eitaa logo
آن*(فرهنگ، هنر، ادبیات)
517 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
708 ویدیو
65 فایل
"آن": یُدرک و لا یوصف: به گفت در نیاید! 🌸لطیفه‌ای است نهانی، که عشق از او خیزد (صفحه‌ای برای اهالی فرهنگ، هنر و ادبیات) فاطمه شکردست دکترای زبان و ادبیات فارسی هیئت‌علمی دانشگاه پیام‌نور هنرجوی فوق‌ممتاز خوشنویسی ارتباط با من @fadak_shekardast
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
غزلی از حافظ مزرع سبز فلک دیدم و داسِ مَهِ نو یادم از کِشته‌ی خویش آمد و هنگام درو گفتم: ای بخت، بخُفتیدی و خورشید دمید گفت: با این همه، از سابقه نومید مشو گر رَوی پاک و مجرّد چو مسیحا به فلک از چراغ تو، به خورشید رسد صد پرتو تکیه بر اختر شب‌دزد مکن، کاین عیّار تاج کاووس ببُرد و کمر کیخسرو... آتش زهد و ریا، خرمن دین خواهد سوخت حافظ این خرقه‌ی پشمینه، بینداز و برو برخی از نکات: کشته: کاشته‌شده. کنایه از اعمال انسان. هنگام درو: وقت برداشت محصول. کنایه از روز قیامت. سابقه: در عرفان: عنایت ازلی الهی، لطف خداوند. بخفتیدی: خوابیدی. مجرد: جدا‌شده از علایق و دلبستگی‌های مادی، وارسته. زهد: پارسایی، دوری از دنیا و در این جا منظور حافظ، زهد خشک است که به احوال معنوی نمی‌انجامد و تهی از عشق و محبت است. خرمن چیزی را سوختن: کنایه از نیست و نابود کردن آن چیز. خرقه: لباس رسمی صوفیان که نماد ریاکاری و فریب بوده است. برای اطلاع از شرح کامل غزل، مراجعه بفرمایید به شاخ نبات حافظ، دکتر برزگر خالقی، ص ۸۷۴ - ۸۷۶. 🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
🔹دوستت دارم🔹 همیشه در میان شادی و غم دوستت دارم چه شعبان‌المعظم، چه محرّم دوستت دارم دلم با عشق، خویشاوندی دیرینه‌ای دارد از آغاز جهان، از عهد آدم دوستت دارم وضوی گریه می‌گیرم در استغفار و می‌ریزم به پایت جان که ای جانان دمادم دوستت دارم برای این دل بیچاره همدم، عاشقت هستم برای زخم‌های سینه مرهم، دوستت دارم نگو از چشم من افتاده‌ای من چشم در راهم که از تو بشنوم یک‌بار من هم دوستت دارم خودم را بین آغوش تو می‌بینم شبیه حُر که با اشک خودش می‌گفت نم‌نم دوستت دارم در این دنیا نبردی آبرویم را در آن دنیا چه خواهی کرد؟! من در هر دو عالم دوستت دارم مرا حتی اگر در آتش خشمت بسوزانی زنم فریاد در بین جهنّم دوستت دارم دل دلواپسی دارم، دلی از غصه‌ها سرشار ولی «یا کاشف الهَم کاشف الغم» دوستت دارم فراز آخر شعر است و یک اقرار بی‌پایان مرا بسیار می‌خواهی و من کم دوستت دارم 🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
❌❌ قسمت هشتم منتشر شد! 🎞 فصل دوم شهرنامه | قسمت هشتم 🗺 تاریخ اساطیری ایران (8) | سه هزار سال دوم: جهان پیش نمونه ها ✅در این قسمت خواهیم دید: 1️⃣سه هزار سال دوم از تاریخ دوازده هزارساله اساطیری ایران 2️⃣جهان پیش نمونه ها 3️⃣شش اصل آفریدگان جهان و ترتیب آفرینش 4️⃣مقایسه جهان پیش نمونه ها با عالم مُثُل افلاطونی 5️⃣تفسیر ملاصدرا از نسبت میان اساطیر ایرانی و عالم مُثُل 6️⃣مقایسه کیومرث اساطیری با کیومرث شاهنامه ✅ برای دیدن این برنامه، به صفحات شهرنامه در آپارات و یوتیوب مراجعه کنید و حتما ما را دنبال کنید تا برنامه‌ها را از دست ندهید. 📺تماشای این قسمت در یوتیوب: https://youtu.be/3VPihDT_ryY?si=LMAXxuV9dr1kLVmp 📺تماشای این قسمت در آپارات: https://www.aparat.com/v/GOlV3 🎙نسخه پادکست این قسمت هم به زودی منتشر می شود. @shahr_naame
آن*(فرهنگ، هنر، ادبیات)
❌❌ قسمت هشتم منتشر شد! 🎞 فصل دوم شهرنامه | قسمت هشتم 🗺 تاریخ اساطیری ایران (8) | سه هزار سال دوم:
دوستان علاقه‌مند به شاهنامه و اسطوره شهرنامه برنامه‌ی خوبیه. کانال هم تو ایتا داره. می‌تونید استفاده کنید.
حکایتی از گلستان سعدی مریدی گفت پیر را: چه کنم؟ کز خلایق به رنج اندرم؛ از بس که به زیارت من همی‌آیند و اوقات مرا، از تَرَدُّد ایشان، تشویش می‌باشد. گفت: هر چه درویشانند، مر ایشان را وامی بده و آن چه توانگرانند، از ایشان چیزی بخواه که دیگر یکی گِردِ تو نگردند. گر گدا، پیشروِ لشکر اسلام بُوَد کافِر از بیمِ توقّع، برود تا درِ چین لغات: پیر: مُرشد زیارت: دیدن تردد: رفت و آمد تشویش: پریشانی، نگرانی درویش: فقیر در: دروازه کلیات سعدی، گلستان، باب دوم در اخلاق درویشان. 🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
آن*(فرهنگ، هنر، ادبیات)
حکایتی از گلستان سعدی مریدی گفت پیر را: چه کنم؟ کز خلایق به رنج اندرم؛ از بس که به زیارت من همی‌آین
یک نکته برای دوستانی که تمرکز روی مباحث ویرایش و درست‌نویسی دارند: در کتابهای ویرایش و درست‌نویسی تاکید کردند از فعل "می‌باشد" استفاده نشود و استاد ابوالحسن نجفی در کتاب غلط ننویسیم استدلال می‌کنند این فعل اساسا غلط است! تقریبا اغلب استادان ادبیات فارسی هم این فعل را غلط می‌دانند و استفاده از آن را نشانه‌ی بی‌سوادی!! و من هم (به دلایلی) توصیه می‌کنم تا ضرورت و ناچاری نباشد استفاده نشود. ولی می‌بینید که سعدی استفاده کرده. در کلیله و دمنه، نصرالله منشی هم استفاده کرده. پس مساله انقدرها هم که در جوامع علمی پررنگ و حیثیتی شده، نیست!!
انسان شناسی ۱۹۹.mp3
11.31M
✖️ چرا من اینقدر خسته و بی‌حوصله‌ام و توان ادامه تلاش ندارم؟ ✖️چرا من تعادل ندارم، یه وقت حالم خوبه، یه وقت کلافه و ناامید؟ ✖️چرا همیشه تلاش‌هام برای اهدافم رو نصف و نیمه رها می‌کنم؟ ✖️ چرا شادی من دائمی نیست؟ 🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
آشنایی با انواع سبک های نگارش و شیوه استفاده از آن ها https://www.iranketab.ir/blog/types-of-writing-styles 🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا