آیتالله ریشهری در مقدمه کتاب خاطرات آموزنده خود مطلبی را از آیتالله بهجت نقل میکنند که آموزنده است.
ما ممکن است خواب صادقه بینیم و شهود داشته باشیم و شهود مصداقی از ادراک خود حقیقت است.
اما نکته اینجاست که تشخیص دهیم این شهود از چه منشائی صادر شده؟ ارتباط با عالم مثال حقیقی است یا خواطر شیطانی است؟ اگر حقیقت است چه میزان از حقیقت است و تفسیر آن چگونه است.
برای فهم این مطلب باید دین را به خوبی شناخت و مجتهد بود تا بفهمیم یک شهود موافق دین است یا مخالف آن.
@sharhehal_hoze
📖 مرور ادبیات ۶: سوال از تصور و تصدیق و اسلوب سوال با همزه...
👈«أضربتَ زیداً؟»، «أ انتَ ضربت زیداً؟»، «أ زیداً ضربتَ؟»
🔻 هر سه سوال مربوط به ضرب زید توسط شما است اما بسته به اینکه سوال از چه چیزی باشد، شکل سوال فرق میکند.
✅ در سوال اول: «أضربتَ زیداً؟» از اینکه اصل فعل واقع شده است یا خیر؟ سوال میشود و اصطلاحا میگویند: سوال از تصدیق است نه تصور. یعنی اصل وجود امری محل سوال است نه متعلقات آن، در چنین مواردی میتوانستیم بگوییم: «هل ضربتَ زیداً؟»
📌نکته: هل فقط برای تصدیق میآید و همزه برای تصور و تصدیق. جایی که سوال تصدیقی باشد میشود بجای همزه از هل هم استفاده کرد.
اما دیگر ادات استفهام (متی؟ من؟ أین؟ و...) برخلاف هل فقط برای استفاهم از تصور میآید و فقط جاهایی که سوال از تصور باشد از آنها استفاده میشود.
⁉️ از کجا بفهمیم سوال از چه چیزی است؟ آنچه بعد از همزه میآید سوال از آن است.
✅ در سوال دوم: «أ انتَ ضربت زیداً؟» سوال از اصل وقوع یا عدم وقوع فعل نیست بلکه میدانیم اصل ضرب محقق شده است همچنین میدانیم که زید مضروب واقع شده اما نمیدانیم که انتَ، شما او را زدهای یا خیر. اینجا چون سوال از تصور است، (اصل وقوع فعل معلوم است حواشی را سوال داریم)، اگر میگفتیم: «هل انت ضربت زیدا؟» اشتباه بود؛ چون سوال از تصور است و هل اختصاص به سوال از تصدیق دارد.
✅ در سوال سوم: «أ زیدا ضربتَ؟» معلوم است ضرب محقق شده و اینکه شما فاعل و زننده بودهای، فقط معلوم نیست چه کسی را زدهای؟ و به همین جهت زیدا پس از ضرب آمده است و چون سوال تصوری است نه تصدیقی، نمیشود گفت: «هل زیدا ضربتَ؟»
🔻 در قرآن کریم چندجا این الگو آمده است:
👈 «وَ إِذْ قالَ اللَّهُ يا عيسَى ابْنَ مَرْيَمَ أَ أَنْتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُوني وَ أُمِّيَ إِلهَيْنِ مِنْ دُونِ اللَّهِ قالَ سُبْحانَكَ ما يَكُونُ لي أَنْ أَقُولَ ما لَيْسَ لي بِحَقٍّ ... (المائده:۱۱۶)»
خداوند تبارک و تعالی از حضرت عیسی علیه السلام سوال میکند: «أَ أَنْتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُوني وَ أُمِّيَ إِلهَيْنِ مِنْ دُونِ اللَّهِ» آیا تو بودی که به مردم گفتی من و مادرم را عوض خداوند اله خود بگیرید؟
اصل اینکه این حرف به مردم زده شده است معلوم است ولی اینکه چه کسی گفته مشخص نیست و خداوند نیز عالم است و استفاهم او حقیقی نیست بلکه استفهام مجازی است برای پاسخ دادن حضرت عیسی علیه السلام و اثبات اینکه او چنین نگفته است. (اصطلاحا این اسلوب با استفهام برای تقریر گوییم.)
👈 «قالُوا أَ أَنْتَ فَعَلْتَ هذا بِآلِهَتِنا يا إِبْراهيمُ (الانبیاء:۶۲)»
در ماجرای شکستن بتها توسط حضرت ابراهیم علیه السلام بزرگان بتپرستان میدانند که بتها شکسته است ولی نمیدانند چه کسی این کار را کرده است و از حضرت ابراهیم علیه السلام سوال میکنند: «أَ أَنْتَ فَعَلْتَ» آیا تو بودهای که این کار را کردهای؟!
#ادبیات
📌 با شرح حالی از حوزه همراه شوید.
@sharhehal_hoze
آیتالله مروی در دو جلسه اخیر خارج اصول خود بحث چرایی مرجح بودن مخالفت با اهل سنت در تعارض ادله را مطرح کردند.
بحث اعتقادی بسیار جالبی داشت توصیه میکنم حتما گوش کنید.👇
هدایت شده از تقریرات خارج اصول استاد مروی
1266-taadol-tarajih-077-ostadmarvi-1402.11.10.mp3
3.87M
1266-taadol-tarajih-077-ostadmarvi-1402.11.10
هدایت شده از تقریرات خارج اصول استاد مروی
1267-taadol-tarajih-078-ostadmarvi-1402.11.11.mp3
5.11M
1267-taadol-tarajih-078-ostadmarvi-1402.11.11
جلسه 384 مکاسب محرمه استاد مروی 1402.11.11.pdf
87.2K
جلسه 384 مکاسب محرمه استاد مروی 1402.11.11
«Duolingo – آموزش زبان دولینگو» را در بازار اندروید ببین:
http://cafebazaar.ir/app/?id=com.duolingo&ref=share
......
این نرم افزار آموزش زبانهای مختلف رو مدتی هست روی گوشی دارم، محیط جذابی دارد و میشه باهاش یک زبان رو از مباحث مقدماتی تا تا حرفهای کار کرد.
اولش میپرسه روزانه چقدر وقت میگذاری مثلا میگی ۱۵ دقیقه، توی مترو، نانوایی و... برای رفع خستگی بین دوکار عالیه.
البته زبان فارسی نداره باید پایه یک زبانتون مثلا عربی یا فارسی خوب باشه.
اوایل رو اگه دیدین بلد هستین یونیت یونیت بپرین، درس درس و جلسه به جلسه نرین، درس اول هر یونیت رو درست جواب دادین امکان پرش به یونیت بعد فراهم میشه.
📌 با شرح حالی از حوزه همراه شوید.
@sharhehal_hoze
در مجموعه زیر کتابهای صوتی بسیار خوبی از گزیده چند جلدی از صحیفه امام همراه با تاریخ معاصر آن، گزیده قصص قرآن، مشروح قانون اساسی و... وجود دارد.
پیشنهاد میکنم کسانی که فرصتی در ماشین یا ... برای شنیدن دارند از این کتابهای صوتی استفاده کنند.👇
http://book.iranseda.ir/search/?t=%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1
...........
📌 با شرح حالی از حوزه همراه شوید.
@sharhehal_hoze
مجموعا سایت ایران صدا کتاب های صوتی خیلی خوبی داره. کتب خاطرات شهدا؛ تاریخ انقلاب؛ تاریخ اسلام و.... خودتان سر بزنید.
📖 تفاوت کل و کلی در منطق...
یکی از مفاهیم منطقی که گاهی در ذهن افراد اشتباه میشود مفهوم کل و کلی است.
کلی یک حقیقت واحد و بسیط است ولی کل یک حقیقت مرکب است.
کلی مثل فوتبالیست که بر همه بازیکانان بدون توجه به پست آنها چه دروازهبان چه دفاع چه هافبک و... اطلاق میشود؛
کل مثل این تیم فوتبال که ترکیب یافته از بازیکنهای مختلف با لحاظ جزئیات آنها است.
در کل، همه عوارض شخصیه افراد برای شکل یافتن کل اهمیت دارد برخلاف کلی که عوارض شخصیه را کنار میگذارد و یک حقیقت مشترک و واحد از دل مجموعهای از افراد را بیرون میکشد و یا اصطلاحا انتزاع میکند.
این تیم فوتبال یک کل ترکیب یافته از اجزاء است اما تیم فوتبال یک کلی انتزاع شده از دل همه تیمهای فوتبال است، آن حقیقیت مشترک بین همه تیمهای فوتبال.
کل اجزاء دارد ولی کلی مصادیق و افراد دارد.
دقتنظر در این دو مفهوم جایی اثر گذار است که یک حقیقت را یک بار از حیث کلی به آن نگاه میکنیم یک بار از حیث کل بودن آن، مثلا یک امت یک بار به لحاظ فرد فرد بودن آنها کنار هم به آنها نگاه میشود یک بار به لحاظ یک حقیقت واحد که از دل آنها بیرون کشیده میشود.
در یک نگاه یک اجتماع با اینکه کنار هم میآیند اما یک کل هستند مجموعهای از افراد که کنار هم هستند با لحاظ همه عوارض شخصیه افراد اما از زاویه نگاه دیگری این کل یک حقیقت واحد کلی نیز دارد که تجرید شده از عوارض شخصیه افراد است یک امت که حقیقت واحد و بسیط در دل این افراد است و از آنها انتزاع میشود.
این امت به لحاظ کلی بودن آن مشمول سنتهای مختلف الهی میشود.
البته اگر بیشتر دقت کنیم این کلی یعنی برآیند همه آن کل که یک مفهوم حقیقی خارجی متصل به آن کل است نه صرفا یک کلی انتزاع شده در ذهن و به همین جهت نیز منشاء اثر خارجی است و مشمول سنتهای الهی میشود.
#منطق
...........
📌 با شرح حالی از حوزه همراه شوید.
@sharhehal_hoze
چگونگی یافتن فتاوا و اختلاف نظرات و ادله آنها.mp3
4.2M
چگونگی یافتن نظرات فقها در یک مساله و اختلاف نظرات آنها و ادله هر فتوا.
📌 با شرح حالی از حوزه همراه شوید.
#فقه
@sharhehal_hoze
تقریر استدلال به مقبوله عمربن حنظله برای اثبات ولایت برای فقها.mp3
15.7M
کاربرد مقبوله عمربن حنظله در فقه و اصول، بحث سندی مقبوله، چگونگی استدلال به مقبوله عمربن حنظله و اشکالات وارد بر آن و پاسخ آنها.
📌 با شرح حالی از حوزه همراه شوید.
#فقه
@sharhehal_hoze
دوستانی که فرزند سوم دارند و میخواهند برای زمین ثبت نام کنند باید مدرکی مبنی بر سکونت پنج سال یا بیشتر در شهر خود داشته باشند.
یا شناسنامه فرزند متولد قم بالای پنج سال یا شناسنامه خانمتان اگر متولد قم است یا برین کارگزاریهای رسمی بیمه نامه سوابق بیمه رو بگیرین.
توی شرایط نوشته نامه مرکز خدمات هم قبوله ولی رفتم گفت دیگه نمیدیم برین کارگزاری بیمه سوابقتون رو بگیرین.
توی تصویر بالا آدرس کارگزاریهای قم رو گذاشتم.
راستی اگه اطلاعاتتون تایید شده دیگه دستش نزنید که از اول میرید اول صف و عقب میافتید، مال من اینطوری شد یک ویرایش زدم چک کنم که گفت دوباره باید استعلام بشه.👌
@sharhehal_hoze
اینم مدارکی که برای تایید سکونت گفته بودن ولی عرض کردم نامه مرکز خدمات رو دیگه نمیده الکی مراجعه نکنید و مستقیم برین کارگزاری بیمه، یک دونه توی ۱۵ خرداد نزدیک مرکز خدمات داخل قم هست.
@sharhehal_hoze
اگر فرزند جدید خدا روزیتون کرده فکر نکنید مشخصاتش رو توی سایت مرکز خدمات برای بیمه تکمیلی ثبت کردین تمام.
بلکه باید برین توی سایت بیمه تامین اجتماعی بیمه پایه اون رو هم ثبت کنید تا بتونید برای هزینههای بیمه اقدام کنید.
لینک سایت بیمه تامین اجتماعی اینجاست👇
مراحلش رو هم تو عکس آمده.
اقدام ۱ و ۲.
https://es.tamin.ir/view/index.html
....
@sharhehal_hoze
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 پیام تصویری آیت الله جاودان پیرامون انتخابات پیشرو
❗️ خدا همه علمای بزرگ ما را حفظ کند
@HozeTwit
@sharhehal_hoze
🔰 در لینک زیر احادیث نابی در باب لزوم تقدیم افضل و اعلم آمده است.
این روایات از منابع اهل سنت در مقام اثبات لزوم ولایت اهل بیت که به افضلیت و اعلمیت آنها اعتراف دارند، کاربرد خوبی دارد، اما محدود به آنجا نیست بلکه لزوم شایسته گزینی در هر امری چه ولایت، چه مجلس، چه قاضی و... را بیان میکند.
📌نکته مهم: این احادیث ارشاد به حکم مسلم عقل هستند اما چه کنیم که برای این حکم مسلم عقل به برخی تنبه از کلام مبارک رسوال الله داد!👇
https://hadith.net/ar/post/5261/%d8%ad%d9%83%d9%85-%d8%a7%d9%84%d9%86-%d8%a8%d9%8a-%d8%a7%d9%84%d8%a3%d8%b9%d8%b8%d9%85-%d8%ac2/p618/
....
@sharhehal_hoze
48.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❎انتقادِ استادِ سطوح عالی و تفسیر قرآن شیخ جعفر تبریزی فرزند مرجعِ فقید مرحوم میرزا جوادِ تبریزی رحمه الله از اجرای یکی از روحانیون در برنامه تلوزیونی.
ما طلاب باید دقت کنیم مردم همیشه چند گام عقبتر از ما حرکت میکنند. رفتار ما اگر خیلی عوامانه شد آنها حدود شرعی را هم راحت زیرپا میگذارند.
@sharhehal_hoze
کلیپ صوتی، بهترین کار.mp3
9.42M
#کلیپ_صوتی
استاد حسینی نسب
#برای_آینده
سخنی با شاگردان و طلاب
ارزشمند ترین کار الآن و در آینده؟
بهترین کار؟
راحت ترین کار؟
بهترین الگوی معاصر در این مسیر؟
کانال تلخیص خارج استاد حسینی نسب
@HOSEYNINASAB
@sharhehal_hoze
نشست خبری رونمایی از نرمافزار جامع تفاسیر نسخه 4 در مرکز نور برگزار گردید!
🖥💻📱📀
به گزارش نورسافت همزمان با اعیاد ماه شعبان و در آستانه حلول ماه مبارک رمضان ماه بهار قرآن نشست خبری با موضوع رونمایی از مجموعه فاخر نرمافزارهای قرآنی با توضیحات حجتالاسلام والمسلمین تقی آسمانی - مدیر گروه علمی قرآن و حجتالاسلام والمسلمین مسیح توحیدی - مدیر اداره نصوص دینی در مرکز نور برگزار گردید. مراسم رونمایی از نرمافزار جامع تفاسیر نسخه 4 بههمراه نسخه جدید پایگاه جامع قرآن و نرمافزار همراه قرآن نور، روز یکشنبه 13 اسفند 1402 ساعت 15:30 با حضور آیتالله محمد محمدی گلپایگانی – رئیس دفتر مقام معظم رهبری برگزار خواهد شد.
🌐 مطالعه خبر نشست در پایگاه #نورسافت :
www.noorsoft.org/fa/News/View/111467
🔸🔹🔸🔹🔸
مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)
پیشگام در داده پردازی هوشمند علوم اسلامی
www.noorsoft.org
📢 @noorsoft کانال رسمی نور در ایتا
سلام
درباره نرم افزار جدید قرآنی توجه داشته باشید که نسبت به نسخه قبلی 414 عنوان کتاب جدید اضافه شده، ولی 65 عنوان کتاب هم حذف شده است. ولذا نرم افزار قبلی را دور نیاندازید!
رک: 🌐 سایت مرکز تقیقات نور
هدایت شده از آیات و روایات کاربردی غفلت شده
یک سنت بین عقلای عالم وجود دارد بنام بورس تحصیلی برای داشجویان.
کسی که میخواهد ممحض در علم باشد اگر قرار باشد دائم حواسش پرت خرج و هزینه باشد کارش پیش نمیرود و به قدر کفاف گذراندن دوره تحصیل دولت هزینههای او را تأمین میکند.
خداوند هم در سیستم تحصیل دین و تفقه همین سیستم را تایید کرده است و در روایت فرموده است من روزی اهل علم را به عهده گرفتهام.
«قَدْ تَكَفَّلَ لِطَالِبِ اَلْعِلْمِ بِرِزْقِهِ خَاصَّةً عَمَّا ضَمِنَهُ لِغَيْرِهِ»
(ظاهرا منظور از علم هم اصطلاح خاص است یعنی علم دین و شاید علوم دیگری که با واسطه مورد نیاز دین باشد هم شامل شود.)
البته تکفل رزق بندگان را به صورت عمومی خداوند تبارک و تعالی در آیه ۶ سوره هود، پذیرفته است: «وَمَا مِنْ دَآبَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا» که شرط آن دابة یعنی تکان خوردن و حرکت کردن است.
اما برای اهل علم ویژگی خاص قرار داده است که ظاهرا وجه خصوصیتش در این است که بقیه باید دنبال رزق حرکت کنند ولی طالب علم باید دنبال علم حرکت کند تا رزق او تأمین شود.
https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1