🔥فرقه گنابادیه، سلوک هزار رنگ
مصطفی آزمایش از صوفیان معروف ساکن در اروپا، با بیان این مطلب که یکی از افتخارات دراویش گنابادی این است که می تواند با هر مسلکی خو بگیرد، این فرقه را یک فرقه هزار رنگ معرفی میکند.
این درحالی است که رضا علیشاه یکی از اقطاب فرقه گنابادی همانند نورعلی تابنده قطب فعلی این فرقه، قید مذهب را برداشته و در کتاب خورشید تابنده، در پاسخ به سوالی مبنی بر این که " شرط ورود به این مسلک چیست؟ " میگوید: باید به دست یکی از اقطاب یا مشایخ دستگیری شود{1} و وی هیچ نامی از مذهب و دین در این پاسخ نیاورده است .
در اظهاراتی مشابه آقای مسعود همایونی نویسنده کتاب تاریخ سلسله نعمه اللهیه در ایران در معرفی مکتب عرفانی ایران در کتاب خود می نویسد: عرفانی که دراویش دارند کلیه شرایع و ادیان را مقدس می شمارد و توهین به یکی از آنها را توهین به همه ادیان می داند و مانند سمی تلقی میکند که به خون بشریت ریخته باشند.{2}
هرچند مسعود همایونی با بازی با کلمات سعی دارد با کلماتی کاملا تاثیر گذار، موحدان عالم را از مسیر توحید حقیقی منحرف سازد اما باید گفت این بازی با کلمات و بیان این گونه صحبت ها جز برای به انحراف کشاندن جوانان نمی باشد.
پی نوشت
1- خورشید تابنده صفحه 724.
2-تاریخ سلسله نعمه اللهیه در ایران صفحه 21.
#نقد_تصوف
#عرفان
#مذهب
#سلوک #سلسله
→ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
شهید شیخ احمد کافی
📚 چرا خداوند #ظالمین را نابود نمی کند؟ 1⃣ قسمت اول 1⃣ خداوند نسبت به بنده اش #مه
چرا #خداوند_ظالمین_را_نابود_نمیکند؟
2⃣ قسمت دوم 2⃣
#رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود:
« إنّ اللّه لیملی للظّالم فإذا أخذه لم یفلته ثمّ قرأ: "وَ کذلِک أَخْذُ رَبِّک إِذا أَخَذَ الْقُری وَ هِی ظالِمَةٌ إِنَّ أَخْذَهُ أَلِیمٌ شَدِیدٌ" ـ
خداوند متعال به شخص ستمگر مهلت می دهد، امّا اگر او را گرفتار سازد، رهایش نمی کند آن گاه این آیه را تلاوت نمود: "#چنیناستبازخواستپروردگارتکهاهالیشهرهاییراکهستمگرندفرومیگیردبیگمانبازخواستاوسهمگینوسنگیناست"» (بحارالانوار/ج 67/ص336 ـ هود/102)
پس مهلت دادن به ستمگر به معنای نادیده گرفتن ستم او نیست چه بسا ستمگر چنین تصور کند که خدا او را به خودش واگذاشته است.
مثلاً خداوند به فرعون چهل سال مهلت داد بعد از این مدت او را به عذاب دنیا و آخرت گرفتار کرد.
همچنین قوم نوح و لوط و غیره که به علت ستم های فراوان خداوند آن ها را به سزای اعمالشان رساند.
در حدیثی از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم چنین نقل شده:
« اذا رایت اللَّه یعطی العبد من الدنیا علی معاصیه ما یحب فانما هو استدراج ثم تلا رسول اللَّه ص "فَلَمَّا نَسُوا ما ذُکرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَیهِمْ أَبْوابَ کلِّ شَی ءٍ حَتَّی إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ بَغْتَةً فَإِذا هُمْ مُبْلِسُون"ـ
هنگامی که ببینی خداوند در برابر گناهان نعمت می بخشد بدان که مقدمه مجازات است سپس آیه فوق را تلاوت فرمود: "هنگامی که (اندرزها سودی نبخشید، و) آن چه را به آن ها یادآوری شده بود فراموش کردند، درهای همه چیز (از نعمت ها) را به روی آن ها گشودیم تا (کاملاً) خوشحال شدند (و دل به آن بستند) ناگهان آن ها را گرفتیم (و سخت مجازات کردیم) در این هنگام، همگی مأیوس شدند (و درهای امید به روی آن ها بسته شد)"» (تفسیرنمونه/ج5/ص238 ـ انعام/44)
بنابراین #ظالم کیفر ستم خودش را می بیند یا در دنیا بازتاب اعمالش را توسط ظالم دیگر و یا سایر عوامل می بیند و یا در آخرت به کیفر اعمالش می رسد
اما مردم هم #وظیفه ای دارند که باید انجام دهند. یعنی در ابتدا باید #امربهمعروفونهیازمنکر کنند بعد اگر گوش ندادند آن موقع است که خداوند آن ها را به سزای اعمالشان می رساند، همان طور که خداوند فرموده:
« حَتی إِذَا اسْتَیسَ الرُّسُلُ وَ ظَنُّواْ أَنهَُّمْ قَدْ کذِبُواْ جَاءَهُمْ نَصْرُنَا فَنُجِّی مَن نَّشَاءُ وَ لَا یرَدُّ بَأْسُنَا عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِین ـ
(پیامبران به دعوت خود، و دشمنان آنها به مخالفت خود هم چنان ادامه دادند) تا آن گاه که رسولان مأیوس شدند، و (مردم) گمان کردند که به آنان #دروغ گفته شده است در این هنگام، یاری ما به سراغ آن ها آمد، آنان را که خواستیم #نجات یافتند و #مجازات و عذاب ما از قوم گنهکار بازگردانده نمی شود.»
(یوسف/110)
→ @sheikh_kafi
📚#دانستنیهای_مهدوی
#برخاستن_هنگام_شنیدن_لقب_قائم
✍🏻 یكی از #وظایف عاشقان و شیفتگان حضرت ولی عصرعلیه السلام ، آن است كه چون به یاد او می افتند و یا نام آن حضرت را می شنوند، نسبت به ایشان اظهار ارادت نموده، قیام كنند و از جای خود به پا خیزند.
🌟از امام صادق علیه السلام سؤال شد:❓چرا به هنگام شنیدن نام «قائم» باید برخیزیم؟ فرمود: «برای آن حضرت غیبت طولانی ای هست و این لقب یادآور دولت حقه آن حضرت و ابراز تأسف بر غربت او است. لذا آن حضرت از شدّت محبت و مرحمتی كه به دوستانش دارد به هر كس كه حضرتش را با این لقب یاد كند، نگاه محبت آمیز می كند. از تجلیل و تعظیم آن حضرت است كه هر بنده خاضعی در مقابل صاحب عصر خود هنگامی كه مولای بزرگوارش به سوی او بنگرد از جای برخیزد. پس باید برخیزد و تعجیل در امر فرج مولایش را از خداوند مسألت نماید». 1️⃣
🔰علاوه بر حكمت ذكر شده، حكمت اجتماعی و عمل گرایانه آن نیز نباید مورد غفلت قرار گیرد.#آمادگی افراد در هر آن، برای «قیام» و مبارزه و جهاد در راه تحكیم #عدالت_جهانی و حفظ حقوق انسان ها، اهمیتی بسزا دارد. شیعه منتظر بلكه هر مسلمان در عصر غیبت، باید همواره دارای چنین هدفی باشد و در راه تحقّق آن به طرق گوناگون بكوشد و تا آنجا این آمادگی را داشته باشد و ابراز دارد كه هرگاه نام پیشوای قیام (قائم) ذكر می شود، به پا خیزد و آمادگی همه جانبه خویش را نشان دهد. همچنین این آمادگی را همیشه به خود و دیگران تلقین و در خود و دیگران تحكیم كند. 2️⃣
📚منبع:
1️⃣ منتخب الاثر، ص 640، ح 4.
2️⃣ حكیمی، محمدرضا، خورشید مغرب، ص 264 و263.
🍃اللهُمَّ عَجِّـــلْ لِوَلِیِّکَ الْفَـــرَج🍃
🍃🌸🌹🍃🌸🌹🍃🌸🌹🍃
→ @sheikh_kafi
🔴 فضیلت دعوت مردم بسوی امام زمان
🔵 پیامبر اکرم (ص) فرمودند:
🌕 خداوند عزّ و جلّ نيکي به يتيمان را تأکيد فرموده چون از پدرهايشان جدا شده اند، پس هر آنکه آنان را حفظ و نگهداري کند خداوند او را مصون خواهد ساخت و سخت تر از اين يتيم، حال آن يتيمی است که از امامش جدا گردد، نتواند به حضور او برسد و نداند حکم او در آنچه از شرايع و احکام دينش دچار مي گردد چيست، توجه کنيد هر آنکه از شيعيان ما علوم ما را بداند، و کسي که نسبت به شريعت ما جاهل، و از ديدن ما محروم مانده است را هدايت نمايد، يتيمي بر دامان نشانيده است، آگاه باشيد که هر کس او را هدايت و ارشاد کند و شريعت ما را به او بياموزد، در جایگاه اعلي در بهشت با ما خواهد بود.
📚 بحارالانوار ج ۲ ص ۲
→ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
🌸نیایش صبحگاهی
خدایا یقین داریم آنچه برای ما
رقم خواهد خورد
در دستان قدرت توست
پس امروز
برای همه لحظات زندگیمان
آنچه را كه خير و صلاح
و موجب خشنودی توست
طلب ميكنیم…🙏
🌸مهربانم
امروز گره ازمشکلات
همه باز فرما 🙏
→ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
1⃣ #امامعلی(ع) در یک روایت به برخی #فتنههای آخرالزمانی و راهکارهای عبور بخش عمدهای از خطبههای #نهجالبلاغه که در آنها اشاره به امام زمان(عج) دارد، مربوط به علائم و نشانههای آخرالزمان است. از جمله حضرت در خطبه 187 می فرمایند:
* هان ای مردم در آینده پشت کردن روزگار خوش و قطع شدن پیوندها و روی کار آمدن خردسالان را انتظار کشید؛ أَلَا بِأَبِی وَ أُمِّی هُمْ مِنْ عِدَّةٍ أَسْمَاؤُهُمْ فِی السَّمَاءِ مَعْرُوفَة
* این روزگاری است که ضربات #شمشیر بر مؤمن آسانتر از یافتن مال #حلال است؛ ذَاکَ حَیْثُ تَکُونُ ضَرْبَةُ السَّیْفِ عَلَى الْمُؤْمِنِ أَهْوَنَ مِنَ الدِّرْهَمِ مِنْ حِلِّه
*روزگاری که #پاداش گیرنده از دهنده بیشتر است و آن روزگاری که بی نوشیدن #شراب مست میشوید؛ ذَاکَ حَیْثُ یَکُونُ الْمُعْطَى أَعْظَمَ أَجْراً مِنَ الْمُعْطِی؛ ذَاکَ حَیْثُ تَسْکَرُونَ مِنْ غَیْرِ شَرَاب
* با فراوانی نعمتها بدون اجبار #سوگند میخورید و نه از روی ناچاری دروغ میگویید؛ بَلْ مِنَ النِّعْمَةِ وَ النَّعِیمِ وَ تَحْلِفُونَ مِنْ غَیْرِ اضْطِرَارٍ وَ تَکْذِبُونَ مِنْ غَیْرِ إِحْرَاج
* آن روزگاری است که بلاها شما را میگزد چونان گزیدن و زخم کردن دوش شتران از پالان! ذَاکَ إِذَا عَضَّکُمُ الْبَلَاءُ کَمَا یَعَضُّ الْقَتَبُ غَارِبَ الْبَعِیر
آه! آن رنج و اندوه چقدر طولانی و #امید گشایش چقدر دور است! مَا أَطْوَلَ هَذَا الْعَنَاءَ وَ أَبْعَدَ هَذَا الرَّجَاء
اى مردم، مهار این #شتران فتنه را که پشت آنها حمل کننده و زر و بال است از دست بیندازید، و از گرداگرد امام خود پراکنده نشوید که عاقبت خود را #سرزنش خواهید کرد، و بىباکانه در آتش فتنهاى که پیشاپیش آن قرار گرفتهاید نروید، از راه آن به یک سو شوید، و جاده را براى آن باز بگذارید، که به جان خودم قسم مؤمن در شعله #آتش آن فتنه هلاک مىشود، و غیر مسلمان سالم مىماند!
أَیُّهَا النَّاسُ أَلْقُوا هَذِهِ الْأَزِمَّةَ الَّتِی تَحْمِلُ ظُهُورُهَا الْأَثْقَالَ مِنْ أَیْدِیکُمْ وَ لَا تَصَدَّعُوا عَلَى سُلْطَانِکُمْ فَتَذُمُّوا غِبَّ فِعَالِکُمْ وَ لَا تَقْتَحِمُوا مَا اسْتَقْبَلْتُمْ مِنْ فَوْرِ نَارِ الْفِتْنَةِ وَ أَمِیطُوا عَنْ سَنَنِهَا وَ خَلُّوا قَصْدَ السَّبِیلِ لَهَا فَقَدْ لَعَمْرِی یَهْلِکُ فِی لَهَبِهَا الْمُؤْمِنُ وَ یَسْلَمُ فِیهَا غَیْرُ الْمُسْلِم
مثل من در میان شما مثل #چراغ فروزان در تاریکى است، تا آن که در آن تاریکى در آید از آن چراغ روشنى جوید. #اى مردم سخنم را بشنوید و حفظ کنید، و گوش دلتان را آماده کنید تا بفهمید؛ إِنَّمَا مَثَلِی بَیْنَکُمْ کَمَثَلِ السِّرَاجِ فِی الظُّلْمَةِ یَسْتَضِیءُ بِهِ مَنْ وَلَجَهَا فَاسْمَعُوا أَیُّهَا النَّاسُ وَ عُوا وَ أَحْضِرُوا آذَانَ قُلُوبِکُمْ تَفْهَمُوا.
