eitaa logo
شریف لک زایی
264 دنبال‌کننده
967 عکس
121 ویدیو
81 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
📢اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمدبه مناسبت سالروز بزرگداشت صدرالمتالهین برگزار می کند ✳️ «موضوع : ملاصدرا و اخلاق اجتماعی " دکتر سیدباقرمیرعبدالهی معاون برنامه ریزی،پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه های عمومی کشور دکتر نجمه کیخا عضو هیئت علمی دانشگاه شهیدبهشتی دکتر محسن جبارنژاد مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کهگیلویه وبویراحمد 🗓 : چهارشنبه۳ اردیبهشت ماه 🕔 : ساعت ۱۷ تا ۱۸ 🔺لینک ورود به جلسه : https://www.skyroom.online/ch/libkb1399/molasadra اسکای روم اداره کل کتابخانه های عمومی کهگیلویه وبویراحمد 🌐 🔻لطفا با گزینه مهمان وارد شوید
عماد افروغ؛ سیمای فلسفی یک جامعه‌شناس گمشده دکتر افروغ در تبیین فلسفی انقلاب اسلامی با ورود به مباحث حکمت متعالیه اتفاق افتاد. ایشان دانش آموخته جامعه‌شناسی بودند ولی به نظر می‌رسد که این مباحث نتوانست او را قانع کند و ایشان را به سمت و سویی سوق داد که به مباحث فلسفی ورود کند. گروه اندیشه خبرگزاری تسنیم-شریف لک‌زایی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در یادداشتی پیرامون ابعاد شخصیتی مرحوم عماد افروغ نوشت: اولین مواجهه‌ای که بنده با دکتر افروغ داشتم در مصاحبه علمی مقطع دکتری در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بود. گفت‌و‌گویی که انجام شد به خاطر رساله‌ام با عنوان «رابطه فرد و دولت در نظریه‌های ولایت فقیه» بود که در مقطع کارشناسی ارشد نگارش و دفاع شده بود. به همین خاطر درباره بحث ولایت فقیه و ابعاد دموکراتیک و مردم‌سالارانه آن در آن جلسه گفت‌و‌گویی صورت گرفت، البته بعداً وقتی در دوره دکتری در همین مرکز علمی پذیرفته شدم، یک درس را هم با ایشان گذراندم و این درس همزمان بود با حضور ایشان در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی که ایشان به نمایندگی از مردم تهران در مجلس بودند و طبعاً کنش‌ها و نکات انتقادی‌شان را در موضوعات سیاسی در این درس هم مشاهده می‌کردیم. به هر حال زاویه و نگاه انتقادی ایشان به مباحث از همان ایام بسیار مشهود بود و از همان دوره که تقریباً از نیمه دهه 80 را شامل می‌شود، مصاحبت و ارتباط با ایشان برقرار شد و تا آخر حیات‌شان برقرار ماند، به ویژه در مباحثی که راجع به حکمت متعالیه و حکمت سیاسی متعالیه و تأملات جدیدی که دکتر افروغ در این بخش به ویژه در بحث تبیین فلسفی انقلاب اسلامی داشتند و بخش پررنگی از مطالعات و تحقیقات‌شان به این موضوع اختصاص یافت. دکتر افروغ تأملات عمیقی در باب انقلاب اسلامی داشت و عمیقاً به انقلاب اسلامی و آرمان‌های انقلاب اسلامی وفادار بود. بنابراین در این زمینه ورود گسترده و مبسوطی داشتند و از فضاهای مختلفی برای تبیین این موضوع استفاده می‌کردند. به نظرم گمشده دکتر افروغ در تبیین فلسفی انقلاب اسلامی با اطلاع و ورود به مباحث حکمت متعالیه اتفاق افتاد. همان‌طور که مستحضر هستید ایشان دانش آموخته جامعه‌شناسی بودند ولی به نظر می‌رسد که این مباحث نتوانست او را قانع کند و تشنگی و نیافتن پاسخ سؤالات و قانع نشدن در مباحث مختلف، ایشان را به سمت و سویی سوق داد که به مباحث فلسفی ورود کند، البته آن نگاهی که در مباحث روش شناسی هم داشت شاید یکی از عوامل مؤثر بود. همچنین ارتباطاتی که با برخی از اساتید حکمت متعالیه داشت در ورود ایشان به مبحث حکمت متعالیه مؤثر بود تا به بحث تبیین فلسفی انقلاب اسلامی همت گمارد، اما اینها تنها یک وجه از اندیشه و تفکر ایشان بود. دکتر افروغ برای مصون ماندن انقلاب اسلامی از خطر انحراف و آسیب‌های محتمل به این بحث ورود کرد که بخش تئوریک و نظری ماجرا بود که در آرا و آثار ایشان خیلی هم برجسته است، ولی دلایلی که ایشان را سوق داد تا به این بحث تئوریک و نظری بیشتر بپردازد، تجربه سیاست‌ورزی ایشان به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی بود که البته یک دوره هم بیشتر طول نکشید. در مجلس هم به دلیل اینکه نگاه فرهنگی و فکری داشت، در کمیسیون فرهنگی مشغول شد و به عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی هم انتخاب شد و دغدغه‌هایش را در این زمینه دنبال کرد، اما درباره نحوه حکمرانی در کشور گلایه‌هایی داشت و اینها را در فضای گفتاری و نوشتاری خودش هم مطرح و برجسته می‌کرد.
ایشان تلاش می کرد این نحوه حکمرانی و سیاست‌ورزی اصلاح شود که در نوشتارها و گفتارهای ایشان این نوع نگاه انتقادی جدی ایشان را دیدیم و مطالعه کردیم. همین موارد ایشان را واداشت که بحث تأمل در باب انقلاب اسلامی و تبیین نگاه فلسفی به انقلاب را به صورت جدی تری مورد توجه قرار دهد و بر این نظر بود که تداوم و حیات ارزش‌های انقلابی را یادآور شود، البته به نظرم در اینجا حرّیت و آزاداندیشی ایشان نیز در این مسأله بی‌تأثیر نبود و صراحت و صریح اللهجه بودن ایشان هم در این مسیر به او کمک کرد. اما آنچه که به آن نظر و توجه داشت این بود که انقلاب اسلامی با آن گستردگی و عظمتی که به پیروزی رسید و حضور گسترده مردم در آن بسیار مشهود و ملموس بود، باید با نگاه جامع و کامل مورد توجه قرار گیرد، در واقع بحث ایشان در باب نسبت و مناسبات حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی و تبیین فلسفی انقلاب اسلامی براساس حکمت متعالیه به این معنا نبود که سایر عوامل دخیل در پیروزی انقلاب اسلامی را از یاد ببریم، البته به این معنا هم بود که شاید مهمترین مسئله‌ای که می‌تواند در این موضوع به تعمیق آرمان‌های انقلاب اسلامی کمک کند و از انحراف انقلاب اسلامی جلوگیری کند و آسیب‌های آن را کاهش دهد، طبیعتاً ریشه در خاستگاه فلسفی اندیشه امام خمینی دارد که متأثر از نگاه صدرایی است و البته از طرف ایشان بحث اندیشه‌های اسلامی، شیعی و عدالت‌طلبی به عنوان لایه دوم انقلاب اسلامی مطرح شد و هرگز مورد نفی قرار نگرفت، ولی به گمان دکتر افروغ، نگرش صدرایی لایه اول انقلاب اسلامی است که با اصطلاح جمع خدا و خرد و عشق در آن به بحث می پردازد که معادل اصطلاح قرآن و برهان و عرفان در حکمت متعالیه است. این نگاه می تواند جامع حوزه‌ها باشد و خیلی از مباحث را در بر بگیرد. لایه دوم انقلاب اسلامی، لایه تفکرات اسلامی و آموزه های شیعی و عدالت‌طلبی حضرت امام بود که در انقلاب اسلامی و شعارها و اهداف انقلاب اسلامی هم جلوه داشت. در اندیشه دکتر افروغ همان طوری که ملاصدرا معتقد است که حکومت اسلامی، حکومت عدل است؛ طبیعتاً حضرت امام هم همین مسیر را در حکومت اسلامی دنبال می‌کرد و حکومت اسلامی را حکومت عدل می دانست. در واقع این نگاه متأثر از امام و نگرش خاصی بود که حضرت امام داشت که به تعبیر ایشان با نوعی نگاه دیالکتیکی آمیخته و برگرفته از وحی همراه شده و این را نتیجه می داد. ضمن اینکه لایه‌های انضمامی و عینی‌تر این بحث به عنوان عوامل اعدادی انقلاب در کنار عوامل علّی هم خود را نشان می‌دهد. مثلاً در لایه انضمامی شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی»، حادثه‌ای اجتماعی سیاسی از پس آن اتفاق می‌افتد و قانون اساسی را شکل می دهد. بنابراین در اندیشه وظیفه ما این است که براساس این معیارها حرکت انجام گیرد تا انقلاب اسلامی به پیشرفت خودش ادامه دهد و جمهوری اسلامی حفظ شود، چون به هر حال اگر شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی تحقق پیدا نکند و شعار عدالت و عدالت‌طلبی و عدالت خواهی محقق نشود، طبیعتاً پوسته‌ای از انقلاب اسلامی بر جای می‌ماند و آرمان‌ها و شعارهای انقلاب اسلامی ممکن است رو به فراموشی سپرده شود. بنابراین این نگاه و منظر برای حفظ و تداوم انقلاب اسلامی مهم است و طبیعتاً براساس نگاه ایشان بر مبنای آرمان‌ها و معیارهای استقلال، آزادی و عدالت، می‌توانیم جمهوری اسلامی را نقادی کنیم. ایشان از این مسیر نظرات خودشان را اعلام می‌کنند که هر جا نگاهی مغایر با ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی طرح و مطرح شود همه بایستی اعتراض و نقادی کنند تا این مسیر و ارزش‌ها گم نشود و در مسیر پیشرفت انقلاب اسلامی حرکت کنیم.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀سلسله کارگاه های تراث سیاسی اسلامی (دوره سوم) فایل کامل جلسه 📋به مناسبت روز بزرگداشت صدرالمتالهین ✅فلسفه، سیاست و عرفان 📒موضوع و ارائه دهندگان: 1️⃣فلسفه اجتماعی ملاصدرا 🎙دکتر سید مهدی امامی جمعه ▪️ استاد گروه فلسفه دانشگاه اصفهان 2️⃣فلسفه عرفان سیاسی 🎙حجت الاسلام دکتر بهرام دلیر 🎙استادیار گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه 3️⃣بنیان های علم سیاست وجودی 🎙دکتر محمد پزشگی ▪️دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/bkXQp 📒دبیر علمی: دکتر شریف لک زایی 📆زمان: پنجشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۲، از ساعت ۸ الی ۱۲ 📋مکان: قم ،پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🗒مجری : پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی با همکاری پژوهشکده الهیات و https://eitaa.com/isca_seda/6624 ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نظریه قدرت متعالی؛ رساله شایسته تقدیر از سوی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛ 4/3/1402
