eitaa logo
آن*(فرهنگ، هنر، ادبیات)
454 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
510 ویدیو
52 فایل
"آن": یُدرک و لا یوصف: به گفت در نیاید! 🌸لطیفه‌ای است نهانی، که عشق از او خیزد (صفحه‌ای برای اهالی فرهنگ، هنر و ادبیات) فاطمه شکردست دکترای زبان و ادبیات فارسی هیئت‌علمی دانشگاه پیام‌نور هنرجوی فوق‌ممتاز خوشنویسی ارتباط با من @fadak_shekardast
مشاهده در ایتا
دانلود
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
یارب دل پاک و جان آگاهم ده آه شب و گریه سحرگاهم ده در راه خود اول ز خودم بیخود کن بیخود چو شدم ز خود بخود راهم ده الهی یکتای بی همتایی، قیوم توانایی، بر همه چیز بینایی، در همه حال دانایی، از عیب مصفایی، از شرک مبرایی،اصل هر دوایی، داروی دلهایی، شاهنشاه فرمانفرمایی، معزز بتاج کبریایی، بتو رسد مُلک خدایی. 🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
(دریافتی از دعای مشهور اللهم ادخل... که پس از نماز‌های ماه مبارک وارد شده و اهل معنا آن را دعا برای ظهور می‌دانند) اللَّهُمَّ أَصْلِحْ كُلَّ فَاسِدٍ مِنْ أُمُورِ الْمُسْلِمِينَ‏ خدايا مفاسد امور مسلمانان را اصلاح فرما الهی! تو خود میدانی اجتماع مسلمین و حکومت صالحان بیش از دشمن، از فاسدین ضربه خورده است. خدایا! اکنون نیز حکومت اسلامی -که حاصل آرمان‌ها و مبارزه‌ای ۱۴۰۰ ساله است، که خون‌های زیادی به پایش ریخته‌شده و می‌شود، که امید مظلومان و مستضعفان جهان است...- علاوه بر دشمنان پیش و پس، با مفسدان سیاسی و فرهنگی و اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند. خدایا تمام این شب‌ها به تو شکایت کردیم از زیادی دشمن و کمی تعداد و فقدان نبی‌(ص) و غیبت ولی(عج) ...(دعای افتتاح) اما هر روز و روزی ۵ بار از تو درخواست کردیم مفسدان در امور مسلمین را اصلاح کنی! که فاسدان خانمان‌براندازند. اللَّهُمَّ أَصْلِحْ كُلَّ فَاسِدٍ مِنْ أُمُورِ الْمُسْلِمین ف.شکردست ۲۵ رمضان ۱۴۰۳ 🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
تکرار هنرمندانه و معنابخش فرسنگ به فرسنگ علی ماند و علی ای مرگ به نیرنگ، علی ماند و علی در عرصۀ لاف کوفیان سردارند در معرکۀ جنگ علی ماند و علی *** در شور و شر حجاز، تنهاست علی در نیمه‌شبِ نماز، تنهاست علی ما نیز نمی‌فهمیم اندوهش را با این همه شیعه باز تنهاست علی (١) برای آفرینش مفهوم و انتقال هنری آن در شعر، حداقل به سه عنصر مهم نیاز است:« زبان»، «موسیقی» و «احساس». به فرض که در شعر ابزار تخیل (تشبیه، استعاره، مجاز و کنایه) را نادیده بگیریم، نمی‌توان از کنار سه عنصر مذکور و هندسه‌ای را که در شعر می‌آفرینند، به‌سادگی گذشت. زبان و موسیقی، ابزاری برای انتقال عواطف در شعر است و عواطف شاعر، بازتابی از باورها، حسرت‌ها و اندیشه‌های او، که در قالب واکنش عاطفی نمود می‌یابد. (٢) از سوی دیگر، ساده‌ترین هنر شاعر «به موسیقی رساندن زبان» است و می‌دانیم که زبان، ابزار مهمی برای «زیبایی آفرینی» است. بنابراین برای «زبان» در شعر، جایگاه محوریت خاصی باید در نظر گرفت. یکی از نکات مهم در کاربرد زبان، استفاده از امکانات، شیوه‌ها و شگردهایی است که به «مجازی» و «هنری» شدن زبان کمک می‌کند. (٣) حداقل بیست شگرد برای جذاب کردن شعر از طریق زبان وجود دارد که یکی از آنها« تکرار» است؛ البته تکرار هدفمند به شکلی که فرم موسیقایی معنایی و هنری خاصی بیافریند؛ از یک سو انتقال مفهوم صورت گیرد و از سوی دیگر واکنش‌های عاطفی شاعر با ظریف‌ترین و طبیعی‌ترین حالت ممکن در شعر متجلی شود. (۴) با مقایسه این دو رباعی به‌راحتی می‌توان تاثیر خاص و سِحرِ تکرار هنرمندانه در شعر را مشاهده کرد. هر دو رباعی، به دلیل کاربرد ردیف بلند (و به عبارت دیگر: تکرار هدفمند) برجستگی موسیقایی و عاطفی خاصی دارد. اما آنچه رباعی نخست را متمایز می‌کند، زبان مجازی آن است که از رهگذر کاربرد چند عبارت به‌ظاهر ساده، «معنیِ معنی»، «مضمون» یا «معنی ثانوی» را انتقال می‌دهد و درک آن را به عهده مخاطب می‌سپارد. اینجاست که می‌توان با قاطعیت گفت شاعر آیینی لازم است به رموز زبان آشنا باشد، تا شعر او از ساده‌ترین مسیر به تمامیت هنری و محتوایی برسد. @smahdihoseinir 🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
گفته می شود شیخ ابوالحسن بر سردر خانقاه خود چنین نوشته بود: "هر که در این سرا در آید نانش دهید و از ایمانش مپرسید، چه آنکس که به درگاه باری‌تعالی به جان ارزد البته بر خوان بوالحسن به نان ارزد". 🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به یاد کودکان غزه: تا بمب به روی چلچله می‌افتد خونخوار به فکر هلهله می‌افتد دنبال سفیدی گلو می‌گردد تیری که به دست حرمله می‌افتد 🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌ ‌ ظرائف سلوکی از کسانی نباش که در روز قیامت، قطره خونی به سینه‌ات افتد و پس از پرسش از علت آن خون‌، پاسخت دهند: تو به ظلم ظالم راضی بودی، پس تو نیز امروز در ظلم او شریک خواهی بود! ای دوست! لااقل جهت دفاع از حق، چند دقیقه قدم زدن را از مظلومان دریغ نکن! اهل آخرت، همانگونه که پروردگار به بنده‌هایش نظر می‌کند، به بندگان نظر می کنند.(حدیث معراج) چه طور ممکن است که داعیه‌ی اهل آخرت بودن را داشته باشی و کشته شدن مظلومانه‌ی میلیون‌ها انسان را حق آ‌ن‌ها بدانی‌؟! آری سالکین واقعی کسانی هستند که با زبان روزه‌، در گرما و سرما جهت دفاع از حق به راهپیمایی روز قدس مشرف می‌شوند. و این را بدان‌! خداوند دین خود را حفظ خواهد کرد لکن باید دید آن را به دست چه کسی حفظ می‌کند!؟ 🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«جنگ حق و باطل» روز آزمون رسیده است وقت اختلاف نیست هیچ‌کس از مشارکت در امتحان معاف نیست یک طرف قلمروی به وسعت جهان یک طرف خرابه‌ای به تنگی قفس یک طرف هجوم بمب‌های بی‌امان یک طرف زنان و کودکان یک طرف سلاح و پول و قدرت و رفاه یک طرف بدون برق و آب و مرهم و پناهگاه شوخی مزخرفی‌ست این‌که عده‌ای حماس را متهم به انتقام کور می‌کنند از کنار غصب سرزمین و قتل‌عام ملتی ولی به‌راحتی عبور می‌کنند بس کنید! حالتان از این دروغ‌ها به هم نخورد؟ رَطب و یابِسی که بافتید، عاقبت بر گلویتان طناب دار می‌شود شرم‌تان کجاست؟ این که در خرابه‌های غزه تار و مار می‌شود لشکر حماس نیست حلقۀ به هم فشردۀ زنان و بچه‌هاست جنگ، جنگ حق و باطل است گوهر بشر در این نبرد آشکار می‌شود تو در این میان کدام جانب ایستاده‌ای؟ جانب حسین! یا یزید؟ انتخاب سومی نمانده است این چکیدۀ تمام ماجراست: غزّه، کربلاست... 🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خصم ظالم باشید. «خصم»، غیر از «دشمن» است. یک وقت کسی دشمن ظالم است؛ یعنی از ظالم بدش می‌آید و دشمن اوست. این، کافی نیست. «خصم او باش»، یعنی «مدّعی‌اش باش.» خصم یعنی «دشمنی که مدّعی است»، دشمنی که گریبان ظالم را می‌گیرد و او را رها نمی‌کند. بشریت بعد از امیرالمؤمنین علیه‌السّلام، تا امروز، به سبب نگرفتن گریبان ستمکاران، بدبخت و روسیاه شد. اگر دستهای با ایمان، گریبان ظالمان و ستمکاران را می‌گرفتند، ظلم در دنیا این‌قدر پیش نمی‌رفت؛ بلکه از بن برمی‌افتاد... «و للمظلوم عوناً» هرجا مظلومی هست، به او کمک کن. نمی‌گوید «طرفدارش باش». نه! باید کمکش کنی. هرچه می‌توانی و به هرنحو که می‌توانی... 💬 بیانات ۱۳۷۲/۱۲/۱۳ @honare_kimiya 🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاسخی به مهمترین شایعات میان ایران و در‌چندسال گذشته🔰 ❓ ساخت مسجد ابن‌ملجم در غزه ❓ آیا فلسطینی‌ها زمین‌هایشان را به اسراییلی‌ها فروخته‌اند ❓ توزیع گوشت نذری به اسم صدام در فلسطین ❓ فلسطینی‌ها خون اهدایی شیعیان ایران را پس دادند ❓ فلسطینی‌ها ناصبی هستند ❓ ساخت میدان صدام در فلسطین برای دشمنی باایران ❓ بازی نکردن فوتبال فلسطین با تیم ملی ایران 🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
حکایتی از گلستان سعدی تربیت پادشاهی، پسری را به ادیبی داد و گفت: این، فرزند توست؛ تربیتش همچنان کن که یکی از فرزندان خویش. ادیب، خدمت کرد و مُتقبّل شد و چند سالی بر او سعی کرد و به جایی نرسید. و پسرانِ ادیب، در فضل و بلاغت، مُنتهی شدند. مَلِک، دانشمند را مؤاخذت کرد و معاتبت فرمود که: وعده، خلاف کردی و وفا، به جا نیاوردی. گفت: بر رایِ خداوندِ روی زمین، پوشیده نمانَد که تربیت، یکسان است و طِباع، مختلف. گر چه سیم و زر، ز سنگ آیدهمی در همه سنگی، نباشد زرّ و سیم بر همه عالَم همی‌تابد سُهیل جایی اَنبان می‌کند، جایی اَدیم لغات: خدمت کرد: تعظیم کرد و احترام گذاشت منتهی شدند: به انتها و پایان رسیدند، در تربیت کامل شدند معاتبت: سرزنش خداوند: مالک، صاحب. خداوند روی زمین: پادشاه طباع: جمع طبع: سرشت، طبیعت سیم و زر: نقره و طلا سهیل: ستاره‌ای در صورت فلکی کشتی یا سفینه انبان: کیسه، کیسه‌ای از پوست گوسفند «یکی از باورهای عامیانه دربارة ستاره سهیل این است که از تابش این کوکب، چرم یا ادیم و کیمخت رنگ می‌یابد. بدین‌منظور چرم را در زیر آسمان می‌گسترانند تا رنگ بگیرد. چرم بلغاری یا ادیم بلغاری و ادیم شامی از آن جمله است.» (مصفی، 1381: 422) ادیم: پوست دَبّاغی شده، چرم کلیات سعدی، گلستان، باب هفتم در تأثیر تربیت 🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
🔴در قدیم، مردم با آسمان و ستارگان و صورت‌های فلکی و اعتقادات و باورهایشان زندگی می‌کردند و وضع ستارگان را در سرنوشت و وضع زندگانی خود مؤثر می‌دانستند. این اعتقادات ناشی از مجهول بودن رابطة‌ علت و معلولی موجود بین پدیده‌های مختلف بوده است. ارتباط سهیل و ادیم ماه و کتان ماه و اژدها و.... که در کتاب‌های مختلفی به آن اشاره شده است. به ویژه کتاب اصطلاحات نجومی در ادب فارسی از دکتر ابوالفضل مصفی برای اطلاعات بیشتر مقاله زیر هم خوب است: http://adabefarsi2.blogfa.com/post/427/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86%D8%A9-%D9%86%D8%AC%D9%88%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D8%B5%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%AE%D8%A7%D9%82%D8%A7%D9%86%DB%8C 🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
🌄 رمضان دارد می‌رود... ✍🏻 عین‌صاد ❞ از كسانى نباشيم كه رمضان بر آنها مى‌گذرد، در حالى كه بدن‌هايشان ضايع شده و فكرهايشان عقيم مانده و قلب‌هايشان سرشار از بت‌ها شده و روح‌هايشان هم به تنگى رسيده است! چون اين يك اصل است كه اگر كسى از نعمتى كه در دسترس اوست بهره نگيرد، سياهى به او مى‌رسد. جرقه‌هايى كه مى‌زنند، اگر كسى استفاده نكند و شكر نكند، سياهش مى‌كنند و به او مى‌بندند. او براى رشد ما زمينه‌ها، فرصت‌ها، حادثه‌ها، برخوردها، زمان‌ها و مكان‌هايى را تأمين كرده است كه به وسيلۀ آنها حركتى بكنيم، گامى برداريم و پيشرفتى داشته باشيم. ولى اگر ما اين همه محبت را جواب ندهيم و اين همه مايه را در راه به جريان نيندازيم، همۀ آنها را از ما مى‌گيرند. 📚 | ص ۴۷ #️⃣ | عضو شوید 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca 🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast