eitaa logo
شرح حال
1.2هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
1.1هزار ویدیو
117 فایل
کانال شخصی حمیدرضا باقری - طلبه (مقطع درس خارج) - نویسنده (کتاب‌های آقا‌روح‌الله - حاج‌آقا روح‌الله - لِله و...) @hamidreza_baghery کانال‌های دیگر بنده👇 https://eitaa.com/ayat_va_revayat https://eitaa.com/sharhehal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺️ناامیدی مردم افغانستان برای فرار از دست طالبان به حدی است که میخواهند فقط نوزادان و بچه ها را از دروازه فرودگاه کابل عبور دهند. 😔 بر سر این مردم چه آمده است؟! چطور فکر می‌کنند که یا بر بال هواپیما سوار می‌شوند تا از کشورشان فرار کنند یا نوزادشان را اینطور با التماس به دست نظامیان خارجی می‌سپارند تا به ناکجا آباد برود! .... 🔻به شرح حال بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺️ویدیویی از تحویل گرفتن کودکان افغانستانی از پدرومادر هایشان که به امید زندگی بهتر ، فرزندان خود را به سربازان ناتو سپردند تا راهی دنیایی خارج از افغانستان شوند. @sharhe_hal
ازدحام آنهایی که احساس امنیت نمی‌کردند، در فرودگاه مهرآباد؛ به امید یک پرواز به خارج از کشور. ......... ابتدای انقلاب خودمان هم یک عده به سرعت تلاش داشتند از کشور فرار کنند و خود را به غرب برسانند. @sharhe_hal
حضور انقلابیان بر پشت میز محمدرضا پهلوی در ۲۳ بهمن ماه ۱۳۵۷ .... این عکس هم همینجوری گذاشتم☺️، بعد از ۲۲ بهمن که انقلابی‌ها می‌ریزند توی کاخ شاه یکی از روحانیون انقلابی هم می‌نشینه پشت میزشاه و عکس او مشهور می‌شود. ظاهرا روحانی داخل عکس آیت‌الله سید حسن مصطفوی هستند که مسئول محافظت از کاخ و اموال آن می‌شوند. @sharhe_hal
در مورد این گزارش خانم آمنه سادات ذبیح پور که به تنهایی خودشان یه گردان رسانه‌ای هستند، ان قلت‌های زیادی شده بود که دیگه من اون‌ها رو نگذاشتم. مخالفان نظام به گزارش‌های ایشون نسبت‌ ماست مالی می‌دهند ولی من قبول ندارم و معتقدم ایشون در مجموع خیلی خوب به انتقادها پاسخ می‌دهند. البته خصوص این گزارش رو خیلی کاری ندارم. یک بار جایی بودیم دوتا از بچه‌ها سر یک قضیه‌ای بحثشون بود یکیشون نظام رو نقد می‌کرد و یکی دفاع می‌کرد ولی سندی این وسط نداشتن. اون یکی که نقد می‌کرد گفت بابا چی می‌گی اینو که دیگه آمنه سادات ذبیح پورم قبول داره تو قبول نمی‌کنی؟😁😁😁 @sharhe_hal
✍️ تنها نبرد مسلم... ✅ تهدید ابن زیاد این بار هم کارگر شد و راز طوعه آشکار، صبح هنگام هفتاد نفر برای دستگیری مسلم به سمت خانه طوعه روان شدند. مسلم صداى پاى اسبان و سروصداى مردم را شنيد و فهميد كه براى دستگيرى او آمده‌اند. تا خود را آماده کرد آنان وارد خانه شده بودند اما هنوز دیر نشده بود؛ شمشير خود را كشيد و به آنان حمله كرد و آنها را از خانه بيرون كرد، بار ديگر وارد خانه شدند، باز به آنها حمله كرد اما این بار ضربه‌ای خورد که لب بالا و پایین او شکافت و دو دندانش شکست، اما با این حال همچنان با آنان جنگید تا اینکه دیدند با جنگ تن به تن نمی‌شود او را دستگیر کرد. ✅ ابن زیاد مسلم را زنده خواسته بود، به پشت‌بام رفتند و به مسلم سنگ زدند و ني‌های آتش زده را بر سر او ريختند تا اینکه مسلم ناچار شد از خانه خارج شود، آنجا توانستند او را محاصره کنند و مسلم دیگر کاری نمی‌توانست بکند و توانش به تحلیل رفته بود. کسی جرأت نزدیک شدن برای دستگیری او را نداشت. به او امان دادند اما همچنان مبارز می‌طلبید و می‌گفت می‌خواهم جوانمردانه از دنیا بروم. ✅ مسلم می‌دانست به امان این جماعت امیدی نیست و اسارتش مساوی با قتل او در دست دشمن است. اما باز زبان‌های چرب و نرم باز شده بود: نه مسلم! چنين نيست، همه مردم دلاورى و شجاعت تو را قبول دارند و به حيله و نيرنگ دستگير نمى‌شوى، اين قدر بدون دليل احساس نا آرامى مكن، چون پسر عموهاى تو ترا نمى‌كشند و زيانى به تو نمى‌رسانند. ✅ همه کسانی که آنجا بودند به مسلم امان دادند و مسلم تسلیم شد. مرکبی آوردند و مسلم را بر آن سوار کردند و دور مسلم را گرفتند و شمشیر او را ستاندند. اینجا بود که مسلم شروع به گریستن کرد و گفت حیله شما مشخص شد. پسر اشعث که فرمانده نیروهای ابن زیاد بود گفت: آرزو دارم از این پیش‌آمد به تو آسیبی نرسد. ✅ شخصی مسلم را بابت گریه‌اش مسخره کرد اما جواب شنید: به خدا قسم من براى خودم گريه نمى‌كنم و از كشته شدن ترسى ندارم و با اينكه به اندازه يك چشم بهم زدن به مرگ راضى نيستم، گريه من براى خانواده‌ام است كه به سوى شما مى‌آيند، گريه من براى حسين و خانواده اوست. 📌ادامه دارد... 📝 پی‌نوشت: 🔻 نکته اول اینکه در جنگ پیش و بیش از آنکه باید امکانات و قدرت نظامی طرف مقابل را بشناسیم، باید نوع فکر کردن او را بشناسیم. نوع فکر کردنی که تاکتیک‌های جنگی او را هم مشخص می‌کند، مثلا وقتی با جبهة النصرة در حال جنگ هستی اگر بر او فشار بیاوری و یک راه فرار برایش باز نگه‌داری او به سرعت عقب نشینی می‌کند اما وقتی با داعش طرف هستی او به این راحتی‌ها اهل فرار نیست، پیروزی بر او هم بسیار سخت‌تر از مثل جبهة النصرة است، چون در نگاه خودش ولو به اشتباه برای چیزی بالاتر از دنیا می‌جنگد. در یک برنامه تلوزیونی نادر طالب زاده به عنوان مجری و مسعود ده نمکی مخاطبش بود، نادر کتاب قطوری زیر دستش بود و وسط برنامه از ده‌نمکی پرسید می‌دانی این کتاب چیست؟ گفت نه! کتاب زندگی نامه ده‌نمکی بود! خود ده نمکی تعجب کرده بود که چرا آنها زندگی او را به این دقت کار کرده‌اند؟! نادر توضیح داد آنها برای اینکه بتوانند نوع فکر و تصمیم‌گیری طیف‌های مختلف را پیش بینی کنند یک نفر شاخص هر طیفی را انتخاب می‌کنند و اینگونه روی او کار می‌کنند و شما هم نماینده یک طیف از نیروهای حزب‌الهی ایران هستی. 🔻 نکته دوم اینکه در هنگام نبرد اهل نفاق همیشه تبلیغ می‌کنند که برای نبرد واقع نگر باشید، امکانات خود را با دشمن بسنجید و غیر مستقیم می‌گویند: تسلیم او شوید چون نسبتی بین امکانات و نفرات شما و دشمن نیست، منافق چون عملا خدا و نصرت او را جزئی از واقعیت نمی‌داند، در واقع‌نگری‌اش زود کم می‌آورد و می‌ترسد، او چون پایان دنیایش را پایان کار می‌بیند، زود به انتهای مسیر می‌رسد. 📌جمع‌بندی هم اینکه اگر اطرافیان مسلم، فکر ابن زیاد و یارانش را خوب شناخته بودند، می‌دانستند مقاومت آنها بسیار شکننده است، به وعده‌های ابن زیاد امید نمی‌بستند و اگر خدا را واقعا باور داشتند خوف لشکر نیامده شام، شمشیرهایشان را غلاف نمی‌کرد. ..... 🔰 قسمت قبل👇 https://eitaa.com/sharhe_hal/3590 ..... 🔻به شرح حال بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
گوشی‌های جی ال ایکس که آمد به بازار شدم مشتریش. اولیش رو که خریدم اسمش «لاستر» بود و چندسالی داشتم و تقریبا ازش راضی بودم ولی ضربه‌ای خورد و از رده خارج شد. بعد رفتم به روزترین گوشی جی ال ایکس رو که اون موقع «ماد» بود رو خریدم، از اون هم تقریبا راضی بودم الا اینکه آخرای کار دیگه صفحش آسیب دیده بود و مشکلات دیگه‌ای پیدا کرده بود و بعد از چند سال ارزش تعمیر نداشت. یادمه همون موقع که من «ماد» رو خریدم یکی از دوستام می‌زد توی سر جنس ایرانی و رفت یه گوشی گرون خارجی خرید، چند هفته نشد سوخت و مجبور شد بره دوباره یه گوشی دیگه بخره، با این وجود هم حاضر نبود گوشی ایرانی رو تست کنه. هرجا می‌رفتم از گوشیم اعلام رضایت می‌کردم و با افتخار می‌گفتم این گوشی ایرانی رو من خریدم و ازش راضی هستم، خیلی وقت‌ها دوستای طلبه‌ام با تعجب می‌پرسیدن واقعا! یا بعضا تیکه‌ هم می‌انداختن. گوشی «ماد» چندباری خراب شد و بازار که می‌رفتم برای تعمیرش هیچکی قبول نمی‌کرد که تعمیرش کنه با اینکه مشکلش جزئی بود ولی بالاخره یه تعمیرکار خوب پیدا کردم که تعمیرش می‌کرد. از دست نمایندگی جی ال ایکس توی قم که اصلا راضی نبودم. بعد از گوشی «ماد» که مخفف محصول ایرانی دوست داشتنی بود، گوشی «شاهین ۲» رو خریدم. همزمان برای خانمم هم یه گوشی دیگه خریدم که یک ملیونی و نیم تقریبا گرون‌تر بود البته خارجی! ولی مشخصاتش با گوشی خودم برابری می‌کرد. گوشی شاهین دو هم خوب بود اما از جهاتی مثل طراحی از گوشی خانمم عقب بود ولی به هر حال مثلا دوربینش از اون بهتر بود.😊 حالا گوشی شاهین ۲‌ام هم خراب شده😭 رفتم درستش کنم چون هنوز گارانتی داشت، نمایندگی‌اش توی پاساژ الزهرای قم که تعطیل شده بود یکی دیگه هم کنار پاساژ بود اونم می‌گفت فقط ما نمایندگی فروش هستیم برای استفاده از گارانتی باید بفرستی خود شرکت. به شرکت تماس گرفتم الحمد لله جواب دادن و گفتن بفرستین بیاد شرکت و با یه هزینه ۱۴ هزارتومانی برای شرکت پست کردم و برگشتم به همون گوشی ماد قبلی و با کلی دردسر راهش انداختم. با اینکه سر فروختن گوشی، بعد از اینکه قدیمی شد کسی دیگه مشتریش نیست یا ممکنه در صورت خراب شدن برای تعمیر گوشی دچار مشکل می‌شیم ولی هنوز هم راضی هستم از اینکه گوشی‌های ایرانی خریدم، وقتی ولی‌فقیه ما میگه محصول ایرانی بخر، من سعی می‌کنم بهترین محصول ایرانی رو بخرم و تبلیغش هم بکنم و اگر هم اینجور مشکلاتی داشته باشه فدای سر حرف ولی. میگن این گوشی‌ها همش چینی هست من هم همیشه جواب می‌دهم بله چینی هست، مگه اینی که دست شما هست چینی نیست؟ اپل هم چینی هست، اگر منظورت از قطعات هست، همه گوشی ها چینی هستن، ولی اگر هم منظورت شرکتی هست که طراحی و اسمبل می‌کنه که خب ایرانی هست و حداقلش اینه که چهارتا کارمند و کارگر داره که می‌روند سر کار و بخش قابل توجهی از ارز کشور دیگه از کشور خارج نمیشه. نمی‌خواهم بگم از فردا هرکی رو دیدیم بهش گیر بدیم که چرا گوشیت ایرانی نیست هرکسی ممکنه یک علتی داشته باشه مثلا کسی بهش هدیه داده یا اون موقع اطلاع از گوشی‌های ایرانی نداشته یا هر چیز دیگر... ولی خب با وجود این همه آدم حزب‌الهی و طلبه و... چرا باید دوتا نمایندگی گوشی جی‌ ال ایکس قم یکی کامل تطعیل بشه دومی هم درضمن بقیه گوشی‌ها فقط گوشی جی ال ایکس رو هم به صورت محدود بفروشه؟ چون کسی خیلی از این گوشی‌ها نمی‌خره! اگر ملت از این گوشی‌ها استقبال می‌کردن و مشکلات اینچنینی که گفتم رو در مرحله اول به جان می‌خریدن با شایع شدن این گوشی ها هم شرکت کارش توسعه می‌یافت و تقویت می‌شد هم تعمیرکاراش زیاد می‌شدند و خرید و فروش مدل‌های کهنه‌اش رونق می‌گرفت. اگر جایی لنگ می‌زنیم دنبال این باشیم که کجای کار رو من کم گذاشتم.😊 @sharhe_hal
نظر یکی از مخاطب‌ها👇 سلام اخوی یه مدت اوایل میخواستم گوشی ماد بخرم رفقا داشتند راضی بودند ولی قسمت نشد بخرم ،ولی الان یه سالی هست گوشی ایرانی شاهین ۲ رو خریدم ،خیلی هم راضی ام از امکاناتش یکی از بستگان مسخره میکرد همزمان رفت گوشی سامسونگ خرید بعد چند ماه هنگ کرد...
حالا که صحبت از گوشی شد اینم بگم، یکی از دوستانم هست که پسر جوان مؤمن هیأتی و حزب‌الهی هست، شناخت خوبی ازش دارم و خانوادشون رو هم خوب میشناسم، خلاصه قابل اعتماده. این از تعهدش، تخصصش هم تعمیر گوشی‌های سامسونگ هست. آقا محمد طبرسی ‏‪+98 919 852 6047‬‏ یه مدت توی نمایندگی تعمیرات سامسونگ بوده و حالا برای خودش توی قم مغازه زده کار میکنه. چون چند سری دوستانم دنبال تعمیرکار با انصاف و قابل اعتماد گوشی بودن گفتم ایشون رو معرفی کنم.