به مناسبت بزرگداشت سالگرد رحلت امام خمینی(ره)، پژوهشکده مطالعات معارف اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی برگزار می کند: نشست تخصصی با عنوان: حکمرانی مطلوب در اندیشه امام خمینی(ره) ارائه کنندگان: ◾️ احمد رهدار؛ عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) ◾️ ذبیح الله نعیمیان؛ مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع) ◾️ موسی حقانی؛ رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر ◾️ نجمه کیخا؛ عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی ◾️ سیدرضا حسینی؛ استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ◾️ مجتبی زارعی؛ عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس ◾️ احمد مردشتی؛ مشاور معاونت فرهنگی بنیاد شهید مرکز ◾️ ابراهیم مجیدی؛ پژوهشگر اندیشه سیاسی ◾️ محمدمهدی شیرمحمدی؛ روزنامه نگار پیشکسوت و کارشناس مباحث انتخابات ◾️ شریف لک زایی؛ دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 📅 زمان: چهارشنبه مورخ 1402/03/10 ⏰ ساعت 9 الی 14 🏢 مکان: تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان قدس و وصال شیرازی، کوچه اسکو، پلاک 15، سالن جلسات پژوهشگاه نشست به صورت مجازی برگزار می‌گردد. شرکت در جلسه از طریق فضای مجازی با ورود به لینک زیر امکان پذیر می باشد. 🌐https://room.nahad.ir/ch/pajouheshgah ⬅️ به کانال پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در ایتا بپیوندید: ✅https://eitaa.com/joinchat/2117796090Ca36df74ac4 ✅ روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی پایگاه اینترنتی: https://pfme.ac.ir
عکس یادگاری در پایان نشست حکمرانی مطلوب در اندیشه امام خمینی با حضور جمعی از اساتید و دانش آموختگان علوم سیاسی: ایستاده از راست: ذبیح‌الله نعیمیان، احمد مردشتی، محمد مهدی شیرمحمدی، مجتبی زارعی، ابراهیم مجیدی، مرتضی یوسفی راد نشسته از راست: نجمه کیخا، شریف لک زایی، سید رضا حسینی ، احمد رهدار تهران، پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی، دهم خرداد ۱۴۰۲ https://t.me/shariflakzaei
Page 15 (12).pdf
276.9K
🔴 به مناسبت سالروز ارتحال امام خمینی (ره) 🔶 آزادی در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)- بخش سوم 🔹 گفتگو با دکتر شریف لک زایی 🔹 گفتگو از محسن جبارنژاد 📜 روزنامه فرهیختگان، صفحه اندیشه 🗓 پنج شنبه 11 خرداد 1402 @m_jabbarnejad
این دست نوشته ها که با عزمی استوار و همتی والا از آغازین روزهای پس از آزادی از بند تروریست ها به نگارش درآمده و گاهی به طور پراکنده و تدریجی، برخی بخش های آن چاپ شده، منبعی برای شناخت عاملان این فاجعه و دیگر فجایعی است که این افراد پدید آورده و خسارات ... مطالعه در اپلیکیشن پژوهان https://pajoohaan.ir/document/4993-تاسوکیخاطرات-یک-گروگان لینک اپلیکیشن: https://pajoohaan.ir/document/el4597pyb47obzrj
آزادی در اندیشه سیاسی امام‌خمینی(ره) در گفت‌وگوی «فرهیختگان» با شریف‌ لک‌زایی - بخش سوم قانون بدون رضایت مردم تحقق‌پذیر نیست محسن جبارنژاد، پژوهشگر فلسفه: آزادی از آن مفاهیم سهل و ممتنع است که به رغم بداهت آغازینش، به دشواری فراچنگ می‌آید. این مفهوم کش‌دار و سیال، جز با ارجاع به بنیادهای اساسی مکاتب فکری مختلف، وضوح معنایی نمی یابد، واِلا به مفهومی رتوریک که صرفا به سوءتفاهمات دامن می‌زند و مناسب مجالس خطابه است تبدیل می‌شود. سومین  گفت‌وگو از این سلسله گفت‌وگوها را با شریف لک‌زایی که دست‌کم بیش از دو دهه بر مساله آزادی متمرکز است، پی خواهیم گرفت که در ادامه می‌خوانید. آیا امام در کشف اسرار تأملاتی بنیادی و مهم پیرامون بسیاری مباحث و از جمله بحث آزادی داشته‌اند.  قدری در مورد این کتاب مغفول و در عین حال مهم برای ما بگویید. همچنین از دلالت‌های ناظر به مساله آزادی. منبع: روزنامه فرهیختگان، یازدهم خرداد۱۴۰۲ دریافت متن کامل از طریق سایت روزنامه فرهیختگان و سایت و کانال شریف لک زایی. www.lakzaee.com https://t.me/shariflakzaei قانون بدون رضایت مردم تحقق‌پذیر نیست| فرهیختگان آنلاین https://farhikhtegandaily.com/page/237902/
فصل روح‌الله : قسمت دوم موضوع: امام(ره) و مسئله زن مهمان: دکتر نجمه کیخا عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی میزبان: مرتضی صفائی این برنامه به بررسی دیدگاه امام در باب مسئله زن، و هویت زن ایرانی مسلمان می‌پردازد. فصل روح الله در ۵ قسمت به مدت ۵ شب ساعت ۲۱:۰۰ ازشبکه چهار پخش می شود. 👈 را در فضای مجازی دنبال کنید: @ch4_irib
فصل روح‌الله : قسمت دوم موضوع: امام(ره) و مسئله زن مهمان: دکتر نجمه کیخا عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی میزبان: مرتضی صفائی این برنامه به بررسی دیدگاه امام در باب مسئله زن، و هویت زن ایرانی مسلمان می‌پردازد. برنامه 14 خرداد 1402 را در تلوبیون ببینید https://telewebion.com/episode/0x6dd102d
دکتر شریف لک زایی: شناخت امام خمینی(ره) برای کسانی که حامی انقلاب اسلامی هستند، یک فریضه است. انقلاب اسلامی با نام امام خمینی(ره) در هم گره خورده و بنابراین شناخت اندیشه و آرای ایشان هم یک ضرورت تام و تمام است. این شناخت البته باید تمام ابعاد اندیشه و سیره و جزییات زندگی امام(ره) را شامل شود. به تعبیر نویسنده کتاب امام خمینی(ره) برای نسل سوم، به هر میزان از جزییات زندگی شخصیتی بیشتر بدانیم، بهتر می‌توانیم با وی رابطه فکری برقرار سازیم. به نظرم برقراری چنین ارتباطی بهتر می‌تواند اهداف آن شخصیت را تأمین نماید. ادامه خبر در آدرس: pfme.ac.ir/Zy7pq ⬅️ به کانال پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در ایتا بپیوندید: ✅https://eitaa.com/joinchat/2117796090Ca36df74ac4 ✅ روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی پایگاه اینترنتی: https://pfme.ac.ir
دکتر شریف لک‌زایی: حکمرانی مطلوب امام خمینی(ره) با حضور مردم و سپردن امور به آنان معنادار و مطلوب می‌شود دکتر شریف لک زایی گفت:حکمرانی مطلوب امام خمینی(ره)با حضور مردم و سپردن امور به آنان معنادار و مطلوب می‌شود و تداوم می‌یابد. به مناسبت بزرگداشت سالگرد رحلت امام خمینی(ره)، پژوهشکده مطالعات معارف اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی، نشست تخصصی با عنوان«حکمرانی مطلوب در اندیشه امام خمینی(ره)» را در تاریخ دهم خرداد ماه سال جاری برگزار کرد. بنا به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارائه‌کنندگان و اساتید حاضر در این جلسه عبارت بودند از: حجت الاسلام دکتر احمد رهدار(عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) )؛ حجت الاسلام دکتر ذبیح الله نعیمیان(مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع) )؛ خانم دکتر نجمه کیخا (عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی)؛ دکتر سیدرضا حسینی (استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)؛ دکتر مجتبی زارعی (دانشیار فلسفه سیاسی دانشگاه تربیت مدرس)؛ دکتر احمد مردشتی (مشاور معاونت فرهنگی بنیاد شهید مرکز )؛ دکتر ابراهیم مجیدی(پژوهشگر اندیشه سیاسی)؛ دکتر محمدمهدی شیرمحمدی (روزنامه نگار پیشکسوت و کارشناس مباحث انتخابات) و دکتر شریف لک زایی (دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی). در بخش اول گزارش این جلسه، خلاصه‌ای از ارائه ایشان تقدیم می‌گردد: شناخت امام خمینی(ره) برای کسانی که حامی انقلاب اسلامی هستند، یک فریضه است. انقلاب اسلامی با نام امام خمینی(ره) در هم گره خورده و بنابراین شناخت اندیشه و آرای ایشان هم یک ضرورت تام و تمام است. این شناخت البته باید تمام ابعاد اندیشه و سیره و جزییات زندگی امام(ره) را شامل شود. به تعبیر نویسنده کتاب امام خمینی(ره) برای نسل سوم، به هر میزان از جزییات زندگی شخصیتی بیشتر بدانیم، بهتر می‌توانیم با وی رابطه فکری برقرار سازیم. به نظرم برقراری چنین ارتباطی بهتر می‌تواند اهداف آن شخصیت را تأمین نماید. اندیشه امام(ره) به تعبیر همان نویسنده، اندیشه‌ای است که فهم آن سهل و ممتنع است. سهل است زیرا جمعیت انبوهی را به سمت خود جلب کرد و در قامت مرجعی فقهی و رهبری ایمانی، ملتی را هدایت و رهبری کرد. اما ممتنع است زیرا اندیشه‌ای است که از عرفان و فلسفه و فقه و قرآن ترکیب و تشکیل یافته است. به تعبیر مرحوم عماد افروغ، اندیشه‌ای ذوقی و عرفانی، فقهی، برهانی. در واقع این ویژگی، اختصاص غالب حکمای حکمت متعالیه است که اندیشه آنان را از دیگر اندیشه‌ها سوا می‌کند. چنین نگاهی به این اندیشه در موضوع حکمرانی این نشانه را به ما یادآوری می‌کند که حکمرانی هم یک مسأله سهل و ممتنع و غامض اما غیر پیچیده است که گویا خاستگاه آن باید با حکمت عجین شود. در واقع حکمرانی مطلوب در اندیشه و آرای امام خمینی(ره) اگرچه مشترکاتی با دیدگاه کسانی دارد که حکمرانی خوب و شایسته را مطرح می‌کنند اما از سویی با آن تمایزهای مهمی هم دارد. این اشتراکات نباید ما را از سرچشمه‌های حکمرانی مطلوب و مورد نظر امام خمینی(ره) دور سازد. این حکمرانی با خاستگاه حکمت که شامل همراهی نظر و عمل به صورت توأمان در آن برقرار است و از سویی واجد مباحث ذوقی و برهانی و عرفانی و قرآنی و فقهی است، همراه گشته است. برجسته کردن هر کدام از این ابعاد چه وجه نظر و عمل بر یکدیگر و چه ابعاد فقهی و یا برهانی و عرفانی می‌تواند درک ما از حکمرانی در اندیشه و آرای امام خمینی(ره) را به انحراف بکشاند. بنابراین انقلاب اسلامی و مسیر طی شده با این نگاه باید تداوم یابد و با این رویکرد خوانش و تصحیح و تکمیل شود و تداوم یابد. افزون بر آنچه البته گفته آمد، حکمت انقلاب اسلامی همراهی با مردم است و حکمرانی مطلوب امام خمینی(ره) با حضور مردم و سپردن امور به آنان معنادار و مطلوب می‌شود و تداوم می‌یابد.
3a4d2515923497c93913e91ad67a4a5c.pdf
188.8K
شأن آزادی در منظومه فکری سیاسی امام خمینی مرز آزادی یادداشتی شفاهی از شریف لک زایی روزنامه ایران، سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ روزنامه ایران (1402/03/16): مرز آزادی https://www.magiran.com/article/4414748