#امام_علی علیهالسلام
🔹عدالت دلخواه🔹
فراتر است، از ادراک ما حقیقت ذاتش
کسی که آینۀ ذات کبریاست صفاتش
کسی که وحی به شوق کتابتش شده نازل
که خطّ کوفی او بوده زینت کلماتش
کسی که خطبۀ غرّاست واژه واژه سکوتش
کسی که حجت بحث ولایت است زکاتش
کسی که شیفتۀ نامههای اوست بلاغت
کسی که چشمۀ جوشان حکمت است دواتش
علیست او که زمین مفتخر شده به حضورش
علیست او که زمان معتبر شده به حیاتش
علیست معنی حیّ علی الصلاة من و تو
علی کسیست که میزان سنجش است صلاتش
هرآنچه اشک به دامان چاه ریخت شبانه
بدل به درّ نجف شد یکایک قطراتش
علی معادل عدل است آن عدالت دلخواه
بگو به دهر که تنها علیست راه نجاتش
#بشری_صاحبی
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
41.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«تِلکَ قضیه»💔
شاعر: مصطفی ابراهیم
این شبها دعا برای غزه فراموش نشه
#شب_قدر
#غزه
#فلسطین
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
تا اوج رسانده اند نادانی را
کشتند رفیقان سلیمانی را
با امر ولی به کامشان می ریزیم
با اذن خدا زهر پشیمانی را
طاهره ابراهیم نژاد
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
#رمضاننامه
(دریافتی از دعای مشهور اللهم ادخل... که پس از نمازهای ماه مبارک وارد شده و اهل معنا آن را دعا برای ظهور میدانند)
اَللّهُمَّ فُکَّ کُلَّ اَسیرٍ
خدایا همهی اسیران را آزاد کن
در سالهایی نه چندان دور، حتی کودکان این سرزمین این دعا را با سوز و گداز میخواندند؛ معنای اسیر را فهمیده بودند؛ هر محلهای لااقل یک اسیر جنگی داشت، و روز آزادی اولین گروه آزادگان، مرز خسروی غلغله بود.
از کرمانشاه تا خسروی ترافیک ماشینهایی بود که برای استقبال از اسرای آزاد شده میرفتند... چیزی شبیه ترافیک جادههای شمال در ایام تعطیلات، در این سالها؛
امروز هم اسرایی داریم، مشابه #حمید_نوری!
یا اسرای جبههی مقاومت
اَللّهُمَّ فُکَّ کُلَّ اَسیرٍ
خدایا به زندانیان مضطر نظری کن، آنها که بر اثر یک اتفاق، یک حادثه، یک ندانمکاری، یک بدهی و... روزهای عمرشان را دور از خانواده میگذرانند...
اَللّهُمَّ فُکَّ کُلَّ اَسیرٍ
الهی
اسیر نفسیم
اسیر جاه و مالیم
اسیر شهواتیم
اسیر دنیاییم
اسیر عادتهای بدیم
...
اسیر هر چه هستیم آزادمان کن
اَللّهُمَّ فُکَّ کُلَّ اَسیرٍ
الهی ما را اسیر خودت کن
فقط خودت
ف.شکردست
۲۲رمضان ۱۴۰۳
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
ما دل به غم تو بسته داریم ای دوست
درد تو بجان خسته داریم ای دوست
گفتی که به دلشکستگان نزدیکم
ما نیز دل شکسته داریم ای دوست
#ابوسعید_ابیالخیر
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
کو شب قدر که قرآن به سر از تنگدلی
هی بگویم بِعلیٍّ بِعلیٍّ بِعلی
مطلعُ الفجر شب قدر، سلام تو خوش است
اُدخلوها بسلامٍ ابدیٍ ازلی
ای خوشا امشب و بیداری و الغوث الغوث
خوشترش خواب تو را دیدن و بیداردِلی
کسی آن سوی حسینیّه نشستهست هنوز
همه رفتند، شب قدر تمام است؛ ولی،
باز قرآن به سرش دارد و هی میگوید
بحسین بن علیٍ بحسین بن علی
#مهدی_جهاندار
#شب_قدر
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
#امام_عصر علیهالسلام
🔹محض یار🔹
برگرد ای توسل شبزندهدارها
پایان بده به گریۀ چشمانتظارها
از یک خروش نالۀ عشاق کوی تو
«حاجت روا شوند هزاران هزارها»..
