🔹کسب افتخاری دیگر برای دانشگاه پیام نور استان قم توسط دانشجویان محترم این استان
🔻سومین جشنواره دستاوردهای دانشجویی دانشگاهیان ییام نور کل کشور در استان اصفهان در حال برگزاری است که از میان ۳۵۰۰ اثر ارسالی به این جشنواره ؛ دانشجو رشته مهندسی کامپیوتر جناب آقای محمد باقر نوری رتبه اول در بخش تولیدات دانشجویی و آقای محمد محمود آبادی رتبه دوم در بخش شعر کلاسیک را در این جشنواره کسب نمودن این موفقیت را به همه اساتید و کارکنان و دانشجویان استان تبریک عرض میکنیم
🔹اداره فرهنگی اجتماعی و دانشجویی دانشگاه پیام نور استان قم
آن*(فرهنگ، هنر، ادبیات)
تبریک به آقای محمود آبادی ارجمند و به امید موفقیتهای روزافزون برای ایشان.
گلوی شوق
شب عبور شما را شهاب لازم نیست
که با حضور شما آفتاب لازم نیست
در این چمن که ز گلهای برگزیده پر است
برای چیدن گل ، انتخاب لازم نیست
خیال دار تو را خصم از چه می بافد ؟
گلوی شوق که باشد طناب لازم نیست
ز بس که گریه نگردم غرور بغض شکست
برای غسل دل مرده آب لازم نیست
کجاست جای تو ؟ - از آفتاب می پرسم -
سوال روشن ما را جواب لازم نیست
ز پشت پنجره بر خیز تا به کوچه رویم
برای دیدن تصویر ، قاب لازم نیست
#قیصرامینپور
مجموعه تنفس صبح
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
انسان شناسی ۱۹۸.mp3
11.27M
#جهان_جان
#انسان_شناسی ۱۹۸
#استاد_شجاعی
#استاد_پناهیان
از رفتار،
از عمل،
انتظار سریع نداشته باشید!
⚡️عمل صالح ما، فقط در یک صورت به دردمان خواهند خورد و برایمان ذخیره خواهند شد!
☜درغیراینصورت تأثیر چندانی در سعادت ابدی ما نخواهند داشت.
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
غزلی از حافظ
مزرع سبز فلک دیدم و داسِ مَهِ نو
یادم از کِشتهی خویش آمد و هنگام درو
گفتم: ای بخت، بخُفتیدی و خورشید دمید
گفت: با این همه، از سابقه نومید مشو
گر رَوی پاک و مجرّد چو مسیحا به فلک
از چراغ تو، به خورشید رسد صد پرتو
تکیه بر اختر شبدزد مکن، کاین عیّار
تاج کاووس ببُرد و کمر کیخسرو...
آتش زهد و ریا، خرمن دین خواهد سوخت
حافظ این خرقهی پشمینه، بینداز و برو
برخی از نکات:
کشته: کاشتهشده. کنایه از اعمال انسان.
هنگام درو: وقت برداشت محصول. کنایه از روز قیامت.
سابقه: در عرفان: عنایت ازلی الهی، لطف خداوند.
بخفتیدی: خوابیدی.
مجرد: جداشده از علایق و دلبستگیهای مادی، وارسته.
زهد: پارسایی، دوری از دنیا و در این جا منظور حافظ، زهد خشک است که به احوال معنوی نمیانجامد و تهی از عشق و محبت است.
خرمن چیزی را سوختن: کنایه از نیست و نابود کردن آن چیز.
خرقه: لباس رسمی صوفیان که نماد ریاکاری و فریب بوده است.
برای اطلاع از شرح کامل غزل، مراجعه بفرمایید به شاخ نبات حافظ، دکتر برزگر خالقی، ص ۸۷۴ - ۸۷۶.
