فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ساقی بیا که عشق ندا میکند بلند
کان کس که گفت قصه ما هم ز ما شنید
ما باده زیرِ خرقه نه امروز میخوریم
صد بار پیرِ میکده این ماجرا شنید
ما مِی به بانگِ چنگ نه امروز میکشیم
بس دور شد که گنبدِ چرخ این صدا شنید
پندِ حکیم محضِ صَواب است و عینِ خیر
فرخنده آن کسی که به سَمعِ رضا شنید..
#حافظ
آواز استاد #شجریان
#شب_نامه
شبتان خوش
🆔 @shervamusiqiirani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
من مناجات درختان را هنگام سحر،
رقص عطر گل یخ را با باد،
نفس پاک شقایق را در سینه کوه،
صحبت چلچله ها را با صبح،
نبض پاینده هستی را در گندم زار،
گردش رنگ و طراوت را در گونه گل،
همه را می شنوم،
می بینم،
من به این جمله نمی اندیشم!
به تو می اندیشم
#فريدون_مشيری
سلام صبح بخیر
🌿
🍃
🌺🍃
🌿🍃🌿🌺
🍃🌺🍃🌿
🌿🌱🌺🍃🍃
🌺🌿🍃🌿🌺🍃🌿
زادروز دانشمند بزرگ تاریخ «شیخ الرئیس، ابن سینا» و روز پزشک گرامی باد.
🆔 @shervamusiqiirani
اول شهریور سالروز تولد استاد :
#حسین_علیزاده
🆔 @shervamusiqiirani
#زندگینامه_هنرمندان :
استاد #علیزاده در اول شهریور سال ۱۳۳۰ در منطقه سید نصر الدین بازار تهران متولد شد. دورههای آموزش موسیقی را د رهنرستان موسیقی تهران زیر نظر استادانی چون هوشنگ ظریف و حسین دهلوی طی کرد
و پس از راه یابی به رشته موسیقی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران از محضر دیگرانی چون حبیبالله صالحی،محمود کریمی، علی اکبر شهنازی، داریوش صفوت، نورعلی خان برومند، سعید هرمزی، یوسف فروتن و عبدالله خان دوامی نکته های نوازندگی تار و سه تار و ردیف موسیقی سنتی ایران در سطوح عالی را فرا گرفت.
علیزاده از سالهای ابتدایی دهه پنجاه به تدریس در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پرداخت و همزمان شکل دهی گروه مرکز حفظ واشاعه و شیدا و عارف و گروه سازهای ملی و حضور در برنامههای موسیقی جشن و هنر شیراز را دنبال کرد که حاصل آن تدوین و اجرای دستگاه ماهور توسط گروه مرکز حفظ و اشاعه (جشن هنر شیراز1354) و کنسرت نوا با خوانندگی پریسا (فاطمه واعظی) در سال 1355 همین جشن بود.
در این سالها علیزاده با ساخت و اجرای قطعاتی چون سواران دشت امید و حصار فرمی تازه را به موسیقی ایرانی اضافه کرد که نبوغ وی دراین زمینه را نشان داد.
ساخت کنسرتوی نی و ارکستر با عنوان نینوا در سالهای ابتدایی دهه شصت نام علیزاده را بیش از گذشته بر زبان ها جاری ساخت.
این قطعه که با نی جمشیدعندلیبی به عنوان تکنواز نی اجرا شد، از جمله شاخص ترین قطعات تاریخ موسیقی ایران به شمار می رود که علیزاده آن را با الهام از تحولات سالهای ابتدایی دهه شصت تصنیف کرد.
پس از تعطیلی و توقف موسسه چاووش، علیزاده برای ادامه تحصیل موسیقی به دانشگاه آزاد برلین رفت و در سالهای میانی دهه شصت به ایران بازگشت و گروه شیدا و عارف را بازسازی کرد که حاصل آن کنسرت شور انگیز با صدای شهرام ناظری، صدیف تعریف و بیژن کامکار در تالار وحدت بود.
این کنسرت بعدها با صدای شهرام ناظری در آلبومی به همین نام انتشار عمومی یافت.
پس از آن علیزاده به تجربه در ساخت انواع موسیقی پرداخت که در زمینه موسیقی ایرانی در قالب تکنوازی می توان به آثاری چون ترکمن، پایکوبی، همایون(با سه تار) و ماهور، هجرانی، همنوایی، نوا (تار) در زمینه گروه نوازی آلبوم های راز ونیاز (با صدای علیرضا افتخاری) صبحگاهی (با صدای محسن کرامتی) و آثاری به صورت گروه نوازی (آوای مهر،راز نو، به تماشای آبهای سپید، نی نوا، عصیان و واریاسیون کردی) اشاره کرد.
1علیزاده در زمینه موسیقی فیلم هم تجربههای موفقی داشت که از جمله آنها میتوان به موسیقی فیلمهای چوپانان کویر (حسین محجوب)، دل شدگان (علی حاتمی)، گبه (محسن مخملباف)، عشق طاهر (محمد علی نجفی)، ایران سرای من است (پرویز کیمیاوی)، زمانی برای مستی اسبها (بهمن قبادی)، ابر و آفتاب (محمود کلاری)، میراث کهن (سید محمد میر سلطانی)، زشت و زیبا (احمد رضا معتمدی)، لاک پشتها هم پرواز میکنند (بهمن قبادی)، نیومانگ (بهمن قبادی) و موسیقی متن سریال تلویزیونی زیر تیغ اشاره کرد.
وی همچنین درزمینه انتشار کتاب و آلبومهای آموزشی تجربههای موفقی داشت که انتشار ده قطعه برای تار (در 4 جلد) ردیف میرزا عبدالله (اجرا باتار و سه تار)، دستور تار و سه تار دوره متوسطه تا پیشرفته (کتاب ونوار) بوسههای باران (مجموعه تصانیف) و پارتیتور قطعه نوا از جمله کارهای وی در این زمینه است.
حسین علیزاده از سالهای پایانی دهه 70 همکاری خود را با محمد رضا شجریان و کیهان کلهر و همایون شجریان آغاز کرد که حاصل آن اجرای کنسرتهای مختلف در اروپا و آمریکا و کنسرت همنوا بابم در تهران (تالار کشور) بود. حاصل همکاری شجریان و علیزاده آلبومهای فریاد، همنوا بابم، داد و بیداد، زمستان و نوا بود
علیزاده در سال 83 با ژیوان گاسپاریان همکاری مشترکی داشت که حاصل آن کنسرتی در کاخ نیاوران بود که بعدها این کنسرت در قالب آلبومی به نام به تماشای آبهای سپید انتشار عمومی یافت و تا مرحله نهایی جایزه گرمی برای بخش موسیقی جهانی پیش رفت.
حسین علیزاده در کمک به ساخت سازهای تازه تجریههای موفقی داشت که از آن میان میتوان به ابداع سازهای سلانه و شور انگیز اشاره کرد که هم اینک نیز در کنسرتهایش از آن بهره میگیرد. همچنانکه در معرفی سازندگان سازها نیز پیشگام بود و درکنسرتهای خود از سازندگان سازهایی که خود با آنها تکنوازی می کرد در بروشور کنسرت یاد کرده است.
علیزاده گروهی به نام ضربانگ را شکل داد که حاصل آن اجرا در چند کشور اروپایی بود.
علیزاده که سالها قبل در فکر تجریههای تازه در زمینه موسیقی آوازی بود، با شکل دهی گروهی به نام هم آوایان این تجربه را توسعه داد که از گسترش ایدههای تازه وی دراین زمینه خبر میدهد.
🆔 @shervamusiqiirani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به یاد استاد #حسن_کسایی
🎵قطعه سلام صبحگاهی در دستگاه #چهارگاه
🔸تار استاد :
#حسین_علیزاده
🔹نی : #حسین_عمومی
🆔 @shervamusiqiirani
🎶 موسیقی اصیل ایرانی 🎶
🆔 @shervamusiqiirani
بزن آن پرده اگر چند ترا سیم از این ساز گسسته
بزن این زخمه اگر چند در این کاسه تنبور نماندست صدایی
بزن این زخمه بر آن سنگ بر آن چوب
بر آن عشق که شاید بردم راه به جایی
#محمدرضا_شجریان می خواند، از قول شفیعی کدکنی، و همایون شجریان، حسین علیزاده و کیهان کلهر دعوت او را می پذیرند و می نوازند. آذر 84 است، تالار بزرگ کشور و کنسرت آواز دشتی که بعدتر به آلبوم « #ساز_خاموش» تبدیل شد.
«ساز خاموش» را مثل بسیاری از آثار استاد شجریان، شرکت دل آواز منتشر کرده است. آهنگسازی « #ساز_خاموش » و نواختن تار را #حسین_علیزاده بر عهده داشته، گرچه قطعه ای از یوسف فروتن نیز در این آلبوم گنجانده شده است. همایون شجریان تنبک نواخته و با صدای خود، آواز پدرش را همراهی کرده و کیهان کلهر در کنار نواختن کمانچه، در میکس و مسترینگ و تدوین دیجیتال همراه با ریموند موسسیان مشارکت داشته است.
از هشت قطعه آلبوم «ساز خاموش»، سه قطعه «پیش درآمد دشتی»، دونوازی تار و کمانچه و تک نوازی تار بی کلام هستند. باقی آهنگ ها مثل «آواز خسرو شیرین»، تصنیف «مرا رها کن» به یاد سید علی اصغر کردستانی، «آواز دشتستانی» به یاد استاد دادبه و تصنیف «ساز خاموش» با اشعار عطار، حافظ، مولانا و محمدرضا شفیعی کدکنی خوانده شده اند.
از مولانا غزل معروف «رو سر بنه به بالین، تنها مرا رها کن»، از عطار شعر «دل ز دستم رفت و جان هم بی دل و جان چون کنم» و از حافظ دو غزل با مطلع «دل از من برد و روی از من نهان کرد» و «چو گل هر دم ببویت جامه در تن» با صدای استاد #شجریان در آلبوم «ساز خاموش» آمده است.
کاور آلبوم « #ساز_خاموش » را سیامک فیلی زاده با استفاده از المان های نقاشی گل و مرغ ایرانی و خوشنویسی استاد یدالله کابلی طراحی و مژگان شجریان حروفچینی کرده است.
بیپ تونز
🍃🌷🍃🌾🌸🌾🍃🌷🍃
🆔 @shervamusiqiirani
📀آلبوم : #ساز_خاموش
🎤خواننده : استاد #محمدرضا_شجریان
🎼آهنگساز و تار : استاد #حسین_علیزاده
🎶مایه : #دشتی
📝اشعار: #حافظ، #مولوی، #شفیعی_کدکنی، #باباطاهر، #عطار
🍃🌹🍃🌾🌺🌾🍃🌹🍃
🆔 @shervamusiqiirani
@shervamosigiirani-7 - آواز دشتستانی.mp3
566.3K
7
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍂🌺🍂
🌺
بسر شوق سر کوی ته دیرم
بدل مهر مه روی ته دیرم
بت من کعبهٔ من قبلهٔ من
ته ای هر سو نظر سوی ته دیرم
🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶
کسیکه ره به بیدادم برد نی
خبر بر سرو آزادم برد نی
تمام خوبرویان جمع گردند
کسیکه یادت از یادم برد نی
#باباطاهر
🌺
🍂🌺🍂
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🆔 @shervamusiqiirani