در قضیه ورود خانمهای بیحجاب به هیأت، دو رویکرد داریم:
یکی بر اساس تساهل از مبدأ شک گرایی معرفتی و نتیجهاش اباحهگری است.
یکی بر اساس مدارا از مبدأ یقین و حقیقتگرایی و نتیجهاش همراهی و وحدت است.
در تساهل بر هرکاری چشم میپوشی ولی در مدارا بسته به شرایط مختلف متفاوت عمل میکنی.
کسی که مدارا میکند، با آنچه غیر متعارف است و عرف زمان و مکان آن را قبیح میداند، مدارا نمیکند.
مدارا بر خلاف تساهل حد و مرز دارد و در همه مراحل تلاش میکند، عرف و مخاطب را با خود به سمت حقیقت همراه کند ولی در تساهل حقیقتی نیست هرکس هرکاری کند، حق است.
https://virasty.com/hamidrezabagheri/1690272986074576083
......
📌به شرح حال بپیوندید.
@sharhe_hal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نمونهای از انتهای مسیر حرکت بر اساس تساهل را در این کلیپ میبینید.
🔹تصاویر متعلق به مسجد «ابن رشد» در آلمان است . موسس مسجد ( سیران آتیس) گفته : ما می خواهیم هر مسلمانی بدون تبعیض و بر اساس باور و درک خود از اسلام بتواند در این مسجد رفت و آمد و عبادت کند . در این مسجد زنان بی حجاب ، همجنسگرایان و سکولارها در کنار مسلمانان سنتی حاضر می شوند و نماز جماعت می خوانند!
🔹در چند سال اخیر تعدادی از این نوع مساجد با شعار معنویت برای همه در اروپا و آمریکای شمالی تاسیس شده که از آنها با عنوان مساجد مدرن و آزاد یاد می شود . ویژگی این مساجد احترام به عقاید افراد ،قضاوت نکردن آنها و رعایت حقوق بشر است!
مسیر تساهل به سمت تنزل و سقوط است، اما مسیر مدارا به سمت کمال و صعود است.
تفاوت دو رویکرد تساهل و مدارا👇
https://eitaa.com/sharhe_hal/5185
هدایت شده از آیات و روایات کاربردی غفلت شده
از امام صادق(ع) روایت است:
هر دیدهای روز قیامت، گریان و هر چشمی [از روی نگرانی] بیدار است، مگر چشم کسی که خداوند او را بر کرامت خود اختصاص داده باشد و بر هتک حرمتی که از حسین (علیهالسلام) و خاندان پیامبر میشود، گریسته باشد.
«كُلُّ عَيْنٍ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ بَاكِيَةٌ وَ كُلُّ عَيْنٍ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ سَاهِرَةٌ إِلاَّ عَيْنَ مَنِ اِخْتَصَّهُ اَللَّهُ بِكَرَامَتِهِ وَ بَكَى عَلَى مَا يُنْتَهَكُ مِنَ اَلْحُسَيْنِ وَ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ»
این روایت و امثال آن را زیاد شنیدهایم اما روایات گریه کردن قاتلان اباعبدالله و... را خیر!
در روایت است وقتی کاروان اسرا وارد کوفه شد، مردم کوفه برای تماشا جمع شدند و شروع به گریه کردند. امام سجاد (علیه السلام) رو به آنها کردند و فرمودند: شگفتا! شما بر ما گريه مىكنيد؟! پس چه كسى جز شما، عزيزان ما را به خاك و خون كشيده است؟ آيا جز شمايان؟! «تَبْكُونَ عَلَيْنَا وَ مَنْ قَتَلَنَا غَيْرُكُمْ؟»
جمع این دو دسته روایت چطور است؟! تناسب حکم و موضوع.
حکم ثواب گریه برای امام حسین(ع) مطلق نیست و گریههایی که با آن ثواب تناسب ندارد تخصصا از موضوع آن حکم خارج است.
گفت: مرا به لاک سیاه همان زنی که پشت دسته عزای تو میرود ببخش.
یکی هم جوابش داد پس:
مرا هم به هیزی چشمان آن نَرهخری؛
که میچرَد وسط دستهعزا ببخش!
یکی نیست به آن مداحی که به یک امر گناه برای شفاعت توسل میکند، بگوید از باب تناسب حکم و موضوع، این موضوع تخصصا از آن حکم سبب شفاعت خارج است.
@ayat_va_revayat
Reza Narimani - Boland Shod Alamdar (128).mp3
7.34M
أعظَمَ اللهُ اجورَنا بمُصابِنا بِالحُسَینِ، وَ جَعَلَنا و ایّاکُم مِنَ الطّالِبینَ بِثارِهِ مَع وَلیّهِ الامامِ المَهدیِّ مِن آلِ مُحَمَّدٍ(ع)
😭😭😭
برنامه معلی را هر وقت نگاه میکنم از حال داورانش و میهمانهایش لذت میبرم.
برخی از داورهایش هم عجیب نورانی هستند و آدم را یاد خدا میاندازند، میگویند مؤمن حرکاتش، گفتن و نگفتنهایش، ایستادنش، نایستادنش و خلاصه همه کارهایش درس آموز است.
جالبیاش روحیات مختلف برخی داورها است که در یک صحنه واحد دو رفتار مختلف دارند هردو هم از سر اخلاص و ایمان است.
✍ نا امید از زندگی...
یک موقعی جایی تبلیغ بودم، یک دختر خانم نوجوان بعد از جلسه آمد مشورت بگیره، گفت: من تو زندگی هیچ هدفی ندارم، اصلا نمیدونم برای چی زندهام یک جورایی به تمام کردن این زندگی هم فکر کرده بود. احساس پوچی و لذت نبردن از زندگی رنجش میداد.
یادم آمد یک دکتری میگفت: کیسهای این تیپی که معمولا دخترهای نوجوان درشون زیاد هستند همه از اینستا و توهمات خوشی و زیبایی و توانمندی بقیه و عقب بودن خودشون خیلی ضربه خوردن و به همشون میگم اگر میخواهی نفس تازه بکشی اینستات رو حذف کن.
منم به این دختر خانم همین توصیه رو کردم. بعد یاد صحبت استاد عباسی ولدی در مورد کسی که قصد خودکشی داشته بود و از ایشون پرسیده بود قبل از خودکشی توصیهای داری، افتادم، ایشون توصیه کرده بود: برو یه مدت کوتاه فعالیتهای خیره، خودت مستقیما به نیازمندها کمک کن. رفته بود و بعد از یک سال برگشته بود و گفته بود زندگیم متحول شد، چرا؟! چون فطرتش زنده شده بود.
بین صحبتها متوجه شدم احساس عذاب وجدان و گناه این دختر خانم مانع ارتباطش با خداست و در نتیجه سنت: «مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا» «هر كس از یاد من روی بگرداند، زندگی برایش تنگ میشود» جاری شده است.
به همین خاطر جمله طلایی استادم حمید وحیدی که: «هیچ گذشتهای مانع هیچ آیندهای نیست» را به او گفتم. هر خطا و گناهی که کرده باشیم نقشه قتل پیغمبر خدا را که نریختهایم، نبی خدا و برادرمان را که در چاه نیانداختهایم. یعقوب (علیه السلام) به اینها گفت:
«وَلَا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ ۖ إِنَّهُ لَا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ»
از رحمت خدا مأیوس نباشید؛ چون انسان اول از رحمت خدا ناامید میشود بعد کافر.
هرچه کرده باشیم از حر که بدتر نکردهایم! بر اهل بیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) سخت گرفت، آب را بر آنها بست، حتی نگذاشت در سایه خیمه بزنند.
آخرش آمد و در رکاب اصحاب امام حسین (علیه السلام) شهید شد.
«یا مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ» یعنی ای کسی که برای تمام خیرها به او امید داریم. خود خدا به ما اینطور یاد داده که به من امید داشته باشید.
مؤمن از أمن میآید و زندگیاش همه لذت و آرامش است، ما دنبال لذت هستیم؟ آرامش میخواهیم؟ رو به سوی خدا بیاوریم، نگران هیچ چیز هم نباشیم، نه گذشته، نه شرایط موجود، اگر به خدا امید ببندیم همه چیز را در هر شرایطی درست میکند تا ما به آرامش و لذت برسیم.
هیچ کس نمیتواند به عمل خودش تکیه کند که حالا از گذشته بد و بیعمل نگران باشیم، هیچ کس لیاقت ندارد که از بیلیاقتی خود ناامید باشیم، ما همه فقط امید داریم، به قول حضرت امیر (علیه السلام) در دعای کمیل: «اِرْحَمْ مَنْ رَأْسُ مَالِهِ الرَّجَاءُ» سرمایه من فقط امید است.
امیدت به خدا را زیاد کن.
امید که آمد تلاش برای عمل هم متناسب با آن درست میشود.
📌به شرح حال بپیوندید.
@sharhe_hal
هدایت شده از پژوهشکده باقرالعلوم
✍ نظر کارشناسها...
🔻در صحیفه امام استفتائی در تاریخ ۲۶ فروردین ۱۳۶۸ در مورد جمعآوری تصاویر شهدا از اتوبان قم شده است.
🔻 آقای علیاکبر آشتیانی نمانیده امام در ژاندارمری بعد از یک مقدمه در مورد اینکه نصب تصاویر شهدا از نظر تبلیغی مؤثر است مینویسد: اما «بر حسب اظهارات افسران كارشناس تصادفات پليس راه ژاندارمرى جمهورى اسلامى ايران، ... اين تصاوير، توجه رانندگان را به خود جلب نموده و موجب بروز تصادفات زيادى گرديده و مىگردد. على هذا مستدعى است نظريه حضرت عالى را در اين زمينه امر به ابلاغ فرمايند...»
⁉️ به نظر شما امام چه جوابی میدهد؟! ما باشیم چه میکنیم؟! و چه میگوئیم؟!
🔻یکی نبود بگوید عجب! تصاویر شهدا حواسها را پرت میکند اما تصاویر تبلیغات دیگر پرت نمیکند؟! پشت صحنه لابد از این قرار است که از تصاویر شهدا پول درنمیآورید میخواهید بیلبوردهای خودتان را نصب کنید این تصاویر زمینه را شلوغ کرده است، حالا تصادف رانندگان را بهانه کردهاید! حالا که تصاویر شهدا نیست چرا کسی تصادف رانندگان را بهانه نمیکند تا بیلبوردهای تبلیغاتی را جمع کند؟! اصلا کجاست آن کار آماری شما؟ مستندات آن را بیاورید ببینیم؟! قبل و بعد از نصب تصاویر شهدا، چقدر تصادفات بیشتر شده است؟! برویم یک تجمع مقابل اداره راهنمایی و رانندگی بگیریم و تقاضای استعفای رئیس آن را بدهیم تا بفهمند ما هالو نیستیم!
🔻اما امام هیچ کدام از این حرفها را نمیزنند. جواب ایشان:
«بسمه تعالى
عكسها را از بزرگراه جمع نموده و در صورتى كه از نظر كارشناسان تصادفات اشكالى نداشته باشد در ميادين شهر قم نصب نمايند.»
🔻 خب چه شد؟! حرفهای ما اشتباه بود؟! احتمال این دسیسهها قوی نبود؟! بله بود اما امام رفتارش عمل بر اساس نظر کارشناسان است؛ اصلا وظیفه فقیه و حاکم دینی جز عمل بر اساس نظر کارشناسی نیست. موضوع شناسی بر عهده او نیست.
تا وقتی کارشناسان حزبالهی متعهد و مؤمن وسط میدان نباشند و نظرات خود را عرضه نکنند، ولایت فقیه و حکومت اسلامی میشود ماشین امضاء کارشناسان غربزده و بیمار!
👈 «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» خداوند رسولان را با دلایل آشکار و کتاب و قانون ارسال کرد تا مردم قیام به قسط (برابری) کنند. آوردن کتاب و بیان حکم و راهبری وظیفه رسول بود ولی از اینجا به بعد دیگر مردم باید بیایند به میدان. «لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» مردم فاعل هستند. فقیه «تفریع فروع بر اصول» میکند، این مردم مؤمناند که باید مرحله اجراء و تشخیص موضوع را به دست بگیرند. تا وقتی مردم صادق و ارتزاق کرده از مبانی اسلامی به میدان نیایند، فقیه نمیتواند کاری از پیش ببرد.
🔻 فقیه نمیتواند به جامعه خود اعتماد نکند و بخواهد خودش همه بار را به دوش بکشد، نمیتواند وارد همه موضوعات شود و صفر تا صد را مشخص کند، پس مردم چه کارهاند؟! فقیه نه توانش را دارد نه اجازه دارد. مردم باید خودشان یک پای کار انقلاب باشند تا رشد کنند، راه را به صورت کلی فقیه نشان میدهد اما مردم باید بگردند آن را تطبیق دهند، حتی گاهی اشتباه کنند و تجربه کنند تا رشد کنند.
🔻 حضرت آقا هم همیشه به نظرات کارشناسان اعتماد کردهاند، در قضایای مختلف پزشکی مثل پروتکلهای بهداشتی و اقتصادی مثل افزایش نرخ ارز و یا بنزین و یا حتی امنیتی مثل کنترل جمعیت، ایشان به نظر کارشناسان ارجاع دادهاند و خودشان هم بر آن اساس عمل کردهاند. حتی در برخی موارد شواهد حاکی از مخالفت ایشان با نظر کارشناسان است اما با این وجود تن به این نظرات میدهند، در قضیه پذیرش قطع نامه ۵۹۸ هم همینطور بود، امام میگوید من برداشتم چیز دیگری است ولی چون کارشناسان عملا میگویند نمیتوانیم جنگ را ادامه دهیم، جام زهر را مینوشم.
📌تا نیروهای مؤمن و انقلابی و با مبانی قوی اسلامی، وارد صحنه کارشناسی نشوند و نظرات کارشناسی خود را ارائه نکنند، نه رهبری و نه رئیس جمهور و خلاصه هیچ کس نمیتواند کشور را از مرحله نظام اسلامی به دولت اسلامی و جامعه اسلامی منتقل کند.
📌به شرح حال بپیوندید.
@sharhe_hal
شرح حال
✍ نظر کارشناسها... 🔻در صحیفه امام استفتائی در تاریخ ۲۶ فروردین ۱۳۶۸ در مورد جمعآوری تصاویر شهدا ا
✅ یکی از دوستان طلبه و جامعه شناسم نظر جالبی در مورد این رویکرد دین و اولیاء الهی دادند که برای خودم جالب بود:
«نکته مهم در یادداشت شما به فعلیت رساندن امت است. این حرف تفاوت داره با دموکراسی و جامعه مدنی غربی، آنجا انسانیت به فعلیت میرسد اما در بستر نگاه حیوانی و تحت سیطره ولایت متکثر طاغوت.
اما در این حرف شما انسان به فعلیت میرسد در بستر امت که تکهای از پازل کلان برای تعالی انسانی است.»
@sharhe_hal
شرح حال
✍ نظر کارشناسها... 🔻در صحیفه امام استفتائی در تاریخ ۲۶ فروردین ۱۳۶۸ در مورد جمعآوری تصاویر شهدا ا
✅ نظر یکی از دوستان طلبه که توجه خوب و درستی است.👇
این نوع نگاه به عملکرد امام لایه اول اقتضائات حرکتی اوست.
اما سوال این است که حضرت امام اساسا طرحی برای تحول در نظامات داشتند و چگونه میخواستند یک نظام طراحی شده استکبار را که از دل همان کارشناسها و نظرات کارشناسی استخراج میشود به سمت نظام اسلامی ببرند؟
اگر بخواهیم اینگونه بنگریم، قطعا در طرح امام تاییدات اولیه بر نظرات کارشناسی خیلی بدیهی است اما مطمئنا نقاطی هم هست که امام هیچ اعتنایی به نظرات کارشناسی نمیکند، مثلا آنجا که اول جنگ فرماندهان میگویند نیرو و مهمات نداریم و نمیتوان مقاومت کرد و امام هیچ اعتنایی به این نظرها نمیکند.
جمع این دو رویکرد یعنی امام طرحی دارند برای تغییر نظامات که باید برای تقریر آن دقت کرد و قدری عمیقتر دید.
@sharhe_hal
24.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دیگه خستم از این روزای تکراری
از این خواب تو بیداری
🎙 #مهدی_رسولی
میخواهی وزن و آهنگ را به خدمت تعالی بیاوری بهتر از این میشود؟!
📌به شرح حال بپیوندید.
@sharhe_hal