ما را به جبر هم که شده سر به زیر کن
خیری ندیدهایم از این اختیارها
باید برای دیدن تو «مهزیار» شد
یعنی گذشتن از همگان «محض یار»ها..
یک بار هم مسیر دلم سوی تو نبود
اما مسیر تو به من افتاده بارها
شبها بدون آمدنت صبح ظلمتاند
برگرد ای توسل شب زندهدارها
این دستها به لطف تو ظرف گداییاند
ای أیّهاالعزیز تمام ندارها
#علی_اکبر_لطیفیان
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
از مهمترین دغدغه های من و دوستانم تشکیل یک #انجمن_شعر مستقل و ویژه برای بانوان #استان_قم بود که در یک فضای شاد و صمیمی شعر بخوانیم و بشنویم و نقد کنیم.
الحمدلله با همکاری دوستانم این امر محقق شد🌿
اگر تمایل دارید با ما همراه باشید و ما را به بانوان شاعر سراسر کشور معرفی کنید.
اینجا اتفاقات خوبی خواهد افتاد. برای شما که شاعرید و برای شما که طبع شعر دارید ولی هنوز سرودن را آغاز نکردید.
و بطور ویژه برای شما که به هر دلیلی دلتان میخواهد در جمع شاعرانه ی مختص بانوان شعر بخوانید و بشنوید. ☺️
#گوهرشاد پذیرای شماست
با هر سن و سالی و هر میزان طبع شعر
@goharshadqom
حکایتی از بوستان سعدی
تواضع نیکمردان
شنیدم که فرزانهای حقپرست
گریبان گرفتش یکی رندِ مست
از آن تیرهدل، مردِ صافیدرون
قَفا خورد و سر بر نکرد از سُکون
یکی گفتش: آخر نه مردی تو نیز؟
تحمل ، دریغ است ازین بیتمیز
شنید این سخن، مردِ پاکیزهخوی
بدو گفت: ازین نوع، با من مگوی
دَرَد مستِ نادان، گریبانِ مرد
که با شیر جنگی، سِگالَد نبرد
ز هشیارِ عاقل، نزیبَد که دست
زند در گریبانِ نادانِ مست
هُنروَر، چُنین زندگانی کند
جفا بیند و مهربانی کند
لغات:
رند: بیقید، لااُبالی
قفا: پسگردنی
سر بر نکرد: سر بلند نکرد، اعتراض نکرد
سکون: آرامش
بیتمیز: بیتشخیص، نادان
سگالیدن: اندیشیدن
نزیبد: زیبنده و شایسته نیست
کلیات سعدی، بوستان، باب چهارم در تواضع
#سعدی
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سحرخوانی جعفرایمان نژاد
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
یارب دل پاک و جان آگاهم ده
آه شب و گریه سحرگاهم ده
در راه خود اول ز خودم بیخود کن
بیخود چو شدم ز خود بخود راهم ده
الهی یکتای بی همتایی، قیوم توانایی، بر همه چیز بینایی، در همه حال دانایی، از عیب مصفایی، از شرک مبرایی،اصل هر دوایی، داروی دلهایی، شاهنشاه فرمانفرمایی، معزز بتاج کبریایی، بتو رسد مُلک خدایی.
#مناجاتنامه
#خواجهعبدالله_انصاری
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
#رمضاننامه
(دریافتی از دعای مشهور اللهم ادخل... که پس از نمازهای ماه مبارک وارد شده و اهل معنا آن را دعا برای ظهور میدانند)
اللَّهُمَّ أَصْلِحْ كُلَّ فَاسِدٍ مِنْ أُمُورِ الْمُسْلِمِينَ
خدايا مفاسد امور مسلمانان را اصلاح فرما
الهی!
تو خود میدانی اجتماع مسلمین و حکومت صالحان بیش از دشمن، از فاسدین ضربه خورده است.
خدایا!
اکنون نیز حکومت اسلامی
-که حاصل آرمانها و مبارزهای ۱۴۰۰ ساله است،
که خونهای زیادی به پایش ریختهشده و میشود،
که امید مظلومان و مستضعفان جهان است...-
علاوه بر دشمنان پیش و پس، با مفسدان سیاسی و فرهنگی و اقتصادی دست و پنجه نرم میکند.
خدایا
تمام این شبها به تو شکایت کردیم از زیادی دشمن و کمی تعداد و فقدان نبی(ص) و غیبت ولی(عج) ...(دعای افتتاح)
اما هر روز و روزی ۵ بار از تو درخواست کردیم مفسدان در امور مسلمین را اصلاح کنی! که فاسدان خانمانبراندازند.
اللَّهُمَّ أَصْلِحْ كُلَّ فَاسِدٍ مِنْ أُمُورِ الْمُسْلِمین
ف.شکردست
۲۵ رمضان ۱۴۰۳
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
#یک_نکته_از_این_معنی
تکرار هنرمندانه و معنابخش
فرسنگ به فرسنگ علی ماند و علی
ای مرگ به نیرنگ، علی ماند و علی
در عرصۀ لاف کوفیان سردارند
در معرکۀ جنگ علی ماند و علی
***
در شور و شر حجاز، تنهاست علی
در نیمهشبِ نماز، تنهاست علی
ما نیز نمیفهمیم اندوهش را
با این همه شیعه باز تنهاست علی
#امید_مهدینژاد
#شعر_علوی
(١)
برای آفرینش مفهوم و انتقال هنری آن در شعر، حداقل به سه عنصر مهم نیاز است:« زبان»، «موسیقی» و «احساس».
به فرض که در شعر ابزار تخیل (تشبیه، استعاره، مجاز و کنایه) را نادیده بگیریم، نمیتوان از کنار سه عنصر مذکور و هندسهای را که در شعر میآفرینند، بهسادگی گذشت.
زبان و موسیقی، ابزاری برای انتقال عواطف در شعر است و عواطف شاعر، بازتابی از باورها، حسرتها و اندیشههای او، که در قالب واکنش عاطفی نمود مییابد.
(٢)
از سوی دیگر، سادهترین هنر شاعر «به موسیقی رساندن زبان» است و میدانیم که زبان، ابزار مهمی برای «زیبایی آفرینی» است.
بنابراین برای «زبان» در شعر، جایگاه محوریت خاصی باید در نظر گرفت.
یکی از نکات مهم در کاربرد زبان، استفاده از امکانات، شیوهها و شگردهایی است که به «مجازی» و «هنری» شدن زبان کمک میکند.
(٣)
حداقل بیست شگرد برای جذاب کردن شعر از طریق زبان وجود دارد که یکی از آنها« تکرار» است؛ البته تکرار هدفمند به شکلی که فرم موسیقایی معنایی و هنری خاصی بیافریند؛ از یک سو انتقال مفهوم صورت گیرد و از سوی دیگر واکنشهای عاطفی شاعر با ظریفترین و طبیعیترین حالت ممکن در شعر متجلی شود.
(۴)
با مقایسه این دو رباعی بهراحتی میتوان تاثیر خاص و سِحرِ تکرار هنرمندانه در شعر را مشاهده کرد.
هر دو رباعی، به دلیل کاربرد ردیف بلند (و به عبارت دیگر: تکرار هدفمند) برجستگی موسیقایی و عاطفی خاصی دارد.
اما آنچه رباعی نخست را متمایز میکند، زبان مجازی آن است که از رهگذر کاربرد چند عبارت بهظاهر ساده، «معنیِ معنی»، «مضمون» یا «معنی ثانوی» را انتقال میدهد و درک آن را به عهده مخاطب میسپارد.
اینجاست که میتوان با قاطعیت گفت شاعر آیینی لازم است به رموز زبان آشنا باشد، تا شعر او از سادهترین مسیر به تمامیت هنری و محتوایی برسد.
@smahdihoseinir
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast