علی مقدم
مرحوم بهاری همدانی: #آداب_رفاقت _اول: اینکه باید[کسی که قصد رفاقت با او داری] عاقل باشد... زیرا که
مرحوم بهاری همدانی:
#آداب_رفاقت
_اگر رفیقی متصف به صفات حمیده پیدا کردی باید قدر او را بدانی و او را به آسانی از دست ندهی، مراعات حقوق او را بنمایی:
الاول: باید بذل مال در حق او بکنی.
رُویَ عَن مولانا امیرالمومنین علیه السلام: همانا بیست درهم که در راه خدا به برادر خویش عطا کنم نزد من از صد درهم که بر مساکین صدقه دهم دوست داشتنی تر است.
الثانی:سعی[تلاش] در حوایج او بکنی، مثل خودت بلکه بالاتر بدون اینکه او خواهش نماید با کمال بشاشت و امتنان.
#تذکره_المتقین ص۶۱ و۶۲
#مواعظ #آداب_دوستی #کتاب
@ASI_khorasani
علی مقدم
مرحوم بهاری همدانی: #آداب_رفاقت _اگر رفیقی متصف به صفات حمیده پیدا کردی باید قدر او را بدانی و او
ز صد رفیق یکی مهربان فتد، هُش دار
که ترک صحبت یاران مهربان نکنی
#ملک_الشعرا_بهار
@ASI_khorasani
حائل شده نفس، حائلم را بشکن
ای شیر خدا! سلاسلم را بشکن
بُت های درون کعبه را بشکستی
این بار بیا بُت دلم را بشکن
#عاصی_خراسانی
۱۶ مهر ۱۴۰۲
@ASI_khorasani
علی مقدم
ویل دورانت: #شرم _شرم رویی نوعی عقب نشینی مدبّرانه است که از ترس و پاکی می زاید و با لطف و زرنگی گ
ویل دورانت:
#حیا
_زنان بی شرم، جز در لحظاتی زود گذر، برای مردان جذاب نیستند.
خودداری از انبساط و امساک در بذل و بخشش بهترین سلاح برای شکار مردان است....
مرد جوان به دنبال چشمان پُر از حیا است و بی آنکه بداند حس می کند که این خودداری ظریفانه از لطف و رقّتی عالی خبر می دهد.
#لذات_فلسفه ص۱۲۹
#کتاب #ویل_دورانت #عشق #حیا #زن_زندگی_آزادی
@ASI_khorasani
الهى ! تا به حال می گفتم گذشته ها گذشت اکنون مى بینم که گذشته هایم نگذشت بلکه همه در من جمع است آه آه از یوم الجمع
#علامه_حسن_زاده
هر دانه که کشته ام، به خرمن جمع است
چون طوق، عمل به دور گردن جمع است
گفتم که "گذشته ها گذشته" امّا
دیدم همه ی گذشته در من جمع است
#عاصی_خراسانی
۸ ربیع الاول ۱۴۳۳
۲۳ مهر ۱۴۰۰
@ASI_khorasani
علی مقدم
الهى ! تا به حال می گفتم گذشته ها گذشت اکنون مى بینم که گذشته هایم نگذشت بلکه همه در من جمع است آه آ
اعمال من آن روز که یوم الدین است
جمع است، اگر تلخ و اگر شیرین است
یکجا همه گذشته را خواهم دید
خاصیّت عالَم تَجَرُّد این است
#عاصی_خراسانی
#رباعی
۱۶ مهر ۱۴۰۱
۱۱ ربیع الاول ۱۴۴۴
@ASI_khorasani
ما در چه شماریم، که خورشید جهانتاب
گردن به تماشای تو از صبح کشیده است
#صائب_تبریزی
علی مقدم
مرحوم بهاری همدانی: #آداب_رفاقت _اگر رفیقی متصف به صفات حمیده پیدا کردی باید قدر او را بدانی و او
مرحوم بهاری همدانی:
#آداب_رفاقت
_الثالث: حقی است او را بخصوص نسبت به زبانت و این هم چند قسم است:
اول اینکه ساکت باشی از معایب او چه در حضور او، چه در غیاب او. بل باید تجاهل بکنی.
باید سرّ او را در قلب خود نگهداری زیرا که اظهار آن از لوم[پَست بودن]طبیعت و خُبث باطن شخص است.
باید این را هم بداند که مُبرّا مِن کُلّ عَیب[پاک از همه عیوب] بر فرض همپیدا شود، آن جوهری است که در خزانه سلطان محفوظ و مضبوط است، به دست ماها نمی افتد، مُنتهایِ خوبی رفیق برای ماها آنست که مَحاسن[خوبی های] او بر مَساوی[بدی های] او غالب باشد...
دوم اینکه باید از مجادله او ساکت باشد زیرا که مجادله در تکلمات برانگیزاننده آتش فتنه است، علاوه بر این مفاسد دیگر هم دارد.
#تذکره_المتقین برگرفته از ص۶۲،۶۳،۶۴
#کتاب #آداب_دوستی #مواعظ
@ASI_khorasani
انّ مع العسر یسرا
بسا گشاد که در بستگی شود ظاهر
کلید روزی استاد قفل گر ،قفل است
#قزلباش_خان_امید_همدانی
@ASI_khorasani
علی مقدم
مرحوم بهاری همدانی: #آداب_رفاقت _الثالث: حقی است او را بخصوص نسبت به زبانت و این هم چند قسم است: ا
مرحوم بهاری همدانی:
#آداب_رفاقت
_سوّم از حق متعلّق به زبان ایضا چند قسم است:
اوّلا مَهما اَمکَن[به هر اندازه که ممکن است] اظهار محبّت خود را نسبت به او بنماید، چه اینکه این از اسباب ثبوت اخوّت است.
ثانیا: افشاء محامد[خوبی های] او را بکند، چه در حضور و چه در غیاب اگر چه در اخبار مدحِ حضوری منع شده است لکن در بعضی موارد، برای الفت شاید مضر نباشد.
ثالثا: اگر حاجت به تعلیم دارد، از تعلیم او مضایقه نکند، به نحوی که آداب معلّم باید ملاحظه شود که از جمله آن اینست که اگر صاحب یک علم مخصوصی است، علوم دیگر را تخطئه نکند، اگر فقیه است نگوید حکمت چه کار آید، مَشحون به شبهات باطله است یا حکیم است نگوید فقه چه کار آید، مطالب احکام زنان کجا، معرفت الهی کجا و هکذا[همچنین] تمام این مذمّتها منشاء ندارد، جز جهل بر آن علم، زیرا که هر یک از علوم را فایده ایست در محل خود مگر اینکه شرعا به خصوص نهی داشته باشد یاد گرفتن آن.
مهما امکن[تا جایی که ممکن است] در خُفیه[تنهایی] اورا تعلیم نماید تا مردم به جهل او ملتفت نشوند، تا خجل شود یا مفتضح گردد.
زیرا که از علامات فارقه میان نصیحت کردن و افتضاح کردن اِعلان و اِسرار است.
اگر عیبی را در او مطلع شدی، دیدی از تو مخفی می دارد، دیگر او را اظهار مکن و اگر دیدی طبیعت بر او غالب است و نمی تواند ترک کند باز سکوت اولی است.
#تذکره_المتقین برگرفته از ص ۶۴ و ۶۵
#آداب_دوستی #کتاب #مواعظ #آداب
@ASI_khorasani