#امیرالمؤمنین(ع) در انتهای سخنان خویش تقوا و عدم دوری از امام عصر و اتصال به منبع نورانی اهلبیت وحی(ع) را راهکار عبور از فتنههای سخت معرفی فرمودند.
→ @sheikh_kafi
🗓 جمعه ۱۰ بهمن ماه ١٣٩٩
گزیدهای از روایات #جهاد_با_نفس، مورد توصیه آیتالله بهجت قدسسره
رسول خدا صلیاللهعلیهوآله فرمود:
پنج نفرند که من و همه پیامبران لعنتشان کردهایم:
١. آنکه در کتاب خدا مطلبی را زیاد کند؛
٢. آنکه سنت و روش مرا ترک کند؛
٣. آنکه تقدیر خدا را تکذیب کند؛
٤. آنکه حلال داند از عترت من آنچه را که خداوند حرام کرده است؛
٥. آنکه غنایم جنگی را به خود اختصاص داده و بر خود حلال داند.
📚 وسائلالشیعه، ج۱۵، ص۳۴۱
→ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
49.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📚#داستان_حضرت_یحیی_ع
🎙با صدای شهيد حاج شيخ احمد كافے
قرآن کریم
يَا زَكَرِيَّا إِنَّا نُبَشِّرُكَ بِغُلَامٍ اسْمُهُ يَحْيَى لَمْ نَجْعَل لَّهُ مِن قَبْلُ سَمِيًّا
اى زكريا! ما تو را به پسرى كه نامش يحيى است، مژده مىدهيم، [و] پيش از اين همنامى براى او قرار ندادهايم دلالت بر این دارد که خداوند خود نام یحیی را بر او نهاد و این نام بر کسی تا قبل از او گذاشته نشده بود
﴿سوره مریم آیه 7﴾
→ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
🔴کرامت تراشی در فرقه صوفیه
یکی از راههای جلب دراویش که عمتدا انسانهای ساده و به دور مانده از مساجد و ناآگاه به شریعت مقدس اسلام هستند، استفاده از ترفندهای خاص و ادعای کرامت برای مشایخ و اقطاب صوفیه است.
در کتاب ضاله ی تذکره الاولیاء عطار، پر است از این گونه افسانه ها و دروغهای مضحک.[1] هر چند برای اثبات مدعای دروغین خود، غیر از « خواب » و نقل قولهای غیر موثق و امثالهم، دلیلی آورده نشده است، ولی برای بعضی از افراد همین مقدار دلیل مع الاسف کافی است تا فریب خورده و به مسلک درویشی نائل آیند! مسلک و طریقتی که ابداع کننده آن درلسان مبارک ائمه معصومین (علیهم السلام) فاسد العقیده معرفی شده است.
بر اهل تعقل پوشیده نیست که صرف کرامت تراشی و یا حتی داشتن کرامت برای صاحب یک خرقه که دربین دراویش کم هم نیستند، دلیل بر حقانیت مرام و مسلکش نیست؛ چرا که بین خود فرق دراویش اختلاف وجود دارد و هر یک از آنها برای قطب و مشایخ خود کرامتها بیان کرده اند.
📚پی نوشت
1. عطار نیشابوری، فریدالدین محمد، تذکره الاولیاء، چاپ خاشع، 1393ش.
#نقد_تصوف
#کرامت
#کرامت_سازی
#تذکرة_الاولیاء
→ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
🔥کشف و شهود شیطانی صوفیان
یکی از عقاید و بدعتهای فرقهی صوفیه، مسئله کشف و شهود شیطانی است. بر اهل فن پوشیده نیست كه كشف و شهود و اشراق بر دو نوع است، گاهی چون رؤیاهای صادقه، شهود خدایی و قابل اعتمادند.
اما در بسیاری از مواقع به دلیل عواملی، شهودی دروغ و شیطانی محقق میشود. همین دلیل کافی است تا نتوان بر مكاشفات منقول از صوفیان، صحه گذاشت.
بنا به فرمایش و سیره ی همه ی عرفای حقیقی، برای تشخیص مشاهدات شیطانی از کشف و شهود ربانی، باید به سراغ کتاب خدا و سنت پیامبر صلی الله علیه وآله و مسیر اهلبیت رفت.
پس با این بیان روشن شد که توصیه ها و راه کارهای مرشد و قطب تحت هیچ عنوان حجیتی نداشته، الا اینكه مستند به قرآن و سنت باشد. یعنی اقطاب باید قدرت اجتهاد و استنباط از متون دینی را داشته باشند و خود از علمای دین باشند تا بین شهود الهی و شهود شیطانی، تفکیک و فرق قائل شوند و معیار تمییز این دو را در اختیار داشته باشند، این در حالی است كه بزرگان و اقطاب متصوفه، فاقد این ویژگی مهم و حیاتی هستند.
#نقد_تصوف
#مکاشفه
#شهود #عرفان
#مکاشفه_شیطانی
→ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
🔥سوء استفاده بهائیت از حریم خصوصی
با توجه به حساسیت فعالیتهای تشکیلاتی بهائیت در کشور و نقش گسترده شبکههای اجتماعی در پیشبرد اهداف فرقههای انحرافی من جمله بهائیت، این فضا شدیداً مورد استفاده بهائیت قرار می گیرد.
علاوه بر تشکیل کانال، گروه، سایت و شبکههای مختلف، بهائیت پا را فراتر گذاشته و با ورود به حریم شخصی افراد، به ترغیب فردی و جزء به جزء می پردازد.
💀موارد متعددی از ارسال پیامهایی با محتوای تأثیرگذار و مفهومی با هدفِ تلبیغ فرقه، انتشارِ لینک گروهها و عضویت افراد به شبکههای بهائی مشاهده شدهاست. در مقایسه با تبلیغ در محافل اجتماعی و حضوری، مزیت این شیوه برای تشکیلات، علاوه بر کم هزینه بودن آن، تخصصی بودن و عدم دسترسیِ گسترده افرادِ آگاه به این محیط، برای روشنگری و جلوگیری از فریب اذهان عمومی است.
با توجه به اینکه جامعه هدف این تبلیغات مسلمانان میباشند، ابتدا برای جلب نظر مخاطب، آیاتی از قرآن کریم در ارتباط با حق و حقیقت را چاشنی تبلیغات جهتدار و اعتقادات انحرافی خود کرده، سعی در مشروعیت بخشی به دعاوی خود می کنند.
حال آنکه به فرموده امیر بیان: «به نزد این بىمایگان، متاعى بىارزشتر از قرآن نیست آنگاه که به شیوه صحیح معنى شود، و هیچ کالایى پر رونقتر و گرانبهاتر از قرآن نیست زمانى که بر اساس هوا و هوس معنى شود.»(نهجالبلاغه، خطبه۱۷)
#نقد_بهائیت
→ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
#توصیه_ها
اهمیت حفظ و #زیارت مقابر علما...
🌹 حضرت آیت الله بهجت قدس سره:
- در نجف اشرف، عظمت فوقالعاده حضرت امیر علیهالسلام موجب #غفلت عدهای، از مقابر شریفه علما میشد...
اگر چه ما به زیارت آنها محتاجیم، نه آنها به ما؛ زیرا آنها کارشان را کردند. سلام و خواندن فاتحه برای آنها، برای خود ما #نفع دارد.
در کربلا دو برادر سید رضی و سید مرتضی علمالهدی رحمهمااللّه نزدیک جدشان ابراهیم مجاب در رواق حسینی علیهالسلام دفن شدهاند. نقل شده که اطراف قبر مرحوم شریفالعلما رحمهاللّه را در کربلا، آقا سید محسن حکیم رحمهاللّه آباد نمودند.
چه میشود گفت به کسانی که برای دین و عالمان دینی #ارزش قائل نیستند و میخواستند مابینالحرمَین خیابان بکشند! که مرحوم آقا سید ابوالحسن اصفهانی یا حاج آقا حسین قمی رحمهمااللّه مانع شدند، ولی بعد از فوت آنها شروع به خرابکردن آنها نمودند.
- وجود علما نافع است و مانع از خرابی آثار دینی و قبور علما میشود.
در روسیه قبر لنین ملعون در محلهای قرار دارد، آیا ممکن است در مسیر آن خیابان بکشند و آن را خراب کنند؟! هرگز نمیکنند، چون سیاستشان در بقای این قبر است.
چنان که شعار سیاسی و استقلال و بقای حکومت برخی از فرقهها بر خرابکردن قبور بزرگان ائمه بقیع علیهمالسلام بوده و هست.
📎 منبع: در محضر بهجت، ج۱، ص۲۵۰.
→ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی