eitaa logo
شرح حال
1.1هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
1هزار ویدیو
115 فایل
کانال شخصی حمیدرضا باقری @hamidreza_baghery کانال‌های دیگر بنده👇 https://eitaa.com/ayat_va_revayat https://eitaa.com/sharhehal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از جهاد امیدبخشی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گزارش ۲۰:۳۰ درباره آقای زاکانی و انتصاب دامادش به سمت دستیار 🔺 تغییرات ملموس در بخش خبری صدا و سیما با حضور رئیس جدید... 📌 پ.ن: شایسته شخصیت انقلابی و وزینی مثل دکتر زاکانی این است که مثل همیشه دغدغه های بحق جریان دلسوز انقلابی در این موضوع را به نیکویی پاسخ گویند و اقدام مقتضی را انجام دهند. 🌿جهاد امیدبخشی: @jehadeomid
آفرین به صدا و سیما تغییر رویکردش.
ان شاء الله
🌼 زاکانی حکم داماد خود را لغو کرد 🔻علیرضا زاکانی در متنی که لحظاتی قبل منتشر کرد نوشت: 🔹در برنامه‌ای که به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کردم، هوشمندسازی کامل مدیریت شهری آنچنان اهمیت داشت که این حوزه را از ابتدا شخصا به عهده گرفتم. یکپارچه‌سازی و دسترسی به داده‌ها و اطلاعات حساس محرمانه نیازمند ایجاد تمرکز مسئولیت در فردی متخصص و کاملا مورد اعتماد و دارای فهم مشترک در کنار اینجانب بود. آنچنان که این مسئله حتی از برخی مناصب حساس و نظارتی سپرده شده به نزدیکترین بستگان مسئولان طراز اول که در ادوار گذشته توصیه و تایید شده بود هم برایم مهم‌تر و حیاتی‌تر بود. 🔹برای رسمیت بخشیدن و رعایت شفافیت حکم رسمی صادر کردم و برای پرهیز از مضرات احتمالی به دفتر خود دستور دادم هیچگونه اثر استخدامی، مالی و حق امضا بر آن مترتب نباشد. اما این انتصاب به دلیل نسبت فامیلی، موجب شکل‌گیری ابهام و گلایه در برخی دلسوزان انقلاب و دلخوری مردم عزیزتر از جانم شد. مردمی که از ابتدای انقلاب همواره خود را در سنگر جانفشانی و فداکاری برای آنها دیده‌ام. 🔹می‌خواهم برای مردم نوکری کنم و شهر با رای و نظر مردم اداره شود. با احترام به نظر این ولی‌نعمتان انقلاب حکم صادره برای آقای حیدری را ملغی می‌کنم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ به لطف جناب علی اکبری بالاخره فهمیدم آیه زیر در خصوص علمای یهود و نصارا است و ربطی به علمای شیعه ندارد.🤔 «لَوْلَا يَنْهَاهُمُ الرَّبَّانِيُّونَ وَالْأَحْبَارُ عَنْ قَوْلِهِمُ الْإِثْمَ وَأَكْلِهِمُ السُّحْتَ ۚ لَبِئْسَ مَا كَانُوا يَصْنَعُونَ» .... ✅ به واسطه راهنمایی‌های عزیزان با یک خطبه خوب نماز جمعه هم آشنا شدیم: خوب‌ها خوب باشید، بدها بد نباشید، خوب‌ها بد نباشید، بدها خوب باشید. عسل شیرین و مفید است، عطر زدن موجب خوش بویی شما می‌شود. مؤمن با ایمان است، نماز هم خیلی چیز خوبی است. اوصیکم و نفسی بتقوی الله، تقوا هم خیلی چیز خوبی است. تقویم هفته این است... خدا را به شما می‌سپارم، تا هفته آینده و تقویم هفته آینده. https://eitaa.com/sharhe_hal
هدایت شده از محسن قنبریان
⚠️ وقتی در یاداشت با مثالها، ورود مصداقی عدالتخواهی را به "ورود موردی و منطقه ای علیه تبعیض و فساد" معنا کردم، نظرم به این جمله رهبر انقلاب بود که: مصداق سازی و نام بردن از اشخاص را نهی کرده اند؛ از مثالهای کوه خواری و دره خواری و سخنان خود رهبری معلوم است ورود موردی و منطقه ای هپکوها و هفت تپه ها و... منظور است؛ نه نام بردن از اشخاص و پرونده های ثابت نشده! از قضا هم برخی ائمه جمعه در اینباره ورود داشته اند و هم آقای حاج علی اکبری دقیقا همین ورودها را ممنوع اعلام می کنند. آن امام جمعه مورد بحثشان، بحث مصداقی و نام بردن از کسی نداشت، درباره باستی هیلز و... سخن می گفت مثل همین که رهبر انقلاب از زمین ارتفاعات قوچک می گفت! خلاصه جمود بر لفظ نیست همین کاری که دانشجویان درباره هفت تپه و ماشین سازی کردند و مورد تمجید رهبر انقلاب واقع شد را از ائمه جمعه و نماز جمعه می خواهیم نامش را گفتمان سازی، مصداقی، منطقه ای یا هرچه می گذارید! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
حضرت امام در شرح خود بر خطبه منا در توضیح فرازی که مربوط به این آیه است می‌فرمایند: ✅ حضرت امیر (ع) این موضوع را با استناد به قرآن ذکر فرموده، که علماى جامعه اسلامى هم عبرت بگیرند و بیدار شوند؛ و از اداى وظیفه امر به معروف و نهى از منکر بازنایستد؛ و در برابر هیأت‌هاى حاکمه ستمگر و منحرف سکوت ننمایند. حضرت با استشهاد به آیه «لو لا ینهاهم الربانیون ...» دو نکته را گوشزد فرموده است: ۱ . اینکه سهل انگارى علما در وظایف ضررش بیش از کوتاهى دیگران در انجام همان وظایف مشترک است. چنانکه هرگاه یک بازارى کار خلافى بکند، ضررش به خود او می‌‏رسد؛ لیکن اگر علما در وظیفه کوتاهى کردند، مثلًا در برابر ستمگران سکوت نمودند، ضررش متوجه اسلام مى‏شود. و اگر به وظیفه عمل کردند و آنجا که باید صحبت کنند سکوت نکردند، نفع آن براى اسلام است. ۲. با اینکه باید از همه امورى که مخالف شرع است نهى کرد، روى «قول اثم»، یعنى دروغپردازى و «اکل سحت»، یعنى حرامخورى تکیه کرده است تا بفهماند که این دو «منکر» از همه منکرات خطرناکتر است؛ و بایستى بیشتر مورد مخالفت و مبارزه قرار گیرد. چون گاهى گفتار و تبلیغات دستگاه‌هاى ستمگر بیش از کردار و سیاستشان براى اسلام و مسلمین ضرر دارد؛ و غالباً حیثیت اسلام و مسلمین را به مخاطره مى‌‏اندازد. ✅ خداوند نکوهش مى‏‌کند که چرا از گفتار نادرست و تبلیغات گناهکارانه ستمکاران جلوگیرى نکردند؟ چرا آن مردى را که ادعا کرد من «خلیفة اللَّه» هستم و آلت مشیت الهى هستم، و احکام خدا همین گونه است که من اجرا مى‌‏کنم، عدالت اسلامى همین است که من مى‌‏گویم و اجرا مى‌‏کنم (در صورتى که اصولًا عدالت سرش نمى‌‏شد) تکذیب نکردند؟ این گونه سخنان «قول اثم» است. این حرف‌هاى گناهکارانه را که ضرر زیادى براى جامعه دارد، چرا جلوگیرى نکردند؟ ظلمه را که حرفهاى نامربوط زدند، خیانت‌ها مرتکب شدند، بدعت‌ها در اسلام گذاشتند، ضربه به اسلام زدند، چرا نهى نکردند و از این گناهان بازنداشتند؟ ✅ اگر کسى احکام را آن طور که خدا راضى نیست تفسیر کرد، بدعتى در اسلام گذاشت به اسم اینکه عدل اسلامى چنین اقتضا مى‌‏کند، احکام خلاف اسلام اجرا کرد، بر علما واجب است که اظهار مخالفت کنند. هرگاه اظهار مخالفت نکنند، مورد لعن خدا قرار مى‌‏گیرند. و این از آیه شریفه پیداست، و نیز در حدیث است که «إذا ظَهَرَتِ الْبِدَعُ، فَلِلعالِمِ أنْ یُظْهِرَ عِلْمَهُ؛ و إلّا فَعَلَیْهِ لَعْنَةُ اللَّهِ» چون بدعت‌ها پدید آید، بر عالم واجب است که علم (دین) خویش را اظهار کند؛ و گر نه لعنت خدا بر او خواهد بود. خود اظهار مخالفت و بیان تعالیم و احکام خدا، که مخالف بدعت و ظلم و گناه مى‏باشد، مفید است؛ چون سبب مى‏‌شود عامه مردم به فساد اجتماعى و مظالم حکام خائن و فاسق یا بى‌‏دین پى‏‌برده، به مبارزه برخیزند؛ و از همکارى با ستمکاران خوددارى نمایند؛ و به عدم اطاعت در برابر قدرت‌هاى حاکمه فاسد و خائن دست بزنند. اظهار مخالفت علماى دینى در چنین مواردى‏ یک «نهى از منکر» از طرف رهبرى دینى جامعه است، که موجى از «نهى از منکر» و یک نهضت مخالفت و «نهى از منکر» را به دنبال مى‌‏آورد. نهضتى را به دنبال مى‏‌آورد که همه مردم دیندار و غیرتمند در آن شرکت دارند. نهضتى که اگر حکام ستمکار و منحرف به آن تسلیم نشوند و به صراط مستقیم رویه اسلامى تبعیت از احکام الهى باز نیایند و بخواهند با قدرت اسلحه آن را ساکت کنند، در حقیقت به تجاوز مسلحانه دست زده و «فئه باغیه» خواهند بود؛ و بر مسلمانان است که به جهاد مسلحانه با «فئه باغیه»، یعنى حکام تجاوزکار، بپردازند تا سیاست جامعه و رویه حکومت کنندگان مطابق با اصول و احکام اسلام باشد. ✅ شما که فعلًا قدرت ندارید جلو بدعت‌هاى حکام را بگیرید و این مفاسد را دفع کنید، اقلًا ساکت ننشینید. تو سر شما می‌‏زنند، داد و فریاد کنید؛ اعتراض کنید. انظلام نکنید. انظلام (تن به ظلم دادن) بدتر از ظلم است. اعتراض کنید؛ انکار کنید؛ تکذیب کنید؛ فریاد بزنید. https://eitaa.com/sharhe_hal ............ متن کامل شرح حضرت امام بر خطبه منا👇 https://sharhhal.blog.ir/1397/05/27-3
✅ «لَو لا یَنْهَاهم الرّبانیونَ والأحبارُ عن أَکْلِهِمُ السُحْتَ.» چرا فریاد نمى‌‏زنند؟ چرا از این غارتگری‌ها هیچ سخنى نمى‌‏گویند؟ ✅ بعد به آیه «لُعِنَ الَّذینَ کَفَرُوا مِنْ بَنِی إسْرائیلَ» استناد شده که ذکر آن از فرصت بحث ما خارج است. سپس مى‌‏فرماید: «وَ إنما عاب اللَّه ذلک علیهم لأنهم کانوا یرون من الظلمة الذین بین أظهرهم المنکر و الفساد فلا ینهونهم عن ذلک رغبة فیما کانوا ینالون منهم و رهبة مما یحذرون» اینکه خدا از «ربانیون» استنکار کرده، روى این اصل است که آنان با اینکه مى‌‏دیدند ظلمه چه کارها مى‌‏کنند و چه جنایت‌ها مرتکب مى‏‌گردند، ساکت بودند و آن‌ها را نهى نمی‌‏کردند. و سکوتشان به حسب این روایت روى دو علت بوده است: ۱.سودجویى‏ ۲. زبونى. یا افراد طمعکارى بودند، و از ظلمه استفاده مادى می‌‏کردند و به اصطلاح حق السکوت مى‏‌گرفتند. و یا بزدل و ترسو بودند و از آن‌ها مى‏‌ترسیدند. ✅ به روایات امر به معروف و نهى از منکر مراجعه فرمایید؛ در آن روایات عمل بعضى را که براى فرار از امر به معروف و نهى از منکر مرتباً عذرتراشى مى‌‏کنند، تقبیح مى‌‏کند و آن سکوت را عیب مى‌‏شمرد. وَ اللَّه یَقُولُ: «فلا تَخْشَوُا الناسَ وَ اخْشَوْنِ» و خدا مى‌‏فرماید که از آن‌ها نترسید. چه ترسى دارید؟ جز این نیست که شما را زندانى مى‌‏کنند؛ بیرون مى‏‌کنند؛ مى‌‏کشند. اولیاى ما براى اسلام جان دادند؛ شما هم باید براى این امور آماده باشید و قال: «و الْمُؤمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ اوْلِیاءُ بَعْضٍ یَأْمُروُنَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَونَ عَنِ الْمُنْکَرِ» و در ذیل آیه مى‌‏فرماید: «وَ یُقیمُونَ الصَّلوةَ و یؤْتُونَ الزَّکاة وَ یُطیعُونَ اللَّهَ وَ رَسوُلَهُ و...» https://eitaa.com/sharhe_hal ............ متن کامل شرح حضرت امام بر خطبه منا👇 https://sharhhal.blog.ir/1397/05/27-3
آیه‌‏اى هم که به آن استدلال شده «لو لا یَنْهاهُمُ الْرَبّانیّونَ» هر چند به «ربانیون و احبار» خطاب کرده، لیکن روى خطاب به عموم است. از آنجا که ربانیون و احبار از جهت طمع یا ترس در برابر ظلم ظلمه سکوت کردند، در صورتى که با دادها، فریادها و با گفتارهایشان مى‌‏توانستند کارى انجام دهند و جلو ظلم را بگیرند، مورد استنکار خداوند واقع شدند؛ علماى اسلام هم اگر در برابر ستمگران قیام نکنند و سکوت نمایند، مورد استنکار قرار خواهند گرفت. https://eitaa.com/sharhe_hal ............ متن کامل شرح حضرت امام بر خطبه منا👇 https://sharhhal.blog.ir/1397/05/27-3
چند تذکر برای واضح‌تر شدن نقد اصلی وارد بر مطالب جناب حجت‌الاسلام علی‌اکبری: ۱. اصل این مطلب که وارد شدن به مصادیق جایش در دادگاه و با ارائه اسناد و مدارک است مطلب صحیحی است. اصل اینکه بدون اشاره به مصداق هم نمی‌توان با فساد مقابله کرد مطلب صحیحی است. نکته اینجاست که مصداق سازی یک امر تشکیکی است یعنی ممکن است گاهی مثل همان موردی که در شیراز مطرح بود و حضرت آقا ناظر به آن بحث وارد نشدن در مصادیق را برای دانشجویان مطرح کردند کسی، یک نفر مشخص را با یک فساد یا تخلف مشخص به نحو جزمی مطرح می‌کند و می‌خواهد عوض دادگاه از تریبون عمومی این مورد مشخص از فساد را دادخواهی کند. اینجا قطعا باید از مجاری قانونی اقدام شود و اصلا کار دانشجو ورود به چنین اموری نیست. اما گاهی مصداق یک امر کلی است مثلا خصوصی‌سازی‌های صورت گرفته، شما اتهام نمی‌زنی که مثلا در شرکت هفت‌تپه حتما فساد رخ داده اما نقدهای کلی خود را در مورد آن ذکر می‌کنی که این ابهامات وجود دارد آن را مشخص کنید. یا مثلا در لواسان این مناطق گسترده که از منابع طبیعی است به صورت واضح دارد در آن کاخ و جاده اختصاص ساخته می‌شود! و... در این موارد برخلاف آن موارد جزئی خاص که دانشجویان از روی ظن و گمان به نحو جزمی ورود می‌کردند و حضرت آقا تذکر دادند. امام جمعه که عادتا ارتباطات و اطلاعت بیشتری دارد نه در مورد جزئي و خاص بلکه به نحو کلی و غیر جزمی ورود می‌کند و مطالبه شفافیت می‌کند. اگر دانشجو نیز اینطور ورود کند اشکالی به آن وارد نیست. اولا جزمی حکم نکند و مطالبه شفافیت و رفع ابهام کند. ثانیا از روی اطلاعات محکم و دقیق و مستند صحبت کند. ثالثا در مصادیق جزئی و خاص مربوط به یک فرد و یک مکان خاص که نیازمند پی‌گیری قضایی است دادخواهی عمومی نکند چون احتمال دارد اشتباه کرده باشد و اطلاعات او کافی نباشد و مشکلات حقوقی و دین شرعی برایش پدید آید. کار اصلی دانشجو و امام جمعه گفتمان سازی است و البته گفتمان سازی و مطالبه گری گاهی در مواردی مصداقی می‌شود اما نه مصداق جزئي و با حکم جزمی. یک تذکر دیگر هم در مورد ادبیات حضرت امام(ره) که به مواردی از آن در شرح خبه منا اشاره شد؛👇 https://sharhhal.blog.ir/1397/05/27-3 خوب است دقت شود که اصل این سخنان ناظر به فضای حاکمیت طاغوت است و در فضای فعلی جمهوری اسلامی اولویت اول مبارزه با فساد در امور خاص و جزئی دادخواهی با استفاده از ظرفیت‌های قانونی و تلاش برای اصلاحات ساختاری است و البته گاهی که با شبکه‌های تودرتو و گسترده فساد ولو در جمهوری اسلامی مواجه می‌شویم و راه به جایی نمی‌بریم آنگاه دادخواهی عمومی هم لازم است کما اینکه در شرح خطبه منا از سخنان امام به عنوان یکی از وظایف اصلی روحانیت به آن اشاره شد. البته در این موارد هم باید دقت داشت که باید زرنگ بود و دادخواهی ما کم‌ترین هزینه و بیشترین اصلاح ممکن را به همراه داشته باشد. مثلا به نحویی نباشد که مردم از اصل نظام و تحقق عدالت ناامید شوند و همه سیستم حاکم متهم شود یا مورد بهره‌برداری معاندین واقع شود. هدف اصلی اصلاح است و باید به لوازم آن در ابعاد کلان و خرد دقت کرد. تذکر آخر هم اینکه: دادخواهی از مجاری قانونی با مطالبه گری به نحو کلی و گفتمان سازی منافاتی ندارد و هردو در کنار هم لازم است، امام جمعه محترم در عین اینکه از مجاری قانونی و قدرت چانه زنی خود برای مبارزه با فساد استفاده می‌کند به نحو کلی و گفتمان سازی و ایجاد مطالبه گری عموی هم در مسیر مبارزه فساد استفاده کند و گزارش پی‌گیری‌های قانونی خود را هم به مردم بدهد. اینها هیچ منافاتی که ندارند بلکه مؤید یکدیگرند. https://eitaa.com/sharhe_hal
درست در سالگرد ۶ آبان...