eitaa logo
عبارات | یوسف شیخی
58 دنبال‌کننده
157 عکس
18 ویدیو
7 فایل
«عبارتُنا شَتّى و حُسنُك واحد» عبارات: نوشتارها و گفتارهای یوسف شیخی؛ نویسنده و پژوهشگر در عرصه‌ی فرهنگ و اندیشه. وبلاگ عبارات: https://sheykhiyusef.blog.ir/ راه ارتباط با من: @yusefsheykhi لینک دعوت: https://eitaa.com/sheykhi_yusef
مشاهده در ایتا
دانلود
به گفته دکتر بیژن عبدالکریمی (مدیریت محترم انتشارات نقد فرهنگ)، خوشبختانه استقبال اولیه از کتاب <<فیلمنامه هَه>> بیش از انتظار بود. لذا دوستان ترجیح دادند، تعدادی که قرار بود به عنوان هدیه برای من بفرستند را، برای مراکز پخش که تقاضای مجدد کرده بودند ارسال کنند تا فاصله ای در عرضه کتاب شکل نگیرد. تعداد دیگری نیز از این کتاب منتشر شده. لذا عزیزانی که هنوز کتاب را سفارش نداده‌اند می‌توانند برای سفارش کتاب اقدام کنند. ضمن سپاس از لطف و محبت خوانندگان محترمی که نظراتشان را به آیدی من فرستاده اند و کتاب را معرفی کرده‌اند، امیدوارم دیگر عزیزانی که این کتاب را خوانده‌اند دیدگاه‌ها و نظراتشان را ارسال نمایند. با مهر و احترام @sheykhi_yusef63 @bijan.abdolkarimi https://www.naqdefarhang.com/product/%d9%81%db%8c%d9%84%d9%85%d9%86%d8%a7%d9%85%db%80-%d9%87%d9%8e%d9%87/
⚡️ سیر مطالعاتی جریان شناسی به پیشنهاد یکی از جریان شناسان زبده دانشگاه تهران 📚 برای جریان شناسی اسلامی با تمرکز بر سلفیه، کتاب آقای دکتر مهدی فرمانیان استاد تمام دانشگاه ادیان و مذاهب قم با عنوان «جریان شناسی سلفی گری معاصر» را پیشنهاد می کنم. فکر می کنم این کتاب رساله دکتری ایشان بوده است. علاوه بر این، آثار دیگر ایشان هم بسیار ارزشمند و متقن است بویژه در بعد شناخت عقیدتی. 📚 درباره شکل‌گیری و ساختار جنبش اخوان، کتاب دکتر فرهی، استاد دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی تهران، با عنوان «جنبش اخوان المسلمین» را پیشنهاد می کنم. فکر می کنم این کتاب پایان نامه ایشان با راهنمایی دکتر آقاجری بوده است. -📚 درباره شناخت هویتی و اجتماعی اخوان، کتاب دکتر خلیل العنانی استاد دانشگاه جان هاپکینز آمریکا با عنوان «داخل الإخوان المسلمين الدین والهوية والسياسة» را پیشنهاد می کنم. گمانم است که این کتاب به فارسی هم ترجمه و منتشر شده است. -📚 برای شناخت اخوان با رویکرد تبیینی و تبلیغی، کتاب یوسف قرضاوی با عنوان «الإخوان المسلمون سبعون عاما في الدعوة والتربية والجهاد» را پیشنهاد می کنم. این کتاب چند سال قبل توسط انتشارات احسان به فارسی منتشر شده است. 💠 عجالتا این چند کتاب اکنون به ذهن بنده رسید. باز اگر به صورت موردی بفرمایید مثلا درباره اخوان یا هر گروه اسلامی دیگر، کتاب های بسیار زیادی وجود دارد که می تونم در خدمت باشم. 🆔 @IslamEast 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
