eitaa logo
شرح حال
1.1هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
987 ویدیو
114 فایل
کانال شخصی حمیدرضا باقری @hamidreza_baghery کانال‌های دیگر بنده👇 https://eitaa.com/ayat_va_revayat https://eitaa.com/sharhehal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ اختلاف درآمد یک استاد تمام و راننده اتوبوس. 🔸 : در دانشگاه‌های انگلستان، حتی دانشگاه‌های ثروتمندی مثل آکسفورد (که من سال‌ها در آن بودم) و کمبریج، حقوق کسی که استاد تمام است با حقوق کسی‌که راننده اتوبوس است، شاید ۱۰ تا ۱۵ درصد اختلاف داشته باشد. 🔹 مقصودی: ما در روسیه هم دیدیم که تفاوت حقوق پزشک و پرستار و این‌ها، خیلی با همدیگر کم است؛ این رقم‌های ما، مثلاً ۲۱ برابر که در بخش خصوصی، خیلی بالاتر از این هم داریم، در آن کشور ندیدیم. https://eitaa.com/sharhe_hal
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
درس گفتارهای نظری-کاربردی درباره عدالت اجتماعی 📌جلسه دوم ۱۴۰۰/۷/۱۲ در این صوت حجت الاسلام قنبریان طرح بحث‌های خوبی در باب برابری و عدالت و مالکیت می‌کنند. پیشنهاد می‌کنم آن را گوش کنید.🌷😊 https://eitaa.com/sharhe_hal
اصل این مطلب که اختلاف درآمد در برخی شغل‌های جامعه با معمول دیگر شغل‌ها بسیار زیاد است مطلبی مسلم است. در کشورما شغل‌هایی مثل معمار و مهندس عمران و وکیل و پزشک، عمدتا به علت رفتارهای انحصار گرایانه سازمان مهندسی یا وکلاء یا پزشکی و بعضاً هم به علت کمبود شاغل، درآمدهای نامعقولی دارند. اما در مورد اختلاف کم ذکر شده در مورد حقوق استاد تمام دانشگاه و راننده اتوبوس در لندن ظاهراً اختلاف بیشتر از مقدار مذکور در کلیپ برنامه ثریا است.👇
👓 تفاوت دریافتی استاد دانشگاه با راننده اتوبوس در انگلستان حدود ۳/۵ برابره که اندازه معقولی هست، ده درصد تفاوتی که بعضیا می‌گن اشتباهه؛ ❗️ البته واضحه که سقف حقوق اگه بیش از ۴یا۵برابر باشه کاملا ضد عدالت خواهد بود. 💬 طلبه آمریکا شناس @HozeTwit
✍️ پیشنهادی برای مدیر حوزه علمیه و مدیران مدارس فقهی... ✅ اصل پیشنهاد، ساده است اما اگر اجرایی شود: 🔻دروس حوزه از نظر دسترسی راحت‌تر می‌شود؛ ثبت و ضبط دروس دقیق‌تر می‌شود؛ اطلاع از دروس مختلف و اساتید مختلف برای طلاب و مدیران راحت‌تر می‌شود؛ قابلیت مقایسه راحت دروس و مدارس مختلف محقق می‌شود؛ ارزیابی دقیق فعالیت طلاب و اساتید و دروس مختلف جاری در حوزه به نحو جزئي و کلی ممکن می‌شود؛ اطلاع رسانی از برنامه‌های حوزه و... راحت‌تر می‌شود؛ امکان جذب بیشتر طلاب از مناطق مختلف محقق می‌شود و... ✅ فکر کنم با فواید ذکر شده، اصل پیشنهاد هم مشخص شد.🤔 📌راه اندازی یک اپلیکیشن موبایلی خوب که: 🔻 در آن به تفکیک‌های مختلف مدارس فقهی و اصولی، مدارس آزاد و درس‌ها هرکدام معرفی شوند؛ اساتید و رزومه هرکدام و صوت نمونه یا لینک دروس هر استاد در آن قابل دسترس باشد؛ 👈مثلا در حال حاضر مدرسه تخصصی فقه و اصول امام کاظم(ع) یک کانال دارد که صرفا صوت اساتید خود را به ترتیب روزانه در کانال خود می‌گذارد اما اگر این صوت‌ها منظم در یک اپلیکیشن با معرفی هر درس و استاد آن با قابل دسترسی بود، هم از این درس‌ها استفاده بیشتری می‌شد هم مطالب آنها بعد از گذشت یک مدت فراموش نمی‌شد بلکه یک رزومه قوی برای مدرسه از حیث اساتید و دروس ایجاد می‌شد که هرساله قوی‌و وقوی‌تر نیز می‌شد. 🔻 طلاب و مخاطبان مختلف از مناطق مختلف کشور یا دنیا بتوانند از آن از دروس استفاده کنند یا حتی برای اساتید پیام دهند؛ 👈در حال حاضر زحمات فراوانی که صورت می‌گیرد صرفا به چند نفر طلبه حاضر در هر درس می‌رسد، در حالی که طلاب و استعدادهای مختلفی در نقاط مختلف کشور یا دنیا وجود دارند که تشنه استفاده از مباحث علمی صورت گرفته در این دروس هستند و به صورت‌های ثبت نام مجازی رسمی یا استفاده آزاد از برخی دروس می‌توان این درس‌ها و مباحث علمی را در دسترس آنها نیز قرار داد و امکان دسترسی آزاد یا با یوزر پسورد برای هر طلبه یا مخاطب در هر درس به صورت برخط یا غیرآن را فراهم کرد؛ بنده درس‌های مختلف با ارزشی داشته‌ام که وقتی در مباحثات یا فضاهای علمی به آنها ارجاع می‌دهم مخاطبان اشتیاق زیادی نشان می‌دهند که اگر ممکن است صوت‌های این استاد یا درس را در اختیار ما بگذارید اما متأسفانه یا صوت ضبط نشده یا مدرسه اجازه نداده و.... 🔻 محدود به قم نباشد بلکه با افزدوده شدن مدارس دیگر مناطق، ظرفیت‌های علمی دیگر استان‌ها یا حتی کشورها و مدارس و اساتید آنها نیز مشخص و از آنها نیز استفاده شود . 👈 بسیاری از مباحث علمی در گوشه گوشه کشور و خصوصا قم در حال بحث هستند که اصلا کسی از آنها خبر ندارد اما اگر خوب معرفی شوند و ساختار و ثبت و ضبط منظم با قابلیت جستجو برای آنها تعریف شود کارهای علمی هم سو قابلیت تعاضد در موضوعات خود پیدا می‌کند. مکرر شنیده‌ایم که فلان استاد این بحث را ارائه می‌کنند اما کی؟ کجا؟ و خلاصه باید با زحمات فراوان صوت‌های آن را گیر بیاوریم اما اگر یک اپلیکیشن برای هر مدرسه یا کل حوزه یا مجموعی از مدارس وجود داشته باشد این قسم مشکلات مرتفع می‌شود، اساتید هم وقتی می‌دانستند مخاطب آنها افراد بسیار بیشتری هستند و استفاده بیشتری از مطالب آنها می‌شود و این مطالب ثبت و ضبط می‌شود انگیزه بیشتری برای بالابردن تلاش بیشتر در ارائه بهتر دروس خود انجام می‌دادند. طلاب زیادی مبلغ و ساکن در مناطق دور دست هستند و علاقه دارند ارتباط خود با فضای علمی را از دست ندهند و با این کار یک فضای سهل و آسان برای این مهم برای آنها فراهم می‌شود. 🔻تقریرات هر درس و منابع و مقالات مرتبط با موضوعات هر درس معرفی شود و قابلیت جستجو برای همه موارد مذکور وجود داشته باشد؛ 🔻مدیر هر مدرسه بتواند هر وقت بخواهد از وضعیت طلاب خود از نظر حضور و غیاب، شرکت در درس‌ها، داشتن تقریر یا مقاله، نوشتن پایان نامه و... مطلع شود؛ و ارزیابی‌های مختلف از کمیت موضوعات و مباحث دروس و استقبال طلاب و.... به راحتی در آن صورت بگیرد؛ 🔻فواید دیگری هم مطرح است که مربوط به مدیریت کلان حوزه است و چندان در اینجا قابل مطرح کردن نیست، مثلا اینکه قبل از مدیریت حوزه کسانی که به پول و امکانات کلان وصل هستند از این قابلیت استفاده کنند و برای شخصیت‌های خود چهره سازی کنند و جریان علمی و سیاسی اجتماعی خود را در حوزه تقویت کنند و... ✅ خلاصه اینکه وارد شدن به عرصه مدیریت مجازی و استفاده از قابلیت‌های آن ناگزیر است، امروز باشد یا فردا، فقط برنده کسی است که زودتر این فرصت را استفاده کند. https://eitaa.com/sharhe_hal
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خاطره آیت‌الله مصباح از تواضع آیت‌الله بهجت مقابل زائران حضرت معصومه سلام الله علیها https://eitaa.com/sharhe_hal
✍️ نگاهمان را عوض کنیم... ✅ تبلیغاتی که در جامعه برای اسراف نکردن می‌شود را نگاه کنید! معمولا می‌گویند آب کم است، اسراف نکنید! انرژی محدود است ما نسبت به نسل‌های بعد مسئول هستیم اسراف نکنید! و... ✅ این نوع از توصیه به اسراف نکردن را می‌شود گفت: ثواب که ندارد مبغوض خدا هم است، چرا؟ چون روح آن سوء ظن به خداوند یا اصلا ندیدن او است که حالا در یک مناسک دینی خودش را نشان داده است. منشاء این نوع از اسراف نکردن ترس از این است که خدایی که نسل‌‌های قبل از ما را روزی داده حالا دیگر روزی ندهد. یک روز می‌گفتند زغال سنگ دارد تمام می‌شود اسراف نکنید، یک روز می‌گویند نفت دارد تمام می‌شود، فردا هم خواهند گفت اورانیوم دارد تمام می‌شود اما توجه ندارند و نداریم که آن کسی که مسئول روزی دادن به ما است حواسش به آیندگان هم مثل گذشتگان بوده و رحمتش در طول زمان و مکان گسترده است. ✅ معمولا ما تصور می‌کنیم فلان ماده را باید بیشتر قدر بدانیم چون مثلا کم‌یاب است یا گران است و... مثلا اگر در یک بیابان بودیم حواسمان به اسراف نشدن آب هست ولی اگر در کنار دریا و یا یک جای پرآب بودیم، می‌گوییم اینقدر آب برای مثلا شستن فلان ماده که اسراف نیست؟! اسراف برای ما به کم بودن یا زیاد بودن آن ماده ربط دارد. ⁉️ اما دین چه می‌گوید؟ اگر کنار رودخانه هم بودی نباید آب را بی‌خود روی زمین بریزی و این اسراف است. ✅ اصل ماجرا مؤدب بودن نسبت به نعمت خداوند است، قدر نعمت خدا را دانستن و احترام آن را نگه داشتن است. بنده نعمت خدا را کوچک نمی‌شمارد و قدر آن را می‌داند ولو به ظاهر کوچک باشد کمی خرده نان باشد! یک دانه برنج باشد! یا... ✅ خداوند در وصف مؤمنین می‌گوید: 👈«الَّذينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلى‏ جُنُوبِهِمْ وَ يَتَفَكَّرُونَ في‏ خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَكَ فَقِنا عَذابَ النَّارِ (۱۹۱ - آل عمران)» کسانی که در همه حالات ایستاده و نشسته و خوابیده در خلق آسمان و زمین تفکر می‌کنند و می‌گویند خداوندا این‌ها را بیهوده خلق نکردی. ✅ این نکته توجه به مخلوق خدا و ارزشمند بودن آن در همه مناسک دینی که با عالم نحوه ارتباطی پیدا می‌کند وجود دارد و به ادب درک محضر و نعمت خداوند تبارک و تعالی بر می‌گردد. 👈 مثلا در ادب غذا خوردن، ممکن است کسی از سر حرصش به دنیا بگوید غذا را خوب بجو برای اینکه مواد معدنی آن بیشتر جذب بدن تو شود تا با یک مقدار کم از ماده منفعت بیشتری ببری یا اینکه کسی از سر شهوت به غذا بگوید خوب غذا را بجو که لذت غذا را بیشتر بچشی، یکی هم برای اینکه مقابل اینها باشد و به اصطلاح اهل آخرت و ترک دنیا شود، به کیفیت غذا و لذت بردن از آن توجه نکند! اما مؤمن نه این است و نه آن، یک سیب را هم که می‌خواهد بخورد، قدر آن را می‌داند چون نعمت خداست، خوب به جلوه‌های رحمت خدا در پوست و رنگ و ترکیب و مزه آن دقت می‌کند و از آن لذت می‌برد، غذا را آرام آرام می‌جود تا قدر این نعمت خدا در طعم و مواد مفیدی که در آن است درک کند، چون خدا این میوه را صرفا برای پر کردن معده نیافریده است خواسته است شما از جلوه‌های مختلف آن لذت ببری و استفاده کنی، خواسته است او را در تک تک ابعاد این مخلوقش، ببینی. 👈 مثال دیگرش در رعایت نظم است، برخی منظم می‌شوند تا از زمان بهره بیشتری ببرند، تا مطالبی که دارند از دست نرود بهتر استفاده شود و توجیهات از این دست، اما مؤمن می‌داند بیشترین بهره‌ها را خداوند در کم‌ترین زمان‌ها می‌تواند به او بدهد و کم‌ترین بهره‌ها را در بیشترین زمان‌ها می‌تواند از او دریغ کند، چشم او را از آنچه مقابلش است نابینا کند و نسبت به آنچه پنهان است آگاه کند. پس رعایت نظم او به خاطر ترس از بی‌بهره ماندن نیست. چون در مقابل وقتش در برابر خداوند مسئول است برای ذره ذره آن فکر میکند که کاری کند که در آن زمان لازم است، در نتیجه منظم می‌شود. به امام خمینی گفتند: شما برای چه اینقدر منظم هستی که دیگران با کارهای شما ساعتشان را می‌توانند تنظیم کنند؟ برای اینکه بهره بیشتری از زمان ببری و...؟ پاسخ دادند نه! برای اینکه خدا از ما خواسته است، منظم باشیم. https://eitaa.com/sharhe_hal
هدایت شده از توییتر انقلابی
شاید برای شما هم اتفاق بیفتد! حتما هم اتفاق افتاده! دیشب ساعت یک در مسیر خانه متوجه خانمی شدم که کنار خیابان ایستاده و بیش از ۲۰ خودرو اطرافش را گرفته‌اند. دختر بی توجه به مزاحمت‌ها دور میدان میچرخید، همه خودرو ها هم به دنبالش و تعدادشان هم افزوده میشد. گوشه‌ای ایستادم، ‏▫️ حدودا ۲۲ساله و مشخص بود دختر موجهی است و از این آزارها ناراحت است. صحنه ای که شاید فقط با حمله گله کفتارهاو گرگ های درنده به یک موجود بی پناه قابل مقایسه باشد! خواهرم همراهم بود رفت و نیم ساعتی صحبت کرد، من هم با فاصله اندکی کنارشان ایستادم تا شاید از مزاحمت‌ها کم شود. ‏▫️ خواهرم برگشت و گفت دو شب قبل با خانواده دعوایش شده و وسایل‌ش را جمع کرده و از خانه بیرون زده! از ترس با خانواده هم تماس نگرفته، دوستانش هم جایی نداشتند که این دو شب را بماند. نه جایی برای ماندن داشت و نه پولی برای هتل رفتن! دو روز تمام در خیابان راه رفته.راه !بدون اینکه بخوابد ‏▫️ با اصرار خواهرم سوار ماشین شد. رفتیم برایش غذا گرفتیم. از آنچه فکر میکنید داغون‌تر و خسته تر بود، تمام مدت اشک ریخت. نیم ساعتی صحبت کردیم تا راضی شد با۱۳۷تماس بگیریم، پذیرفت شب را در یکی از مراکز بگذراند. برایش سخت بود ولی چاره‌ای نداشت. باید شب را درخیابان بین گرگ‌ها بگذراند! ‏▫️یا به خواسته آن‌ها تن بدهد یا همین خستگی و گرسنگی را ادامه دهد. موبایلش هم از عصر خاموش بود که در ماشین شارژ کرد. فقط مادرش چند پیام داده بودم. ساعتی گذشت و بچه‌های مددکار آمدند، باهاش صحبت کردند، قبول کرد برود و شب را در یکی از سراها بماند. از خودروی ما پیاده نشد ‏▫️ پشت سر خودرو شهرداری حرکت کردیم و رفتیم تا یکی از سراهای نگهداری. در راه از یک سوپرمارکت وسایلی که فکر میکردیم شاید نیازش بشود را خریدیم. قبول نمیکرد ولی باز هم چاره‌ای نداشت. امروز صبح با یکی از رفقا در شهرداری تماس گرفتم تا موضوع را پیگیری کند. ‏▫️عصر تماس گرفت که شهردار با خانواده او تماس گرفته و به همراه چند مددکار با خودش و خانوده‌اش صحبت کردند. حال خوب اینکه آشتی کردند و امشب در خانه و اتاق خودش راحت خوابیده. به خواهرم پیام داده بود ومیگفت یک قدم تا آنچه نباید فاصله داشته! ‏▫️بین جبر و وجدان در حال جنگ بوده و شایدلحظات آخر یک اتفاق نجاتش داده. به حال هم بی تفاوت نباشیم! از کنار هم بی تفاوت رد نشویم! یک لحظه شاید یک عمر را تغییر دهد، هر کار بدی دفعه اولش سخت است! و بعد از آن عادی شود، همه بد به دنیا نمی ایند و اجبار به راه‌هایی میکشاند که شاید برگشت از آن خیلی سخت و غیر ممکن باشد. ‏▫️ اگر با چنین مواردی برخورد کردید که حتما برخورد کردید یا میکنید بی تفاوت از کنار اتفاقات کنارمان رد نشویم. این موارد به راحتی از طریق اورژانس اجتماعی و شهرداری قابل حل است و حتما می‌توانیم از یک فاجعه یا بحران در آینده یک انسان مثل خودمان موثر باشیم. کنار هم بمانیم… 👤 علیرضا وهاب زاده @TWTenghelabi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙استاد وحیدی ۲۶ آبان ۱۴۰۰ ج ۵ شرح روایت عبدالله بن جندب. 🔻فرازهای مورد بحث در این جلسه: يَا ابْنَ جُنْدَبٍ قَدِيماً عَمِرَ الْجَهْلُ وَ قَوِيَ أَسَاسُهُ وَ ذَلِكَ لِاتِّخَاذِهِمْ دِينَ اللَّهِ لَعِباً حَتَّى‏ لَقَدْ كَانَ الْمُتَقَرِّبُ مِنْهُمْ إِلَى اللَّهِ بِعِلْمِهِ يُرِيدُ سِوَاهُ‏ أُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ‏ يَا ابْنَ جُنْدَبٍ لَوْ أَنَّ شِيعَتَنَا اسْتَقَامُوا لَصَافَحَتْهُمُ الْمَلَائِكَةُ وَ لَأَظَلَّهُمُ الْغَمَامُ وَ لَأَشْرَقُوا نَهَارا .... جلسه اول:👇 https://eitaa.com/sharhe_hal/3758 ج دوم: https://eitaa.com/sharhe_hal/3759 ج سوم: https://eitaa.com/sharhe_hal/3767 ج چهارم: https://eitaa.com/sharhe_hal/3776 صوت‌ جلسات آتی را هم می‌توانید از همینجا دنبال کنید.👇 https://eitaa.com/sharhe_hal
✍️ جادوگری مخالفان واکسن در آمارها... ✅ اخیرا پس از انتشار نمودارهای تعداد مرگ میر افرادی که دو دز واکسن زده‌اند و افرادی که یک دوز و افرادی که اصلا واکسن نزده‌اند که حاکی از تاثیر زیاد زدن واکسن در جلوگیری از مرگ و میر است.👇 https://eitaa.com/sharhe_hal/3793 دوستان مخالف واکسن یک جادوگری کرده و نمودارهایی ارائه کرده‌اند که نشان می‌دهد در دو رده سنی، تاثیر واکسن زدن بر کاهش مرگ و میر چندان هم زیاد نیست و در یک رده سنی کاملا برعکس است و مرگ و میر واکسن نزده‌ها کم‌تر است!😳👇 https://eitaa.com/sharhe_hal/3799 https://eitaa.com/sharhe_hal/3798 https://eitaa.com/sharhe_hal/3797 ✅ فرض کنید ما در یک سال اخیر ۱۰۰۰ مبتلی به کرونا داشته‌ایم و ۳۰ نفر آنها منجر به مرگ شده است. از ۳۰ نفر ۱۴ نفر واکسن نزده بوده‌اند، ۱۲ نفر واکسن زده‌اند ولی فقط یک دوز، ۴ نفر هم هر دو دز واکسن را زده‌اند. ✅ موافقان واکسن می‌گویند این آمارها حاکی از تاثیر واکسیناسیون در کاهش مرگ و میر است چون هرچه واکسیناسیون جدی‌تر گرفته شده از آمار مرگ بیماران کاسته شده است. ✅ مخالفان واکسن می‌گویند این اعتراف بزرگ است! که واکسیناسیون هیچ تاثیر خاصی در پیشگیری از مرگ ندارد بلکه آمار واکسن نزده‌ها بیشتر است، چون از ۳۰ نفر منجر به مرگ بیش از ۵۰ درصد (۱۶ نفر از ۳۰ نفر) آنها واکسن زده بودند و این نشان می‌دهد تاثیر واکسن زدن در مرگ برعکس است! ✅ برای اینکه این جادوگری مخالفان واکسن در ارائه آمار را متوجه شوید مثال را کمی عوض می‌کنم: فرض کنید ما ۱۰۰۰ تصادف در یک سال داریم. از این تصادفات ۳۰ مورد آن منجر به فوت بوده است. از این ۳۰ مورد ۱۴ نفر کمربند نبسته بوده‌اند، ۱۲ نفر کمربند غیر استاندارد بسته بودند و ۴ نفر هم کمربند استاندارد بسته‌اند. طرفداران بستن کمربند می‌گویند شما اگر کمربند استاندارد ببندید همانطور که این آمار نشان می‌دهد فقط ۴ هزارم درصد احتمال دارد در تصادف به مرگ منتهی شوی و اگر کمربند نبدید این آمار ۳.۵ برابر می‌شود و اگر کمربند غیر استاندارد ببندید ۳ برابر می‌شود. یعنی بستن کمربند غیر استنادارد چندان هم فایده‌ای ندارد ولی به هرحال از نبستن کمربند هم بهتر است. حالا مخالفان بستن کمربند ایمنی می‌گویند آمار نشان می‌دهد که از ۳۰ نفر تصادف منجر به مرگ، ۱۶ نفر آنها کمربند بسته بوده‌اند و ۱۴ نفر کمربند نبسته بودند، پس وقتی شما کمربند ببندید احتمال مرگ شما بیشتر است! ✅ مخالفان واکسن: 🔻اول اینکه به این توجه ندارند که قبل از مرسوم شدن بستن کمربند(زدن واکسن) روزانه نزدیک به پنج برابر تصادفات منجر به مرگ می‌شد! و حالا که بستن کمربند یک عادت شده است آمار تصادفات منجر به مرگ کاهش پیدا کرده است و این خودش گویاترین آمار بر پیشگیری کمربند از مرگ و میر است. از روز اول هم کسی نگفت که هرکس کمربند بست دیگر به هیچ وجه تصادف او منجر به مرگ نمی‌شود، بلکه ادعا این بود که بستن کمربند موجب کاهش تصادفات منجر به مرگ می‌شود. یعنی جامعه مبدا ما برای مقایسه تاثیر گذاری بستن کمربند، کل تصادفات منجر به مرگ قبل از مرسوم شدن بستن کمربند و بعد از مرسوم شدن آن است. 🔻دوم اینکه آن چیزی که باید در مقایسه ملاک اصلی باشد کمربند استاندارد است نه غیر استنادارد اگرچه نوع غیراستاندارد آن هم تاثیرش در کاهش مرگ میر مثبت بوده است. در بحث واکسن هم دو دز واکسن معیار است نه یک دوز واکسن اگرچه تاثیر مثبت یک دوز واکسن هم مشخص است. 🔻 سوم اینکه جامعه معیار قبل از واکسینانسیون عمومی مثلا ۸۰ درصد واکسن نزده و ۲۰ درصد واکسن زده بود با روزی ۶۰۰ نفر تلفات منجر به مرگ و شمار زیاد وضعیت وخیم به نحوی که بیمارستان‌ها جایی برای پذیرش بیمار جدید نداشت. جامعه معیار بعد از واکسیناسیون عمومی مثلا ۸۰ درصد واکسن زده و ۲۰ درصد واکسن نزده است با روزی ۱۰۰ نفر تلفات منجر به مرگ و بیمارستان‌هایی که افراد وضعیت وخیم آن هم به همین‌ترتیب کاهش پیدا کرده است. وقتی امروز اکثر جامعه شما واکسن زده هستند و اقلیتی واکسن نزده هستند در تعداد مرگ میر هم تعداد واکسن زده‌ها بیشتر خودش را نشان می‌دهد. همانطور که وقتی اکثر مردم کمربند ببندند تعداد تصادفات منجر به مرگ همراه با بستن کمربند هم افزایش می‌یابد. مثلا اگر آمار ۷۰ درصد کشته‌ها از واکسن زده‌ها بود و ۳۰ درصد واکسن نزده ولی جامعه شما ۹۰ درصد واکسن زده بود و ۱۰ درصد نزده، باز هم حاکی از تاثیر مثبت واکسن در کاهش مرگ و میر بود. https://eitaa.com/sharhe_hal