمَّ الْعَنْ أَوَّلَ ظَالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ [آلِ مُحَمَّدٍ حُقُوقَهُمْ‏] وَ آخِرَ تَابِعٍ لَهُ عَلَى ذَلِكَ اللَّهُمَّ الْعَنِ الْعِصَابَةَ الَّتِي حَارَبَتِ [جَاهَدَتِ‏] الْحُسَيْنَ وَ شَايَعَتْ وَ بَايَعَتْ [تَابَعَتْ‏] أَعْدَاءَهُ عَلَى قَتْلِهِ وَ قَتْلِ أَنْصَارِهِ اللَّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمِيعاً- 🏴 ثُمَّ قُلْ مِائَةَ مَرَّةٍ: (سپس ۱۰۰ مرتبه می‌گویی) السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْأَرْوَاحِ الَّتِي حَلَّتْ بِفِنَائِكَ وَ أَنَاخَتْ بِرَحْلِكَ عَلَيْكُمْ مِنِّي سَلَامُ اللَّهِ أَبَداً مَا بَقِيتُ وَ بَقِيَ اللَّيْلُ وَ النَّهَارُ وَ لَا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ زِيَارَتِكُمْ السَّلَامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلَى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلَى أَصْحَابِ الْحُسَيْنِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ- 🏴ثُمَّ تَقُولُ مَرَّةً وَاحِدَةً: (سپس یک مرتبه می‌گویی) اللَّهُمَّ خُصَّ أَنْتَ أَوَّلَ ظَالِمٍ ظَلَمَ آلَ نَبِيِّكَ بِاللَّعْنِ ثُمَّ الْعَنْ أَعْدَاءَ آلِ مُحَمَّدٍ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ اللَّهُمَّ الْعَنْ يَزِيدَ وَ أَبَاهُ وَ الْعَنْ عُبَيْدَ اللَّهِ بْنَ زِيَادٍ وَ آلَ مَرْوَانَ وَ بَنِي أُمَيَّةَ قَاطِبَةً إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ 🏴 ثُمَّ تَسْجُدُ سَجْدَةً تَقُولُ فِيهَا ( سپس سجده می‌روی و می‌گویی) اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ حَمْدَ الشَّاكِرِينَ عَلَى مُصَابِهِمْ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى عَظِيمِ مُصَابِي وَ رَزِيَّتِي فِيهِمْ اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي شَفَاعَةَ الْحُسَيْنِ يَوْمَ الْوُرُودِ وَ ثَبِّتْ لِي قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَكَ مَعَ الْحُسَيْنِ وَ أَصْحَابِ الْحُسَيْنِ الَّذِينَ بَذَلُوا مُهَجَهُمْ- دُونَ الْحُسَيْنِ ع صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ. سپس راوی می‌گوید که همان فردی که از حضرت سوال کرده بود گفت که حضرت گفته است اگر می‌توانی هر روز از عمرت هم چنین زیارتی انجام دهی انجام بده و برای تو همه این ثواب‌ها است ان شاء الله تعالی. قَالَ عَلْقَمَةُ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ الْبَاقِرُ ع يَا عَلْقَمَةُ إِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تَزُورَهُ فِي كُلِّ يَوْمٍ بِهَذِهِ الزِّيَارَةِ مِنْ دَهْرِكَ فَافْعَلْ فَلَكَ ثَوَابُ جَمِيعِ ذَلِكَ إِنْ شَاءَ اللَّهُ تَعَالَى. 📜(ابن قولويه، جعفر بن محمد، كامل الزيارات، 1جلد، دار المرتضوية - نجف اشرف، چاپ: اول، ۱۳۵۶ش، صص: ۱۷۶- ۱۷۹.)
✍️ روح جمعی شیعیان کوفه... ✅ مسلم ديد از ياران بى‌وفا كسى نمانده كه او را در اين وقت شب راهنمائى كند و يا به منزلش ببرد، اگر دشمنى به او حمله كرد به او كمك كند، در ميان كوچه‌هاى كوفه سرگردان از اين طرف به آن طرف مي‌رفت و به راه خود ادامه مي‌داد تا به در خانۀ زنى به نام طوعه رسيد. ✅ طوعه مسلم را دید و از او پرسید که هستی و چه می‌خواهی؟ مسلم تقاضای آب کرد. آب آورد، مسلم که آب را نوشید. طوعه پرسید: مگر سیراب نشدی؟ گفت: آری. پرسید: پس چرا اینجا ایستاده‌ای؟ به خانه‌ات برو. مسلم جوابی نداد و طوعه همین سوال را تکرار کرد. باز مسلم جوابی نداد. طوعه ناراحت شد و گفت: سبحان الله! بنده خدا! من خوب نمی‌دانم که این وقت شب بر در خانه من ایستاده‌ای یا بخواهی کنار خانه من بخوابی، چرا به خانه‌ات نمی‌روی؟ مسلم به طوعه گفت: من در این شهر غریبم و خانه و فامیلی ندارم، اگر ممکن است امشب به من خوبی کن و مرا در خانه خود جای بده. طوعه پرسید: تو کیستی؟ مسلم خود را معرفی کرد و گفت: این مردم مرا فریب دادند و من را تنها گذاشتند. ✅ طوعه یک کنیز آزاد شده بود که با فرزند جوانش زندگی می‌کرد. در خانه آنها اتاقی بود که کسی در آن سکونت نداشت، این اتاق متروکِ خانه یک کنیز آزاد شده، پناه‌گاه مسلم شده بود. وقتی حکایت باغ‌های باصفای کوفه و میوه‌های ثمر داده آن این باشد معلوم است حکایت لشکر پیروزی که به آن بیاید چه خواهد شد! 👈«فَقَدِ اخْضَرَّ الْجَنَابُ‌ وَ أَيْنَعَتِ‌ الثِّمَارُ فَإِذَا شِئْتَ‌ فَاقْدَمْ‌ عَلَى جُنْدٍ لَكَ‌ مُجَنَّدٍ وَ السَّلاَمُ‌» ✅ پسر طوعه به خانه برگشت و وقتی مادرش را در حال بردن غذا و وسایلی برای استراحت به آن اتاق متروک دید، تعجب کرد و از مادر علت آن را جویا شد. هرچه مادر انکار می کرد او کنجکاوتر می‌شد. می‌خواست خودش به آن اتاق برود که مادر ناچار شد او را قسم دهد که این راز را به کسی نگو و راز خود را قبل از آشکار شدن با ضمانتی که به آن هم امید نداشت، آشکار کرد. ✅ ابن زیاد که باورش نمی‌شد حیله‌هایش کارگر شده باشد، وقتی دید سر و صدای اطرافیان مسلم به گوش نمی‌رسد، کسانی را برای جستجو در اطراف کاخ و کوچه‌ها فرستاد، مبادا در کمین یاران مسلم باشد! اما واقعا نیروهای ابن زیاد هرچه گشتند کسی را پیدا نکردند. ✅ مردم کوفه نمازها را به پنج نوبت می‌خواندند و هنوز وقت نماز عشا نرسیده بود، ابن زیاد دستور داد مشعل‌های اطراف مسجد همه روشن شود و خود با اطرافیانش از یکی از درب‌های دارالامارة که به مسجد راه‌داشت به مسجد رفت. برای خود چند حلقه از محافظان درست کرد تا کسی نتواند او را غافل گیر کند، چون هنوز بیم غافلگیر شدن از سوی یاران مسلم را داشت. دستور داد در میان مردم کوفه صدا بزنند که ای مردم هرکسی که از نوکران و سرشناسان و جنگجویان که نماز عشاء را در مسجد بخواند بی‌گناه است و امیر با او کاری ندارد. ✅ چیزی نگذشت که مسجد پر از جمعیت شد. ابن زیاد نماز عشا را خواند و برای مردم منبر رفت؛ او که تا اینجای کار با تهدیدهای توخالی‌اش بازی باخته را برده بود یک تهدید دیگر کرد: « كسي‌ كه مسلم بن عقيل را در خانۀ خود پناه داده اگر او را در خانه‌اش پيدا كنيم ما نسبت به او تعهدى نداريم و اگر او را بدست ما بدهد ديه او را به او مي‌دهيم.»... 📌ادامه دارد... ..... 📝 پی‌نوشت: 🔻واقعا در این غربت مسلم، کجا بودند بزرگان شیعه؟! آنها که برخی سابقه همراهی و سرداری امیرالمؤمنین(ع) را داشتند! کجا بودند سلیمان بن صرد خزاعی، رفاعة بن شداد، مسیب بن نجبه، ابراهیم مالک اشتر، عبداللّه بن وال تمیمی، سعد بن عبداللّه؟ کجا بودند آن ۱۶ هزار نفری که در قیام توابین توبه کردند و به استناد به توبه بنی‌اسرائیل در کشتن خود، به استقبال مرگ رفتند! 🔻شاید برخی می‌گفتند صبر کن تا خود امام بیاید آنگاه به کمک او می‌رویم! شاید غافلگیر شدند و هیچ‌گاه فکرش را هم نمی‌کردند که نتیجه غفلت و سستی امروزشان مبدل کردن حکومت نزدیک حسین به شهادتی آنچنان است! شاید جنس مسلم از جنس هارون بود و برای تکان دادن آن مردم یک موسی لازم بود! شاید هم زمانه زمانه بی‌وفایی بود! شاید اصلا این مردم برای شهادت و دین دنبال حسین و مسلم نیامده بودند، دنیا می‌خواستند و حالا که میدان استقامت و شهادت شده بود جا را خالی کرده بودند. شاید هم همه این شایدها در کار بود. شاید هم برخی از آنها ولی هرچه بود، نتیجه آن روح جمعی بی‌وفایی شد، این مردم همان‌هایی بودند که وقتی روح جمعی توبه در آنها شکل گرفت برای جان دادن از یکدیگر سبقت می‌جستند. پس مسأله اصلی شکل دادن به روح جمعی در مسیر طاعت ولی است. 🔰 قسمت قبل👇 https://eitaa.com/sharhe_hal/3580 .... 🔻به شرح حال بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺️ناامیدی مردم افغانستان برای فرار از دست طالبان به حدی است که میخواهند فقط نوزادان و بچه ها را از دروازه فرودگاه کابل عبور دهند. 😔 بر سر این مردم چه آمده است؟! چطور فکر می‌کنند که یا بر بال هواپیما سوار می‌شوند تا از کشورشان فرار کنند یا نوزادشان را اینطور با التماس به دست نظامیان خارجی می‌سپارند تا به ناکجا آباد برود! .... 🔻به شرح حال بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺️ویدیویی از تحویل گرفتن کودکان افغانستانی از پدرومادر هایشان که به امید زندگی بهتر ، فرزندان خود را به سربازان ناتو سپردند تا راهی دنیایی خارج از افغانستان شوند. @sharhe_hal
