eitaa logo
شناخت صحنه
275 دنبال‌کننده
283 عکس
10 ویدیو
9 فایل
«شناخت صحنه» اولین عنصر لازم از عناصر چهارگانه طرح شده توسط رهبر انقلاب در تاریخ 98/3/1 جهت تحقق حرکت عمومی جوانان در گام دوم انقلاب می باشد. ارتباط با ما: @admin1442
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷 اهمیت حضور مردم در صحنه انتخابات 🔅مبتنی بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ 🌐 🔘 @shenakhte_sahne 🔘 instagram.com/shenakhte_sahne
شناخت صحنه
#اینفوگرافیک #زنجیره_تواصی ⭕️ نظر به تاکیدات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر لزوم «توصیه به ب
🔰 (۲۹) 🔅«اگر مردمی، امتی از بصیرت برخوردار نباشند، حقایق گوناگون، کار آنها را اصلاح نخواهد کرد؛ گره از مشکلات آنها گشوده نخواهد شد.» 🌐 🔘 @shenakhte_sahne 🔘 instagram.com/shenakhte_sahne
✍️نکات شناختی از صحنه انتخابات۱۴۰۰|شماره دو 🔻مشارکت 🔻منتخب مردم 🔻جبهه انقلاب 🔻جبهه معارض 1️⃣مشارکت ۱) شاید بتوان گفت مشارکت مردم دراین‌انتخابات بیش از آمار و ارقام از طریق حس حضور نمایان شد؛ این‌که آیا مجریان توانستند با مدیریت صحیحِ اخذرای، میزان حضور را در اعداد و ارقام به نحو مطلوبی بازتاب دهند قابل بررسی است لکن در داخل و در محیط اجتماعی مردم این حضور احساس شد و در خارج نیز تصاویرش منعکس گردید و پیامش منتقل شد. ۲) مشارکت ۴۹ درصدی اگرچه مطلوب نظام نیست لکن بیانگر آن‌است که پروژه تحریم انتخابات۱۴۰۰ ایران به دست مردم ایران؛ که بخشی از پروژه تحریم و فشارحداکثری آمریکا بود با حضور شورانگیز ملت شکست خورد؛ چراکه میانگین مشارکت در انتخابات‌های ریاست جمهوری ۴۲ سال اخیر عددی حدود ۷۰درصد است که با وجود عوامل ویژه امسال، مشارکت در حدود ۲۱ درصد نسبت به میانگین کاهش داشته است؛ همچنین این انتخابات نسبت به پایین ترین میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری در سال ۷۲ کمتر از ۲ درصد کاهش داشته است. ۳) عوامل ویژه امسال: (با محوریت پیام رهبر معظم انقلاب پس از انتخابات و نیز سخنرانی ایشان در آستانه انتخابات) ▪️مشکل کمبود، دیر رسیدن و نرسیدن برگه‌های تعرفه ▪️عدم ایجاد آمادگی برگزاری انتخابات در تعداد زیادی از کشورها ( چه از لحاظ امنیت و آرامش رای دهندگان، چه آماده کردن تعداد اندک صندوق‌رای و ساعات محدود رای‌گیری) ▪️تبلیغات رسانه‌های مزدور دشمن و وسوسه‌ی خام‌اندیشان و بدخواهان (با تلاش هدفمند سرویس‌های‌جاسوسی و بهره‌گیری از فضای مجازی ولنگار) ▪️دشواری معیشت طبقات ضعیف (محصول ناکارآمدی‌های گوناگون دولت در ۸ سال اخیر) ▪️تهدید بیماریِ فراگیر کرونا (مطابق نظرسنجی‌های خارجی۵ درصد و داخلی۸ درصد بعنوان عامل کاهش مشارکت ذکر شده) ▪️مخالف‌خوانی‌هایی که با انگیزه‌ی دلسرد کردن مردم از ماه‌ها پیش آغاز شده بود(جریان ها و افراد گوناگون در داخل و خارج کشور) ▪️برخی اختلالات در جریان رأی‌گیری (تاخیر در شروع، تعرفه،اختلال‌های سیستمی و برخی مسائل مهم دیگر) 2️⃣منتخب مردم از نگاه عامه مردم (چه کسانی که رای دادند چه رای ندادند)، تایمر ارزیابی رئیس جمهورمنتخب نه از ۴۵ روز دیگر که از همین شنبه بعد انتخابات شروع شده است. تک تک سخنرانی‌ها موضع‌گیری ها و رفتار، چینش کابینه، بیان اولویت‌ها خصوصا توجه ایشان به وعده‌های اعلامی و نحوه اِعمال آن‌ها مورد دقت افکار عمومی است؛ شاید در همین مدت کوتاه نسبت به رئیس‌جمهوری جدید قضاوت و جمع بندی صورت گیرد؛ در این میان نقش رسانه ها خصوصا رسانه‌های معارض پررنگ است. 3️⃣جبهه انقلاب حال که نزدیک یک سوم واجدان شرایط با وجود گلایه‌مندی‌ها به کاندیدای جبهه انقلاب اعتماد کرده‌اند، وظیفه نیروهای جبهه انقلاب در یاری رساندن به منتخب مردم با کنشگری‌های مجاهدانه و خلاقانه جهت تشکیل و اداره دولت جوان‌حزب‌اللهی بسیار مهم، خطیر و سرنوشت سازاست: ➖یکم آن که کاهش مشارکت و بی اعتمادی در میان اقشار محروم وآسیب‌پذیر نگران‌کننده است و اگر درپشتیبانی از دولت ،نهضت خدمات‌رسانی به روستائیان و حاشیه‌شهرهای‌بزرگ و ارتباط گیری صحیح با آنها صورت نگیرد، با کوچکترین جرقه‌‌ای، حوادث ناگواری محتمل است. ➖دوم آن که کاهش مشارکت در میان قشر شهرنشین (متوسط به بالا از لحاظ اقتصادی) نیز نگران کننده است که خود را در شهرهای بزرگ خصوصا تهران نشان داده است. جنس کنش جبهه انقلاب برای این مخاطب،تبیینی ،تبلیغی،ترویجی، ایدئولوژیک و فرهنگی و رسانه‌ا‌ی است که اگر برای آن تلاش مضاعف و هوشمندانه‌ای نشود منجر به بروز شکاف‌های فرهنگی عمیق‌تر و خسارت باری خواهد شد. 4️⃣جبهه معارض ۱) با اینکه جبهه معارض نتوانسته در خواسته خود نسبت به تحریم انتخابات کاملا موفق شود اما برخی اهداف کوتاه‌مدتش محقق شده