16.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ #اشکال آية الله العظمی خویی بر خوانشهای هفتگانه قرآن و روایت حفص از عاصم.
#کپی با ذکر منبع، مجاز است.
کانال(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
شرح حالی از حوزه
♨️ #اشکال آية الله العظمی خویی بر خوانشهای هفتگانه قرآن و روایت حفص از عاصم. #کپی با ذکر منبع، مجاز
این صوت بارگذاری شده بر روی تصویر مرحوم خوئی است.
ایشان تعدد قرائات را قبول ندارند.
مباحث درس خارج اصول آیتالله مکارم شیرازی در کتاب انوار الاصول جلد ۲ صفحه ۳۴۵ به بعد. در مورد تعدد قرائات و تواتر آنها یا حجیت آنها.👇
https://lib.eshia.ir/27527/2/345
شرح حالی از حوزه
مباحث درس خارج اصول آیتالله مکارم شیرازی در کتاب انوار الاصول جلد ۲ صفحه ۳۴۵ به بعد. در مورد تعدد ق
در سایت کتابخانه فقاهت در قسمت جستجو در همه درسها، اگر عبارت «اختلاف قرائات» را سرچ کنید، مباحث اساتید مختلف در درسهای خارج در این بحث میآید و میتوانید مطالعه کنید.
مباحث آیتالله شهیدی، سبحانی و...
در خلال این مباحث که خیلیها طردا للباب مطرح شده است، با ثمرات فقهی این بحث بیشتر آشنا میشوید.
ان شاء الله در ادامه مطالب بیشتری که بزرگان در خصوص این عنوان به صورت خاص بحث کردهاند را خواهم گذاشت.
مصاحبه با علامه طباطبایی در مورد اختلاف قرائات.pdf
273.6K
مصاحبه با علامه طباطبایی در مورد اختلاف قرائات
ایشان اجمالا اختلاف قرائات را قبول دارند.
در ادامه مصاحبه بحثهای غیر از قرائات هم آمده ولی چون مطالب مفید و خوبی بود دلم نیامد حذفشان کنم.
https://eitaa.com/joinchat/133890353Cd3c93c899d
کتاب تاریخ قرآن آیت الله محمد هادی معرفت.pdf
298.8K
کتاب تاریخ قرآن آیت الله محمد هادی معرفت
بحث اختلاف قرائات
ایشان قائل به وحدت قرائت هستند و قرائت حفص از عاصم را ترجیح میدهند.
در منابعی که تا اینجا آوردهام بحث ایشان ظاهرا کاملتر و دقیقتر از بقیه است.
https://eitaa.com/joinchat/133890353Cd3c93c899d
دائرة المعارف فقه مقارن.docx
14.8K
دو نمونه از تاثیر بحث اختلاف قرائات در فقه.
مورد اول مسح پا یا شستن آن در وضو که بر یک وجه اصلا امکان مطرح کردن شستن پا هم جایی ندارد ولی بر یک وجه امکان دارد مطرح شود ولی خلاف ظاهر است.
مورد دیگرش در بحث حکم فقهی نزدیکی با خانم بعد از پاکی یا بعد از غسل کردن، اگر یطهُرن باشد یعنی پاک شوند و قبل از غسل هم میشود نزدیکی کرد ولی اگر یطّهرن باشد یعنی خانم غسل کند و پاکی بجوید و باید بعد از غسل باشد.
https://eitaa.com/joinchat/133890353Cd3c93c899d
دائرة المعارف فقه مقارن.pdf
54.8K
دو نمونه از تاثیر بحث اختلاف قرائات در فقه.
مورد اول مسح پا یا شستن آن در وضو که بر یک وجه اصلا امکان مطرح کردن شستن پا هم جایی ندارد ولی بر یک وجه امکان دارد مطرح شود ولی خلاف ظاهر است.
مورد دیگرش در بحث حکم فقهی نزدیکی با خانم بعد از پاکی یا بعد از غسل کردن، اگر یطهُرن باشد یعنی پاک شوند و قبل از غسل هم میشود نزدیکی کرد ولی اگر یطّهرن باشد یعنی خانم غسل کند و پاکی بجوید و باید بعد از غسل باشد.
https://eitaa.com/joinchat/133890353Cd3c93c899d
✍ اختلاف قرائات (بخش اول: اقسام اختلاف قرائات)
🔻 شاید به گوش خیلیها نخورده باشد که در برخی کشورهای اسلامی مثل «مغرب» قرآنی که میخوانند با قرآن ما تفاوتهایی دارد:
📌گاهی تفاوتها در حروف و حرکات یک کلمه است و تفاوت در معنا را دنبال دارد، مانند:
👈 «مالک یوم الدین» که در قرائت دیگری «مَلِک یوم الدین» آمده است، در معنای اول «مالک یوم الدین» به معنای صاحب و اختیاردار مردم در روز آخرت است و در معنای دوم «ملک یوم الدین» به معنای رئیس و قانون گذار روز آخرت است.
