eitaa logo
شرح حال
1.2هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
135 فایل
کانال شخصی حمیدرضا باقری - طلبه (مقطع درس خارج) - نویسنده (کتاب‌های آقا‌روح‌الله - حاج‌آقا روح‌الله - لِله و...) @hamidreza_baghery کانال‌های دیگر بنده👇 https://eitaa.com/ayat_va_revayat https://eitaa.com/sharhehal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 توضیحات کم و کیف حمله اسرائیل به ایران؛ 🔸جزئیاتی از شرارت اخیر رژیم صهیونیستی علیه کشورمان و عملکرد موفق پدافند هوایی @sharhe_hal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥به گزارش خبرگزاری تسنیم، یکی از اهالی شهر اکبرآباد در اقدامی ارزشمند قطعه زمینی به مساحت 400 متر که از قبل خریداری کرده بودند و نیت خیر بر آن داشتند را به مردم حزب الله و غزه اهدا کردند... (با افتخار ایشون کریم قربان‌زاده دایی مادرم هستند.)👌 ادامه مطلب👇🏼 https://tn.ai/3186930 .......... @sharhe_hal
در سالن همایش مدرسه علمیه امام کاظم(علیه السلام) هستم، تصاویر این سالن را برخی‌ها به عنوان نمود اشرافیت و تجمل در رسانه‌ها منتشر کرده بودند، اما تصویر از نزدیک دیوار را هم آوردم تا معلوم شود این طرح و نقش‌ها کاشی نیست، نقاشی روی گچ است و اتفاقا در خصوص همین کاربرد نقاشی روی گچ در معماری روایت داریم که جایز است. حتی اگر هم کاشی بود، نمی‌شد گفت: هر نوع زیباسازی حرام و تجمل است! برخی تصوری خشک و ساده از اسلام دارند و فکر می‌کند اسلام با هر تنوع و زیباسازی و هنر مخالف است! همین‌ها هم معمولا آخرش تصور انحرافیشان به مخالفت با اصل دین منجر می‌شود. در مدرسه امام کاظم سعی شده است در معماری به گونه‌ای عمل شود که مثلا همان پیکر بتنی اصلی نما یا دیوار اولیه نمای بیرونی هم باشد، نه اینکه یک مرحله دیوار چینی شود یک مرحله نمای سنگی یا آجری مستقل روی آن کار شود. خود زیبا سازی نه مخالف بلکه موافق معارف دین است، بله اگر نمایی کار شود که در آن المان‌های مغایر با معارف دین باشد، مثلا مجسمه‌های خاص، مصالح بسیار گرانی از طلا و... که جهتی جز فخر فروشی‌ در آن نیست آمده باشد، هزینه‌هایی که غیر متعارف باشد و امور شبیه آن، اسلام با آن مخالف است. در همه اینها هم دقت‌ها و تفصیلاتی است، مثلا چرا گنبدهای حرم‌های مطهر طلا می‌شود و تجملش جایز است اما تجمل مساجد جایز نیست؟! فرق اینها چیست؟! همه اینها کار فقاهتی و دقت نظر در آن نیاز است، دین یک خطی و ساده نیست، فقاهت لازم دارد. @sharhe_hal
✍️«ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفين»... 🔻در آیه ۸۶ سوره مبارکه ص، خداوند به نبی مکرم اسلام می‌گوید، بگو: «قُلْ ما أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ وَ ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفين‏» من از شما بر رسالتم اجری طلب نمی‌کنم و من از «الْمُتَكَلِّفين» نیستم. این کلمه در تفاسیر به چند معنای مختلف آمده است که همه آنها در دو معنا قابل جمع است. 🔻«الْمُتَكَلِّفين» صیغه جمع، اسم‌فاعل و ثلاثی مزید از باب تفعّل از ماده کَلَفَ است. کلف در اصل از حرص و احساس نیاز نسبت به چیزی حکایت دارد. «الْكَلَف‏ في الوجه»: یعنی تیرگی و سرخی حاصل از آن حرص و احساس درون انسان. راغب اصفهانى می‌گوید: «تَكَلَّفَ الشي‏ءُ»: آن چيزى است كه انسان با اظهار برافروختگی چهره و با سختى و مشقتى كه از آن كار به او می‌رسد آن را انجام می‌دهد. (ر.ب: معجم مقاییس اللغه؛ ج‏ ۵ ص ۱۳۶ و مفردات الفاظ قرآن؛ ج ۴؛ ص ۶۳) از همین جهت یعنی حالتی که درون انسان وجود دارد و ظاهر بیرونی آن یک سختی و مشقت وارد بر انسان است، به مشقت و سختی نیز «کُلْفَة» گفته می‌شود. 🔻 حال در آیه می‌فرماید: «ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفين» من از کسانی که چنین کلفتی ایجاد می‌کنند، نیستم. اما متعلق این ایجاد کلفت کیست؟ خود پیامبر اکرم؟ برخودشان چنین کلفتی ایجاد نمی‌کنند یا دیگران؟! ما از کسانی نیستیم که بر خودمان کلفت ایجاد کنیم یا از کسانی نیستیم که بر دیگران کلفت ایجاد کنیم؟! برای هر دو معنا و با هر دو متعلق ایجاد کلفت قرائنی در روایات وجود دارد. 🔻 علامه طباطبایی در تفسیر المیزان یک جا می‌فرمایند: «آن ادب جامع و سنت جاری در انبیاء این بود که در آن اندازه از زندگی که نصیبشان شده و در هیچ امری از امور خود را به‌زحمت نیندازند، زیرا انبیاء پایه و اساس زندگی‌شان بر فطرت است و فطرت انسان آدمی را جز به کارهایی که خداوند وسائل رسيدن به آن را فراهم ساخته هدايت نمى‌‏كند و آدمى را مکلف به کارهایی که خداوند نيل به آن را دشوار كرده نمى‌‏سازد.» (ترجمه تفسير الميزان، ج ۶، ص ۳۷۵) و آیاتی مانند: «ما کانَ عَلَى النَّبِيِّ مِنْ حَرَجٍ فِيما فَرَضَ اللَّهُ لَهُ» و «لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَها» و «لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلَّا ما آتاها» را از باب همین سنت ذکر می‌کنند . 🔻 باید دقت کرد که این سنت با تلاش و زحمت برای رسیدن به آنچه در توان ما است، منافاتی ندارد بلکه منظور از آن دست و پا نزدن و بی‌تابی نکردن است، آن تَكَلِّفی مذموم است که از باب پیروی از شهوت و حرص باشد. به تعبیر روایات انسان باید اجمال در طلب داشته باشد «وَ اجْمِلُوا فِي الطَّلَبِ» در کارها آرامش داشته باشد، بي‌تابی نکند، یک حالت تسلیم و رضایت در مقابل تقدیر الهی نسبت به آنچه هست و آنچه می‌شود داشته باشد، اگرچه باید جوارح و بدن انسان در حال تلاش زیاد باشد اما جوانح و قلب او آرام باشد. مثلا در ادعیه از خداوند می‌خواهد: «بارِكْ لى فى قَدَرِكَ حَتَّى لا احِبُّ تَعْجيلَ ما اخَّرْتَ وَ لا تَأْخيرَ ما عَجَّلْتَ» 🔻 از پیامبر(صلى الله علیه وآله) روایت است: «لِلْمُتَکَلِّفِ ثَلاثُ عَلامات: یُنازِعُ مَنْ فَوْقَهُ، وَ یَتَعاطى ما لایَنالُ، وَ یَقُولُ ما لایَعْلَمُ!» متکلف سه نشانه دارد: پیوسته با کسانى که مافوق او هستند نزاع و پرخاشگرى مى‌کند، به دنبال امورى است که به آن هرگز نمى‌رسد، و سخن از مطالبى مى‌گوید که از آن آگاهى ندارد. این حالات همه نتیجه حرص و فشار، نارضایتی از شرایط موجود و دست و پا زدن است. در روایت دیگری از نبی مکرم اسلام دارد: «لِلْمُتَکَلِّفِ ثَلاثُ عَلامات: یَتَمَلَّقُ اِذا حَضَرَ، وَ یَغْتابُ اِذا غابَ، وَ یَشْمَتُ بِالْمُصِیْبَةِ» متکلف سه نشانه دارد: در حضور تملق می‌گوید، در غیاب غیبت مى کند و به هنگام مصیبت زبان به شماتت مى گشاید. باز این حالات چرا در انسان پدید می‌آید؟ همان حالت حرص و آزمندی، احساس ضعف و نارضایتی درونی است که موجب چنین رفتارهایی می‌شود. باز در حدیث دیگرى از امام صادق(علیه السلام) مى‌خوانیم: متکلف خطاکار است هر چند ظاهراً به حقیقت رسد. متکلف در عاقبت کار، جز پستى و خوارى نتیجه‌اى نخواهد گرفت، و امروز نیز جز رنج و زحمت و ناراحتى بهره‌اى ندارد. متکلف ظاهرش ریا، و باطنش نفاق است، «المُتَکَلِّفُ ظاهِرُهُ رِیاءٌ وَ باطِنُهُ نِفاقٌ» و پیوسته با این دو بال پرواز مى‌کند! خلاصه اینکه تکلف، از اخلاق صالحین و شعار متقین نیست، تکلف در هر چه بوده باشد «وَ لَیْسَ فِى الْجُمْلَةِ مِنْ أَخْلاقِ الصّالِحِیْنَ، وَ لا مِنْ شِعارِ الْمُتَّقِیْنَ التَکَلُّفُ فِى أَىِّ باب کان». 📌اما معنای دیگری نیز برای آیه گفته شده است. ادامه دارد... @sharhe_hal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امروز تیم مداحان و رسانه‌ای‌ها مسابقه داشتند، خانم‌ها هم ورزشگاه بودند و نزدیک یک کیلو هم طلا به جبهه مقاومت کمک کردند. برخی از علما قبلا استدلاشون برای مخالفت با حضور خانم‌ها در ورزشگاه نپوشاندن قسمت‌های غیر متعارف مردان در بازی بود! من به ذهنم می‌رسید اولا که از آن فاصله مگر چیزی معلوم است؟! اگر این اشکال است زنان را بفرستند طبقه بالا! و اصلا این استدلال مشترک در بقیه رشته‌ها نیز هست! خب با حضور زنان برای تماشای خیلی از رشته‌های دیگر هم باید مخالفت شود و همین حکم را برای نگاه کردن به تلویزیون هم باید بگویند! نمی‌خواهم بگویم آن مساله غلط بود، اما مشکل اصلی نبود و راه‌حل داشت مثلا خانم‌ها طبقه دوم ورزشگاه بروند. حالا یک عده ممکن است برایشان شبهه شود پس چه فرقی است بین مسابقه استقلال و پرسپولیس و مداحان و رسانه‌ای‌ها! فرقش در جو حاکم بر هر کدام است! یکی جوش مناسب خانم‌ها نیست، یکی هست، مثل قبل و بعد از حکومت اسلامی است که یک چیز واحد در حکومت طاغوت حرام است و در حکومت اسلامی حلال می‌شود چون جو حاکم در هرکدام به یک امر واحد حیثیت‌های متفاوت می‌دهد. @sharhe_hal
شرح حال
✍️«ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفين»... 🔻در آیه ۸۶ سوره مبارکه ص، خداوند به نبی مکرم اسلام می‌گوید، ب
✍️«ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفين»... (قسمت دوم: معنای دوم) 🔻 وقتی به ترجمه‌های قرآن مراجعه کنید، در ترجمه «ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفين» (ص:۸۶) گفته‌اند: «من از كسانى نيستم كه چيزى از خود بسازم‏» (فولادوند) یا «سخنانم روشن و همراه با دليل است‏» (مکارم) یا «من از آنها نيستم كه چيزى را كه ندارند به خود مى‏بندند» (ترجمه المیزان) «من (بى حجت و برهان الهى مقام وحى و رسالت را) بر خود نمى‏بندم» (الهی قمشه‌ای) اما در قسمت قبل توضیح داده شد که «مُتَكَلِّف» یعنی ایجادکننده «کُلْفَة» به معنای سختی و مشقت، است و «ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفين» یعنی من ایجادکننده کلفت نیستم؟! اما مشخص نشده است که من ایجادکننده کلفت بر چه کسی نیستم؟! بر خودم یا دیگران؟! 🔻 در قسمت قبل شواهد معنای کلفت ایجادنکردن بر خود با آیات و روایاتی موافق آن بیان شد و خلاصه آن اینکه: انبیاء و مؤمنین برای خودشان کلفت و سختی که حاصل از حرص و احساس نیاز باشد، ایجاد نمی‌کنند، انبیاء مبعوث‌اند برای انجام آنچه از تکالیف الهی برایشان مشخص شده است، خودشان تکلیف برای خودشان نمی‌سازند و برای رسیدن به مطلوبشان دست‌وپا نمی‌زنند، آرامش دارند و تسلیم تقدیر الهی هستند. 🔻 اما معنای دوم از «ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفين» که در روایات شواهد آن وجود دارد؛ یعنی من ایجادکننده کلفت بر دیگران هم نیستم. آنچه در ترجمه‌ها آمده است نیز از همین معنا گرفته شده است؛ یعنی من هرچه می‌گویم و از شما می‌خواهم از احکامی است که خداوند می‌گوید و اگر کلفتی در آنها است از خود آن احکام است، این من نیستم که برای شما کلفت ایجاد کنم. 🔻 در برخی روایات به‌عنوان تطبیق یکی از مصادیق این کلفت که برخی از مردم آن زمان احساس می‌کردند، به امر ولایت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) اشاره شده است و این مطلب با ظاهر خود آیه نیز هماهنگ است. در آیه می‌گوید: «قُلْ ما أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ وَ ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفين‏» من از شما اجری نمی‌خواهم و کسی نیستم که از خودم یک کلفت بر شما تحمیل کنم. اگر اجری یا چیزی می‌خواهم به خواست خودم نیست، حکم خداوند است. در خطبه‌ای از امیرالمؤمنین (ع) حضرت ابتدا این آیه را می‌خوانند که «قُلْ ما سَأَلْتُكُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَكُم‏» (سبأ:۴۷) بگو آنچه از اجر رسالت از شما خواسته‌ام برای خودتان است. سپس آن را تطبیق می‌دهند به: «الْمَوَدَّةِ الَّذِي لَمْ أَسْأَلْكُمْ غَيْرَهُ فَهُوَ لَكُمْ تَهْتَدُونَ بِهِ وَ تَنْجُونَ مِنْ عَذَابِ يَوْمِ الْقِيَامَة» منظور از این اجر آن محبتی است که غیر از آن از شما خواسته نشده است و این برای خودتان است و با آن هدایت می‌‌شوید و از عذاب آخرت نجات می‌یابید. [اشاره حضرت به آیه: «قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى» (شوری:۲۳) است که خداوند به نبی مکرم اسلام می‌گوید بگو من هیچ اجری از شما نمی‌خواهم جز مودت با نزدیکانم.] حضرت امیر سپس شأن نزول «ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفين» را توضیح می‌دهند که وقتی حکم ولایت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) بر مردم آمد منافقان گفتند: محمد خودش ۲۰ سال بر گرده ما سوار شده حالا می‌خواهد اهل‌بیتش را بر گرده ما سوار کند و در مردم این حرف را گفتند که: این حکم ولایت حضرت امیر را خداوند نیاورده و آن چیزی است که محمد از خودش درآورده، پس آیه در پاسخ به این جماعت می‌گوید: ای پیامبر بگو من از کسانی نیستم که از خودم چیزی بر شما تکلیف کنم، هرچه بر شما گفته می‌شود از سوی خداوند است. 🔻 در روایت دیگری امام صادق (علیه‌السلام) در تفسیر این آیه، به آیه بعد از آن اشاره می‌کنند: «وَ ما أَنَا مِنَ‏ الْمُتَكَلِّفِينَ‏ إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعالَمِينَ‏» و می‌گویند: «هُوَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع»؛ یعنی آیه بعد که می‌گوید: نیست آن جز مایه تذکر و بیداری برای عالمیان، منظورش امیرالمؤمنین علیه‌السلام است و باز آیه بعدش را می خوانند که می‌گوید: «وَ لَتَعْلَمُنَّ نَبَأَهُ‏ بَعْدَ حِينٍ»‏ و می‌گویند: «عِنْدَ خُرُوجِ الْقَائِمِ ع‏» منظور این است که مایه بیداری بودن ولایت امیرالمؤمنین علیه‌السلام را نزدیک [یا زمان] خروج حضرت حجت مردم عالم خواهند فهمید. @sharhe_hal
46.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امروز در مهد کودک پسرم صحبت امام خمینی که اگر مسلمانان همه باهم متحد شوند و یک سطل آب هم بریزند اسرائیل از بین می‌رود را با زبان کودکانه عملی کرده‌اند.😁👌 @sharhe_hal
«لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا ۖ وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ قَالُوٓا إِنَّا نَصَارَىٰ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ» (مائده:۸۲) یقیناً سرسخت‌ترین مردم را در كینه و دشمنی نسبت به مؤمنان، یهودیان و مشركان خواهی یافت. و البته نزدیك‌ترینشان را در دوستی با مؤمنان، كسانی مییابی كه گفتند: ما نصرانی هستیم. این واقعیت برای آن است كه گروهی از آنان كشیشان دانشمند و عابدان خدا ترس‌اند، و آنان [در پیروی از حق‌] تكبّر نمی‌كنند. @sharhe_hal
مثل من که هیچ کدامشان برایم فرق نمی‌کند ولی برایم جالب است که این جماعت چرا اینقدر حساب و کتاب بر نیامدن ترامپ و آمدن کاملا هریس کرده‌اند؟! چرا اینقدر به تصویر آمریکای خوب و بد اعتماد دارند و قرار نیست از گذشته عبرت بگیرند؟! @sharhe_hal
داداش خداحافظ!😁 دیروز یکی پرسید که به نظرت کی رای میاره؟ گفتم به نظرم اونی که صهیونیست‌ها فکر می‌کنند به نفعشونه و ظاهرا فکر می‌کنند ترامپ به نفعشونه و مکروا و مکر الله و الله خیرالماکرین. نه اینکه حالا ترامپ به نفع ما باشه‌ها همشون یکی هستند اما کلا آنهایی که سیاست‌هایشان را بر پایه جمهوری‌خواه یا دموکرات آمریکایی می‌چینند حقشان همین است که الان عزا بگیرند.😄 @sharhe_hal
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸فروپاشی🔸 من قبل از انتخابات فکر می‌کردم هر کدام [از کلینتون یا ترامپ] اگر پیروز بشود، چه نتایجی دارد؟ به ذهنم آمد اگر ترامپ پیروز بشود، برای آمریکا بهتر است. به دوستان گفتم احتمالاً این بیاید روی کار. یک وقت آقای بهلول به من گفت: "آمریکا به پنجاه کشور جدا جدا تقسیم می شود". خدا رحمتش کند. خیلی مسائل آینده که هنوز اتفاق نیفتاده را می‌دانست. قبل از انقلاب به آقای طاهری گفته بود "انقلابتان پیروز می‌شود و من می‌آیم ایران و سخنرانی می‌کنم". @haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 مرعشی به نقل از ظریف: 🔴روحانی و ترامپ اگر یک سلام و علیک می‌کردند، همه تحریم‌ها لغو می‌شد. ..... یعنی همه تعهدات ایران که یک طرفه اجرا شد و تحریم‌ها برداشته نشد، لنگ فقط یک سلام و علیک بود! متأسفانه باید به این حرف‌ها هم جواب داد ولی خب به هر حال! یک سوال مگر رهبر کره شمالی علاوه بر اجرای تعهدات یک طرفه، کم سلام و علیک با ترامپ کرد و دست داد؟! تحریم‌هایش برداشته شد؟! @sharhe_hal
زینب یعنی زین أب یعنی زینت پدر؛ و شاید از بهترین توصیف‌های زیبای مقام حضرت زینب سلام الله علیها همین نام مبارکشان باشد که خداوند برای ایشان انتخاب کرده است و زینت برای امیرالمؤمنین علیه السلام شده‌اند. در روایتی امام سجاد علیه السلام خطاب به بانو زینب سلام الله علیها می‌گویند: «أنتِ بِحَمدِ اللّه‏ِ عالِمَةٌ غَيرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَةٍ؛» [اى زينب!] تو، بحمداللّه‏، عالمى هستى كه نزد كسى تعليم نديدى و دانايى هستى كه نزد كسى نياموختى. @sharhe_hal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی حضرت آقا می‌فرمایند ما رتبه یک استفاده نکردن از ظرفیت‌های خودمان را داریم یعنی این. درآمدی معادل نیمی از درآمد نفتی ما که سالیان دراز است کسی ازش خبر هم ندارد. @sharhe_hal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ جواب دکتر جلیلی به تبریک گفتن یک دانشجو در رای آوردن ترامپ...! @sharhe_hal
خداوند در آیه ۱۴ صف به اهل ایمان دستور می‌دهد: ناصر خداوند باشید. «يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوٓا أَنْصَارَ اللَّهِ» خب بلافاصله به ذهن می‌آید چگونه ناصر خداوند باشیم؟! و خداوند بلافاصله پاسخ می‌دهد: «كَمَا قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ لِلْحَوَارِيِّينَ مَنْ أَنْصَارِيٓ إِلَى اللَّهِ ۖ قَالَ الْحَوَارِيُّونَ نَحْنُ أَنْصَارُ اللَّهِ» مثل عیسی که از حواریون پرسید: چه کسی مرا در راه خدا کمک می‌کند؟! حواریون گفتند: ما ناصران خداییم. نصرت خدا، همیشه در قالب نصرت یک ولی خدا است، برای ناصر خدا شدن باید حواری ولی خدا شد، فکرت و ذکرت دنبال کردن ولی خدا و همراهی با او و نصرتش باشد. باید حواری شد تا ناصر خدا محسوب شویم تا مشمول قواعدی چون: «وَلَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُٓ» (حج:۴۰) قطعا خداوند نصرت می‌دهد ناصر خودش را شویم و «إِنْ يَنْصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ» (آل‌عمران:۱۶۰) اگر خداوند شما را نصرت دهد دیگر کسی بر شما پیروز نمی‌شود. در ادامه آیه ۱۴ صف نیز همین قاعده پیروزی اهل ولایت و نصرت خداوند آمده است: «فَآمَنَتْ طَآئِفَةٌ مِنْ بَنِيٓ إِسْرَآئِيلَ وَكَفَرَتْ طَآئِفَةٌ ۖ فَأَيَّدْنَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَىٰ عَدُوِّهِمْ فَأَصْبَحُوا ظَاهِرِينَ» پس طایفه‌ای از بنی‌اسرائیل ایمان آوردند و گروهی كافر شدند؛ در نتیجه كسانی كه ایمان آوردند، بر ضد دشمنانشان یاری دادیم تا پیروز شدند. @ayat_va_revayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴چهار دقیقه مهم از صحبت‌های حجت الاسلام فلاح شیروانی از اساتید حوزه علمیه در تلویزیون: 🔻اگر می‌گوییم که مردم‌سالاری داریم، باید فرصت رشد مردم را فراهم کنیم 🔻کسانی که می‌گویند مردم نباید چیزی از جنگ بشوند، اشتباه می‌کنند 🔻می‌گویند به مردم نگوییم تا آب در دلشان تکان نخورد؛ نمی‌گویم مردم بترسند و دلهره داشته باشند اما باید بدانند که در معرض جنگ هستیم 🔻اجازه بدهیم مردم نسبت به جنگ خودشان را مسئول بدانند 🔻اگر قرار بود در دفاع ۸ ساله بگوییم مردم بگذارید ما سلحشورانه جنگ را تمام می‌کنیم که حماسه دفاع مقدس رخ نمی‌داد. @sharhe_hal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨جیمز دیوید ونس، معاون پرزیدنت ترامپ در اولین گفتگوی خود پس از انتخاب به این سمت: 🔴خیلی‌ها تاکید دارند که باید کاری با جمهوری اسلامی کرد اما نه این سوسول بازی‌ها و بمباران‌های الکی! 🔴اگر قرار است جمهوری اسلامی را بزنیم، محکم بزنیمش و این کاری بود که ما با کشتن سلیمانی کردیم. ‏🔴آن موقع می‌گفتند کشتن سلیمانی ما را در خطر جنگ قرار می‌دهد اما در واقع این کار باعث صلح شد و جمهوری اسلامی را سر جای خود نشاند. 🔴اگر می‌خواهید ج.ا را تضعیف کنید باید پول نفت آنها را بگیرید و اجازه دهید اسرائیل و کشورهای عربی سنی در قالب پیمان ابراهیم علیه آنها وارد عمل شوند، جو بایدن هیچ کاری در این راستا نکرد و از متحد ما اسرائیل در برابر جمهوری اسلامی حمایت نکرد. دونالد ترامپ این کار را می‌کند. @sharhe_hal
می‌گویند در سیاست خارجی باشد شعارمان این باشد: با دوستان مروت با دشمنان مدارا؛ این ضرب المثل برگرفته از بیتی از غزلیات حافظ است که می‌گوید: آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است با دوستان مروت با دشمنان مدارا اما عزیزانی که این شعار را محور سیاست خارجی خود می‌گذارند این کلام حافظ شیرازی که در واقع حافظ قرآن است و کلام او بیانی از معارف قرآن است را اشتباه فهمیده‌اند. آن دشمنی که باید با او مدارا کرد دشمنی در مسائل شخصی و اختلافات در منافع است اما آن دشمنی که چون بر سر دفاع از مظلوم و حق هستی، چون بر سر حکم خدا هستی با شما دشمنی دارد، آن دشمنی که بر سر دین شما با شما دشمنی دارد را نباید مدارا کرد. قرآن می‌گوید: «لاٰ يَنْهٰاكُمُ اللّٰهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقٰاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَ لَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيٰارِكُمْ‌... إِنَّمٰا يَنْهٰاكُمُ اللّٰهُ عَنِ الَّذِينَ قٰاتَلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَ أَخْرَجُوكُمْ مِنْ دِيٰارِكُمْ وَ ظٰاهَرُوا عَلىٰ إِخْرٰاجِكُمْ أَنْ تَوَلَّوْهُمْ وَ مَنْ يَتَوَلَّهُمْ فَأُولٰئِكَ هُمُ الظّٰالِمُونَ‌» (ممتحنه:۸-۹) خداوند شما را [امّا] خدا شما را از كسانى كه در [كار] دين با شما نجنگيده و شما را از ديارتان بيرون نكرده‌‏اند، باز نمى‌‏دارد كه با آنان نيكى كنيد و با ايشان عدالت ورزيد، زيرا خدا دادگران را دوست ‏دارد. فقط خدا شما را از دوستى با كسانى باز مى‏‌دارد كه در [كار] دين با شما جنگ كرده و شما را از خانه‌‏هايتان بيرون رانده و در بيرون‏‌راندنتان با يكديگر همکاری كرده‌‏اند. و هر كس آنان را به دوستى گيرد از ستمگران است. @sharhe_hal
شرح حال
می‌گویند در سیاست خارجی باشد شعارمان این باشد: با دوستان مروت با دشمنان مدارا؛ این ضرب المثل برگرفته
آیت‌الله خامنه‌ای: دعای امام سجاد علیه‌السلام چنین است: پروردگارا! از تو می‌خواهیم که با همه‌ی دشمنانِ خودمان مدارا کنیم، مگر آن دشمنی که من به خاطر تو با او دشمنی کردم. در دعای چهل و چهارم صحیفه‌ی سجادیه - که دعای ورود در ماه رمضان است و امام سجاد آن را می‌خواندند - حضرت چیزهائی را از خدای متعال برای ماه رمضان درخواست می‌کنند؛ از جمله‌ی چیزهائی که درخواست می‌کنند، این است: «و ان نسالم من عادانا»؛ پروردگارا! از تو می‌خواهیم که با همه‌ی دشمنانِ خودمان صلح کنیم، سلم و مدارا پیشه کنیم. بعد بلافاصله می‌فرمایند: «حاشی من عودی فیک و لک فأنه العدوّ الّذی لانوالیه و الحرب الّذی لانصافیه»؛ مگر آن دشمنی که من به خاطر تو با او دشمنی کردم، در راه تو با او دشمنی کردم. این دشمنی است که ما هرگز با او دم از آشتی نخواهیم زد و دل ما با او صاف نخواهد شد. امام اینجوری بود؛ دشمنىِ شخصی با کسی نداشت. اگر کدورتهای شخصی‌ای هم بود، امام زیر پا می‌گذاشت؛ اما دشمنی به خاطر مکتب، برای امام بسیار جدی بود. همان امامی که از اول شروع نهضت در سال ۱۳۴۱ روی توده‌ی مردم، انواع و اقسام افکار گوناگون در میان مردم، اینجور آغوش باز کرده بود، مردم را از اهل هر قومی، از اهل هر گروه و مذهبی، با آغوش باز میپذیرفت، همین امام در اول انقلاب یک مجموعه‌هائی را از خود طرد کرد. کمونیست‌ها را صریح طرد کرد. آن روز برای خیلی از ماها که در اول انقلاب دست‌اندرکار مبارزه بودیم، این کار امام عجیب بود. در همان اوائل انقلاب، امام صریح در مقابل کمونیست‌ها موضعگیری کرد و اینها را از خودش جدا کرد. در مقابل لیبرال‌مسلکها و دلباختگان به نظام‌های غربی و فرهنگ غربی، امام قاطعیت نشان داد؛ اینها را از خود دور کرد، از خود جدا کرد؛ هیچ رودربایستی و ملاحظه‌ای نکرد. مرتجعین را - کسانی که حاضر نبودند حقائق الهی و روح قرآنی احکام اسلامی را قبول کنند و تحول عظیم را بپذیرند - از خودش طرد کرد. امام بارها مرتجعین را با تعبیرات سخت و تلخ محکوم کرد، از خود دور کرد. در تبرّی از افرادی که در دائره‌ی فکری و مبانی اسلامی او قرار نمی‌گرفتند، امام تأمل نکرد؛ در حالی که با آنها هم دشمنی شخصی نداشت. https://khl.ink/f/9524 .......... @sharhe_hal
امروز با یه کشاورز صحبت می‌کردم، می‌گفت ما سیب‌زمینی کاشتیم و باید ۵ تا ۸ ساعت به صورت بارانی آب بخوره تا آب به ریشه‌هاش برسه و ریشه‌ها قوت بگیره، اما از تابستان تا حالا به خاطر قطعی‌های برق و آبی که سهمیه‌داشتیم، آبیاری‌های ما بیشتر از ۳ ساعت نبوده، در نتیجه ریشه‌های محصول آب نمی‌خوره و قوی نمیشه و کپک میزنه و مجبوریم سم گران بخریم و بزنیم! تا کپک برطرف بشه و محصولمان دیگر آن کیفیت و سالمی گذشته را ندارد! خلاصه قطعی برق فقط صرفه جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی و خوش‌رقصی برای معاهده پاریس نیست! هزینه‌های چندین برابری در صنعت، کشاورزی، درمان و... هم هست. @sharhe_hal
یکی ایستاده بود و جلو چشمش بچه‌اش را می‌زدند، برادرش را می‌زدند، زنش را می‌زدند، نه اینکه می‌زدند، می‌کشتند، به آنها تجاوز می‌کردند، هر از گاهی هم یک تهدیدی نسبت به خود این آدم ایستاده کنار! می‌کردند و یک پس کله هم به او می‌زدند! او هم نگاه می‌کرد و می‌گفت: «من جنگ‌طلب نیستم، من دنبال صلح هستم، من با دشمنان مدارا می‌کنم!» خوب تصور کن، این صحنه را، دوباره تصور کن! حس شما به این آدم چیست؟! شرف این آدم چقدر است؟! اگر کسی در صحنه کنونی که این اتفاق‌ها و بدترش نه یک بار و چندبار، بلکه هر روز دارد رخ می‌دهد، بنشیند نگاه کند و از همان حرف‌ها و پیام‌ها برای متجاوزان مخابره کند، چه فرقی با آن آدم بی... می‌کند؟! چه حسی باید به او داشت؟! @sharhe_hal