که می‌تواند در بلند مدت خطرساز باشد؛ به همین جهت از هیچ تلاش و کوششی در راستای رسیدن به اهدافش دریغ نخواهد کرد. ۲) دو راهبرد «تضعیف شرایط داخلی و خارجی برای سرکار آمدن دولت جدید» و نیز «تخریب و تهدید رئیس جمهور منتخب و دولت وی» قابل پیش بینی است: 🚨در این راستا هرگونه برنامه در جهت انواع خرابکاری، التهاب‌آفرینی، حادثه‌سازی، ایجاد بحران های کوچک و بزرگ و ناامیدسازی مردم در چند ماه آینده دورازانتظار نیست. همچنین نقش رسانه‌های معارض در آماده‌سازی اذهان قبل از هر ماجرا و پشتیبانی سنگین رسانه‌ای و جنگ روایت در حین ماجرا و پس از آن موضوعی مشخص و محرز است؛ در این میان نقش افراد و گروه های متضرر داخلی و خارجی از حضور مردم در انتخابات۱۴۰۰ قابل دقت و توجه از پیش است. 🌐 🔘 @shenakhte_sahne 🔘 instagram.com/shenakhte_sahne
🔻در افغانستان چه خبر است؟ ◾️آیا پیشروی‌های طالبان، عجیب و مشکوک نیست؟ ▪️جعفر بلوری طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت: مدتی است خبرهای مهم و در عین حال عجیب و «مبهمی» از افغانستان، کشور همسایه ایران منتشر می‌شود: «پیشروی سریع طالبان در شهرهای مختلف افغانستان و سقوط یک به یک شهرهای این کشور»! ▪️طی ۱۰ روز گذشته، تقریبا روزی نبوده که خبری از سقوط شهری در افغانستان مخابره نشده باشد. اگرچه در لابه‌لای اخبار این سقوط‌ها، خبرهایی هم از بازپس‌گیری برخی شهرها به دست نیروهای دولتی مخابره شده اما خبر پیشروی‌های سریع طالبان، چیزی نبود که سایر اخبار بتواند آن را تحت‌الشعاع خود قرار دهد. کار به جایی رسید که در برخی روزها اعلام می‌شد، ۸ شهر افغانستان در یک روز به دست طالبان افتاد! حالا هم خبر رسیده که، طالبان مدعی است، کنترل ۸۰ درصد این کشور را در اختیار گرفته و هیچ بعید نیست، خبر سقوط کابل را هم طی هفته‌ها یا حداکثر چند ماه آینده بشنویم! دیروز «ان‌بی‌سی نیوز» نوشت: «طالبان، خود نیز از سرعت پیشروی‌هایی که می‌کند، غافلگیر شده است»؟ ▪️در افغانستان چه خبر است؟ آیا پیشروی‌های طالبان، عجیب و مشکوک نیست؟ آیا این تحولات با خروج نیروهای آمریکایی از این کشور مرتبط است؟ با مذاکراتی که آمریکا و طالبان داشت چطور؟ و بالاخره اینکه، آیا این تحولات خطری برای ایران خواهد داشت؟ ▪️برای رسیدن به پاسخ‌های این سؤال، ابتدا باید نکاتی روشن شود. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. 🌐 🔘 @shenakhte_sahne 🔘 instagram.com/shenakhte_sahne
🌀 حوزه و نیروسازی برای نظام 📝 گزینه‌های ریاست آتی قوه قضاییه 🖋 علی مهدوی 🔸 با انتخاب آیت الله رییسی به عنوان رییس قوه مجریه، مجددا بحث درباره گزینه‌های ریاست قوه قضاییه بالا گرفت. ➖ برخی از افرادی که مطرح می‌شدند صبغه کاملا علمی و اجتهادی در حوزه‌ علمیه داشتند؛ ➖ برخی علاوه بر برخورداری از چهره علمی نسبتأ علمی در حوزه‌های علمیه، در مدیریت و ساختارسازی هم مشهورند اما قاطعیت کافی در برخورد با نورچشمی‌ها را عملا ندارند. ➖ برخی هم به ظاهر به اجتهاد علمی در حوزه‌ها شناخته نشده‌اند اما سوابق مدیریتی جدی و حتی سوابق علمی قابل قبولی دارند. ✅ حال نظام اسلامی باید تصمیم‌گیری می‌کرد که کدامیک گزینه بهتری برای تکیه زدن بر مسند ریاست قوه قضاییه است. به علاوه اینکه کارنامه تقریبا دو و نیم ساله‌ی آیت الله رییسی و سند تحول ق.ق توقعات مردم و حتی خواص را از گزینه جایگزین وی بالا برده است. 🔹 با توجه به این ملاک‌ها، شایسته است نگاهی به افرادی که در رأس ق.ق بوده‌اند داشته باشیم: مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی، فقیه مجاهد و انقلابی آیت الله محمد یزدی، نابغه علمی و شاگرد شهید صدر مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی و آیت الله آملی لاریجانی همگی از بزرگان علمی و فقهای تربیت‌یافته در حوزه‌های علمیه بودند. این بزرگواران گرچه به نوعی به اتقان علمی ق.ق کمک‌های شایسته و در خور تقدیری داشتند؛ اما گاهی اختلالات و کندی‌ها در مراحل دادرسی و تعیین تکلیف حجم بزرگی از پرونده‌ها نیز دیده می‌شد که مردم را آزار می‌داد. اختلالاتی که صرفا با قوه فقهی و علمی حل‌شدنی نبودند؛ بلکه نیاز به مدیریت قوی و شناخت دقیق از دالان‌های کوچک و بزرگ ق.ق داشت. 🔹 بر همین اساس است که می‌بینیم آیت الله رییسی امثال طبری‌ها را به خوبی در ق.ق محاکمه می‌کند؛ اما فساد و رخنه وی برای آیت الله آملی لاریجانی احراز نمی‌شود و متأسفانه برخی به جفا بگونه‌ای قلم‌فرسایی کردند که گویی آقای آملی از فساد وی مطلع بوده است و چشم‌پوشی کرده است. ❓به سوال اصلی این یادداشت برگردیم؛ نظام اسلامی برای گزینه ریاست ق.ق سراغ چه شخصیتی باید برود؟ اگر حوزه‌های علمیه در نگاهی تک بعدی فقط فقیه پرورانده باشند؛ فقیهی که توان مدیریتی لازم برای تصدی مسئولیت‌ها را نداشته باشد، تکلیف نظام اسلامی چیست؟ ♨️ اینجاست که نظام اسلامی دست مطالبه‌اش به سوی حوزه‌های علمیه دراز است و شورای عالی حوزه‌های علمیه باید تبیین کند دقیقا برای پرورش فقیهانی که قدرت مدیریتی داشته باشند چه برنامه‌ای داشته و چه محصول نیروی انسانی‌ و خروجی مناسبی برای عرضه در این زمینه دارد. 🔹 امروز یا فردا گزینه موجود از بین گزینه‌های احتمالی برای قوه قضائیه معرفی می‌شود، اما این مسئله در حوزه‌های علمیه به قوت خود باقی هست که حوزه علمیه چرا به یک مرکز شبه دانشگاهی تبدیل شده که عده‌ای در آن صرفا تحصیل می‌کنند و مهارت‌های مدیریتی متناسب با نیازهای نظام در حوزه‌های گوناگون مسئولیتی را فرا نمی‌گیرند؟ ❓ چرا حوزه علمیه فقط محصل و طلبه تربیت می‌کند ولی امام جمعه تربیت نمی‌کند، نماینده ولی فقیه و مدیر ولایی برای نهادها و سازمان‌ها تربیت نمی‌کند، کارشناسان ارزیابی و تشخیص صلاحیت دینی مدیران و قوانین و مقررات کشور تربیت نمی‌کند، اغلب قضات روحانی دادگاه‌ها را چرا مراکز دیگر تربیت می‌کنند، چرا برای تربیت مبلغین بین‌الملل که وظیفه ذاتی حوزه است، برنامه‌ای برای طلاب محصل حوزه مشاهده نمی‌شود، چرا برای تربیت مدیران و رؤسای نهادهای دینی و تبلیغی رسمی کشور برنامه‌ای در حوزه‌های علمیه مشاهده نمی‌گردد و ده‌ها سؤال مشابه در این زمینه... 🔹 البته این سؤالات به معنای زیر سوال بردن دستاوردهای عظیم و گاها بی نظیر حوزه در طول سالیان پس از انقلاب اسلامی نیست و به سبک عدالتخواهان عجول و تحول‌خواهان انحرافی به دنبال تخطئه کلیت نظام حوزه‌های علمیه نیستیم؛ بلکه دغدغه مدیرسازی و نیروپروری برای نهادها و دستگاه‌های نظام اسلامی از دغدغه‌های مهم رهبر انقلاب در طول سالیان طولانی بوده است که اقدامات گسترده و سازمان یافته‌ای برای تحقق آن تا بحال صورت نگرفته است، هرچند شاهد حرکات چریکی و تحرکات موردی در این عرصه نیز بوده‌ایم. 📩 در پایان خوانندگان محترم نظر بدهند که راهکارهای تحقق بخشیدن به این دغدغه رهبر معظم انقلاب چیست؟ چگونه حوزه‌های علمیه می‌تواند به تربیت نیرو و مدیرسازی برای مناصب نظام اسلامی بپردازد؟ آفات و آسیب‌های روش‌های موردی کنونی چه بوده است؟ @Manahejj 🌐 🔘 @shenakhte_sahne 🔘 instagram.com/shenakhte_sahne
شناخت صحنه
✍️ نکات شناختی درباره چرایی عدم تنظیم دستگاه محاسباتی برخی از ما با دستگاه محاسباتی رهبر معظم انقلاب اسلامی 🔻اصلا چنین تنظیماتی لازم است؟ (قسمت اول) 🔻اگر دستگاه تنظیم نبود یعنی از خط رهبری جدا شدیم؟ (قسمت دوم) 🔻علت چیست و برای تنظیمات چه باید کرد؟ (قسمت سوم) 1️⃣اصلا چنین تنظیماتی لازم است؟ 🔸انقلاب اسلامی یک جریان است، مبانی دارد،اصول دارد، اجتهاد در زمان و مکان دارد و رهبر دارد. وظیفه رهبری راهبری کلان جریان انقلاب است؛ بدیهی است که این راهبری بدون وجود یک دستگاه محاسباتی دقیق در تصمیمات و مواضع رهبری امکان‌پذیر نمی‌باشد. به‌همین منظور ابتدا مروری کوتاه به برخی ویژگی‌های موثر بر دستگاه محاسباتی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای داریم: 🔅ظرفیت بالای علمی، فقاهتی و مطالعاتی متنوع ایشان ( از قرآن و حدیث و تاریخ و فقه تا سیاست ومدیریت و رمان و ادبیات) 🔅ظرفیت عظیم عبادی، معرفتی، اخلاقی، زهد و ساده زیستی 🔅رهبر، نظریه‌پرداز و مفسر شاخص جریان انقلاب اسلامی و اندیشه‌های امام بزرگوار انقلاب 🔅آگاهی از اخبار دقیق و مطلع از وضعیت فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مردم، کشور، منطقه و جهان بصورت مستمر 🔅سرمایه‌ی دانش‌تجربی بی‌نظیرِ اندوخته شده در جایگاه ولایت‌فقیه و رهبری ایران و رهبری جبهه مقاومت در مواجهه وسیع تمدنی با صهیونیزم بین‌الملل و تمدن غرب طی 32 سال و موارد دیگری که با ادبیات مختلف قابل بیان است. 🔸اگر کسی یا جریانی هست که چنین سرمایه‌ای دارد و باز دستگاه محاسباتی‌اش برای پیشبُرد اهداف جریان انقلاب اسلامی با رهبری تنظیم نیست، طبیعاتا خود صاحب‌نظر است و شاید اصلا نیازی به تنظیم محاسبات ندارد جز آنکه بخواهد به دلیل وحدت با رهبریِ جریان انقلاب، دستگاه محاسباتی خویش را با ایشان هماهنگ کند، اما واقعا چنین فردی و جریانی را می‌شناسید؟ 🔸حال اگر قبول داریم که موضع‌گیری رهبر معظم انقلاب درباره مسائل جاری نظام به دلیل ویژگی‌های‌ ایشان، میزان و شاخص است، پس چرا چندی است در خصوص برخی از مسائل چون: ▪️برجام▪️حمایت از دولت و یا برخی افراد▪️فساد سیستمی▪️ ماجرای بنزین▪️ پرونده طبری▪️ کنایه به مجلس انقلابی▪️تحامل به شورای نگهبان▪️واکسن زدن ایشان▪️ مواضع پسا انتخاباتی 1400▪️و... مواضعی از سوی برخی از ما طرح می‌شود که پس از اعلام موضع از سوی رهبری احساس فاصله با ایشان می‌کنیم؟ و گاها هم دست به توجیهاتی اینچنین می‌زنیم که نظر رهبری هم همین است بعد که نظر مشخص شد گفته‌می‌شود نه، رهبری یک وظیفه دارد ماهم یک وظیفه، یا با متهم کردن مرکز و دفتر رهبری یا افراد نزدیک به ایشان یا مرتبط به ایشان و دفتر، رهبری را پا به سن گذاشته و کانالیزه می‌پنداریم ( نقایص افراد و دفتر جای خود محفوظ بحث کانالیزه شدن مطرح است.) 🔻ادامه دارد ... (پاسخ به سوال قسمت اول در جمع‌بندی قسمت دوم) 🌐 🔘 @shenakhte_sahne 🔘 instagram.com/shenakhte_sahne
شناخت صحنه
✍️ نکات شناختی درباره چرایی عدم تنظیم دستگاه محاسباتی برخی از ما با دستگاه محاسباتی رهبری 🔻قسمت دوم 2️⃣ اگر دستگاه محاسباتی تنظیم نبود یعنی از خط رهبری جدا شدیم؟ 🔸بعنوان مثال اگر به دیدارهای چندساله اخیر دانشجویان با رهبری توجه کنیم، فاصله گرفتن مواضع برخی دانشجویان وتشکل‌های انقلابی با ایشان در مواردی، نسبت به سال‌های قبل‌تر مشهود و اتفاقا مورد توجه رهبری است؛ در این بین برخی مواضع کارشناسی‌تر که متفاوت از نگاه رهبری مطرح شده است گاها مورد استقبال و گاها مورد نقد رهبری قرار گرفته است؛ اینکه در بعضی حوزه های‌تخصصی، موضوعی یا موردی مواضع کارشناسی متفاوت مطرح است امری طبیعی می‌باشد، اما وقتی این تفاوت نگاه با رهبر انقلاب تبدیل به یک «رویه» و جریان مداوم می‌شود که گستره‌ای از موضوعات را دربرمی‌گیرد آیا معنایی غیر آن دارد که اساسا دستگاه محاسباتی برخی از ما با دستگاه محاسباتی رهبری فاصله پیدا کرده است؟ حال کسانی که چنین رویه‌ای دارند از خط رهبری جدا شده‌اند؟ 🔸بهتر است مسئله را اینگونه طرح کنیم که این فاصله چه تبعاتی دارد؟ اگر درک و شناخت صحیحی از صحنه تمدنی داشته باشیم متوجه می‌شویم که جبهه مقابل‌ما از هر زمینی بتواند استفاده می‌کند. افراد و جریان‌های خنثی و ساکت جای خود،او حتی از ظرفیت انقلابی‌ترین‌ها هم استفاده می‌کند تا به جریان انقلاب اسلامی ضربه وارد کند و به تعبیر رهبر انقلاب با کنارهم قرار دادن خانه‌های یک جدول یا قطعات یک پازل ظاهرا بی ربط بهم میدان را طوری آرایش دهد که متضرر آن انقلاب اسلامی باشد. اساسا یکی از تبحرهای جبهه مقابل خط‌ روخط انداختن و عوض کردن کدها باهم است؛ چیزی که رهبری از آن به عنوان اصلی و فرعی کردن امور نام می‌برند و از جمله عوامل اختلال در دستگاه محاسباتی همین اختلال در کدها و اولویت های افراد و جریان‌ها می‌باشد. به هر حال از آنجاکه نظر نهایی جریان انقلاب از لسان رهبر دارای صلاحیت انقلاب اعلام می‌شود ( پس از طی مسیر مشورتی و تصمیم سازی که ایشان برای خود دارند) مسلم است که هر مطلبی خارج از آن مستعد قرارگرفتن در پازل جبهه مقابل است (چه بجا باشد،چه نابجا چه نیمه‌جا) و این یعنی هر حرکت‌ما و اعلام موضع‌ما یا تاثیر مثبت‌ومنفی بر جبهه خودی دارد یا جبهه مقابل؛ بدیهی است که حتی حرکت در ظاهر خنثی، اثر مثبتش برای جبهه مقابل بیشتر است و لو اثر منفی مستقیمی برای جبهه خودی نداشته باشد. 🔸تجربه زیسته انقلاب گویای آن‌است بسیاری از تفاوت رویه‌هایی که از سوی افراد و جریان‌ها بوجود می‌آید در مبنا(مبانی) و در مقصد(هدف) نیست بلکه در روش است؛ در لایه مبانی نیست که در لایه شناخت و سپس اتخاذ روش است. (مثلا روش مقابله با بیماری کرونا چه ارتباط مستقیمی با مبانی علمی و دینی پیدا می‌کند؟ عقل می‌گوید هرچه داری که می‌توانی به آن اطمینان کنی و در این زمان قابل حصول و استفاده برای مقابله با این بیماری است استفاده کن) فلذا سهم شناخت و سپس روش در تفاوت رویه‌ها عمده و محوری است و از آنجا که روش هرکاری به داده‌های ورودی و لوازمش وابسته است بسیاری از این تفاوت رویه‌ها در عدم کفایت ما نسبت به همین مواد اولیه خصوصا ماده شناخت است؛ بارها دیده‌شده که گذشت زمان این مسئله را به افراد غیرلجوج ثابت کرده است. 🔸جمع‌بندی آنکه اولویت تکلیفی و رسالتی ما در اهداف کلان، اثبات آزاد اندیشی ماست یا پیشبرد جریان بحق انقلاب اسلامی؟ اصلا چه تضمینی وجود دارد که راه حل یا موضع ما بیش از آنچه رهبر جریان از روی متد اجتهادی‌اش اعلام و اعمال می‌کند موثر واقع شود؟ ( که نمونه ناموفق آن بسیاراست- مثلا اختلاف نظر در کیفیت ورود ایران به فتنه سوریه) پس اگر دومی اولویت اول است، ناگزیر به تنظیم دستگاه محاسباتی‌مان با دستگاه محاسباتی و دقیق رهبری عظیم‌الشان انقلابیم؛ آنجاهم که موضع متفاوت و دارای قوت داریم و مطمئنیم رهبری از آن با خبر نیست، برماست( تکلیف ماست) تلاش کنیم تا نظر خود را به فرایند تصمیم‌سازی ایشان برسانیم و به ایشان در اتخاذ تصمیم و اعلان مواضع کمک کنیم.( لزوما نه از سمت دفتر.برای کسی که بخواهد ازطرق گوناگون قابل دسترسی است واینکه حتی بدون آنکه رهبری بداند میتوان پازل ایشان را در حوزه عملی خودمان تکمیل کنیم، نکته آنجاست برخی از آنهایی که دفتر را بهانه می‌کنند، بعد آنکه نظرشان به دست رهبری هم میرسد و باز اعمال نمی‌شود بجای اینکه تکلیف خود را در فرایند تصمیم‌سازی تمام شده و موفق ببینند متاسفانه سرخورده می‌شوند.) 🔹توجه به این نکته ضروری است که زاویه نگرش رسانه شناخت صحنه در این بحث سه قسمتی، یک زاویه دید مدیریتی، ساختاری و تشکیلاتی است. 🌐 🔘 @shenakhte_sahne 🔘 instagram.com/shenakhte_sahne
شناخت صحنه
✍️ نکات شناختی درباره چرایی عدم تنظیم دستگاه محاسباتی برخی از ما با دستگاه محاسباتی رهبری 🔻قسمت آخر 3️⃣ علت چیست و برای تنظیمات چه باید کرد؟ 🔸از منظر رسانه شناخت صحنه یک قوت و یک ضعف توامان منجر به بروز اختلال در تنظیمات دستگاه محاسباتی برخی از ما شده است. 🔸بازهم به دیدارهای اخیر رهبر معظم با دانشجویان بنگریم، تقدیر سالانه ایشان از سطح مباحث و رشد فکری دانشجویان توام با تذکر ایشان به عدم شناخت صحیح و دقیق از صحنه همان دانشجویان می‌تواند بیانگر این نتیجه‌ باشد که انقلابی‌ها اتفاقا چون رشد کرده‌اند پر از سوال شده‌اند، چون خود را مطابق فرمایش‌رهبرانقلاب مرکز دنیا می‌پندارند، احساس مسئولیت کرده و تکلیف خود را در پاسخگویی و کنشگری فعال و آتش به اختیار می‌بینند، فلذا اقدام به انجام تکلیف و اثرگذاری و اعلام موضع به نفع انقلاب و آرمانها می‌کنند و چون به اندازه سطح مواجهه شان با مسائل، ورودی کافی اطلاعات و پردازش متناسب با آن و در نتیجه تحلیل صحیح از صحنه ندارند در خروجی اقدام‌شان، احساس فاصله با دستگاه محاسباتی رهبر انقلاب می‌کنند.(که البته همانطور که در شماره قبل طرح شد بحث ما در رویه دستگاه محاسباتی است نه در موردهای خاص) 🔸مطالعه چند ساله بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی و تطبیق آن با شرایط کنونی مارا بر آن داشت که به چند مورد از عوامل ریز و درشت اختلال پیش آمده در دستگاه محاسباتی برخی از ما ذیل عنوان «عدم شناخت صحیح از صحنه» اشاره کنیم: ۱) عدم وجود اصول علمی، مبنایی و عدم ارائه نظر تخصصی در موضوعی که درباره آن موضع گرفته می‌شود ( وزانت علمی و تخصصی) ۲) عدم مطالعه کافی و لازم مبتنی بر یک روش پژوهش منطقی درباره آن موضوع (پژوهش و پدیده شناسی) ۳) مشکل بزرگی بنام « عدم درک تفاوت مقیاس شخصی یا محلی با مقیاس ملی و جهانی » در تحلیل ها (درک مقیاس و مقیاس شناسی) ۴) اتکا به داده‌های با روایت ناقص و دور،کم‌اعتبار یا بی‌اعتبار ( کلان داده و بیگ دیتا) ۵) قرار‌دادن تحلیل‌ها بجای اطلاعات و نتیجه گیری( قوه پردازش) ۶) عدم داشتن دانش میدانی و تجربه لازم و کافی در مواجهه با موضوعات و مسائل (دانش تجربی و بومی، مدیریت دانش) ۷) تحلیل از دور و به هم وصل کردن داده‌های موجود و ناقص و نتیجه‌گیری‌ وقضاوت (قابلیت تحلیل از نزدیک و تحلیل از دور) ۸) کم‌رنگی نگاه سیستمی و شبکه‌ای و برتری نگاه خطی (نگرش سیستمی) ۹) عدم یا کمبود شناخت نسبت به آدم ها،جریان ها، قوانین و ساختارها (شناسایی) ۱۰) عدم یا کمبود دانش درباره نظام مسائل و اقتضائات کشور و اولویت های آن‌ها و نداشتن نقشه جامع برای حل مسائل (مسئله شناسی،دانش کاربردی) ۱۱) عدم داشتن تحلیل صحیح از وضع موجود آن موضوع و نداشتن تحلیل صحیح از وضع مطلوب و راه های رساندن وضع موجود به وضع مطلوب (دانش راهبردی، آینده پژوهی) ۱۲) عدم یا کمبود دانش حکمی،فلسفی و تاریخی سیر جامعه و تاریخ و تمدن(مطالعات تاریخی، تمدن شناسی) ۱۳) عدم یا کمبود دانش و شناخت برنامه‌ها و نظام اولویت‌های نظام‌سلطه و نقطه تمرکز آن‌ها در موضوعات گوناگون (غرب شناسی، صهیونیست شناسی،رصد ) ۱۴) عدم دید یا نقص دید ماهواره‌ای و از بالا به مسائل و همچنین عدم قدرت و امکان زوم کردن تا رهگیری جزئیات (جامع نگری و تسلط به صحنه) ۱۵) بی‌صبری یا کم صبری و عجله در بکارگیری زبان و قلم با اتکا به زاویه دید خودمان یا زاویه دید مشهور در رسانه‌ها بجای اطلاع از زوایای دید کارشناسی متعدد و تفکر و تامل بیشتر (صبر) ۱۶) مغلوب شدن در جنگ ادراکی، جنگ روایت ها و تحت تاثیر قرارگرفتن در جو القائی روانی واغوایی رسانه در فضای مجازی وحقیقی (جنگ شناختی- جنگ روانی) ۱۷) اغوای ریز و درشت شیاطین جن و انس و ایجاد اختلال در تنظیمات دستگاه محاسباتی (خطوات الشیطان، عدو مبین) ۱۸) عجله کردن در رسیدن به اهداف درست و در نظر نگرفتن یا ندیدن بسیاری از موانع اجتناب ناپذیر راه مانند مانع زمان یا کمبود نیروی انسانی با کیفیت و تخصصی یا نبود دستورالعمل های علمی و بومی لازم و... (درک اقتضائات، دانش مدیریت) ۱۹) گاها غفلت و عدم رعایت تقوای لازم و نکات ریز اخلاقی و دوری از معارف و ارتباط معنوی (خودسازی) ۲۰) عدم مطالعه مستمر و به روز مجموعه اندیشه‌ها، مواضع و فرمایشات حضرت‌آیت‌الله‌خامنه‌ای طی 32 سال رهبری ایشان (اندیشه ولایت، رسالت اندیشی) 🔸جمع بندی همه این نکات- که برخی از آنها موارد تخصصی‌تر و قابل مطالعه و مباحثه می‌باشد- در همان یک عبارت خلاصه می شود که پیش از این طرح شد: لزوم شناخت صحیح از صحنه در سطوح گوناگون و موضوعات مختلف که مطابق فرمایشات رهبر‌معظم‌انقلاب اولین عنصر لازم برای نقش آفرینی جوانان در رسیدن به تمدن نوین اسلامی است. 🌐 🔘 @shenakhte_sahne 🔘 instagram.com/shenakhte_sahne
⚫️ 🧠 شماره‌شانزدهم ◾️آنچه‌گفتیم و خواهیم‌گفت ✔️در قسمت‌های‌قبل از تجربه هند و ژاپن درمواجهه با پیشرفت‌های علمی‌وفنی غرب گفتیم(تجربه‌کارگریِ علمیِ هندی‌ها و تجربه غرب‌گزینی‌ ژاپنی‌ها پیش‌ازتسلیم) و به‌برسی تجربه ایران در این مواجهه پرداختیم(تجربه تقلیدکورکورانه). ✔️در ادامه‌بررسی تجربه‌ایران، از دو سنت«آموزش‌عالی‌ یا دانشگاهی‌جدید در ایران» نام بردیم و نسبت آن ‌دو را با «سنت‌علمی‌ایران» بررسی کردیم: ➖یکم سنت دارالفنونی که نه در ادامه سنت‌علمی‌ایران و با تاسی‌از علوم‌نوین و با توجه جدی به دو عنصر «فن» و «نیازهای‌علمیِ‌ملی» با هدف «انتقال فنون»و «تربیت‌اهل فن‌کارآشنا» ایجاد و دنبال‌شده و تاسیس دانشگاه علم‌وصنعت و امیرکبیر از نتایج آن بود. ➖و دوم «سنت مدارس جدید» که در عرض و به تعبیری در مقابل«سنت‌علمی‌ایران»پدیدارشد و به وسیله رجال‌منورالفکر نهضت‌مشروطه‌،که بعدها کرسی‌های‌مهم حکومت‌پهلوی‌را در اختیار گرفتند دنبال شد که از نتایج این سنت نیز تاسیس دانشگاه تهران بود. ➕همچنین گفتیم تمرکز سنت‌دوم متفاوت از سنت‌اول، بجای «فنون و صناعات» بر «اندیشه و ادبیات» و هدفش نیز بجای حل‌مسائل‌داخلی و توسعه‌کشور،ایجاد مسائلِ‌جدید،آشنایی با اندیشه‌های‌جدید و تربیت‌نسل‌جدیدی از منورالفکران بود که رهبری‌آینده تجددخواهی‌ایران را برعهده گیرند. ✔️در قسمت بعدی درباره سنت دوم بیشترخواهیم گفت. ✔️و بزودی درباره تولد و رشد سومین سنت‌ مطالب مهمی عنوان خواهیم کرد! ان شاءالله 🔻ادامه دارد... 🌐 🔘@shenakhte_sahne
⚫️ 🧠 شماره هفدهم ◾️مِقسی بانو! سپاس موسیو! ✔️ همانطور که بسیاری از محققان مطرح کرده‌اند این نوع اهمیت علوم‌انسانی، فلسفه و ادبیات نسبت به علوم و فناوری در نظام آموزش «سنت‌دوم‌مدارس‌جدیدایران» را باید بیش از هرچیز حاصل قرار گرفتن در دامنه فضای فرهنگی_سیاسی اروپا و به ویژه فرانسه دانست. ✔️ آنطور که عیسی صدیق (۱) در رساله دکتری خود با موضوع «ایران‌مدرن‌ و نظام‌آموزشی‌آن» که در ۱۹۳۱میلادی در دانشگاه کلمبیا از آن دفاع کرد و با همین عنوان به چاپ رسید مطرح می‌کند، زبان خارجی طبقه نخبگان ایرانی در دوران مشروطه، فرانسه است و کل دستگاه آموزشی به وجود آمده پس از تحولات مشروطه متکی بر الگوی دانشگاه‌های فرانسوی بوده است. ✔️ با این حال به واسطه خاصیت دوگانه مشروطه‌طلبی تجددخواه، که ضمن غربی اندیشیدن و تجددمابی، هنوز ریشه‌های زنده‌ای نیز در تاریخ و سنت ایرانی داشت، نهاد «دانشگاه‌تهران» و «دانشگاه‌خوارزمی» که برآمده از سنت‌مدارس‌جدیددرایران بودند بر دو پایه اندیشه‌های جدید غربی و سنت تاریخی_ادبی ایران پایه گذاری شدند و طبقه‌ای از نخبگانی چنین در ایران پدید آوردند. 📌(۱) عیسی صدیق؛ ادیب، نویسنده، مدرس، وزیر فرهنگ( ۱۳۳۹–۱۳۴۰) و سومین رئیس دانشگاه تهران 🔻ادامه دارد... 🌐 🔘@shenakhte_sahne 🔘instagram.com/shenakhte_sahne
شناخت صحنه
⚫️ #استعمار_علمی 🧠 شماره هفدهم ◾️مِقسی بانو! سپاس موسیو! ✔️ همانطور که بسیاری از محققان مطرح کرده‌ا
⚫️ 🧠 شماره هجدهم ◾️ و اینک: آمریکایی‌ها وارد می‌شوند! ✔️ این دو سنت آموزشی جدید ((سنت دارالفنونی و سنت‌مدارس‌جدید)) ریشه در تحولات تاریخی ایران در دو سده اخیر داشتند و متناسب با نوع مواجهه اندیشمندان‌ ما در برابر غرب به وسیله خود ایرانیان پدید آمده بودند؛ امّا ✔️اما سنت سوم آموزش‌جدید در ایران نه حاصل عزم و اراده و تحلیل خاص نیروهای داخلی بلکه در نتیجه مستقیم فعالیت میسیونرهای مسیحی آمریکایی پدید آمد. ✔️کالج آمریکایی‌ها که بعدها دبیرستان البرز نامیده می‌شود یکی‌از قدیمی‌ترین این نوع مدارس‌جدید است که تاسیس آن به 1352 شمسی باز می‌گردد. 🔻ادامه دارد... 🌐 🔘@shenakhte_sahne 🔘instagram.com/shenakhte_sahne
شناخت صحنه
⚫️ #استعمار_علمی 🧠 شماره هجدهم ◾️ و اینک: آمریکایی‌ها وارد می‌شوند! ✔️ این دو سنت آموزشی جدید ((سنت
⚫️ 🧠 شماره نوزدهم ◾️پدر آموزش نوین ایران: دکتر جُردن! ✔️ مدرسه ابتدایی آمریکایی‌های تهران(تاسیس۱۲۵۲) در سال ۱۲۸۷ توسط «ساموئل مارتین جردن» که خود تحصیل کرده فلسفه و الهیات دانشگاه پرینستون بود به دبیرستان تبدیل می‌شود و از ۱۳۰۱ شمسی همزمان با انتقال آن به محل فعلی آن در چهارراه کالج "کالج آمریکایی‌ها" نامیده می‌شود و با اخذ مجوز رسمی از دانشگاه ایالتی نیویورک به فعالیت خود ادامه می‌دهد. ✔️ دکتر جردن به عنوان مامور کلیسای‌پرسبیترین(۱) و در قالب "ماموریت ایران" از برنامه‌های خاورمیانه‌ای این نهاد مسیحی، خود را وقف تاسیس کالجی مبتنی بر اصول مسیحی کرد و از این طریق چنان الگویی در استقرار آموزش مدرن و مدارس‌غربی در ایران پدید آورد که برخی محققان وی را "پدر آموزش نوین ایران" نامیده اند. ✔️ وی در مقاله ای با عنوان "انقلاب‌های سازنده در ایران" می‌گوید که وی دانش‌آموزان را طوری تربیت می‌کرد که لبریز از اندیشه‌های لیبرالی شوند و مبلغ و محرک رفورم در جامعه شوند او کالج ها و مدارس حرفه‌ای مختلط را توصیه می‌نمود البته به شرطی که زنان جوان بی‌حجاب حاضر شوند. ✔️ این میسیونر مسیحی کاملا باور داشت که با یک گروه خاص یا حتی برهه ای از تاریخ ایران سرو کار ندارد بلکه با همه تعصباتی روبروست که سابقه هزار ساله دارد. 📌(۱) مسیحیت مشایخی یا پرسبیترینیسم شاخه‌ای از مسیحیت کالونی در میان شاخه‌های پرشمار پروتستانتیسم است. 🌐 🔘@shenakhte_sahne 🔘instagram.com/shenakhte_sahne
شناخت صحنه
⚫️ #استعمار_علمی 🧠 شماره نوزدهم ◾️پدر آموزش نوین ایران: دکتر جُردن! ✔️ مدرسه ابتدایی آمریکایی‌های ت
⚫️ 🧠 شماره بیستم ◾️پای مکتب اخلاق و تربیت آمریکایی! ✔️ طبق برخی خاطرات همسر دکتر جردن نیز معلم رسمی کلاس اخلاق دانش‌آموزان بود. او به خوبی می‌دانست دانش‌آموزان کالجش (دبیرستان‌البرز فعلی) در آینده ، رهبران ایران خواهند بود شاید هیچ مدرسه‌ای در دنیا به این اندازه فرزندان افراد متنفذ را در طول سی و پنج سال گذشته ثبت نام نکرده است. ✔️تربیت اولیه و فرستادن به موسسات آموزشی آمریکا وظیفه مدارس این چنینی بود. مرحله بعدی تربیت در دانشگاه‌های آمریکا و سپس برگشت به ایران برای پیگیری مدرنیزاسیون با همکاری و نظارت موسسات آمریکایی بود. ✔️ کالج‌های میسیونری(مبلغ مسیحی) در ایران و ترکیه، تحصیل‌کردگان ایرانی و ترک را در طول نیمه نخست قرن بیستم به نظام آموزشی آمریکا معرفی کردند. برخی از همین افراد به خدمات دولتی وارد شدند و در خلال برنامه اصل چهار(۱) به همان مربیان رجوع کردند. 📌(۱)نکته چهارم از سخنان هری ترومن، رئیس جمهور آمریکا (۱۹۴۹) که درباره مسئولیت‌اخلاقی و ضرورت کمک کردن‌ کشور‌های غنی به کشور‌های فقیر است. 🌐 🔘@shenakhte_sahne 🔘instagram.com/shenakhte_sahne
شناخت صحنه
⚫️ #استعمار_علمی 🧠 شماره بیستم ◾️پای مکتب اخلاق و تربیت آمریکایی! ✔️ طبق برخی خاطرات همسر دکتر جردن
⚫️ 🧠 شماره ‌بیست‌ویکم ◾️از خیابان جردن تا دانشگاه شریف! ✔️ مدیریت کالج آمریکایی‌ها از سال ۱۳۱۹، پس از ۴۲ سال سرپرستی دکتر جردن به ایرانیان واگذار شده و با اهدای نشان درجه یک علمی و گذاشتن نام وی بر خیابانی در پایتخت رژیم پهلوی از وی تقدیر می‌کند. ✔️ کالج آمریکایی‌ها از آن پس دبیرستان البرز نامیده می‌شود، دبیرستانی که بعد از یک دوره اولیه کوتاه، به مدت ۳۴ سال، از ۱۳۲۳ تا ۱۳۵۷، توسط یک نفر یعنی دکتر محمد علی مجتهدی، موسس دانشگاه شریف اداره شده است. 🌐 🔘@shenakhte_sahne 🔘instagram.com/shenakhte_sahne
شناخت صحنه
⚫️ #استعمار_علمی 🧠 شماره ‌بیست‌ویکم ◾️از خیابان جردن تا دانشگاه شریف! ✔️ مدیریت کالج آمریکایی‌ها ا
⚫️ 🧠 شماره ‌بیست‌ودوم ◾️دانشگاه آریامهر، تافته‌ جدا بافته شاه! ✔️ محمدعلی‌مجتهدی که خود از فارغ‌التحصیلان دانش‌سرای عالی بود و دکترای خود را در رشته مکانیک از دانشگاه سوربن فرانسه گرفته بود، پس از ریاست دانشگاه‌پهلوی(شیراز) و دانشگاه پلی‌تکنیک(امیرکبیر) بار دیگر در سال ۱۳۴۴به دستور مستقیم شاه مامور تاسیس دانشگاه‌صنعتی آریامهر (شریف) شد. ✔️ دومین دانشگاه صنعتی ایران پس از دانشگاه پهلوی که رئیس آن نه یکی از اعضا هیئت علمی که شخص شاه پهلوی بود و مجتهدی اولین نایب‌التولیت آن بود که به طور مستقیم از طرف شاه منصوب می‌شد. ✔️در واقع به‌طور مشخص دانشگاه آریامهر تافته جدا بافته شاه بود که آنطور که مجتهدی در خاطراتش می‌نویسد امور آن‌را مستقیم و بدون دخالت وزارت فرهنگ و حتی دربار ، با حوصله، دقت و صرف هزینه‌های عجیب پیگیری می‌کرد. دانشگاهی که رئیس هیئت امنای آن وزیر دربار بود و همواره با نام اسدالله علم گره خورده بود. 🌐 🔘@shenakhte_sahne 🔘instagram.com/shenakhte_sahne
⭕️ پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت فرارسیدن ایام حج 🔍 رسانه شناخت صحنه 🔷 ملّتهای مسلمان در ۱۵۰ سال اخیر، نقشی در سرنوشت کشورها و دولت‌های خود نداشته و به جز استثناهای معدود، یکسره با سیاست دولت‌های متجاوز غربی مدیریّت شده و دستخوش طمع‌ورزی و دخالت و شرارت آنها بوده‌اند. عقب‌ماندگیِ علمی و وابستگی سیاسیِ امروزِ بسیاری از کشورها محصول آن انفعال و بی‌کفایتی است. 🔹 ملّت‌های ما، جوانان ما، دانشمندان ما، علمای دینی و روشنفکران مدنی ما، سیاست‌ورزان و احزاب و جمعیّت‌های ما، امروز باید آن گذشته‌ی بی‌افتخار و شرم‌آور را جبران کنند؛ باید بِایستند و در برابر زورگویی و دخالت و شرارت قدرتهای غربی «مقاومت» کنند. 🔆 همه‌ی سخنِ جمهوری اسلامی ایران که دنیای استکبار را نگران و خشمگین کرده است، دعوت به این مقاومت است: مقاومت در برابر دخالت و شرارت آمریکا و دیگر قدرتهای متجاوز و به دست گرفتنِ سررشته‌ی آینده‌ی دنیای اسلام با تکیه بر معارف اسلامی. 🔅طبیعتاً آمریکا و همراهانش در برابر عنوان «مقاومت» دچار حسّاسیّتند و به انواع دشمنی با «جبهه‌ی مقاومت اسلامی» کمر بسته‌اند. همراهی برخی از دولتهای منطقه با آنان نیز واقعیّت تلخی در جهت تداوم آن شرارتها است. 🔸 برادران و خواهران! منطقه‌ی ما و حوادث سریع و گوناگون آن، نمایشگاه درسها و عبرتها است؛ از سویی قدرتِ ناشی از مجاهدت و مقاومت در برابر زورگوی متجاوز، و از سویی ذلّت ناشی از تسلیم و اظهار ضعف و تحمّل تحمیل‌های او. 🔶وعده‌ی صادق الهی، نصرت مجاهدان راه خدا است: اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم وَ یُثَبِّت اَقدامَکُم. نخستین اثر این مجاهدت، بازداشتن آمریکا و دیگر زورگویان بین‌المللی از دخالت و شرارت در کشورهای اسلامی است، ان‌شاءالله. 📆۱۴۰۰/۰۴/۲۸ 🌐 🔘@shenakhte_sahne 🔘instagram.com/shenakhte_sahne
🏴 انا لله و انا الیه راجعون ▪️با کمال تأسف و تاثر به اطلاع می‌رساند حجت‌الاسلام دکتر محمدحسین فرج‌نژاد؛ پژوهشگر جوان و نخبه حوزه سینما، رسانه و صهیونیست بر اثر سانحه تصادف به همراه همسر و فرزندان به رحمت خدا رفتند. ▪️ایشان از جمله محققین و پژوهشگران برتر در حوزه سواد رسانه بودند و آثار فاخری همچون «دین در سینمای شرق و غرب» و «اسطوره‌های صهیونیستی سینما» از خود به یادگار گذاشتند. ▪️رسانه شناخت صحنه ضمن آرزوی رحمت و علو درجات از خداوند تبارک و تعالی برای درگذشتگان این سانحه، ضایعه وارده را به جبهه فرهنگی انقلاب تسلیت می‌گوید. ▪️برای آمرزش روحشان صلوات و فاتحه ای هدیه کنیم. @shenakhte_sahne
شناخت صحنه
⚫️ #استعمار_علمی 🧠 شماره ‌بیست‌ودوم ◾️دانشگاه آریامهر، تافته‌ جدا بافته شاه! ✔️ محمدعلی‌مجتهدی که خ
⚫️ 🧠 شماره ‌بیست‌وسوم ◾️ فاز بعدی، پیاده سازی الگو ✔️ مجتهدی همانطور که بعدها دکتر رضا، رئیس بعدی دانشگاه آریامهر درباره او گفت، شریف را به کمک فارغ التحصیلان دبیرستان البرز و بر پایه الگوی آموزشی کالج آمریکایی‌ها، مانند یک دبیرستان بزرگ آموزش علوم و مهندسی تاسیس کرد. ✔️ با این حال از مجتهدی به واسطه ارتباطات وثیق خود با فارغ‌التحصیلان دبیرستان البرز، که به نظر می‌رسد همگی با برنامه‌ای قبلی برای تکمیل تحصیلات خود به آمریکا فرستاده شده بودند، تنها برای تاسیس دانشگاه آریامهر استفاده شد و خیلی زود، یعنی ۲ سال بعد ، دکتر رضا با هدف پیاده کردن الگوی دانشگاه‌های آمریکایی در ایران، راهی دانشگاه آریامهر شد هدفی که در طول دهه چهل و پنجاه شمسی از سوی نایب التولیت‌های(روسای) بعدی دانشگاه آریامهر تا پیش از انقلاب دنبال شد. 🌐 🔘@shenakhte_sahne 🔘instagram.com/shenakhte_sahne
شناخت صحنه
⚫️ #استعمار_علمی 🧠 شماره ‌بیست‌وسوم ◾️ فاز بعدی، پیاده سازی الگو ✔️ مجتهدی همانطور که بعدها دکتر رض
⚫️ 🧠 شماره ‌بیست‌و چهارم ◾️دانشگاه تهران را از خواب بیهوشی بیدار کنید! ✔️ در واقع همان‌طور که محمدرضا پهلوی در دستور تاسیس دانشگاه آریامهر به مجتهدی اشاره می‌کند «می خواهم یک دانشگاه بزرگی از لحاظ علمی و صنعتی در تهران تشکیل دهید و دانشگاه تهران را از خواب بیهوشی بیدار کنید» الگوی دانشگاه در دهه ۴۰ شمسی با تصمیمی مستقیم از طرف شخص شاه، از الگوی سنتی و بومی دانشگاه تهران، که ریشه در الگوی مدارس جدید دوره مشروطه داشت و با نیم نگاهی به دانشگاه های قدیمی اروپایی به ویژه دانشگاه‌های نخبه‌پرور و روشنفکری فرانسوی سامان یافته بود، به الگوی دانشگاه‌های آمریکایی علم و فناوری تغییر می‌کند. ✔️ تغییر جهتی که به ویژه با تاسیس دو دانشگاه سلطنتی جدید کلید می‌خورد: دانشگاه پهلوی (شیراز) که پس از سفر رئیس وقت دانشگاه پنسیلوانیا گیلورد هارنول، به شیراز و بر اساس طرح وی با عنوان «دانشگاهی نو در ایران» در ۱۳۴۳ تشکیل می‌شود و دانشگاه تکنولوژی آریامهر (صنعتی شریف) که یکسال بعد از آن در تهران و سپس اصفهان ایجاد می‌شود. 🌐 🔘@shenakhte_sahne 🔘instagram.com/shenakhte_sahne