♦️یحیی به سِن نخواهد مُرد ✍یوسف شیخی ۲۷ مهر ۱۴۰۳ "آن موشى که کوه زاد/همانا خود تویی!‏" (فردریش نیچه، خطاب به حافظ) 🔸به شهید یحیی سِنوار یحیی تو زنده‌ای! و مرگت به سِن به کت شلوار و حتی به سِن نخواهد... مَردی به مرگ و حتی به سِن پشتِ میز روی مبل به مرگم که مَرد به سِن نخواهد... سوگند حتی به زندگی که مَرد نخواهد... سوگند به سِن که زندگی به مَرد و حتی بدون دست یحیی به مرگ نخواهد... و آسمانِ خاک که زمین، نه و حتی به مین آفتابِ زیرِزمین، نه به بمب، به مین و حتی به سِن نخواهد... عیسی به غسلِ تو مسیحاست یحیی! به رزمِ تو عیسی مسیحاست حتی به یک دست و موشی که کوه، نه که شیر زاد یحیی که شیر زاد به کت شلوار به سِن و سِنوار پشتِ میز روی مبل به یک دست حتی به یک دست و حتی به سِن نخواهد... یحیی به سِن نخواهد... مَرد به سِن نخواهد مُرد @sheykhi_yusef
7.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ارتش اسرائیل با دست ، فیلمی از زندگی یحیی سنوار را منتشر کرده که خسته و سر تا پا بر روی مبلی نشسته و یکه و تنها با آخرین توانی که مانده، تفنگ بدون فشنگش، می‌کند. ■ خداوند نمی گذارد لحظه های ناب مردان بزرگ فراموش شود. حتی خود دشمن با دست خود می شود. ■ آنها نمی دانند که با این کارشان، یحیی سنوار را کردند. چرا که این یک فکت تاربخی است که هایند که ملّت ها را می سازند و آرمان ها را جلو می برند. و این فیلمِ کوتاه، بگمانم، از قویترین و ماندگارترین روایت هایِ تاریخِ فلسطین است! ■ این تراک کوتاه، شاید حماسی ترین حماسه های حماس را روایت کرد. یحیی جهانگیری @YAHYAJAHANGIRI 🔗
7.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️یحیی به سِن نخواهد مُرد ✍یوسف شیخی ۲۷ مهر ۱۴۰۳ "آن موشى که کوه زاد/همانا خود تویی!‏" (فردریش نیچه، خطاب به حافظ) 🔸به شهید یحیی سِنوار یحیی تو زنده‌ای! و مرگت به سِن به کت شلوار و حتی به سِن نخواهد... مَردی به مرگ و حتی به سِن پشتِ میز روی مبل به مرگم که مَرد به سِن نخواهد... سوگند حتی به زندگی که مَرد نخواهد... سوگند به سِن که زندگی به مَرد و حتی بدون دست یحیی به مرگ نخواهد... و آسمانِ خاک که زمین، نه و حتی به مین آفتابِ زیرِزمین، نه به بمب، به مین و حتی به سِن نخواهد... عیسی به غسلِ تو مسیحاست یحیی! به رزمِ تو عیسی مسیحاست حتی به یک دست و موشی که کوه، نه که شیر زاد یحیی که شیر زاد به کت شلوار به سِن و سِنوار پشتِ میز روی مبل به یک دست حتی به یک دست و حتی به سِن نخواهد... یحیی به سِن نخواهد... مَرد به سِن نخواهد مُرد @sheykhi_yusef
⚡️درباره آخرین سکانس از زندگی زخمی سربلند غزه • حیرت آور! شبیه یکی از سکانس‌های فیلم‌های حماسی هالیوود بود، ریزپرنده‌ای وارد ساختمان نیمه‌ویران می‌شود، قهرمان قصه، بی آنکه رمقی ‌داشته باشد، به دوربین پهپاد خیره می شود، نه خودش را به مردن زد و نه تسلیم شد. • دست راستش از ساعد شکاف بزرگی خورده بود اما یک تکه چوب در دست چپش داشت هنوز. • مرد می‌دانست آخرین ثانیه‌های زندگی‌اش است و خودش پایان بدن خاکی‌اش را انتخاب کرد. • اگر شالی که به صورت بسته بود، را باز می‌کرد و به دوربین آن ریزپرنده خیره می‌شد، احتمالا اپراتور از ترس پیدا کردن زنده‌ یحیی، سنگ کوب می کرد. اما سنوار انتخابش را کرده بود. • دیگر نایی در بدن نداشت اما آخرین پیامش را برای کودکانی که در آن سرزمین به دنیا نیامده‌اند و‌ یا در گهواره‌اند ارسال کرد؛ یحیی سنوار هیچ سلاحی در دست نداشت اما همان یک تکه چوب را به نمایندگی همه‌ی نداشته هایشان در یک جنگ‌ نابرابر، پرتاب کرد و احتمالا چند ثانیه بعدش هم کار تمام شد. آنکه آنسوی دوربین نشسته بود نمی‌دانست به سر چه کسی شلیک کرد، اما سنوار می‌دانست آخرین لحظات زندگی‌اش در حال ثبت و‌ ضبط است. • دیگر هیچ توانی برای بلند شدن نداشت اما چوب را پرتاب کرد تا به پسران سرزمین‌های غصب شده پیامش را برساند؛ ما چاره‌ای  نداریم جز جنگیدن ولو با چوب خشک در برابر پهپاد مسلح! • او در یک ساختمان نیمه‌ویران، با انتخاب نوع شهادتش، آخرین پیام را به عنوان فرمانده به بچه‌های سرزمینش مخابره کرد؛ تا لحظه‌ی آخر تسلیم نشوید. • یحیی سنوار با انتخاب نوع شهادتش، خودش را هزاران هزار بار در اذهان همه‌ی آزادی‌خواهان تاریخ احیا کرد. نه تولد در اردوگاه و‌ نه سال‌های سال اسارت در زندان. هیچکدام از این‌ها موجب نشد که او آرام شود، رام وضعیت نابرابر شود، تسلیم شود و همانند عرفات یک روز بگوید؛ خسته شدیم، جنگ دیگر بس است. برای او پایان جنگ روزی بود که زمین ازدست‌رفته به ساکنان اصلی آن سرزمین برگردد. • سنوار از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ تا ۱۷ اکتبر ۲۰۲۴ در غزه ماند. پا پس نکشید. فرار نکرد. فرماندهی کرد و لحظه‌ی پایان را هم خودش به انتخاب خویشتن برگزید! • یحیی سنوار را تاریخ به خاطر خواهد سپرد با دست قطع شده‌اش. با نگاه خیره و شجاعانه‌اش به ریزپرنده‌ی قاتل، با تکه چوبی که آخرین سلاحش بود، با آخرین حرکت بدنش که با همه‌ی توان چوب را به سمت پهپاد پرتاب کرد. با گلوله‌ای که به شقیقه‌اش شلیک شد و تصویری جاودانه از او ساخت. • او با این پایان، راه آغاز را به کودکان فلسطینی یاد داد. نترسید، تسلیم نشوید و تا آخرین قطره‌ی توان‌تان بجنگید. شاید برای بعضی از ما این واژه‌ها از فرط تکرار تهی از معنی اولیه و‌ آرمانی‌اش شده باشد اما برای آنانی که در خون خود غلتی زدند نه! • یحیی سنوار تمام نشد، ارتش غاصب با پخش آن ویدئو بزرگ‌ترین خدمت را به کودکان فلسطینی کرد. آنها حالا می‌دانند ‌وقتی از افسانه‌ی سنوار برایشان می‌گویند دقیقا از چه چیزی حرف می زنند؛ مردی که یک رسانه‌ی اسراییلی با نشان دادن این فیلم برایش نوشت؛ تا لحظه‌ی آخر جنگید. • شبیه دو و میدانی امدادی بود، سنوار «چوب» را به نفر بعدی داد، اما حرمله‌های تل‌السلطان رفح نفهمیدند و فاتحانه این فیلم را منتشر کردند. • تاریخ با همین فیلم چندثانیه‌ای به یاد خواهدآورد‌ و شهادت می‌دهد که چگونه فرزندان فلسطین با یک تکه چوب، برابر ریزپرنده‌ی قاتل، ایستادگی کردند و جنگیدند. این سند بماند برای روزی که قدس آزاد شد. روزی که تاریخ به یاد بیاورد چه کسانی همه آسایش و  ۶۰ سال زندگی خویش را به پای این آزادی ریختند و شاید مولانا این صحنه را دیده بود که ۱۰ قرن پیش گفت: • رقص و جولان بر سرِ میدان کنند رقص اندر خونِ خود مردان کنند چون رهند از دستِ خود دستی زنند چون جهند از نقصِ خود رقصی کنند • شبیه یک فیلم هالیوودی بود. حیرت آور و باورنکردنی و این کمترین مزد مجاهدت‌های مرد جنگی اعراب بود؛ یحیی سنوار! 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷                ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷                ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
♦️راه‌های خرید کتاب <<فیلمنامهٔ هَه>> ✍️یوسف شیخی 🔸خرید آنلاین: اگر از سایت انتشارات نقد فرهنگ خرید کنید در صورت خرید بالای ۳۰۰ هزار تومن، هزینه پست رایگان خواهد بود. البته با خرید آنلاین هم با توجه به ۲۰ درصد تخفیف، قیمت تمام شده، تقریبا همان قیمت روی جلد خواهد بود. لینک خرید آنلاین از انتشارات نقد فرهنگ: 👇👇👇👇 https://www.naqdefarhang.com/product/فیلمنامۀ-هَه/ 🔸خرید حضوری: علاقه مندان از همه‌ی شهر کتاب‌های سراسر کشور از جمله شهر کتاب مشهد (بین کلاهدوز و ابوطالب)، این کتاب را می توانید تهیه کنید. البته مراکز پخش بر اساس تقاضا کتاب ها را به شهرستان ها ارسال می‌کنند. به طور خاص دوستان مشهدی هم می‌توانند با مراجعه حضوری به کتابفروشی امام (واقع در حدفاصل چهارراه دکترا تا سه راه ادبیات) کتاب را تهیه نمایند، معمولا همه‌ی کتاب‌های انتشارات نقد فرهنگ را دارد. @sheykhi_yusef
♦️تذکاری از جنس ذکر کثیر: نگاهی به يادداشت اخیر علی اصغر عزتی پاک ✍یوسف شیخی ۲۸ مهر ۱۴۰۳ <<پس آیا کسی که سرنگون به رویش راه می‌رود هدایت یافته تر است یا آنکه راست قامت بر پاهایش ایستاده به راه راست می‌رود>> (سوره‌ی ملک/۲۲). یادداشت دوست و استاد ارجمندم جناب علی اصغر عزتی پاک نوعی خودانتقادی و از جنس اعتراف نامه ها و تفکر انتقادی است که سنت مألوف غرب است و در سنت رازگرا و کتوم و پنهان ساز و آبروپرست ایرانی-اسلامی ما جز مواردی معدود مرسوم نیست. تفکر انتقادی؛ یعنی فکر کردن درباره‌ی فکر کردن. فرهنگ مدیازده امروزی ما به این اعترافات و خودانتقادی ها بسیار نیازمند است تا از وضعیت نابهنجار و شبه مدرن کنونی بتوانیم گذری نسبتا کم هزینه تر را تجربه کنیم. یادداشت تأمل برانگیز استاد عزتی پاک، تذکاری بود به سیلی های دردناکی که من نیز بارها تجربه کرده‌ام. قشری که با کتاب و نوشتن و علم و هنر و فلسفه سر و کار دارند و در کار خلق و آفرینش جهانی‌های مختلف به‌سر می‌برند (در بیان قرآنی می‌توان آنها را شعراء نامید)، گاه گرفتار مدینه هایی رؤیایی و یوتوپیاهایی هستند که فرسنگ‌ها با واقعیت فاصله دارد و حتی جعل واقعیت است و به سان کسی است که به تعبیر قرآنی واژگونه روی سرش راه می‌رود (سوره‌ی ملک/۲۲). سرنوشت تراژیک بسیاری از اهل قلم مصداق تکانه‌ها و سیلی های دردناکی است برای ایستادن روی دو پا تا به تعبیر آیه‌ی آخر سوره‌ی شعراء، از سرگردانی در وادی های مختلف و واگویه حرف هايی که خود بدان باور نداریم به <<ذکرِ کثیر>> برسیم. یادداشت برادر ارجمندم عزتی پاک از جنس همان ذکرِ کثیرهاست. بعد التحریر: یادداشت علی اصغر عزتی پاک را در پیام‌رسان بله، کانال بخوانید:👇👇👇👇 https://ble.ir/ezzatipak/-5067500112070823950/1729278293862 @sheykhi_yusef
عبارات | یوسف شیخی
♦️تذکاری از جنس ذکر کثیر: نگاهی به يادداشت اخیر علی اصغر عزتی پاک ✍یوسف شیخی ۲۸ مهر ۱۴۰۳ <<پس آیا
پاسخ استاد عزتی پاک به یادداشت <<تذکاری از جنس خیر کثیر>> در صفحه‌ی :👇👇👇👇 جناب ، شاعر و نویسنده‌ی اهل فکر و تامّل فلسفی است. او لطف کرده و در صفحه‌ی توجهی نشان داده به متنی که دیروز در منتشر کردم. ممنونم از او، و هم‌نظر او هستم درباره‌ی "ذکر کثیر". پی‌آمد ذکر کثیر حتماً "" است. https://ble.ir/ezzatipak/-281183167330911681/1729356554771
دوستی جوان و علاقه مند به مطالعه به نام آقای ناصر فرجی، کتاب فیلمنامه‌ی هَه را خوانده و این یادداشت را برای من فرستاده‌اند. با سپاس از آقای فرجی به خاطر توجهی که به این کتاب نشان داده‌اند: 👇👇👇👇 ♦️فیلمنامه‌ی هَه ✍ناصر فرجی ۲۸ مهر ۱۴۰۳ یکی از اساتید عزیز آقای یوسف شیخی که مدرس فلسفه و کلام و نویسنده است، یک فیلمنامه ی خواندنی نوشته اند به نام " هَه" . این که دلیل این اسم برای این کتاب چیست، الان قابل توضیح نیست و باید کتاب را ببینید. البته در کتاب هم وجهی برای این اسم پیدا نکردم. اما حال و هوای کتاب درباره ی سلوک دینی و یافتن استاد و مقابله و مواجهه با مکرها و دسیسه های مختلفی است که سر راه سالک قرار میگیرد، است. رقابت های خونین مریدان برای جانشینی استاد، کشف حقیقت، مبارزه با وسوسه ها، بحث تفتیش عقاید، طمع مقام و....درونمایه ی این فیلمنامه است. شاید هر کدام از ما در جای این شخصیت ها باشیم، کنش و واکنشی بهتر از این نداشته باشیم. البته به نظرم این فیلمنامه دیدنی است تا خواندنی. یقینا اگر فیلمش ساخته شود؛ به فهم متن کمک خواهد کرد. دوستان اهل تئاتر و فیلم، می‌توانند از خواندن این کتاب لذت ببرند. در مقدمه ی اثر، راجع به بحث" فیلمنامه ی دینی" بحث خوب و جان داری ارائه شده است که برای اهلش واقعا قابل اعتنا و استفاده است.
♦️لینک همه‌ی بازخوردها و دیدگاه‌ها و یادداشت‌های ارسالی مخاطبان درباره‌ی کتاب <<فیلم‌نامهٔ هَه>>👇👇👇👇 https://eitaa.com/sheykhi_yusef/269 https://eitaa.com/sheykhi_yusef/270 https://eitaa.com/sheykhi_yusef/284 https://eitaa.com/sheykhi_yusef/288 https://eitaa.com/sheykhi_yusef/298