آناتومی حکمرانی اجتماعی.
عارضههای اجتماعی میوههای درخت ناکارآمدی حکمرانی است. ماموریت سازمان اجتماعی، حل معضلات و آسیبهای اجتماعی کشور نیست؛ سازماندهی ظرفیتهای مردم رکن پوم برای پذیرفتن نقش و از سمت دیگر، ماموریتسپاری در اجرای طرحهای تحول حکمرانی است.
درسگفتار آناتومی اجتماعی
@sharhthinktank
قرارگاه مردمی و جبهه مردمی.
جریان انقلابی سه مشکل دارد. مسئله اول مقاومت ذهنی نسبت به تجربیات گذشته؛ یعنی گام دوم تحقق یافته اما تغییری رخ نداده است. ولی فقیه از پیچ عبور کرده است اما ما راه خودمان را میرویم. منطق عوض شده، ماموریت از کنشگری به حلقههای میانی با اقتضائات و منطق متفاوتی تبدیل شده اما ما هنوز در نقش قبلی هستیم. حاضر نیستیم متفاوت فکر و عمل کنیم. مسیرهای گذشته به مقاصد گذشته ختم میشود. این منطق باید تغییر کند.
درسگفتار قرارگاه مردمی و جبهه مردمی
@sharhthinktank
منطق کار قرارگاهی.
فرماندهان جنگ و این که چه کاری انجام دادهاند را میتوانستند توضیح دهند اما قرارگاه را نمیتوانستند. به دلیل اینکه بعد از جنگ آنقدر به اسم قرارگاه محلهایی ایجاد شد که این تعبیر برای خودشان هم تغییر کرد. اشتباهی که بر اثر تکرار این واژه برای نقاطی غیر از یک قرارگاه در ذهنها تعریف شده یک مفهوم عرفی ایجاد کرد که حتی خود فرماندهان نظامی هم به درستی نمیتوانند معنی اصلی قرارگاه جنگ را بیان کنند. مجموعههای نظامی سراسر دنیا از ساختار قرارگاهی استفاده میکنند و این ابداع ما نیست. من واضحترین تعریف را نه در هیچ یک از منابع خارجی و داخلی بلکه فقط در فرمایش رهبر انقلاب دیدم.
درسگفتار منطق کار قرارگاهی
@sharhthinktank
حکمرانی مردمی از منظر نهجالبلاغه.
یک مولفه هفتم هم هست که امیرالمومنین بسیار بر آن اصرار دارند؛ پیوستگی میان مردم و حاکمان که از هر شش مولفه قبلی مهمتر است. یعنی اگر جامعه ناخواسته فقیر شود، آنقدر آسیب نمیبیند که بین مردم و حاکمیت شقاق و انشقاق ایجاد شود. امام در خطبه دویست و شانزده نهجالبلاغه که فلسفه حقوق متقابل را بیان میکنند میفرمایند: بزرگترین حقی که خدا واجب کرده نه حق مادر است، نه حق استاد و نه حق مربی؛ حق حاکم بر مردم و حق مردم بر حاکم است. هر بلایی سر جامعه اعم از فرهنگی، سیاسی، امنیتی و.. بیاید به خاطر رعایت نشدن این حق است؛ و هر آرزو و آرمانی که محقق شود، به خاطر رعایت شدن این حق.
درسگفتار حکمرانی مردمی از منظر نهجالبلاغه
@sharhthinktank
رویکردها و تکنیکهای مدیریت محله.
تفاوت اصلی گام دوم انقلاب با گام اول در این است که در گام اول انقلاب ما اقدامات و کارهای حداقلی و زیرساختها را انجام دادیم. هیئتی را سازماندهی کردیم، بسیج را تشکیل دادیم، نهادهای خرد محلی را فعال و کارهای اجتماعی اولیه را محقق کردیم. در گام دوم نباید همچنان این مسیر ادامه پیدا کند. الزام گام دوم، حرکت عمومی مردم است تا آنها در این موضوعات و فعالیتها سهیم شوند.
درسگفتار رویکردها و تکنیکهای مدیریت محله.
@sharhthinktank
جایگاه تربیت در برنامهریزی اجتماعی.
تربیت یک برنامه و پیوست نیست؛ یک حقیقت مشاء و اتمسفر است. کسی که به دنبال کار تربیتی است تمام پدیدهها را در رابطه با این مسئله میبیند. بخشی از این نگاه از تجربه میدان و عملیات حاصل میشود، بخش دیگر نیز از طریق آشنایی با فضای معارفی و مبانی تئوریک عمیق. البته یک سری خطاها نیز در مسیر تربیت رخ داده است. در دفاع مقدس نوجوانهای بسیاری فرمانده و نقشآفرین بودند ولی همچنان در تصمیمگیری و واگذاری نقشها بچه انگاشته میشوند. به جای اینکه سن رایگیری به چهارده پانزده برسد، هجده مبنا شده است.
درسگفتار جایگاه تربیت در برنامهریزی اجتماعی
@sharhthinktank
تحول از منظر اندیشه توحیدی
جامعه متحول جامعهای است که زیست مردم در آن صبغه الهی دارد. اگر کل عالم جمع شوند نمیتوانند یک قلب را تغییر دهند. تحول در قلب کار خداست. امام میگفتند این تحول پیش آمده کار هیچکس نیست؛ کار خداست.
درسگفتار تحول از منظر اندیشه توحیدی
@sharhthinktank
بازگشت به حاشیه.
ذیل «حکومت عدل اسلامی» و در جامعه متوازن، جایی برای پیدایش متن و حاشیه باقی نمیماند. حاشیهنشینی نه ناشی از مشکلات فردی، خانوادگی یا خردهفرهنگی بلکه از عوارض ناعدالتی چندبعدی است. نه باید آن را طبیعی پنداشت و نه حلش را به تعویق انداخت، بلکه باید با باور به شرافت مستضعفان حاشیهنشین بر مرفهان متننشین، و در جهت توازن اجتماعی با تعدیل طبقاتی و تأمین اجتماعی؛ بهبود فوری و جامع حاشیهها را تا حد زیست متعارف اسلامی در اولویت قرار داد.
کتابچه بازگشت به حاشیه
@sharhthinktank
✅ درسگفتارهای اندیشکده شرح.
۱. تحول از منظر اندیشه توحیدی
۲. حکمرانی مردمی از منظر نهیالبلاغه
۳. جایگاه ساخت اجتماعی در تحول اجتماعی
۴. روایت تلاشی برای تحول
۵. جایگاه تربیت در برنامهریزی اجتماعی
۶. هیئتهای خانگی و جامعه ایران
۷. رویکردها و تکنیکهای مدیریت محله
۸. منطق کار قرارگاهی
۹. قرارگاه مردمی و جبهه مردمی
۱۰. آناتومی حکمرانی اجتماعی
۱۱. ادامه دارد..
✅ اندیشکده شرح
✅ @sharhthinktank
✅ دورهها و کارگاههای آموزشی:
1⃣ گفتمانسازی و نظام فکری_ارزشی:
_ الگوی پیشرفت رهبران انقلاب
_ منطق حکمرانی تحولی مردمی
_ پارادایمهای تحلیل و تحول ایران
_ و...
2⃣ برنامهریزی و مسئلهپژوهی:
_ الگوی مسئلهپژوهی و برنامهریزی
_ شاخصهای جامعه و محله مطلوب
_ تصویر گذشته، حال و آینده ایران
_ مسئلهیابی، مسئلهشناسی و مسئلهسازی
_ ایدهها و فرآیندهای حل مسئله
_ روایتسازی و تجربهنگاری
_ و...
3⃣ شبکهسازی و تشکیلات:
_ شبکهسازی گروههای مردمی
_ تشکیلات تحولخواه میانی
_ مطالبهگری و جریانسازی اجتماعی
_ و...
4⃣ مسائل اجتماعی ایران:
_ نظام مسائل اجتماعی ایران
_ نارضایتی و بیاعتمادی اجتماعی
_ نابرابری و بیعدالتی اجتماعی
_ آسیبهای اجتماعی؛ اعتیاد و...
_ تحولات دینداری، معنویت و اخلاق
_ هویت زن، حجاب و مسائل خانواده
_ و...
5⃣ تصمیمسازی راهبردی:
_ قانونشناسی و اسناد بالادستی
_ نهادها و ساختارهای حکمرانی
_ مشاوره و سیاستگذاری اجتماعی
_ و...
6⃣ راهبری عملیاتی میدان:
_ تیپشناسی مناطق و محلات هدف
_ الگوی مداخله در مناطق و محلات هدف
_ و...
✅ اندیشکده شرح
✅ @sharhthinktank
✅ ایدههای کلیدی:
۱. نظام موضوعات و ساخت اجتماعی
۲. ساختار حکمرانی اجتماعی
۳. چرخه تحول حکمرانی
۴. الگوی مسئلهپژوهی و برنامهریزی
۵. مدل تحول و حل مسائل اجتماعی
✅ اندیشکده شرح
✅ @sharhthinktank
✅ پارادایمهای ایرانشناسی.
۱. مدرنیسم لیبرال
۲. مدرنیسم انتقادی
۳. خلقیات ایرانی
۴. استبداد آسیایی
۵. زیستبومگرایی
۶. معرفتشناختی
۷. اسلام غیرانقلابی
۸. اسلام انقلابی
♻️ محتوای مرتبط با هر رویکرد به مرور منتشر خواهد شد انشاءالله..
✅ اندیشکده شرح
✅ @sharhthinktank
✅ علل افزایش بدحجابی و بیحجابی.
🔸 تضاد هویتی، ارزشی و گفتمانی
🔸 اختلال نظام ربط و کارکرد ساخت اجتماعی
🔸 نارضایتی و بیاعتقادی به حکومت دینی
🔸 بسترهای اقتصادی، اجتماعی و طبقاتی
🔸 اختلال شخصیتی روانشناختی
🔸 جنگ رسانهای و شناختی
🔸 ضعف سیاستگذاری نهادهای حاکمیتی
📗 از کتاب تحلیل و حل شبکه مسائل حجاب.
✅ اندیشکده شرح
✅ @sharhthinktank