👈 و یا اين آيه: «وَ إِذا رَأَيْتَ ثَمَّ رَأَيْتَ نَعِيماً وَ مُلْكاً كَبِيراً» كه در وصف بهشت و بهشتيان است. در اين قرائت لفظ ملك با ضم ميم و سكون لام خوانده شده است؛ اما در قرائت ديگر با فتح ميم و كسر لام « مَلِكاً كَبِيراً» خواندهاند و در قرائت دوم کسانی که قائل به امکان روئیت خداوند هستند، آیه مذکور را مورد استناد خود قرار میدهند. (اگرچه پاسخهای عقلی و فلسفی به آنها در نفی این معنا وجود دارد.)
👈 یا «فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَ أَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرافِقِ وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ» که در قرائت دیگری «وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِكُمْ وَ أَرْجُلِكُمْ» آمده است، در قرائت اول «ارجلکم» به فتح لام است و اختلاف شده که «ارجلکم» به «وجوهکم» سابق عطف شده، پس پاها باید مانند آن شسته شود یا به محل «رُؤُسِكُمْ» عطف شده است، پس باید پاها مسح شود؟
اما در قرائتی که «ارجلکم» به کسر لام است، دیگر هیچ اختلافی نیست که عطف حتما به ظاهر «رُؤُسِكُمْ» است و پاها باید مسح شود.
👈 یا «فَاعْتَزِلُوا النِّساءَ فِي الْمَحِيضِ وَ لا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّى يَطْهُرْنَ» که در قرائت حفص از عاصم «يَطْهُرْنَ» است و معنای آن چنین میشود که غایت لزوم دوری از زنان تا زمان پاک شدن طبیعی زنان است اما اگر «يَطَّهَرْنَ» باشد اختلاف است که آیا معنای آن باید اضافهای داشته باشد و پاک شدن زنان با غسل کردن است یا همان حالت پاکی طبیعی آنان منظور است؟
📌 گاهی تفاوت در اضافه و نقصانی است که معنا را مقید میکند، مانند:
👈 «فَكَفَّارَتُهُ إِطْعامُ عَشَرَةِ مَساكِينَ مِنْ أَوْسَطِ ما تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ أَوْ كِسْوَتُهُمْ أَوْ تَحْرِيرُ رَقَبَةٍ.» كه در قرائتى ديگر: «أو تحرير رقبة مؤمنة» قرائت شده است.
👈 و یا «وَ إِنْ كانَ رَجُلٌ يُورَثُ كَلالَةً أَوِ امْرَأَةٌ وَ لَهُ أَخٌ أَوْ أُخْتٌ فَلِكُلِّ واحِدٍ مِنْهُمَا السُّدُسُ» که در قرائت دیگری چنين خوانده شده است: «و له أخ أو أخت من أم» و در این قرائت معلوم میشود، منظور از اخوت در اين حكم اخوت از ناحيه مادر است نه پدر.
📌 گاهی اساسا دو کلمه مختلف در یک آیه آمده است، مانند:
👈 «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا نُودِيَ لِلصَّلاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلى ذِكْرِ اللَّهِ» كه بنا بر قرائت ديگرى «فامضوا إلى ذكر اللّه» خوانده شده است و در قرائت اول در حركت به سمت نماز جمعه سرعت و شتاب کردن خواسته شده است، اما در قرائت دوم چنين احتمالى را منتفى مىكند زيرا واژه مضى دلالت بر شتاب کردن ندارد.
👈 و یا «وَ تَكُونُ الْجِبالُ كَالْعِهْنِ الْمَنْفُوشِ» كه بنا بر قرائت ديگر «كالصوف المنفوش» خوانده شده و هردو به یک معنا هستند.
✅ در مجموع برخی از کسانی که در علم قرائت کار کردهاند مدعی هستند حداکثر اختلاف قرائات نسبت به مشترکات همه قرائات بیش از ۲ درصد از قرآن نمیشود و اختلافات فقهی گفته شده برای قرائات نیز همگی با کمک روایات برطرف شده است و ثمره فقهی خاصی بر اطلاع از اختلاف قرائات مترتب نمیباشد اما ثمرات اعتقادی و کلامی در دفاع از برخی شبهات وارد شده در مورد قرآن بر بحث اختلاف قرائات مترتب است.
📌ادامه دارد...
https://eitaa.com/joinchat/133890353Cd3c93c899d
شرح حالی از حوزه
✍ اختلاف قرائات (بخش اول: اقسام اختلاف قرائات) 🔻 شاید به گوش خیلیها نخورده باشد که در برخی کشورهای
پینوشت: در برخی قرائات ممکن است زیادات و نواقص قابل توجهی نسبت به قرآن موجود گفته شده باشد، اما از این جهت که این قرائات و ادعاها خیلی شاذ هستند و در تاریخ اسلام مورد اعتنا واقع نشدهاند آنها را جزو موارد اختلاف قرائات ذکر نکردم.
مثلا در مصحف ابن مسعود ادعا شده است که سورههای فلق و ناس اصلا جزو قرآن نیستند بلکه برای مورد خاص بیماری حسنین و دفع سحر از آنها از سوی خداوند نازل شده است و مثل احادیث قدسی است که اگرچه مانند قرآن منزل از سوی خداوند هستند اما به عنوان کتابالله و با ویژگیهای خاص قرآن نیستند.
اما این اقوال را قابل اعتنا ندانستم و با توضیحات پستهای آتی این مطلب روشنتر میشود.
https://eitaa.com/joinchat/133890353Cd3c93c899d