eitaa logo
اندیشکده شرح
459 دنبال‌کننده
249 عکس
58 ویدیو
11 فایل
جمعی از دغدغه‌مندان حکمرانی اجتماعی با رویکرد اندیشه‌ورزی شیوه‌های حکمرانی انقلاب اسلامی؛ سیاستگذاری اجتماعی، طراحی الگوهای برنامه‌ریزی اجتماعی در سطح ملی، منطقه‌ای و محلی. محتوای راهبردی برای کنشگران، گروه‌ها و تشکل‌ها ارتباط با ادمین: @sharhth
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵سرمایه اجتماعی؛ ویترین یا جوهره حکمرانی؟ ✅ اندیشکده شرح@sharhthinktank
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 نظام برنامه‌ریزی انسان‌پایه، نه برنامه‌ پایه 📌 قسمتی از صحبت های دکتر عرب اسدی در کارگاه «اصول و قواعد برنامه‌ریزی در ایران» ◽️ نظام موفق برنامه‌ریزی به صورت انسان پایه‌ست اما این مشکل وجود دارد که برنامه‌ریزی حال حاضر کشور ما، برنامه‌پایه است. ◾️ در «نظام برنامه ریزی انسان پایه» اگر انسان ها توجیه شوند، کارها و پروژه های مختلف را به صورت ایده آل پیش خواهند برد. ◽️ مثال ملموس در این زمینه، جمله معروف «ببین وزیر کیه؟» است که نشان می دهد که در « نظام برنامه ریزی» برنامه ها اصالت ندارد و انسان است که اصالت دارد. ◾️ اگر بتوانیم مدیران اجرایی« دارای عقلانیت مبتنی بر زیست بوم ایران» را تربیت کنیم، دیگر نگران برنامه نخواهیم بود و این مدیران توانایی اجرای برنامه های موثر را دارند. ◽️ کتاب «استراتژی اثر بخش» از استاد وفا غفاریان، ضرورت عبور از برنامه استراتژیک به «تفکر استراتژیک» را بیان می کند. ✅ اندیشکده شرح@sharhthinktank
▪️و ما رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَ لکِنَّ اللهَ رَمى
🔰یادداشت کیوان سلیمانی با عنوان «نسبت اعتماد اجتماعی و عملکرد حاکمیت» پیرامون قسمت پنجم: در بررسی اعتماد اجتماعی ضروری است به هر دو بُعد عملکردی و گفتاری متناظر با دو بُعد واقعیت و روایت، توجه توأمان داشت و از هیچ‌کدام به‌ویژه بُعد عملکردی، غفلت نکرد. نوع جهت‌گیری در این باره از جمله در گام تحلیل و مسئله‌شناسی، تأثیر ویژه و مهمی در عرصه سیاست‌گذاری و حل مسئله خواهد داشت. بر همین اساس است که در سنجش اعتماد سیاسی؛ اعتماد به کارایی مسئولین و اعتماد به صداقت مسئولین سنجیده می‌شود. برخی با تمرکز بر بُعد ارتباطی و گفت‌وگویی مناسبات جامعه و حاکمیت، از اهمیّت عملکرد حاکمیت و نتایج آن که مهم‌ترین و بی‌واسطه‌ترین مسیر ارتباطی جامعه و حاکمیت است غفلت کرده‌اند و در ارائه راه‌حل نیز با کم‌توجّهی به ضرورت‌های تحوُّل عملکردی منطق و مسیر و ساختار و متولیان حکمرانی، بر ایده گفت‌وگو و احیای واسطه‌های میان جامعه و حاکمیت تمرکز می‌کنند. در واقعیت اما ناکارآمدی منعکس در افزایش فقر و نابرابری، در کنار ناسازگاری‌های فزاینده فرهنگی، منجر به نارضایتی‌های انباشته و در نتیجه اعتراضات آغشته به اغتشاشات می‌شود. رویکرد نامسئولانه در مواجهه با این اعتراضات با رویه‌های چون ناپاسخگویی و عدم جبران اشتباهات، در کنار موج‌سواری رسانه‌های معارض و سوءاستفاده طبیعی نظام سلطه، خیزش و اعتراض را به سمت و سوی شورش و اغتشاش می‌کشاند. در ادامه با ایجاد تنش و برخوردهای سخت و غیرروامدارانه، فاصله و شکاف اجتماعی‌ای که خود ریشه اولیه مسئله بوده، تشدید شده و تعمیق یافته و تبعات متعددی بر جای می‌گذارد. 📎 @khatmedia ✅ اندیشکده شرح@sharhthinktank
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰نظام برنامه ریزی آدم ستیز! 📌 قسمتی از صحبت های دکتر عرب اسدی در کارگاه «اصول و قواعد برنامه‌ریزی در ایران» ◽️به طور محسوس، نظام برنامه ریزی فعلی ما آدم گریز و حتی به عبارت دقیق تر، آدم ستیز است. ▪️در الگوی فعلی، اصالت با رویه است نه مجری برنامه. این مقوله، خاستگاه شکل گیری بوروکراسی است. ◽️ندیدن انسان و اقلیم به عنوان مولفه های زیست بوم و اصالت صرف به ساختارها و ضوابط، از علل اصلی عدم موفقیت نظام برنامه ریزی در ایران است. ✅ اندیشکده شرح@sharhthinktank
📌خطر انحراف در مسیر پیشرفت 🔹رو‌‌ابط‌‌ متقابل و چرخه‌ای و شبکه‌ای پیشرفت در ابعاد مادی و معنوی با تقدم زمانی پیشرفت مادی و تقدم غایی پیشرفت معنوی می‌باشد. پیشرفت مادی بستر و مقدمه ضروری پیشرفت معنوی است. 🔹خطر دو انحراف، افراط و تفریط در مسیر پیشرفت جامعه ممکن است، که به صورت انحراف در تجدد و تحجر رخ می‌دهد. تجدد یعنی افراط در ماده و تفریط در معنا، تحجر یعنی افراط در معنا و تفریط در ماده. تمدن یعنی تعادل و توازن ماده و معنا. 📝منبع؛ شاخص های پیشرفت و تعالی ✅ اندیشکده شرح@sharhthinktank
📌راهبرد افزایش مشارکت مردم 👤حسین تدین، عضو پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات 🔸مشارکت مردم برای حکومت‌هایی که داعیه مردمی‌بودن دارند یک امر حیاتی است و لذا نه تنها تولید بلکه اگر هر بخش‌ کشور اعم از اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و... بخواهد جهش پیدا کند ناگزیر بایستی به دنبال مشارکت مردم باشد البته مشارکت حقیقی، مسئولانه و همدلانه از سوی مردم نه مشارکت صوری، مقطعی و نمایشی. 🔗مشاهده ادامه مطلب ✅ اندیشکده شرح@sharhthinktank
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از حکمرانی فرهنگی
📣فراخوان فرصتی برای اثرگذاری و یادگیری 💯مجموعه حکمرانی فرهنگی در نظر دارد جهت تکمیل کادر خود، از فعالین متخصص برای حضور دعوت به همکاری نماید. 📣محورهای همکاری: ▪️شخصیت پژوهشی و عملیاتی ▪️خلاق ایده پرداز و دست به قلم ▪️توانمند در حوزه طراحی عملیات و محتوا ▪️ آشنا با مسائل فرهنگی، هنری و رسانه ای 🔸ویژگی های حتمی: ▫️ساکن در تهران ▫️دارای کارت پایان خدمت ▫️استقرار به صورت ساعت کاری روزانه ▫️محدوده سنی بین 22 الی 27 سال ▫️دارای تجربه در سازمان های فرهنگی ⬅️فرآیند جذب: 🔺ارسال رزومه در لینک پرس لاین 🔺پس از اتمام زمان فراخوان، از متقاضیان با بیشترین امتیاز جهت مصاحبه دعوت به عمل می آید. 🔺دوره آزمایشی به مدت سه ماه میباشد، در این شرایط افراد در قالب پروژه ها مورد سنجش قرارمیگیرند. 🔺پس از دوره آزمایشی با داوطلبانی که بیشترین امتیاز را اخذ کنند، قرارداد منعقد خواهد شد. 🔴 متقاضیان گرامی؛ خواهشمند است حداکثر تا هفت اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، نسبت تکمیل فرم، اقدام نمایند. 🌐https://survey.porsline.ir/s/wi8GQbN 🆔@cultural_governance
27.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌معرفی اندیشکده شرح؛ محفل ماه رمضانی اندیشکده ها «خانه اندیشه ورزان» 👤 آقای حجت الله صیادی مدیر اندیشکده شرح 🔹تعامل ویژه با حاکمیت و همکاری نزدیک با میدان برای به دست آوردن مدل سیاستگذاری و برنامه ریزی( رویکرد تحول در حکمرانی اجتماعی) 🔹مشاوره الگوی برنامه ریزی و مسئله پژوهی اجتماعی در سطوح ملی، منطقه ای و محلی 🔹بررسی مسائل اجتماعی ایران (گزارش سیاستی و راهبردی) 🔹تجربه نگاری و روایت اجتماعی، الگو اثرسنجی و ارزیابی اجتماعی، طراحی شاخص ها و تحول ساختاری 🔺فعالیت در حوزه‌های ، ، ، ، ✅ اندیشکده شرح@sharhthinktank
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰لزوم توجه به مبانی فلسفی نظریه برنامه‌ریزی 📌 قسمتی از صحبت های دکتر کیومرث اشتریان در کارگاه «روایت سنت‌های برنامه‌ریزی در دنیا» ◽️یک سطح توجه به نظریه برنامه ریزی، بررسی زیربنایی و مبانی فلسفی برنامه‌ریزی است. ما به این سطح تجرید کلان برنامه ریزی بی توجه هستیم. ▪️ زمانی که از تمدن غرب، اموری مثل برنامه ریزی و یا ابزارهای دیگر را اخذ می کنیم، اما به آن زیربنای فکری‌ای که فیلسوفان بحث کرده‌اند بی توجه میمانیم، دچار چالش می شویم. ✅ اندیشکده شرح@sharhthinktank
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰ساخت نظام های جمعی در «سنت برنامه ریزی اصلاح اجتماعی» 👤 دکتر کیومرث اشتریان 📌کارگاه «روایت سنت‌های برنامه‌ریزی در دنیا» ◽️نهادهای جامعه مدنی، اتحادیه های تجاری، انجمن های حرفه‌ای در حوزه های مختلف، بار برنامه ریزی را به دوش می‌کشند؛ البته در تعامل با همدیگر. 🔻 فیلسوفان، دولت و حکومت، نقش یک میانجی یا ستادکل تنظیم گر را در این نظم جمعی ایفا می‌کنند. ✅ اندیشکده شرح@sharhthinktank
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 ضرورت بحث های فلسفی-نظری برای درک ماهیت همکاری جمعی و ارتقا آن 👤 دکتر کیومرث اشتریان 📌کارگاه «روایت سنت‌های برنامه‌ریزی در دنیا» ◽️عده ای از متفکران و فیلسوفان غربی، تمرکز کرده اند روی کشف و شناسایی ماهیت همکاری جمعی در بین انسانها؛ یعنی منطق همکاری و فعالیت های اجتماعی. 🔻بخش مهمی از جوایز نوبل را همین افرادی برنده شدند که درباره این موضوع فکر کرده اند. ✅ اندیشکده شرح@sharhthinktank
🔰 موسسه ایران مهر برگزار می‌کند: ▪️ کارگاه آموزشی حقوق اداری کاربردی؛ کارتابل وزیر(5 جلسه) ▫️مدرس: دکتر کیومرث اشتریان عضو هیئت‌علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران 🔹 هدف این درس آشنایی دانش پذیران با حقوق اداری کاربردی جهت آماده سازی کارتابل وزیر، معاون وزیر و مدیران می باشد. در این کارگاه علاوه بر آموزش های پایه، کارگاه آیین نامه نویسی با تمرکز بر حل تمرین و اجتناب از اشتباهات رایج حقوقی در فرآیندهای اداری مورد بحث قرار خواهد گرفت. تجارب عملی در دولت یک رکن اصلی این دوره آموزشی خواهد بود. 📆تاریخ: 19 اردیبهشت 1403 زمان: 16 الی 18 ظرفیت 16 نفر بصورت حضوری و 50 نفر بصورت آنلاین . 📍 خانه اندیشه‌ورزان 🔗 لینک ثبت‌نام: http://evnd.co/RgGFe 🔸 اطلاعات بیشتر ، پرداخت اقساطی و دریافت کد تخفیف برای اندیشکده‌ها(کد تخفیف تنها شامل اعضای حقیقی اندیشکده ها می‌باشد): 09147787752 تلگرام: @Miladjafari_ir1 🔻مرکز مطالعات ایران مهر: 🆔@iranmehr_sc ✅ اندیشکده شرح@sharhthinktank
از هدف گذاری تا اثر گذاری 🎯 🔥 دوره های داغ کپسول_کاربردی💊 5⃣ 🔍 کارگاه تخصصی با موضوع🔻 « صفر تا ۱۰۰ هدف گذاری در تشکیلات » 👤با تدریس دکتر حسین عرب اسدی 🏷 ۲۳ لغایت ۲۵ اردیبهشت 📆‌ ثبت نام تا : ۲۲ اردیبهشت 💢جهت کسب اطلاعات بیشتر با آیدی زیر در پیام رسان ایتا ارتباط بگیرید : 📱@Mezmar_ir_admin 🗂 تشکیلات اسلامی مِضمار 🆔 @mezmar_irاندیشکده شرح@sharhthinktank
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰دولت و دستگاه‌های برنامه‌ریزی به معنای بروکراسی، پدیده جدیدی است 📌 قسمتی از صحبت های دکتر مهدی معافی در کارگاه «برنامه‌ریزی اجتماعی مسئله محور» 📍« مروری بر جایگاه تاریخی "برنامه‌ریزی" در ایران و جهان» ◽️در اواخر قرن نوزدهم، در آمریکای شمالی و اروپای غربی، این شکل از دولت، به معنای آنکه نهادهایی در نقاط مختلف سرزمین خود دارد، شکل گرفته است. 🔻 داده و اطلاعاتی که بر اساس آن برنامه‌ریزی انجام می‌شود، به وسیله ظهور و تکامل دولت به وجود آمده است. 🔻تصور اینکه برنامه‌ریزی و دولت به معنای بروکراسی، در همه جای تاریخ وجود داشته، تصوری اشتباه است. ✅ اندیشکده شرح@sharhthinktank
📣 اطلاع؛ ❇️ شروع سلسله کارگاه‌های «مسأله‌شناسی اجتماعی» 🔻 ان شاءالله به زودی کارگاه جدید با تمرکز بر مهارت بوم مسأله شناسی خواهیم داشت‌. در این کارگاه، داوطلبین در تیم های چند نفره تقسیم و بر روی مسأله های مشخص ذیل موضوع اصلی کارگاه، تمرکز خواهند کرد. مشاورین هر تیم، در تمام مسیر کمک کننده به تیم خواهند بود. 🔸 قصد داریم ان شاءالله، ذیل کلان شاخص «عدالت اجتماعی»، به موضوع «ابعاد نابرابری حقوق کارگر و کارفرما در مناسبات تولیدی» بپردازیم و مسئله های حول آن را واکاوی کنیم. 🔹 در این مسیر، از حضور اساتید بزرگوار برای هدایت مباحث استفاده خواهیم کرد. 🔻 منتظر اطلاع رسانی بیشتر باشید... ✅ اندیشکده شرح@sharhthinktank
📣 تکمیلی؛ کارگاه مهارتی «مسأله‌شناسی اجتماعی» 🔻 پیرامون موضوع اصلی کارگاه یعنی«ابعاد نابرابری حقوق کارگر و کارفرما در مناسبات تولیدی» به مسئله‌های زیر خواهیم پرداخت: 1⃣ مالکیت منابع و ابزار تولید 2⃣ مساله دستمزد کارگران 3⃣ وضعیت سه‌جانبه‌گرایی 4⃣ ضعف تشکل‌یابی کارگری 5⃣ حق رفاهی در محیط‌های کاری 📍به منظور ایجاد فرصت برای تأملات بیشتر تیم‌ها در باب مسئله، کارگاه در بازه زمانی دو هفته برگزار خواهد شد: 🔸 روزهای چهارشنبه و پنجشنبه برای زمان کارگاه در نظر گرفته شده است. 🔹 شروع هفته اول از صبح روز پنج‌شنبه ۳ خرداد می باشد. 🔹 برنامه هفته دوم، بعدظهر روزهای چهارشنبه ۹ خرداد و پنج شنبه ۱۰ خرداد می‌باشد. 🔻منتظر اطلاع‌رسانی بیشتر باشید... ✅ اندیشکده شرح@sharhthinktank
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ دیدم این مشهد چرا هی‌ بی‌قراری می‌کند جای باران، سیل در این شهر جاری می‌کند ‌دیر فهمیدم که او اندر فراق خادمش عزم خود را جزم دارد گریه زاری می‌کند. ✅ اندیشکده شرح@sharhthinktank
🔰 اندیشکده شرح با همکاری خانه اندیشه‌ورزان برگزار می‌کند؛ 📍سلسله کارگاه‌های مهارتی «مسأله‌شناسی اجتماعی»؛ 📌 موضوع؛ بررسی ابعاد نابرابری حقوق کارگر و کارفرما در مناسبات تولیدی؛ _ مالکیت منابع و ابزار تولید _ مساله دستمزد کارگران _ وضعیت سه جانبه گرایی _ ضعف تشکل‌یابی کارگری _ حقوق رفاهی در محیط های کاری 👤 با حضور؛ حجت‌الاسلام محسن قنبریان؛ استاد سطوح عالی حوزه‌ و دانشگاه 🔺 به همراه مهارت‌آموزی تیمی بوم مسأله‌شناسی 📅 زمان؛ سه‌شنبه ۸ خرداد از ساعت ۱۵ تا ۱۹ چهارشنبه ۹ خرداد از ساعت ۱۵ تا ۱۹ پنج‌شنبه ۱۰ خرداد از ساعت ۸ تا ۱۹ 📍 تهران، خانه اندیشه‌ورزان 🔹 هزینه ثبت‌نام ؛ 400 هزار تومان 🔖 50 درصد تخفیف ویژه شرکت تیمی دو و چند نفره 🔖 30 درصد تخفیف ویژه دانشجویان، طلاب 🔖 20 درصد تخفیف ویژه سیاست پژوهان، پژوهشگران و اعضای اندیشکده ها و کارکنان مراکز علمی و سیاستگذاری لینک ثبت نام؛ https://evnd.co/BLrng اطلاعات بیشتر: 09196259521 https://ble.ir/sharh_thinktank https://t.me/sharh_thinktank https://eitaa.com/sharhthinktank ✅ اندیشکده شرح@sharhthinktank
چرا کارگر .pdf
194.9K
🔸 چرایی پرداخت به مساله کارگران + شاکله کارگاه ✅ اندیشکده شرح@sharhthinktank
📌مواجهه ای عاطفی یا آغازی بر ترمیم اعتماد؟ 🔹دهه نود یکی از پرچالش ترین دهه ها برای سرمایه اجتماعی در کشور ایران بوده است. نتایج پیمایش ها نشان دهنده روند نزولی سرمایه اجتماعی در سطوح کلان و میانی و حتی خرد بوده است؛ هر چند وضعیت سرمایه اجتماعی خرد بهتر از میانی و کلان بوده است. به طور خلاصه، سرمایه اجتماعی کلان به نگرش مردم به کارآمدی حاکمیت و آینده اطلاق می شود. سرمایه میانی به نگرش در باب نهادها و سازمانها و سرمایه خرد به کیفیت ارتباط مردم با یکدیگر بر می گردد. 🔹اما سرمایه اجتماعی را می توان از زاویه مهم ترین مولفه های سرمایه اجتماعی یعنی سه مولفه «اعتماد»، «مشارکت» و «رضایت» نیز نگریست. این سه مولفه زنجیروار به یکدیگر متصل هستند و تغییرات در مولفه های زیربنایی به تدریج، تغییرات سایر مولفه ها را نیز دربرخواهد داشت. «اعتماد» هر چند در میان سه مولفه زیربنایی تر است، اما خود بر یک مولفه دیگر یعنی «کیفیت رابطه» استوار است. بنابراین با اندکی دقت می توان، دو مفهوم « اعتماد» و «رابطه اجتماعی» را به عنوان زیربنای سرمایه اجتماعی دانست. 🔹حال باید پرسید در تجربه سه ساله گفتمان دولت سیزدهم به عنوان وارث شرایط دهه نود، دو مقوله اعتماد و رابطه اجتماعی چه وضعیتی پیدا کرده اند؟ آیا تجربه این سه سال، در ترمیم سرمایه اجتماعی موثر بوده است یا خیر؟ آیا رابطه متقابل مردم با حاکمیت نزدیک تر شده و اعتماد ترمیم شده است یا خیر؟ با علم به اینکه ترمیم سرمایه اجتماعی همانند تخریب آن به سادگی نیست و در بازه ی زمانی کوتاه دشوار است. 🔹 گفتمان دولت سیزدهم بیش از آنکه یک گفتمان در ساحت موضوعات اقتصادی یا فرهنگی باشد، یک گفتمان در نسبت یابی رابطه متقابل حاکمیت با مردم بود. گفتمانی که «رابطه اجتماعی» در آن با سنجه هایی همچون «صداقت»، «کاهش شکاف بین وعده و عمل»، «نوع‏دوستی»، «وفای به عهد»، «قانون مداری»، «تعهد و مسئولیت پذیری» و «خیرخواهی اجتماعی» تبلور یافته بود. علاوه بر آن، شایستگیهای شخصیتی شخص رییس جمهور چون «عزم راسخ»، «کار مداوم»، «سلامت در عمل» و « ترجیح منافع ملی بر منافع شخصی»، در مجموع جلوه گر نشانه هایی از بازگشت به«مشی حکمرانی مردمی» با درون مایه ی «همدلی» و « اعتماد» بود. 🔹از جمله راه های معمول برای فهم این مشی، رجوع به نتایج پیمایش ها در سال ۱۴۰۲ است. این نتایج، روند صعودی ارتباط متقابل حاکمیت و مردم و نیز اعتماد به حاکمیت را نشان می دهد، اما علاوه بر آن، رجوع به حادثه ی جانسور همراه با تعلیق چندین ساعته درباره ی سرنوشت رییس جمهور، نیز خود به عنوان یک رخداد قابل اعتنا برای فهم کیفیت این مقولات است. 🔹 دعای سراسری مردم در اثنای حادثه و حضور همراه با توصیفات معنادار مردم از سیره عملی شهدای حادثه در مراسم تشییع سراسری، نشان دهنده غلبه «مشی حکمرانی مردمی همدلانه و مبتنی بر اعتماد» بر یک امر عاطفی صرف بود. این غلبه، حتی انتظار از نتایج اثرات عملکرد دولت و کارآمدی بالتمامه آن را نیز از مرکزیت مفهومی به امری در درجه بعدی تبدیل کرد. بدین معنا که مردم خواهان مشی صادقانه و همدلانه در حکمرانی هستند و همین امر، انتظارات آنان در کارآمدی عملکرد فوری و همه جانبه در تمام ساحات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را تعدیل می کند. 🔹حال با پذیرش آغازی بر ترمیم رابطه و اعتماد، سوال این است که آیا این شروع، امتداد پیدا می کند یا خیر؟ همچنین آیا این مقوله اثر خود را در دو مقوله «مشارکت» و «رضایت اجتماعی» خواهد گذاشت یا خیر؟ باید گفت، برای حفظ این اعتماد و نیز نیل از «اعتماد نسبی ترمیم شده» به حلقه دوم و سوم زنجیره یعنی «مشارکت» و نیز «رضایت از کارآمدی» مولفه های دیگری نیز دخیل است و نمی توان انتظار امری دفعی داشت. اکنون آغازی است بر ترمیم رابطه و اعتماد و تا نیل به «مشارکت و رضایت قابل اعتنا»، نیاز به گام های تکمیلی دیگر است. سیره حکمرانی رییس جمهور شهید و یارانش، نیاز به امتدادعملی دارد و این تازه آغاز راه است. 📝حجت الله صیادی ✅ اندیشکده شرح ✅ @sharhthinktank
🔰 چرا مسائل کارگران؟ ➖ بیان مسئله کارگاه نابرابری حقوق کارگر و کارفرما در مناسبات تولیدی ⚠️ در سال 1402، جان 2115 کارگر در ایران گرفته شد؛ 215 نفر بیشتر از سال 1401 و هر چهار ساعت یک نفر! آیا این خبر را شنیده‌اید؟ در رسانه‌های رسمی و غیررسمی و سخنان و تصمیمات مسئولان اثری از این مسئله دیده‌اید؟ به نظر شما علت این سکوت مطلق در قبال این مسئله چیست؟ شما در این زمینه چه احساس و نگاهی دارید؟ مسئولیت ما در این زمینه چیست؟ 🔸 در عصر سرمایه‌داری، جامعه یعنی طبقه کارگر. اگر هر که _مستقیم یا غیرمستقیم_ برای دیگری کار می‌کند را «کارگر» بدانیم، جامعه سرمایه‌داری را متشکل از تنها دو طبقه اکثریت کارگر و اقلیت سرمایه‌‌دار فهم خواهیم کرد. اگر از این معنا نیز عدول کرده و تنها آنان که در ازای دستمزد کار کرده و طبق تعریف رسمی نیز کارگر دانسته می‌شوند را کارگر بدانیم، در ایران امروز بین 14 تا 20 میلیون کارگر داریم، و این یعنی جمعیت بین 42 تا 60 میلیونی جامعه کارگری. بنابراین اگر کمیت و سهم انسانی از جامعه را مبنای انتخاب مسئله قرار دهیم، هرگونه پرداخت به «مسئله‌شناسی اجتماعی» لاجرم باید از «مسائل کارگران» آغاز شود. 🔸 در عصر سرمایه‌داری، مسئله نابرابری است و هسته اصلی این نابرابری، نابرابری کار و سرمایه منعکس در نابرابری حقوق کارگر و کارفرما. از طرفی در نظام ارزشی اسلامی نیز عدالت تنها ارزش مطلق و معیار سایر ارزش‌هاست. در ایران اسلامی امروز نیز مانند بسیاری از کشورها شاهد نابرابری طبقاتی کارگر و سرمایه‌دار هستیم. بنابراین اگر شاخص و غایت آرمانی یا واقعیت عینی متناظر را مبنای انتخاب مسئله قرار دهیم، هرگونه پرداخت به حکمرانی و «مسئله‌شناسی اجتماعی» لاجرم باید از عدالت، برابری و «مسئله نابرابری حقوق کارگر و کارفرما در مناسبات تولیدی» شروع شود. 🔸 با این وجود اما مسائل کارگران، از مسائل مغفول و مظلوم در جامعه و از جمله نزد مجموعه‌ها و نیروهای اجتماعی معطوف به انقلاب و جمهوری اسلامی هستند. این امر به نوبه خود ضرورت عینی و عقلی پرداخت به مسئله کارگری را مضاعف می‌کند. برگزاری کارگاه مهارتی و جمعی «نابرابری حقوق کاگر و کارفرما در مناسبات تولیدی» توسط اندیشکده شرح، به عنوان اولین کارگاه از سلسله کارگاه‌های «مسئله‌شناسی اجتماعی»، در راستای احیای این دغدغه و «مسئله‌سازی اجتماعی» حول آن صورت گرفته است. 🔸 «نابرابری در مالکیت منابع و ابزار تولید»، «سرکوب دستمزد کارگران»، «وضعیت سه‌جانبه‌گرایی و تشکل‌یابی» و «تضییع حقوق رفاهی کارگران» از جمله مسائل مهم امروز کارگران در ایران هستند. 🔹 در این رویداد سه‌روزه در پی آن هستیم که با هم‌اندیشی جمعی و گفت‌وگوی تیم‌محور مشارکت‌کنندگان دغدغه‌مند و با راهنمایی منتورها ذیل «روش کارگاهی» و مبتنی بر نسخه مختصری از «مدل مسئله‌پژوهی اجتماعی» متشکل از چهار گام، به «شاخص‌گذاری»، «وضعیت‌شناسی»، «مسئله‌شناسی» و «ایده‌پردازی» ناظر به چهار مسئله مذکور پرداخته و سرانجام با تحلیل شبکه‌ای علت‌ها و راه‌حل‌ها به گلوگاه‌های محوری و ایده‌های کانونی مسئله کارگران نزدیک شویم. 🔰 لینک ثبت‌نام در کارگاهاندیشکده شرح@sharhthinktank
✅ سخنرانی استاد محسن قنبریان با موضوع نابرابری حقوق کارگر و کارفرما در مناسبات تولیدی 🔰 امروز، چهارشنبه، ساعت ۱۵، جنب مترو تئاترشهر، خانه اندیشه‌ورزان ✅ اندیشکده شرح@sharhthinktank