ازدحام آنهایی که احساس امنیت نمی‌کردند، در فرودگاه مهرآباد؛ به امید یک پرواز به خارج از کشور. ......... ابتدای انقلاب خودمان هم یک عده به سرعت تلاش داشتند از کشور فرار کنند و خود را به غرب برسانند. @sharhe_hal
حضور انقلابیان بر پشت میز محمدرضا پهلوی در ۲۳ بهمن ماه ۱۳۵۷ .... این عکس هم همینجوری گذاشتم☺️، بعد از ۲۲ بهمن که انقلابی‌ها می‌ریزند توی کاخ شاه یکی از روحانیون انقلابی هم می‌نشینه پشت میزشاه و عکس او مشهور می‌شود. ظاهرا روحانی داخل عکس آیت‌الله سید حسن مصطفوی هستند که مسئول محافظت از کاخ و اموال آن می‌شوند. @sharhe_hal
در مورد این گزارش خانم آمنه سادات ذبیح پور که به تنهایی خودشان یه گردان رسانه‌ای هستند، ان قلت‌های زیادی شده بود که دیگه من اون‌ها رو نگذاشتم. مخالفان نظام به گزارش‌های ایشون نسبت‌ ماست مالی می‌دهند ولی من قبول ندارم و معتقدم ایشون در مجموع خیلی خوب به انتقادها پاسخ می‌دهند. البته خصوص این گزارش رو خیلی کاری ندارم. یک بار جایی بودیم دوتا از بچه‌ها سر یک قضیه‌ای بحثشون بود یکیشون نظام رو نقد می‌کرد و یکی دفاع می‌کرد ولی سندی این وسط نداشتن. اون یکی که نقد می‌کرد گفت بابا چی می‌گی اینو که دیگه آمنه سادات ذبیح پورم قبول داره تو قبول نمی‌کنی؟😁😁😁 @sharhe_hal
✍️ تنها نبرد مسلم... ✅ تهدید ابن زیاد این بار هم کارگر شد و راز طوعه آشکار، صبح هنگام هفتاد نفر برای دستگیری مسلم به سمت خانه طوعه روان شدند. مسلم صداى پاى اسبان و سروصداى مردم را شنيد و فهميد كه براى دستگيرى او آمده‌اند. تا خود را آماده کرد آنان وارد خانه شده بودند اما هنوز دیر نشده بود؛ شمشير خود را كشيد و به آنان حمله كرد و آنها را از خانه بيرون كرد، بار ديگر وارد خانه شدند، باز به آنها حمله كرد اما این بار ضربه‌ای خورد که لب بالا و پایین او شکافت و دو دندانش شکست، اما با این حال همچنان با آنان جنگید تا اینکه دیدند با جنگ تن به تن نمی‌شود او را دستگیر کرد. ✅ ابن زیاد مسلم را زنده خواسته بود، به پشت‌بام رفتند و به مسلم سنگ زدند و ني‌های آتش زده را بر سر او ريختند تا اینکه مسلم ناچار شد از خانه خارج شود، آنجا توانستند او را محاصره کنند و مسلم دیگر کاری نمی‌توانست بکند و توانش به تحلیل رفته بود. کسی جرأت نزدیک شدن برای دستگیری او را نداشت. به او امان دادند اما همچنان مبارز می‌طلبید و می‌گفت می‌خواهم جوانمردانه از دنیا بروم. ✅ مسلم می‌دانست به امان این جماعت امیدی نیست و اسارتش مساوی با قتل او در دست دشمن است. اما باز زبان‌های چرب و نرم باز شده بود: نه مسلم! چنين نيست، همه مردم دلاورى و شجاعت تو را قبول دارند و به حيله و نيرنگ دستگير نمى‌شوى، اين قدر بدون دليل احساس نا آرامى مكن، چون پسر عموهاى تو ترا نمى‌كشند و زيانى به تو نمى‌رسانند. ✅ همه کسانی که آنجا بودند به مسلم امان دادند و مسلم تسلیم شد. مرکبی آوردند و مسلم را بر آن سوار کردند و دور مسلم را گرفتند و شمشیر او را ستاندند. اینجا بود که مسلم شروع به گریستن کرد و گفت حیله شما مشخص شد. پسر اشعث که فرمانده نیروهای ابن زیاد بود گفت: آرزو دارم از این پیش‌آمد به تو آسیبی نرسد. ✅ شخصی مسلم را بابت گریه‌اش مسخره کرد اما جواب شنید: به خدا قسم من براى خودم گريه نمى‌كنم و از كشته شدن ترسى ندارم و با اينكه به اندازه يك چشم بهم زدن به مرگ راضى نيستم، گريه من براى خانواده‌ام است كه به سوى شما مى‌آيند، گريه من براى حسين و خانواده اوست. 📌ادامه دارد... 📝 پی‌نوشت: 🔻 نکته اول اینکه در جنگ پیش و بیش از آنکه باید امکانات و قدرت نظامی طرف مقابل را بشناسیم، باید نوع فکر کردن او را بشناسیم. نوع فکر کردنی که تاکتیک‌های جنگی او را هم مشخص می‌کند، مثلا وقتی با جبهة النصرة در حال جنگ هستی اگر بر او فشار بیاوری و یک راه فرار برایش باز نگه‌داری او به سرعت عقب نشینی می‌کند اما وقتی با داعش طرف هستی او به این راحتی‌ها اهل فرار نیست، پیروزی بر او هم بسیار سخت‌تر از مثل جبهة النصرة است، چون در نگاه خودش ولو به اشتباه برای چیزی بالاتر از دنیا می‌جنگد. در یک برنامه تلوزیونی نادر طالب زاده به عنوان مجری و مسعود ده نمکی مخاطبش بود، نادر کتاب قطوری زیر دستش بود و وسط برنامه از ده‌نمکی پرسید می‌دانی این کتاب چیست؟ گفت نه! کتاب زندگی نامه ده‌نمکی بود! خود ده نمکی تعجب کرده بود که چرا آنها زندگی او را به این دقت کار کرده‌اند؟! نادر توضیح داد آنها برای اینکه بتوانند نوع فکر و تصمیم‌گیری طیف‌های مختلف را پیش بینی کنند یک نفر شاخص هر طیفی را انتخاب می‌کنند و اینگونه روی او کار می‌کنند و شما هم نماینده یک طیف از نیروهای حزب‌الهی ایران هستی. 🔻 نکته دوم اینکه در هنگام نبرد اهل نفاق همیشه تبلیغ می‌کنند که برای نبرد واقع نگر باشید، امکانات خود را با دشمن بسنجید و غیر مستقیم می‌گویند: تسلیم او شوید چون نسبتی بین امکانات و نفرات شما و دشمن نیست، منافق چون عملا خدا و نصرت او را جزئی از واقعیت نمی‌داند، در واقع‌نگری‌اش زود کم می‌آورد و می‌ترسد، او چون پایان دنیایش را پایان کار می‌بیند، زود به انتهای مسیر می‌رسد. 📌جمع‌بندی هم اینکه اگر اطرافیان مسلم، فکر ابن زیاد و یارانش را خوب شناخته بودند، می‌دانستند مقاومت آنها بسیار شکننده است، به وعده‌های ابن زیاد امید نمی‌بستند و اگر خدا را واقعا باور داشتند خوف لشکر نیامده شام، شمشیرهایشان را غلاف نمی‌کرد. ..... 🔰 قسمت قبل👇 https://eitaa.com/sharhe_hal/3590 ..... 🔻به شرح حال بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
گوشی‌های جی ال ایکس که آمد به بازار شدم مشتریش. اولیش رو که خریدم اسمش «لاستر» بود و چندسالی داشتم و تقریبا ازش راضی بودم ولی ضربه‌ای خورد و از رده خارج شد. بعد رفتم به روزترین گوشی جی ال ایکس رو که اون موقع «ماد» بود رو خریدم، از اون هم تقریبا راضی بودم الا اینکه آخرای کار دیگه صفحش آسیب دیده بود و مشکلات دیگه‌ای پیدا کرده بود و بعد از چند سال ارزش تعمیر نداشت. یادمه همون موقع که من «ماد» رو خریدم یکی از دوستام می‌زد توی سر جنس ایرانی و رفت یه گوشی گرون خارجی خرید، چند هفته نشد سوخت و مجبور شد بره دوباره یه گوشی دیگه بخره، با این وجود هم حاضر نبود گوشی ایرانی رو تست کنه. هرجا می‌رفتم از گوشیم اعلام رضایت می‌کردم و با افتخار می‌گفتم این گوشی ایرانی رو من خریدم و ازش راضی هستم، خیلی وقت‌ها دوستای طلبه‌ام با تعجب می‌پرسیدن واقعا! یا بعضا تیکه‌ هم می‌انداختن. گوشی «ماد» چندباری خراب شد و بازار که می‌رفتم برای تعمیرش هیچکی قبول نمی‌کرد که تعمیرش کنه با اینکه مشکلش جزئی بود ولی بالاخره یه تعمیرکار خوب پیدا کردم که تعمیرش می‌کرد. از دست نمایندگی جی ال ایکس توی قم که اصلا راضی نبودم. بعد از گوشی «ماد» که مخفف محصول ایرانی دوست داشتنی بود، گوشی «شاهین ۲» رو خریدم. همزمان برای خانمم هم یه گوشی دیگه خریدم که یک ملیونی و نیم تقریبا گرون‌تر بود البته خارجی! ولی مشخصاتش با گوشی خودم برابری می‌کرد. گوشی شاهین دو هم خوب بود اما از جهاتی مثل طراحی از گوشی خانمم عقب بود ولی به هر حال مثلا دوربینش از اون بهتر بود.😊 حالا گوشی شاهین ۲‌ام هم خراب شده😭 رفتم درستش کنم چون هنوز گارانتی داشت، نمایندگی‌اش توی پاساژ الزهرای قم که تعطیل شده بود یکی دیگه هم کنار پاساژ بود اونم می‌گفت فقط ما نمایندگی فروش هستیم برای استفاده از گارانتی باید بفرستی خود شرکت. به شرکت تماس گرفتم الحمد لله جواب دادن و گفتن بفرستین بیاد شرکت و با یه هزینه ۱۴ هزارتومانی برای شرکت پست کردم و برگشتم به همون گوشی ماد قبلی و با کلی دردسر راهش انداختم. با اینکه سر فروختن گوشی، بعد از اینکه قدیمی شد کسی دیگه مشتریش نیست یا ممکنه در صورت خراب شدن برای تعمیر گوشی دچار مشکل می‌شیم ولی هنوز هم راضی هستم از اینکه گوشی‌های ایرانی خریدم، وقتی ولی‌فقیه ما میگه محصول ایرانی بخر، من سعی می‌کنم بهترین محصول ایرانی رو بخرم و تبلیغش هم بکنم و اگر هم اینجور مشکلاتی داشته باشه فدای سر حرف ولی. میگن این گوشی‌ها همش چینی هست من هم همیشه جواب می‌دهم بله چینی هست، مگه اینی که دست شما هست چینی نیست؟ اپل هم چینی هست، اگر منظورت از قطعات هست، همه گوشی ها چینی هستن، ولی اگر هم منظورت شرکتی هست که طراحی و اسمبل می‌کنه که خب ایرانی هست و حداقلش اینه که چهارتا کارمند و کارگر داره که می‌روند سر کار و بخش قابل توجهی از ارز کشور دیگه از کشور خارج نمیشه. نمی‌خواهم بگم از فردا هرکی رو دیدیم بهش گیر بدیم که چرا گوشیت ایرانی نیست هرکسی ممکنه یک علتی داشته باشه مثلا کسی بهش هدیه داده یا اون موقع اطلاع از گوشی‌های ایرانی نداشته یا هر چیز دیگر... ولی خب با وجود این همه آدم حزب‌الهی و طلبه و... چرا باید دوتا نمایندگی گوشی جی‌ ال ایکس قم یکی کامل تطعیل بشه دومی هم درضمن بقیه گوشی‌ها فقط گوشی جی ال ایکس رو هم به صورت محدود بفروشه؟ چون کسی خیلی از این گوشی‌ها نمی‌خره! اگر ملت از این گوشی‌ها استقبال می‌کردن و مشکلات اینچنینی که گفتم رو در مرحله اول به جان می‌خریدن با شایع شدن این گوشی ها هم شرکت کارش توسعه می‌یافت و تقویت می‌شد هم تعمیرکاراش زیاد می‌شدند و خرید و فروش مدل‌های کهنه‌اش رونق می‌گرفت. اگر جایی لنگ می‌زنیم دنبال این باشیم که کجای کار رو من کم گذاشتم.😊 @sharhe_hal
نظر یکی از مخاطب‌ها👇 سلام اخوی یه مدت اوایل میخواستم گوشی ماد بخرم رفقا داشتند راضی بودند ولی قسمت نشد بخرم ،ولی الان یه سالی هست گوشی ایرانی شاهین ۲ رو خریدم ،خیلی هم راضی ام از امکاناتش یکی از بستگان مسخره میکرد همزمان رفت گوشی سامسونگ خرید بعد چند ماه هنگ کرد...
امشب با پدرم صحبت می‌کردم، پدرم بیش از ۳۰ سال است که مدرسه غیردولتی دارند، قبل از آن هم معلم بودند، چندسال هم مدیرکل اداره آموزش و پرورش استثنائی فارس بودند، مردم هم ایشون رو به اصلاح‌طلبی می‌شناسن ولی به نظر من اصلاح‌طلب نیستن و انقلابی و باانصاف هستن‌. خلاصه اینها رو گفتم که برسم به نظر ایشون در مورد دکتر باغ‌گلی. می‌گفتن باغ‌گلی خوب‌ حرف زده و بیژن نوباوه هم خوب ازش دفاع کرده و درست مساله رو دیده. (توی پرانتز بگم اتفاقا بیژن نوباوه هم خودش مدرسه داره و از نظر فکری هم به نظرم به بابام شبیه.) پدرم می‌گفتن اینهایی که مخالف بودن از توی آموزش و پرورش نگاه می‌کردن و اتفاقا نیاز هست از بیرون هم به آموزش و پرورش نگاه بشه و یک افراد تحول‌خواه بیان این سیستم فشل رو شخم بزنن و تغییرات اساسی بدن وگرنه با این آدم‌های قدیمی و با وصله و پینه همینطوری که این همه سال اتفاقی نیافتاده اتفاق جدیدی نخواهد افتاد. @sharhe_hal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معیارهای عجیب تایید صلاحیت و دفاع از وزیر پیشنهادی اطلاعات 😐😕 اگر اینجوره من هم به تصدی وزارت اطلاعات امیدوار شدم. منم عموی خانمم و خودم شهید شدن، درس خارج آقا رو هم یه چیزاییش رو خوندم و جانباز هم غیر رسمی هستم.😄. یکی با استناد به کمک حضرت زهرا میشه وزیر اطلاعات بعدی با استناد به شرکت در درس آقا یا جانباز بودن و برادر شهید بودن! ما موندیم گاندو رو باور کنیم یا این‌ چیزا! @sharhe_hal
♦️پاسخ به ادعای ذوالنوری در خصوص عزل خطیب توسط وزیر اطلاعات دولت اصلاحات 🔹علی یونسی وزیر اطلاعات دولت اصلاحات گفت: جناب آقای خطیب که از مدیران شایسته قدیمی وزارت اطلاعات است، هرگز به وسیله رئیس جمهور وقت و یا من عزل نشده بود. 🔹جابه‌جایی و انتقال ایشان از قم به تهران بعد از چند ماه در دوران وزارت بنده، هم یک امر عادی و هم ارتقاء بود؛ نه عزل بود و نه دستوری از طرف رئیس‌جمهور صادر شده بود. 🔹لذا متاسفانه می‌بینیم، این اظهارات طوری‌ ناشیانه جعل شده که دروغ بودن آن از خود خبر پیداست و دقت در نفس خبر، به راحتی کذب بودن آن را برای هر شنونده ای روشن می‌سازد. 🏴@shiraze_ir
✍️ عصر وفای به اهل بیت... ✅ مسلم را با دستان بسته به سوی دارالإماره می‌بردند، مسلم هیچ آشنایی از آن ۱۸ هزار نفر بیعت کننده را در اطراف خود نمی‌دید! ناچار شد به پسر اشعث که سردسته نیروهای دستگیرکننده‌اش بود، روی بیاندازد و از او بخواهد که کسی را به سوی حسین گسیل کند تا از سوی مسلم به او خبر دهد: 👈 «پدر و مادرم فداى تو و خاندانت! با ياران خود برگرد و به سمت كوفه ميا، مبادا كه به حرف و خواسته مردم كوفه اطمينان داشته باشى چون كوفيان همان مردمى هستند كه پدر بزرگوارت، هميشه درخواست مى‌كرد كه خدا مرگش را برساند يا اين كه كشته شود و از آنها جدا شود.» ✅ وقتی وارد دارالامارة شدند پسر اشعث به ابن زیاد خبر داد که به مسلم امان داده است؛ اما ابن زیاد ناراحت شد و او را شماتت کرد که: «تو فكر مى‌كنى من ترا به تعقيب مسلم فرستادم كه او را امان بدهى بلكه من فقط‍‌ ترا مأمور كردم او را دستگير كنى!» پسر اشعث كه تيرش به خطا رفته بود ساكت شد و حرفى نزد. ✅ مسلم که به شدت تشنه بود، چشمش به کوزه آبی افتاد که به درب آویزان بود. فرمود: «مقداری به من آب دهید.» اما پاسخ شنید: «اى مسلم مى‌بينى اين آب چقدر خوشگوار و سرد است به خدا قسم قطره‌اى از آب نمى‌نوشى تا اينكه به جهنم بروى و از آتش آب بياشامى.» ✅ مسلم از او که چنین پاسخ داده بود، پرسید: تو کیستی؟ و جواب شنید: «من همان كسى هستم كه وقتى پرده از چهرۀ حق كنار رفت آنرا شناختم و تو آن را انكار كردى و از او اطاعت نكردى من با رهبر خود به نحو شايسته و خوب رفتار كردم و تو با حيله رفتار كردى و من از او پيروى و اطاعت كردم و تو با او مخالفت كردى، اى مسلم بن عقيل! من مسلم بن عمرو باهلي‌ام» مسلم گفت: «مادرت به عزايت بنشيند چقدر بدبخت و دل سنگى اى پسر باهلی تو از من سزاوارترى كه از آتش و آب ناگوار جهنم بخورى و در آن بروى.» ✅ فرد دیگری که آنجا بود به نام عمرو بن حریث به غلامش دستور داد که کوزه آب و ظرفی برای مسلم ببرد. مسلم ظرف آب را گرفت، به مجرديكه نزديك دهانش آورد دهان مباركش پر از خون شد و يك بار يا دو بار ديگر همين كار تكرار شد و هر دفعه آبرا مي‌ريخت، مرتبه سوم كه ظرف را از آب پر كرد و نزديك دهان آورد دندان‌هاى شكسته شده‌اش در ظرف آب ريخت، مسلم پس از اين خدا را شكر كرد و فرمود: اگر اين آب روزى من بود از آن مى‌خوردم اما معلوم است كه روزى من نيست. ✅ در اين موقع فرستادۀ ابن زياد آمد و به مسلم اجازۀ ورود داد، مسلم وقتى كه به كاخ ابن زياد وارد شد، سلام نكرد! نگهبانان اعتراض كردند: اى مسلم چرا به ابن زياد سلام ندادى‌؟ مسلم گفت: اگر او مى‌خواهد مرا بكشد، چه سلامى به او دهم و اگر نمى‌خواهد مرا بكشد سلام فراوان به او مى‌كنم. ....... 📝 پی‌نوشت: 🔻در کار پژوهشی باید تعصب‌هایمان را کنار بگذاریم تا بتوانیم به حقائق دست یابیم. زیاد شنیده‌ایم که امام حسین(ع) در شب عاشورا فرمودند: 👈«فإنّى لا أعلم أصحابا أوفى و لا خيرا من أصحابي، و لا أهل بيت أبرّ و لا أوصل من أهل بيتي» من يارانى بهتر و باوفاتر از اصحاب خودم سراغ ندارم و خويشاوندانى نيكوكارتر و به حقيقت نزديك‌تر از خويشاوندان خود نمى‌شناسم. 🔻 اگرچه در مقام و منزلت بالای اصحاب حضرت هیچ شکی نیست اما آیا این جمله حضرت ناظر به طول زمان بود یا مربوط به همان بازه زمانی است؟ در طول زمان قبل و بعد از حضرت ما ۱۲ معصوم دیگر داریم که هر کدام اصحاب بسیار بزرگی داشته‌اند آیا اصحاب امام حسین(ع) از همه اصحاب اهل بیت(علیهم السلام) بالاتر بودند و آیا اهل بیت آن زمان امام حسین(ع) از اهل بیت دیگر معصومین در طول زمان بالاتر بودند؟ اینطور به نظر نمی‌رسد. بلکه وقتی احوالات یاران حضرت را با دیگر شخصیت‌های بزرگ شیعه در طول زمان مقایسه می‌کنیم تفاوت‌ها بسیاری می‌بینیم. مرحوم حائری شیرازی در مورد امام خمینی می‌فرمودند: 👈«امام در محلی که در بورسا تبعید شده بود، پرده افتاده بود تا مرحوم حاج آقا مصطفی آمد آنجا پرده را به عقب زد. گفت: این چند ماهی که اینجا بودید پرده را پس نمی‌زدی؟ گفت: نیازی نبود. خیال می‌کنند که نیاز دارم، پرده را عقب بزنم. این‌ها استغناء است. این عزّت نتیجهٔ استغناء است.» وقتی این حالات حضرت امام یا حتی حالات نقل شده از اسراء که شاگردان و عاشقان امام هستند را با حالات نقل شده از برخی اصحاب امام حسین(ع) مقایسه می‌کنیم، می‌توانیم به جرأت بگوییم در زمانه‌ای هستیم که می‌توانیم دست روی هزاران نمونه از انسان‌های همچون اصحاب امام حسین(ع) بلکه بالاتر از آنها بگذاریم. انسان‌هایی که در شرایطی مشابه شرایط اصحاب حضرت حماسه‌هایی همانگونه آفریدند. 📌به جرأت می‌توان گفت: این عصر خمینی عصر وفای به اهل بیت است. ..... 🔰 قسمت قبل👇 https://eitaa.com/sharhe_hal/3597 ..... 🔻به شرح حال بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
🔰 در مورد متن با عنوان «عصر وفای به اهل بیت» دوستان اشکالاتی کرده بودند که ان شاء الله در سوال و جواب‌ها نکات مفیدی برای دوستان وجود داشته باشد و برخی را در اینجا می‌آورم:👇
✅ اولین اشکال: حدیثی از امیرالمؤمنین(ع) است در مورد شهدای کربلا است با این مضمون: « لا یسبقهم من کان قبلهم و لا یلحقهم من اتی بعدهم» این نشان می‌دهد که این شهدا در طول زمان چه قبل و چه بعد از آنها سرآمد همه شهدا بوده و هستند. ✅ پاسخ بنده: اگر نقل صحیحی سندا و دلالتا در این مورد باشد مسلم است که آن را می‌پذیریم اما متن روایت از کتاب کامل الزیارات به صورت زیر است: حَدَّثَنِي أَبِي وَ مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ ره عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَتِّيلٍ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَسْبَاطٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَمَّنْ حَدَّثَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: خَرَجَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع يَسِيرُ بِالنَّاسِ حَتَّى إِذَا كَانَ مِنْ كَرْبَلَاءَ عَلَى مَسِيرَةِ مِيلٍ أَوْ مِيلَيْنِ- تَقَدَّمَ بَيْنَ أَيْدِيهِمْ حَتَّى صَارَ بِمَصَارِعِ الشُّهَدَاءِ ثُمَّ قَالَ قُبِضَ فِيهَا مِائَتَا نَبِيٍّ وَ مِائَتَا وَصِيٍّ وَ مِائَتَا سِبْطٍ كُلُّهُمْ شُهَدَاءُ بِأَتْبَاعِهِمْ فَطَافَ بِهَا عَلَى بَغْلَتِهِ خَارِجاً رِجْلُهُ مِنَ الرِّكَابِ فَأَنْشَأَ يَقُولُ مُنَاخُ رِكَابٍ وَ مَصَارِعُ الشُّهَدَاءِ لَا يَسْبِقُهُمْ مَنْ كَانَ قَبْلَهُمْ وَ لَا يَلْحَقُهُمْ مَنْ أَتَى بَعْدَهُمْ. 👈از جهت سند حدیث مذکور مرسل است «عَمَّنْ حَدَّثَهُ » و ضعیف. 👈 اما از جهت دلالت، ترجمه حدیث چنین است امير المؤمنين على عليه السّلام با جماعتى از مردم از شهر خارج شده تا به يك يا دو ميلى كربلاء و به محل افتادن شهداء رسيدند سپس فرمودند: در اين مكان دويست پيغمبر و ۲۰۰ وصى پيغمبر و ۲۰۰ سبط پيغمبر قبض روح شده كه تمام آنها شهيد هستند، پس از اين كلام پاى مبارك از ركاب بيرون آورده و در حالى كه روى قاطر بودند آن مكان را طواف كرده و در حين طواف مى‏فرمودند: محل خواباندن مركب‌ها، و محل افتادن شهداء، شهداء قبل از ايشان بر آنها سبقت نگرفته‏اند و كسانى هم كه بعد از آنها خواهند آمد به ايشان ملحق نخواهند شد. حدیث مذکور بر فرض تسامح در سند آن، بیانگر شهادت ۲۰۰ نبی و ۲۰۰ وصی و ۲۰۰ سبط پیغمبر پیش از آن تاریخ زیارت امیرالمؤمنین(ع) در آن مکان است و اشاره‌ای به شهداء بعد از آنها ندارد و این مطلب نشان‌گر شرافت آن مکان خاص است و تعبیر «قبل از ايشان بر آنها سبقت نگرفته‌‏اند و كسانى هم كه بعد از آنها خواهند آمد» بایست ناظر به حیث مجموعی آنها باشد وگرنه از حیث فردی اشرف مخلوقات حضرت رسول(ص) و خود حضرت امیر(ع) در جای دیگری دفن شده‌اند و بعد از آنها آمده‌اند.
✅ اشکال دوم: برای ارزش گذاری اعمال انسان علاوه بر حسن فعلی، حسن فاعلی نیاز است. قضاوت و مقایسه بین انسان‌ها در طول تاریخ به واسطه این که میزانی برای سنجش حسن فاعلی نداریم کار درستی نیست چرا که قول بدون علم است. اگر ما باشیم و این سخن سیدالشهدا که: «فإنّى لا أعلم أصحابا أوفى و لا خيرا من أصحابي، و لا أهل بيت أبرّ و لا أوصل من أهل بيتي» به نظر خیلی بعید است این سخن صرفا مربوط به عصر ایشان باشد. مگر مردمان عصر ایشان چه کسانی بودند که وقتی حضرت می خواهند به این اصحاب مدال بدهند بگویند شما از بقیه بهترید. پس قرائن حالیه به اضافه فهم عرفی از چنین بیانی می‌تواند ظهور این عبارت را برای تمام اعصار ثابت کند. والله العالم. ✅ پاسخ بنده: 👈 اولا باید دید کلام حضرت بدون لحاظ قرائن چنین معنایی دارد یا خیر؟ حضرت می‌فرمایند من کسی را نمی‌شناسم و لفظی که دال بر شمولیت همه زمان‌ها باشد مثل الفاظ عموم را استفاده نمی‌کنند بلکه کلام ایشان مطلق است. مثلا نمی‌گویند در طول زمان من چنین کسانی بهتر از این اصحاب نمی‌شناسم. حال که کلام مطلق است برای اخذ به اطلاق آن و تعمیم به همه زمان‌ها بایست یا قرینه‌ای دال بر شمولیت اطلاق نسبت به همه زمان‌ها وجود داشته باشد یا مقدمات حکمت کامل باشد. اما قرینه خاصی بر اطلاق زمانی وجود ندارد و در مورد این قرینه که فرمودید مگر مردم عصر حضرت چه ویژگی ‌داشته‌اند که حضرت بخواهد اصحاب خود را برتر از آنها بداند؛ اولا این قرینه قوی نیست و شاید برعکس دلالت بر غربت خود حضرت داشته باشد. ثانیا قرینه‌های خلاف آن زیاد وجود دارد مثلا اینکه کسانی چون سلمان و امیرالمؤمنین(ع) از اصحاب پیامبر(ص) بوده‌اند و اگر شما بخواهید اطلاق را حفظ کنید با چنین قرینه‌ای که به نظر بنده متعین می‌کند در مقید بودن به انسان‌های همان عصر، بر خلاف قرینه خودتان مواجه می‌شوید. حال که قرینه خاصی بر عمومیت زمانی وجود ندارد باید سروقت اخذ به اطلاق با مقدمات حکمت رفت که ۵ شرط دارد و دو شرط آن نبود قدرمتیقن در مقام تخاطب و انصراف است که اینجا به نظر حقیر انصراف کلام به مردم همان عصر است یا قدر متیقن آن در مقام تخاطب مردم همان عصر هستند. 👈 ثانیا گاهی راه به سنجش حسن فاعلی افراد نیز به صورت نسبی وجود دارد مثلا وقتی افراد هیچ نفع مادی در یک قضیه ندارند و گم‌نام سختی‌هایی را در راه خدا تحمل می‌کنند این حکایت از حسن فاعلی در کنار حسن فعلی است. 👈 ثالثا ما وقتی عرض کردیم که کلام حضرت عمومیت زمانی ندارد به دنبال قرینه مقایسه‌ای بین حالات ظاهری افعال برخی از یاران حضرت با برخی افراد دیگر کردیم و اشاره ما به افعالی از یاران حضرت نبود که حسن داشته باشد بلکه اشاره به حالاتی بود که به حسب نقل از سوی اصحاب امام حسین لااقل حسن نبود مثل درخواست استعفا یا تقاضا از دشمن یا گریه مقابل دشمن که نشانی از ضعف است یا نوع صحبت با دشمن و... را مقایسه کردیم با حالات برخی دیگر از انسان‌های این عصر که در موقعیتی مشابه فعلی بس حسن داشته‌اند. پس بحث حسن فاعلی در مقام مقایسه ما اصلا مطرح نبوده است.
✅ اشکال سوم: اصحاب خمینی هنوز ۳۱۳ نفر که لیاقت همراهی امام عصر عجل الله فرجه رو داشته باشند نداره، چطور ادعای بالاتر بودن میکنید؟ اونم در حالی که سندی بر بالاتر بودن اصحاب امام عصر عجل الله فرجه نداریم. ✅ پاسخ بنده: 👈 اولا: از کجا می‌گویید ۳۱۳ نفر که لیاقت همراهی امام عصر عجل الله تعالی فرجه را داشته باشند، نیامده‌اند؟ چون وجود این ۳۱۳ نفر شرط لازم برای ظهور حضرت است نه شرط کافی و ممکن است بارها به این تعداد و بیشتر از آن در هر عصری اصحابی که یاری حضرت کنند وجود داشته‌اند اما دیگر شرایط لازم فراهم نشده است، حتی اگر شرط کافی بود هم ممکن است اصحابی که لیاقت داشته باشند مکرر آمده باشند اما به این تعداد در یک عصر واحد نرسیده باشند. 👈 ثانیا: اشاره اجمالی بنده به برخی از حالاتی بود که به حسب نقل و ظاهر امر، حسن فعلی نداشتند اما آن را چندان باز نکردم و با اشاره مقایسه‌ای کردم به حالات اصحاب خمینی و خود ایشان که چقدر عالی در مقامات مشابه ظاهر شده‌اند. مقایسه هم به نحو حداقلی و حیث مجموعی بود که اگر حالات اصحاب امام حسین را با حالات اصحاب خمینی مقایسه کنیم از حیث کمیت مشابه آن هزاران مورد وجود دارد و نکته بسیار بسیار مهم اینکه این افراد پای نائب امام چنین ایستاده‌اند نه خود امام. 👈 ثالثا: لازم نیست حتما سندی بر بالاتر بودن اصحاب امام عصر وجود داشته باشد که بتوان قیاسی کرد و گفت اصحاب خمینی کم‌تر از اصحاب امام حسین(ع) نبودند.