eitaa logo
اخلاق و معارف اسلامی
503 دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
462 ویدیو
29 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽؛ 🔻پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله دارای چند فرزند بود ؟ نامشان چه بود ؟ 🔺طبق آنچه را که درروایات آمده است ، پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله ، دارای هفت فرزند بوده اند که همه آنان تنها از دو همسر و متولد شدند و آن حضرت از سایر همسران خود فرزندی نداشتند . پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله ، 4 فرزند دختر و 2 فرزند پسر از خدیجه و 1 فرزند پسر از ماریه قبطیه داشت . 💎 فرزندان آن حضرت از خدیجه عبارت است از : سلام الله علیها (طاهر) [1] 💎 فرزند آن حضرت از ماریه قبطیه   نام دارد [2] که در خردسالی از دنیا رفت . گفتنی است که همه فرزندان پیامبر به جز حضرت زهرا سلام الله علیها در زمان حیات ایشان از دنیا رفتند . [1]. قرب الاسناد- ص 27، امام باقر (ع): رسول اکرم (ص) از خدیجه (س) دارای فرزندانی شد که عبارتند از: قاسم، طاهر، ام کلثوم،رقیه، زینب و فاطمه (س)؛ خصال- ج 2ـ ص 37، امام صادق (ع): رسول اکرم (ص)،دارای فرزندانی شد ،(که نامهای آنها ): قاسم، طاهر (عبدالله)، ام کلثوم،رقیه، زینب و فاطمه (س) بود. [2]. کلینی محمد بن یعقوب، الکافی ج : 5 ص : 421. @Javanmardi_langarudi ❄️کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی❄️
﷽؛ 💎 شأن نزول آیات (1 ـ 3) سوره «کوثر» شان نزول آیات (1 ـ 3) سوره«کوثر» چه می باشد ؟ پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله به هنگام خارج شدن از مسجد الحرام با عاص بن وائل گفتگو نمود . گروهى از سران قریش که در مسجد نشسته بودند هنگامى که عاص بن وائل وارد مسجد شد به او گفتند : با کی صحبت مى کردى ؟ گفت : با این مرد ابتر . این آیات نازل شد و پاسخ کوبنده ای به آنها داد . در آیات (1 ـ 3) سوره «کوثر» می خوانیم : « اِنّا اَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ * فصَلِّ لِرَبِّکَ وَ انْحَرْ * اِنَّ شانِئَکَ هُوَ الاَْبْتَرُ » ؛ ( ما به تو کوثر [خیر و برکت فراوان] عطا کردیم ! * پس براى پروردگارت نمازبخوان و قربانى کن ! * [و بدان] دشمن تو قطعاً بریده نسل و بى عقب است ) . در شأن نزول این سوره مى خوانیم : « عاص بن وائل » که از سران مشرکان بود ، پیغمبر اکرم صلى‌الله‌علیه‌وآله را به هنگام خارج شدن از مسجد الحرام ملاقات کرد و مدتى با حضرت گفتگو نمود ، گروهى از سران «قریش» در مسجد نشسته بودند ، این منظره را از دور مشاهده کردند . هنگامى که « عاص بن وائل » وارد مسجد شد به او گفتند : با که صحبت مى کردى ؟ گفت : با این مرد « ابتر » ! این تعبیر را به خاطر این انتخاب کرد که «عبداللّه» پسر پیغمبر اکرم صلى‌الله‌علیه‌وآله از دنیا رفته بود ، و عرب کسى را که پسر نداشت « ابتر » ( یعنى بلا عقب ) مى نامید و لذا «قریش» این نام را بعد از فوت پسر پیغمبر براى حضرت انتخاب کرده بود (سوره فوق نازل شد و پیغمبر اکرم صلى‌الله‌علیه‌وآله را به نعمت هاى بسیار و کوثر بشارت داد و دشمنان او را ابتر خواند ). (1) پیغمبر اکرم صلى‌الله‌علیه‌وآله دو فرزند پسر از بانوى اسلام «خدیجه» داشت : یکى «قاسم» و دیگرى «طاهر» که او را «عبداللّه» نیز مى نامیدند و هر دو در «مکّه» از دنیا رفتند و پیغمبر اکرم صلى‌الله‌علیه‌وآله فاقد فرزند پسر شد ، این موضوع زبان بدخواهان «قریش» را گشود و کلمه «ابتر» را براى حضرتش انتخاب کردند . (2) آنها طبق سنت خود ، براى فرزند پسر اهمیت فوق العاده اى قائل بودند، او را تداوم بخش برنامه هاى پدر مى شمردند ، بعد از این ماجرا ، آنها فکر مى کردند با رحلت پیغمبر اکرم صلى‌الله‌علیه‌وآله برنامه هاى او به خاطر نداشتن فرزند ذکور ، تعطیل خواهد شد و خوشحال بودند . قرآن مجید نازل شد و به طرز اعجازآمیزى در این سوره به آنها پاسخ گفت و خبرداد : دشمنان او ابتر خواهند بود و برنامه اسلام و قرآن هرگز قطع نخواهد شد، بشارتى که در این سوره داده شده از یکسو ضربه اى بود بر امیدهاى دشمنان اسلام و از سوى دیگر تسلّى خاطرى بود به رسول اللّه‌ صلى‌الله‌علیه‌وآله که بعد از شنیدن این لقب زشت و توطئه دشمنان ، قلب پاکش غمگین و مکدّر شده بود . (3) (1). «مجمع البیان»، ذیل آیات مورد بحث؛ «بحار الانوار»، ج 17، ص 203. (2). پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) صاحب فرزند ذکور دیگرى به نام «ابراهیم» از «ماریه قبطیه» در «مدینه» در سال هشتم هجرت شد، ولى اتفاقاً او نیز قبل از آن که به دو سالگى برسد چشم از دنیا پوشید و وفات او قلب پیامبر(صلى الله علیه وآله) را آزرد. (3). گردآوري از کتاب: شان نزول آیات قرآن(برگرفته از تفسیر نمونه)، محمد جعفر امامی، مدرسه الامام علی بن ابی طالب(ع)، چاپ اول ، ص 518. @Javanmardi_langarudi ❄️ { کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی } ❄️
﷽؛ 💎 حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها ، مصداق کوثر مصداق کوثر در آیه1 سوره«کوثر» کیست؟ «کوثر» به معنی خیر کثیر و فراوان است و روشن ترین مصداق آن وجود مبارک «فاطمه زهراء» سلام‌الله‌علیها می باشد ؛ چرا که طبق شأن نزول آیه 1 سوره کوثر، نسل و ذریه پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله به وسیله همین دختر گرامى در جهان انتشار یافت ، و در میان آنها علماى بزرگی بودند ، که با ایثار و فداکارى ، در حفظ آئین اسلام کوشیدند . «کوثر» یک معنى جامع و وسیع دارد ، و آن ، «خیر کثیر و فراوان» است و مصادیق آن زیاد مى باشد ولى بسیارى از بزرگان علماى شیعه ، یکى از روشن ترین مصداق هاى آن را وجود مبارک «فاطمه زهراء» علیهاالسلام دانسته اند ؛ چرا که شأن نزول آیه مى گوید : آنها پیغمبر اکرم صلى‌الله‌علیه‌وآله را متهم مى کردند که بلا عقب است، قرآن ضمن نفى سخن آنها مى گوید : « ما به تو کوثر دادیم ». (1) از این تعبیر ، استنباط مى شود : این «خیر کثیر» همان فاطمه زهراء علیهاالسلام) است ؛ زیرا نسل و ذریه پیامبر صلى‌الله‌علیه‌وآله به وسیله همین دختر گرامى در جهان انتشار یافت ، نسلى که نه تنها فرزندان جسمانى پیغمبر بودند ، بلکه آئین او و تمام ارزش هاى اسلام را حفظ کردند و به آیندگان ابلاغ نمودند ، نه تنها امامان معصوم اهل بیت علیهم‌السلام که آنها حساب مخصوص به خود دارند، بلکه هزاران، هزار از فرزندان فاطمه علیها‌السلام در سراسر جهان پخش شدند ، که در میان آنها علماى بزرگ ، نویسندگان ، فقهاء ، محدثان و مفسران والا مقام و فرماندهان عظیم بودند ، که با ایثار و فداکارى در حفظ آئین اسلام کوشیدند . در اینجا به بحث جالبى از «فخر رازى» برخورد مى کنیم ، که در ضمن تفسیرهاى مختلف «کوثر» مى گوید : قول سوم این است که : این سوره به عنوان ردّ بر کسانى نازل شده که عدم وجود اولاد را بر پیغمبر اکرم صلى‌الله‌علیه‌وآله خرده مى گرفتند ، بنابراین معنى سوره این است که : خداوند به او نسلى مى دهد که در طول زمان باقى مى ماند، ببین چه اندازه از اهل بیت را شهید کردند در عین حال جهان مملو از آنها است ، این در حالى است که از «بنى امیه» ( که دشمنان اسلام بودند ) شخص قابل ذکرى در دنیا باقى نمانده ، سپس بنگر و ببین چقدر از علماى بزرگ در میان آنها است، مانند : باقر ، صادق ، رضا و نفس زکیه . (2)؛ (3)؛ (4) (1). سوره کوثر، آیه 1. (2). «نفس زكيه» لقبى است براى«محمّد بن عبداللَّه» فرزند«امام حسن مجتبى» عليه السلام كه به دست منصور دوانقى در سال 145 هجرى به شهادت رسيد. (3). تفسير«فخر رازى»، جلد 32، صفحه 124. (4). گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دارالکتب الإسلامیه، چاپ سی و ششم، ج 27، ص 4.3. @Javanmardi_langarudi ❄️ { کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی } ❄️
💠 امام علی علیه السلام: 🔸 «آبروی تو چون یخی جامد است که «درخواست کردن» آن را قطره‌قطره آب می‌کند، پس بنگر آن را نزد چه کسی فرومی‌ریزی» 🌷 📆 امروز چهارشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۱ 👈 مصادف با ۱۸ جمادي الثاني ۱۴۴۴ 🌸 مجموعه «بلاغ» روزی پر از نشاط و برکت را برای همراهان گرامی آرزومند است. 🆔 @balagh_ir
💠 🔸امام صادق علیه السلام: اِتَّقُوا اللّهَ، و كونوا إخوَةً بَرَرَةً، مُتَحابّينَ فِي اللّهِ مُتَواصِلينَ مُتَراحِمينَ، تَزاوَروا وتَلاقَوا و تَذاكَروا أمرَنا وأحيوهُ. 🔹از خدا پروا كنيد و برادرانى نيكوكار باشيد به‌خاطر خدا يكديگر را دوست بداريد، با هم ارتباط داشته‌باشيد، به هم مهر بورزيد، به ديدار و ملاقات يكديگر برويد، و در باره قضيّه ما (امامت و ولايت) گفتگو كنيد وآن را زنده بداريد. 📚 الکافی: ج ٢ ص ١٧٥ ح ١ 📢 کانال رسمی هفته‌نامه افق حوزه 🔰http://Eitaa.com/ofogh_howzah
✏️ روزی حکیمی به شاگردانش گفت: «فردا هر کدام یک کیسه بیاورید و در آن به تعداد آدم‌هایی که دوستشان ندارید و از آنان بدتان می‌آید پیاز قرار دهید.»روز بعد همه همین کار را انجام دادند و حکیم گفت: «هر جا که می‌روید این کیسه را با خود حمل کنید.» شاگردان بعد از چند روز خسته شدند و به حکیم شکایت بردند که: «پیازها گندیده و بوی تعفن گرفته است و ما را اذیت می‌کند.» حکیم پاسخ زیبایی داد: «این شبیه وضعیتی است که شما کینه دیگران را در دل نگه دارید. این کینه، قلب و دل شما را فاسد می‌کند و بیشتر از همه خودتان را اذیت خواهد 🔹🔹🔹🔹🔹🔹 کانالی برای همه طلاب 🆔@DivarTollabQom 🆔@DivarTollabQom
💠 روز 💠 💎 آقایان و بانوان بخوانند 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم): مَنْ صَافَحَ امْرَأَةً حَرَاماً جَاءَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مَغْلُولًا ثُمَّ يُؤْمَرُ بِهِ إِلَى النَّارِ وَ مَنْ فَاكَهَ امْرَأَةً لَا يَمْلِكُهَا حُبِسَ بِكُلِّ كَلِمَةٍ كَلَّمَهَا فِي الدُّنْيَا أَلْفَ عَامٍ فِي النَّارِ ➖ هر كس با زن نامَحرمى دست بدهد، در روز قيامت، او را با غُل و زنجير خواهند آورد و سپس به سوى آتش، رانده می‌شود و هر كس كه با نامحرمى بدون ضرورت، هم‌صحبت گردد، در اِزاى هر سخنى در دنيا هزار سال در آخرت، گرفتار آتش خواهد بود. 📚 ثواب الاعمال، ص ۳۳۴ ‌ 🔹🔹🔹🔹🔹🔹 کانالی برای همه طلاب 🆔@DivarTollabQom 🆔@DivarTollabQom
😁 🌸❤ پدر بزرگم رو تو خیابون دیدم 👴 میخواست باهام دست بده 🤝 گفتم بخاطر و خودت نمیتونم باهات دست بدم شرمنده 🙏 اومد جلوصورتم رو ماچ کرد و گفت آفرین گُلم کار خوبی میکنی 😁 🌹🌷🌷🌷🌷🌹 🌷🌹🌷🌹🌹 🌸📚به فتوای اکثرمراجع معظم تقلید بزرگ و بزرگ و ها النفقه همدیگر هستند. 🌺📚به فتوای مراجع معظم تقلید و واجب النفقه انسان نیستند . احکام احکام شیرین @ahkameshirin
✅💰 ☺️😊 هر چی اختراع میشه برای راحتی هاست ! ظرفشویی! ! همزن! گیر! سبزی خورد کن! ! ولی برای راحتی مردا فقط یه پیژامه درست شده که آدم روش نمیشه باهاش تا دم درب بره!😐😕😶 تازه مهمون هم که میاد باید عین برق و باد عوضش کنی !!!🙈😂😜 یا در میره ...😢 یا پاره میشه ...😳🙊 ➖➖➖🌷🌹🌷🌹🌷 🌷🌹🌷🌷🌹 اگروسیله‌ای درمعرض استفاده و مورد نیاز باشد ولی اتفاقا تا یک سال از آن استفاده نشود ، ندارد. 📘اگرکتاب برای مطالعه خریده شود ولی تا یکسال مطالعه نشود طبق نظر آقای سیستانی و وحید خراسانی دارد. 👍ولی طبق فتوای سایر مراجع اگر مورد نیاز بوده و خریده ولی مطالعه نکرده ندارد✍️ احکام احکام شیرین 💙❤️ @ahkameshirin
🕌 | 📚 | حکم مسجد تخریب شده ➖➖➖➖➖ 💠 سؤال: قسمتی از یک مسجد که در طرح عمرانی شهرداری به اضطرار تخریب شده، آیا همچنان حکم را دارد؟ ✅ جواب: اگر احتمال برگشت آن به حالت اولیه وجود نداشته باشد، احکام شرعی مسجد را ندارد. منبع: پایگاه رسمی اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری _ leader.ir ➖➖➖➖➖ 💠 روابط عمومی مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان شمالی کانال 👇 🆔https://eitaa.com/joinchat/913637545C08363fb6f5 گروه 👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2518417624C45e7192bd9 روبیکا 🆔 https://rubika.ir/masjedi_nkh
﷽؛ 📝 سوال : آیا سحر و جادو واقعیت دارد ؟ 📖 پاسخ : 🌧 سحر و جادو و طلسم از اموري است كه واقعيت دارد . البته يادگيري وياد دادن آن حرام است . شايان ذكر است كه نبايد به ادعاهاي هركسی در اين زمينه توجه كرد چون به قصد اخاذي وشیادی مي‌باشد . مسئله سحر و جادو در دین اسلام تایید شده است ؛ در قرآن مکررا به این موضوع اشاره شده است ، به طوری که واژه سحر و مشتقات آن حدود 60 بار در کلام الله مجید آمده است .   🌧 نمونه‌ای روشن از این مسئله ، در داستان حضرت موسی (ع) در مواجهه با ساحرانی که توسط فرعون استخدام شده بودند ، دیده می شود که در داستان مذکور ، ساحران در صدد خنثی کردن فعالیت حضرت موسی (ع) بودند .‌ در بعضی موارد سحر و جادو تاثیر عینی و بیرونی دارد طبق آنچه که از آیات و روایات دریافت می‌شود ، بروز و ظهور مسئله سحر و جادو به دوگونه است ؛ به طوری که ساحران گاهی سعی می‌کنند با تصرف در تخیل و ذهن مخاطب ، واقعیت را آنگونه که وجود ندارد برای مخاطب نمایش دهند ، همچون حرکت طناب‌ها در داستان حضرت موسی (ع)‌ که ساحران آن را به گونه‌ای نمایش دادند که گویی آن طناب‌ها همچون مار در حال حرکت هستند و در واقع این امر را به مخاطب القا می کنند . گونه‌ دیگری از سحر ، اثر بیرونی و عینی دارد و تنها به واسطه تصرف خیال مخاطب نیست ، همچون داستان هاروت و ماروت که به وسیله سحر و جادو بین زن وشوهر تفرقه و اختلاف ایجاد می‌کردند ، همان گونه که در قرآن ذکر شده است : « فیتعلمون منهما ما یفرّقون به بین المرء و زوجه»،  🌧 بنابراین ، وجود مسئله‌ی سحر و جادو مورد تایید آیات قرآن است . انسان موجودی مختار است که توانایی انجام بسیاری از کارها اعم از مثبت و منفی را دارد ، اما این مسئله که افرادی این قدرت را در طریقی بهره می‌گیرند که موجب ایجاد فتنه و تفرقه می‌شود ، امری است که افراد براساس اختیار خود انجام می‌دهند و صرف داشتن قدرت انجام امور توسط انسان ، مجوزی بر انجام کارهای منفی و یا گناه نیست .‌ 🌧 سحر و جادو سرنوشت انسان را تغییر نمی دهد اکثر افراد از روی جهالت ، مشکلاتی از قبیل تاخیر ازدواج را با بسته شدن بخت توسط سحر و جادو توجیه می ‌کنند ، در صورتی که ریشه مشکل چیز دیگری است ، اما درصد کمی از افراد که طلسمی در زندگی شان ایجاد می‌شود ، مسیر زندگیشان تغییر می‌کند ، اما باز هم این امر ، منافاتی با سرنوشت انسان ندارد . درمثالی ساده می‌توان گفت هنگامی که شخص در اثر یک تصادف عمد و یا غیر عمد دچارنقص عضو و یا ناتوانی جسمی می‌شود ، درواقع در آینده روند سرنوشت این فرد در اثر یک حادثه آن طور که باید طی نمی شود ، این مساله نیز همچون مسئله‌ی سحر و جادو است که در روند زندگی شخص تاثیر گذار است ، اما سرنوشت یک انسان را تغییر نمی‌دهد ؛ اما از آنجا که دریک حادثه و یا تصادف ، عامل دخیل ، دیده می‌شود و یک امر بیرونی و عینی است، مسائلی از این قبیل به چشم نمی آید اما هنگامی که فردی بدخواه ، پنهانی تاثیری منفی درروند سرنوشت فرد می‌گذارد ، پذیرش این مسئله برای انسان دشوارتر است . 🌧 بنابراین اموری از این قبیل می تواند در روند زندگی و سرنوشت انسان تاثیر داشته باشد اما این باور که سحر و جادو سرنوشت انسان را به طور کلی تغییر می‌دهد ، صحیح نیست ؛ همچنین موارد دیگری چون محل تولد ، جنسیت و والدین که در زندگی یک فرد موثراند ، همگی از اموری است که بدون اختیار انسان انتخاب شده است ؛ در نتیجه همه‌ی عوامل موثر در سرنوشت و زندگی آدمی به اختیار و اراده انسان نیست . 🌧 براي در امان ماندن از سحر و جادو و خنثي شدن آنها ، درروايات راههايي ذكر شده است : 1⃣ استعاذه وخواندن سوره هاي چهار قل : ، ، ، و و و : وان یکاد... 2⃣ خواندن و نوشتن آيات 75 تا 82 سوره يونس. 3⃣ درخواست دعا از اوليا واقعي خداوند . 4⃣ صدقه دادن . 5⃣ خواندن ذکر لاحول ولا قوة الا بالله 6⃣ همراه داشتن انگشترعقیق یمنی وحرز امام جواد علیه السلام . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌈أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌈
⭕️ عليه السلام:  🔸لَوْ لَمْ يَبْقَ مِنَ الدُّنْيا إلاّ يَوْمٌ واحِدٌ لَطَوَّلَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ ذلِكَ الْيَوْمَ حَتّى يَخْرُجَ رَجُلٌ مِنْ وُلْدى، فَيَمْلاَءُها عَدْلاً وَ قِسْطاً كَما مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً، كَذلِكَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صَلی الله عَليه و آلِه يَقُول.  🔹اگر از دنيا بجز يك روز باقى نمانده باشد، خـداوند آن روز را طـولانى خواهـد كـرد، تا اينكه مردى از خاندان من ظهور كند، و دنـيا را پـر از عـدل و داد نماید، همانگونه كه از ظلم و ستم پر شده است، از رسول خدا صلی الله عليه و آله چنين شنيدم. 📕بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۱۳۳ @tabyinchannel