eitaa logo
شرح حالی از حوزه
190 دنبال‌کننده
137 عکس
109 ویدیو
49 فایل
بنده حمیدرضا باقری @hamidreza_baghery کانال‌های دیگر بنده👇 https://eitaa.com/sharhe_hal https://eitaa.com/ayat_va_revayat
مشاهده در ایتا
دانلود
20.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چرا روحانیت و مسئولین به حضور در کف میدان باید توجه داشته باشند؟! @sharhehal_hoze
یکی از گره‌گشایی‌هایی که به برکت حضورت حاج اسماعیل قائانی در جببه مقاومت شکل گرفت و پیش از ایشان این گره بازنشدنی تصور می‌شد کنترل جریان‌های داخلی عراق بود. حاج اسماعیل قائانی در این زمینه خیلی خوب عمل کرد و به طور مثال در فتوای تاریخی آیت‌الله سیدکاظم حائری در ارجاع مقلیدن خود به حضرت آقا نقش مثبتی داشت. این فتوا در کنترل مقتدا صدر تاثیر زیادی داشت. @sharhehal_hoze
شرح حالی از حوزه
اصل حرف حاج‌آقا متین و خیلی خوبه ولی آقا شما را به خدا در اینجور منبرها در آمار دادن دقت کنید. شمار
برای اطلاع بیشتر از ماجرای قحطی بزرگ اول و دوم بعد از جنگ جهانی اول و دوم و اقدامات انگلیس پیشنهاد می‌کنم دو پست زیر را ببینید. https://sharhhal.blog.ir/1398/05/23 https://sharhhal.blog.ir/1397/08/04-3
✍️ اخذ به اطلاق در مقام شک... سوال: اگر اطلاق دلیل لبی است و در موارد مشکوک در ادله لبی اخذ به قدر متیقن می‌شود، پس چطور می‌گویند در موارد مشکوک اخذ به اطلاق می‌کنیم؟ چرا به قدر متیقن تمسک نمی‌شود؟! پاسخ: منظور از مورد شک چیست؟! گاهی یک عنوان است و شک داریم که این عناوین کلی نیز مراد مولی است یا خیر؟! گاهی یک فرد خارجی خاص است که نمی‌دانیم آن عنوان کلی بر آن تطبیق می‌شود یا خیر؟! وقتی حرف از شارع به میان می‌آید، شارع همیشه نسبت به عناوین سخن می‌گوید و شأن شارع سخن گفتن نسبت به افراد و مصادیق نیست، یعنی عملا از این جهت که مصادیق دائما در حال ایجاد و فساد و تغییر و تبدل هستند و میلیاردها میلیارد فرد دارند همیشه کار تطبیق مصادیق با مکلف است و شارع در آن دخالت نمی‌کند بلکه فقط در مورد عناوین کلی نظر می‌دهد، در سایر قانون‌گذارها نیز همینطور است و اگر احیانا شارع یا قانون‌گذار در مورد یک فرد خاص خارجی نظر داد می‌گوییم این یک قضیه خارجیه است و ربطی به ما ندارد و مناط آن روشن نیست و قابل تعمیم به دیگر موارد نیست. پس همیشه تطبیق فرد خارجی را عقل تشخیص می‌دهد، چه بحث اطلاق باشد و چه عموم و اگر شک داشته باشیم که این فرد مصداق مثلا مورد تحریم یا وجوب است یا خیر؟ بنا به مبانی مختلف برائت یا احیاط جاری می‌کنیم، البته مشهور متاخرین در چنین مواردی قائل به برائت هستند (و باز البته ممکن است در موارد وجوب و حرمت و حالات شک اختلاف باشد) اما به هرحال این چنین شکی در مباحث اصول عملیه تکلیفش مشخص می‌شود و ربطی به بحث اخذ به اطلاق یا عموم ندارد. پس برگردیم به سوال اولیه، اینجا اگر منظور شک در تطبیق عنوان بر فرد خارجی است باید برویم سروقت بحث‌های اصول عملیه اما اگر منظور شک در شمول یا عدم شمول مطلق نسبت به یک عنوان کلی است این سوال جای دارد. اگر مورد شک ما دلیل عام داشت، می‌گوییم دلیل عام لفظی است و به عموم تمسک می‌شود اما اگر دلیل ما مطلق بود می‌گوییم دلیل مطلق لبی است و باید به قدرمتیقن آن تمسک کرد. اما منظور از این قدر متیقن چیست؟ پس چرا گاهی نیز می‌گوییم در مقام شک اخذ به اطلاق می‌کنیم؟! وقتی دلیل ما مطلق است، باید دید قرینه‌ای بر خلاف اطلاق وجود دارد یا خیر، اگر قرینه‌ای بود اخذ به قرینه می‌کنیم حتی ممکن است قرینه خودش ظهور نسازد بلکه یک شک قابل اعتنا که ظهور را خراب می‌کند تولید کند و موجب مجمل شدن کلام شود. در چنین مواردی که چنین قرینه‌ای وجود دارد اخذ به اطلاق نمی‌توان کرد و باید به قدرمتیقن تمسک کرد، این شرط که قرینه‌ای بر خلاف نباشد یکی از شروط مقدمات حکمت (شرط دوم) است. اما اگر قرینه‌ای بر خلاف اطلاق نبود و ما یک شک بدوی نسبت به شمول عنوان نسبت به موارد کلی داشتیم مثلا شک کردیم که مولا در مقام بیان تمام مرادش است یا خیر؟ شک کردیم مولا در بیان خود جدی است یا خیر و... در چنین مواردی اصل این است که مولا به صورت جدی در مقام بیان تمام مرادش است و اگر مرادش چیزی بر خلاف ظاهر اطلاق بود می‌آورد و بنابراین اخذ به اطلاق می‌کنیم. @sharhehal_hoze
چندروز پیش زنگ زدم به یکی از رفقای قدیمی و پرسیدم چه خبر؟! چرا دیگه مثل گذشته یاداشت نمی‌نویسی؟ قبلا یاداشت‌هات توی فضای مجازی و جاهای مختلف بازتاب داشت، گفت: استاد دانشگاه شدم و از صبح که می‌روم سر کار تا آخر شب مشغول تدریس و کار پژوهشی هستم، آخرشب که برمی‌گردم خیلی که فرصت کنم چندتایی مطلب بخونم. همین حکایت بر سر خیلی از ما طلاب هم آمده و یک دفعه چشم باز می‌کنیم می‌بینیم نسبت به صحنه اجتماعی و سیاسی کشور هیچ تاثیرگذاری نداریم، فضا خالی از تحلیله و باز نمی‌رسیم تحلیل و حرف بیاوریم در صحنه. همه‌اش مشغول مقاله و کلاس و... هستیم! @sharhehal_hoze
5.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عارف بی بدیل مرحوم آیت‌الله حق‌شناس(رحمه الله علیه): امام زمان(ارواحنا فداه) مرا عتاب کرد که چرا نشستی و ناهار خوردی در منزل کسی که بدی امام خمینی (ره) را می گفت! @sharhehal_hoze
یکی از طلاب بعد از کلاس پرسید: فلانی مگر باسواد و عالم نیست؟! گفتم: بله، آثار خوبی در غرب‌شناسی دارد و با مباحث فقهی و اصولی آشناست. گفت: خب پس چرا انقلاب را قبول ندارد؟! باید نظریات ایشون را هم دید. گفتم: حتما نظرات ایشان را ببینید. این استدلال که فلانی عالم است پس چرا انقلابی نیست مثل این می‌ماند که بگویی فلانی که عالم است اما چرا شیعه نیست، فلانی که عالم است چرا مسلمان نیست، چرا موحد نیست و... تصور کرده است لازمه عالم بودن در خیلی از جاها یا علوم مختلف لازمه‌اش درست آمدن از همه دوراهی‌های معرفتی است. چه بسیار افراد باهوش و عالم که نقشه را گم می‌کنند، گاهی به خاطر پیروی از هوای نفس به مسیرهای دیگر کشیده می‌شوند، گاهی به خاطر توجه نکردن به یک نکته. @sharhehal_hoze
ارائه گفتمان مقاومت، حوزه علمیه بندرعباس ۱۲ دی.mp3
42.75M
ارائه گفتمان مقاومت. ۱۲ دی ۱۴۰۳ بندرعباس - حوزه علمیه حضرت ابالفضل علیه السلام. @sharhehal_hoze
هدایت شده از شرح حال
استغفار-هفتاد-بند-مولا-حضرت-امیرالمؤمنین-علی-علیه-السلام(1).pdf
908.6K
ماه رجب ماه استغفار است و یکی از زیباترین و کامل‌ترین استغفارها، استغفار هفتاد بندی منسوب به امیرالمؤمنین (علیه السلام) است که آثار و برکات فراوانی از اولیاء خدا از جهت مادی و معنوی برای قرائت آن ذکر شده است. پیشنهاد می‌کنم در این ماه عظیم قرائت آن را از دست ندهید به ویژه اگر مشکلی مادی یا معنوی دارید یا طالب رزقی مادی یا معنوی هستید. گرفتن چله خواندن آن بعد از نماز صبح و یا شب قبل از خواب هم توصیه شده است. حتما به مضامین بالای آن توجه شود.🌷 .... 🔗از لینک زیر هم می‌توانید صوت و متن و ترجمه آن را با قرائت زیبای حاج میثم مطیعی دانلود کنید. https://www.aparat.com/v/whjGA ..... https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87