#حافظ
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
#مناجات
🔹دوستت دارم🔹
همیشه در میان شادی و غم دوستت دارم
چه شعبانالمعظم، چه محرّم دوستت دارم
دلم با عشق، خویشاوندی دیرینهای دارد
از آغاز جهان، از عهد آدم دوستت دارم
وضوی گریه میگیرم در استغفار و میریزم
به پایت جان که ای جانان دمادم دوستت دارم
برای این دل بیچاره همدم، عاشقت هستم
برای زخمهای سینه مرهم، دوستت دارم
نگو از چشم من افتادهای من چشم در راهم
که از تو بشنوم یکبار من هم دوستت دارم
خودم را بین آغوش تو میبینم شبیه حُر
که با اشک خودش میگفت نمنم دوستت دارم
در این دنیا نبردی آبرویم را در آن دنیا
چه خواهی کرد؟! من در هر دو عالم دوستت دارم
مرا حتی اگر در آتش خشمت بسوزانی
زنم فریاد در بین جهنّم دوستت دارم
دل دلواپسی دارم، دلی از غصهها سرشار
ولی «یا کاشف الهَم کاشف الغم» دوستت دارم
فراز آخر شعر است و یک اقرار بیپایان
مرا بسیار میخواهی و من کم دوستت دارم
#رضا_خورشیدیفرد
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
هدایت شده از شهرنامه (تحلیل شاهنامه، مثنوی)
❌❌ قسمت هشتم منتشر شد!
🎞 فصل دوم شهرنامه | قسمت هشتم
🗺 تاریخ اساطیری ایران (8) | سه هزار سال دوم: جهان پیش نمونه ها
✅در این قسمت خواهیم دید:
1️⃣سه هزار سال دوم از تاریخ دوازده هزارساله اساطیری ایران
2️⃣جهان پیش نمونه ها
3️⃣شش اصل آفریدگان جهان و ترتیب آفرینش
4️⃣مقایسه جهان پیش نمونه ها با عالم مُثُل افلاطونی
5️⃣تفسیر ملاصدرا از نسبت میان اساطیر ایرانی و عالم مُثُل
6️⃣مقایسه کیومرث اساطیری با کیومرث شاهنامه
✅ برای دیدن این برنامه، به صفحات شهرنامه در آپارات و یوتیوب مراجعه کنید و حتما ما را دنبال کنید تا برنامهها را از دست ندهید.
📺تماشای این قسمت در یوتیوب:
https://youtu.be/3VPihDT_ryY?si=LMAXxuV9dr1kLVmp
📺تماشای این قسمت در آپارات:
https://www.aparat.com/v/GOlV3
🎙نسخه پادکست این قسمت هم به زودی منتشر می شود.
@shahr_naame
آن*(فرهنگ، هنر، ادبیات)
❌❌ قسمت هشتم منتشر شد! 🎞 فصل دوم شهرنامه | قسمت هشتم 🗺 تاریخ اساطیری ایران (8) | سه هزار سال دوم:
دوستان علاقهمند به شاهنامه و اسطوره شهرنامه برنامهی خوبیه. کانال هم تو ایتا داره. میتونید استفاده کنید.
حکایتی از گلستان سعدی
مریدی گفت پیر را: چه کنم؟ کز خلایق به رنج اندرم؛ از بس که به زیارت من همیآیند و اوقات مرا، از تَرَدُّد ایشان، تشویش میباشد.
گفت: هر چه درویشانند، مر ایشان را وامی بده و آن چه توانگرانند، از ایشان چیزی بخواه که دیگر یکی گِردِ تو نگردند.
گر گدا، پیشروِ لشکر اسلام بُوَد
کافِر از بیمِ توقّع، برود تا درِ چین
لغات:
پیر: مُرشد
زیارت: دیدن
تردد: رفت و آمد
تشویش: پریشانی، نگرانی
درویش: فقیر
در: دروازه
کلیات سعدی، گلستان، باب دوم در اخلاق درویشان.
#سعدی
#گلستان_سعدی
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
آن*(فرهنگ، هنر، ادبیات)
حکایتی از گلستان سعدی مریدی گفت پیر را: چه کنم؟ کز خلایق به رنج اندرم؛ از بس که به زیارت من همیآین
یک نکته برای دوستانی که تمرکز روی مباحث ویرایش و درستنویسی دارند:
در کتابهای ویرایش و درستنویسی تاکید کردند از فعل "میباشد" استفاده نشود و استاد ابوالحسن نجفی در کتاب غلط ننویسیم استدلال میکنند این فعل اساسا غلط است!
تقریبا اغلب استادان ادبیات فارسی هم این فعل را غلط میدانند و استفاده از آن را نشانهی بیسوادی!!
و من هم (به دلایلی) توصیه میکنم تا ضرورت و ناچاری نباشد استفاده نشود.
ولی میبینید که سعدی استفاده کرده.
در کلیله و دمنه، نصرالله منشی هم استفاده کرده.
پس مساله انقدرها هم که در جوامع علمی پررنگ و حیثیتی شده، نیست!!