امشب با پدرم صحبت می‌کردم، پدرم بیش از ۳۰ سال است که مدرسه غیردولتی دارند، قبل از آن هم معلم بودند، چندسال هم مدیرکل اداره آموزش و پرورش استثنائی فارس بودند، مردم هم ایشون رو به اصلاح‌طلبی می‌شناسن ولی به نظر من اصلاح‌طلب نیستن و انقلابی و باانصاف هستن‌. خلاصه اینها رو گفتم که برسم به نظر ایشون در مورد دکتر باغ‌گلی. می‌گفتن باغ‌گلی خوب‌ حرف زده و بیژن نوباوه هم خوب ازش دفاع کرده و درست مساله رو دیده. (توی پرانتز بگم اتفاقا بیژن نوباوه هم خودش مدرسه داره و از نظر فکری هم به نظرم به بابام شبیه.) پدرم می‌گفتن اینهایی که مخالف بودن از توی آموزش و پرورش نگاه می‌کردن و اتفاقا نیاز هست از بیرون هم به آموزش و پرورش نگاه بشه و یک افراد تحول‌خواه بیان این سیستم فشل رو شخم بزنن و تغییرات اساسی بدن وگرنه با این آدم‌های قدیمی و با وصله و پینه همینطوری که این همه سال اتفاقی نیافتاده اتفاق جدیدی نخواهد افتاد. @sharhe_hal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معیارهای عجیب تایید صلاحیت و دفاع از وزیر پیشنهادی اطلاعات 😐😕 اگر اینجوره من هم به تصدی وزارت اطلاعات امیدوار شدم. منم عموی خانمم و خودم شهید شدن، درس خارج آقا رو هم یه چیزاییش رو خوندم و جانباز هم غیر رسمی هستم.😄. یکی با استناد به کمک حضرت زهرا میشه وزیر اطلاعات بعدی با استناد به شرکت در درس آقا یا جانباز بودن و برادر شهید بودن! ما موندیم گاندو رو باور کنیم یا این‌ چیزا! @sharhe_hal
♦️پاسخ به ادعای ذوالنوری در خصوص عزل خطیب توسط وزیر اطلاعات دولت اصلاحات 🔹علی یونسی وزیر اطلاعات دولت اصلاحات گفت: جناب آقای خطیب که از مدیران شایسته قدیمی وزارت اطلاعات است، هرگز به وسیله رئیس جمهور وقت و یا من عزل نشده بود. 🔹جابه‌جایی و انتقال ایشان از قم به تهران بعد از چند ماه در دوران وزارت بنده، هم یک امر عادی و هم ارتقاء بود؛ نه عزل بود و نه دستوری از طرف رئیس‌جمهور صادر شده بود. 🔹لذا متاسفانه می‌بینیم، این اظهارات طوری‌ ناشیانه جعل شده که دروغ بودن آن از خود خبر پیداست و دقت در نفس خبر، به راحتی کذب بودن آن را برای هر شنونده ای روشن می‌سازد. 🏴@shiraze_ir
✍️ عصر وفای به اهل بیت... ✅ مسلم را با دستان بسته به سوی دارالإماره می‌بردند، مسلم هیچ آشنایی از آن ۱۸ هزار نفر بیعت کننده را در اطراف خود نمی‌دید! ناچار شد به پسر اشعث که سردسته نیروهای دستگیرکننده‌اش بود، روی بیاندازد و از او بخواهد که کسی را به سوی حسین گسیل کند تا از سوی مسلم به او خبر دهد: 👈 «پدر و مادرم فداى تو و خاندانت! با ياران خود برگرد و به سمت كوفه ميا، مبادا كه به حرف و خواسته مردم كوفه اطمينان داشته باشى چون كوفيان همان مردمى هستند كه پدر بزرگوارت، هميشه درخواست مى‌كرد كه خدا مرگش را برساند يا اين كه كشته شود و از آنها جدا شود.» ✅ وقتی وارد دارالامارة شدند پسر اشعث به ابن زیاد خبر داد که به مسلم امان داده است؛ اما ابن زیاد ناراحت شد و او را شماتت کرد که: «تو فكر مى‌كنى من ترا به تعقيب مسلم فرستادم كه او را امان بدهى بلكه من فقط‍‌ ترا مأمور كردم او را دستگير كنى!» پسر اشعث كه تيرش به خطا رفته بود ساكت شد و حرفى نزد. ✅ مسلم که به شدت تشنه بود، چشمش به کوزه آبی افتاد که به درب آویزان بود. فرمود: «مقداری به من آب دهید.» اما پاسخ شنید: «اى مسلم مى‌بينى اين آب چقدر خوشگوار و سرد است به خدا قسم قطره‌اى از آب نمى‌نوشى تا اينكه به جهنم بروى و از آتش آب بياشامى.» ✅ مسلم از او که چنین پاسخ داده بود، پرسید: تو کیستی؟ و جواب شنید: «من همان كسى هستم كه وقتى پرده از چهرۀ حق كنار رفت آنرا شناختم و تو آن را انكار كردى و از او اطاعت نكردى من با رهبر خود به نحو شايسته و خوب رفتار كردم و تو با حيله رفتار كردى و من از او پيروى و اطاعت كردم و تو با او مخالفت كردى، اى مسلم بن عقيل! من مسلم بن عمرو باهلي‌ام» مسلم گفت: «مادرت به عزايت بنشيند چقدر بدبخت و دل سنگى اى پسر باهلی تو از من سزاوارترى كه از آتش و آب ناگوار جهنم بخورى و در آن بروى.» ✅ فرد دیگری که آنجا بود به نام عمرو بن حریث به غلامش دستور داد که کوزه آب و ظرفی برای مسلم ببرد. مسلم ظرف آب را گرفت، به مجرديكه نزديك دهانش آورد دهان مباركش پر از خون شد و يك بار يا دو بار ديگر همين كار تكرار شد و هر دفعه آبرا مي‌ريخت، مرتبه سوم كه ظرف را از آب پر كرد و نزديك دهان آورد دندان‌هاى شكسته شده‌اش در ظرف آب ريخت، مسلم پس از اين خدا را شكر كرد و فرمود: اگر اين آب روزى من بود از آن مى‌خوردم اما معلوم است كه روزى من نيست. ✅ در اين موقع فرستادۀ ابن زياد آمد و به مسلم اجازۀ ورود داد، مسلم وقتى كه به كاخ ابن زياد وارد شد، سلام نكرد! نگهبانان اعتراض كردند: اى مسلم چرا به ابن زياد سلام ندادى‌؟ مسلم گفت: اگر او مى‌خواهد مرا بكشد، چه سلامى به او دهم و اگر نمى‌خواهد مرا بكشد سلام فراوان به او مى‌كنم. ....... 📝 پی‌نوشت: 🔻در کار پژوهشی باید تعصب‌هایمان را کنار بگذاریم تا بتوانیم به حقائق دست یابیم. زیاد شنیده‌ایم که امام حسین(ع) در شب عاشورا فرمودند: 👈«فإنّى لا أعلم أصحابا أوفى و لا خيرا من أصحابي، و لا أهل بيت أبرّ و لا أوصل من أهل بيتي» من يارانى بهتر و باوفاتر از اصحاب خودم سراغ ندارم و خويشاوندانى نيكوكارتر و به حقيقت نزديك‌تر از خويشاوندان خود نمى‌شناسم. 🔻 اگرچه در مقام و منزلت بالای اصحاب حضرت هیچ شکی نیست اما آیا این جمله حضرت ناظر به طول زمان بود یا مربوط به همان بازه زمانی است؟ در طول زمان قبل و بعد از حضرت ما ۱۲ معصوم دیگر داریم که هر کدام اصحاب بسیار بزرگی داشته‌اند آیا اصحاب امام حسین(ع) از همه اصحاب اهل بیت(علیهم السلام) بالاتر بودند و آیا اهل بیت آن زمان امام حسین(ع) از اهل بیت دیگر معصومین در طول زمان بالاتر بودند؟ اینطور به نظر نمی‌رسد. بلکه وقتی احوالات یاران حضرت را با دیگر شخصیت‌های بزرگ شیعه در طول زمان مقایسه می‌کنیم تفاوت‌ها بسیاری می‌بینیم. مرحوم حائری شیرازی در مورد امام خمینی می‌فرمودند: 👈«امام در محلی که در بورسا تبعید شده بود، پرده افتاده بود تا مرحوم حاج آقا مصطفی آمد آنجا پرده را به عقب زد. گفت: این چند ماهی که اینجا بودید پرده را پس نمی‌زدی؟ گفت: نیازی نبود. خیال می‌کنند که نیاز دارم، پرده را عقب بزنم. این‌ها استغناء است. این عزّت نتیجهٔ استغناء است.» وقتی این حالات حضرت امام یا حتی حالات نقل شده از اسراء که شاگردان و عاشقان امام هستند را با حالات نقل شده از برخی اصحاب امام حسین(ع) مقایسه می‌کنیم، می‌توانیم به جرأت بگوییم در زمانه‌ای هستیم که می‌توانیم دست روی هزاران نمونه از انسان‌های همچون اصحاب امام حسین(ع) بلکه بالاتر از آنها بگذاریم. انسان‌هایی که در شرایطی مشابه شرایط اصحاب حضرت حماسه‌هایی همانگونه آفریدند. 📌به جرأت می‌توان گفت: این عصر خمینی عصر وفای به اهل بیت است. ..... 🔰 قسمت قبل👇 https://eitaa.com/sharhe_hal/3597 ..... 🔻به شرح حال بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
🔰 در مورد متن با عنوان «عصر وفای به اهل بیت» دوستان اشکالاتی کرده بودند که ان شاء الله در سوال و جواب‌ها نکات مفیدی برای دوستان وجود داشته باشد و برخی را در اینجا می‌آورم:👇
✅ اولین اشکال: حدیثی از امیرالمؤمنین(ع) است در مورد شهدای کربلا است با این مضمون: « لا یسبقهم من کان قبلهم و لا یلحقهم من اتی بعدهم» این نشان می‌دهد که این شهدا در طول زمان چه قبل و چه بعد از آنها سرآمد همه شهدا بوده و هستند. ✅ پاسخ بنده: اگر نقل صحیحی سندا و دلالتا در این مورد باشد مسلم است که آن را می‌پذیریم اما متن روایت از کتاب کامل الزیارات به صورت زیر است: حَدَّثَنِي أَبِي وَ مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ ره عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَتِّيلٍ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَسْبَاطٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَمَّنْ حَدَّثَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: خَرَجَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع يَسِيرُ بِالنَّاسِ حَتَّى إِذَا كَانَ مِنْ كَرْبَلَاءَ عَلَى مَسِيرَةِ مِيلٍ أَوْ مِيلَيْنِ- تَقَدَّمَ بَيْنَ أَيْدِيهِمْ حَتَّى صَارَ بِمَصَارِعِ الشُّهَدَاءِ ثُمَّ قَالَ قُبِضَ فِيهَا مِائَتَا نَبِيٍّ وَ مِائَتَا وَصِيٍّ وَ مِائَتَا سِبْطٍ كُلُّهُمْ شُهَدَاءُ بِأَتْبَاعِهِمْ فَطَافَ بِهَا عَلَى بَغْلَتِهِ خَارِجاً رِجْلُهُ مِنَ الرِّكَابِ فَأَنْشَأَ يَقُولُ مُنَاخُ رِكَابٍ وَ مَصَارِعُ الشُّهَدَاءِ لَا يَسْبِقُهُمْ مَنْ كَانَ قَبْلَهُمْ وَ لَا يَلْحَقُهُمْ مَنْ أَتَى بَعْدَهُمْ. 👈از جهت سند حدیث مذکور مرسل است «عَمَّنْ حَدَّثَهُ » و ضعیف. 👈 اما از جهت دلالت، ترجمه حدیث چنین است امير المؤمنين على عليه السّلام با جماعتى از مردم از شهر خارج شده تا به يك يا دو ميلى كربلاء و به محل افتادن شهداء رسيدند سپس فرمودند: در اين مكان دويست پيغمبر و ۲۰۰ وصى پيغمبر و ۲۰۰ سبط پيغمبر قبض روح شده كه تمام آنها شهيد هستند، پس از اين كلام پاى مبارك از ركاب بيرون آورده و در حالى كه روى قاطر بودند آن مكان را طواف كرده و در حين طواف مى‏فرمودند: محل خواباندن مركب‌ها، و محل افتادن شهداء، شهداء قبل از ايشان بر آنها سبقت نگرفته‏اند و كسانى هم كه بعد از آنها خواهند آمد به ايشان ملحق نخواهند شد. حدیث مذکور بر فرض تسامح در سند آن، بیانگر شهادت ۲۰۰ نبی و ۲۰۰ وصی و ۲۰۰ سبط پیغمبر پیش از آن تاریخ زیارت امیرالمؤمنین(ع) در آن مکان است و اشاره‌ای به شهداء بعد از آنها ندارد و این مطلب نشان‌گر شرافت آن مکان خاص است و تعبیر «قبل از ايشان بر آنها سبقت نگرفته‌‏اند و كسانى هم كه بعد از آنها خواهند آمد» بایست ناظر به حیث مجموعی آنها باشد وگرنه از حیث فردی اشرف مخلوقات حضرت رسول(ص) و خود حضرت امیر(ع) در جای دیگری دفن شده‌اند و بعد از آنها آمده‌اند.
✅ اشکال دوم: برای ارزش گذاری اعمال انسان علاوه بر حسن فعلی، حسن فاعلی نیاز است. قضاوت و مقایسه بین انسان‌ها در طول تاریخ به واسطه این که میزانی برای سنجش حسن فاعلی نداریم کار درستی نیست چرا که قول بدون علم است. اگر ما باشیم و این سخن سیدالشهدا که: «فإنّى لا أعلم أصحابا أوفى و لا خيرا من أصحابي، و لا أهل بيت أبرّ و لا أوصل من أهل بيتي» به نظر خیلی بعید است این سخن صرفا مربوط به عصر ایشان باشد. مگر مردمان عصر ایشان چه کسانی بودند که وقتی حضرت می خواهند به این اصحاب مدال بدهند بگویند شما از بقیه بهترید. پس قرائن حالیه به اضافه فهم عرفی از چنین بیانی می‌تواند ظهور این عبارت را برای تمام اعصار ثابت کند. والله العالم. ✅ پاسخ بنده: 👈 اولا باید دید کلام حضرت بدون لحاظ قرائن چنین معنایی دارد یا خیر؟ حضرت می‌فرمایند من کسی را نمی‌شناسم و لفظی که دال بر شمولیت همه زمان‌ها باشد مثل الفاظ عموم را استفاده نمی‌کنند بلکه کلام ایشان مطلق است. مثلا نمی‌گویند در طول زمان من چنین کسانی بهتر از این اصحاب نمی‌شناسم. حال که کلام مطلق است برای اخذ به اطلاق آن و تعمیم به همه زمان‌ها بایست یا قرینه‌ای دال بر شمولیت اطلاق نسبت به همه زمان‌ها وجود داشته باشد یا مقدمات حکمت کامل باشد. اما قرینه خاصی بر اطلاق زمانی وجود ندارد و در مورد این قرینه که فرمودید مگر مردم عصر حضرت چه ویژگی ‌داشته‌اند که حضرت بخواهد اصحاب خود را برتر از آنها بداند؛ اولا این قرینه قوی نیست و شاید برعکس دلالت بر غربت خود حضرت داشته باشد. ثانیا قرینه‌های خلاف آن زیاد وجود دارد مثلا اینکه کسانی چون سلمان و امیرالمؤمنین(ع) از اصحاب پیامبر(ص) بوده‌اند و اگر شما بخواهید اطلاق را حفظ کنید با چنین قرینه‌ای که به نظر بنده متعین می‌کند در مقید بودن به انسان‌های همان عصر، بر خلاف قرینه خودتان مواجه می‌شوید. حال که قرینه خاصی بر عمومیت زمانی وجود ندارد باید سروقت اخذ به اطلاق با مقدمات حکمت رفت که ۵ شرط دارد و دو شرط آن نبود قدرمتیقن در مقام تخاطب و انصراف است که اینجا به نظر حقیر انصراف کلام به مردم همان عصر است یا قدر متیقن آن در مقام تخاطب مردم همان عصر هستند. 👈 ثانیا گاهی راه به سنجش حسن فاعلی افراد نیز به صورت نسبی وجود دارد مثلا وقتی افراد هیچ نفع مادی در یک قضیه ندارند و گم‌نام سختی‌هایی را در راه خدا تحمل می‌کنند این حکایت از حسن فاعلی در کنار حسن فعلی است. 👈 ثالثا ما وقتی عرض کردیم که کلام حضرت عمومیت زمانی ندارد به دنبال قرینه مقایسه‌ای بین حالات ظاهری افعال برخی از یاران حضرت با برخی افراد دیگر کردیم و اشاره ما به افعالی از یاران حضرت نبود که حسن داشته باشد بلکه اشاره به حالاتی بود که به حسب نقل از سوی اصحاب امام حسین لااقل حسن نبود مثل درخواست استعفا یا تقاضا از دشمن یا گریه مقابل دشمن که نشانی از ضعف است یا نوع صحبت با دشمن و... را مقایسه کردیم با حالات برخی دیگر از انسان‌های این عصر که در موقعیتی مشابه فعلی بس حسن داشته‌اند. پس بحث حسن فاعلی در مقام مقایسه ما اصلا مطرح نبوده است.
✅ اشکال سوم: اصحاب خمینی هنوز ۳۱۳ نفر که لیاقت همراهی امام عصر عجل الله فرجه رو داشته باشند نداره، چطور ادعای بالاتر بودن میکنید؟ اونم در حالی که سندی بر بالاتر بودن اصحاب امام عصر عجل الله فرجه نداریم. ✅ پاسخ بنده: 👈 اولا: از کجا می‌گویید ۳۱۳ نفر که لیاقت همراهی امام عصر عجل الله تعالی فرجه را داشته باشند، نیامده‌اند؟ چون وجود این ۳۱۳ نفر شرط لازم برای ظهور حضرت است نه شرط کافی و ممکن است بارها به این تعداد و بیشتر از آن در هر عصری اصحابی که یاری حضرت کنند وجود داشته‌اند اما دیگر شرایط لازم فراهم نشده است، حتی اگر شرط کافی بود هم ممکن است اصحابی که لیاقت داشته باشند مکرر آمده باشند اما به این تعداد در یک عصر واحد نرسیده باشند. 👈 ثانیا: اشاره اجمالی بنده به برخی از حالاتی بود که به حسب نقل و ظاهر امر، حسن فعلی نداشتند اما آن را چندان باز نکردم و با اشاره مقایسه‌ای کردم به حالات اصحاب خمینی و خود ایشان که چقدر عالی در مقامات مشابه ظاهر شده‌اند. مقایسه هم به نحو حداقلی و حیث مجموعی بود که اگر حالات اصحاب امام حسین را با حالات اصحاب خمینی مقایسه کنیم از حیث کمیت مشابه آن هزاران مورد وجود دارد و نکته بسیار بسیار مهم اینکه این افراد پای نائب امام چنین ایستاده‌اند نه خود امام. 👈 ثالثا: لازم نیست حتما سندی بر بالاتر بودن اصحاب امام عصر وجود داشته باشد که بتوان قیاسی کرد و گفت اصحاب خمینی کم‌تر از اصحاب امام حسین(ع) نبودند.
دوستان طلبه قمی، اینجایی که مشخص کردم اگر مراجعه کنین و بگین طلبه هستین اسمتون رو می‌نویسن و واکسن می‌زنن، برکت و سینوفارم داره. مرکز واکسیناسیون دانشگاه آزاده پشت آموزش و ‌پرورش ناحیه ۲، خیابان سواران نیروگاه. از ساعت ۸ تا ۱۴ و ۱۵:۳۰ تا ۱۹ هم هستن‌. من الان زدم و پنج دقیقه هم معطل نشدم خیلی خلوته. @sharhe_hal
این رو دیروز گذاشتم و برداشتم. چون برخی تذکر دادن کار اشتباهی بوده برای طلاب شروع کردن ولی برای دانشجوها خیر. خودم هم پشیمون شدم که زدم چون نمی‌دونستم بقیه گروه‌های مشابه شروع نشدن ولی با بررسی بیشتر معلوم شد ظاهرا برای دانشجویان هم در قم میزنن و برای برخی صنف‌های دیگر که رفت و آمد اجتماعیشون زیاده واکسیناسیونشون رو تمام کردن یا در حال زدن هستن، واکسینه کردن طلاب در قم به جهت شروع سال تحصیلی در اواسط این ماه است. خلاصه تقدم خاصی برای طلاب قائل نشدن و‌ شما هم برین بزنین.
✍️ سابقه درمانگاه قرآن و عترت قم... 🔰شاید برای همه اهل قم جالب باشد که بدانند ساختمان «درمانگاه قرآن و عترت قم» موقوفه از طرف کیست و سابقه آن کجاست؟ آیت الله سید حسین موسوی تبریزی در مورد سابقه این درمانگاه می‌گویند: 👈 « در سال ۴۳ شخصی منزلی را به امام هدیه کرد و ایشان دستور داد که از آن منزل به عنوان‏‎ ‎‏کتابخانه عمومی استفاده شود؛ ولی تا دو ـ سه سال هیچ استفاده‌ای از آن منزل نمی‌شد‏‎ ‎‏اما بعد از دو ـ سه سال کتاب‌های حضرت امام را به آنجا منتقل کردند تا مورد استفاده‏‎ ‎‏طلاب قرار گیرد. علاوه بر این سالن بزرگش را نیز برای تدریس در اختیار حوزه قرار‏‎ ‎‏دادند که من یادم هست حضرت آیت الله فاضل لنکرانی درس کفایه اش را که از درس‌های‏‎ ‎‏پرطرفدار حوزه بود و حدود دویست نفر از طلاب در آن شرکت می کردند به این مکان‏‎ ‎‏انتقال داد. رفت و آمد نسبتاً زیاد طلاب در آن محل و خروج همزمان عده زیادی از‏‎ ‎‏طلبه ها به هنگام اتمام درس آقای فاضل و دروس دیگر، از جایی که نام امام را بر خود‏‎ ‎‏داشت برای ساواک و رژیم قابل تحمل نبود؛ به همین دلیل آنجا را هم مورد حمله قرار‏‎ ‎‏دادند و ظاهراً تعدادی از کتاب‌های دست نویس و خطی حضرت امام مثل ‏‏دیوان شعر‏‏، ‏‏حاشیه‏‎ ‎‏بر کفایه‏‏ و ‏‏حاشیه بر فصوص‏‏ ایشان را که از کتابهای بسیار ارزشمند بود با خودشان بردند و در‏‎ ‎‏کتابخانه را هم بستند. بعد از مدتی آقای فقیهی یکی از علمای قم رفت و از امام‏‎ ‎‏اجازه خواست که این محل را به درمانگاهی جهت استفاده عموم تبدیل کند که‏‎ ‎‏ایشان اجازه داد و این درمانگاه با نام دارالشفاء ثقلین کارش را آغاز کرد که هنوز هم دایر‏‎ ‎‏است منتها بعد از انقلاب کامل تر و مجهزتر شد و با نام «قرآن و عترت» به کارش ادامه‏‎ ‎‏می دهد.‏» .... 📝 منبع: ‎ موسوی تبریزی، حسین، خاطرات آیت الله سید حسین موسوی تبریزی، چ دوم، تهران، مؤسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی(س)، ۱۳۸۷ش. صص: ۲۳۱ -۲۳۲. .... 📝 پی‌نوشت: متأسفانه حتی یک تابلو ساده در این درمانگاه وجود ندارد که در مورد تاریخچه آن توضیحی دهد. نه فقط این درمانگاه بلکه خیلی از نقاط دیگر قم هم خاطرات مهمی از تاریخ انقلاب را همراه خود دارد و چقدر خوب است مسئولین شهرداری و عزیزان شورای جدید شهر قم، احیای این تاریخچه‌ها را با شکل‌هایی چون قرار دادن تابلو یا نمادهای زیبا در دست اقدام قرار دهند. قم یک هویت مهم تاریخی دارد که بایست حفظ شود و این مهم را بایست همه ما از عزیزان شورای شهر و شهرداری مطالبه کنیم. ..... 🔻به شرح حال بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
واکسیناسیون بدون محدودیت سنی طلاب در قم صحت ندارد 🔹روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم: اطلاعیه‌ای که در فضای مجازی در خصوص تزریق واکسن به طلاب حوزه‌های علمیه قم بدون محدودیت سنی منتشر شده، نادرست است. 🔹واکسیناسیون طلاب بالای ۴۰ سال استان قم در مرکز تجمیعی الهادی ویژه روحانیان انجام می‌پذیرد. @Farsna
این مدل تکذیبیه‌ها اولین و آخرینی نیست که می‌بینیم! آخه این چه نوع مواجهه هست! بیان توضیح بدن که طلاب هم مثل دانشجوها داریم می‌زنیم یا مثلا چون طلاب ۱۵ روز زودتر شروع میشه درساشون زودتر شروع کردیم مثل سایر اصناف که بر حسب صنف و حضور اجتماعی براشون میزنن. خلاصه این چندمین مورد از تکذیبیه‌های دروغ است که می‌بینم!
اینم در رسانه‌ها قبل از این تکذبیه منتشر شده بود.
از شبکه پویا یک پویانمایی به نام آقای رند و ساده دل پخش می‌شود. در آن فردی به اسم «ساده دل» وجود دارد که همیشه اهل خیر و کمک به دیگران و رعایت حقوق دیگران است. فردی هم به اسم «آقای رند» وجود دارد که همیشه اهل زیاده خواهی و سوء استفاده و زیر پاگذاشتن حقوق دیگران است. نتیجه اخلاقی این پویا نمایی هم این است که یک طرف ماجرا سادگی است و‌ خوب نیست اگر چنین باشی رندها سرشما کلاه می‌گذارند، یک طرف هم رندی به معنای کلاه‌برداری و باز خوب نیست. لابد می‌خواسته‌اند تعادلی از جنس آقای روحانی بیاموزند! اما رند به معنای زیرک و دارای حیله لزوما معنای بدی نیست و اتفاقا به معنای خوبش از صفات مؤمن است و ساده به معنای بی‌الایش و حقه هم لزوما معنای بدی نیست و باید دید مقابل چه افرادی انسان اهل زیرکی یا سادگی است. مشکل اصلی این پویا نمایی این است که رفتارهای خوب فرد ساده دل به نوعی حماقت نشان داده می‌شود. @sharhe_hal
در اولین روز کاری اش بازدید از کارکنان بهشت زهرا! و دومین روز بازدید از خوزستان! " @sharhe_hal